Cooler Master GeminII SF524 Review

Cooler Master GeminII SF524

Pluspunten

• Geheugencompatibiliteit
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Montagebrackets zijn niet heel stevig.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Laatst heb ik van Cooler Master een CM Gemin II SF524 gekregen (als bedankje voor het meedoen met de casemodcompo). Omdat ik toch al CPUkoelers aan het testen was, heb ik deze ook meegenomen in de vergelijking.

Specificaties

Compatibele socketsAMD:
754, 939, 940, FM1, AM2(+), AM3(+)
Intel:
775, 1155, 1156, 1366
Afmetingen zonder fans(mm)144 x 144 x 78
Afmetingen met fans (mm)144 x 144 x 105
Gewicht490gr
Fans1x 120 mm fan (140mm mogelijk)
Levensduur fans40,000 uur
Fanconnector3pins
Heatsink materiaalAluminium
Heatpipes5
Heatpipe dikte6mm
Volledige specshttp://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6749

De SF524 is een topdown koeler die standaard met een 120mm fan geleverd wordt, maar ook de mogelijkheid heeft om nog een 2e fan eronder te plaatsen, en de bovenste 120mm fan kan vervangen worden door een 140mm exemplaar. De meegeleverde fan heeft een 3 pins connector en kan nog stiller gemaakt worden door een tussenstukje met een weerstandje.

De fan blaast direct tegen de lamellen aan die met 5 heatpipes zijn verbonden met de onderkant van de koeler die op de CPU zit.

Installatie
De installatie werkt op dezelfde manier als de andere Cooler Master koelers. Aan de onderkant van de koeler worden de clipjes geschroefd die door de bevestigingsgaten in het moederbord gestoken worden en aan de onderkant worden vastgeschroefd in een backplate.
De clips die je erop kunt zetten hebben pinnetjes die je kunt verstellen, afhankelijk van welke socket je gebruikt. Het nadeel van deze clipjes is dat ze niet altijd helemaal goed recht zitten, waardoor montage lastig is. Bij de 612s had ik daar wel last van, bij de 2 Gemin koelers die ik had gelukkig niet.

Bracket aan de onderkant van het moederbord.

Om de boutjes aan te draaien levert Cooler Master een opzetstukje mee, dat je kunt gebruiken icm een normale schroevendraaier. Hiermee kun je de koeler goed vastzetten. Hoewel het even klooien is, zit het ding dan wel stukken beter vast dan met het pinnetjes systeem dat de stockkoelers gebruiken, die na een paar keer nooit in 1 keer in het gat gaan, maar vaak genoeg dubbel slaan. Dat is met deze koeler in elk geval niet zo.

Een voordeel van deze koeler is dat hij niet heel laag is, waardoor het mogelijk is om geheugen te gebruiken met hoge heatsinks. De Corsair Vengeance LP modules passen sowieso zonder problemen, maar ook de ADATA XPGs met hoge heatsinks passen precies onder deze koeler. Een voordeel daarmee is dat de CPU koeler gelijk de geheugenmodules ook nog voorziet van koeling. Doordat de fan van deze koeler niet recht boven de CPU hangt, is het mogelijk de fan zo te plaatsen dat hij bij nog hoger geheugen niet in de weg steekt en dan bijvoorbeeld de VRMs koelt.

De koeler steekt precies boven de XPG DIMMen uit.

Het is mogelijk om de 120mm fan te vervangen door een 140mm fan. De gaten zijn daarvoor al aanwezig, dus er hoeft niet meer gedaan te worden dan de fan los te schroeven en de grotere erop te zetten.

Deze koeler is standaard niet gemaakt voor een LGA2011, maar met wat geklooi past het er wel op. Ik had een setje extra brackets liggen voor deze koeler, en daar heb ik de pootjes vanaf gehaald. Vervolgens heb ik de LGA2011 kit van de be quiet! koelers gebruikt om de SF524 op een 3960x te zetten. Je moet de moertjes wel goed strak aandraaien heb ik gemerkt, maar als het eenmaal zit dan zit het ook prima, met onderstaande foto als resultaat.

Of Cooler Master zelf nog kits gaat leveren voor montage op LGA2011 weet ik niet, maar met een beetje geknutsel kun je het zelf prima laten werken.

Prestaties
Om de koeler te testen heb ik een aantal testsetups gebouwd op verschillende moederborden en CPU's en dit vergeleken met een aantal andere CPUkoelers. In onderstaand tabelletje de koelers die ik met elkaar heb vergeleken en op welke CPU's deze getest zijn.

Koelers
Koeleri7 990xi5 2500Ki7 3960x
bequiet! Dark Rock Prohttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
bequiet! Shadow Rockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif
Cooler Master Gemin II M4http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Cooler Master Gemin II 524http://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gif*
Cooler Master Hyper 612shttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Intel i7 990x stockhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif
Scythe Ninja Minihttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_true.gifhttp://tweakimg.net/g/bullets/checkbox/check_false.gif

* zelf gebouwde bracket

Koeler lineup

De CPU's heb ik getest zowel in idle (waarbij ik de temperaturen gemeten heb nadat het systeem was geboot en de desktop in beeld was, zonder verdere programma's open) en ook onder load (waarbij ik een linpack test in OCCT liet draaien) die voor de zekerheid op tijd uitschakelde als de koeler het niet aankon, iets dat in een aantal gevallen wel nodig bleek te zijn. Die koelers staan ook als 99 graden in de benchmarks, maar hadden waarschijnlijk nog wel een stuk hoger uit kunnen vallen als ik de test niet had afgebroken op 99 graden.
Alle metingen zijn in dezelfde omgeving gedaan, met vrijwel dezelfde temperaturen. Er kunnen in de metingen afwijkingen zitten van 1 of 2 graden, omdat het niet altijd even warm is op m'n kamer. Maar niets dat de temperaturen gigantisch benvloedt.

i7 990x - stock - idle

Gemin II M4 60 C
Gemin II SF524 57 C
Hyper 612s 52 C
Ninja Mini 61 C

Op de i7 990x doet deze Gemin II het een stukje beter dan z'n kleinere broertje, de Gemin II M4. Maar het ding legt het toch af tegen de andere towermodellen die ik ook getest hebt. Als ik de i7 990x OC dan kan deze koeler het ding niet voldoende koelen onder load, wat op stock gelukkig wel lukt.

i7 3960x - stock - idle

i7 3960x - OC - load
Dark Rock 55 C
Shadow Rock 62 C
Gemin II SF524 82 C

Hoewel de SF524 niet gemaakt is voor LGA2011 werkt hij er wel prima op. De be quiets! doen het wel wat beter, maar op zich is er niets mis met de prestaties, ook al kost het een beetje extra werk om het ding erop te krijgen.

geluidsproductie
Voor de geluidsproductie had ik graag wat accurate metingen gedaan, maar op geen manier kreeg ik betrouwbare resultaten die overeenkwamen met de werkelijkheid. Grafiekjes met de geluidsdruk in decibel moet ik jullie ook schuldig blijven, omdat ik daar gewoon geen fatsoenlijke gegevens voor heb. Wel kan ik een subjectieve beoordeling geven van de geluidsproductie van de koelers.

De Gemin II SF524 is een vrij stille koeler, hij is stiller dan de M4, maar maakt wel wat meer geluid dan de be quiet! koelers. Het geluid is een zacht gezoem, gelukkig geen vervelend geraas of piepend geluid. Het is absoluut niet storend, en ik vind het ding een stuk prettiger dan de Ninja Mini die een vrij standaard 80mm fan heeft.

De SF524 kost zo'n 35 euro, en is daarmee maar een tientje duurder dan z'n kleinere broertje, de Gemin II M4, maar levert wel een flink grotere koeler. Met 35 euro komt 't in de buurt van veel populaire towermodellen.

De SF524 is een prima koelertje als je per se een topdown koeler wilt hebben. Hij biedt meer dan voldoende ruimte voor grote geheugenmodules en je kunt deze koeler ook prima gebruiken om daarnaast de heatsinks van geheugen of bijvoorbeeld de VRM te koelen.
Heb je de ruimte voor een towermodel en wil je goede koelmogelijkheden, dan is de SF524 misschien niet de allerbeste keuze, maar voor gebruik in een setup zonder te overclocken is het een prima koeler.

Gebruikt in combinatie met

Cooler Master Gemin II M4
be quiet! Dark Rock Pro C1
be quiet! Shadow Rock Pro C1
Scythe Ninja Mini

Heb jij ook een Cooler Master GeminII SF524?

Vraagje:
Welke koelpasta heb je gebruikt tijdens het testen?
Waarom heb je de meest gekozen cooler op tweakers.net, de scythe mugen 2 rev. b niet meegenomen in je vergelijking?
Zou je ook de geluidsproductie kunnen meenemen?

Positieve eigenschap*
hij is klein?

Voor de rest een erg uitgebreide en nette interview.
Verander de bovenstaande puntjes en je krijgt 5 sterren van mij.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 2 maart 2012 23:11]

De Mugen 2 heb ik nog in m'n E8400 zitten, en daar heb ik helaas niets anders voor dan een s775 bracket. Misschien dat ik daar nog wat voor kan hobbyboppen en dat ik 'm mee kan nemen in de vergelijking, maar dat gaat niet echt makkelijk.

De gekozen koelpasta is de meegeleverde toei van CM/BQT.