Specificaties 4GB DDR3 (kit van 2) - Bekijk alle specificaties

Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GB2G9-DG2 Review

TERW_DAN 13 december 2012, 1.639 views

Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GB2G9-DG2

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Looks
  • Prestaties

Minpunten

• Heatsinks wat aan de hoge kant.
  • Niet optimaal bruikbaar met P67, wegens ontbreken 20.0 multiplier op deze chipset.

Stabiliteit Score: 5
Na een zeer spannend potje Blur op afgelopen X-Life heb ik daar de derde prijs in de wacht gesleept, een 4GB dualchannel DDR3 kit van ADATA uit de XPG gaming series. Ik heb het nu een tijdje in gebruik en heb besloten er toch eens een reviewtje over proberen te schrijven, hoewel het wel lastig is wat zinnige dingen te zeggen over geheugen. Mocht iemand nog een andere leuke geheugenbenchmark weten dan wil ik die graag ook nog een keertje testen, hoewel ik denk dat onderstaande al een aardig beeld geeft van 't geheugen.

Specs

Geschikte chipsetsIntel P55
Intel X58
AMD 890
GarantieLevenslang

De DDR3 modules zijn voorzien van een bescheiden zwarte heatsink die niet alleen geplakt is op de DIMMs, maar ook vastgeschroefd is. ADATA lijkt verder het idee afgekeken te hebben van Gigabyte om meer koper in het PCB te verwerken, gezien deze modules voorzien zijn van een koperlaag van 2oz /sq inch dat zou moeten zorgen voor betere stabiliteit en betere prestaties.

De heatsinks van deze modules zijn vrij makkelijk te verwijderen. 2 Schroefjes los en vervolgens kun je (met beleid) de modules ontdoen van hun heatsinks, die dan enkel gelijmd zitten.
Ik kwam hierachter toen ik voor m'n nieuwe casemod deze modules wilde gebruiken maar de koeler niet paste.

Zo zitten de heatsinks vastgeplakt.

En zo zien de 'naakte' modules eruit.

Doordat de modules op maximaal 2000MHz kunnen draaien gaan ze niet op hun maximale snelheid werken op mijn P67 bord, omdat die geen multiplier heeft van 20. Dus ik heb ze getest tot maximaal 1866MHz. Om dit te testen heb ik de geheugen benchmarks in Sisoft Sandra gedraaid en MaxxMEM². Het ADATA geheugen heb ik daarnaast vergeleken met een setje Corsair CM3X2G1600C9DHXNV 2x2GB geheugen dat ik voorheen in mijn systeem had zitten.

In SiSoft Sandra heb ik het geheugen getest met 3 verschillende snelheden. Het Corsair geheugen is getest op 1333MHz en 1600MHz. Het ADATAgeheugen naast deze snelheden ook op 1866MHz. De resultaten heb ik in een tabelletje gezet.

SiSoft Sandra geheugen bandbreedte
ADATA XPG - 1333 17.73 GB/s
Corsair XMS - 1333 17.31 GB/s
ADATA XPG - 1600 21.14 GB/s
Corsair XMS - 1600 21 GB/s
ADATA XPG - 1866 23.83 GB/s

Het ADATA XPG geheugen is net ietsje sneller dan het Corsair geheugen, maar het verschil is slechts minimaal, en buiten een benchmark als deze ook echt niet merkbaar.

Met MaxxMEM² heb ik op dezelfde snelheden benchmarks gedraaid, met onderstaande resultaten

1333MHz
ADATA 1333
ADATA

Corsair 1333
Corsair

In deze test geven de ADATAmodules een wat lagere doorvoersnelheid dan het Corsair geheugen, maar de latency ligt weer een stukje lager.

1600MHz
ADATA 1600
ADATA

Corsair 1600
Corsair

Op 1600MHz is het ADATAgeheugen weer net wat vlotter, en ligt de latency ook lager, hoewel het verschil nu stukken kleiner is.

1866MHz
Om het compleet te maken ook nog even de benchmark van het ADATAgeheugen op 1866MHz

ADATA 1866

Dualchannel

Het geheugen komt in een kitje van 2 modules, prima bruikbaar als een dualchannelkit. Omdat ik toch aan het testen was heb ik de invloed van dualchannel vs singlechannel eens getest in benchmarks, om een idee te krijgen hoeveel invloed singlechannel vs dualchannel heeft. Uiteraard is het verschil in reallife situaties wellicht niet zo merkbaar, maar dat hangt volledig af van de applicatie waarmee je test.
Het ADATA geheugen heb ik op 1866MHz ingesteld. Voor de dualchannel config heb ik het geheugen in slot 1 en 3 geplaatst, voor de singlechannel config het geheugen in slot 1 en 2. In beide gevallen is er dus 4GB geheugen gebruikt.

SiSoft Sandra geheugen bandbreedte
ADATA XPG - 1866 dc 23.83 GB/s
ADATA XPG - 1866 sc 12.47 GB/s

Het verschil is aanzienlijk, de dualchannel config presteert bijna 100% beter dan de singlechannel config. Op basis hiervan is het dus zeker aan te raden het geheugen op de juiste manier te installeren. Een dualchannel 1333MHz config, is sneller dan een singlechannel 1866MHz config in deze benchmark.

ADATA 1866
Dualchannel

ADATA 1866 single
Singlechannel

Het verschil is in deze benchmark al minder dramatisch, maar toch zitten er verschillen van 2,5GB/s tot 6GB/s in.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Ik heb dit setje nu een aantal maanden in gebruik en vooralsnog heb ik nog geen rare vastlopers gezien, of andere zaken die op instabiliteit van geheugen kunnen leiden. Het geheugen draait op 1333MHz op het standaard voltage van 1.5V voor DDR3. En ook op 1866MHz kan ik binnen de 1.65V blijven die doorgaans voor Intel setups aangeraden wordt. De Corsairs hadden 1.9V nodig, dus wat dat betreft scheelt dit al heel wat als het aankomt op compatibiliteit.

Toen ik deze kitjes gewonnen had, lag de prijs rond de ¤70, inmiddels liggen de geheugenprijzen nog wat lager, maar de prijs/kwaliteit van dit geheugen ligt niet veel anders dan andere setjes, deze set (of andere ADATA XPGsetjes) zijn dus zeker de moeite waard om mee te nemen als je op zoek gaat naar nieuw geheugen.
Gezien de huidige geheugenprijzen kan ik dit alleen als zeer goed beoordelen.

Ik heb weinig aan te merken op 't geheugen, het doet wat het moet doen, en het draait lekker stabiel verder. Door de heatsinks is het wat lastig om 4 modules van dit geheugen te plaatsen met een wat grotere koeler. Ik kan er 4 inzetten, maar dan zitten ze wel strak tegen m'n Scythe Mini Ninja aan.

Voor de P67 is dit wellicht niet de meest voor de handliggende keuze, vanwege het ontbreken van de juiste multiplier om het geheugen op 2000MHz te draaien, maar gezien ik het geheugen gewonnen heb vind ik dat niet echt een groot probleem. Het is alleen voor toekomstige kopers iets om even op te letten. Gezien het geringe prijsverschil is het 2133MHz geheugen dan interessanter.

Heb jij ook een Adata XPG Gaming V2.0 AX3U1600GB2G9-DG2?

Negatieve eigenschappen:
[...]
- Niet optimaal bruikbaar met P67, wegens ontbreken 20.0 multiplier op deze chipset.
Vraag me af of je dit wel als negatieve eigenschap van de geheugenmoduleskan waarderen. Het probleem ligt hem meer bij de chipset, daar gaat deze review niet over. Je hebt de hoge maximale snelheid van de modules niet eens kunnen testen. Tenslotte zou je zelfs kunnen zeggen dat het een 'verkeerde aankoop is' omdat de mogelijkheden van de modules niet overeenstemmen met de mogelijkheid van het moederbord.

Mijns inziens kan je daarom niet spreken van een negatieve eigenschap ten aanzien van de modules. Hoogstens dat de maximale prestatie niet gehaald kan worden op / bij een P67 chipset, maar dat hoort dan weer in de tekst bij conclusie thuis imho.
Ja, dat probleem ligt bij de chipset, dat weet ik.
Daarom ook dit stukje in de conclusie
Je geheugen moet nu eenmaal lekker samenwerken met de geheugencontroller, dat is met deze combi niet optimaal, omdat de snelheden van die 2 gewoon niet te matchen zijn. Eigenlijk is het noch een positieve, noch een negatieve eigenschap. Dat heb je eigenlijk altijd met componenten die met elkaar moeten samenwerken, als iets niet optimaal bruikbaar is, dan hoeft dat niet per se te liggen aan het een of het ander, dan is dat gewoon een compatiliteitsissue.
Maar omdat veel mensen kijken naar wat positief en negatief is, heb ik het er gewoon zo in neergezet. Ook al is het niet de 'schuld' van het geheugen.

Vanuit gebruikersoogpunt zou het negatief uit kunnen pakken, ook al doet het 0,0 af aan de kwaliteit van het geheugen. Zie het dan ook meer als reminder als je geheugen gaat uitzoeken dan als echt een gebrek van het product.