be quiet! Shadow Rock PRO SR1 Review

be quiet! Shadow Rock PRO SR1

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluidsproductie (of het gebrek daaraan )

Minpunten

• beetje saai misschien, maar op zich maakt dat niet zo heel veel uit.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Bequiet! Shadow Rock SR1

Naast de Dark Rock Pro van bequiet! heb ik ook de Shadow Rock SR1 Pro getest. Deze koeler is weliswaar wat kleiner dan de Dark Rock maar is ook een stukje voordeliger. Deze koeler heb ik niet alleen getest naast de Dark Rock, maar ook nog naast een aantal andere koelers.

Specificaties

Compatibele socketsAMD:
754, 939, 940, FM1, AM2(+), AM3(+)
Intel:
Heatpipes4
Heatpipe dikte6mm
Volledige specshttp://www.be-quiet.net/b...ductID=253&websiteLang=en#

De koeler
De Shadow Rock SR1 is een vrij standaard towerkoeler die wat kleiner is dan bijvoorbeeld de Hyper 612s of de Mugen 2 maar die desondanks toch behoorlijk wat koelvermogen levert en vrij stil is. Deze koeler is wat uiterlijk betreft niet een heel bijzondere verschijning, maar dat hoeft natuurlijk ook niet, want het gaat toch voornamelijk om de prestaties van de koeler.
De koeler is voorzien van een 120mm Shadowwing fan met geribbelde bladen die moet zorgen voor meer airflow met minder geluid.

De koeler heeft 4 heatpipes die vanaf de basis omhooglopen door een groot aantal lamellen. De fan is opgehangen met rubberen dopjes, om te zorgen voor nog minder geluid.

Installatie
De installatie van de koeler heb ik gedaan op de oudere sockets, die gebruik maken van gaten in het moederbord (dus socket 775, 1155/1156 en 1366).

Socket 1155 installatie
Om de koeler op een socket 1155/1156 of 1366 te zetten moet je de juiste bracket eronder opschroeven. Deze bestaan uit 2 ijzeren beugeltjes die aan weerzijden van de onderkant geschroefd worden. Vervolgens wordt de koeler met 4 schroeven vastgezet aan de onderkant van het bord op een backplate. Het is even lastig om de koeler erop te zetten, het makkelijkste is om de koeler op tafel te leggen en het bord er boven te houden en dan vast te schroeven. Dit gaat met de Dark Rock iets makkelijker omdat die groter is, maar dit is toch de makkelijkste manier.
Door het formaat is het even lastig, maar door te schroeven zit het ding wel echt goed vast, iets dat met de klipjes die je op stockkoelers ziet toch altijd een heel stuk lastiger is. Daarnaast is het met dit formaat alleen mogelijk om het ding vanaf de onderkant vast te zetten, omdat je er vanaf boven niet bij kan, omdat de koeler te ver boven de socket uitsteekt.

Geheugencompatibiliteit
Een probleem dat je vaak bij grote koelers ziet is dat het niet goed gaat passen in combinatie met geheugen met hoge heatsinks. Deze be quiet! heeft daar geen last van, omdat hij niet buiten de socket uitsteekt, zoals de wat grotere towermodellen dat wel doen. Met zowel m'n Corsair Vengeance LP kit als de ADATA XPG kit kon ik deze koeler zonder problemen monteren. Als je dus niet in de knoop wilt komen met een grote koeler, dan is deze Shadow Rock een interessante optie. Er zit ongeveer een centimeter tussen de achterkant van de koeler en de geheugenmodules (als alle sloten bezet zijn), op een P67moederbord.

Prestaties
Om de koeler te testen heb ik een aantal testsetups gebouwd op verschillende moederborden en CPU's en dit vergeleken met een aantal andere CPUkoelers. In onderstaand tabelletje de koelers die ik met elkaar heb vergeleken en op welke CPU's deze getest zijn.

Koelers
Koeleri7 990xi5 2500Ki7 3960x
bequiet! Dark Rock Prohttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
bequiet! Shadow Rockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
Cooler Master Gemin II M4http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Gemin II 524http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif*
Cooler Master Hyper 612shttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Intel i7 990x stockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Scythe Ninja Minihttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif

* zelf gebouwde bracket

Koeler lineup

De LGA2011socket heb ik nu nog niet kunnen testen, dus de 3960x is nog niet meegenomen in de grafiekjes, de andere tests al wel. Zodra de LGA2011 brackets er zijn zal ik de review updaten.
i7 990x - stock - idle

i7 3960x - OC - load
Dark Rock 55 C
Shadow Rock 62 C
Gemin II SF524 82 C

De prestaties spreken voor zich lijkt me, de Shadow Rock presteert prima en komt in veel gevallen dicht in de buurt van de grotere Dark Rock.

Geluidsproductie
Helaas heb ik geen metingen kunnen doen van alle koelers, maar toch wil ik in deze productreview iets zeggen over de geluidsproductie, of misschien beter het gebrek daaraan. De Shadow Rock is namelijk bijzonder stil. De meeste andere koelers hoor je wel, maar deze is echt heel erg stil. De fan draait weliswaar wat harder bij belasting dan de Dark Rock, die 2 fans heeft, maar nog steeds is de fan nagenoeg onhoorbaar. Als ik er echt naast ga zitten hoor ik een zacht geruis, maar zowel de fans van de 6870Hawk als die van de ADATA voeding overstemmen het geluid, en die vind ik al relatief stil.
Als je echt stil wilt zijn, dan is een be quiet! koeler echt een van de beste opties.

De Shadow Rock SR1 is al een tijdje te verkrijgen voor rond de 35 euro. Een prijs waar andere populaire towerkoelers ook op zitten, en waar mijn insziens niet veel op aan te merken is.

Samen met de Dark Rock is deze be quiet! koeler een van de stilste die ik heb getest. De temperaturen lopen weliswaar ietsje hoger op als op de Dark Rock, maar hij is dan ook gelijk een heel stuk goedkoper. Wie geen 60+ euro uit wil geven aan een goede koeler vindt in deze koeler een meer dan prima en lekker stil alternatief. De Dark Rock zou ik omwille van z'n prijs niet direct zelf uitgekozen hebben, deze Shadow Rock echter wel, omdat hij voor mij de perfecte prijs/prestatie verhouding heeft.

Gebruikt in combinatie met

Cooler Master Gemin II M4
Cooler Master Gemin II SF524
be quiet! Dark Rock Pro C1
Scythe Ninja Mini

Heb jij ook een be quiet! Shadow Rock PRO SR1?

Een zeer mooie en duidelijke review.
Je krijgt van mij in ieder geval 5 sterren.
Mooie review.
Heeft mij overtuigd om voor deze koeler te gaan!
Perfecte review, heeft ook mij er van overtuigd voor deze koeler te gaan! Thanks & 5*!
Mooie review! Ik heb 'm ook al is dat niet naar aanleiding van deze review. Het is een grote koeler vooral in de breedte (bij het zijaanzicht van je kast). Voor de potentile kopers in combinatie met de Fractal Design Define R4 als kast de volgende tip: Ga zoals hier ook beschreven is voor low profile RAM geheugen. Je kunt 'm dan installeren met het einde van de heatpipes naar rechts (richting DVD bay). Wijzen de Heatpipes naar boven dan raken de uiteinden de isolatie, wijzen de heatpipes naar beneden dan valt de koeler over het PCI express 3.0 slot. Beide geen ideale situatie. Ook het verplaatsen van de front fan in de fractal design kast van de bovenste plek naar de onderste plek draagt bij aan een betere airflow en dus koeling van je componenten.

-edit 23-10-'12-
Niet relevant vond ik het gisteren om te vermelden dat een van de beugels waarmee de koeler aan het moederbord bevestigd wordt een te krap voorgeboord gaatje had waardoor ik aanvankelijk de koeler maar met 3 schroeven vast had gezet ipv vier. De webwinkel bood aan om 'm om te ruilen als DOA(Dead On Arrival) maar voor een schroefje vond ik dit overbodig. Nalevering van onderdelen via het Nederlandse systeem blijkt nogal omslachtig. Ik heb daarom 3 dagen geleden al contact opgenomen met de fabrikant (Duits nummer maar spreken ook prima Engels) en binnen 2 (werk) dagen hebben zij kosteloos de beugel en twee schroefjes na geleverd. Vanwege deze snelle afhandeling en vriendelijke service alleen al kan ik nu niet alleen het product maar ook het merk en de fabrikant van harte aanbevelen!

[Reactie gewijzigd door studentje1987 op 23 oktober 2012 10:03]

Dit vind ik een mooie en bruikbare review, duidelijke grafieken maken het vergelijken heel overzichtelijk.
Thx
Top review! +3
Gewoon wat je van een cpu koeler wilt weten :)
Dankzij deze review ben ik overgehaald om de be quiet! Shadow Rock PRO SR1 te kopen.
Uitgebreide review van de nummer #1 tweaker was de keuze snel gemaakt :)

Ik ga deze plaatsen op een amd3+ socket met als cpu de amd fx6200 black edition.
De cpu cooler die hier op zat was zo luidruchtig dat het de concentratie onder het programmeren gewoon weg nam :( .
Wat dus volgens deze review goed uit de test kwam zo stil mogelijk filmpjes hebben dit bevestigd.
Ik geef deze review daarom ook een dikke +3 O-)
Je zou de review kunnen aanpassen, want hij past ook op de nieuwe haswells :p
Erg duidelijke review! Ik vraag me af of je weet of er ergens informatie te vinden is op noob-niveau die mij helpt om reviews op een soortgelijke manier op te maken. Ik zou namelijk ook graag tabellen met vinkjes of grafieken willen toevoegen. Tips?
In de UBB FAQ staan de nodige dingen gemeldt. De grafiekjes maak ik door middel van mn eigen benchbakker, die wat waardes bij elkaar raapt en daar een tabelletje van maakt met plaatjes .
Na je review gelezen te hebben heb ik na mijn gevoel een review gelezen die voor mij een beetje eenzijdig is. Zoals bij jou testen met deze cpu koeler wat mij er aan op valt is dat je deze cpu koeler alleen op intel cpu's heb getest en niet op amd cpu's . Tussen deze 2 kunnen temperatuur verschillen zijn iets wat op je een intel test kan bij een amd cpu heel anders zijn.

Dus je kan nooit echt een goede indruk krijgen en achter de verschillen komen als je hem alleen maar op een intel getest heb en niet op amd dan pas kan je de verschillen zien kwa warmte afvoer etc.Persoonlijk ben ik niet echt een fan van een back plate het nadeel ervan is dat je moederbord krom kan gaat trekken en zelf beschadigingen kunnen op treden aan je moederbord als je hem te strak aan draai of een keer uit schiet met je schroeven draaier dan heb je er meteen een kras op zitten die de moederbord blijvend kan beschadigen krassen etc.

Iets wat ik de fabrikanten beter kan aan bevelen is om een hand vast methode te gebruiken dat je aan de achter kant de pinnen door heen haal en dat je aan de boven kant waar de cpu zit hem door middel van schroef draad met de hand kan vast draaien.Op deze wijze beschadig je het moederbord niet wat je met een schroeven draaien wel sneller heb.Misschien dat je ook is een keer deze cpu koeler op amd cpu's kan testen dan pas kan je de echte verschillen zien en niet als je alleen maar op intel test dan krijg je er geen goed beeld van.
Als jij me voorziet van een fatsoenlijk AMD testplatform wil ik het gerust testen hoor. Mijn stapel hardware is (helaas) ook eindig, dus moet ik 't doen met de hardware die ik heb liggen.

Ik ben juist groot fan van backplates. Vroeger hingen CPU koelers aan de socket zelf, pas vanaf Socket A/462 en Socket 478 had je de mogelijkheid om ze aan het moederbord te bevestigen, waardoor je geen last meer had van sockets die afbraken met grote koelers.
Daarmee had je die irritante pushpins die altijd afbraken en niet fatsoenlijk vast te klikken waren, zoals Intel die op de stockkoeler had.
Het voordeel van een backplate is juist dat ze het moederbord NIET door laten buigen. Omdat ze de krachten verdelen over een veel groter oppervlak. Daarbij kun je je koeler ook gewoon goed vastzetten ipv met die pushpins, dat werkt op die crappy intelkoelertjes, maar niet met een grotere koeler, waar je bijna niet meer bij de pushpins kunt komen. Dan is het juist makkelijk van aan de achterkant van het bord het ding vast te schroeven.
En ja, je kunt uitschieten met je schroevendraaier, maar dat heb je ook als je die pushpins los probeert te draaien met een schroevendraaier bij een grote koeler.

Ik zal zelf nooit meer een koeler kopen zonder een fatsoenlijke backplate. De be quiet!s zijn ook voorzien van een laagje foam waardoor ze niet gaan krassen of beschadigen, en heb ik die dingen inmiddels toch al heel wat gemonteerd en weer van het bord afgehaald. De enige uitzondering is een LGA2011, waarbij je de koeler echt vastschroeft aan het socket. Maar dat socket is ook dermate groot dat die dat gewicht prima kan hebben (gezien het socket zelf al min of meer fungeert als backplate).

Overigens snap ik het punt niet helemaal dat het een eenzijdige review zou zijn omdat ik niet op AMD getest heb. De zwaarste AMD heeft een TDP van 140W, de i7 990x heeft een TDP van 130W. Ik denk niet dat die 10W echt een gigantisch verschil zal gaan maken. M