Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: Robin522

Borderlands 2 en de bijbehorende downloadable content zijn inmiddels ook voor Linux-gebruikers te verkrijgen. De uitbreiding The Pre-Sequel verschijnt eveneens deze maand en komt ook voor dit besturingssysteem beschikbaar.

Borderlands 2 ging in 2012 al in de verkoop voor de PlayStation 3, de Xbox 360 en Windows. De PlayStation Vita voegde zich eerder dit jaar bij dat rijtje. Het was echter lang onzeker of Borderlands 2 ook voor Linux zou verschijnen. Dat is inmiddels gebeurd en het is dan ook de eerste keer dat er een Borderlands-spel voor het op Linux gebaseerde Steam OS wordt uitgegeven. De game is via Steam voor een beperkte tijd met 75 procent korting te downloaden.

In Borderlands 2 heeft de speler de keuze uit vier hoofdpersonen. De personages uit het eerste deel zijn gevangengenomen en moeten worden bevrijd. De speler wordt tijdens zijn reddingsmissie gehinderd door allerlei soorten tegenstanders, zoals rebellen, robots en andere wezens.

Het spel ondersteunt vooralsnog alleen videokaarten van Nvidia. Bij de systeemeisen wordt expliciet aangegeven dat de Linux-versie van Borderlands 2 geen videokaarten van Intel en AMD ondersteunt. Er wordt daarentegen ook vermeld dat de systeemeisen niet sluitend zijn. Dus wie een pc heeft die niet aan de systeemeisen voldoet, kan het spel daar misschien toch op draaien.

Borderlands 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Dat ze het voor Linux uitbrengen vind ik leuk hoor maar zijn er gamers die echt linux gebruiken als Main OS? ik kan me niet voorstellen dat je wilt wachten met het spelen van een game tot dat er misschien eens een versie voor Linux komt. En met een game als dit al helemaal niet, als je die nu nog niet gespeeld zou hebben ga je die denk ik nooit meer spelen.

Zonde dat het nog geen standaard is om een game ook uit te brengen voor Linux
Dat is natuurlijk een kip/ei verhaal. Als (bijna) alle spellen voor Linux beschikbaar zijn, zullen er heus wel gamers op Linux over gaan stappen. Veel Linux gebruikers die fanatiek gamen hebben Windows alleen nog geïnstalleerd om te gamen, dus voor hen is het sowieso een vooruitgang om niet steeds te hoeven rebooten (en een Windows-licentie te hebben).
Zelf game ik niet heel fanatiek, maar af en toe koop ik wel eens een spel. Maar dan moet dat spel wel voor Linux beschikbaar zijn, anders hoef ik het niet.
Daarnaast draaien Steam Machines natuurlijk ook op Linux, dus de markt gaat sterk groeien de komende tijd.
ooit gehoord van wine kun je eigenlijk elk spel wel spelen.
ooit gehoord van wine kun je eigenlijk elk spel wel spelen.
Als Valve slim is dan integreren ze Wine in de Steam-client voor Linux. Dan wordt het een heel stuk makkelijker om gewoon te installeren, klikken, spelen.
Yep en dan is het wachten tot iemand een iets zwaarder spel opstart, en begint over de slideshow die hij gepresenteerd krijgt. Het is niet alsof Wine nou echt Windows-snelheid haalt... Reken op 1/4 van de normale framerate, wat voor actiespellen totaal onaanvaardbaar is.
Maar dan zou dus niemand meer apart voor Linux schrijven, immers als het toch op windows werkt hoeven ze maar minimaal aanpassingen doen en hij werkt ook in wine.

Ik speel af en toe ook via wine en sommige spellen starten en reageren veel sneller dan ze deden op windows. Op hetzelfde pc nogwel te verstaan _O- . En spellen die voor linux zijn geschreven zijn relatief log en traag terwijl dat helemaal niet hoeft.
Ik wil juist wel dat ze flexibel schrijven, zodat alles netjes gecompileerd kan worden voor zowel Win als Lin. Dat betekent dus een goeie OpenGL-versie, en verder zo min mogelijk rare libs, dan kan het prima.

Ja, sommige spellen zijn sneller onder wine, maar de zwaardere bepaald niet. GW2 haalt bij mij 1/4 tot 1/10e van de framerate, vooral omdat de CPU veel invloed heeft. Helaas heeft men daar nog geen Linux-versie van aangekondigd, hoewel het via Wine best goed draait.
Varieert ook enorm. Voor sommige spellen draait het inderdaad trager dan op Windows, maar met name spellen die op Windows ook al OpenGL gebruiken willen nog wel eens sneller draaien op Linux via Wine.
Valve is wel slim, maar het integreren van Wine onder Linux is niet onderdeel van het plan. Het compatibel maken van Wine met alle spellen die er zijn is namelijk een complexe technische uitdaging en ook schieten op een bewegend doelwit.

Valve pakt het anders aan: Speluitgevers willen maar wat graag hun spellen via Steam verkopen. Dat bekent dat Valve de inkomstenstroom onder controle heeft. Ondersteuning van de Steambox is in het belang van Valve en dus betaalt Valve meer voor een spel dat onder Linux draait. Blijkbaar is dat genoeg om uitgevers interesse in Linux te doen ontwikkelen.
Op afgelopen Debconf heeft Valve aangegeven waarom ze dit niet zullen doen.
Op afgelopen Debconf heeft Valve aangegeven waarom ze dit niet zullen doen.
Dan moet je wel even onderscheid maken tussen Steam-OS en de Steam client voor Linux.

Het enige wat de Steam-client hoeft te doen is de Wine-configuraties beheren en de juiste launcher/script aanroepen zodat Wine wordt opgestart met de correcte instellingen -- net zoals de dat met launchers van andere uitgevers (e.g. Cryptic, EA, Microsoft) nu ook al doen.
Dan kunnen ze bepaalde features (zoals shift+tab) niet consistent aanbieden. Daarbij kunnen ze in die andere gevallen (zoals Origin) wel veilig van uit gaan dat het spel zal draaien. Met Wine is er geen enkele garantie, dus moet de gebruiker het ook nooit als een officieel alternatief inzien.
Origin gebruikt al een gelijkwaardige methode. Op de Mac draait de Sims 3 bijvoorbeeld gewoon in Wine.
Als Valve slim is dan integreren ze Wine in de Steam-client voor Linux.
uhhhh nee. Valve heeft er goed aan gedaan om enkel native games toe te staan, anders verzuipen ze in de support (elke game heeft zowat een andere wine versie, settings en dll's nodig)
Als ze net als EA per spel een portable versie van Wine meeleveren die geoptimaliseerd is voor dat spel zie ik het probleem niet zo. Wine draait niet op elke distributie even lekker maar dat is ongetwijfeld ook zo met native games.
Alles behalve out-of-the-box, want systeem-specs, drivers en verschillen tussen distro's.

Als je een Windows-spel koopt moet je per definitie ervan uitgaan dat het niet op je Linux-bak draait, maar dat er een kans bestaat dat het kan werken.
Destijds CSS geprobeerd. Draaide op ongeveer 20 fps met mn GTX 670 die ik toen had.

Als de GPU drivers van Nvidia en AMD nou een keer goed gemaakt worden dan zijn we alweer een stap verder. Dat is namelijk ook een groot obstakel. Even een driver updaten zit er niet in.
Met de ontwikkelingen van de laatste tijd waarbij steeds meer developers games ook uitbrengen voor Linux (ook met het oog op Steam) zal het aandeel gamers met Linux als main OS steeds groter worden. Ik denk dat het aandeel op dit moment ook niet eens zo klein zal zijn. Ze moeten nu alleen wel trucks uithalen (Wine, dual-boot) om de grotere games te kunnen draaien.

Nu komen dit soort nieuwsberichten steeds vaker naar voren. Is het hek van de dam? Ik ben geen hardcore-gamer, maar ik vind het wel een zeer positieve ontwikkeling in de acceptatie van Linux als desktop OS.
Mee eens.

Zelf ben ik ook geen grote gamer.. Maar ik vind dat linux het gewoon verdiend! Het is voornamelijk een server/hardcore user OS (naar mijn inzien)..

Maar er wordt al jaren hard aan gewerkt, dus ik vind dat Linux de pluim verdiend om ook de groep gamers achter zich te kunnen scharen.

Go Linux! :)
Als die-hard gamer zal je idd niet zo snel linux als main os kiezen, omdat het gros van de spellen er niet op draait.
Maar als "tweaker die af-en-toe een spelletje speelt" ben ik heel blij dat er nu ook goeie games voor linux uitkomen.
Ik moet er niet aan denken om mijn pc uit te zetten, naar windows te booten, 4k updates te installeren omdat het een jaar geleden is dat ik windows aan had, een spelletje te spelen, en weer te rebooten.
Ik wacht ook met menig spel totdat deze uit is voor Windows (vs. console games), iOS (vs. Android) en zelfs totdat de games een heel stuk goedkoper zijn. Ik heb Borderlands 2 GOTY ook pas 3 maanden geleden gekocht voor ¤11,24 (en dat is gemiddeld een van de duurdere games die ik koop), bijna twee jaar na release. Spelen heb ik hem ook nog niet gedaan, staat in de queue...
Ik gebruik zelf in ieder geval meestal Linux. Windows draait in een VM voor onder andere Rollercoaster Tycoon en ik heb nog een Windows schijf voor als Assassin's Creed Unity uitkomt. En zo ken ik nog wel enkele mensen, al is dat aantal dat ik ken misschien bovengemiddeld groot aangezien ik informatica studeer.

Spellen die ik veel speel zijn onder andere DotA2, Kerbal Space Program, Team Fortress 2 en Minecraft. Dat draait allemaal native op Linux en zijn zeer goede games.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 1 oktober 2014 12:23]

Nou, sinds er meer spellen voor Linux zijn, speel ik weer meer spellen. Rebooten naar Windows deed ik zo zelfden dat ik mijn partitie (waarop het één en ander aan spellen stond) ondertussen verwijderd heb, voor Windows-benodigdheden gebruik ik tegenwoordig VMWare.

Dat ik weer meer spellen speel betekent dat ik er ook meer koop. En dat is precies waar men op rekent bij het uitgeven van dit soort ports.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 1 oktober 2014 12:30]

Alhoewel Linux nog geen echt gamer-OS is (wie weet, ooit.. boeit me eigenlijk niet zo veel :S), is het dankzij Steam OS en de boxen wel leuker geworden op spellen te porten naar Linux en ze in het Steam eco systeem te kunnen zetten.

Dus lees dit nu niet als 'Borderlands 2 doet het onder Linux', maar meer als 'Borderlands 2 nu ook verkrijgbaar voor Steam OS' want daar zal het voornamelijk voor bedoeld zijn.
Neemt natuurlijk niet weg dat er best een groep mensen zijn die nu geen Wine of dual-boot meer voor Borderlands2 hoeven te gebruiken. "Weer een reden minder om naar Windows te booten" denken die nu :).
Dat ze het voor Linux uitbrengen vind ik leuk hoor maar zijn er gamers die echt linux gebruiken als Main OS?
Ik ben geen die-hard gamer maar ik heb de afgelopen 15 jaar uitsluitend onder Linux gespeeld. Het aanbod was vrij beperkt maar ik heb ook maar 24 uur in een dag. De meest populaire games doen het vroeg of laat onder Wine. Ik heb me nooit hoeven vervelen. Ik moet wel zeggen dat ik meer ben gaan gamen sinds Steam het aanbod flink heeft vergroot.
ik kan me niet voorstellen dat je wilt wachten met het spelen van een game tot dat er misschien eens een versie voor Linux komt. En met een game als dit al helemaal niet, als je die nu nog niet gespeeld zou hebben ga je die denk ik nooit meer spelen.
Als de gameplay maar goed genoeg is dan zijn veel van de spelen nog steeeds leuk. Het is ook niet ongebruikelijk dat spellen eerst op een console worden uitgebracht en pas een jaar later op de PC. Single-player spellen van een paar jaar geleden zijn over het algemeen nog prima te spelen. Multi-player ligt wat moeilijker, maar als het na 2 jaar niet meer gespeeld wordt dan was het blijkbaar toch al geen goed spel.
Dat ze het voor Linux uitbrengen vind ik leuk hoor maar zijn er gamers die echt linux gebruiken als Main OS?
Yep, moi
ik kan me niet voorstellen dat je wilt wachten met het spelen van een game tot dat er misschien eens een versie voor Linux komt.
Niet iedereen wil haantje de voorste zijn.
Vanavond even proberen, wine doet het nu even niet. via wine draaide Borderlands 2 ook super.

[Reactie gewijzigd door Dreeke fixed op 1 oktober 2014 11:46]

wine + Borderlands + opensource AMD drivers + gallion3d = (kan) betere prestatie geven dan native onder windows!!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 oktober 2014 12:46]

Dus als ik het goed begrijp is het AMD-only oplossing of kan je met nvidea ook betere prestaties krijgen?
nvidia (nuveau) drivers zijn best slecht tozv de open-source van amd/ati. Die opensource implementatie is essentieel om gebruik te maken van galion.

Dat maakt directx instructies direct voor de gpu beschikbaar, zonder deze eerst naar opengl te vertalen, wat bij de closed-source drivers gebeurd. omdat die vertaalslag komt te vervallen en rechstreeks de gpu aanspreekt levert dat prestatie winst op.

Daardoor kunnen diverse games via de opensource+wine betere prestatie geven dan closed-source+wine.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 oktober 2014 13:26]

Voor de duidelijkheid: open source drivers voor AMD-kaarten zijn beter dan de open source drivers voor NVIDIA-kaarten, maar de closed source drivers van nvidia zijn beter dan de closed source drivers van AMD.

EDIT: van -> voor

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 2 oktober 2014 08:42]

Open source drivers worden niet door de bedrijven zelf gemaakt maar door vrijwilligers. AMD en NVIDIA willen ooit nog wel eens een steun in de rug geven maar echt zelf de open source drivers schrijven doen ze niet.

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 1 oktober 2014 21:51]

Natuurlijk schrijven ze wel hun eigen drivers ^^ Daarnaast past AMD zelfs hun eigen drivers aan om zo de open source community te helpen (en indirect zichzelf ook natuurlijk). http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTc5ODE
Ze schrijven hun eigen closed source drivers ja. Het ging hier over open source. AMD schrijft de open source driver niet (zelfs niet in dat geval, want daar gooien ze Catalyst (*shiver*) er gewoon bovenop) maar geeft alleen (kleine) stukken code aan de open source community om ze een duwtje in de rug te geven.
Ja, dat snap ik, maar die laatste zin was gewoon vreemd :)
Ben ik met je eens, aangepast :)
Ik bedoel de opensource drivers voor AMD en NVIDIA-kaarten, voor de duidelijkheid aangepast.
Kijk, dat is nog eens een goede vooruitgang. Ik gebruik zelf linux op een van m'n laptops, maar die is niet voor te gamen. Ik prefereer zelf linux boven windows, dus als dat straks eventueel standaard word ben ik een blij mens.
Zeer goede ontwikkeling. Ze zitten inmiddels op 697 Linux/SteamOS titels. Wat in rap tempo de volledige collectie van 3820 games aan het benaderen is. Zeker met de grotere bekende games zal dit een impuls geven aan gaming op Linux.
Goeie ontwikkeling. Hoe meer titels naar Linux(SteamOS) hoe beter. Ik prefereer zelf ook Linux boven Windows. Zal dit spel vanavond is testen op mijn MintBox.
Gister gekocht en werkt prima. Moet wel zeggen dat ik een nvidia kaart heb en had de requirement niet gezien.
Balen, kom ik aan met mijn AMD videokaart. :(
Ik heb op reddit wel gelezen dat er positieve ervaringen zijn met de AMD open source drivers en het spel. Dat ze het niet officieel ondersteunen betekent niet dat het niet werkt :)
Ergens in deze thread.

De subreddit /r/linux_gaming is trouwens een goede source voor info over gaming op linux/steamOS. De mensen van Aspyr zijn daar ook erg actief op.
Het flauwe van Borderlands 2 G.O.T.Y is dat je denkt dat je een alles in 1 pakket koopt. Dus letterlijk met alle uitbreidingen die tot nu toe zijn uitgekomen (tenminste dat was mijn definitie van GOTY vroeger), de feiten zijn helaas anders, naar eigen bevindingen. Zodra je het spel start krijg je de melding dat je niet alle pakketten hebt.

De volgende pakketten ontbreken:
  • Alleen heads/body replacements DLC (ongeveer 30 stuks = cosmetisch looks)
  • Ultimate Vault Hunters Mecromanchers Pack 2 Digistruct Peak Challenge
  • 3 Headhunters Packs (kwamen uit na de G.O.T.Y. editie)
Ik moet nog aan Borderlands 2 beginnen, maar deel 1 heb ik helemaal grijs gespeelt.
.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 1 oktober 2014 14:23]

Ik vraag mij wel af of de Linux versie dezelfde PhysX ondersteuning heeft voor NVidia kaarten net als bij de Windows versie. Want daar zit pas een groot verschil met de graphics met alle extra particles, stof die je stuk kan schieten en dan de vloeistoffen waaronder de toiletten die overlopen, extra bloed etc.

Als dat niet het geval is dan zal ik toch altijd voorkeur geven aan de Windows versie. Door PhysX ondersteuning in games zie je pas echt de verschillen in kwaliteit tussen console en pc. Een ander goed voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld de Batman games. :P

dit is tevens de rede waarvoor ik altijd voor NVidia ga, ook al zijn de AMD kaarten op papier sneller, als je PhysX via de CPU laat lopen dan heb je met de nieuwste PC's nog een slechte framerate. 8)7
Ik weet niet hoe je kan zien in de game of Physx aan staat, maar in de settings van borderlands kan je deze niet selecteren, staat er dus wel.
Als je in Borderlands 2 op ESC drukt, en dan naar Options en dan Video gaat, dan moet je een stukje naar onderen scrollen en dan zou PhysX effect op High moeten staan. Borderlands 1 had nog geen PhysX ondersteuning.

Er zijn op youtube filmpjes te vinden die duidelijk het verschil ingame laten zien als deze optie aan of uit staat. Hier is er een van :
https://www.youtube.com/watch?v=EWFkDrKvBRU

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True