Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

De start-up Pavlok heeft in korte tijd vrijwel zijn Indiegogo-doel behaald voor een armband die een stroomschok geeft bij 'verkeerd gedrag', zoals vet eten in een fastfood-restaurant of lang stilzitten. De Pavlok-armband, die nog niet op de markt is, moet de gebruiker aanzetten tot ander gedrag.

De Pavlok, die als een losse module in een armband geschoven kan worden, haalt onder andere locatie-informatie van een app op een iOS- of Android-smartphone. Daarbij verloopt de communicatie via bluetooth 4.0 low energy. Als de software verkeerd gedrag 'ontdekt', bijvoorbeeld als een gebruiker een fastfood-restaurant binnenloopt, dan krijgt de gebruiker een stroomschok. De stroomschok direct op de huid is volgens de makers geheel ongevaarlijk en vergelijkbaar met een schok bij aanraking van een statisch geladen object. De spanning is volgens de makers in te stellen van 17 tot 340V.

Pavlok werkt aan een koppeling met de dienst Ifttt, waardoor de gebruiker meer acties kan toevoegen die gerelateerd zijn aan 'slecht gedrag'. Zo wordt onder andere zinloos surfen op internet genoemd of het te lang zitten in een bureaustoel op werk, evenals het eindeloos blijven indrukken van de sluimertoets op de wekker. De makers stellen dat dragers van de Pavlok zo gemotiveerd worden tot 'goed gedrag', bijvoorbeeld door elke dag te bewegen of om een gezonder dag-nachtritme aan te houden. Een gemiddeld persoon zou circa dertig dagen nodig hebben om zijn slechte gedrag af te leren.

Overigens kan de armband ook feedback geven via trillingen, knipperende leds of geluid en is er een accelerometer in de Pavlok geïntegreerd. Het opladen gebeurt via een micro-usb-aansluiting.

De makers van de Pavlok hopen via Indiegogo voldoende geld op te halen om het apparaat op de markt te kunnen brengen. Dat doel lijkt haalbaar; op het moment van schrijven is al meer dan 45.000 dollar, ofwel ruim 35.500 euro, opgehaald met nog 30 dagen te gaan. Het doel is 50.000 dollar, bijna 40.000 euro. Volgens de huidige planning komt de Pavlok op zijn vroegst in april 2015 op de markt en gaat hij 250 dollar, circa 198 euro, kosten. Deelnemers aan de Indiegogo-campagne betalen echter tijdelijk 125 dollar.

Pavlok

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Jawbone doet dit al, vanaf 80euro (voor android & iOS), en gaat 10 dagen mee op een accu:
http://tweakers.net/product/364684/jawbone-up-armband/

Geen schok maar trillen & dat bevalt mij prima :*)

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 1 oktober 2014 16:23]

Werkt deze band ook bij nagelbijten?
De vraag is of de band uberhaupt gaat werken :) Ik vermoed van niet, maar had dat onder de video gepost. Bij deze dan maar een dubbelpost:

Of het gaat werken... Ik betwijfel dat zeer. In de video wordt geproken over negatieve en positeve reinforcement, maar de band geeft natuurlijk alleen negatieve reinforcement (straf in de vorm van een elektrische schok). De vraag is of dit effectief is, aangezien de band vrijwillig gedragen moet worden. Er is onderzoek dat aantoont dat belonen sowieso al beter werkt dan bestraffen. In het geval van straffen die vrijwillig zelf toegediend moeten worden kan ik me voorstellen dat die regel nog veel sterker opgaat.

Daarnaast zijn veel 'slechte' gewoontes natuurlijk ook gewoontes met een hoog beloningsgehalte. Het roken van een sigaret verminderd stress en geeft plezier (voor degene die rookt althans). Idem voor het eten van een vette burger. De sigaret of de vette burger geeft plezier op de korte termijn, terwijl de nadelige gevolgen vaak onzeker zijn en in de (verre) toekomst liggen. Juist die onzekerheid en de tijdsdimensie maakt dat mensen vaak worden verleid en de fout in gaan. De vraag is of een armbandje en een elektrische schok dergelijke (vaak stevig verankerde) patronen kan doorbreken... Ik vermoed dat daar wel wat stevigere interventies voor nodig zullen zijn.

Het is weer zo'n typische interventie waar één stukje psychologische theorie bijgesleept is, maar waarvan je jezelf moet afvragen of het wel helemaal goed doordacht is. Vraag 1 is altijd; waarom zou iemand uberhaupt meedoen aan je interventie?
Dus een band die in plaats van schokken een shotje endorfine geeft zou beter werken dan :)
Dat zou al een leuk idee zijn, maar de vraag is dan natuurlijk wanneer je endorfine zou moeten toedienen. Rokers roken bijvoorbeeld het grootste deel van de dag niet, dus dan kun je wel endorfine blijven toedienen... Dat gaat niet werken, tenzij je de 'momenten van zwakte' kunt identificeren en mensen kunt belonen als ze op die specifieke momenten geen sigaret nemen. Denk bijvoorbeeld aan het meten van stressniveau's of invoeren van de tijden waarop men normaal rookte. Dan zou ik het idee al veel interessanter vinden.

Uiteindelijk is de literatuur over motivatie en doelen voor veel problemen veel relevanter dan die over conditionering. Het koppelen van stimuli is leuk om honden te laten kwijlen, maar mensen zitten net wat ingewikkelder in elkaar. Mensen streven verschillende doelen na en die doelen gelden soms over erg lange termijnen (bv. een gezond leven leiden).

Dat soort lange termijn doelen zijn vaak lastig vol te houden als er allerlei korte termijn verleidingen zijn. Een goede interventie leert mensen vasthouden aan hun lange termijn doelen en de korte termijn verleidingen te weerstaan. Dat is echter vaak veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Het vergt sowieso meer dan het geven van straf; je moet inzicht hebben in welke doelen men belangrijk vindt, welke verleidingen men moeite mee heeft en wat effectieve strategieen zijn om die verleidingen te weerstaan (straffen is slechts 1 optie, denk ook aan afleiding, belonen van niet-zondigen, zelfvertrouwen boosten, etc). Wat effectief is verschilt vaak ook van persoon tot persoon. Electronische gadgets kunnen wellicht helpen bij dit soort problemen, maar dan zullen ze nog wel een stukje slimmer moeten worden :)

[Reactie gewijzigd door Morrar op 1 oktober 2014 13:38]

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe effectief een schok op het juiste moment kan zijn. Het idee dat mensen rationele wezens zijn gaat ook maar zover, verder zijn we gewoon gekke aapjes :)
Het probleem is niet dat de schok geen effectieve straf is; mensen zullen zo'n schok best vervelend vinden. De vraag is echter wat de invloed daarvan is op hun gedrag; gaan zij het slechte gedrag daadwerkelijk afleren of vinden ze andere manieren om de schok te ontlopen?

Het is natuurlijk heel simpel om deze armband gewoon niet om te doen. Daarnaast kun je het systeem op ontelbare andere manieren omzeilen. Haal geen hamburger bij een fastfoodketen, maar koop een zak chips of bak ijs in de supermarkt. Kijk bijvoorbeeld wat er gebeurde met de waarschuwingsteksten en afbeeldingen op pakjes sigaretten; mensen komen met allerlei leuke hoesjes om die niet te hoeven zien.

Kortom, straffen werkt slecht als men er heel makkelijk onderuit kan komen. Wanneer er geen controle is (zoals hier het geval is) heeft bestraffen weinig effect, omdat de straf makkelijk te ontlopen is. Iemand die desondanks de wilskracht heeft om deze armband te gebruiken, heeft waarschijnlijk ook genoeg wilskracht om het slechte gedrag af te leren zonder armband... Vaak is het probleem echter een gebrek aan wilskracht of zelfdiscipline en moet je daar dus aan werken.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 1 oktober 2014 16:11]

Grootste probleem met belonen in plaats van straffen is vaak het moment dat je bewust wordt van gedrag dat niet gewenst is, positief of neutraal gedrag valt minder op, het stoort niet, bovendien wil je negatief gedrag gaan corrigeren, dit kan niet enkel door het te negeren, maar door het aandacht te geven voed je het juist.

Je zou de endorfine kunnen toedienen wanneer er dus gevaar dreigt voor het vervallen in een gewoonte, roken of slecht eten bij een fast food restaurant. Hierdoor heb je al een plezierige prikkel en misschien minder behoefte aan nog meer.. maar ben bang dat daar de mens ook niet echt in uit blinkt, genoegen nemen met minder :(
Positieve feedback is het feit dat het bijhoudt hoe vaak je nog de fout in gaat. Door het bij te houden op een kalender kan je een reeks opbouwen waardoor de drempel om je systeem te verbreken verbeterd.

Uberhaupt het bewust bijhouden van wanneer je bepaalde dingen doet is genoeg om je gedrag te veranderen.

http://lifehacker.com/281...felds-productivity-secret
Meten is weten natuurlijk, en het is inderdaad een goede manier om meer inzicht te krijgen in je eigen gedrag.

Als je echter alleen maar bijhoudt wanneer je de fout inging kan dat op zichzelf ook demotiverend werken. Eigenlijk moet je dan minstens ook bijhouden wanneer je niet de fout inging, terwijl je dat wel graag wilde / de situatie er wel naar was. Uiteraard kan dat ook op andere manieren, zoals het bijhouden van je gewicht of hoeveel je nog rookt.
Ik denk dat roken voor een verslaafde weinig stress meer wegneemt. Het lichaam is te veel gewend aan de stoffen die daarvoor zorgen. Het is meer dat mensen zich juist gestrest voelen wanneer ze stoppen en dan maar weer beginnen.

Waardoor de stress dus meer wordt veroorzaakt door het roken dan dat het helpt te kalmeren

[Reactie gewijzigd door sygys op 1 oktober 2014 13:41]

Bij (lichamelijke) verslaving ligt het allemaal natuurlijk nog een stukje gecompliceerder, daar heb je helemaal gelijk in. Wat dat betreft is roken misschien niet het beste voorbeeld, maar hopelijk illustreerde het wel m'n punt :)
Ik geloof ook weinig van dat succesverhaal. Als ik weet dat ik voor een vriend een testje ga doen dan doe je automatisch meer je best. Sowieso wilde hij graag verandering en denkt met die band dat te kunnen bereiken. Dat betekent nog niet dat die band zijn werk doet. Je moet ongemotiveerde mensen zo'n band opdringen en vervolgens kijken wat er gebeurt met ze.
De vraag is of de band uberhaupt gaat werken :) Ik vermoed van niet, maar had dat onder de video gepost. Bij deze dan maar een dubbelpost:

Of het gaat werken... Ik betwijfel dat zeer. In de video wordt geproken over negatieve en positeve reinforcement, maar de band geeft natuurlijk alleen negatieve reinforcement (straf in de vorm van een elektrische schok). De vraag is of dit effectief is, aangezien de band vrijwillig gedragen moet worden. Er is onderzoek dat aantoont dat belonen sowieso al beter werkt dan bestraffen. In het geval van straffen die vrijwillig zelf toegediend moeten worden kan ik me voorstellen dat die regel nog veel sterker opgaat.

Daarnaast zijn veel 'slechte' gewoontes natuurlijk ook gewoontes met een hoog beloningsgehalte. Het roken van een sigaret verminderd stress en geeft plezier (voor degene die rookt althans). Idem voor het eten van een vette burger. De sigaret of de vette burger geeft plezier op de korte termijn, terwijl de nadelige gevolgen vaak onzeker zijn en in de (verre) toekomst liggen. Juist die onzekerheid en de tijdsdimensie maakt dat mensen vaak worden verleid en de fout in gaan. De vraag is of een armbandje en een elektrische schok dergelijke (vaak stevig verankerde) patronen kan doorbreken... Ik vermoed dat daar wel wat stevigere interventies voor nodig zullen zijn.

Het is weer zo'n typische interventie waar één stukje psychologische theorie bijgesleept is, maar waarvan je jezelf moet afvragen of het wel helemaal goed doordacht is. Vraag 1 is altijd; waarom zou iemand uberhaupt meedoen aan je interventie?
Mooi gezegd.

Ik denk zelf dat het goed kan werken, juist het dragen van een dergelijke armband geeft een extra vertrouwen dat het mogelijk is gewoonten te veranderen. Misschien werkt het ding an sich niet werkt maar de geforceerd focus op verandering en wat extra geloof kan zeker wonderen doen lijkt me.


Ik vind het misselijk makend dat alles tegenwoordig maar gemakkelijk moet zijn. Ik geef zelf wel eens bijles, de helft van de tijd is dat aan een of ander verwend stuk ellende die zelf niet wilt werken; aan mij de taak om het voor hem/haar te doen.

Dit is ook zo iets, als je jezelf wilt veranderen, verander jezelf dan en geef niet op als je het 'even niet leuk meer vindt.' Ik heb heel weinig respect voor mensen zonder enige wilskracht, het doet me altijd denken aan dit plaatje:

plaatje

Niet dat ik zo'n motivational coach of gezondheids hippie ben maar ik weet wel zelf mijn wilskracht aan te spreken en de luie momenten te doorbreken.

Edit. quote erbij gezet

[Reactie gewijzigd door mcmalden op 1 oktober 2014 13:56]

Versie 2.0 zal wel electrodes hebben die je in je genotscentra van je hersenen kunt stoppen voor de positieve stimulans. :)
De vraag is of de band uberhaupt gaat werken :) Ik vermoed van niet
Het menselijk lichaam leert anders verdomt snel als iets een pijnlijke reactie oplevert, je het niet snel meer zult doen

Als je bijvoorbeeld een blaar op je voet hebt, loop je binnen no time op een manier dat je er het minst last van hebt, is je blaar eenmaal weg blijf je nog wel een tijdje op die speciale manier lopen om de pijn te ontwijken, ook al is het niet meer nodig

Wellicht gaat het met dit horloge op een vergelijkbare manier
Of zou het een vroege 1 april grap zijn ??
Dat kan je wel trainen.
Waarom zou je deze armband niet gewoon af doen bij 'slecht gedrag'? Als je je er van bewust bent dat je minder fast-food moet eten en minder lui achter je bureau moet gaan zitten helpt dit systeem dan?
Ik denk dat al je je bewust bent van je 'slechte gedrag' en er toch niks aan doet (zoals ik dat meestal doe) dan ben je waarschijnlijk geneigd om die armband af te doen als die je er steeds aan herinnert dat je iets verkeerd doet.
Je moet zelf al heel erg de motivatie in je hebben om echt te willen veranderen (en zelfbewust zijn van een gebrek aan dicipline) wil je een dergelijke maatregel als het aanschaffen en gebruiken van deze armband te nemen. Dan zou het een grappige gadget kunnen zijn die je helpt...
Dan nog ben ik meer overtuigd van een systeem met beloningen dan een systeem met straffen.
maar aangezien het zijn crowdfund doel nogal snel schijnt te behalen is hier een markt voor... bijzonder.
Staat in de bron zelf:

What stops you from taking it off?

Pavlok knows when it's on you --- the human detect is an important component. If you're late to the gym, you get vibrated and shocked. But if you've made a real commitment, and you're not wearing the wristband --- you get charged money. Real commitment comes from real accountability.


Hopelijk komt er een script die controleert of je het artikel + bron gelezen hebt :Y)
Waarschijnlijk gaan die backers het gebruiken tijdens lange LAN sessies en zodat ze in het algemeen nog langer achter elkaar kunnen gamen. Geen drankjes meer, maar electroshock. Zal ook vast populair worden in China.
De eerste stap naar automatisering die de mens gaat conditioneren.
hoelang is die schok eigenlijk want een schok van 340 V is op lange duur dodelijk
Dat is niet per se het geval. Het gaat om de stroom, die is dodelijk, niet de spanning. Bij hogere spanning kan er wel makkelijker stroom gaan lopen, maar als de voedingsbron begrensd is op iets van 10mA is het op zich veilig (al is het niet bepaald comfortabel :) ). Tot 30mA is het nog niet dodelijk, daarom schakelen aardlekschakelaars rond die stroom af.

De frequentie speelt ook een rol, onze spieren worden 'aangestuurd' rond de 50Hz, daarom is het lichtnet relatief gevaarlijk bij dezelfde stromen.
Een schok is van korte duur. Een schok van lange duur is geen schok meer maar een electrocutie als het om stroom gaat. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met Ampere.

Waarom zou je dit bij jezelf doen (of bij een ander), bij een hond vind ik het al raar als ze een halsband om hebben die schokken kan geven :/
Dat is ook alleen voor kneuzen die geen verstand van honden hebben. Een proffesionele hondentrainer zal zo'n ding nooit gebruiken En geloof me, ik kan het weten.
uhm dus als een jachthond op 100 meter afstand een waas voor zijn ogen krijgt en achter iets aanvliegt zonder ook maar ergens op te reageren, is zo'n band niet erg nuttig om hem even weer met vier poten terug op aarde te krijgen.

Enige wat ik geloof is dat jij werkelijk geen flauw idee hebt en alleen ervaring hebt met een paar huishondjes of misschien wel 1 enkele hondentrainer ooit een keer hebt gesproken.

[edit] Ik heb overigens een jaar of 10 lang geholpen met het trainen van jachthonden en het weer op rechte pad brengen van verprutste honden, en misschien maar 10x zo'n band daadwerkelijk hoeven gebruiken, maar het is soms de enige manier om een hond op afstand direkt weer onder appel te krijgen voordat ze echt weg zijn.

[Reactie gewijzigd door Flagg op 1 oktober 2014 16:26]

Ik heb behoorlijk verziekte honden heropvoed, zonder ooit zo'n band in gedachten gehad te hebben.

Er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn, maar doorgaans reageren honden beter op positieve prikkels dan op schok therapie.

Maar goed, dat waren geen jachthonden, mijn honden liepen niet los, tenzij er een fors hek omheen stond.
Enige wat ik geloof is dat jij werkelijk geen flauw idee hebt en alleen ervaring hebt met een paar huishondjes of misschien wel 1 enkele hondentrainer ooit een keer hebt gesproken.
Ik heb meer het idee dat jij maar wat verzint met je 10 jaar jachthondentraining. Een jachthond die op 100 meter een waas voor zijn ogen krijgt.. wat een vreselijke onzin zeg. Juist met jachthonden heb ik veel ervaring, maar zoiets komt zelden voor. Het gebeurt wel eens voor dat een hond gaat spinnen of wat te hard in zijn bek is, maar die breng ik zelf wel weer terug in het gareel, daar heb ik echt zo'n band niet voor nodig.
Een beetje schrikdraad om een boer zijn terein zit op 1000en volt (5000-10.000 volt o.i.d.)

Vermogens zijn alleen zo klein dat het niet gevaarlijk is, bovendien zakt het onmiddelijk in na aanraking, je blijft dus ook niet "hangen".

Aan de andere kant kan 230 volt zonder aardlek best fataal zijn. Meestal gaat het wel goed, maar vroeger ging dat wel eens mis.

Maar goed, een stopcontact gaat tot zo'n 10A, waarbij 20mA op 230 volt fataal kan zijn bij langere blootstelling, zon schrikdraad zal 1 hooguit 2 mA zijn.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 1 oktober 2014 14:51]

Dit is compleet anders. Als dit "klokje" 20mA bij 230V moet genereren, is na een paar milliseconden je batterij ontladen (230x0.02=4.6Watt). Dit is puur een schok van stel 300V bij een ohmse weerstand van 600kOhm (zo'n gemiddelde waarde van droge huid). Dat is een stroom van 0,5mA, met een tijd van een paar milliseconde, oftewel: praktisch geen energie die door je lichaam vloeit. Omgerekend is dit een vermogen van 0.15W, give or take a large bucket...
Zou je de band ook kunnen trainen op verkeerd woordgebruik (schelden etc.)?
Zou idd mooi zijn. Zat net te denken welk slechte gedrag moet ik afleren. Maar dat is zeker wel mijn taalgebruik. Soms schaam ik mezelf wel eens voor wat ik zeg en ja daar leer je dan van. Maar hoe vaak zeg je wel niet iets zonder dat je er zelf bewust van bent?
Ik zeg nooit iets coherent zonder er bewust van te zijn.
Mooi, ik moet zeggen dat ik mezelf er wel eens op betrap wanneer bepaalde emoties als stress en woede een rol gaan spelen. Goed laten we hier niet op verder gaan deze armband zal namelijk niets tegen taalgebruik gaan doen. Al is dat de enige reden waarom ik hem aan zou schaffen.
Om even m'n reactie te verduidelijken. Alles wat je zegt (behalve in je slaap) zou toch bewust moeten zijn. Dat het niet volledig doordacht is, en dat je dingen zegt waar je spijt van krijgt, ok. Maar muggeziften word duidelijk niet gewaardeerd op tweakers.
Nou, niet per se. Ik herinner me dat ik ooit toen mij gevraagd werd of ik ergens mee naartoe ging aan het nadenken was wat ik daarop zou antwoorden en net toen ik bedacht had dat ik dat wel wilde zei ik het tegenovergestelde, waardoor de ander teleurgesteld weg ging.
De gedachte om alsnog te zeggen dat ik wel wilde kwam wel in me op, maar leek me bijzonder vreemd overkomen op de ander en liet ik dus achterwege.

Maar goed. Dat ik, ooit, het tegenovergestelde zei van wat ik in mijn bewustzijn bedacht had is me tot de dag van vandaag bijgebleven en daarmee weet ik uit eigen ervaring dat je (vreemd genoeg) niet altijd controle hebt over wat je zegt.
Maar muggeziften word duidelijk niet gewaardeerd op tweakers.
Alles wat off-topic en irrelevant is voor het artikel wordt dusdanig gemoddereerd. Dat heeft niets te maken met het wel of niet waarderen van muggenziften, maar hoe het moderatie systeem / de moderatie regels werken.

Natuurlijk zijn er mensen die het gaan gebruiken als "vind ik leuk" of "ben ik het mee eens" systeem, Maar dat trekken de powermods doorgaans voot recht.
Dat is heel mooi voor jou, ik wou dat ik dat ook had, maar helaas zijn er héél veel mensen die zomaar dingen zeggen zonder er over na te denken of zich er echt bewust van te zijn.

Voornamelijk vanuit bepaalde emoties kunnen bepaalde dingen "per ongeluk" gezegd worden. Als je ergens mee bezig bent, en het lukt maar steeds niet, de frustratie loopt op, dan komt er wel eens een "fuck" of een "shit" uit bij mij, bijvoorbeeld.

In die zin zou ik het wel handig vinden als zo'n armband daar ook voor zou werken. Ik heb geen probleem met mild vloeken in zeer frustrerende situaties, maar zou persoonlijk zelf geen woorden als "fuck" of "kut" willen gebruiken, maar liever iets milders. Helaas is zulk taalgebruik door mijn omgeving wel onbewust aangeleerd en komt het er dus af en toe per ongeluk uit zonder er mij van te voren bewust van te zijn.
Ah, de South Park link is weer gelegd :P

Maar dat zou wel mooi zijn.
Vrees dat 1 van mijn bad habits is dat ik te vaak afdwaal op het web naar onder andere tweakers.
Maar willen we dat wel veranderen?
Vast wel. Kwestie van spraakanalyse mee laten lopen op je telefoon lijkt me?
Moet hij wel je stem leren herkennen, anders krijg je schokken doordat anderen zitten te schelden ;)
En anderen kunnen het misbruiken door jouw stem te imiteren of op te nemen en later terug te spelen }>
Je typt het op een manier alsof het lijkt dat je dat wel een goed idee vind? Hopelijk heb ik ongelijk en ben je gewoon sarcastisch.
Heel er enge ontwikkeling dit. Stel dat een stel (zieke) ouders dit bij hun kinderen gaat toepassen. Dan krijg je de tijd weer terug dat vader zijn broekriem te voorschijn haalde als je te laat thuis kwam. Brrrrr....
Als ik dat soort ouders detecteer ga ik doorgaans even met de kinderbescherming en/of politie praten.

Dat ik zo'n tool voor mezelf zou gebruiken, om mezelf bepaald gedrag af te leren, ok, dat is een eigen keuze. (Niet dat ik het zou doen). Maar mijn dochter opzadelen met dergelijke gizmo's? Hell no.
mensen leken in die tijden een stuk beter opgevoed dan nu.
kijk maar naar de jeugd van tegenwoordig.
respect voor anderen ho maar.
Toen had je net zo goed onopgevoed tuig, net als nu. Verschil is alleen dat het nu veel meer in de media komt. Pa haalde vroeger niet voor niets zo vaak zijn broekriem te voorschijn. :P
mensen leken in die tijden een stuk beter opgevoed dan nu.
kijk maar naar de jeugd van tegenwoordig.
respect voor anderen ho maar.
Dat horen we al minstens 3000 jaar.
Volgens mij heeft zelfs Orwell, dit soort machines niet bedacht. Maar na invoering zijn ze uitermate geschikt voor zelf- en maatschappelijke sturing.
Ik ben benieuwd naar de werking hiervan. Wetende dat schoktherapie bewwezen INeffectief is en ook de porgramma's op je computer die een pauze forceren (bij RSI bijvoorbeeld) altijd uitgezet worden...
Absoluut niet, dit is een simpele toepassing van bestaande technologie om de luie mens een semi relevante motivatie te geven om iets te doen. Als je lui genoeg bent trek je je hier niets van aan of doe je hem af na de 2e shock.

De echte stappen die moeten worden gezet om de conditie van de mens automatisch in toom te houden is genetische manipulatie van ongezond eten. Zorgen dat het eten hetzelfde smaakt maar niet de negatieve effecten heeft op het lichaam. De huidige initiatieven zoals "zero" frisdranken zijn nog steeds een groot falen.

Een andere stap zou zijn om technologie op de markt te brengen waarbij men tijdens het slapen of tijdens het op de bank zitten lichamelijke oefening uitvoert.

Verwachten dat mensen hun gedrag veranderen is zeer naïef en onhaalbaar. De juiste producten ontwikkelen daar en tegen kunnen een wereld van verschil maken.
En je verwacht dat genetisch gemanipuleerde junkfood beter is voor ons ? Ik kom in elk geval nooit bij jou eten, dat is zeker.

Sorry maar niet gemanipuleerd en/of bewerkt voedsel, oftewel zo als moeder natuur het bedoeld heeft is het meest gezond voor je. Ga je voor ultiem gezond dan kun je minstens 95% van wat de huidige supermarkt in huis heeft laten liggen.

En voor je lichamelijke oefeningen, GA SPORTEN!

ontopic:

Ik denk dat een apparaat zoals dit best nuttig kan zijn, hoeveel mensen hebben er geen last van verslavingen waar je maar lastig van af kunt komen, de een wat ernstiger dan de ander. Mits goed toegepast zou dit een nuttig hulpmiddel kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 1 oktober 2014 14:30]

Je weet dat 99,9% van het voedsel wat je eet, ook al verbouw je het zelf in je eigen tuin het resultaat is van menselijk ingrijpen/veranderen/aanpassen en al eeuwen niet meer zo is als de natuur ooit bedoeld heeft? De meeste soorten (planten en dieren) zijn kruisingen die niet zomaar gebeurd zouden zijn.
Telkens GMO ter sprake komt zegt wel iemand "jamaar de natuur doet dit al eeuwen", alsof de twee hetzelfde zijn. Genetische manipulatie != kruisen/selecteren.

Nu goed, er zijn tal van voorbeelden hoe genetische manipulatie slecht kan aflopen, en het grootste probleem is dat een gewijzigd ras snel zijn weg kan vinden naar de vrije natuur om zich daar voor te planten. Zoek anders eens op hoe Monsanto op die manier boeren nekt die zelfs nooit gekozen hebben voor GMO.
Om nog maar te zwijgen van de pesticides die ze nu ongeremd kunnen gebruiken door de round-up ready gewassen.

Hoe je daar vóór kan zijn is mij een raadsel, zeker wanneer je weet dat genetische manipulatie van voedsel enkel uit winstbejag wordt gedaan. En dat we ondertussen "natuurlijk" gekweekt voedsel in de vuilbak blijven gooien omdat de prijzen anders te laag zijn.
Ik ben niet per definitie tegen genetische modificatie, ik ben wel tegen monsters als monsanto. Als iets een schoolboek voorbeeld moet zijn van evil corporations, dan is die hut het wel.

Niet omdat ze aan GMO doen, maar hoe ze alles omgaan daarna. Niet voor niets zie je die club minstens eens per maand voorbij komen op sites als avaaz,org en change.org. Monsanto wil maar 1 ding: hun gewassen overal, en ze zijn bereid over lijken te gaan (figuurlijk) om dat te bereiken.
Sorry maar niet gemanipuleerd en/of bewerkt voedsel, oftewel zo als moeder natuur het bedoeld heeft is het meest gezond voor je.
Moeder natuur heeft helemaal niets bedoeld en in de natuur vind je evenveel giftige dingen. Sterker nog, de meest giftige stof is 100% natuurlijk!
Cyaanwaterstof? Dacht het niet hoor.
Cyaanwaterstof tref je aan in de pitten van bittere amandelen, dus natuurlijk.
Cyaanwaterstof tref je aan in de pitten van bittere amandelen, dus natuurlijk.
En ook appelpitten, daarom zijn ze ook bitter.
Het zal meer om de groep gaan die wel de intentie heeft maar net genoeg motivatie mist om een stap te zetten en/of die vast te houden.

Een goede schok zal terdege er wel voor zorgen dat je een aantal zaken zal laten of in ieder geval even stil bij staan.

Het voorbeeld dat wordt aangehaald is bij uitstek een waarbij succes vaak niet in een keer wordt gehaald. Het is een geleidelijk proces waarbij je gradueel meer kennis opdoet en afvalt.

En alles valt te omzeilen, als men niet wilt dan heeft dat vaak een andere oorzaak en zal het een andere oplossing nodig hebben.
Goh,

Over het algemeen zal het soort volk dat dit nodig heeft het soort betreffen dat hier niet eens geld voor heeft. Mensen die wel in de gelegenheid zijn om dit soort frutsels te kopen hebben over het algemeen al de beschikking over de natuurlijke variant genaamd: discipline.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 1 oktober 2014 14:01]

Mensen die wel in de gelegenheid zijn om dit soort frutsels te kopen hebben over het algemeen al de beschikking over de natuurlijke variant genaamd: discipline.
Simpel beeld van de wereld heb jij.

Het is natuurlijk onzin om te stellen dat mensen die wel een hulpje kunnen gebruiken bij dit soort zaken arme sloebers zijn, en mensen die het wel kunnen betalen, jonge goden zijn met een discipline van een militair....

[Reactie gewijzigd door Sinester op 1 oktober 2014 14:24]

Ik denk dat IngamerX wel gelijk heeft als gesteld wordt dat die bepaalde groep dit bandje het hardst nodig heeft. Zoveel zei hij al door het stukje 'Over het algemeen'.

Er is niks mis met generaliseren als je zeg voor 75% van de gevallen gelijk hebt. De meeste van de redenen waarom die sloebers in de financiële problemen zitten komt door henzelf.

Zo had ik eens een collega die zogenaamd geen geld had voor lunch op het werk maar wel een pakje sigaretten per dag oprookte.
Wanneer jij zo'n armband zou hebben, ingesteld op het herkennen van meerwaardigheidscomplex, zou jij nu een schok krijgen 8-)


En anekdotisch bewijs is geen bewijs...

[Reactie gewijzigd door Bilbo.Balings op 1 oktober 2014 23:33]

Zullen we ze untermenschen noemen?

Sommige uitspraken hier zijn echt op het schrikwekkende af. Nu goed, ik ga er van uit dat dit van iemand komt die nog jong en onbezonnen is.
Toch schijnt er een genetisch verband te zijn met armoede. Het is op dit momenteel absoluut niet waterdicht, maar het lijkt er op dat mensen die getroffen worden door armoede een bepaald hormoon niet of minder aanmaken wat remt bij het nemen van foute beslissingen, je wordt meer impulsief, en neemt meer absurde risico's op financieel vlak.

Het gaat natuurlijk veel te ver om die mensen untermenschen te noemen, en ik vermoed ook dat met educatie je ook die mensen weer op het goeie spoor kunt krijgen, maar ik heb hier onlangs nog iets over gelezen naar aanleiding van een aflevering van through the wormhole.
Stel je niet zo aan.

Arme sloeber leg ik uit als arme stakker. Untermensch gaat vier stappen te ver.
Ik ben niet jong, meestal ook niet onbezonnen.

Een arme sloeber die ook nog asociaal is noem ik een tokkie. Maar jij hebt natuurlijk geen problemen met tokkies totdat ze naast je komen wonen.
Leuke naam Pavlok. Mooie knipoog naar de Pavlov reactie. ;)
We gaan het hier ervaren. In April wordt onze Pavlok zoals het nu er voor staat geleverd.
Ik zie mogelijkheden voor BDSM.
Ik vraag mij af hoelang de battery meegaat als je meerdere malen schokken geeft van 340V. Met welk amperage wordt dit dan gedaan? Dat wordt niet vermeld.
Behalve dat het allang bestaat in de scene (heb ik gehoord natuurlijk O-) ), zal het de stroomsterkte niet hoog kunnen en mogen zijn. Anders streeft het een beetje zijn doel voorbij. Een te sterke stroomstoot zou corrigerend kunnen werken, maar dan ga je misschien nooit meer naar de snackbar.
Overigens bestaat er ook al zoiets voor honden.
Voor honden heb je meerdere varianten, op blafgeluid gestuurd, de zogenaamde blafband en eentje die de eigenaar kan aansturen, de tack band. Van de blafband zijn er ook varianten die niet op stroom werken maar een onaangename geur verstuiven.
En nog een variant; namelijk degene waarbij hij het (afgezette) terrein niet kan verlaten (hij krijgt een schok als hij over de grens gaat).

Werkt trouwens erg goed. Duurde twee weken voordat de hond door had dat hij met een fikse aanloop, snelle sprint en hoge sprong pijnloos ervandoor kon. :)
Bijna niets omdat het anders dodelijk is.

Je moet dit zien als de drivers die in elektrische aanstekers zitten. Deze geven ook een schok.
Straks worden ze gehackt en is iedereen in een keer knock out met zo'n band :').
Bij zo'n hoog voltage zakt het amperage van de batterij volledig in. Een batterij is gemaakt om bij elk gevraagde spanning een zo constant mogelijke stroom te leveren (eigenlijk andersom, maargoed), maar bij dit soort waardes lukt dit niet meer (met batterijen van zakformaat). Daarom zal de hoeveelheid stroom die geleverd wordt dramatisch inzakken en de effectieve hoeveelheid mAh die de batterij moet leveren zeer klein zijn. Zoals Sebazz hieronder ook vermeld zijn zulke spanningen icm een hoge stroom dodelijk.

[Reactie gewijzigd door ikwilwp8 op 1 oktober 2014 13:59]

Mijn WTF-momentje van vandaag. 340V? :o
Neem aan dat je hem alleen af kan doen met een sleutel? Wie gaat dit nou vrijwillig dragen? Leuk voor je kinderen. Net zoiets als een blafband voor honden.

Edit: hoop trouwens niet dat er veel bugs in zitten. Lig je straks trillend op de grond als je langs de slager loopt. :+

[Reactie gewijzigd door Spijkerpoeper op 1 oktober 2014 13:16]

Zelfs 10 Kilovolt boeit niet zolang amperage maar nihil is :)
Je zal maar in de file staan , lekker niks te doen Bzzzzzed
Dit is pervers. Dan gaat men er van uit dat de mensheid al tot een consensus is gekomen over wat goed en slecht is.

Wat als je nu gedrag bestraft dat van nature gezond is voor ons maar vanuit de maatschappij verkeerd wordt bestempeld als zijnde fout/ongezond??
Mensen zouden deze armband kunnen gebruiken als trainingsmethode om van 'slechte' gewoonten af te komen. Die gewoonten kunnen ze zelf uit kiezen, dus dit heeft niets te maken met consensus over goed en fout in de maatschappij.
Dus jij vertrouwt er op dat ieder individu geen foute aannames gaat maken? Voor zo ver ik weet ben ik ergens afhankelelijk van de gevolgen van alle daden die alle wezens op deze planeet maken.

Ik geef zomaar even een cru voorbeeld: Iemand die zijn psyche verpest met dit soort apparatuur met als gevolg dat diep persoon zoals hitler aan de macht komt voor de verkeerde reden.
Zo'n armband kopen is al fout gedrag.
Verkrijgbaar vanaf april 2015.... Juist, goed voorbereid gozers! :)

Hoe gaat dit ding ooit het verschil zien tussen "nutteloos" internetten en "nuttig" internetten? En hoe verder met ander discutabel slecht gedrag en goed gedrag? Beetje raar allemaal.
Het is een crowdfunding actie. Ze moeten het hele fabricageproces nog gaan opstarten en daar is dus een hoop geld voor nodig.
Het is toch triest gesteld met de mensheid als je jezelf een stroomband om moet leggen. 8)7
Wees maar blij dat een mens verschilt.. Zo heb je nog onderscheid tussen producten en keuzes. Anders heb je alleen maar hetzelfde aanbod. En dan zal iedereen klagen he ;-)

Maargoed, ik denk dat dit product zeker kans op slagen heb. Het kan een stok achter de deur zijn..
Vraag me af of je deze ook zo kunt instellen dat je met een knop op afstand de band een schok kan geven. dan hoef je niet meer achter je kinderen aan te gaan om ze straf te geven maar gewoon een opdonder met een stroomstoot.

Moet je eens kijken hoe snel je kinderen zich voorbeeldig gedragen in de supermarkt 8)7
Doe niet zo ouderwets. Zodra je kids buiten bereik van je Bluetooth verbinding komen automatisch een stroomtik "verkopen". ;) Dan blijven ze snel genoeg als een paar aanhankelijke puppies rond je lopen. ;)
Ja of ze doen hem gewoon af?
hahaha het was natuurlijk ook maar flauwekul :)
Moet je eens kijken hoe snel je kinderen zich voorbeeldig gedragen in de supermarkt 8)7
Dat doet mijn dochter sowieso, dat heet opvoeding.
Een schok achter de deur bedoel je :)
heeft je moeder je nooit als kind een elastiekje gegeven en gezegd "als je de neiging krijgt voor iets slechts/zoets/schelden, hier aan trekken"?
Voor drugsverslaafden worden dit soort methodieken al decennialang gebruikt.
Straks werkgevers die je zo'n ding geven, met linkje naar je pc. Te weinig regels code per uur.... ZZZZZZ

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True