Borderlands: The Pre-Sequel

Prettig anders, maar niet helemaal geslaagd

Door , 58 reacties

Missende schakel

Het gebrek aan zwaartekracht maakt van The Pre-Sequel een andere Borderlands dan je gewend bent. Schuilen heeft geen zin. In plaats daarvan kun je hoog springen en vanuit de lucht je vijanden bestoken. Leuk, maar ook af en toe wat chaotisch. De nieuwe wapens voegen weinig toe en quests en menu's zijn af en toe wat onduidelijk. De nieuwe classes en de humor maken overigens een hoop goed.

Ontwikkelaar Gearbox Software heeft de laatste jaren een twijfelachtige reputatie opgebouwd. Met Duke Nukem Forever en Aliens: Colonial Marines leverde het bedrijf twee games af die niet bepaald goed werden ontvangen. Met name bij Colonial Marines maakte Gearbox er dan ook een potje van. De studio had weinig oog voor de game, omdat hij de handen vol had aan de enige serie waar hij de afgelopen jaren wel succes mee oogstte: Borderlands.

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: OS X, Linux, PlayStation 3, Xbox 360, PlayStation Vita

Het is dus misschien wat vreemd dat Gearbox de ontwikkeling van de derde Borderlands-game heeft uitbesteed, al is dat waarschijnlijk een beslissing van uitgever 2K Games en niet van de Texaanse studio. Het is namelijk de Australische studio van 2K die het meeste werk heeft verricht aan Borderlands: The Pre-Sequel, met Gearbox in een ondersteunende rol. Daarmee is gelukkig wel de continuïteit gewaarborgd; The Pre-Sequel is in alles een echte Borderlands-game.

Fans van de serie komen dan ook flink aan hun trekken. Wie Borderlands speelt voor het verhaal, heeft aan The Pre-Sequel een goeie. Zoals de naam al min of meer aangeeft, vult The Pre-Sequel het gat tussen Borderlands 1 en Borderlands 2. Wie wil weten hoe het kan dat Handsome Jack in Borderlands 1 een heel andere rol heeft dan in de opvolger, wordt hier op zijn wenken bediend. Je maakt gedurende de game de transformatie mee. Jack begint als een bluffertje, maar eindigt als een ware tiran.

Humor

Misschien interessanter is dat je begint als hired gun in zijn dienst, maar omdat Jack het steeds bonter maakt, zul je gedurende de game van kamp ruilen en het tegen Jack opnemen. Eigenlijk dus zoals in Borderlands 2. Zoals je van beide voorgangers gewend bent, is vooral de humor weer erg goed in The Pre-Sequel. De diverse personages die je tegenkomt zijn lekker uitgesproken en de vele teksten die ze uitkramen weer even grappig als altijd.

The Pre-Sequel speelt zich af op Elpis.

*