Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Google verplicht nieuwe gebruikers van Gmail niet langer om zich bij het aanmaken van het account ook in te schrijven voor Google+. De internetgigant hoopte met de verplichting nieuwe gebruikers voor zijn sociale netwerk te werven.

De aanpassingen in het registratieproces voor Gmail-accounts zijn door Google niet aangekondigd, maar lijken stilletjes te zijn doorgevoerd, zo merkt WordStream op. Bij het aanmaken van een Gmail-account is het niet langer verplicht om ook het sociale netwerk Google+ te activeren, maar is het nu een keuzeoptie tijdens het registratieproces.

Alhoewel Google+ niet langer verplicht is, moeten gebruikers wel een account hebben als zij verscheidene andere diensten van Google willen gebruiken. Zo is het bij het schrijven van reviews op verschillende diensten en het uploaden van video's naar YouTube nog altijd verplicht om het Google-account in te schrijven bij Google+. Het is onduidelijk of het bedrijf het verplicht gebruik van Google+ in de toekomst verder af gaat bouwen.

Twee jaar geleden paste Google het registratieproces voor het aanmaken van een Google-account aan, zodat aanmelding bij Google+ verplicht werd. Dat deed de internetgigant om sneller nieuwe gebruikers te werven voor zijn destijds relatief nieuwe sociale-netwerksite. Google+ heeft echter nooit veel populariteit gekend en eerder dit jaar werd de ontwikkeling van de site, na het vertrek van topman Vic Gundotra, op een laag pitje gezet.

Gmail inschrijving Google+

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Tip: na veel zoeken heb ik eindelijk de optie gevonden om Google+ permanent uit te schakelen:
http://plus.google.com/downgrade
G+ is ergens de afgelopen jaren door Google aan mijn account toegevoegd, maar ik had echt het Hotel California gevoel: "you can check out any time you want, but you can never leave". Maar het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 11:18]

Ik heb mijn G+ acc een aantal weken geleden verwijderd. Nadeel: je raakt ook je YT acc kwijt.
Ik heb mijn G+ account weggehaald, en ik heb nog steeds mijn oude YT account hoor?
Heb je mogelijk een andere YouTube-account gekoppeld bij "verbonden accounts"?
Nou je het zegt, ik had idd al een YT account voordat G+ kwam. Als je met G+ begonnen bent, zal je dat misschien wel kwijtraken dan ja...
Je kunt na het verwijderen van G+ acc alleen nog maar vids kijken met dat acc, maar niet meer comments plaatsen, vids uploaden etc.
Uploaden kan nog wel, comments weet ik niet.
Klopt. Ik kan met mijn YT account videos uploaden. Anderen kunnen er op reageren, maar ik zelf niet. Dan krijg ik de melding dat ik eerst mijn kanaal moet bijwerken (lees mijn YT account omzetten naar een G+ account). Aangezien ik geen G+ account wil heb ik dus de vreemde situatie dat ik niet kan reageren op vragen of opmerkingen bij mijn eigen video's.
Het ergste, van google+ vond ik niet het moeilijk bereikbaar zijn van de opt-out.

Maar de agressieve wijze, om je aan te zetten tot opt-in.

Officieel, moest je eerst als gebruiker 'vrijwillig' toestemming geven, voor zo'n publiek account met informatie over jezelf. Maar het werd/word je heel moeilijk gemaakt om te weigeren. Elke keer als je actief, reageerde op bijv. Youtube, of zelfs maar een plus, of downvote uitdeelde, kreeg je een pop-up om je aan te sporen om zo'n account te nemen. Drukte je op 'nee', dan kreeg je de melding, 'we vragen het u laten nogmaals'. En bleef je daarna, en daarna elke keer weer het verzoek krijgen. Tot het moment, dat je uit ergenis, (of gewoon om een normale browse ervaring te hebben) een keer op 'ja' hebt geklikt.

Ik vind die methode van opt-in vooral een zeer agressieve manier van social engineering.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 20 september 2014 11:27]

om weer anoniem te zijn op Youtube ben ik zo ver gegaan om in een andere browser dan chrome eerst een Yahoo mail aan te maken, vervolgens met dit mail adres een Youtube en volledig fictief ggogle+ account aan te maken.

Vervolgens in m'n + profiel alles uitgeschakeld wat ik maar uit kon schakelen... tis behelpen maar ik ben weer anoniem en kan weer reacties posten.

Nadat ik in chrome mn + profiel verwijdert had kon ik namelijk geen reacties meer posten.. eigelijk zijn het best wel een stelletje eikels bij google.

[Reactie gewijzigd door JRvP op 20 september 2014 19:03]

En net die "moeilijke" omweg is het doel van Google om zo de vroegere spam en spambots tegen te gaan. Vroeger werden video's gepusht met robots die 100den accounts aanmaakten en zo willekeurige commentaar gaven.
Dat kan nooit het echte doel geweest zijn. Om spambots tegen te gaan bestaan veel subtielere manieren. Tweakers heeft toch ook geen last van spambots? En dat allemaal netjes zonder Google+ integratie.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 21 september 2014 01:31]

Het maakt alleen uit, als je niet zo'n online publiek profiel wilt.
Voor de gegevens verzameling via alle diensten, blijven de huidige standaarden doorgezet worden.
En ik vermoed dat voor het reageren op youtube e.d. ook het publieke, plus-profiel noodzakelijk blijft.
En ik vermoed dat voor het reageren op youtube e.d. ook het publieke, plus-profiel noodzakelijk blijft.
Ik blijf hoop houden. Vroeger reageerde ik vaak op video's en andere comments, maar sinds de verplichting nooit meer. Wat ik ook een irritant neveneffect vind is dat het aandeel on-topic reacties naar beneden is gegaan. Veel van de comments bij een video zijn nu "persoon X deelt dit via google+"..."persoon Y deelt dit via google+", enz. Maar goed, misschien gaan ze ooit het licht zien, ik heb geduld.
Wat is dat toch een drama die verplichting. Heb je de meeste profielen al bekeken? Staat minder op dan op je oude YouTube-profiel. Hooguit je naam.
Het systeem is inderdaad erg bagger geworden. Op populaire video's reageerde ik niet, want dit ging toch te snel, maar op andere video's wel. Nu loopt het reageer systeem zo extreem raar, dat ik gewoon niet meer reageer.

Google, zoals de meeste andere bedrijven, drukken gewoon hun geluk door, totdat ze zien (door cijfers met een $ ervoor) dat ze te ver zijn gegaan.
Ik heb vanouds een Youtube account, door het vogelen met de voorwaarden heb ik daarop ineens een volledig Google account gekregen waar ik nooit om gevraagd heb. Hetzelfde is via een android telefoon gebeurd en zit ik nu met 2 Google+ account waar ik niets mee wil doen maar wel meldingen krijg dat mensen vrienden willen worden. Door alle veranderingen zit ik nu met 3 Youtube accounts welke niet makkelijk als 1 te maken is.

Ik zou het prettig vinden als het allemaal losse delen zijn waarbij ik zelf kan bepalen welke Google diensten ik wel of niet wil activeren en de-activeren..
Ik zou het prettig vinden als het allemaal losse delen zijn waarbij ik zelf kan bepalen welke Google diensten ik wel of niet wil activeren en de-activeren..
En Google zou het prettig vinden als je gewoon al je gegevens met hen deelt.

In dit geval is de klant uiteraard koning! Probleem is alleen: Jij bent niet de klant. Jij bent het product. En het product heeft niet zo heel veel te vertellen.
Echter, niemand verplicht jou om je echte gegevens in te vullen voor G+. Met andere woorden: die verplichting had in de praktijk niet zo veel zin.
Deze worden anders wel verplicht als je een Developer bent.

Door de vage praktijken ben ik steeds minder Google producten gaan gebruiken. Mijn gmail heb ik al jaren niet meer aangeraakt en dat kwam voornamelijk door de irritante melding of ik mijn echte naam aan mijn nickname wilde koppelen en het expres klein maken van de uitlog knop(maar de " ik wil google+" extreem groot maken).

Tevens merk ik dat ze veels te veel diensten aan elkaar koppelen. Google zoek geschiedenis zie je als reclame weer terug komen bij je mails. Denkt Google echt dat gebruiken hierop zitten te wachten of draait echt alles om geld? Niet te vergeten dat je als android gebruiker een goudmijn aan privé data bent :)

Zelfs ook Google merkt dat mensen minder Youtube gebruiken. Diensten zoals cloudsound en twitch worden aardig populaire. Hun oplossing is beroemdheden miljoenen extra geven? Is dit wat de gebruikers echt om vragen??

[Reactie gewijzigd door vali op 20 september 2014 12:07]

Mijn gmail heb ik pas gedumpt. Gebruik nu een eigen imap servertje echt ideaal! Ik werd echt doodziek van al die Google meuk, hangouts, circles, google+. Ik wilde alleen maar gmail maar dat ging blijkbaar niet.
Ik wil wel eens op YT reageren, duimpje geven of een leeftijdcheck filmpje bekijken maar zonder al die Google spullen lukt dat dus niet. Heel vervelend omdat ik ooit een YT account had maar nooit heb omgezet en nu dus niet meer kan inloggen.
Je kunt nog steeds inloggen als het goed is. Zullen ze een G+ profiel aansmeren, maar die kun je zo uitschakelen dat je verder niets hoeft te laten zien op dat profiel. Niet ideaal, ik weet het, maar wel te doen.
Je kan nog steeds inloggen ja maar daar is ook gelijk alles mee gezegd. Als je echt iets met youtube wil doen ben je verplicht om een G+ profiel te hebben.

Net zoals vali probeer ik zo min mogelijk Google producten te gebruiken doordat ik het zat ben dat Google mij alles opdringt wat ik helemaal niet wil hebben.
Zelf heb ik ook een mailserver draaien (al draait deze op Exchange). Werkt echt ideaal en je hebt ook nog eens je eigen domein draaien :)
Vast wel, maar aangezien ik toch al niet reageer op Google-site's, heb ik nog altijd onder een G+-account uit kunnen komen. Ik ben gewoon niet sociaal genoeg voor sociale media of netwerken.
Ik ben gestopt met video's op Youtube omdat ik Google plus niet van mijn account af kon krijgen als ik video's wilde posten.
Je kunt het laten zien van video's op je G+ profiel geheel afschermen. Het is even wat werk in de instellingen, ik weet niet iedereen zijn hobby, maar het is te doen.
Tja, dat kan volgende maand weer veranderd zijn. Als je Google producten gebruikt ben je overgeleverd aan de waan van de dag.
Dat probleem had ik dus ook... Ik had verschillende e-mails en verschillende youtube-accounts waar ik filmpjes op postte. Mijn MS-email en mijn andere Yahoo-mail zijn niet gelinkt aan het account voor youtube dus ik kon er niet meer bijkomen... Af en toe baal ik daar nog steeds van, maar ik wil niet al mijn e-mailaccounts gaan linken aan Google...
Idem. Paar keer op 'niet koppelen aub' gedrukt toen ze dat met irritante popups en moeilijk vindbare 'no thanks' knopjes erdoor probeerden te drukken, herhaaldelijk, maar nu is het ze toch gelukt op een of andere manier, en ben ik de toegang tot mijn jarenoude youtubekanaal kwijt. Etterige social-media koppel-geilheid, bah.
ik ook. best heel erg jammer, want ik had 120 filmpjes online. maarja, ik was google+ dan ook wel heel erg zat.
Is er ook een manier om je weer uit te schrijven voor Google+ als je gedurende de periode dat zo'n account wel verplicht was bij Gmail registratie er automatisch slachtoffer van bent geworden?
ja natuurlijk. je kunt je google+ account gewoon opzeggen.

als ze het weer mogelijk maken om comments op youtube te plaatsen zonder dat je een g+ account hebt zou ik dit ook overwegen te doen.
Mooi. Kun je je Google+ account dat destijds door je strot werd gedrukt ook laten verwijderen?
Verder eens met Kastjes.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 20 september 2014 11:15]

Zeker kan dat, maar het heeft wel wat voeten in de aarde. Hier een handige tutorial:

https://www.youtube.com/watch?v=fFOjzBEHxd0

[Reactie gewijzigd door 575572 op 20 september 2014 14:07]

Hmm...Ik baal er echt van dat Google Youtube destijds heeft overgenomen. Mijn + account verwijderen is dus geen optie, aangezien ik allerlei Youtube favorieten heb (ook 18+) die nu gekoppeld zijn aan Google :(.
Ik snap eigenlijk niet (en dat is zeker niet bedoeld als kritiek, maar als een oprechte vraag) wat velen zo slecht vinden aan een G+ Account. Akkoord, het werd/wordt nogal hard gepusht, maar zolang je het sociale netwerk zelf niet gebruikt, is het eigenlijk gewoon een overkoepelende Google account. Dat kan je dan ongeveer vergelijken met hoe het bij microsoft werkt, waar je ook met 1 account inlogt op al hun diensten.

Wanneer je zelf nooit iets erop plaatst, zullen degenen die je aan hun kringen toevoegen ook niets zien wat je publiek post. Posten van YouTube commentaar in je G+ stream is optioneel (al weet ik eerlijk gezegd niet of het standaard aan staat).

Wat ik wel begrijp is dat ook niet iedereen blij was met het verplicht gebruiken van je echte naam (of op zijn minst een echt klinkende naam), maar dat is ondertussen ook niet meer. Ikzelf gebruik gewoon mijn echte naam op Google+, net zoals de meeste mensen die waar ik daar contact mee heb. Als ik iets zou willen doen wat niet zo makkelijk naar mijn naam te herleiden is, zou ik het gewoon niet op G+ of andere Google diensten doen...
Over het algemeen gedraag ik me online niet anders dan ik normaal gezien in het echte leven doe, dus vind ik ook niet dat ik me ergens voor moet schamen. Integendeel, sociale interacties die aan jouw naam gelinkt zijn, kunnen bijvoorbeeld ook een positief beeld scheppen bij sollcitaties (wat natuurlijk niet het geval is wanneer je je online als een ettertje gedraagt).
Ik had zo'n zelfde houding over Google+ als je verhaal hierboven.
Gebruikte het alleen om zo nu en dan eens te reageren op Youtube en wat Ingress gerelateerde pagina's. Had zoiets, ach, ik vul verder niets in, dan gebeurt er ook niets.
Maar uiteindelijk tot ondervinding gekomen dat het 1 hele grote flaw heeft, mensen kunnen jouw, zonder goedkeuring tot zijn/haar 'circles' toevoegen.
Wat zou je er van vinden als je naam ineens op de Google+ pagina komt van <insert een inpopulaire persoon>. Kom je op je werk, laat een collega zien dat je tot de circles van bijvoorbeeld een Anders Breivik behoord. Let wel, ongevraagd, je kunt de connectie bevestigen, dan komt die persoon ook in jouw circle, maar wederzijds is er niets tegen te doen. Accepteer je het dus niet, blijft nog steeds je naam in die andere persoon de circle staan.
En zodoende ben ik zelf ooit eens bij een of andere Russche vrouw toegevoegd, met allerlei uitdagende foto's van zichzelf op haar pagina. Uiteraard is dit gewoon de moderne versie van de oplicht spam berichten, maar uiteindelijk mag je het wel thuis gaan uitleggen dat dit niet werkt zoals Facebook, dat je toch echt niet zelf een vriendschap hebt geaccepteerd ;)
Heeft me toch aardig wat tijd gekost om uit te zoeken hoe ik deze oplicht(st)er geheel kon blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 21 september 2014 07:21]

Hmm, da's inderdaad misschien vervelend ja...
Een goede mogelijkheid om tegen te gaan is niet toelaten dat mensen zien wie jou in circles heeft. Ik weet niet of dat dan alleen op jouw profiel zo is, of dat ze dat bij die andere persoon dan ook niet kunnen zien (behalve die persoon zelf natuurlijk).
Van de andere kant zou dat misschien beter de standaard instelling zijn.
je begrijpt het denk ik niet helemaal goed. het gaat er niet om dat je verplicht een g+ account krijgt. het gaat erom dat je niet meer gewoon op youtube-filmpjes kan reageren zoals vroeger. het g+ account verpest daarmee het plezier op de website.
Ik zou graag eens reageren op YouTube filmpjes maar ik wil niets te maken hebben met google.

Soms spijt het me dat ik zo veel om privacy geef maar mijn principes houden nog steeds stand: geen sociale media, geen google producten en diensten. Ik accepteer dus maar gelaten dat niemand ooit mijn commentaren zal kunnen zien, hoe relevant die ook bij een filmpje zijn.

Zo is er een gozert op YT die soms opmerkingen maakt in zijn films dat hij niet te veel moet laten zien van wat hij onderweg filmt opdat de kijker niet kan achterhalen waar hij woont. Bij wijze van uitdaging heb ik eens geprobeerd dat te achterhalen. Ik weet nu precies waar hij woont. Ik weet waar zijn psycholoog ongeveer zit in de stad. Ik weet naar welke shopping mall hij gaat. Ik weet waar de schuur staat waaruit hij soms films maakt, het strand dat ie bezoekt, zijn 'geheime favoriete plekje in de duinen'.

Ik heb mezelf echter deze maal gecompromitteerd door gebruik te maken van google maps. Ik weet niet of google nu weet dat ik interesse heb in een bepaald adres of stad of land.

Ik zal die informatie nooit delen maar ik zou graag hem willen bereiken om hem te wijzen op zijn naïviteit. Ik vertrouw mijzelf wel met zijn gegevens, maar niet google of sociale media.

De terloopse opmerkingen die hij maakt zijn genoeg voor iedereen die google maps kan vinden en gebruiken om heel veel te weten te komen over zijn leven. Helaas is er blijkbaar niemand die het een reet kan schelen en hem waarschuwt.

Je kunt tegenwoordig niet meer vanuit een auto het landschap filmen zonder dat je met google maps virtueel meerijdt.
Ik herken heel veel in jouw reactie!

Excuses voor de trage respons. Ik heb ontdekt dat minder tabbladen open heel veel snelheidswinst betekent... Tweakers was altijd standaard 2e tabblad.
Kan inderdaad gewoon verwijderd worden middels de knop 'account verwijderen' even zoeken in de instellingen.
+1, wil ik ook graag weten.
Wil ook graag weten welke zaken je niet kunt gebruiken zonder Google+ account.
Je kan je google+ account verwijderen, maar dan kan je geen youtube filmpjes die als 18+ zijn aangemerkt meer kijken. Merkwaardig genoeg kan je op dat moment wel weer een anoniem g+ account aanmaken.
Op G+ hoeft niet meer de echte naam gebruikt te worden.
Die regel is een tijdje terug vervallen.
En daar hebben we een marketing reden voor het slagen van Facebook en het falen van Google+ in het opzetten van een grote gebruikersgroep:

Bij Facebook moest je (in het begin) uitgenodigd worden en was je met veel moeite de troste bezitter van een facebook account. Bij Google+ had je plotseling een account waar je niet om gevraagd had, waarbij alles dat je op andere diensten (zoals Youtube) zette ook ineens in Google+ stond. In dat laatste geval kun je alleen maar denken "help wat irritant en eng hoe kom ik hier vanaf".
Eens, behalve dan dat Google+ gefaald is. Het heeft honderden miljoenen actieve gebruikers en heeft dit sneller bereik dan Facebook.
Ik denk dat Google niet vindt dat Google+ gefaald heeft. Het hangt er maar vanaf het doel was. Was het plan om Facebook te vervangen dan is dat niet gelukt.

Ik ben er echter niet van overtuigd dat dat het doel was. Ik denk dat het echte doel was om informatie over gebruikers te kunnen verzamelen die ze daarvoor niet konden verzamelen. Waar je woont, wie je kent, waar je gestudeerd hebt etc.

Dankzij Google+ hebben ze nu van honderden miljoenen mensen* deze informatie kunnen verzamelen. Missie geslaagd.

*Ze hebben 1.2 miljard G+ accounts waarvan naar schatting zo'n 35% het actief gebruikt. Als maar de helft van die actieve 35% hun profiel info invult zijn dat nog steeds ontzettend veel mensen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 september 2014 12:49]

Het development team van G+ is gedecimeerd, de manager is overgeplaatst en de koppelingen met de belangrijke Google diensten verdwijnen een voor een...dat zijn allemaal tekenen aan de wand die niet wijzen op een groot succes en veel toekomst.

Google+ is op het moment vooral een community van Google werknemers en (Android) developers, ik zie het platform in de toekomst nog wel integeren met Google Devs, dat zou een soepele exit zijn met zo min mogelijk teleurgestelde gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 14:38]

In mijn kennissenkring zitten geen devs en toch zie ik een exponentiële toename in de Google+ activiteit.
*Gmail* heeft honderden miljoenen actieve gebruikers, tot vandaag betekende dat automatisch dat je dan als actieve Google Plus gebruiker geteld wordt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 september 2014 12:05]

Neen, ik zei Google+, niet Gmail, en ik zei actieve Google+ leden, niet leden die toevallig een Google+ account kregen opgedrongen en deze nooit gebruiken.
Klopt, ik vind Google+ ook fijner werken maar de meeste contacten zitten gewoon op Facebook. Al verschuift dit naar mijn idee nu o.a. naar Google+, omdat Microsoft Skype helemaal kapot gemaakt heeft en mensen dan maar via gmail/hangouts gaan communiceren en daarmee ook ineens automatisch gebruik maken van Google+.

Dat gezegd hebbende vind ik de Google+ integratie naar Youtube een van de naarste dingen in mijn dagelijks internet gebruik. Om anoniem commentaar te geven op filmpjes, moet ik eerst naar een anonieme Google account oveschakelen en vervolgens weer terug om weer in je eigen mail te komen. Jammer.
Facebook was eerder dan google+ en facebook was een product op zichzelf buiten dat gebruikers niet zaten te wachten op 2 dezelfde omgevingen. Google+ was en is alleen maar voor de nerds.
Er waren er wel meer eerder dan Google+, weet je nog van Myspace? En Hyves? En hi5? enz enz enz?

Google+ alleen voor nerds? Ik zie massaal vrienden uit heel de wereld gebruik maken van Google+/hangouts nu Skype helemaal kapot is (op o.a. Android).
Bij gmail en google± kon in het begin ook alleen op uitnodiging....
Aww, ik heb al zooi op youtube staan via m'n account. Ik kan dus niet m'n google+-account verwijderen :(
Je hebt voor YouTube al sinds April geen G+ meer nodig.
Oh, ik baseerde me op de zinsnede:
Zo is het bij het schrijven van reviews op verschillende diensten en het uploaden van video's naar YouTube nog altijd verplicht om het Google-account in te schrijven bij Google+
edit: en yep, het is gelukt om m'n google+-profiel te verwijderen, maar ik kan nog steeds zooi uploaden :D nice!

[Reactie gewijzigd door mux op 20 september 2014 12:19]

Maar kun je ook comments plaatsen?

Ik heb het net geprobeerd en krijg een popup met welke naam (alias of echte) ik wil gebruiken. Ik heb nu geen g+ account en ben bang dat google via zo'n popup toch stiekem een g+ account aanmaakt. Liever voorkomen dan genezen, dus laat ik het liever iemand anders uitproberen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 20 september 2014 16:24]

Ja, ik kan comments plaatsen zonder G+-account
Dat zou heel mooi zijn (dan heb ik ergens in april een tweakers artikel gemist?), maar waarom staat er dan in het artikel:
Zo is het bij het schrijven van reviews op verschillende diensten en het uploaden van video's naar YouTube nog altijd verplicht om het Google-account in te schrijven bij Google+.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 20 september 2014 16:27]

Is het ook mogelijk om google + te verwijderen als je eenmaal gemaakt hebt?
Als ik naar het link ga kom ik uit bij dit link: '' https://plus.google.com/u...plus.google.com/downgrade ''

Oftewel

'' maak je openbare profiel en doe mee met Google+ ''

Hoe kan ik het verwijderen?
Dan is het al verwijderd :)
Als ik in Chrome op '' Profiel weergeven '' druk krijg ik dit volgende;

https://profiles.google.c...5673406466357/about?hl=nl

Oftewel dat is mijn Google + account.
Ik had mijn gmail account verwijderd, was veel gedoe, maar ik vond het hele systeem belachelijk. Ben blij dat google ervan af stapt. Het voelde niet zozeer verplicht maar het aantal keer dat ik op pagina's kwam om dingen aan te maken die ik persoonlijk niet wilde, was belachelijk.

Ik had ook serieus een google plus account waar mensen mij volgde, zonder dat ik mij echt realiseerde dat ik dit had aangemaakt. Lijkt mij niet de beste manier van het krijgen van mensen voor een social media site.

Over gmail was ik tot die tijd altijd tevreden dus zeker jammer dat ik moest overstappen, was veel gedoe.
Prettig om te horen, als ze nu nog dezelfde verplichting uitschakelen op youtube is het helemaal mooi. Ik begin het enorm zat te worden dat iedereen mij zomaar kan toevoegen op G+, dus zou graag dit account verwijderen, echter maak ik veel gebruik van de ingelogde features van Youtube.
[...] het uploaden van video's naar YouTube nog altijd verplicht om het Google-account in te schrijven bij Google+
Ik heb geen Google+, maar kan wel uploaden naar YouTube.