Specificaties Tower, 10 interne bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A70 Review

TERW_DAN 12 juli 2009, 7.431 views

Lian Li PC-A70

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • uiterlijk
  • grootte en inbouwmogelijkheden

Minpunten

• felheid ledjes
  • powerbutton drukt iets te makkelijk in.
  • prijs is wat aan de hoge kant.

Omdat ik sinds een tijdje werk met een leuke RAIDcontroller waar flink wat schijven aanhangen kwam ik ruimte tekort in mijn oude Lian Li miditower. 5 hdd's lagen ernaast net als de optical drive wat niet echt bevorderlijk was voor het systeem. Daarnaast was de kabelbrij ook enorm te noemen en gezien het spul allemaal niet meer in m'n casemod past en ik geen tijd meer had om die te verbouwen ben ik op zoek gegaan naar een andere kast.

De eisen
De eisen die ik aan een kast stel maken dat het wel een leuke zoektocht wordt. De eisen komen neer op:
ruimte voor 11 HDDs
goede koelingmogelijkheden
strak uiterlijk
gesloten zijpaneel (dus ook geen perforatie voor fans)
betaalbaar, rond de §150,--

Al snel bleek dat het vrij lastig was om dit zomaar bij iedere kast te vinden. Met name het aantal 3.5” drivebay's was lastig te realiseren. Een CM Stacker was een van de eerste kasten waar ik aan dacht, maar bij nader inzien vond ik deze helemaal niet zo mooi en zijn ze daarnaast erg lomp.
Het idee om een serverkast te kiezen is ook langsgekomen, bijvoorbeeld zo'n kubus achtige kast, maar die vond ik te duur, want met een gemiddelde prijs van tegen de 300 euro vond ik ze erg aan de prijs.
Van de meeste kastenbouwers vond ik dat de kasten veel te veel tierelantijnen hadden, ipv dat de kast echt strak was. Omdat ik het op zich niet zo erg zou vinden om een beetje te modden heb ik sowieso eens goed gekeken naar de verschillende inbouwmogelijkheden van de kasten. 2 Kasten bovenop elkaar zetten was bijvoorbeeld 1 van de ideeŽn die ik had, maar de enige kast die ik vond waarbij het front van boven naar onderen doorliep was de Gigabyte Cupio, die pas in Q1 van 2009 leverbaar zal zijn, en ik had niet echt zin veel langer te wachten, gezien ik het systeem nog mee wilde slepen naar lanparties en ik niet langer schijven los op m'n bureau wilde hebben.
Omdat ik al een Lian Li kast had die me zeer goed bevalt kwam ik uiteindelijk toch op dat merk uit. Ze zijn wel aan de prijs in vergelijking met andere merken, maar ze leveren natuurlijk ook wel de kwaliteit. Uiteindelijk kwam ik de PC A70B tegen, die 10 hdd's kon huisvesten, ruimte had voor een EATX bord, gesloten zijkanten had en uitgevoerd was in zwart aluminium.

De inhoud van de doos
Bij de kast worden naast de kast nog wat andere zaken geleverd. In ieder geval worden er genoeg schroefjes meegeleverd om alles vast te zetten. Daarnaast zit er nog een schroevendraaier bij om de 6 hoekige afstandsbusjes vast te zetten, een backplate die gebruikt kan worden als je gebruik maakt van een Intel Xeon systeem, waarbij een alternatieve koelerbevestiging nodig is, en nog een backplate voor een 2e voeding.
Uiteraard vinden we ook nog een uitgebreide handleiding in de doos erbij.

Bouwkwaliteit
Lian Li staat bekend om z'n uitstekende bouwkwaliteit. Bij de PC A70B is dat niet anders. Het eerste dat opvalt is dat de kast ontzettend licht is. Ik heb eerder met bigtowers lopen sjouwen waarbij je spontaan rugklachten kreeg, zelfs zonder dat er daadwerkelijk iets inzat.
De kast is helemaal uit aluminium gemaakt, en het meerendeel van de onderdelen zijn niet aan elkaar gepopt, maar geschroefd.
Scherpe randen vind je bij deze kast niet, de randen zijn allemaal netjes afgewerkt en alles past prima in elkaar. De randen van de kast waar de zijpanelen tegenaan zitten zijn voorzien van plastic dopjes, die trillingen dempen en zorgen dat het zijpaneel niet mee gaat resoneren.
Het enige minpuntje dat ik tegenkwam na een tijdje de kast in gebruik te hebben is dat de powerbutton vrij gevoelig is. Het voordeel is dat je hem niet echt flink in hoeft te drukken, maar als je de kast wil verschuiven en je drukt daarbij tegen het front aan, dan kan het zijn dat het knopje ingedrukt wordt en het systeem daardoor aan of uitgaat. Nu maak ik gewoon gebruik van hibernation, dus data zal ik erdoor niet kwijtraken, maar het is toch wel wat lastig te noemen en imho wel een minpuntje.

Dopjes die trillingen dempen van de zijpanelen en mobotray

Verder is het zo dat er aan de linkerkant van de kast een lange kolom zit die van boven naar beneden loopt. Deze is te gebruiken om lange PCI kaarten te ondersteunen van de zijkant. Persoonlijk vind ik het ding maar niets, maar ook dit is iets dat geschroefd zit, en er dus uit te halen is zonder al teveel problemen.

Installatiegemak
Deze kast is werkelijk een droom om te installeren. Het ding zit goed in elkaar en je haalt je vingers niet open bij het inbouwen :)
Ik zal kijken naar de verschillende onderdelen die geinstalleerd moeten worden, namelijk:
• Moederbord
• Harde schijven
• Voeding
• 5.25” apparaten

En daarnaast de kabelmanagement in de kast.

kast leeg

Moederbord
De moederbord tray is uit het systeem te halen door het zijpaneel paneel los te schroeven, wat overigens makkelijk te doen is door de 3 thumbscrews waarmee deze vast zit.
Vervolgens is de mobotray eruit te halen door 3 schroeven lost te maken. Op de mobotray zitten een heleboel gaatjes waar de afstandsbusjes ingeschroefd kunnen worden. Lian Li levert een soort schroevendraaier mee, waarmee de afstandsbusjes makkelijk los en vastgedraaid kunnen worden. Opvallend is hoe makkelijk dat dit gaat. Bij veel kasten waarmee ik gewerkt heb paste het vaak allemaal maar net (en soms net niet), waardoor je soms flink zat te klooien. Bij deze kast past het allemaal goed en kun je alles zonder veel moeite in elkaar schroeven.
Nadat het mobo is vastgeschroefd is de kast met een kleine moeite weer in elkaar te zetten. Alleen als er al een flinke cpu koeler opzit is het wat lastiger om de mobotray er weer in te zetten, maar met een beetje moeite gaat ook dat zonder problemen.

Kast met fullATX Gigabyte EP45-DQ6 moederbord

Harde schijven
De harde schijven worden in dit systeem opgehangen dmv rubbers, waardoor ze trillingsvrij gemonteerd worden. Om een harde schijf te monteren schroef je vier rubberen ringetjes op de hdd die vervolgens in de hdd-bay geschoven kan worden. Deze manier zorgt ervoor dat de hdd vrij stevig in de bay zit. Wil je extra zekerheid dan is het altijd mogelijk om de hdd nog met een extra schroefje vast te zetten, zodat deze er niet uit kan vallen.
Bij de HDDbay bovenin de kast zit er een 120mm fan aan de achterkant, bij de 2 bays in de voorkant zit er een 120mm voor en achter de bay. Samen met de 120mm fan in de achterkant zorgt dit voor een totaal van 6 120mm fans.

De hdd bay bovenin kan 3 hdds huisvesten, voorin de kast zitten nog 2 bays, waarvan er in de bovenste 3 kunnen en in de onderste 4.

Bevestigingsmechanisme van de Lian Li kast en losse hdd module.

Voeding
De voeding wordt niet direct in de kast zelf vastgeschroefd. In plaats hiervan wordt deze op een plaatje geschroefd die vervolgens in de kast geduwd kan worden. Op deze manier kan de voeding de kast uitgeschoven worden, waardoor er niet eerst andere hardware uit de kast gehaald hoeft te worden. Zeker makkelijk als je een keer een upgrade wil doen van de voeding en niet gelijk alle hardware eruit wilt halen.
Deze plaat voor de voeding biedt daarnaast de mogelijkheid de voeding in normale positie of ondersteboven te monteren, net wat het beste uitkomt. Standaard zit de voeding onderin en een van de hddbays bovenin. Deze kunnen echter ook omgedraaid worden en 2 voedingen zijn uiteraard ook mogelijk (dan blijft er de mogelijkheid om 7 hdds in de kast te stoppen).

5.25” apparaten
Het installeren van 5.25” apparaten is erg makkelijk. Het front moet hiervoor van de kast afgehaald worden. Hiervoor is het niet nodig te gaan schroeven, omdat het paneel vastgeklikt zit, op een manier dat dit wel op een stevige manier is gedaan, maar niet dat het bijna onmogelijk is om het front fatsoenlijk los te kunnen krijgen.

De installatie is hier erg makkelijk. Mijn DVDRW kon ik er zo inschuiven en vastzetten. Voor de bovenste 2 5.25” bays is er een steuntje aangebracht waarop de drive kan leunen. Voor de onderste 3 is dit niet het geval (hoewel een apparaat in de onderste bay tegen de bodem aan ligt). Dit is gedaan zodat een HDD uitbreiding zoals de EX34N geplaatst kan worden. Dat is ook iets dat ik er zelf in heb zitten, zodat ik ruimte heb voor 11 HDDs. Het plaatsen hiervan is het enige dat problemen gaf. De steuntjes voor de bovenste 2 bays stoten namelijk net tegen de bovenkant van de EX34N aan, deze is namelijk een paar mm te hoog gemaakt. In principe niet echt een fout van de kast, maar van de hdd uitbreiding. Het was simpel op te lossen door de 2 steuntjes weg te buigen en alles prima passend te krijgen.

Kabelmanagement
Ook al heeft de kast 2 gesloten zijpanelen waardoor je niet in de kast kijkt, kabelmanagement is goed te doen. Er is flink wat ruimte en kabels kunnen goed uit het zicht worden weggeborgen. Omdat plaatjes hier meer zeggen dat woorden heb ik even een paar foto's gemaakt van het systeem.

Ik heb zelf redelijk wat lopen klooien met de kabels om de hoeveelheid te beperken.
Alle drives worden gevoedt vanaf molexen. De hdds in de EX34N en de optical hangen aan 1 kabel, de andere 7 hdds hangen aan de 2e kabel.
De kabels naar de 3 harde schijven die aan de ICH9R hangen lopen via een gat in het achterpaneel achterlangs naar de hdds, net als de kabel die naar de DVDrw gaat. De kabels van de hdds die aan een Areca 1220 hangen lopen langs de bovenkant, of naar de voorkant van de kast (de array bestaat uit 8 disks, 4 ervan zitten in de EX34N, de andere 4 zitten in de bay voorin de kast).
Verder gaan de kabels van de frontUSB en frontfirewire ook achterlangs. Die zitten bovenin de kast. De kabels die hieraan zitten zijn lang genoeg om alles fatsoenlijk aan te sluiten en weg te werken.

Voor de fans heb ik zelf wat splittertjes gesoldeerd, zodat ik alle fans aan het moederbord kan hangen. Ook deze zijn netjes weg te werken in de kast.

Kabelmanagement

Voor de hdds heb ik zelf een kabel in elkaar geknutseld.
Hierdoor worden de onderste 7 hdds met 1 enkele molex gevoedt. Op deze manier heb ik geen last van een flinke bos stroomkabels voor de hdds, maar kan alles vanaf 1 stekker worden gedaan.

Koelmogelijkheden
Wat betreft koelmogelijkheden is de kast prima ingericht. De 6 120mm fans die er standaard bijgeleverd worden zijn er stil en zorgen voor een redelijke airflow. Ik had verwacht dat met 6 fans het systeem niet om aan te horen zou zijn, maar veel meer dan een zachte zoemtoon wordt er niet geproduceerd door het ding. De videokaart is in deze de stoorzender, de fan daarvan maakt het meeste geluid van allemaal.

Vormgeving
Over de vormgeving kan ik simpel zijn, die is heel erg strak. De zijpanelen zijn gesloten, het front heeft 5 5.25” bays, geen 3.5” bays en onder de 5.25” bays zit de power/resetknop en vervolgens de luchtinlaten voor de 2 120mm fans. De luchtinlaten bestaat uit een stuk geperforeerd aluminium. Natuurlijk is de vormgeving iets dat je heel persoonlijk beoordeelt, maar als je van een strakke kast houdt is dit het beste dat je kunt vinden. Een minder fijn aspect vind ik de power en hdd led. Die zijn in mijn optiek veel te fel. Als het donker is in de kamer dan is je kamer toch redelijk verlicht door 1 zo'n blauw ledje.
Ik heb zelf het front er vanaf gehaald en de plastic pins die tegen de leds aanzitten aan de binnenkant zwart gemaakt met een cdmarker. Op die manier schijnt er aanzienlijk minder licht doorheen, zonder dat je de leds gelijk helemaal niet meer ziet.

De kast met hdd bay, S-ATA DVDRW en Henk-casebadge

Modbaarheid
Als het aankomt op modbaarheid dan zie ik zelf wel een boel potentie in een kast als deze. Door het strakke uiterlijk kun je er nog alle kanten mee op. Door de kwaliteit van het materiaal kun je de kast redelijk ver modden zonder dat het ding gelijk slap wordt. Daarnaast is het zo dat de losse onderdelen in de kast vrijwel allemaal los te schroeven zijn. Wil je de kast leegmaken dan heb je daar in de meeste gevallen dus niet gelijk een slijptol voor nodig :)

Inmiddels (12-07-09) heb ik een mod gebouwd in deze kast en dat ging eerlijk gezegd voortreffelijk goed. Ik had wel wat geluk, maar de kast biedt gewoon een boel mogelijkheden.

Het systeem is voorzien van een 10" TFT die in de 5 5.25" bays geplaatst is. Alles past prima en het was goed te doen dit allemaal in de kast te bouwen. Voor een volledig worklog van deze mod kun je het beste even een kijkje nemen in het topic in CM: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1359397

De beoordeling van de modbaarheid is ietsje naar boven bijgesteld, omdat nu ik er zelf mee aan de slag ben gegaan ik zie hoe lekker het eigenlijk gaat. Van voldoende dus naar goed.

De prijs is wel wat aan de hoge kant, ik was in totaal §181 kwijt voor de kast met daarbij een Lian Li EX-34NB die nodig was om alle hdds kwijt te kunnen. Het had mogelijk wel wat goedkoper gekunnen als ik een andere kast had gekozen, maar ik denk niet dat ik dan dezelfde kwaliteit had als deze Lian Li me kan bieden.

Als je op zoek bent naar iets dat groot genoeg is om een flinke RAIDarray te huisvesten en waarin je lange videokaarten zonder problemen kwijt kunt is de Lian Li PC A70 een goede keuze. Lian Li is tot nu toe het beste merk dat ik ben tegengekomen voor wat betreft kasten, omdat ze op ieder klein detail letten. En dit zie je ook terug bij deze kast.

Als je het budget hebt dan zou ik zeker voor deze kast gaan.

Links
productpagina van lian li

Heb jij ook een Lian Li PC-A70?

Zeer goede review. Heb deze review gebruikt om een keuze te maken tussen verschillende kasten en heb uiteindelijk voor deze gekozen. Wat een mooie kast is het zeg, vooral als je voor het eerst die sidepanel eraf haalt... wat een ruimte :P en zeer goede airflow bij de hardeschijven. Perfecte kast voor een stille fileserver. :Y)

Had hiervoor een Antec P182, deze dempt het geluid van de hardeschijven wel wat beter maar wat veel belangrijker is, de temperatuur. Het scheelde zo'n kleine 24 graden voor mijn WD hardeschijf echt schokkend.

@Digibilly, probeer anders wat isolatietape tussen de zijpanelen. Mijn samsungs hoor je niet maar de WD tijdens het laden hoor je zoeken, de Antec maakt gebruikt van een silliconen demper die wat beter werkt ipv rubber. Misschien kan je die van de Antec kast wel gebruiken :P.

[Reactie gewijzigd door TweakJerommeke op 9 juli 2009 15:06]

Het is inderdaad een heerlijk ruime kast (vast erg dat ik nu alsnog ruimte tekort kom voor een DVD brander :P). Hoe dat komt zal ik binnenkort wel in een CMtopic laten zien. Deze kast biedt namelijk wat leuke modpotenties :P
Wat een review zeg! 5 sterren.
Ook mooi hoe je die kabels hebt weggewerkt en die zelfgemodde hardeschijfvoeding.
Klein puntje nog: bij het kopje "De eisen" heb je het over de Gigabyte Cupio, die "pas in Q1 2009 leverbaar zal zijn". Maar dat is al geweest;)

Mooie kast trouwens, ik ben wel fan van vierkant en strak, no-nonsense etc.
Deze review is van oktober vorig jaar ;), ik heb hem alleen geupdate, vandaar dat hij weer even bovenaan komt te staan. Maar ik vind het altijd wel leuk (en zinnig) om m'n reviews up to date te houden, je komt er soms pas echt achter hoe iets werkt als je het langdurig gebruikt.
hulde voor je mooie mod :D
Oehh mooie review & mooie mod..
Mooi gedaan!

Ik zou ook graag weten bij welke winkel je die SATA power clip on stekkertjes kan kopen, dat is inderdaad heel erg handig om het aantal draden in de hand te houden!
Die heb ik bij Freezing hardware vandaan. Waren 0,75€ per stuk (daar komt de kast overigens ook vandaan). Een ideale manier om de draden inderdaad netjes weg te werken :)
Thanks, ik heb ze gevonden (alleen in UV groen helaas :D )

Voor de liefhebbers, het is waarschijnlijk dit model:

Geweldige review. Goede opbouw en leest erg fijn weg.
Leuke mod trouwens! ;)
Goede review.

Grappig om te zien dat lian li nog steeds wijzigingen aanbrengt.

Mijn PC-A70B heeft een ander moederbord tray:

Er zit nu ruimte in om de backplate van de processorkoeling te kunnen vervangen.

[Reactie gewijzigd door Marc H op 18 juli 2009 14:33]

Hele mooie revieuw weer!!

volg hem natuurlijk al helemaal vanaf het begin dat je de kast aan het uitzoeken was.
je kan nu in iedergeval al je schijven mooi kwijt :Y)
Top review ;) , en moet zeggen dat je alles heel netjes en zorgvuldig monteerd, kom vaak genoeg kasten tegen waar de bekabeling lomp weggepropt is waardoor het er nog niet uitziet.
Ik heb dit keer er ook echt m'n best voor gedaan. Het valt niet mee natuurlijk, het liefste zou ik nog minder kabels zien, maarja, je zult toch alles aan moeten sluiten :P
Mooie review....
Doet me aan de mijne denken. Ik heb de A-71B, dat is die van jou, maar met een deurtje :) Heb ook lang getwijfeld, maar vond deurtje praktischer (mooier).
Ik heb idd ook naar de A-71 zitten kijken, maar een deurtje vond ik niet zo praktisch met 3 120mm fans in de voorkant. Niet dat ze nu zo belachelijk veel lucht verplaatsen, maar een deurtje houdt toch weer het nodige tegen.