Lian Li PC-A71B Review

Dima_2005 30 mei 2009, 3.812 views

Lian Li PC-A71B

Pluspunten

• Groot
  • Mooi
  • Deurtje
  • Koel (koud)
  • Stil
  • Licht (pure aluminium)
  • Afwerking
  • Verwijderbare moederbord-tray
  • Semi-toolless
  • E-ATX moederbord
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen cable-management
  • Niet volledig toolless
  • Geen 3.5" extern
  • Vinger-vlek-gevoelig

Ik heb deze kast gekocht aangezien ik een nieuwe pc nodig had en toen moest ik dus allemaal nieuwe onderdelen kiezen. Een van de onderdelen is natuurlijk de kast.
Dus ik ging op zoek naar een mooie, neutrale (maar mooi) en van hoge kwaliteit. Maar ik was ook beperkt in keuze omdat ik alles bestelde bij een winkel (nl. Alternate België), dus veel keuze had ik niet. Ik zocht ook een redelijk grote kast zodat er alles ruim inpast, aangezien ik ook een nVidia GTX260 moest inbouwen, dat redelijk lang is. Ik kwam dus uit bij een paar merken die mogelijk waren. Het waren redelijk bekende merken: Antec (P182), Lian-Li, Thermalright. De keuze was hard, maar mijn keuze ging uiteindelijk naar Lian-Li PC-A71B, aangezien hij groot is EN hij is volledig van aluminium gemaakt. Dus eindelijk de keuze gemaakt en ik ben er blij mee.
Ik zou heel graag ook een beetje commentaar horen van jullie kant, alvast bedankt iedereen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Dit is waarschijnlijk het sterke punt van Lian Li. Je ziet dat de afwerking bijna perfect is, alles zit heel goed en stevig in elkaar, alles is dus van deftige kwaliteit gemaakt.

De kast bestaat volledig uit 2mm pure aluminium panelen, zonder plastiek o.d.. Het is ook niet zomaar aluminium, het is brushed aluminium, dit zorgt voor een heel mooi mat effect met strepen waardoor het zeker een meerwaarde heeft.
Ook zijn er geen scherpe randen te vinden en nergens een defect te bespeuren, dus alles was heel netjes afgewerkt. De knopjes zitten heel degelijk in elkaar, de aansluitpoorten zijn zeer stevig en de deurtje is van degelijke aluminium gemaakt, zelfs extra verstevigd t.o.v. de zijpanelen. Wat wel waar is dat de eerste ~50 openingen een klein beetje "schuurden" als je goed luisterde, maar dat ging wel dus over na een korte termijn. Dus over het algemeen is het zeer goede bouwkwaliteit en afwerking. Wat trouwens ook een klein nadeel is (en dat mag je letterlijk nemen!), de reset-knop is te klein voor mijn vingers, ik kan hem niet indrukken met mijn wijsvinger, moet altijd mijn pink hiervoor gebruiken.
Na bijna een jaar gebruik:
Als je de kast relatief vaak gebruikt om nieuwe onderdelen in te bouwen moet je voorzichtig zijn. Mijn bovenste schroefje zit nu een beetje los voor de moederbord-houder, dit komt door slijtage van het gaatje (ik spande het altijd relatief hard aan). Maar als oplossing heb ik een andere (lange) schroefje gebruikt, waardoor het nu nog beter vastzit dan vroeger!)

Inbouwmogelijkheden
Ik kan wel zeggen dat deze behuizing er zeker geen gebrek aan heeft inbouwmogelijkheden.

Deze behuizing biedt dus plaats voor een E-ATX moederbord, dit zijn meestal moederborden voor servers, maar je kan het ook terugvinden bij de toekomstige Nehalem-moederborden, die gaan ook volgens het E-ATX formaat gebouwd zijn. Het verschil met gewone ATX is alleen maar in de breedte van het moederbord. Maar meestal zijn de videokaarten groter als de ATX-moederbord, waardoor het ten goede komt om een E-ATX kast te hebben. Zo heb je dus meer plaats voor ventilatie e.d.

Lian-Li heeft een eigen gepatenteerde systeem voor het inbouwen van harde schijven. Het heeft een speciaal ophangsysteem dat de harde schijven volledig stil maakt omdat er geen mogelijkheid is tot vibraties. Rechts beneden is er plaats voor 10 harde schijven (3.5" intern dus). Je kan ze allemaal ophangen met speciale rubberen schroefjes, of als je veel verplaatst, dan kun je het met gewone schroefjes vastmaken. Maar daarover meer bij installatiegemak.

Er zijn ook nog 3 plaatsen voor interne harde schijven, helemaal van boven, daar kun je dus kiezen oftewel een waterkoeling daar neerzetten, oftewel een voeding oftewel die harde schijven bay. Het kan heel handig zijn, de harde schijven worden ook goed gekoeld, maar minder als de eerste 10.
Ook een voordeel van deze kast is dus dat je 2 voedingen kunt plaatsen, eentje beneden (tegenwoordig in de mode) en eentje boven (ipv de harde schijven bay).
In realiteit is het zwart op de A71B model

Dan zijn er ook 5 externe 3.5 inch bays. Waarbij de bezels ook in brushed aluminium gemaakt zijn. Ze zijn makkelijk te verwijderen en terug te plaatsen. Maar zoals je ziet is er een groot nadeel (en hierbij heb ik ook een probleem): er is geen externe 3.5 inch bay, dus je kan bv. geen diskettelezer of cardreader installeren. Hierbij moet je dus rekening houden en een 3.5" to 5.25" adapter kopen, ander kun je het niet inbouwen. Er is eentje van Lian-Li zelf.

Koelingsmogelijkheden
Deze kast heeft maar liefst 6x12cm fans die stil en krachtig zijn.

Ten eerste zijn er dus 2 intake fans, die zijn trouwens met stof-filters uitgerust, waardoor er geen stof in de computer komt. De intake fans blazen direct op de harde schijven (in de bay), daarna pakken 2 andere fans het over en zuigen de lucht uit de bay en blazen het door naar de kast-ruimte. De 2 fans bereiken alles van de voeding beneden tot en met ongeveer halverwege de processor (volgens ATX-standaard). Hierdoor koelen de algemene onderdelen zoals north-bridge en de PCI-kaarten. De videokaart heeft er ook baat bij, aangezien er meer koude lucht is om lucht af te zuigen en betere afvoering van de warme lucht.

Dan zijn er dus ook de afvoeringsmogelijkheden.
Er zijn in totaal 2 fans die de warmte kunnen afvoeren, de eerste zit op de standaard-plaats, daar kan het direct aan de processor, wat airflow bevordert. Dan is er ook nog een andere fan die de bovenste 3 harde schijven afkoelt, het blaast ook warme lucht weg aangezien warme lucht stijgt. Deze 2 fans zorgen voor heel wat prestatie in de koeling.
Dan zijn er ook nog heel veel lucht-gaten aan de achterkant voor verbeterde lucht-afvoer.
Ik moet zeggen dat de temperaturen uitstekend zijn binnen de kast.
De voeding heeft een temperatuur van de omgevingstemperatuur (20°C), dus wordt perfect afgekoeld. Dit komt omdat er een fan volledig de voeding bereikt zonder opwarming van de andere componenten. De andere onderdelen zijn ook nog altijd redelijk koel, de moederbord is zo rond 30°C en de CPU is nog lager, maar ligt ook aan CPU-koeler (Thermalright Ultra-120 Extreme), de temperatuur is zo'n 25°C Idle en 40°C Load.
De harde schijven zijn trouwens ook aan de omgevingstemperatuur (20°C). Dus uitstekende koeling. En het is ook onhoorbaar. Dit komt omdat de fans maar 20dB(A) produceren en omdat de kast geluiddempende functies heeft. De geluidsdempende functies zijn zeer subtiel. Ten eerste zijn de zijpaneel met een speciale verf bedekt dat geluidsdempend is. Ten tweede is de hele kast met anti-vibratie stukjes in elkaar gestoken.

Vormgeving

Dit is iets heel persoonlijk, maar het is wel gewoon objectief mooi... De kast is dus met mooi zwart brushed aluminium afgewerkt, op het eerste zicht zie je dat niet, je ziet enkel de mooie shiny kast, maar dichtbij zie je dat het de strepen dat het effect veroorzaken. Er is ook een nadeel aan verbonden. Namelijk is het zeer vinger-vlek-gevoelig.

De kast past niet echt mooi bij mijn houten interieur, maar ik wil maar deze foto toevoegen om aan te tonen hoe GROOT hij wel is, de kastje waarnaast hij staat is 65cm hoog, dus de kast zelf is 60cm hoog, dus het is een echte Full Tower, met een extratje :)
Nu na bijna een jaar gebruik heb ik toch al heel wat veranderingen opgemerkt.
Ten eerste heb ik gezien dat de kast redelijk kras-gevoelig is (ik heb toch al wat krasjes, het is niet echt mooi, maar de krasjes zijn alleen zichtbaar met vuil erop, dus nat doekje en het is in orde!)

Installatiegemak

Zoals je kan zien is het lekker ruim om alles in te bouwen wat je wilt.
Maar er is heel wat nagedacht over installatiegemak.

Zo kun je bij deze kast alle panelen uit elkaar halen, waardoor je meer plaats hebt om te werken binnenin de kast als je de moederbord-tray al geïnstalleerd hebt.

Ten tweede is er dus een verwijderbare moederbord-tray waarop je BIJNA alles kunt opbouwen en dan pas insteken, zo werk je in een vrije ruimte en heb je de bewegingsvrijheid. Waarom ik bijna alles zeg is heel simpel: met mijn cpu-koeler had ik 2mm te weinig waardoor ik hem er weer heb moeten afmonteren. Alles moet dus op voorhand bedacht worden.

De harde schijven zijn zeer makkelijk in te bouwen door de schroefjes met rubber erop, je moet het dus buiten de kast erop schroeven en dan gewoon puur de harde schijf inschuiven en de kabels aansluiten.

Er is een andere groot voordeel: er is een pilaar in het midden dat de PCI-kaarten (dus videokaarten) kan ondersteunen zodat de videokaart niet doorbuigt. Dit zorgt voor extra zorg voor componenten en voor betere stevigheid tijdens het transport.
Er is trouwens ook een groot nadeel: er is geen mogelijkheid om de kabels weg te werken, waardoor er dus bijna een warboel wordt van kabels, tenzij je creatief te werk gaat, dan kun je zelfs betere resultaten behalen dan een kabel-management systeem.
De fans zijn makkelijk weg te halen, maar ik heb het niet nodig gehad aangezien ze stil en krachtig genoeg voor mij zijn.

En alles ingebouwd ziet er dus zo uit.

Modbaarheid
Ik ben niet een modder, maar je kan met accessoires van Lian-Li al je kast helemaal veranderen, voor de knutselaars is het dus ook mogelijk om alles zelf te doen.
Zo zijn er dus heel veel accessoires dus beschikbaar: er zijn fan-controllers, thermometers, harde schijf bays, multimedia-centers, side-panels, extra koeling, card readers,....
Zoals ik al zei dat je dat allemaal met een beetje moeite zelf kan maken, maar een andere manier van "modden" is de kast-mods dat "ingebouwd" zijn.

Zo kun je dus de deurtje zowel rechts als links plaatsen, dit is heel handig.

De prijs is een onderwerp waarover er heel veel te discussieren valt. Zo kun je van prijs/kwaliteit standpunt bekijken en dan is dat echt een kast dat zelfs een prijsklasse hoger zou mogen zijn, ik zou er veel meer voor vragen.
Langs de andere kant is dat redelijk duur, 189¤ op het moment van schrijven, dat is HEEL veel voor een kast, en zeker als je weet dat er een mogelijkheid is om voor een paar tientjes een goede kast te kopen, maar dan heb je veel plastiek.
En trouwens, bij de huidige aluminium prijzen, vallen de prijzen van deze kast nog redelijk goed mee. En je moet niet vergeten: het is een ideale LAN-Party kast, dus je kan het wel laten zien dat je deze kast hebt en er heel trots op zijn!

Links

NordicHardware-review
Review door DjDuivert
Review door timskiej

Mijn andere reviews

Heb jij ook een Lian Li PC-A71B?

Hey,

Mooie review, mobo tray had ik ook wat gepriegel mee laatst (nieuw systeempje eindelijk..), Mugen is ook de kleinste niet. Mij is het overigens wel gelukt, misschien moet je em er iets anders indoen, dan moet het kunnen lijkt me (koeler eerst, dan iets optillen en dan de onderkant van de tray erin ;)).

Veel plaatjes, geven veel inzicht in de case. Je hebt wel een nieuwere versie dan ik heb, jij hebt nog cable holes in de tray. Ik had dan ook wel een van de eerste (misschien wel de eerste) ladingen kasten. Cable-management is inderdaad nogal onhandig. LAN-party csae heb ik zelf ook iets andere mening over, ik vind het niet echt handig om mee te nemen (ervaring), maar goed met 24" scherm erbij ben ik sowieso niet lanproof.

In ieder geval heb je een mooie duidelijke en overzichtelijke review gemaakt. Je geeft me ook meteen weer wat motivatie om die van mij weer eens onder handen te nemen :). Keep up the good work, 5 sterren van mij heb je binnen!

Trouwens, zo nu en dan schoonmaken met natte doek doet wonderen, word ik iig weer helemaal vrolijk van.
Lan proof ligt mee aan term wat je der onder verstaat. Ik pak zelf ook altijd een 24 inch, lian li full tower, en naar sommige lans nog eens 5.1 boxen set mee. Prima lan proof als je mij vraagt, tis alleen ff kijken hoe je t goed inpakt in de auto. ook is een Lian li meer lan proof in mijn ogen als die kleine behuizingen, die vaak minder stevig zijn.
Mooie review Dima, zoals ik van je gewend be zou ik zeggen.....

De 5 sterren heb je vorig jaar al van mij gekregen, de reactie krijg je nu :P .

Een paar kleine foutjes imo:
De kast bestaat volledig uit 2mm pure aluminium panelen..
Volgens mij is alleen de frontpaneel van 2mm. Je hebt het er verderop over dat die extra dik aluminium is, dat is dus die 2 mm, want 2 mm is echt dik!
Dan zijn er ook 5 externe 3.5 inch bays.
Nee er zijn er nul, maar er zijn wel 5 externe 5,25" drive bays......

Wat betreft de opmerking hierboven m.b.t. klikbare foto's:
Je weet het waarschijnlijk wel maar klikbaar (naar de grote originelen) kan als volgt:
["url=http://<plaats>/<grote foto>.jpg][IMG]http://<plaats>/<foto review>.jpg[/IMG][/url"] (de " staan er omdat hij anders hier direct in andere tekst omzet en klikbaar maakt ;) )

En dan nu echt over de review:
Bij welke toeren van de fans is dit geluidsniveau gemeten?
De PC-A7010 en PC-A7110(B) heeft een regelaar op de kast zitten, waarmee de fans in 3 standen zijn te zetten (maar ja die kasten kosten al in de € 300,=, maar dan wel met hot-swap RAID HDD case) . Heeft jouw kast ook zoiets, of worden de fans door het Mobo geregeld (hoewel 6 fans met (vrijwel) geen enkel MoBo gaat lukken....).
Dat is opvallend. Want die hair-line brush polish zou juist de krasgevoeligheid (aluminium is vanwege zijn hardheid extreem krasgevoelig) moeten af laten nemen. Meestal worden de krassen door stof juist ook gemaskeerd, zodat je ze dan slechter zou moeten zien.
Zou de metaalkleurige kast minder krasgevoelig zijn (optisch), of heb je daar geen idee van.
Ja, moet je maar een normaal formaat CPU-koeler nemen :+ .

Je kunt alles extern opbouwen en "inbouwen" (schijven e.d.). Maar je zult op dat moment toch alles los moeten koppelen. Nu vind ik het nooit een probleem om de kaarten, schijven, enz. in te bouwen. het probleem komt pas als je alle draadjes gaat verbinden, want dan kom je er net niet meer bij..... Nou is dit een erg grote kast waardoor dat veel minder zal gelden, maar het voordeel van het opbouwen van de computer buiten de kast ontgaat mij toch een beetje. Of zie ik iets belangrijks over het hoofd? Schijven e.d. moeten toch nog van hun aansluitingen voorzien worden en het MoBo toch ook?
Met als nadeel dat je bij Lian Li alles los moet bijkopen, met navenant prijsje.....
Ik denk (maar ik zou dat verder moeten onderzoeken) dat die pilaar ook wel eens goed dienst zou kunnen doen voor je kabelmanagement, maar misschien heb ik dat helemaal fout.
Ik vind het overigens wel erg vreemd dat zo een mooi doordachte kast niet in een kabelmanagementssyteem voorziet. De bijna 2 keer zo goedkope Antec P18x voorziet daar wel in en heeft veel minder ruimte tot zijn beschikking....

Jammer genoeg is de kast nu een flink stukje duurder geworden, want het is en blijft een kast die op mijn shortlist staat. Ik vind hem echt prachtig.

Echter deze kast heeft vier nadelen:
• de prijs (al genoemd)
• nog veel zelf bijkopen, met navenante prijs
• kabelmanagement
• ik heb hem nog niet onder mijn bureau staan (het belangrijkste nadeel.......).

Bedank voor je mooie en uitgebreide review.

edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 30 mei 2009 14:54]

ideale lanparty kast? dat zijn toch compacte behuizingen in plaats van full towers? verder een goeie review, erg uitgebreid, top!
Vindt je? Ik heb zelf full tower, ook Lian Li. Ideaal. Je hardware heeft teminste de ruimte, en kwa ruimte in auto is der plek zat. Plus die dingen zijn teminste stevig. Ik heb geen doos nodig om ding te vervoeren, kras krijg je toch niet zo snel met die dingen. Ding zet je vervolgens toch weg onder de tafel, en klaar ben je :)

Verder, erg leuke review. lekker uitgebreid. Alleen erg veel kleine plaatjes tussen door, die helaas niet klikbaar zijn naar grotere variant. Tevens vindt ik dat zelf niet lekker doorlezen, maar dat hoeft een ander niet te hebben :)

verder: Kabel management: kun je juist heel mooi zelf doen? Ik heb met die kasten die t wel hebben vaak meer ruzie, kabels die net te kort zijn, te lang, en t weg werken niet heel makkelijk wil. Bij mijn lian li heb ik gewoon kabels gehaalt voor hdd's, die gewoon samen ge-tyrapt (of hoe je t ook schrijft) en weg gestopt. Werkt ideaal. voor stroom aansluitingen van de vele hardeschijfen gewoon zelf kabels gemaakt, en die ook weg laten lopen naar plek waar je ze niet ziet. Der is genoeg zelf aan te doen ;)

Toolless: onzin in mijn ogen. Ik schroef de bende veel liever goed vast, als dat ik t met plastic clipjes ofzo vast zet. Mijn kast wordt best vaak verplaatst, en dan heb ik liever dat de hardware enz goed vast zit, als dat iets kan rammelen met plastic dingen :)
Hij is wel even licht an een gewone compact behuizing en het is een Lian-li!
Je moet het begrijpen, het is een heel gebeuren om te tonen dat je om je hardware geeft, wanneer je een Lian-Li kast koopt. En kijk, er zijn ook zoveel dingen om je hardware veilig te vervoeren, zoals de middenpilaar :)

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 30 september 2008 19:04]

Leuke review :)
Heb de case zelf ook en ook een review geschreven.
Goed van Lian Li dat ze nu wel gaten in het mobo tray hebben gemaakt want hier ergerde ik me nogal aan.

Ik kreeg men Scythe Mugen er makkelijk in want ik had alles buiten de case op de tray gemonteerd.

Nadeeltje aan de behuizing (weet niet of ik dit in mijn review heb verteld) vind ik dat de normale sata kabels drukken tegen de rechter zijpaneel. Als je harde schijven bezig zijn resoneert dit heel erg. Ik moet de tray nog eens ombouwen of er iets anders op verzinnnen.
Stil? Mijn kast resoneert enorm, terwijl het kleine broertje (A10(?)) wél erg stil is. Beetje een misser van Lian Li vond ik het wel. Mooi om te zien dat jij er geen last van hebt.
Wel, ik moet toegeven dat ik misschien een klein beetje doof ben, maar ik hoor hem gewoon niet! En AL mijn fans staan op max. snelheid, ik heb ook veel stille fans (bv. op CPU-koeler. De GTX260 koeler is inderdaad wel luid als hij op max. staat, maar ik vind dat hij buiten de kast meer geluid maakt dan binnen de kast!
Het spijt me, maar ik kan niet van mening delen...
Prachtige review, moet gezegd worden.
Ik heb alleen één kanttekening en dat is: Ik heb heb zelf een Lian Li pc 60 behuizing, ook helemaal aluminium maar ik vind het echt een probleem die kast stil te krijgen.
Het zou mooi zijn als ze er standaard een aantal geluiddempende matten bij leveren.
Blijkbaar ben je nog een persoon die er last van hebt.
Net zoals AvanCade heb je last van resonantie. Ik vind dit eigenlijk een beetje raar, maar dit kan ook zijn dat ik dus zoals ik al zei: ben een beetje doof, en ik zit nog altijd van mijn oor naar de kast op zo'n 1.5m afstand en onrechtstreeks (staat onder tafel, dus geluid moet eerst de tafel als barrière doorbreken).
Ik kan alleen maar zeggen dat hij luid is, als ik mijn oor op 10-20cm van de kast houd, dan is ie WEL luid. Het ligt ook aan de frequentie van het geluid, waardoor het beter/slechter waarneembaar is op verschillende afstanden/geluidsniveaus.

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 30 september 2008 20:25]

Ik heb alle standaard fans eruit gehaald en 3 x nexus 120mm in geplaats op 7V met een Scythe Mugen. Dan is het zeker stil te noemen. Ik erger me er alleen aan dat aan de rechterkant weinig plaats hebt voor kabels van je harde schijven. Daarom resoneert het ook steeds. En de zijpanelen zijn best dun vind ik.
Hoe zorgt de pilaar voor meer ondersteuning voor pci-kaarten? Wat verbindt de pilaar met de kaarten? Ondersteunt het de kaarten aan de onderkant? Hoeveel oppervlak van de kaarten ondersteunt het? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Goddelijke review :Y)
Heel nice review 5 sterren

Ook een nice kast lekker strak.

kabel management ja of je het echt nodig hebt met wat klitterband wrappers kom je ook een heel eind heb ik gemerkt.

al heb ik gistere gaten in me back paneel zitten dremelen om me kabels achterlangs te werken maar ja ik heb dan ook een compleet gemodde kast ben nu wat remodding aan doen na 12jaar mag dat wel eens ;-)

maar heel nice review dat zeker
Nette review, voorbeeldig. :)
voor €200 heb je een cosmos S met cable management systeem en nog meer koeling en nog meer mogelijkheden en persoonlijk vind ik hem nog mooier, maar alsnog mooie review alle aspecten behandeld en goed geschreven, Goed gedaan.