Lian Li PC-A71B Review

DjDuivert 13 juli 2008, 6.855 views

Lian Li PC-A71B

Pluspunten

• Mooi design.
  • Ontzettend stevig.
  • Gebruiksvriendelijk.
  • Eenvoudig en toch doordacht.
  • Lekker koel.
  • Heerlijk ruim en veel werkruimte.
  • Veel mogelijkheden.
  • (- Kan op slot.)

Minpunten

• Prijs kan toch wel afschrikken, maar kwaliteit heeft z'n prijs.
  • Toch wat kleine minpuntjes die voorkomen hadden kunnen worden als ze beter hadden nagedacht. (spaces en schroeven voor het moederbord bijv.)
  • Geen speciale mogelijkheden voor kabelmanagement.

Bijna een halfjaar geleden besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe case. Op zich wat onnuttig, want ik had net een Recom Backdraft gekocht. Maar omdat ik vrij snel daarna al had besloten om mijn case toch zelf te gaan modden, moest ik weer op zoek naar een nieuwe. Bovendien kon ik de sidepanels van mijn Recom niet echt lekker openen en sluiten. En aangezien ik toch vrij vaak met mijn pc in de weer ben, was dat niet zo handig. Ook vond ik dat er wat weinig lucht door de fanguards kwam. Maar voor de gemiddelde gebruiker een prima case verder.

Voordat ik teveel afdwaal, ik moest dus een nieuwe case. Omdat ik geen zin had om me ook maar ergens aan te ergeren bij mijn nieuwe case, moest ik dus een topkast zien te vinden. Aangezien Lian Li een beetje bekend staat als hét merk voor cases, kwam ik al snel bij deze fabrikant aan. Toen moest ik nog een model kiezen, gelukkig had ik enkele eisen:
  • Goed, doordacht ontwerp, ik wil me nergens aan hoeven ergeren.
  • Ruimte, ik wil namelijk waterkoeling in de kast zelf plaatsen.
  • Simpele, strakke buitenkant, modden gaat toch beter met een goede basis.
  • Goede airflow, alles moet wel lekker koel blijven.
  • Moederbord tegen de rechterzijkant, omdat de kast rechts van me staat en ik nog wel eens met de hardware in de weer ben.
Nou, ik dus de Lian Li site maar een beetje afstruinen. Na tijdje kwam uit bij de Lian Li PC-A71B. Liefde op het eerste gezicht! Strak en mooi ontwerp, lekker veel ruimte, volop airflow en de indeling was precies wat ik nodig had. Prijskaartje boeide me niet zoveel, dus op zoek naar een verkoopadres. Daar kwam het eerste probleem; bijna nergens te krijgen. Zwitserland was het meest dichtbij, dus dat werd niets. Na tijdje contact opgenomen met SallandAutomatisering, de case kwam in het assortiment, maar Lian Li had de case nog niet in Europa geïntroduceerd(onderhand hebben meer shops in Nederland de case). Maar na een tijd, was het eindelijk zover!

Eerste indruk

Na een dag hard werken kwam ik thuis en daar stond zoals verwacht een hele grote doos in de kamer. Nu moet je niet gaan denken dat het leveren helemaal perfect is gegaan, want TNT had geen zin om mijn bestelling in een keer te leveren. Wat inhield dat ik een deel van de bestelling (los van de case, wel zelfde order) vrijdag kreeg en de case pas op zaterdag (voor de “TNT-fans” hier -> gespreksstof!). Maar terug bij mijn verhaal, ik thuis, case in de woonkamer. Daar stond hij eindelijk, verstopt in de belachelijk grote doos! Nu kan ik me erg slecht bedwingen in dit soort situaties, dus al vrij snel stond mijn nieuwe aanwinst open en bloot in de woonkamer te schitteren. En hij stond ook echt te schitteren. Je zou denken dat geborsteld aluminium vrij dof was, maar als hij goed stofvrij wordt gehouden komt er echt een geweldige, subtiele glans vanaf.

Op een gegeven moment begonnen mijn handen te jeuken en werd het tijd om kennis te maken. Het deurtje was nogal voor de hand liggend om mee te beginnen. Helaas was dat een slechte keus, want het deurtje liep aan… Dat was echt even flink balen. De rest zat wel allemaal prima in elkaar, maar dat verrekte deurtje liep aan. Een probleem wat ik de volgende dag zou proberen op te lossen, want ik moest toen weg.

De volgende dag, een zondag dus, brak aan en het werd tijd om mijn oude PC’tje uit de Recom te halen en in een case te plaatsen die meer waard was dan de hardware erin. Eerst natuurlijk de case nog even verder verkennen en dat aanlopende deurtje fixen. In eerste instantie heb ik wat dingetjes verbogen en toen ging het wel, maar gister heb ik het nog eens goed bekeken bij wat PC onderhoud en de oorzaak achterhaald. Meer daarover komt zometeen. Voor de rest van de kast geldt in ieder geval, prachtig in elkaar gezet, alles kan bijna worden losgehaald en alles randjes zijn netjes afgewerkt. Maar ook dat ga ik zo uitgebreid behandelen.

Vormgeving

Extern

Laat ik maar proberen mijn verhaal logisch op te bouwen. Dus ik begin met de buitenkant, de vormgeving. Zoals ik al zei is de buitenkant vrij simpel en dat is precies wat ik zocht. Eenvoud is vaak de sleutel. Ik vind het zelf een prachtige case om te zien, de grootte maakt hem al imposant en de subtiele elementen in het deurtje zorgen ervoor dat ook een stukje kwaliteit en smaak meekrijgt. Toen ik hem ook eens afnam met een vochtig doekje, kwam er een glans af. Subtiel, maar toch duidelijk aanwezig. Net als een pas schoongemaakte auto, in volle glorie zeg maar.

Het geheel ziet er strak en serieus uit, maar boezemt door de grootte ook wel een beetje angst in. Ik ben dus erg te spreken over de buitenkant, het is een kwestie van smaak uiteraard, maar je kunt er niet omheen, hij maakt indruk. Het deurtje zorgt ook dat alles er mooi afgewerkt uitziet en je geen last hebt van drives die weer net niet matchen en alles weer in de soep gooien.

Intern

Tot zover de looks. Wat minstens net zo belangrijk is, is de binnenkant. Ook hier scoort de case weer dikke punten. De binnenkant ziet er ook netjes afgewerkt uit en de indeling is helemaal naar mijn smaak. Moederbord tray tegen de rechterzijkant, zowel boven als onder plek voor een voeding (merk op dat er dus 2 voedingen gebruikt kunnen worden), HDD-cages zijn makkelijk te bereiken en aan werkruimte is zoals te verwachten geen tekort. Ook de VGA-pillar is erg handig voor de grotere videokaarten, want deze hebben nog wel eens de neiging door te buigen. Ik gebruik hem momenteel niet, maar het is zeker handig voor in de toekomst, als de mod het toelaat. Voor de rest is de indeling ook erg goed, de HDD’s zitten onderin, bij de intake fans, dus ze blijven lekker koel. De voeding kan ook onderin geplaatst en blijft in dat geval ook weer iets koeler dan bovenin. De 5.25”bays zitten waar ze horen te zitten, dus daar valt weinig over te vermelden. Bovenin tegen de achterkant is plek voor ofwel een voeding ofwel een HDD-cage voor nog 3 extra 3.5”bays. In de achterkant bevinden zich ook nog 2 extra fans wat ervoor zorgt dat het totaal op zes 120mm fans komt. De fans zijn geplaatst zoals het hoort, intake beneden aan de voorkant en de outtake is bovenin aan de achterkant. Leuk detail is ook dat het deurtje en het linkersidepanel op slot kunnen, mocht jouq hardware in tegenstelling tot bij mij het stelen waard zijn.

[b]Wat krijg je er van Lian Li allemaal bij?[b]

Het leek me bij nader inzien ook wel handig om even te vermelden wat er in de verpakking zit en wat allemaal dus niet.

Reeds geïnstalleerd zijn:
  • 6 stille fans van Lian Li (1500rpm, 56CFM, 24,7dB(A), 3,24W)
  • VGA-Card Pillar, pilaar die je oversized videokaart recht houdt als je de case verplaatst, zodat jij je hart niet meer hoeft vast te houden.
  • Rooster met ventilatiegaten en PSU backplate, deze twee zitten op de plekken waar een voeding kan zitten en kunnen dus verwisseld en verwijderd worden.
  • HDD-Cage, deze zit waar de bovenste voeding kan zitten en biedt plaats voor 3 HDD’s.
  • 5.25” Bays covers, hoop dat ze zo heten, maar het zijn de dingen die ervoor zorgen dat je niet je case inkijkt als je niet 5 drives hebt.
Wat er los bijzit zijn:
  • Afgesloten backplate (op plaats voor voeding)
  • Tweede PSU Backplate
  • Bergen reserveschroefjes
  • Rubberen dingetjes en schroefjes voor HDD’s
  • Sleutels voor het deurtje
  • Handleiding en foldertje met andere Lian Li producten.
Accesoires

Lian Li levert ook bergen losse onderdelen, zoals pre-modded Top Panels voor waterkoeling, 5.25” naar 3,5” converters, side panels, wieltjes etc. Tot nu toe heb ik PC-Cooling gevonden als distributeur voor Lian Li producten in Europa. Hier kun je dus in principe terecht voor alle Lian Li onderdelen, maar andere retailers verkopen ook dit soort accesoires.

Maar PC-Cooling kun je ook vragen reserveonderdelen te bestellen mocht iets buiten de garantie om stuk gaan. Ik heb al heen en weer gemaild en ik werd erg goed geholpen. Ze konden me uiteindelijk niet helpen aan wat ik nodig had, maar ik had dan ook een nogal ingewikkelde vraag (die ik hier niet verder zal behandelen, alleen op aanvraag). In ieder geval kun je daar terecht.

Koelingsmogelijkheden

Dan is het nu tijd voor de koeling en de mogelijkheden. Er zijn zat fans en de airflow is ook prima in orde. In tegenstelling tot mijn andere cases zijn de fanguards hier niet zo beperkend voor de airflow, dus ze zorgen ervoor dat er geen grote dingen tegen de fans aan kunnen komen, maar dat er wel nog voldoende lucht doorheen komt. Verder is het een ruime kast, dus voor mijn aankomende waterkoeling is er ook plek, ik wilde deze namelijk geheel in de kast plaatsen en daarom zocht ik dus ook een flinke case. Voor de rest zorgt een grote case er ook voor dat zelfs als er veel kabels in de weg zitten er nog wel genoeg lucht door de case kan (wat handig is want er is jammer genoeg niet heel veel plek om kabels mooi weg te werken, maar met wat creativiteit kun je nog het een en ander wegwerken). Ook is het geheel van aluminium, dus dat geeft nog wat extra warmteafvoer. Verder hangt het moederbord ook recht in de airflow en dat scheelt ook weer een beetje. Ik heb zelf de voeding onderin, daar is de lucht koeler, maar de voeding kan eventueel dus ook boven. De HDD’s worden al helemaal prima gekoeld, want ik kan me niet voorstellen dat die het met vier fans nog warm krijgen. Verder zijn achter nog zat ventilatiegaten en ook in het deurtje zijn gaten zodat er wel lucht naar binnen kan. De expansion slots hebben ook allemaal gaten en dat is handig voor als je een heethoofdige videokaart hebt. En ook intern is elk plaatje metaal wel geperforeerd De lucht kan zich zo dus makkelijk over de case verplaatsen, zodat in principe elk onderdeel van je pc kan worden gekoeld (met uitzondering van de 5.25” drives, maar die worden voor zover ik weet ook niet zo heel warm). Ik kan ook hier weer een zeer goed voor geven.

Bouwkwaliteit en afwerking

Algemeen

Dan nu hetgeen waar Lian Li zo bekend om staat, de reden waarom je zo verrekte veel geld neerlegt voor hun kasten, de reden waarom ik juist een van hun kasten heb gekocht. De bouwkwaliteit en de afwerking. Na het probleem met het deurtje moet ik zeggen dat ik bang was dat ik een miskoop had begaan. Nog steeds vind ik het erg jammer dat het deurtje zo makkelijk kan aanlopen en bij de casemod zal ik er ook voor zorgen dat dit niet meer kan gebeuren, maar ik vind het toch wel een beetje nalatig van Lian Li. Het probleem is zo weer verholpen, maar ik wil gewoon dat het geen probleem meer is. Tot zover het enige echte minpuntje van de kast. De rest van de kast maakt het in mijn mening echt meer dan goed en ik hoop dat ik al die pluspuntje in een keer kan opdreunen.

Na wat verder onderzoek blijkt dat er iets frontaal tegen de kast heeft geduwd waardoor de deur te dicht op de case kwam de staan, heb het nu goed verholpen door het terug te buigen,. Ik ga er maar vanuit dat dit geen ontwerpfout is, anders had het in meer reviews gestaan. Het lijkt er ook op dat het scharnier in principe stevig genoeg is en dat het niet heel snel zal verbuigen, maar zou evengoed voorzichtig zijn.

Het eerste wat me opviel was dat je zo ongeveer de hele case uit elkaar kan halen. De absolute basis zit vast met popnagels, maar voor de rest zit alles vast met schroeven. Voor de plekken waar de gemiddelde gebruiker nog wel eens komt, lees expansion slots, sidepanels en voeding, zijn er zelfs thumbscrews. Voor de spacers krijg je ook nog een handig gereedschapje, dus ook die kan je heel simpel monteren. Meer hierover bij “Installatiegemak”.

De case kan dus gemakkelijk uit elkaar worden gehaald, ook dit is voor mij erg handig, want zo kan ik de onderdelen van de case halen en apart modden (dat wil zeggen, sidepanel apart op een werktafel aanpassen bijvoorbeeld). Bovendien zorgt het ervoor dat de werkruimte nog groter wordt en de lastige hoekjes weer iets beter te bereiken zijn. Ik heb tot nu toe eigenlijk geen lastige hoekjes kunnen vinden. Natuurlijk is het ene plekje beter te bereiken dan de andere, maar heb er nog geen echte problemen mee gehad. Maar ook kun je de binnenkant zelf nog een beetje aanpassen naar eigen wens. Je kunt de HDD-cages onderin omdraaien, zodat je de aansluitingen aan de andere kant hebt. Je hebt meerdere mogelijkheden voor de voeding en extra HDD’s. In theorie zou je de extra HDD-cage nog onderin kunnen doen. Verder kun je de scharnieren van het deurtje om wisselen, dus kun je het deurtje aan twee kanten openen. Handig als de case links of juist rechts van je staat (standaard gaat Lian Li er vanuit dat je case links van je staat). De HDD’s, moederbord en drives moet je vastmaken met gewone schroeven. Velen houden van een toolless design, maar ik heb het zelf niet zo op gare, vaak plastic, klemmetjes. Zo weet je dat het goed vastzit en dat vind ik het belangrijkst. Kost misschien iets meer tijd, maar het werkt in ieder geval goed. De case is sowieso erg solide gemaakt en voelt erg degelijk aan. Ook hiervoor slaagt de case met vlag en wimpel.

Dagelijks gebruik

Dan nog een stukje over de afwerking bij het dagelijks gebruik. Ik vind het zelf erg prettig dat alles uit elkaar kan, maar dit zal niet voor iedereen van groot belang zijn. Daarom dus wat over het dagelijks gebruik. Laat ik beginnen aan de buitenkant, het deurtje gaat erg lekker open: je hoeft niet teveel kracht te zetten en je kunt het ook niet openblazen (toen ik het gefikst had). De stalen kogels zorgen voor een goed open/sluitmechanisme. De power en resetknop werken ook goed. De resetknop is misschien wat aan de kleine kant en ik had de knoppen graag ook van aluminium gezien, maar dat hindert me verder niet zo (hoewel ik wel op zoek ga naar metalen knoppen).Dan het top I/O panel. Het zit, zoals de naam al zegt, op de bovenkant van de case en dat is daarmee gemakkelijk te bereiken. Het is afgeschermd door een klepje, wat nog wel eens los schijnt te gaan, maar ik gebruik het niet, dus ik zit er verder niet mee. Had echter wel graag gezien dat dit even beter was afgewerkt.

En dan het iets minder dagelijkse gebruikt (maar wel “dagelijks” voor de échte tweakers onder onder ons): Als we de kast in moeten. Het sidepanel gaat gemakkelijk open, dankzij de thumbscrews en het is ook gemakkelijk los te halen. Als je beter kijkt zie je de anti-vibratiemaatregelingen van Lian Li. Nu heb ik zelf een subwoofer naast de case staan en ik heb gemerkt dat de maatregelen niet altijd afdoende zijn. Stukjes rubber wistten daar gelukkig wel wat aan te doen. Maar goed, we kunnen nu in de kast. Er is zat werkruimte, dus je kunt makkelijk hardware vervangen. Uitbreidingskaarten(thumbscrews), voeding(en), HDD’s kunnen met gemak toegevoegd, verwisseld of verwijderd worden. Het verwisselen van drives en eventueel ook fans vereisen dat ook het andere sidepanel wordt losgehaald. Ook zitten er voorin 2 fanfilters, om deze te reinigen moet het frontpanel er geheel af. Het vraagt wel weer om een schroevendraaier, maar is voor de rest een eitje. Het meeste is dus zeer gemakkelijk te bereiken en wederom zoals je mag verwachten van een case van dit kaliber.

Geluidsproductie

Omdat hier een vraag over kwam en dit voor veel tweakers (inclusief mijzelf) een belangrijk punt is, schrijf ik toch maar een stukje over het geluid. Geluidsproductie is erg subjectief en wat de een stil vindt, klinkt voor de ander als herrie. Nu ben ik daar, vind ik zelf, erg pietepeuterig in en ik kan mijn computer wel redelijk horen als ik geen muziek ofzo aan heb staan. Nu moet ik zeggen dat het ook bij horen blijft. De fans maken relatief weinig geluid (maar zullen worden vervangen door Noctua's, omdat er vanwege de mod in totaal 12 in zullen komen en dan wil ik toch wel een beetje stilte), er zitten er standaard al 6 in en dit zijn in mijn ogen redelijk standaard fans. Iedereen kent ze denk ik wel, de normale, niet al te luide, zwarte fans. Nu moet ik zeggen dat deze ook lekker stil zijn (toch wel stiller dan de echt standaard dingetjes) en dat er meer dan genoeg lucht door de case komt, mede door het grote aantal en indeling van de case. Ik weet niet of de lagers na verloop van tijd meer geluid maken, hiervoor heb ik de case nog niet lang genoeg gehad. De fans zijn in ieder geval vrij stil en verplaatsen toch nog zat lucht. Niet de beste, maar het zijn zeker goede fans. Dan zijn er natuurlijk nog de HDD's. Deze zitten niet vastgeschroefd, maar er zit een stukje rubber tussen de case en de HDD. Dit zorgt ervoor dat de trillingen van de schijf niet in de case komen. Zo blijft het lekker stil. Ik hoor ze af en toe wel opspinnen, maar ook dit alleen als de muziek uit is en zelfs dan is het niet hinderlijk. Verder zit de case vol met kleine details die trillingen verminderen en het resultaat is een erg stille case die je met een beetje omgevingsgeluid eigenlijk al niet meer hoort. Het kan altijd stiller, maar ik denk dat deze case in verhouding tot anderen erg stil is.

De afwerking vind ik zelf echt geweldig. Op wat kleine minpuntjes na perfect eigenlijk. Ik heb me de eerste paar weken steeds weer verbaasd over het fantastisch doordachte design en alle scherpe randjes zijn mooi weggewerkt en bijna alles is zonder gereedschap te bereiken en het werken binnen de case is zowaar een leuk klusje. Waar ik elke keer gefrustreerd raakte bij mijn vorige case, is het hier een heerlijk ontspannen werkje, als het weer eens zover is.

Inbouwmogelijkheden

Inbouwmogelijkheden, ik kan niet anders zeggen: Het zijn er veel. Er zijn vijf 5.25” bays, allen hiervan zijn extern. Verder is er standaard ruimte voor zeven 3.5”apparaten en er kunnen er nog eens 3 worden toegevoegd door de meegeleverde losse HDD-cage. Je kunt er zowel ATX als E-ATX moederborden in kwijt (of er ook kleinere formaten standaard in kunnen weet ik niet, maar het kan vast wel). Er zijn ook 7 expansion slots, maar dit is standaard voor ATX en E-ATX. Dat er ruimte is voor 2 voedingen is ook een voordeel, hoewel ik hier geen gebruik van zal maken. Ten slotte is het een full tower en bij deze is er praktische ruimte voor een flinke waterkoeling, er kan een 360 radiator in en eventueel zou er nog een 240 radiator bij kunnen (achter de HDD-cage voorin de case). Dus voor de liefhebbers is dit ook een enorm pluspunt. Er kan dus werkelijk vanalles in en dat is voor mij met de interne waterkoeling ideaal(hoewel er bij het inbouwen wel op gelet moet worden dat waterkoeling onderhoudsgevoelig is, dus zorg ervoor dat je dit gemakkelijk kunt doen). Je zult de case dan wel zelf klaar moeten maken voor waterkoeling, tenzij je voor een 240 rad gaat, dan kun je een T71 top cover bestellen, deze heeft standaard gaten voor waterkoeling. Verder zijn er ook gaten in de achterkan van de case speciaal voor waterkoeling, zodat je ook extern kunt koelen met bijvoorbeeld een Reserator.

Installatiegemak

Nu we weten wat er allemaal in de kast kan, is het handig om te kijken of het we het de kast ook daadwerkelijk inkrijgen. Eerst de moederbord tray maar even uit de kast halen, maakt het me een stuk gemakkelijker. Netjes afstandsbusjes erin gezet, moederbord erop gelegd en dan maar vastschroeven. Denk je, want de schroefjes die Lian Li bij de afstandsbusjes in het zakje had gedaan, horen dus NIET bij de afstandsbusjes. Beetje vreemd vond ik zelf, maar uiteindelijk toch de goede schroefjes gevonden en moederbord vastgezet(hierbij heb je wel een schroevendraaier nodig, die levert Lian Li er niet bij). Toen kwam de uitdaging, moederbord met Scythe Infinity (of Mugen, tegenwoordig) in de kast zetten en tot mijn grote verbazing kon ik mijn koeler er gewoon oplaten! Het was een beetje prutsen, maar zeker fijn dat het gewoon kon. Dan de tray weer vastzetten. Dat ging niet meteen lekker, want blijkbaar moet je alle PCI-covers loshalen voordat je de boel kan vastzetten(of ik doe iets fout, kan ook hoor). In ieder geval, de covers zitten zo wel vast in de tray, dus wel zo stevig. Dan de overige hardware erin. Dit ging ook erg gemakkelijk, alles zat er zo in, voeding, uitbreidingskaarten, drives. Alleen bij de HDD’s moet je ook weer even opletten, bij deze case krijg je extra lange schroeven voor de HDD, want er moet nog een rubbertje tussen de schroef en HDD. Verder weinig speciaals, maar wel even de goede schroeven pakken. HDD’s kun je er daarna gewoon “inleggen”en even aandrukken. Je krijgt extra schroeven om de boel echt vast te zetten, maar het lijkt me niet echt nodig en ik heb ook nog steeds geen idee hoe dat nu precies moet, want het lijkt er nogal op dat je eerste de fans eruit moet halen dan.

Dan de bekabeling, alle hardware zit er nu in, maar het moet natuurlijk wel even aangesloten worden. Eerst maar even alle kabels aansluiten, beetje prutsen met alle kabels van de 6 casefans. Het was overigens heel handig dat Lian Li converters meelevert, want je kunt alles zo op een 4-pins molexje aansluiten. Dan het top I/O, daarvoor hoefde ik alleen het geluid maar aan te sluiten want de rest gebruik ik toch niet. Er zit een lange kabel aan, dus dat was ook weer een klusje van niets. Dan de toeters en bellen van de voorkant nog even aansluiten en ook hiervoor krijg je kabels die lang genoeg zijn, dus dat was ook weer mooi.

Toen alles was aangesloten moest ik de kabels natuurlijk een beetje wegwerken. Dit was even een apart karweitje, want ik ben gewend mijn voeding bovenin te zetten en in de eerste instantie kon ik alles niet helemaal mooi wegwerken. Toen ik later wat nieuwe hardware binnenkreeg, heb ik wat langer de tijd genomen om alles weg te werken en als je er even over nadenkt is alles best netjes weg te werken. Er is geen speciaal cablemanagement systeem, je krijgt wat tie ribs en 2 klemmetjes die je tegen een paneel kan plakken. Maar met als je rustig aan de gang gaat en steeds nadenkt voordat je wat doet kan je alles toch netjes wegwerken.

Modbaarheid

Zoals jullie wel hebben gelezen, er zit een casemod aan te komen. Het kan nog enkele maanden duren voordat ik hier aan kan beginnen. Het design is nog maar deels af en er moeten daarna nog tekeningen worden gemaakt over hoe ik het ga uitvoeren. Hopelijk kan ik hier nog een leuke CiP van maken op GoT. Maar vooralsnog heb ik nog niets gemod, maar het is een kwestie van tijd totdat ik hier wat anders kan neerzetten.

Het is een erg prijzige kast, dat moet ik toegeven. En de gemiddelde gebruiker kan ook met een zachtgeprijsde midi tower uit de voeten. Maar als je wilt gaan overklokken, komt airflow al snel om te hoek kijken. Daar is bij deze case zeker geen gebrek aan. Als je veel hardware hebt, dus veel HDD’s, grote videokaarten of misschien zelfs 2 voedingen, heb je toch echt wel wat meer ruimte nodig. En als je net als ik je waterkoeling intern wilt hebben, kom je toch wel snel bij een full tower uit. Verder denk ik dat zeker een deel van de Tweakers zo nu en dan wel eens in zijn case zit te prutsen, dan zijn de thumbscrews en de werkruimte ook weer heerlijk. Maar vooral, als jij een case wilt die een goede uitstraling heeft, waar je je steeds weer verbaast over hoe doordacht het design wel niet is, waarmee je echt tal van mogelijkheden hebt en je hebt nog ruimte over in je kamer, zou ik deze case op z’n minst overwegen.

Laatste opmerkingen

Hier nog even wat korte opmerkingen. Ik zal proberen mijn review zo nu en dan wat aan te passen als ik weer wat nieuws te melden heb. Ik heb nu wat foto's onder de review gezet en het zijn niet de beste plaatjes. Ik hoop dat ze een redelijke indruk wekken maar zodra ik mijn nieuwe systeem ga inbouwen zal ik voor betere plaatjes zorgen. Modbaarheid zal in de toekomst ook worden aangepast en mocht je nog vragen hebben, aarzel niet ze te stellen, kan hieronder of via mail. Als je nog op- een aanmerkingen hebt hoor ik die ook graag, maar onderbouw eventuele kritiek wel, dan kan ik er wat aan doen.

Nog wat externe links:

Productinformatie van Lian Li zelf
Filmreview, 3dGameman
XS Reviews
NordicHardware

Heb jij ook een Lian Li PC-A71B?

Zeer nette review,

Ikzelf heb deze kast ook gekocht en in gebruik sinds een maand. Ik heb meteen de topplate erbij gekocht, zodat ik nu vier intake fans heb en 3 outtake fans.

Ik heb echter wel een enorm slechte indruk van Lian Li gekregen omdat:

* Inderdaad de schroefjes die Lian Li bij de afstandsbusjes in het zakje had gedaan, horen dus NIET bij de afstandsbusjes. Ik heb dit echter pas ontdekt toen ik deze schroefjes in de afstandbusjes schroefde. Dit gaat dus tot halverwege, toen hoorde ik een knarsend geluid en wist ik dat er iets mis was. Helaas te laat, de schroefdraad van twee gaatjes in de motherboard tray was al stuk! Ik heb het moederbord toch vast kunnen zetten.

* Het ergste is dat ondertussen al vijf mails heb verstuurd naar Lian Li via de website en IK KRIJG TOTAAL GEEN REACTIES, ik ben dus nog altijd op zoek naar een nieuwe motherboard tray. Ik ga het nu een keertje proberen via die link van PC-Cooling, alvast bedankt daarvoor.

Conclusie: goeie case, volledig in aluminium. Nadeel is, aluminium is een zacht metaal, let op dat je schroefjes niet te hard aandraaid. Costumer support is blijkbaar niks waard!
Ik moet zeggen dat ik het geheel met je eens ben hoor, prima case, maar support is echt zeer slecht. Ik heb ook 3 mails gestuurd en op maar een kreeg ik antwoord. Dit was wel met de link naar PC-Cooling en daar werd ik dan weer wel perfect te woord gestaan, maar ik vind dat LianLi een direct mailadres moet geven, want dat systeem op de website vertrouw ik niet. Je weet niet of je em verstuurd hebt en of het goed is gegaan en je hebt geen bewijs van wat je verstuurd hebt, echt heel irritant...

Afstandbusjes is ook erg slecht, ik had mazzel, maar mobo had zo naar god kunnen zijn... of zoals bij jou de tray.

PS Denk dat je bij PC-Cooling wel aan andere tray moet kunnen komen, succes en bedankt voor je complimentje :)

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 24 juni 2008 17:19]

Hoe zit het eigenlijk met het geluid van de harde schijven? Wordt dat een beetje opgevangen of is het hoorbaar?

En de stockfans? Daar nog wat over te melden m.b.t. geluid productie?
thnx

[Reactie gewijzigd door AvanCade op 21 januari 2008 08:50]

Goede vraag, moet zeggen dat het geluid me erg meevalt, maar met 6 stockfans kan het zeker nog wel wat stiller (plannen voor Noctua's zijn er al). De HDD's zijn trouwens wel lekker stil. Maar in een stille kamer zijn beide nog wel goed hoorbaar en daar wil ik zelf wat verandering in gaan brengen (ik ga ook geluidsisolerend materiaal aanbrengen), maar het systeem is in vergelijking met sommige anderen erg stil. Het is maar wat je stil vindt he ;).

Het geluid is dus hoorbaar, maar ik vind het niet erg afleiden, ik wil gewoon een superstille pc :)

PS. Zal dit hopelijk binnenkort kunnen aanpassen in de review.

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 21 januari 2008 16:34]

misschien kan je de Tacens Aura overwegen ipv de 2 x duurdere Noctua, ik vind de Tacens iets stiller dan de Noctua.

volgens mij zijn de specificaties bijna gelijk.

heb nu 3 x tacens in mijn kast zitten, en de Noctua ligt in een schoenendoos :+
Is inderdaad wel een optie. Heb even gekeken en mijn rekenmachine erbij gepakt:
  • Noctua NF-P12 @ 12,6 dB -> 37,3 CFM
  • Noctua NF-P12 @ 19,8 dB -> 54,3 CFM
  • Noctua NF-P12 @ 16,9 dB -> 46 CFM
  • Tacens Aura 120mm @ 14 dB -> 45 CFM
De laatste twee lijken me het meest vergelijkbaar en Tacens wint het inderdaad. En ze zijn een stuk goedkoper dan Noctua's. Dus je zet me wel aan het denken hier.

Ik heb nu al 3 P12's in mijn systeem en ze presteren echt geweldig. De P12 zijn vrij nieuw en zijn meer op druk gericht dan op stilte, hoewel ze vrijwel even stil zijn als de S12-1200. Daarom heb ik die ook aangeschaft. De druk is vooral handig omdat de fans een grote luchtverplaatsing blijven leveren, zelfs als deze nogal verhinderd wordt door bijvoorbeeld een CPU koeler of radiator. Daarom denk ik dat ik sowieso bij Noctua blijf wat de radiator betreft (wordt een 360, dus komt nu nog mooi uit).

Nu is het ook nog zo dat de Noctua's op een spanningsbereik werken, waardoor ze uiteindelijk stiller kunnen zijn. Als ik ze aansluit op een fancontroller kan ik het naar de situatie aanpassen, wat wel fijn is. Ik weet niet of de Tacens ook werken buiten de gespecificeerde spanningen, misscien dat iemand me dat kan vertellen. Ik ga de Tacens toch nog maar even wat verder onderzoeken, bedankt! O+

Bronnen gegevens: (braaf van me he O-))

Noctua NF-P12
Tacens Aura

PS Kosten en verbruik schelen, maar dat maakt mij op zich vrij weinig uit, als de Noctua's beter blijken ga ik toch voor deze, vooral dat ze een vrij hoge druk kunnen leveren staat me erg aan want op mijn Infinity wistten ze mijn CPU 6 graden koeler te houden, wat best wel een verschil is als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door DjDuivert op 30 april 2008 23:02]

die Noctua's zijn wel goed, maar veels te prijzig als je het mij vraagt (ook de kleurstelling moet je maar van houden).

Scythe heeft onlangs een niewe serie casefan op de markt gezet,de Scythe Slip Stream. Waarvan de medium-speed versie zeer goed uit de bus kwam bij Silentpcreview, stiller dan een Nexus en betere airflow. Zo'n fan kost +/- ¤ 10,-.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 juli 2008 22:16]

Kleuren van de Noctua's is inderdaad wel een puntje. Mooi is anders (om het even zo te stellen :+). Ik heb ook min of meer besloten niet voor alleen Noctua's te gaan, ik denk dat er een aantal S-Flex fans van Scythe erin komen. Maar Slipstream kan ook inderdaad. Heb laatst S-Flex in actie gezien en ze zijn best stil (was wel in een niet geheel stille omgeving).

Ik doe er sowieso een fancontroller bij en ik weet niet zeker of ik Noctua's op mijn radiator zet, maar ik houd ze wel op plekken waar anders bijna geen lucht doorheen komt. Bedankt voor de tip, ik ga em even checken ;).
Goeie uitgebreide review, complimenten! Ik de (trotste) bezitter van een andere Lian-Li, de PC-B20A, het zijn echt geweldige kasten die ze maken. Aan alles gedacht en een oog voor detail perfect afgewerkt.
goeiesmorges wat een lap tekst heb weinig gelezen maar sowieso een plus voor de moeite:D
Lange uitgebreide review. Evengoed leest hij erg lekker! Erg goede review dus voor mensen die deze case ook als 'toekomstwens' hebben. :P Ook mijn complimenten!
Is hij echt superieur ten opzichte van de P180 van Antec? Ik zie een soortgelijke bouwvorm en kwaliteit is bij antec ook bovengemiddeld (persoonlijke ervaringen)

Mooie review trouwens!
Superieur is subjectief natuurlijk. Ik heb zelf geen ervaring met de P180, maar korte blik op de plaatjes laat een andere indeling zien. De PC-A71B lijkt me toch wat ruimer en de indeling komt voor mij echt een stuk beter uit. De P180 lijkt me op het eerste gezicht een prima kast, maar de PC-A71 wint het voor mij persoonlijk met gemak. Ik denk, maar dat is een vermoeden, dat LianLi nog nèt iets hogere kwaliteit levert, maar hoor ook zeker veel goeds over Antec.

In ieder geval, P180 is een goede case, maar voor mijn eisen is de PC-A71 toch wel een betere case. Bedankt voor de positieve reacties allemaal :).
Ik heb zelf een Antec P182, en kan er over zeggen dat het een heerlijk stille, en voor mijn doeleinden, ruime kast is. Maar, met de toekomstplannen die staan voor deze kast heb je er een goede koop aan gedaan! Waterkoeling plaasten in een P182 zal wel gaan, ook zullen 2 videokaarten wel gaan, maar alles zal wel echt vol komen te zitten. In tegenstellig tot deze Lian-li, welke nog ruimte te over heeft.
Het enige grote voordeel wat ik zie in de P182 is het apparte deel voor de voeding. Sommige voedingen worden namelijk zo warm, dat ze een negatieve invloed hebben op de temperatuur in de rest van de kast, en dat word zo dus weg genomen. Maar, zoals ik zei: De Lian-li is wel een aardig stuk groter van binnen.

Overzichtje van een volle Antec P182
Noem je dat een vol? In die van mij zaten 6 harde schijven, 2 dvd-branders en een grotere voeding ;)
Goeie review, echter geef me één reden waarom je zo'n allejesus grote kast hebt gekocht, terwijl je nog geen eens 10% van de ruimte benut. Bovenin nog veel lege ruimte, en je hebt maar 2 disken in de case zitten. De lege ruimte gaat meer als klankkast werken.

edit:
Iets met waterkoeling dus... Weltruste allemaal :P

[Reactie gewijzigd door Tomfish op 27 januari 2008 23:25]

Goeimorgen Xtresis... :P

Hij heeft de kast alvast gekocht voor z'n nieuwe PC, daar gaat ondermeer waterkoeling in, 12 fans, en een shitload aan hardware. (waaronder 2x 3870X2 of zelfs de R700 die dit jaar nog uit gaan komen) Hoe ik dit weet? Ben z'n vriend :P
Kun je trouwens wel of niet een diskettestation in deze kast monteren?

[Reactie gewijzigd door Bull op 25 februari 2008 00:55]

Het kan wel, maar dan via omwegen. Je kunt het diskettestation intern installeren, maar lijkt me niet zo handig. Wat je ook kunt doen is op zoek naar een converter van Lian-Li, zodat je 3.5" floppy in de externe 5.25" bays kunt plaatsen. Het kan dus wel, maar helemaal praktisch is het niet.

Dit maakt voor mij niet zoveel uit, want ik zal geen floppy drive meer nodig hebben bij mijn nieuwe pc. Hooguit wilde ik er een fan controller bij plaatsen, maar dan ga ik nu net zo lief voor een 5.25" fan controller.
- Zit er standaard geen 5.25" naar een 3.5" bay converter bij geleverd?

- Waar koop je het optionele spul voor deze kast?

- Hoeveel ruimte zit er achter het deurtje tot aan de kast want ik heb een Akasa fan controller en die knoppen steken wat uit?

- Wat is de afstand tussen de voetdoppen? Dit omdat ik de kast op eem computertafel heb staan en die plank is niet zo breed :/

Verder zit ik te twijfelen tussen een zilveren of een zwarte kast. Ik heb voor de rest allemaal zwart pc spul en men huidige kast is nu zilver dus zou zilver wel een logische keus zijn, maar de zwarte kast is ook mooi hoor :)

[Reactie gewijzigd door Bull op 28 februari 2008 23:19]

- Standaard zitten ze er niet bij nee, moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf ook wel jammer vond. Zal dit hopelijk binnenkort nog even in de reviewe verwerken

- Optionele spullen zijn te vinden als je goed zoekt, ik had een paar adresjes, maar zal zsm even voor je zoeken en zal in de review ook nog even vermelden wat je er zoal bij kunt kopen.

- De afstand tussen frontpanel en deurtje is op het dunste stuk (er zitten nog enkele moertjes in het deurtje, die houden het middelste strookje zwart aluminium vast) 12mm maar over het algemeen kun je 2cm rekenen. Dit is wat ik zelf gemeten heb, dus zou er iets naast kunnen zitten, maar dat zou het ongeveer moeten zijn.

- De afstand tussen de voetdoppen is op breedst ong 18cm en op z'n smalst ongeveer 12cm, dit heb ik even snel gemeten. Ruwweg zit het begin 2cm van de randen en is de diameter 3cm, het is wat onhandig meten, maar kan hier later wel op terugkomen. Misschien is het wel handig even te meten of de case uberhaupt handig is op je tafel, het is best wel een groot geval.

Ach je koopt een nieuwe case als je een verandering wilt he :). Vind persoonlijk de zwarte het mooist, maar misschien heb ik wel een duistere kant. Hij is er in 2 smaken in ieder geval, dus je mag kiezen :P.

Ik hoor het wel als je nog wat info wilt over de voetjes ;)
- Ik gebruik het diskettestation eigenlijk alleen nog maar voor het flashen van een nieuwe Bios op men moederbord. :)

- Deurtje moet zo te zien bij mij net dicht kunnen. Hij zal toch voor het grootste gedeelte van de tijd openstaan omdat ik nogal veel gebruik maak van men brander ;)

- Wat is eigenlijk de lengteafstand tussen de voetdoppen?

- In de zwarte kast zit ook wat zilver verwerkt dus ik denk dat ik nu voor de zwarte ga al is de zilveren ietsje lichter wat wel prettig is. :)
Kun je bios niet gewoon flashen met usb stickje, want het lijkt mij persoonlijk zonde om een 3.5 -> 5.25" converter te kopen voor iets wat je praktisch nooit gebruikt.

Lengte afstand, je houdt me wel bezig hoor :). Ehm... ongeveer 44 cm ertussen, en dan is het van begin ene voetje tot einde andere voetje ongeveer 50cm (er nog steeds vanuitgaand dat de diameter van de voetjes zo'n 3cm is)

Was de afstand in de breedte precies genoeg, anders moet ik op een vrije middag even kijken of ik de kast even los kan halen en even goed kan meten (geldt ook voor de lengte).
USB stick is idd een alternatief, maar bij niet alle fabrikanten is dit ondersteund of een programma van te krijgen. Hopelijk wordt het met EFI beter :)

Het ging me hoofdzakelijk om de lengteafstand en volgens mij kan ie niet op de doppen staan bij mij dus daar moet ik ff wat op verzinnen.
Ik weet niet of je er een nieuw systeem in gaat zetten, maar als je 200 euro wilt uitgeven voor een case moet een goed mobo ook wel te doen zijn en ik denk niet dat je elke week een BIOS update gaat uitvoeren, dus desnoods koppel je Floppy alleen dan even aan.

En wat de voetjes betreft, als je voor en achter het plankje wel genoeg ruimte hebt kun je de voetjes er nog onderuit halen en er andere voetjes onder plakken. Of eventueel een ander plankje kopen, maar dat zal wel iets prijziger zijn :(. Wel vet dat je hem van plan bent te kopen, ik hoop dat hij jou net zo goed bevalt als mij :). Beetje tweaker moet volgens mij ook wel beetje kunnen klussen, dus komt vast wel goed.
Bij MSI kun je wel met een USB stick je BIOS updaten en dat merk gebruik ik bijna altijd :)

We hebben thuis nog genoeg hout liggen dus dat is geen probleem. ;)

Over die voetjes; zijn er wel (verschillende) voetjes los te koop?

btw; Ik koop de kast nog niet direct want ik wacht nog op een nieuwe harde schijf en tot men aankomend moederbord, DDR 3 geheugen en processor wat in prijs zijn gedaald :D

[Reactie gewijzigd door Bull op 12 maart 2008 13:45]

Er zijn verschillende "onderstellen" te koop, maar het enige alternatief voor de rubberen voetjes wat ik ben tegengekomen zijn wieltjes. Het lijkt me stug dat jij een rijdende case op je plankje wilt ^^.

BIOS moet wel lukken denk ik zo, ASUS ondersteunt het bijvoorbeeld ook (das dan weer mijn favo merkje :)).

Groot gelijk dat je nog even wacht, ik ben dan van plan de case te modden, maar had anders ook gewacht op mijn nieuwe systeempje. Ben zelf ook van plan voor DDR3 te gaan, maar het moet echt even in prijs zakken (en mijn bankrekening mag wel iets hogere cijfers gaan vertonen ;)). Ik hoor het graag als je hem binnen hebt, ben erg benieuwd naar de mening van andere tweakers.
LOL wieltjes, moet er wel een rem opzitten :P

Ja er zijn meedere merken waar je een USB stick kunt gebruiken om je BIOS mee up to daten.

Ik denk dat het van't zomer wordt dat ik wat nieuw spul ga kopen dus dat duurt nog een tijdje.

[Reactie gewijzigd door Bull op 20 maart 2008 15:56]

Ah, jij moet ook nog zoveel geduld hebben, ik zit al 4 jaar met dit oude setje en moet nog tot oktober wachten voor de nieuwe spullen (deels omdat ze dan pas in de schappen liggen en deels omdat ik nog flink moet sparen). Ik ben benieuwd en hoop ook dat mijn mod net zo wreed wordt als dat ik em in mijn hoofd heb zitten :).