Wehkamp verwijdert producten van vergelijkingssite Beslist.nl

De grote webshop Wehkamp heeft duizenden van zijn producten van Beslist.nl gehaald. Op die manier uit de webwinkel zijn ongenoegen over het nieuwe beleid van de vergelijkingssite, die van alle webshops data wil van alle transacties.

Wehkamp is niet bereid om die data te gaan overhandigen aan de vergelijkingssite, schrijft Emerce. Om die data door te sturen moeten webwinkels van Beslist op de bedankpagina na een bestelling een tracker invoegen. Met die tracker, die de vergelijkingssite een conversiepixel noemt, krijgt Beslist de data in handen van onder meer de hoogte van de transactie, welke producten de klant neemt en hoeveel.

De webwinkel heeft ook nog andere bezwaren: met de tracker wil Beslist gaan afrekenen per transactie en niet langer per klik. Voor Wehkamp is dat problematisch, omdat dat systeem geen rekening houdt met bestellingen die klanten retour sturen. Vooral bij kleding, waarvan Wehkamp veel zegt te verkopen, gebeurt dat vaak.

Met deze stap wil de webwinkel vermoedelijk Beslist onder druk zetten om het idee van de tracker en nieuwe manier van afrekenen los te laten. De vergelijkingssite liet eerder al weten vast te houden aan het plan, terwijl het ook alle webwinkels als klant wil behouden. Kleinere webwinkels hebben de tracker al op pagina's staan, hoewel niet alle kleine webwinkels akkoord zijn gegaan. Beslist claimt dat het door die data weet welke producten van welke webwinkels het relatief het beste doen, waardoor het winkels beter kan adviseren hoe ze meer verkopen kunnen genereren. Naast Wehkamp maakten ook Coolblue en Fonq bezwaar tegen het nieuwe systeem.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

01-08-2014 • 08:31

118

Reacties (118)

118
115
90
6
1
4
Wijzig sortering
Ook wij gaan hier absoluut niet aan meewerken.

Beslist heeft er helemaal niets mee te maken wat wij aan wie verkopen.
Op onze site vindt je helemaal geen cookies, behalve het winkelmandje.
Er is een heel jaar heel veel te doen geweest over het plaatsen van cookies en elke Nederlander weet inmiddels best wel dat dit niet is toegestaan, los van het feit dat hier nog een wijziging op losgelaten is.
Zo was er op 8 juli nog het bericht over de NPO die de cookie wet overtreed
Het plaatsen van een pixel komt feitelijk gewoon op hetzelfde neer maar is "slechts" een andere techniek (that's all) en zou dan ook gewoon onder de cookie wet moeten komen.

Beslist blijkt zich niet te storen aan alle berichten die inmiddels al bekend zijn en alle ophef over de privacy.
Wij zien de zogenaamde conversiepixel als "vergelijkbaar" object om argeloze klanten te kunnen monitoren. Beslist weet straks precies wie waarvandaan wat koopt. Ook kopers die NIET via Beslist komen worden op deze manier gemonitord.

Ik lees hierboven een bericht van Niemand_Anders dat je als website zelf alles onder controle hebt m.b.t. wie je de pixel voorschotelt maar dat is totale nonsens.
Volgens Niemand_Anders weet een website precies wie waarvandaan komt en zou je uitsluitend de bezoekers die van Beslist komen de pixel hoeven te tonen ?
Nu weet ik niet waar hij deze wijsheid vandaan haalt maar ik weet gegarandeerd zeker dat het gros van alle websites (zoals ook die van ons) de kennis niet heeft om dat achter de schermen allemaal te controleren en dat in een bepaald script te stoppen.
Wij bouwen onze website helemaal zelf (ShopFactory) en hebben totaal geen invloed op dit soort verstrekkende scripts, laat staan om dit tot uitvoer te brengen.
Het zal net als bij ons ook bij meer dan 90% van alle shops het geval zijn dat als je deze pixel plaatst je ALLES kenbaar maakt aan Beslist, daar kan je dan helemaal niets aan doen.

Wij hebben ook onze mening gegeven aan Beslist en het feit dat wij dit absoluut niet gaan doen.
Als Beslist ons dwingt de pixel te plaatsten stoppen wij per direct ons account.
De reactie van Beslist was als volgt (ingekort)

Bedankt voor de onderstaande e-mail.
We zijn de overstap aan het maken van een CPC (cost per click) model naar een CPS (cost per sale) model.
We gaan dit gefaseerd doorvoeren en de nieuwe accounts worden hier als eerste over geпnformeerd.
Jullie zouden als bestaand account hier rond oktober over geпnformeerd worden.
We doen dit gefaseerd omdat 10.000 webshops tegelijk mobiliseren niet echt handig is.

Jullie hebben momenteel een CPC Pro Account bij ons, die kan gewoon gehandhaafd blijven.
Later dit jaar –waarschijnlijk rond oktober- zullen jullie geпnformeerd worden om de overstap te maken naar een CPS Pro Account, jullie hebben dan evengoed nog de keus om op CPC te blijven staan.
Wellicht dat er in de toekomst een tijd komt waarin wij CPC volledig gaan uit faseren, daar worden jullie dan t.z.t. uiteraard over geпnformeerd.
Mochten jullie over stappen naar een CPS Pro Account dan is het plaatsen van een conversiepixel inderdaad een vereiste.
Met de conversiepixel stelt je beslist.nl in staat om te registreren welke orders zijn gerealiseerd en welke van deze orders via beslist.nl zijn gekomen.


Hierop gaven wij de volgende reactie:

Beste Beslist.nl,

Ik vindt het allemaal prima wat jullie willen doen, maar als de overstap naar CPS gemaakt wordt zal dit de ondergang van Beslist.nl zijn, dat realiseren jullie jezelf toch wel ?
Los van het feit of dit verboden is (dat zal dan voor die tijd vast wel duidelijk worden omdat er op dit moment al heel veel ophef bestaat over dit feit weet ik) zal geen enkele webshop toestaan dat Beslist.nl inzage krijgt in de complete verkoop cijfers van de shop.
Geloven jullie nu echt dat webshops hieraan mee gaan werken ?
Dit is schending van de privacy van de webshop, jullie hebben er helemaal niets mee te maken wat een shop wel of niet verkoopt……………….

Vervolgens ontvingen wij nog de volgende reactie van Beslist:

We hebben de overstap naar CPS al reeds gemaakt, op beslist staan momenteel een groot aantal webshops live op CPS.
Deze webshops hebben allen de conversiepixel geïmplementeerd.

Natuurlijk is het niet verboden om webshops te vragen om een conversiepixel te implementeren.
Er zijn naast beslist meerdere partijen welke vragen om een conversiepixel te implementeren.

Zoals ik in mijn e-mail al schreef is het voor jullie op korte termijn absoluut niet verplicht om over te stappen naar een CPS account.
Wat is jullie grootste bezwaar tegen het implementeren van een conversiepixel?


Uiteindelijk gaat het Beslist duidelijk om het feit om inzicht te krijgen in verkoopnummers/cijfers.
Wie weet wat ze achter de schermen al hebben bedacht om deze tactiek verder uit te zetten met vervolgstappen ?

Feit is en blijft gewoon dat Beslist niets te maken heeft met wie wat koopt en ze hebben zéker niets te maken met de verkoopcijfers van hun eigen klanten (de Webshops)

[Reactie gewijzigd door dbDesign op 25 juli 2024 05:11]

Een puntje voor Wehkamp.
De transactie gegevens van de prijs en de spullen zijn privé gegevens van mij en de webwinkel waar ik het koop.
Ik heb dan ook net een klacht in gediend bij de site van CBP http://www.mijnprivacy.nl/Pages/Home.aspx en hoop dat deze het willen onderzoeken.
Ik denk dan ook dat als meer mensen dit doen er ook een behoorlijk signaal van de bevolking komt dat mensen dit niet pikken.
Bespaar je de moeite. Het CBP is er niet voor privacy in het algemeen, maar slechts voor naleving van de wet op dat vlak. Dat is in de praktijk heel wat anders. Er is geen wet die de pixel verbiedt, dus dan houdt het snel op. En daarbij zijn ze bij het CBP met te weinig mensen, dus ik gok dat je helemaal geen reactie gaat krijgen. Blokkeer gewoon die conversiepixel in je browser (zie mijn post hieronder) en vergeet deze onbeduidende actie.
Op nu.nl staat een artikel met nog wat meer informatie. Wat ik daar opvallend aan vind, is de manier waarop belist.nl inbindt. Kort samengevat blijft beslist de kleinere webshops de conversiepixel door de strot douwen, terwijl de grote jongens de mogelijkheid krijgen om het niet te doen.

IMHO een zeer slechte ontwikkeling. Op deze manier worden de groten alleen maar groter en machtiger, terwijl de kleine(re) webshops onder de duim gehouden worden. Ik snap ook dat beslist.nl meer invloed wil, maar niet dat ze zelf niet beseft hebben dat hun klanten het er niet mee eens zouden zijn.
klop en voor de mensen die het willen weten volgens bluenotion vraagt beslist.nl 12%. kan begrijpen dat bedrijven daar niet mee akkoort gaan 12% is wel erg veel. zeker als je die 12% niet terug krijgt van beslist.nl.
Hopelijk hebben meer winkels de ballen om dit te doen, grote kans dat beslist dan nog eens goed gaat overdenken of hun strategie nog wel haalbaar is. Ik kan me goed voorstellen dat winkels niet al die data uit handen willen geven.
Ik ga het ook doen met mijn webwinkel. Vind het bijzonder stom dat ze die pixel verplicht stellen.
Is er ergens een lijstje met webshops te vinden die deze pixel al geimplementeerd hebben? Ik vind dit persoonlijk nogal een behoorlijke schending van privacy. Als ik ergens online een product bestel kijken er al genoeg instanties mee, geen zin dat hier nog een of andere gare vergelijkingssite data over mijn transacties in handen krijgt.

Lekker al die shops op een zwart lijstje zetten. :/
Het makkelijkst is dus te controleren welke webshops er wél aangesloten zijn bij beslist.nl en bij voorkeur niet via beslist naar die webshop gaan maar rechtstreeks de webshop bezoeken.
Dat maakt dus niets uit. De conversiepixel wordt alsnog aangeroepen en de data wordt alsnog naar Beslist gestuurd. Dus ook voor bestellingen die helemaal niet via Beslist binnen zijn gekomen.
Dat ligt dan aan Wehkamp (of de webshop) zelf. Je weet als webshop namelijk precies wanneer een bezoeker via beslist op je website is gekomen. En anders kun je nog altijd de referer controleren.

Op de bedankpagina na het voltooien van je betaling, toon je dan natuurlijk alleen de tracking pixels als de klant via beslists binnen kwam. Je bent als webshop niet goed bezig als je de pixel ook plaatst als je via bijvoorbeeld kieskeurig of de Tweakers Pricewatch op de site terecht kwam.

Maar dat is ook niet hetgeen waar Wehkamp bezwaar tegen maakt. Wehkamp maakt bezwaar tegen het feit dat zij op deze manier order gegevens overhandigd aan beslist.nl. Dat is gevoelige informatie welke de concurrentie graag wou willen ontvangen.

Nog los van het feit dat beslist deze informatie helemaal niet nodig heeft. Als namelijk de beslist website goed werkt en de klant naar een webshop wordt gestuurd, zal deze niet snel terugkomen. Komt deze wel snel terug, dan was het advies van beslist.nl niet goed. En wat heeft het wel of niet kopen van een product INVLOED op de vergelijker zelf? Als ik zelf twee producten vergelijk, dan kijk ik naar specificaties, niet naar hoevaak een betaald product is gekocht..

@DeBierVampier:
Privacy? Op zo'n beetje elke website welke je tegenwoordig tegenkomt staat de Google Analystics tracker. En je gaat het privacy statement opvoeren vanwege een tracking pixel van beslist.nl?
Daar heb je ghostery voor, en nog tal van andere plugins om google en andere grote jongens buiten de deur te houden. Deze plugins zullen waarschijnlijk geen rekening houden met een of andere tracking pixel van een of andere gare vergelijkingssite uit Nederland.

En jouw argument dan? Komt neer op "je mag je niet druk maken om het feit dat je privacy geschonden wordt door andere kleine partijen omdat google dit ook al doet op veel grotere schaal"?? :?

of "je privacy wordt aan alle kanten al geschonden dus dit kan er ook nog wel bij" :?

Ik vind dit gewoon een bijzonder slecht doordacht initiatief. Beslist.nl mag wat mij betreft een nekschot krijgen en zoals ik al eerder zei mogen alle shops die hier aan mee werken op een zwarte lijst
Nog los van het feit dat beslist deze informatie helemaal niet nodig heeft. Als namelijk de beslist website goed werkt en de klant naar een webshop wordt gestuurd, zal deze niet snel terugkomen. Komt deze wel snel terug, dan was het advies van beslist.nl niet goed. En wat heeft het wel of niet kopen van een product INVLOED op de vergelijker zelf? Als ik zelf twee producten vergelijk, dan kijk ik naar specificaties, niet naar hoevaak een betaald product is gekocht..
Iemand kan gerust nog een keer terugkomen naar Beslist na een goed advies, bijvoorbeeld als ze een ander product zoeken. Als je het dus al goed in de gaten wilt houden moet je ook bijhouden naar wat voor producten gezocht wordt en welke vergeleken worden.
Het kan echter ook zo zijn dat iemand die niet goed doorgestuurd is toch weer terugkomt bij Beslist.
Alleen die pixel tonen bij bezoekers van beslist zou niet zo erg zijn. Maar dat mag nu net juist niet van Beslist: je MOET die trackingpixel ten alle tijde tonen. Dus ook bij transacties van bezoekers van Kieskeurig, Google Adwords, organisch verkeer, etc. Dat is geen data die je als webwinkel graag weggeeft.

Dat is het hele probleem: Beslist wil ALLE data. Ze stellen je voor de keuze als webwinkelier: Alles of niets.
Daarbij komt ook nog eens: je betaalt commissie over ALLE verkochten producten. Dus zelfs die producten die je helemaal niet op beslist.nl hebt staan...
Vandaar dat ik een tooltje heb die die trackers uitschakeld...In Avira antivir zit het er standaard in, dan kun je trackers blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 25 juli 2024 05:11]

Wellicht is dat wel te hacken, als het clientside is dan kan je die code gewoon niet uitvoeren, kwestie van heel klein en simpel plugin schrijven die code herkend en overslaat.

Als ik het zo lees zijn ze inderdaad zo dom om het clientside te doen, waarom zou je anders pixel/trace code nodig hebben via de bedank pagina.

Iemand niks te doen vandaag? Daag jullie uit om code te maken die dit onschadelijk maakt. :D

Volgens mijn als je dit script herkend en niet laat uitvoeren ben je al klaar.
http://www.bluenotion.nl/File/script.PNG

Weten wij ook gelijk wat voor niveau er werkt bij beslist.nl ;)
Helaas is de wet nog nied dusdanig dat beslist.nl in overtreding is door het bewust opvragen/eisen van gegevens.

Het zou wel een goed idee zijn om dit ten uitvoer te brengen. Aan de andere kant zou dit marketeers, deurwaarders en andere personen dan weer in problemen brengen die bewust op zoek gaan naar gegevens.

Trouwens, iets soortgelijks bij de gemeente laatst.
Zegt de baliemedewerkster: Hmmmm je hebt nog geen 'geheimhouding' aangevraagd bij je persoonsgegevens. Is wel slim hoor om dat aan te vragen. Dan mogen wij de gegevens niet meer aan derden overhandigen.

Nadeel is dat je dan zelf wel wat meer gegevens moet doorgeven bij een verhuizing. Mjaah hoe vaak verhuis je dan dacht ik zo.
http://www.rijksoverheid....persoonsgegevens-aan.html
Ik denk dat ze wel in overtreding zijn. In hun hele privacy verklaring staat niets over die tracker en dat zij gegevens terug krijgen van wat ik heb bested, hoeveel en de kosten ervan.
Het enige wat er in staat is dat ze bij houden hoe ik over de website heen browse (dat Mogen ze ook wel weten, ook naar welke webwinkel ik uiteindelijk door klik, maar niet wat ik op die andere webwinkel heb gedaan)

Stel dat ik naast die schoenen bij wehkamp nog veel meer gekocht heb, dan krijgen ze dat ook te weten, terwijl ik vind dat ze dat helemaal niet hoeven te weten.
Bij de verwerking van persoonsgegevens en de levering van haar diensten kan Wehkamp groepsvennootschappen, samenwerkende partners en eventuele (sub)bewerker(s) inschakelen.
Dit zou je wel zo kunnen lezen dat Wehkamp Beslist.nl "inschakelt" on hen persoonsgegevens te verwerken.
Nee, beslist.nl wil de gegevens.. dus je moet in de privacy verklaring van beslist.nl kijken. Daar hoort in te staan dat ze de transacties gegevens (hoeveel, wat en totaalprijs) opslaan. Enige wat ze daar hebben staan is dat ze surfgedrag (welke pagina's bezoek ik op hun site, naar welke items klik ik door) opslaan.

Daarnaast zijn transactiegegevens andere dingen dan persoonsgegevens (wie ben ik, waar woon ik)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 25 juli 2024 05:11]

Zoals de kerk die je altijd netjes weet te vinden na een verhuizing, op basis van de gba 8)7 Het is te gek voor woorden.
Anoniem: 463321 @curry6841 augustus 2014 09:52
Dat zou niet moeten. Dat is de omgekeerde wereld. Een kerk hoort niet bij die gegevens te komen.
Dat zou niet moeten. Dat is de omgekeerde wereld. Een kerk hoort niet bij die gegevens te komen.
Klopt, maar toen ik naar Dordrecht verhuisde, kreeg ik in no-time een acceptgiro op de mat en een pastoor op de stoep. Als je te boek staat als gelovig, wordt dat automatisch doorgegeven bij inschrijving in een gemeente.

Dat heb ik dus maar gelijk laten veranderen.
Nou dan heb jij heel veel succes, bij mij is dit jaren lang ooit ingevoerd maar na meermalen die acceptgiro te hebben geretourneerd en te hebben gebeld etc. blijft deze nog altijd op het adres te arriveren waar ik inmiddels 9 jaar geleden ben weggegaan.

Mijn moeder is daar nog altijd niet blij mee dat mijn post er arriveert. En ik ben evenmin blij dat ik die zooi blijf ontvangen waarom ik nimmer gevraagd heb en alleen maar krijg sinds ik ingeschreven sta in Dordrecht. En dat zegt iemand die alleen in zichzelf gelooft.
Je moeder had je nooit moeten dopen, je staat in het doop register.
Ik krijg ze ook elk jaar vanaf mijn 18e en dat al 24 jaar lang.
Als je de gratis versie van Beslist.nl gebruikt dan is de conversiepixel niet nodig. Dat doe ik met mijn webwinkel totdat ik het aantal gratis kliks op heb. Dan stop ik er mee. Heb beslist.nl ook laten weten niet alle data naar hun toe te willen sturen. Ze hebben er niets mee te maken en zoals het artikel aangeeft kan je retouren ook niet doorgeven.
Installeer noscript in firefox of iets vergelijkbaars in Chrome.
Dan kan je zelf bepalen wat je wel en niet toestaat. Ik gebruik het al jaren.
Als je je tegen dergelijke zaken wilt wapenen is Ghostery ook een onmisbare tool.
Bijkomend voordeel is dat Ghostery ook nog een prima functioneert als pop-up blocker, adblocker etc., met daarbij de optie om bepaalde zaken per stuk aan of uit te zetten.
Noscript ook natuurlijk, meeste ads werken met scripts, plain html ads bestaan bijna niet meer. ;)
Met noscript werkt de helft van de sites niet meer. Voor veel mensen veel te ingewikkeld. Die snappen Ghostery of Adblock niet eens. Probeer toch eens verder te kijken dan je eigen tweakerswereldje.
Alle mensen moeten gewoon standaard beschermd worden tegen dit soort praktijken zonder dat ze zelf allerlei toeren op hun pc moeten uithalen.
En dan zeg ik express pc want hoeveel van die tools die telkens genoemd worden werken ook op een smartphone of tablet?
Helaas zal noscript weinig nut hebben. Afgezien van het feit dat de veel websites niet meer zullen werken heeft oa. google hier ook wat op bedacht:

<noscript>
<img height=1 width=1 border=0
src="//www.googleadservices.com/pagead/
conversion/1234567890/
?value=10.0&label=Purchase&script=0">
</noscript>

Tenzij je ook alle plaatjes blokkeert zou ik inderdaad gaan voor Ghostery oid.
Maar waarom zou je transactie-data doorspelen van wat en hoeveel klanten iets bestellen.
Daar zou je als webwinkel niet aan mee moeten willen werken met daarbij de vraag of dit wel wettelijk is toegestaan (i.m.v. klant gegevens en transacties).
Beslist.nl rekent nu waarschijnlijk heel algemeen per klik af, dus logt iemand door dan kost dat de verkoper geld, wanneer je weet wat iemand exact koopt, en wat je er nog hebt bijgekocht (klant komt webshop binnen voor een TV, maar besteld ook nog een mediaplayer en HDMI kabels erbij bijvoorbeeld) kan je als Beslist aanvoeren dat je leads waardevoller zijn (en kan je dus je prijzen grof verhogen) of je kan verifiëren hoeveel de transactie opgeleverd heeft en daarvan een percentage berekenen.
Beslist.nl heeft niks met mijn aankoop gedrag te maken, voor de webshop zelf vind ik dat anders want dan ben je er klant. Ik ben echter geen klant van beslist.nl en geef ook geen toestemming om mijn informatie te verzamelen van wat ik wel of niet koop.
En die informatie verzamelen mag ook niet zomaar, daar zijn speciale regels/wetgevingen voor.
Ik ben het daar mee eens hoor, maar Beslist denkt daar anders over...
Volgens mij vindt die Beslist.nl zichzelf belangrijk genoeg om dat te kunnen dwingen maar blijkt dat eigenlijk een beetje tegen te vallen.
Wehkamp maakt slim gebruik van de privacy-hype om ze aan de kant te zetten en daar zonder gezichtsverlies mee weg te komen.
IK heb gelezen dat je mag kiezen, of het nieuwe model, of dat je het oude model kan blijven gebruiken.
Het gaat niet alleen om ballen; het gaat om naamsbekendheid. In de tijd dat je wordt doorgegooid met bewuste & onbewuste reclame, is het essentieel voor sommige bedrijven om hun naam maar "zo hoog mogelijk" op allerlei sites te krijgen teneinde verkopen te genereren. Nu zal Wehkamp niet direct over de kop gaan van misgelopen inkomsten via Beslist.nl maar andere winkels kunnen/zullen dat mogelijk wel voelen.

Wat trouwens (nu) niet direct in het artikel staat: Wehkamp moet geld terugstorten aan consumenten op het moment dat ze een produkt retourneren. Beslist.nl is niet/nooit voornemens geweest deze commissie dan ook terug te storten aan Wehkamp. Ik vind dat laakbaarder dan (binnen perken) een conversiepixel voor data-overdracht.
Ach, laakbaar? Je kunt deze retouren mee laten wegen in de kosten die in rekening worden gebracht per conversie. Dit is heel gebruikelijk binnen affiliatemarketing. Je gaat uit van de gemiddelde winst per transactie. Hooguit heeft Wehkamp een punt dat je bij kleding relatief veel retouren hebt en dat zij hier dus iets meer last van hebben.

Tot nu toe betaalde Wehkamp per click. Daar zaten ook een hoop bezoekers bij die niet bestellen of hun product na ontvangst terugsturen. Hoorde je ze ook niet over.

Het argument dat Beslist hiermee wel erg veel data in handen krijgt die ze niet per se nodig hebben voor hun businessmodel vind ik wel sterk. Wehkamp geeft met deze stap een duidelijk signaal aan klanten dat ze hun privacy serieusnemen.

Voor Wehkamp zal trouwens vooral tellen dat ze concurrentiegevoelige informatie graag voor zichzelf houden.
Moet beslist.nl maar de prijs per click gaan verhogen als er zoveel tegenstand is
tegen een eerlijker systeem zoals alleen aan beslist.nl betalen als er werkelijk wat verkocht wordt.
Tja, waar is die commissie precies voor?
Zorgen dat een consument op je site komt of zorgen dat er een definitie koop gesloten wordt?
Een winkel als Wehkamp beseft dat dit ook enorm veel waard is. (De data die je hiermee vergaard)

Volgens mij hoopt beslist.nl er mee weg te komen maar dat gaat alleen lukken als ze de deals interessanter maken voor partijen... en dat laatste betwijfel ik: t lijkt vanuit beslist.nl alsof ze niet goed door hebben wat ze nu vragen.
De controversie die aan het ontstaan is en de reactie van beslist.nl wijst er naar mijn mening op dat ze het op goed geluk zijn gaan proberen.

T lijkt een beetje op het ING debacle met data over de pintransacties openstellen.
T lijkt een beetje op het ING debacle met data over de pintransacties openstellen.
Nee, dat was Equens. Die wilde pin transacties voor marketing/reclame doeleinden gebruiken. De ING wilde reclames gaan tonen op hun internetbankieren waarbij transacties op je rekening gebruikt zouden worden om te bepalen welke je te zien kreeg.

Het lijkt niet echt op deze situatie. Beslist.nl is natuurlijk een berg aan reclame plus dat ze verdienen als jij via hun naar een site als Wehkamp gaat. Ze hebben echter hun hand overspeeld met die pixel. Grote webwinkels als Wehkamp en bijvoorbeeld Bol.com hebben Beslist niet nodig om goed te blijven draaien. Die krijgen toch wel voldoende klanten binnen.

Ik denk dat als nog een grote webwinkel dit doet Beslist nog wel een heel snel terug kan komen op hun keuze.
Daar haal ik inderdaad 2 situaties door elkaar heen:
-ING die internetbankieren data als 'relatief onschuldig' ziet en er daarom reclame aan wil koppelen
-Equens die pintransactie data als 'relatief onschuldig' ziet.

De basis van het probleem is dat de partij aan de ene kant vindt dat het wel mee valt wat men vraagt en dat er een algemeen belang mee gediend is. Daar tegenover staat de andere partij die juist vindt dat dit helemaal niet onschuldig is.

Als beslist.nl nou zou beginnen met het erkennen van de waarde van die pixel voor hun eigen belang en er bijvoorbeeld een compensatie voor realiseert (of een businesscase voor terugverdienen presenteert), dan haal je zo veel onwil weg.
Ook ING had bijvoorbeeld veel meer nadruk kunnen leggen op de voordelen (en misschien ook het directe geld) wat de klant kreeg bij de oplossing.

T probleem zit hem er in dat beslist.nl een nieuw potje geld ziet staan die ze met niemand willen delen. Ze denken er mee weg te komen door de 'grootte' van hun platform.
Valt dat even tegen.
De ING en Equens dachten even een extra bron van inkomsten te hebben met hun data. Die is natuurlijk waardevol voor reclame en marketing doeleinden. Maar ik vind dit gewoon niet kunnen. Er hoort geen reclame te zijn op je internetbankieren pagina. Bankieren is nog altijd een vertrouwelijk, persoonlijk iets. Daar wil ik geen reclames bij hebben. (En dan nog los van reclames die virussen serveren.)

Wehkamps grootste bezwaar is dat het nieuwe business model van Beslist.nl niet rekening houdt met hun businessmodel. Wehkamp krijgt veel retour op kleding, schoenen etc.. Wat retour komt moet Wehkamp terug betalen, alleen vergoed Beslist.nl Wehkamp niet op die retour gekomen goederen.
Het gevoelige punt was in die situaties naar mijn mening vooral dat de klant geen keus heeft om de reclame uit te zetten.

Er zijn vast mensen die reclame zouden tolereren in hun internetbankieromgeving of via een andere weg n.a.v. hun bankgegevens. Mits hier dan tegenover kunnen staan dat ze minder of niets hoeven te betalen voor hun betaalpakket. Als men het zo had verpakt was het vast minder kritisch ontvangen.
Wij hebben ons ook teruggestrokken van Beslist. Dit was voor ons ook onaanvaardbaar. Echter, maakt ons statement 'iets' minder impact dan een gigant als Wehkamp :)
Ze zouden het simpelweg optioneel moeten houden. Dan is er niets aan de hand. Voor zommige partijen zou het handiger kunnen zijn.
Anoniem: 611698 @TERW_DAN1 augustus 2014 11:18
Belachelijk systeem van beslist.
FONQ = Wehkamp. Dat die "ook" bezwaar maken is dus niet echt veelzeggend. Los van of ze gelijk hebben overigens. Als ik het zo lees hebben ze wel een punt, vooral m.b.t. retouren.
hoezo fonq zal zijn eigen bedrijftplan trekken. net zoals bartsmith niet het zelfde denk als intertoys. terwijl ze toch van de zelfde eigenaar zijn. anders had fonq het nu ook al gedaan. maar dat hebben ze nog niet gedaan.
RFS Holland is eigenaar van Wehkamp.nl, en van Fonq. Denk ook dat RFS Holland besloten heeft dat zij die conversiepixel-rommel niet willen, en dat dat dan doorwerkt in alle onderliggende bedrijven. Kan alleen zo niet vinden of RFS ook eigenaar is van CoolBlue, maar zou mij niets verbazen.
dat weet ik. alleen waarom heeft fonq dan nog niet zijn spullen van beslist gehaalt. en alleen bezwaar? omdat er 1 bedrijf x zegt zullen niet gelijk alle bedrijven x zeggen.
RFS Holland is eigenaar van Wehkamp.nl, en van Fonq. Denk ook dat RFS Holland besloten heeft dat zij die conversiepixel-rommel niet willen, en dat dat dan doorwerkt in alle onderliggende bedrijven. Kan alleen zo niet vinden of RFS ook eigenaar is van CoolBlue, maar zou mij niets verbazen.
Dan zou plasma-discounter ook hetzelfde doen, en uit die hoek hoor je niets. Als die Tom Coronel webshops vallen ook onder RFS.

Ik denk dat ze - ondanks hetzelfde moederbedrijf - nog altijd een eigen plan trekken.
Anoniem: 574136 @Madden1 augustus 2014 10:13
RFS Holland Holding is niet de eigenaar van CoolBlue. RFS bestaat uit Wehkamp, Lacent, Create2Fit en Fonq.

Bron: http://www.rfshollandholding.com/nl/Overons/ProfielRFS.aspx

Ik verwacht dat Create2Fit hier ook bezwaar tegen zal maken als ze nu voorkomen op Beslist. Dit soort beslissingen worden vaak op board niveau in de holding gemaakt, dus dit zal ongetwijfeld doorzetten naar Fonq.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 574136 op 25 juli 2024 05:11]

Coolblue is nog zelfstandig en niet in handen van RFS.
Beslist.nl is een zooitje, paar keer gebruikt maar nooit meer!
Ik geef webwinkels gelijk, Beslist.nl hoeft niet te weten wat een klant koopt en hoeveel dat is schending van privacy, van mij part mogen ze failliet!
Mee eens. Daarbij kun je het overgrote deel van de artikelen die Beslist laat zien, elders meestal nog voordeliger vinden. Op gebied van prijzen is Beslist zeker niet de beste, dan heb ik liever de Pricewatch van Tweakers _/-\o_
Mee eens. Daarbij kun je het overgrote deel van de artikelen die Beslist laat zien, elders meestal nog voordeliger vinden.
Het is inderdaad een ballen-site wat vergelijking betreft, maar daarbij ook nog eens de voorgeschotelde enome opsomming van niet terzake dienende "bijvangst". Ik kijk er nooit op.
wat ik niet begrijp is hoe kan beslist.nl nog leven. als er iets een onoverzichtelijke piep site was het beslist.nl wel. als er iets niet in tweakers.net stond ging ik altijd naar kieskeurig. alles beter als beslist.nl
Ze leven nog omdat ze erg goed zijn in SEO en dus hoog in de zoekresultaten komen. Ook zit er flink wat geld achter. Blijkbaar zijn er nog veel malle babben in Nederland die er op klikken en vervolgens ook doorklikken. Mensen die handig zijn met internet mijden Beslist, maar dat is nog altijd een grote minderheid helaas. Sterker nog, veel mensen denken dat sites als Beslist objectief zijn als het gaat om welke bedrijven ze weergeven en wiens producten het best in beeld komen. Ze staan er niet bij stil dat er voor betaald wordt.

[Reactie gewijzigd door dj_ryow op 25 juli 2024 05:11]

Vooral hun punt over de retouren kan ik wel zien.
Mijn eega bestelt regelmatig bij Zalando, Wehkamp en die bedrijven.

Staat vriend postbode weer op de stoep met 10 / 15 dozen :+
De dag erna gaan er meestal inderdaad weer 14 retour.
Zeker kleding en schoenen worden in meervoud besteld, en gepast, zoals het in een shoppingspree gedaan wordt ... erg handig om het zonder meekijkende verkopers of bijdehante voorbijgangers te kunnen doen.
ja want als je dan voor 100 euro bestelt moet wehkamp 12 euro aan belist.nl betalent. terwijl ze daarna 9 dozen terug krijgen. en jou weer 90 euro terug moeten betalen. kost wehkamp dus een hoop werk. verzendkosten en nog 1 kleding stuk en 2 euro. ja dan blijf je niet lang bestaan als webshop.
Ik vind zelf dat Beslist niet hoeft te weten wat een klant betaald en welk product dat is. Hun core-business is vergelijkingen maken zodat je de goedkoopste prijs kan vinden, niet het tracken van klanten. Als klant hoef ik niet te weten welke winkels het meest verkopen, ik wil weten welke winkels goed zijn aan de hand van de reviews en de prijs.
Voor beslist.nl ben jij niet de klant, jij bent een product (lead) wat verkocht wordt.

voor wehkamp.nl ben jij WEL een (potentiele) klant. Niet dat ze een lor geven om jouw privacy, maar het zijn wel hun bedrijfsgevoelige gegevens die bij een 3e partij komen te liggen, en ze zijn duurder uit, dat zien ze niet zitten.
Heel irritant dat Beslist, als ik Google naar een bepaald product krijg ik steeds links naar Beslist in de zoekresultaten. En die resultaten zijn, het is hierboven al opgemerkt een grote puinhoop en de goedkoopste zit er ook beslist nooit bij. Onafhankelijk zijn ze dus ook niet. Een webwinkel die op die manier zijn producten meent onder de aandacht te moeten brengen neem ik ook niet echt serieus.
Even:
-beslist.nl
aan je zoekopdracht toevoegen en je bent van je ellende verlost.
Toppie! Bedankt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.