Lian Li PC-A71B Review

timskiej 3 juni 2008, laatste update op 3 juni 2008, 1.048 views

Lian Li PC-A71B

Pluspunten

• Kwaliteit en afwerking
  • Geen plastic
  • Inbouw mogelijkheden
  • Koeling (zes 120mm fans) en mogelijkheid tot plaatsen waterkoeling
  • Veel optionele componenten te koop zoals Lian Li Fan controller oid
  • Gebruik gemaakt van duimschroeven dus makkelijk te demonteren

Minpunten

• Niet echt kritiek punten maar verbeter punten
  • HDD cage kon één cm naar voren (vanaf de zijkant gezien) zodat je meer plaats hebt voor je kabels.

Foto´s komen eraan!

Waarom deze kast?

Ik heb al een aantal behuizingen gehad zoals de Thermaltake Armor en de Antec P150. Beide waren het mooie behuizingen maar ze misten toch wat De Antec begon me te klein te worden en ik snap niet waarom ik voor een witte behuizing heb gekozen :P . Na die verkocht te hebben is mijn zoektocht begonnen naar een nieuwe. Het moest een strakke stijlvolle behuizing worden en kwam er snel bij de CoolerMaster Cosmos 1000 en de Antec P182(moeilijk moeilijk natuurlijk). Aangezien ik snel weg ben van een behuizing heb ik mijn pc maar voor een maandje op mijn bureau laten draaien zodat ik niet dadelijk weer een miskoop maak.
De Antec viel af omdat ik het plastic een beetje goedkoop vind. De Cosmos had ook veel plastic na wat reviews gelezen te hebben. Toch maar geduldig gewacht en ben eens gaan kijken wat Lian Li allemaal had staan in het assortiment. Veel mooie behuizingen maar de prijs was minder :) Ik had mijn zinnen gezet op een Lian Li PC-V1000B maar na hem op de Cebit te hebben gezien toch maar niet gedaan aangezien ik hem een beetje vond tegenvallen.
Ik kwam ook de Lian Li PC-A71B tegen die ik erg mooi vond. Toevallig stond er een review van de user DjDuivert op Tweakers die ik helemaal heb doorgelezen waardoor ik een goede indruk kreeg van de behuizing. Ik was helemaal verkocht en heb deze behuizing bestelt bij 4Launch.

Nog een aantal redenen waarom ik deze behuizing heb gekocht.

• Lian Li dus kwaliteit
• Erg strak ontwerp
• Deurtje zodat je de drives niet ziet en het geluid wat dempt
• Erg goede koeling
• Verwijderbaar moederbord tray
• Erg ruim van binnen komt waarschijnlijk waterkoeling in

De behuizing

Na anderhalve week kreeg ik de behuizing thuis gestuurd. Wat een joekel van een doos hoewel deze tot mijn verbazing erg licht was (kast is van aluminium). Direct de behuizing uitgepakt en alles geïnspecteerd. Het ding was goed verpakt en er was gelukkig niets beschadigd. De behuizing is echt groot dat was wel even wennen in het begin omdat ik een tijdje een mini tower naast me had staan.

Uiterlijk

Hij is precies groot genoeg en hij straalt echt iets uit. De buitenkant is van een soort geborsteld aluminium wat erg mooi staat. Helaas is het wel een beetje kras gevoelig. Het deurtje van de behuizing vond ik nog het mooiste. Aan de bovenkant en onderkant zitten twee rondje ijzeren balletjes met een veertje eronder. Zo kun je het deurtje mooi open en dicht doen wat geniaal werkt. Laat ik maar de deur zeggen :P want het is echt een degelijk ding. Het is echt een genot om het deurtje open en dicht te doen ;) Aan de zijkant zitten ventilatie gaten waar frisse lucht door kan stromen.

Na de buitenkant bezichtigd te hebben ging ik hem snel openmaken om de binnenkant te bewonderen. In het echt is de behuizing mooier dan op de plaatjes van internet. Alles is stevig gemaakt en er is over na gedacht hoe het moet komen te zitten. Je komt nergens een scherp randje tegen of een onhandige plek waar je niet bij kan komen.

Alles is los te halen omdat het niet met popnagels is vastgezet maar met gewone schroefjes. Zo heb je de mogelijkheid om voorin bij de harde schijf brackets de kooi andersom te installeren zodat je makkelijker bij je aansluitingen kunt komen.

Functies

Waar normaal je voeding boveninzit zit nu een harde schijf bracket met een 120mm fan. Hier kun je nog drie 3,5” harde schijven in kwijt. Dit bracket is natuurlijk ook te verwijderen en er een extra voeding in te plaatsen. Je kunt dus in totaal twee voedingen kwijt in de behuizing.

De behuizing beschikt standaard over zes ventilators. Tot mijn verbazing waren deze redelijk stil (niet fluisterstil dus). Ze maakten geen irritant geluid. Ik had nog een aantal Nexus fans liggen dus heb ik die gemonteerd aangezien deze toch een tikkeltje stiller zijn.
De behuizing heeft dus plaats voor zes 120mm ventilators.

2 x 120mm helemaal voorin voor de intake die tevens ook de hdd’s koelen.
2 x 120mm aan de achterkant van de hdd kooi.
2 x 120mm als outtake aan de achterkant.

De fans hebben een 3 pins aansluiting maar beschikken dmv een adapter over een molex.

Boven het onderste (ter hoogte van de CPU) 120mm ventilatie gat zitten twee openingen om de slangen voor bijvoorbeeld waterkoeling te laten lopen. Ook zijn er kant en klare top panelen te koop waar al 2 x 120mm gaten inzitten voor het monteren van een radiator (Freezing hardware heeft deze oa).

Het moederbord tray is heel gemakkelijk verwijderbaar zodat je buiten de behuizing je moederbord kant prepareren. Ik heb alleen mijn moederbord, cpu, mem en Scythe Mugen gemonteerd en in de behuizing geplaatst maar later kwam ik er ook achter dat het mogelijk is om je PCI/PCI-E kaarten er al op te plaatsen. Dit maakt het helemaal makkelijk natuurlijk.

Alles is gemonteerd met duim schroeven zodat je bijna geen schroevendraaier meer nodig hebt. Je krijgt er tevens een hele berg schroefjes bij die je niet nodig hebt voor je behuizing.
Beide zijpanelen zijn ook voorzien van duimschroeven.
Enig minpuntje aan de zijpanelen vind ik dat ze misschien één millimeter dikker mochten zijn. Omdat het zon grote panelen zijn ze toch minder stevig. Maar dit is wel een heel klein kritiek puntje.

Het inbouwen

De harde schijven zijn heel makkelijk te installeren en omdat ze op rubberen voetjes steunen kunnen ze geen trillingen doorgeven aan de behuizing wat goed werkt. Er is ruimte voldoende voor de harde schijven en hebben goede koeling omdat ze net tussen de vier 120mm fans staan.

Het moederbord inbouwen ging heel snel omdat je het buiten de behuizing kon monteren.
Het terug plaatsen ging ook zonder problemen. Optische drives en de voeding plaatsen wees zich vanzelf en heeft geen verdere uitleg nodig. Ik heb de voeding onderin geplaatst voor betere koeling.

Na alles ingebouwd te hebben ben ik begonnen met het wegwerken van de kabels. Wat ik wat minder soepel vond gaan. In het moederbord tray zitten standaard geen gaten voor het mooi wegwerken van je kabels. Helemaal aan de onderkant van je mobo zit wel een kleine opening waar ik de SATA kabels heb doorlopen en de powerswitch/reset etc kabeltjes. De dikke ATX voedingsstekker kon moeilijk weg gewerkt worden dus die heb ik gewoon met het bijgeleverde klemmetje vast gemaakt. Zo verstoort hij de airflow niet, maar het mooiste was dat hij helemaal weg was geweest. Ik heb veel kabels aan de rechterkant weggewerkt. Dit had als nadeel dat het achter de hdd cage erg druk is met de kabels. Het beste konden ze de hdd cage één centimeter naar voren plaatsen zodat je net iets meer ruimte hebt.

De standaard casefans zijn redelijk stil maar deze heb ik vervangen voor Nexus fans. Ook heb ik noppen schuim geplaatst voor een nog betere demping.

_/-\o_ Conclusie _/-\o_

Het is een erg mooie behuizing. Hij kost wat meer dan de rest maar dan heb je wel iets waar je een hele tijd mee vooruit kan en waar je lol aan hebt. Het design is tijdloos en ziet er erg gelikt uit. Er zijn een aantal kleine verbeter puntjes zoals de hdd case iets naar voren plaatsen.
Maar verder is het echt een top kast die ik iedereen aanraad die kwaliteit wilt.

Heb jij ook een Lian Li PC-A71B?

Net als de andere productreview van DjDuivert is dit ook een zeer informatieve review en ben nog steeds van plan om later dit jaar deze kast ook te kopen. Ik hoop alleen wel dat ie leverbaar blijft.

Je hebt zo te zien twee van de vier HD fans verwijderd.

btw; Het deurtje kan toch ook de andere kant openslaan en zit er nu een klepje voor de DVD drive?

[Reactie gewijzigd door Bull op 5 juni 2008 21:47]

Ik heb hem bij 4Launc bestelt en had hem binnen anderhalve week.

Ik heb nog maar één originele Lian Li fan als outtake.
Als intake heb ik 2 x 120mm nexus fans die mijn hdd's koelen.

Je kan het deurtje ook andersom laten opengaan.
Maar de case staat links dus hij staat goed nu.
Er zit standaard geen klepje voor de DVD drive. Deze heb ik zelf gemaakt met de 5,25"frontje. deze heb ik met dubbelzijdige tape op de drive geplakt.
Helemaal duidelijk :)

Dank je wel.
Het leuke aan die laatste series van lian-li is dat ze kleiner ogen dan ze werkelijk zijn, wat een enorme binnenruimte :o .

IK vind het wel zonde dat de hdd tray gedraaid is en zo te zien vast zit, voor extreem lange uitbreidingskaarten kan dat problemen geven, maar dat is wat vergezocht O-) .
De hdd kooi kon je omdraaien of helemaal eruit halen.
Dat stukje aan de linkerkant van de hdd kooi kun je ook nog eens je lange vga kaart inzetten zodat het goed steunt. En er zit nog een lasse vga pilar in voor de bscherming van lange kaarten tijdens vervoer.
En volgens mij zijn er niet echt langere kaarten die hier te weinig plaats aan hebben.
Ja foto's :P Staat er toch bovenaan
Nette review.
Heb zelf een paar Lian-Li Miditowers. 2x PC60 en 1x PC7B Plus en kan niet anders zeggen dat deze kasten zo goed bevallen dat de hardware erin al erg vaak veranderd is.
Bedankt,
Hij is nog niet helemaal af maar voor het grootste gedeelte wel.
Ik ga er nog wat kleine informatie in zetten zoals maten etc.

ps: in de 2e 5,25" bay van boven zit mijn dvd brander :Y) Die heb ik ffe gestealth
Foto's komen eraan, kan er volgens mij af :P

Toen ik voor het eerst een systeem bouwde had ik een Thermaltake Soprano aangeschaft. Ik vond dat toen een gigantisch grote kast. Echter ik loop nu steeds meer tegen de beperkingen aan, de kast is echt te klein.... Ik kan bijv. één HDD-tray niet gebruiken omdat mijn X1950 Pro die plaats opeist.

Tot nog toe was ik erg verrukt (mede door een aantal goede reviews) van de Antec P182 (die ik er net iets mooier uit vind zien op de foto, echter heeft wel een plastic-probleempje), maar vandaag is jouw kast aan mijn lijstje toegevoegd. Man wat een ruimte, je moet geen last van pleinvrees hebben :*) .

Als ik zo naar je foto's kijk snap ik niet helemaal wat je bedoeld met je kabels wegwerken. Ik vind het er zeer ordentelijk en goed weggewerkt uitzien. Idd, heb ik het wel eens wat beter gezien, maar je moet daar echt voor gaan zoeken om die te vinden.

Is er nog wat aan isolatie gedaan in bijv. de zijpanelen? Eén van de sterke punten van de Antec. Niet onbelangrijk is nog het grote prijsverschil (ca. ¤ 70,=). Maar ja als geld geen rol speelt..... :P .

Tot slot: als je je kast beu bent wil ik hem altijd zo ruilen tegen mijn Soprano :+
Haha nah ruilen doe ik niet :Y)
Die dempingsmatjes wat erin zitten zijn van de Gamme.
Die heb ik er ingezet maar het is nog niet af.
Standaard zitten er geen dempingsmatjes tegen de zijpanelen.

Tja heb de meeste kabels goed weggewerkt.
Misschien dat ik zelf een gat uitdremel voor de voedings kabel.
Of ik plaats mijn voeding bovenin want dan heb ik geen last meer van die kabel.

Zoveel maakt het ook weer niet uit want er zit geen zijpaneel in maar voor mijn gevoel moet het allemaal netjes zitten van binnen :*)
Hey, mooie review!

Leuk dat er nog een review is, altijd leuk om de mening van anderen te lezen en ik moet zeggen dat ik het met je eens ben. Minpuntje is inderdaad toch wel het kabelmanagement, maar de boel is redelijk weg te werken zeker met modulaire voeding. Iemand op Nordichardware heeft de dremel erbij gepakt wat er ook erg netjes uitzag. In ieder geval mooie en leuke review, leest iets sneller weg dan de mijne, maar denk dat je zeker alle punten behandeld hebt, Complimenten!
Bedankt.
Klopt die had ik ook gezien. Die had met de dremel in het mobo tray gedremelt zodat de ATX stekker beter weggewerkt kan worden volgens mij. Maarja om daar nu in te gaan dremelen vind ik ook zoiets..Er zit toch geen window in. :P