Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties

Apple brengt waarschijnlijk geen nieuwe versie van een iPhone met 4"-scherm uit. Dat is op te maken uit een artikel van The Wall Street Journal, die zegt dat Apple tot aan het einde van het jaar alleen iPhone 6-modellen heeft besteld met 4,7"- en 5,5"-schermen.

The Wall Street Journal, die tot nu zo goed als foutloos is met geruchten over Apple-producten omdat ze naar verluidt veelal rechtstreeks komen van Apple zelf, zegt dat de fabrikant voor het einde van het jaar orders heeft geplaatst bij toeleveranciers om in totaal 70 tot 80 miljoen exemplaren van de 4,7"- en 5,5"-iPhones te kunnen produceren voor het einde van het jaar.

Sinds de release in 2007 hield Apple vast aan 3,5" en later 4" als de ideale maat, omdat telefoons met zo'n scherm het mogelijk zouden maken om de telefoon met één hand te bedienen. In een intern document concludeerde het bedrijf al eerder dat mensen vooral grotere en goedkopere smartphones lijken te willen.

Dat betekent niet dat Apple geen 4"-telefoons meer zal verkopen: vermoedelijk zal het bedrijf uit Cupertino zoals het afgelopen vijf jaar al deed oudere modellen met 8GB opslaggeheugen voor een lagere prijs gaan verkopen. Er is tot nu toe geen enkel gerucht geweest over een iPhone 6 met 4"-scherm: wel is vooral het model met 4,7"-scherm op verschillende manieren gelekt.

Met de inschatting van 70 tot 80 miljoen exemplaren lijkt het erop dat Apple verwacht dat de grotere modellen fors meer aandacht zullen trekken; de iPhone-maker verkocht vorig jaar van zijn smartphones in de laatste maanden 51 miljoen exemplaren.

Vermoedelijke Apple iPhone 6Vermoedelijke Apple iPhone 6

Vermoedelijke iPhone 6

4" iPhone

Vind jij dat Apple moet doorgaan met het maken van nieuwe modellen iPhones met 4"-scherm?

Boeit me niks
40,5%
Ja
36,2%
Nee
23,2%

Aantal stemmen: 4.908. Deelname gesloten op 12-08-2014 08:57. Stemmen is niet meer mogelijk.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (204)

Heel jammer. Ik vind de iPhone 5S ideaal kwa groote. Niet te groot en niet te klein. Waarom sommige mensen grote telefoons willen is mij een raadsel. Als ik graag films wil kijken dan pak ik mijn iPad wel of ga ik voor mijn tv zitten. Ik denk dat ze werkelijk een grote fout maken als ze de 4 inch versie laten zitten.
Helemaal mee eens! Zou het enorm zwak vinden als ze hun eigen 'idealen' aan de kant zetten en alleen maar grotere telefoons gaan maken.

Uiteraard is er vraag naar maar, maar lijkt me niet slim om potentieel nieuwe klanten te verkiezen boven ze huidige klanten die tevreden zijn met het huidige formaat.

Of zou er dan net als bij iPad een iPhone mini komen, later?
Als Apple hun idealen niet aan de kant hadden gezet dan hadden we nu nog een 3.5 inch iPhone, wat door velen ook als de ideale grootte werd aanzien. En kijk, 2 jaar later is iedereen blij met zijn 4 inch iPhone. En net hetzelfde zal gebeuren voor de 4.7 inch. Ook bij jou.
Nope, om de fysieke afmeting van je handen kun je niet heen en je went dus niet aan een scherm dat niet past. Ik heb nu een 4.7", ik zou graag weer terug naar 4" gaan. Meer heb ik niet nodig, dan pak ik mijn iPad wel.
Wat houd je tegen om een iphone 5, 5c of 5s te kopen?
De aanschafprijs ;)
Eerst even wachten wat de 6 wordt natuurlijk, die komt er zo aan. Wie weet komt er nog wel een update v/d 5s. En een 5c?? Really? Een plastic apparaat? Die komen mijn huis niet in! }>
Bij een telefoon is groter zeker niet beter. Het is van belang dat 'ie compact en handzaam is. De overstap naar 4" was inderdaad erg prettig, vooral de beeldratio is nu prettiger bij het kijken van filmpjes.

Ben bang dat het bedienen allemaal lastiger wordt nu. Had het fijn gevonden als ze in ieder geval het huidige formaat hadden behouden, naast één of twee grotere formaten.
Er zijn een hoop mensen die een groter formaat echt niet nodig vinden.
Ik heb nu een 5,2" telefoon en moet zeggen dat ik tussen 5" en 5,2" wel een prima formaat vind. Het is net iets fijner lezen, browsen, etc dan een kleiner scherm en ik kan m'n telefoon met 1 hand bedienen. Films kijken doe ik niet op m'n telefoon.
Het is eigelijk heel simpel: hoe ver kom je met je duim? Ik vind het niet fijn als ik mijn telefoon in mijn hand moet verleggen om iets rechtsboven aan te kunnen raken. de 5s heeft precies de afstand die ik nog net haal.
Dat ik m'n telefoon af en toe iets moet verleggen vind ik persoonlijk niet storend. Overigens is het bijna standaard dat er bovenin een app/site een balk zit, waardoor ik ook zonder verleggen m'n telefoon met een hand kan bedienen.

Zie bijvoorbeeld: Tweakers site, NOS app, VI site/app, Twitter app, etc.

Maar het is natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Ik snap dat de een een kleiner scherm fijn vindt en de ander juist groot.

[Reactie gewijzigd door Framoes op 22 juli 2014 09:24]

Ik heb een 5,5" nu (oneplus, na een iphone5) en ik vind t wel fijn. Gebruik zelf namelijk geen PC of tablet, dus wat jij op je ipad doet, doe ik op mijn telefoon.
Agreed, de 5/5S zag en voelde er uit als het perfecte maatje onder een laptop/tablet. Hopelijk komen ze tot inkeer en zal er toch eenkleiner formaat geproduceerd worden. Waren de eerste geruchten ook niet dat er 3 verschillende maten zouden komen?
Helemaal mee eens. Ik weet vrijwel zeker dat ik mijn 5 zou upgraden naar een 4" iPhone 6 zogauw ik de kans krijg, maar als dat een stap betekent naar een groter toestel weet ik het nog niet zo zeker. En als ze de huidige 5s houden als medium range 4" toestel is het verschil geen upgrade waard, dan bespaar ik mezelf een hoop geld en vervang ik de batterij wel en doe ik nog een jaartje met de 5.

Maar goed, ik ga er vooralsnog vanuit dat ze gewoon een high-end 4" device uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 22 juli 2014 10:28]

Ik zie geen pest op dat mini schermpje, ik heb geen zin steeds me leesbril tevoorschijn moeten toveren om iets op te zoeken of te lezen. Daarom ben ik afgestapt van de Iphone.
Blij dat ze eindelijk tot inkeer zijn gekomen. Ben zeer benieuwd naar de iPhone 6 (goh that's a first), het grote scherm (hoe gaat dat schalen en werken met alle apps etc.) en natuurlijk het meer 'open' karakter van iOS... dat is wel de grootste reden om te gaan switchen (deels verplicht vanwege werkgever). Dus kom maar op :D
Hm.... ik verwacht eigenlijk weinig vernieuwends. Iedereen verwacht steeds van Apple dat "the next best thing" eraan komt. Ik vermoed dat de iPhone 6 gewoon weer net een beetje beter is. Beter scherm, snellere CPU, etc. Begrijp me niet verkeerd, wat prima is. Ik bedoel het succes heeft zich bewezen.

Maar ik verwacht juist meer innovatie uit China dan uit Cupertino at the moment.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 22 juli 2014 08:39]

Echte innovatie op het gebied van mobiele telefoons is al even geleden gestopt. Het is tegenwoordig allemaal snellere SOC, groter scherm, hogere resolutie. Waarbij laatste 2 misschien wel iets té tegenwoordig.

Nokia had even wat leuks met de Lumia 800(?) met het draadloos opladen en scherm wat met handschoenen te bedienen viel, maar van beide zie je nu ook weinig terug in andere telefoons.

Veel dingen die als 'nieuw' gepresenteerd worden zijn vaak niet meer dan gimmicks, wat vaak door de marketing afdeling verzonnen lijkt.

Het lijkt me ook gewoon lastig om met een (hardware) vernieuwing te komen wat echt wat toevoegt aan het telefoongebruik of het wiel opnieuw uitvind.
Nokia had even wat leuks met de Lumia 800(?) met het draadloos opladen en scherm wat met handschoenen te bedienen viel, maar van beide zie je nu ook weinig terug in andere telefoons.
Dit zit gewoon nog op de laatste modellen van Nokia. Maar je hebt gelijk dat andere producenten het niet overgenomen hebben.

Wat ik persoonlijk een mooie innovatie van Sony vind is het waterdicht maken van hun toestellen. Dat heeft wat mij betreft een duidelijke toegevoegde waarde (in de regen of in het zwembad). Samsung heeft dit iig wel overgenomen in zijn laatste topmodel.
[...]
Dit zit gewoon nog op de laatste modellen van Nokia. Maar je hebt gelijk dat andere producenten het niet overgenomen hebben.
Hoezo? Het zit ook in mijn Nexus 5 (Nexus 4 had het ook) en andere Qi-gecertificeerde apparaten (Nexus 7 geloof ik). Voor veel modellen (o.a. Samsung Galaxy-modellen) zijn ook alternatieve batterijklepjes te krijgen waar een spoel in zit om Qi-ondersteuning toe te voegen :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2014 12:35]

Ben ik niet met je eens. Er wordt genoeg geprobeerd op telefoons, echter vinden weinig features het grote publiek. Daarom speelt Apple, en in mindere mate ook Samsung op save door hun flagship altijd maar geleidelijk te innoveren. Je wil niet ineens je iPhone of je Galaxy S5 heel anders maken en het risico lopen dat niemand meer je toestel koopt.

Ik heb in mijn post hieronder al een lijst genoemd met innovatieve probeersels. Juist dankzij deze probeersels bevorder je de innovatie.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 22 juli 2014 09:47]

Innovatie op smartphones zit niet meer in de hardware. Waar bedrijven zich nu moeten gaan onderscheiden is software en daar maakt Apple gigantische stappen met iOS 8 en OS X 10.10. Functies als hand-off zijn zeker wel innovatief, als het werkt zoals gedemonstreerd. Tel daarbij alle extra API kits op die uit gaan komen (oa homekit en Health kit) en Apple kan hier weer een flinke voorsprong mee creëeren op de concurrentie.
Begrijp me goed, het is niet dat Android if Windows Phone dit niet heeft of kan hebben, naar van Apple weten we dat de implementatie vaak zeer gebruiksvriendelijk is voor de gewone consument.
Innovatie niet meer in hardware? Sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. Het zit hem misschien niet meer in hogere resoluties en snellere SOC's. Overigens vind ik dat ook geen innovatie, maar eerder evolutie.

Maar er zijn echt nog wel legio mogelijkheden om op hardware-gebied te innoveren. En dan heb ik het niet alleen over hartslagmeters, irisbeveiliging of dat soort (deels) nutteloze features.

Ik ben er van overtuigd dat de smartphone van nu er over 5 jaar totaal anders uitziet. De mogelijkheden die flexibele materialen brengen, nieuwe accutechnieken, integratie met smartwatches. Op hardwaregebied gaat er echt nog veel veranderen.

Overigens op softwaregebied en integratie met bijvoorbeeld thuisnetwerken (de smartphone als echte notebook/desktopvervanger) verwacht ik ook nog wel het één en het ander.
Als ik dit zo zie, wat een achterhaald 'laf' design. Ziet er niet uit met die ronde knop onderin en die bezels. Apple is gewoon in plaats van innovatief behoudend aan het worden, het enige wat ze voor zich hebben spreken zo, is de materiaalkeuze. Omdat een iPhone sturdy aanvoelt, en door de keuze voor hoogwaardige materialen valt dit design nog niet keihard door de mand.

Ook nu eindelijk pas de stap durven te maken van de kleine 4 inch schermpjes. Samsung heeft hier puur de stap in durven wagen met de Note serie. Het klassieke 'Samsung gapt, Apple bedenkt' gaat hier dus niet op.

De vingerafdruklezer is een gebbetje natuurlijk, en dat zal nu ook wel weer een USP worden. Leuk uitgevonden, met weinig praktisch nut. Telefoons van LG mogen van mij bijvoorbeeld stukken meer credit hebben, er wordt druk geexperimenteerd met de afwezigheid van bezels, zelfreparerend materiaal en flexibele telefoons. Niet alles is succesvol, maar het is tenminste niet zo veilig. En zelfs Samsung wijzigt de designs tussen de Galaxy series meer dan dit.

Het gaat hem bij Apple steeds meer in kleine details zitten, die vervolgens in de marketing enorm worden opgeblazen. Een saffierglazen cameralens! Nee, het enige wat ik echt knap vond uit de stal in Cupertino vond ik de nieuwe A7 chip waar hierboven terecht credit voor wordt gegeven. Maar hier wordt nauwelijks meer het maximale uitgehaald, op een paar game-app ontwikkelaars na. Het ding stuurt net aan 1136 x 640 pixels aan.

En wat apps betreft wordt het service niveau van bijvoorbeeld Google Maps en Now wordt al niet eens meer gehaald.

En groot verkoopsucces verwacht.. Met een hooguit cosmetisch geupdated iOS is dit gewoon langzaam maar zeker een dinosaurus in een nieuw jasje aan het worden, en we lijken het met zn allen niet in te zien.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 22 juli 2014 12:14]

De vingerafdruklezer is een gebbetje natuurlijk, en dat zal nu ook wel weer een USP worden. Leuk uitgevonden, met weinig praktisch nut.
Ik denk daar echt _totaal_ anders over. Ik ben geen Apple-fan (op een iPod na heb ik niks van Apple in huis), maar die vingerafdruksensor is erg goed uitgewerkt. Juist door hem op de homeknop te zetten en het unlocken van je telefoon zo makkelijk te maken!
Het gaat hem bij Apple steeds meer in kleine details zitten, die vervolgens in de marketing enorm worden opgeblazen. Een saffierglazen cameralens! Nee, het enige wat ik echt knap vond uit de stal in Cupertino vond ik de nieuwe A7 chip waar hierboven terecht credit voor wordt gegeven. Maar hier wordt nauwelijks meer het maximale uitgehaald, op een paar game-app ontwikkelaars na. Het ding stuurt net aan 1136 x 640 pixels aan.
True, maar die heeft dan ook vooral nut in iPads met hoge resolutie scherm. En ja, Apple is "veilig" bezig. Het design is in de jaren tot dit geëvolueerd en waarom zouden ze dat ineens radicaal anders doen? Tenzij de markt aangeeft dat dit echt niet meer kan, omdat anderen een betere weg ingeslagen zijn, zie ik niet waarom het anders moet om het anders zijn. Evolutie moet wel enig nut hebben wat mij betreft :)
De ultieme natte droom van elke tweakers, is een situatie waarin alles beveiligd met elkaar in verbinding staat. Dat moment hebben we nog lang niet bereikt. Ik hoop dat ze hier meer aandacht aan gaan besteden.

Op dat gebied kan nog veel verbeteren, en ik denk dat de telefoon bij uitstek de beste basis is, aangezien je die makkelijk mee kunt nemen.

Even connecten met een willeekeurige PC, en je kan meteen bij je bestanden. Even koppelen met de speakers en je muziek of film kun je direct afspelen.
Dat altijd bij je data kunnen probeert men te bewerkstelligen via je de cloud, en vind ik heel fijn werken met office bijvoorbeeld (nou zit ik ook volledig in het MS ecosysteem). En met nfc maak ik al heel simpel contact met een speakertje zonder pin codes voor bluetooth te hoeven onthouden.
De trend is er zeker en de vooruitgang gelukkig ook, maar het kan echt nog wel een stuk beter (en sneller) :)

Ik doelde dan ook meer op het totaalplaatje, niet alleen je office maar je hele HD in de cloud.
Ieder device heeft met een geschikte interface dan toegang tot al je data d.m.v. App's, File-browser of andere tools.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 23 juli 2014 11:18]

Maar dat kan nu dus al prima, het zijn vaak de programma's zelf die nog niet standaard naar de cloudopslag wijzen. MS Office 2013 wijst bijvoorbeeld standaard naar onedrive als ik bestanden wil opslaan, waardoor ik er direct bij kan vanaf me windows phone en windows tablet. Mijn telefoon slaat dan weer alle foto's in de cloud op waardoor ik er direct bij kan vanaf mijn pc of het direct aan mensen kan laten zien op me tablet zodra ik terug ben van vakantie of iets. Enkele spellen laat ik ook de save games, user mods, en setting files op onedrive opslaan en in feite kan ik het hele spel op de cloud installeren als ik steam vertel dat daar mijn installatie folder moet staan voor games.

Maar het zou mooi zijn als meer applicaties standaard hun data in de cloud opslaan zoals office doet, nu moet je dat vaak nog handmatig regelen maar zelden onmogelijk op de desktop. Op je OS na kan je vrijwel alles er opslaan, en misschien kan je zelfs je OS er wel hebben staan als je je cloud opslag mount als networkdrive (wat iniedergeval met onedrive mogelijk is, met andere cloud opslag heb ik weinig ervaring).

En de snelheid van onedrive is niet altijd optimaal nee, daar moet ik je gelijk in geven.
Google Docs, heeft tegenwoordig ook de mogelijkheid om een map te syncen. Zelfde principe als wat OneDrive doet, maar dan beter - vind ik: sneller en zonder foutmeldingen. OneDrive draait bij mij soms niet.
Er zijn ook designs die minder aan mode onderhevig zijn. Ik vind het design van alle iPhone versies tot nu toe prima. Van mij mogen ze deze houden, tenzij ze door middel van vorm een daadwerkelijke verbetering doorvoeren.

Een vingerafdrukscanner heeft extreem veel nut. Ik heb een iPhone5 waar ik tientallen keren per dag mijn unlock code moet invoeren. Een scanner zou me minimaal minuten per dag schelen.

Verder, het "basale service niveau" van Google Maps? Serieus? Google Maps is een wereld operatie, high tech van de bovenste plank, waar duizenden mensen aan werken. Dat noem jij een "basaal" iets? Het is een fucking wereldwonder.
Een vingerafdrukscanner heeft extreem veel nut. Ik heb een iPhone5 waar ik tientallen keren per dag mijn unlock code moet invoeren. Een scanner zou me minimaal minuten per dag schelen.
Je kunt instellen hoelang je iPhone wacht voordat ie weer om de toegangscode vraagt. Persoonlijk heb ik het ingesteld op 15 minuten, voor mij een goede balans tussen gebruiksgemak en veiligheid.

Sommige mensen hebben het op direct of twee minuten ingesteld en dan blijf je aan de gang. Overigens is dat mogelijk zelfs onveiliger, want zo is de kans groter dat iemand jou toevallig je toegangscode ziet intoetsen...
Helaas kan ik deze instelling niet gebruiken, aangezien mijn prive iPhone in een bedrijfsnetwerk hangt wat de password policy afdwingt.
Dus iemand kan eerst 15 minuten in jou telefoon en dan word de code pas gevraagd? Of zit er elke keer 15 minuten tussen de code?
nope als je instelt dat de code wordt gevraagd na 15 minuten betekend dat na 15 minuten inactiviteit
Oh dacht dat het anders werkte dankje :)
Verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde meer de baseline. Google Maps heeft in een aantal jaar zoveel meer en betere functionaliteiten gekregen dat ik in de verste verte niet kan begrijpen waarom ze het zouden willen kicken van iOS devices.

En scheelt die vingerafdrukscanner nu echt zoveel?
Genoeg redenen om Google maps van iOS te kicken. Met Google maps haalt Google veel teveel informatie binnen over iPhone gebruikers. Waarom zou men zulke belangrijke gegevens overlaten aan een advertentiebedrijf als ze het zelf ook kunnen. Qua privacy zit je dus nu als iPhone gebruiker beter want je gegevens gaan niet meer naar een derde partij.

Natuurlijk is die vingerafdrukscanner een verademing. Werkt gewoon feilloos dus maakt het je telefoon ook veiliger.
Het design is nog niet bekend... De figuur hierboven toont alleen een concept dat door een willekeurig persoon is bedacht.

Ik denk ook niet dat Apple nog "nieuw" 4" telefoons zal uitbrengen, maar verwacht wel dat de huidige 5s in een goedkopere variant zal worden aangeboden. Daarbij wil ik ook vermelden dat ik dit een beetje non-nieuws vind, omdat nog niks zeker is. Geruchten zijn leuk, maar laten we die op een apart stuk van Tweakers plaatsen en niet tussen het nieuws.
Nu ben ik niet pro-apple of anti-android maar ik vind dat je hier Apple wel een beetje in de grond aan het trappen bent.

wat betreft de behuizing geef ik je gelijk, is misschien ietwat saai maar wordt tot nu toe altijd positief ontvangen en is van goede kwaliteit. Ik zal ook niet zo gauw kunnen bedenken wat ze daar nou aan moeten veranderen om het beter te maken (alhoewel ik de geheel glazen achterkant mooier vond).

4 inch schermen of groter vind ik altijd moeilijk om te zeggen wat er nou beter is, eerlijk gezegd had ik totaal geen problemen met de 3.5 inch van de 4s en groter dan 4 hoeft voor mij niet maar dat kan voor een ander natuurlijk anders zijn.

Bij de vingerafdruklezer sla je de plank compleet mis, die is gewoon erg goed gebouw en werkt erg goed, als je die eenmaal hebt gebruikt hoef je echt geen wachtwoord meer dat kost veel meer tijd. de implementatie van andere fabrikanten faalt nog aan alle kanten. Dat LG en samsung meer experimenteren is ook niet geheel onlogisch aangezien die iedere week een nieuwe telefoon uitbrengen, niet dat daar wat mis mee is, dus die kunnen ook veel experimenteren.

Over resolutie en de A7 chip geef ik je geheel gelijk, dat is jammer dat zo'n powerhouse zo weinig pixels heeft om mee te spelen.

Met basale apps pak je naar mijn idee nou net de verkeerde in mijn optiek, ik woon in een gebied waar heel veel nieuwbouw uit de grond wordt gestampt (Heerhugowaard) en daar loopt google echt zwaar achter met het invullen van nieuwe gebieden terwijl apple al de hele indeling heeft gemaakt voordat er uberhaupt is gebouw aan de hand van de bouwplannen. dit kan natuurlijk in alle gebieden anders zijn maar meer ter indicatie dat het argument 'apple maps is k*t' al lang niet meer van toepassing is.

OT: Ik had toch echt gehoopt op een 4 inch scherm van apple, ik merk bij veel vrienden dat dat toch wel een geliefd formaat is alhoewel het waarschijnlijk gewoon wennen zal zijn. ik ben benieuwd.
OT: Ik had toch echt gehoopt op een 4 inch scherm van apple, ik merk bij veel vrienden dat dat toch wel een geliefd formaat is alhoewel het waarschijnlijk gewoon wennen zal zijn. ik ben benieuwd.
De schermgrootte is niet zo heel erg belangrijk, belangrijker zijn de breedte en de dikte van de iPhone. Die maken hoe de telefoon aanvoelt.
Je vind de vingerafdrukscanner niet handig en dan noem je een paar gimmicks op van LG waarvan je zelf zegt dat er meer geexprerimenteerd wordt.

Dat vergelijk je dan met de vingerafdrukscanner terwijl die gimmicks van LG weinig praktisch nut hebben.
Volgens mij is Apple niet je favoriete merk? Heb je ooit wel eens een iPhone gehad? Ik denk het niet....

Logisch dat je dan in een stuk zo ontzettend veel onzin opschrijft
Het verschil in kwaliteit zit hem juist in de kleine dingen. Het zijn die kleine details die vaak vergeten worden bij Samsung e.d waar Apple tegenwoordig mee scoort. Denk aan de knopplaatsing en vorm.

Dit is overigens veel luxe merken eigen. Het tweaken en perfectioneren van een design tot ongekende hoogte. Denk aan Audi.

De doelgroep die Apple aanspreekt wil niet alleen een nieuwe innovatie die soms lijkt op iets uit star trek, maar vooral een degelijke telefoon met premium uitstraling, materiaalgebruik en status.

Apple weet dat en perfectioneert haar telefoons en integratie.
Apple neemt af en toe ook een risico.
3.5 inch -> 4.0 inch
Metaal -> plastic behuizing (iphone 5c)
Ios6 -> ios7
Maar ik moet je gelijk geven, vele andere bedrijven nemen veel meer risico. Eigenlijk zijn al deze risico's ookal niet echt een risico, omdat het zich al bewezen had.
Apple neemt af en toe ook een risico.
3.5 inch -> 4.0 inch
Die stap maakten ze pas heeeeeel laat, toen Android-fabrikanten al ruim de 4" voorbij waren. Dat kun je nauwelijks een risico noemen :)
Metaal -> plastic behuizing (iphone 5c)
Ook dat is niet echt een risico, aangezien er een metalen model in het gamma achterbleef (5s). Een budgetmodel naast je luxe model introduceren is gewoon een extra stukje markt proberen te veroveren. Ik ken alleen niemand met een 5c, dus of het in Nederland een succes is gebleken weet ik niet.
Ios6 -> ios7
Wat was daar het risico?
Maar ik moet je gelijk geven, vele andere bedrijven nemen veel meer risico. Eigenlijk zijn al deze risico's ookal niet echt een risico, omdat het zich al bewezen had.
Apple is de laatste jaren het bedrijf geworden dat wacht tot een techniek redelijk volwassen is, praktisch bruikbaar in het dagelijks leven en het dan pas toepast in hun telefoons. Dus nog geen NFC of wireless charging voor Apple, tot het een vlucht neemt en de consument er bijna om begint te vragen.
Ios6 -> ios7
-andere stijl. Veel mensen vonden ios7 eerst lelijk.
Ik ben niet akkoord dat er geen innovatie zit in de SOCs. Wat Apple met de A7 presteert is wel innovatief. Een dual core die niet moet onderdoen voor de quadcore vlaggeschepen. Dat is zeer knap.
Daarbuiten vind ik de implementatie van de vingerafdrukscanner door Apple ook een innovatie. Je kan dat dikwijls meten aan de hand van het kopieergedrag van andere fabrikanten. En dan is touchID een schot in de roos.
De prestaties van de Apple SOC heeft niet zo veel met hardware-innovatie te maken. Dat zit hem echt in het afstemmen van software en hardware. Dat is meer een software-innovatie dan wat anders.
Dat was zeker waar vroeger maar met de Apple A7 hebben ze echt wel een krachtpatser gemaakt. Ik verwijs naar Anandtech: http://www.anandtech.com/...icroarchitecture-detailed
Cyclone is a bold move by Apple, but not one that is without its challenges. I still find that there are almost no applications on iOS that really take advantage of the CPU power underneath the hood.
Er wordt ook niet volledig gebruik gemaakt van de snapdragons, integendeel zelfs. AL die quad core powerhouses worden vaak maar voor de helft benut.
En dat zal met fabrikanten als samsung altijd zo blijven helaas.
TouchId is een schot in de roos. Werkt echt vlekkeloos en vereist gen enkele extra handeling. Home knop indrukken net als vroeger en gelijk die vinger scannen. Vroeger had ik geen code op mijn iphone (veel te lastig iedere keer weer die code invoeren), nu weet ik bijna de code niet meer (gebruik ik nooit).
Als je maar weet dat het verder niks met veiligheid of privacy te maken heeft, aldus het artikel van gisteren hier op GoT.
Ik kan het artikel zo 1,2,3 niet vinden. Maar als je er op doelt dat je makkelijk fingerprints kan 'jatten' van objecten omdat je ze overal achterlaat denk ik dat je voorbij gaat aan waar de meeste mensen een wachtwoord voor willen. Voor als je 'vrienden' stiekum willen rotzooien met je mobiel als je hem ff onbeheert achterlaat, en in die scenario's bied het wel degelijk voordeel.

Mensen die zo hard op je data uit zijn dat ze fingerprints vervalsen hebben genoeg manieren om je data eruit te krijgen (je pincode filmen als je hem een keer intypt is echt niet moeilijk bijvoorbeeld).
nieuws: Beveiligingsonderzoeker legt backdoors bloot in iOS 7 - update

Ik moet er bij zeggen dat ik de update niet had gelezen voor ik mijn reactie gaf.
Correctie: de innovatie op hardware gebied draait op volle toeren. Steeds sneller, steeds kleiner, zonder een achteruitgang in accuduur. Daarnaast zaken als 64 bit, een vingerafdrukscanner, betere camera, the list goes on.

Dit is high tech van de bovenste plank. Het is ongelofelijk wat smartphones kunnen en hoe snel deze zich ontwikkelen. Het punt is dat niemand dit meer waardeert, dit zit allemaal in de standaard verwachting tegenwoordig.

Een ander punt is dat de concurrentie niet stil zit, bijna alle zaken die ik noem worden geinnoveerd door alle partijen, dat betekent echter niet dat er geen hardware innovatie is. Wat te denken van niet-Apple innovaties zoals NFC, draadloos opladen en de diverse camera innovaties zoals Pureview en fotograferen met diepte?
Daar ken ik er nog 1 van die er zo over denkt: Samsung.

Als je maar zorgt dat je telkens het dubbele aantal functies erin zet, ookal zet meer dan 50% v.d. gebruikers die functie na 1x gebruiken direct weer uit - het blijft gelden als innovatie.

Ik zie het een beetje als een Zwitsers zakmes, ik vind dat we de moderne smartphone wel een moderne versie van het zakmes kunnen noemen: men love it.

So anyway, ook hier zie je de monsterlijke messen van 5 cm dik, met 100 verschillende veiltjes, messen, haakjes, kompas, scharen en noem maar op. Doch blijkt dat op den duur deze messen niet het populairst zijn geworden. Nee, het zijn de Spyder messen, 1 lemmet: superscherp en meer niet. Betaal je minstens net zo veel voor.

Dus, mijn wetenschappelijk vastgestelde conclusie :+ is, dat: in de toekomst uiteindelijk het succes zal worden bepaald door de hardware: Degelijkheid, duurzaamheid en toepasbaarheid. De software functionaliteiten zijn alleen interessant voor de fanatiekelingen, die letten niet op prijs. Maar dat is dus slechts een klein percentage van alle gebruikers. Apple wil nu een breder publiek aanspreken, en gaat dus mee in het circus van Samsung, om zo veel mogelijk in die telefoon te proppen. Alleen daardoor heeft Samsung per definitie een stap voorsprong.
Noem 1 ding wat er bijvoorbeeld op Android of Windows telefoons vernieuwend is geweest in de afgelopen twee jaar?

De schermen zijn vergroot en de CPU is sneller geworden en als je dan nog echt wat meer zoekt zijn de camera's in resolutie verhoogd. Voor de rest is er echt niets vernieuwd op telefoon gebied, zowel niet bij Apple, niet bij Google en niet bij Microsoft.

Ik denk dat je voornamelijk moet kijken naar de software zoals RobbieB al zegt, waar iOS erg voorligt (in mijn ogen, heb zelf een Sony Xperia Z1, iPhone 5S en een Lumia hier liggen (ben dev)). Android vind ik nog steeds (en dat kan gewoon echt niet) te onstabiel en Windows is nog te klein om alles mee te kunnen (te weinig apps, OS werkt best prettig).
Op Android zijn veel meer dingen geprobeerd die Apple nooit zou doen. Een aantal voorbeelden zoals gevraagd:
  • Samsung Galaxy K (optische zoom in device)
  • Samsung Galaxy Beam (projector in je phone)
  • Yotaphone (telefoon me E-ink scherm)
  • Project Ara (een modulaire telefoon)
  • Wearables (waar zijn de wearables van Apple?)
  • Waterproof (phones die waterdicht zijn)
  • Herintroductie stylus (tekenen op tablets)
Allemaal in de afgelopen 2 jaar..... Wat heeft Apple gedaan de afgelopen 2 jaar? Dunner, lichter en vingerscanner?

[Reactie gewijzigd door Devroet op 22 juli 2014 09:26]

Op Android zijn veel meer dingen geprobeerd die Apple nooit zou doen. Een aantal voorbeelden zoals gevraagd:
  • Samsung Galaxy K (optische zoom in device)
  • Samsung Galaxy Beam (projector in je phone)
  • Yotaphone (telefoon me E-ink scherm)
  • Project Ara (een modulaire telefoon)
  • Wearables (waar zijn de wearables van Apple?)
  • Waterproof (phones die waterdicht zijn)
  • Herintroductie stylus (tekenen op tablets)
En welke van deze features zijn aangeslagen in de markt? Juist, niet een.
Allemaal in de afgelopen 2 jaar..... Wat heeft Apple gedaan de afgelopen 2 jaar? Dunner, lichter en vingerscanner?
Dingen die werken en breed geaccepteerd worden. Design, vingerafdrukscanner, nieuwe interface en verbeterde software.
Euh het waterdicht zijn is in ieder geval voor mij wel een welkom iets, afgelopen zaterdag nog iemand die ze bier over de tafel laat vallen, moet er niet aan denken dat me oude Iphone S5 daar onder lag..
Dat is inderdaad een goed punt en wat mij betreft het enige wat Apple echt aan de iPhone moet toevoegen. Voor de rest vermaak ik me in dit topic weer kostelijk met de argumenten die over tafel gaan over zogenaamde innovatie die bij andere merken wel plaats zou vinden. Throw everything against the wall and see what sticks, dat kun je inderdaad ook innovatie noemen.

Uiteindelijk is een telefoon gewoon een rechthoekig ding met een scherm en een batterij, en gaat het maar om 1 ding en dat is de software die er op draait. Apple pakt het daarbij toch echt anders aan dan Android doordat ze elke feature volledig integreren met elk aspect van de hun hardware en OS, en doorgaans niks op de markt gooien wat slecht werkt (ja, ja Apple Maps, daar zijn alle verantwoordelijken inmiddels al voor de laan uitgestuurd). Je moet wel een groot bord voor je kop hebben als je blijft volhouden dat Apple niet innoveert als het over hun software platform gaat (en dan heb ik het over iOS, OS X en de combinatie van die twee).
Je wordt naar beneden gemod, maar ik ben het met je eens.

Wél is het zo dat op Android toestellen meer "geprobeerd" wordt, maar echt goed uitgewerkt en praktisch zijn deze innovaties vaak niet. Samsung is koploper met features die m.i. niet veel toevoegen voor dagelijks gebruik (hartslagmeter en zo nog 24 sensors). En in sommige gevallen werken ze niet eens optimaal.
Apple is daarentegen een stuk zuiniger met dit soort (nu niet meer-) nieuwe features, maar hetgeen wat ze doen is beter doorontwikkeld of heeft een groter draagvlak voor dagelijks/algemeen gebruik. De een is fan van veel features de ander hecht daar wat minder waarde aan.

De huidige trend van mini tablets als mobiel (>5")vind ik persoonlijk helemaal niks, maar ook dit is smaak/wens.

Ik ben niet aan het bashen richting Android en/of Samsung. Dit is hoe ik het ervaar. Heb Android en iPhone in bezit gehad.

[Reactie gewijzigd door skaars op 22 juli 2014 10:02]

En in hoeverre is dit het resultaat van blinde acceptatie door de horde mensen die altijd een iPhone kopen en uitgekiende marketing, of een resultaat van mensen die denken; "He, een vingerafdruk scanner, dat is nu echt iets wat ik goed kan gebruiken op mijn smartphone"?

Dat is een punt wat je waarschijnlijk nooit zal kunnen bewijzen. Je hebt het over eigenlijk basale innovaties met een breed draagvlak, maar juist de grotere smartphone schermen en het immens populaire fenomeen phablet zijn daar in mijn ogen betere voorbeelden van. Was het niet Samsung die begon met notificatieLEDs? En een beeldscherm bedienen met handschoenen (Nokia) , werd dat ook breed geaccepteert terwijl het gigantisch handig is?

Ik zeg overigens niet dat ik het niet eens ben met je, ik nuanceer alleen je post.

[Reactie gewijzigd door HgnX op 22 juli 2014 11:24]

Dat argument is echt uitgekauwd en uitgerangeerd. Er zijn net zo goed 'hordes' mensen die blindelings voor de nieuwste Samsung gaan, zo niet nog fanatieker. Volgens jouw redenatie zouden die de nieuwe features daarvan ook voor zoete koek moeten slikken, wat zoals we net hebben bepaald niet het geval is.
Voor de Apple store liggen rijen mensen, sommigen zelfs met een tentje dagen van tevoren. Ik kan me voorstellen dat je dan een beetje bevooroordeeld bent, dat heeft weinig te maken met een breed draagvlak voor basale innovaties. Al zou Apple een paarse koelkast maken met een 4 inch 'retina' schermpje zouden die stakkerts dat nog kopen, zeker als Jony Ive het gedesigned heeft :+
Bullshit. Mensen staan in de rij omdat Apple altijd zowel hele goede software als hele goede hardware levert, daar kan je inderdaad bijna 'blind' op vertrouwen. Maar een paarse koelkast met 4" scherm is gewoon nutteloos en zal niemand kopen.
Ontzettend merk trouw zijn de consumenten
Klopt, maar je krijgt geen merktrouwe consumenten door slechte producten te maken. Dit is dus echt puur het gevolg van focus (niet 1001 producten op de markt brengen) en kwaliteit leveren, niet zozeer van marketing.
Een vriend van mij zei toen de eerste ipad uitkwam: "Apple is goed in het slijten van producten die je in principe niet nodig hebt"
Vind ik een beetje flauw, want er is op eten, drinken en medische zorg na eigenlijk niks wat je écht nodig hebt.
Nee precies. Maar we kunnen het nu niet meer wegdenken. Net zoals mobiele telefoons. 20 jaar geleden hadden we die ook niet nodig. Als ik wilde weten of een vriend tijd had om wat kattekwaad uit te halen fietste ik langs zijn huis en belde aan. Nu appen we. Haal alleen niet zo veel kattekwaad meer uit.
Welke hiervan zijn zo succesvol dat ze weerklank vinden in andere producten? De Beam en Yota zijn volgens mij niet echt een succes te noemen. En project Ara... Kom op zeg, laten we ons beperken tot telefoons die in de winkel liggen. En een herintroductie innovatie noemen is ook best knap.

Wat er enigszins overblijft zijn de optische zoom en waterproof. Qua wearables gebeurt er bij Android best een boel, dat is mooi maar tot nu toe is er nog geen product dat hoe ogen gooit. Wellicht de ronde watch van motorola, maar ook daar is men niet onverdeeld positief over.

Een groot verschil tussen Apple en de Android fabrikanten is dat Apple alles binnenshuis houdt tot ze het 'klaar' vinden. Het is bekend dat er hoogstwaarschijnlijk een wearable aankomt dit jaar, dat je er nog niets van weet is een keuze van Apple vs de keuze van Motorola om er al vroeg mee te komen.

Tenslotte, wat betreft hardware innovatie; er schijnen saffieren schermen te komen, het gebruik van bluetooth 4 voor een aantal strakke features (Continuity en iBeacon). Vast niet hardware of vernieuwend genoeg, maar ja ;).
Zelf vind ik de vingerafdrukscanner een flinke toevoeging. Het werkt echt supergoed (behalve met natte vingers) en voegt een laag security toe.

Waar ik zelf heel benieuwd naar ben, zowel bij Samsung, Apple en anderen is wat er gaat gebeuren op het gebied van Health. Het gonst van de geruchten qua sensoren en toepassingen, en die kunnen (op de lange termijn) best weer eens gamechanging zijn.
Apple is niet van het proberen, maar van het doen. Ze doen zelden iets nieuws, de kracht van Apple zit hem in het volwassen maken van bestaande ideeën.
Has Apple Really Invented Anything - YouTube ;)
Aanrader!
Ik heb het niet over Apple, daar begin jij over.
Ik reageer juist op het feit dat je voor innovaties naar Android moet kijken. Alle dingen die je noemt zijn niet aangeslagen, op waterdichtheid na (iets wat ik eerlijk gezegd wel mis in een iPhone).

Iedereen kan nieuwe features bedenken en die in een Chinees modelletje stoppen, het moet echter wel nuttig zijn en daadwerkelijk iets toevoegen.

Zoals de anderen boven mij al zeggen, Apple brengt iets op de markt op het moment dat het goed werkt. Ik weet niet of jij al wearables hebt geprobeerd, maar ik heb zelf een Sony Smartwatch 2 gehad en een week een Samsung Gear op de proef gehad en echt waar: het voegt NIETS toe. Ja, okee, je kan je notificaties op je horloge bekijken, that's it. Daarnaast was het duidelijk nog niet af, de UI's leken erg beta en qua features was er geen een waarvan ik dacht: dat ga ik veel gebruiken.

Nu Android zelf met de wearables komt (een standaard platform) zal daar echt wel verandering in komen, maar momenteel is dat het nog niet. (En dat zou inderdaad dan echt een vernieuwing zijn)
Een ding? Okay, ik doe een poging. (Hardwarematige) optische beeldstabilisatie is voor het eerst in een telefoon gestopt op de Lumia 920 - een Windows Phone toestel - eind 2012.
Ik snap dit echt niet. Een smartphone wordt fors sneller, kan beter bekeken worden (scherm), en kan veel betere foto's maken. De complete essentie wordt geraakt en verbeterd. En dat vinden we niks? Wat is er tegenwoordig voor nodig om mensen tevreden te stellen?

Het gebrek aan waardering voor verbeteringen vind ik nog tergender als je besef dat zoveel mensen weinig meer doen dan Facebook en Whatsapp checken.
Ja, precies, dat is dus exact wat ik bedoel. Mensen blijven maar janken over "feature dit" en "feature dat". Je laptop doet toch ook al tig jaar hetzelfde?

In mijn ogen is dit ook een beetje wat Microsoft heeft gedreven naar de Windows 8 Metro look, terwijl Windows redelijk uit ontwikkeld was (qua UI, het werkte immers prima). Daar komen ze overigens wel weer van terug.
Maar ik verwacht juist meer innovatie uit China dan uit Cupertino at the moment.
Ik heb werkelijk 0.0 innovatieve dingen zien komen uit China. Maar jij kan vast een waslijst aan voorbeelden geven niet?
Sad, but true. Het enige goede wat ik uit die hoek zie komen zijn goedkope smartphones, aka smartphones met flagship specs maar dan voor half de prijs.
Prijs kan ook een innovatie zijn, dat is waar. Maar daar is Google en misschien Nokia eerst mee begonnen.
Ik sluit me aan bij robbieB en als we dan toch gaan kijken dan is apple nog steeds diegene die met werkbare innovaties komt zoals een vingerscan, m7 processor, 64 bit processor. Het is ongelofelijk maar het blijft ze maar lukken ondanks dat er 10 tallen concurrenten zijn.

Het verschil tussen apple en alle andere technologie bedrijven is dat ze niks gehaast doen. Ze stoppen veel energie in een product en besluiten na 2 jaar ontwikkeling om het hele roer om te gooien, dit zie je bij geen enkel ander bedrijf. Het voordeel is dat er echt over een product is nagedacht en ze de concurrentie mijlenver achterlaten, het nadeel is dat iedereen elke keer deze hoge standaarden eist. De eerste smarthwatch van apple zal ons ongetwijfeld gaan verbazen maar verwacht niet dat het model volgend jaar weer net zo revolutionair is, dit is gewoon onmogelijk.
Ik had liever max 4" scherm. Een telefoon als de HTC One vind ik echt te groot.
Die zijn er toch ook? De iPhone 5 of 5s zal gewoon te koop blijven.
Ik gok dat zolang het iPhone is de grootste groep het toch wel gaat kopen. Apple is in een groot gedeelte van de samenleving heilig. Ook de groep die 4 inch fijner vindt gaat uiteindelijk wel overstag als ze alle coole nieuwe features etc.. zien..
Logisch dat ze uiteindelijk overstag gaan. Als Apple dit zou gaan doen heb je weinig andere keus als je iets nieuws wilt. Je hebt namelijk weinig keuze meer als je toch 4 inch zou willen. Als je alleen voor Apple wilt gaan omdat je iOS fijn vind heb je al helemaal geen keus meer en moet je wel. Of je moet je iPhone 5(s)(c) voor een hele lange tijd willen blijven gebruiken of je moet voor het oude model gaan.

Vind je Android ook fijn en wil je high-end heb je ook daar amper keus als je 4 inch wilt. Je zult dan al iets groter moeten gaan naar de Z1 compact. Dan heb je het wel gehad al die andere "mini" toestellen worden er ook niet kleiner op en de hardware valt heel erg tegen.
Ach, het is ook een kwestie van verandering accepteren. Nobody likes change, maar na wat gewenning zal het echt geen enorm drama zijn :) Hoe dan ook tijd dat ook Apple meegaat in de grotere schermen
ik hoor toch steeds vaker dat iphone gebruikers switchen naar WP of android...juist omdat ze de Apple producten niet innovatief vinden....kijk zolang er jongeren/kinderen zijn die een iphone willen omdat het een Apple is....heb je gedeeltelijk gelijk....de vraag is of die ouders er mee door blijven gaan!
ik hoor toch steeds vaker dat iphone gebruikers switchen naar WP of android...juist omdat ze de Apple producten niet innovatief vinden...
Maar gaan ze dan naar Android en WP omdat die zo vernieuwend en innovatief zijn? Nu zijn er prima Android en WP telefoons te koop maar vernieuwend en innovatief? Dat zie ik gewoon niet.

Ik geloof dat er een groep mensen is die iets anders dan een iPhone kopen omdat ze al zo lang een iPhone hebben. Ik zie dat bij mezelf, je wilt gewoon wel eens wat anders.
Klopt, ik liep vanaf het begin met een Iphone, daarna heel even een Nokia, snel weer terug naar Apple. toen poging 2, Android Samsung S3, snel weer terug naar iphone, toen een WP geprobeerd, nog sneller terug naar Apple, toen je raad het al naar een Android voor 2de kans (Sony Z2) en tot op heden zeeeer tevreden, vooral de kwaliteit van foto's, flexibel filmpjes erop kunnen zetten in alle formaten (geen ITunes meer), muziek ook trouwens. de iphone heeft mijn vrouw nu. Een van de redenen was trouwens ook dat ik een groter scherm wilde ivm slecht kunnen lezen van de apple.
Ben geswitched naar Android en ben 3 maanden later gillend terug gerend naar een iPhone. Dus misschien dat er wel wat switchen, maar ik ken er weinig die er ook daadwerkelijk bij blijven.
Ik ook van een iPhone 5 naar een Xperia Z1 Compact. Te veel irritante foutjes in de software die nooit verholpen schijnen te worden, goedkoop plastic uiterlijk en de kwaliteit van de apps blijft flink achter op iOS. Begin volgend jaar weer een iPhone. 4,7 inch is een mooi formaat.
Ik begrijp dit echt niet. Heb 2 jaar geleden een nexus4 gekocht en vind het echt fantastisch. Werkt altijd. Een hoop dingen op Apple zien er mooi uit, maar het moet ook maar net je smaak zijn. Ben benieuwd wat het standpunt van mensen wordt als android L eenmaal beschikbaar wordt
Het probleem is niet zozeer het uiterlijk. Alhoewel het niet helpt dat apps niet gescreened worden (er zit nogal wat rotzooi tussen).

Het grootste probleem met Android zit em in de werking. Of ja, hoe het vooral niet werkt. Ik heb een Xperia Z1 een aantal maanden als primaire telefoon gehad en de hoeveelheid crashes, vertraging en "het com.android.* proces is gestopt" meldingen waren abnormaal hoog. Zo erg dat ik custom roms heb geprobeerd om een zo kaal mogelijke Android te draaien, maar dat mocht niet baten. Alle apps er af en puur een paar apps die ik echt nodig had er op hielp iets, maar nog steeds had ik willekeurige crashes.

Let wel: dit is een OS dat al 6 a 7 jaar op de markt is en onderhand toch wel eens volwassen mag zijn, dat is het gewoon niet. Leuk dat je als bedrijf wil experimenteren met een hoop rommel features, maar doe dat als ze af zijn en gebruik de klant niet als beta-tester, want dat doe je met Android gewoon nog steeds.

Ook mis ik een hele hoop bedrijfsmatige apps en een hoop muziek productie apps (softsynths, drumcomputers, etc...), maar dat is de "schuld" van de producenten van die apps, die als reactie geven dat ze de apps alleen willen uitbrengen voor stabiele systemen i.v.m. gebruik in live optredens. (Begrijpelijk)
Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen. Ik heb mijn Android de deur uitgedaan en ingewisseld voor een dumbphone. Liever geen Smartphone dan Android, zolang Apple (voor mij) nog te prijzig is.
Al gekeken naar de Moto G?
Heb je Blackberry al overwogen? Een van de weinige partij die actief bezig is om de focus van de markt te veranderen van media naar communicatie.
Nee, maar thanks voor de tip. Communicatie ipv media is precies waar ik naar opzoek ben.
Heb je ook bewijs dat de meeste mensen van Android naar iPhone gaan? Want gezien marktaandeel groei van Android lijkt me eerder het omgekeerde. En ja iPhone 5s is meest verkochte smartphone ter wereld, maar dat is aan meerdere feiten te danken.
Alleen al aan het feit dar er geen concurrenten zijn die iOS aanbieden, terwijl er vele concurrenten zijn die een topmodel Android toestel aanbieden. De 5S heeft alleen concurrentie van de 5C en 4S. Kijk je naar een Samsung S5, heeft deze concurrentie van de S4, de Note 3, HTC one 1&2, Nexus 5, LG G2 &G3 en dan nog een paar chinese merken. Los van alle goedkope Android toestellen die voor veel mensen genoeg is.
Bewijs? Survey: More Android users switching to the Apple iPhone than vice versa

Ik snap niet waarom mensen mij altijd om bewijs vragen. Ik zeg enkel dingen die meermaals in het nieuws komen. Niks dat iemand met interesse voor tech niet al lang zou moeten weten.
Leuk maar dit gaat vooral over Samsung en gaat over USA. Niet wereldwijd.
En ik heb dat artikel al lang gezien, maar phonearena staat er om bekend pro Apple te zijn. Ik kijk alleen wat verder dan mijn neus lang is. Ik denk overigens wel dat met de komst van grotere iPhones, Android(Samsung) marktaandeel gaat verliezen.

http://www.androidheadlin...sers-switch-en-masse.html

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 23 juli 2014 11:20]

en dan kom jij met een artikel van Android headlines dat vol onzin staat? Je bent sarcastisch of ben je echt zo dom?
Dit was sarcastisch bedoeld, om aan te geven dat je niet met een pro Apple site aan moet komen en op die manier alles wel kan onderbouwen.
maar het klopt tenminste met de cijfers. We weten allemaal dat de groei van Android te danken is aan Samsung. Wat zien we vandaag? De verkoop van Samsung smartphones zakt in elkaar terwijl die van iPhones blijft stijgen.

Wat is het verschil? Mijn bron strookt met de realiteit, jouw bron zit ver naast de realiteit en lijkt wel geschreven door de martetingdienst van Samsung.
Cijfers van PA gaan over Amerika. Wereldwijd is misschien de groei te danken aan Samsung, maar andere spelers komen ook op. De Nexus verkoopt beter, alsmede LG die weer verkopen heeft. Dus Android als geheel krimpt niet door iOS. Mijn bron zit er helemaal niet ver naast, dat zijn jouw woorden en je doet ze af met marketing praatjes van Samsung. Ik heb het niet over Samsung, maar Android, waar jij het in begin ook over had. Maar je mag het laatste woord, anders wordt het wederom zon oeverloze discussie met je.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2014 00:22]

Je bedoelt dat je al voelt aankomen dat ik graag bronnen zou zien over de verkoopcijfers van die toestellen zeker?
Nee hoor, die geef ik je graag
LG
Nexus 5 geen satistieken helaas, maar op meerdere bronnen is te lezen dat de 5 het vele malen beter deed dan de 4.
HTC heeft het slechter gedaan
Sony gaat het ook voor de wind
Hier lees je bv dat de Galaxy Note 3 alleen al 50% van de iPhone 5s verkoop nadert
Overigens kan je hier zien welk marktaandeel elk OS heeft, wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2014 15:21]

Je doet hier toch wel een bizar stukje number crunching. Cijfers van dit jaar mixen met cijfers van vorig jaar? Da's nooit goed om je punt te maken natuurlijk. 2013 was een goed jaar voor Samsung, 2014 was dat niet. Het eerste artikel dat je aanhaalt geeft zelfs aan waar de nieuwe gebruikers van LG vandaan komen. Niet van de iPhone maar van Samsung.

Je doet echt geen moeite om aan te tonen dat er meer iPhone gebruikers switchen naar Android dan andersom. Met het marktaandeel erbij te halen bewijs je dat al helemaal niet. Veel android toestellen moeten een dumbphone vervangen. Dat zijn dan ook geen mensen die switchen van een ander merk, dat zijn nieuwe smartphone gebruikers.
En jij leest wederom niet goed, ik probeer nergens te bewijzen dat Samsung het beter doet dan iPhone. Het ging over Android als geheel en dat gebruikers meer bij Android zouden weggaan naar iOS dan andersom. Lees jij eigenlijk wel??? Overigens is alleen het stukje van Samsung van 2013, de rest gewoon 2014.

En weer maak je een veronderstelling, dat Android toestellen veelal dumbphones vervangen. Dat is JOUW aanname en niks meer. Uit de cijfers is niet op te maken of er meer Android gebruikers naar IOS stappen of andersom. Dat was ook het hele punt, wat jij in het begin beweerde is gewoonweg niet te bewijzen. Zeker niet kijkend naar de neutrale cijfers.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2014 17:08]

Ik lees alles heel goed. Jij blaast hier warm en koud omdat het je niet lukt aan te tonen dat er meer iPhone gebruikers zouden overstappen naar Android. De enige reden waarom je dat niet lukt is omdat dat niet zo is. Het heeft totaal niets te maken met dat het niet te bewijzen zou vallen want ik heb je al aangetoond dat het wel bewezen kan worden. In de VS is er zo'n onderzoek geweest en dat toonde aan dat er meer Android gebruikers naar de iPhone overstappen dan omgekeerd.

Ik heb het dan ook echt met jou gehad. Je draait je kont als een gek en komt steeds met onzinnige reacties omdat je zelf ook wel beseft dat je gewoon onzin ligt te vertellen. Op zo'n manier is een deftige discussie gewoon onmogelijk.
En jou lukt het niet om te bewijzen dat jouw stelling waar is, dus lul niet. Als er iemand konten draait, ben jij het wel. En je bent zelf ook niet vies van onzinnige reacties, alles zodat je maar gelijk krijgt. En je hebt groot gelijk, een deftige discussie is met jou onmogelijk. Iets wat ik al eerder aangaf in deze discussie

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 24 juli 2014 19:52]

Blijf het geklaag van "4.7inch is veel te groot!" toch vrij lachwekkend vinden. Hebben deze mensen uberhaubt wel eens een telefoon met groter scherm in hun handen gehad?

Ik heb hier een HTC Sensation van 4.2inch naast me liggen, als ik die op mijn HTC One (M7) leg dan scheelt het een paar mm aan de zijkant en ~1cm in de lengte en de HTC One is nou niet bepaald het meest compacte design met de twee front speakers en vrij dikke bezels.

Met een beetje goed design kan je prima een telefoon maken die een groter scherm heeft terwijl de buitenmaten helemaal niet zoveel hoeven toe te nemen. Als de vorm dan ook nog eens goed doordacht is dan valt het nog minder op.

Maar dat is misschien net het probleem. Appel heeft veel te scherpe hoeken, net zoals de Sony Z2 dat bv heeft. Daardoor voelen die telefoons van nature al groter aan omdat ze niet rond aflopen zoals bv de HTC One.

Voor de rest is het ook een beetje wennen. De One vond ik eerst ook groot en onhandig. Na een paar weken was ik eraan gewend en nu wil ik niks anders meer omdat een groter scherm gewoon veel prettiger werkt. Typen gaat makkelijker, browsen gaat veel beter omdat je niet meer alle kanten op hoeft te scrollen/zoomen, een keer dubbeltappen en alles past in een keer en is goed leesbaar.

Kortom stel je niet zo aan en probeer eerst eens een tijdje wat nieuws voordat je begint te klagen dat meer dan 4'' veel te groot is. Ik woon in Japan, de vrouwen hier hebben het formaat hand van een klein kind maar ze hebben geen problemen om een grote telefoon te gebruiken terwijl ze met hun andere hand met make-up bezig zijn. Dat alles staand in een rijdende, schommelende trein.
Te groot/te klein blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je kan dus wel zeggen dat je het lachwekkend vindt, maar dat doet niks af aan het feit dat er nou eenmaal mensen zijn die zo'n groot toestel onhandig vinden.

Zoals ik in een eerdere reactie te kennen heb gegeven, heb ik grotere telefoons geprobeerd, waaronder Samsung Galaxy's en grote modellen Nokia Lumia's. Dat is voor mij echt te groot.

Maar nogmaals, persoonlijke voorkeur. Verander je niks aan.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 22 juli 2014 09:54]

Het grote verschil is dat ik (met redelijk grote handen) een 4" nog net met 1 hand kan bedienen. Wat betekent dat ik als ik hem met 1 hand vast heb, nog met mijn duim comfortabel in de andere boven- en onderhoek kan komen.

Met een kleine vergroting kan dit al niet meer. 4.7" of 5.5" maakt in dit opzicht dus niks uit, het is een formaat dat je niet meer comfortabel met 1 hand kunt bedienen.

Veel mensen vinden dit belangrijk, anderen niet, maar om mensen af te vallen op deze voorkeur (en dit lachwekkend en aanstellerig noemen) is natuurlijk niet heel netjes.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 juli 2014 09:59]

Blijf het geklaag van "4.7inch is veel te groot!" toch vrij lachwekkend vinden. Hebben deze mensen uberhaubt wel eens een telefoon met groter scherm in hun handen gehad?
Zucht, hebben we er weer 1 :/ "Iemand deelt mijn mening niet, dat is lachwekkend!"

Iedere iPhone bezitter heeft een 4,7", 5" en groter toestel in z'n handen gehad en blijkbaar vind een deel dat te groot. Voor mij gaat het niet zozeer om het maat scherm maar wel om de maat telefoon. Als de iPhone groter moet worden omdat anders dat 4,7" scherm er niet in past (wat uiteraard het geval is) hoeft dat van mij niet. Ik heb geen zin in een halve iPad in m'n broekzak, ik wil graag een kleine compacte telefoon. Meningen verschillen natuurlijk.

Ik wist overigens niet dat japanse vrouwen allemaal zulke lange vingers hadden. Weer wat geleerd :)

[Reactie gewijzigd door Kura op 22 juli 2014 13:49]

Dat is nou net mijn punt, zoveel groter worden de telefoons helemaal niet.

iphone 5c
124.4 x 59.2 x 9 mm

htc one 4.7''
137.4 x 68.2 x 9.3 mm

lg g3 5.5''
146.3 x 74.6 x 8.9 mm

Dus in het ergens geval is je telefoon 2cm langer en 1.5cm breeder. Dat zal in veel gevallen meer een kwestie zijn van wennen en zorgen dat de UI een beetje fatsoenlijk in elkaar zit dan dat het opeens onwerkbaar groot is.

De breedte zal sowieso vrij weinig invloed hebben tenzij je een duim van 2.5cm hebt.
aangezien ik toch aardig wat mensen ken die juist een iphone hebben voor het (4") formaat vind ik dit 2 vreemde formaten... had het logischer gevonnden om 4" en 5" te maken. 4" voor de mensen die graag een compact toestel hebben en 5" voor mensen die een standaard high end formaat willen hebben.
5.5" blijft toch een beetje een niche en 4.7 is inmiddels voor het android segment al low/mid end
Een kleiner high end toestel ( en niet die toch wat slappe aftreksels van een Galaxy mini) zou ik ook op prijs stellen bij Android. Een S5 mini met dezelfde specs, alleen een kleiner scherm. (maar nog altijd dezelfde hoge resolutie).
Zoals de Sony Xperia Z1 Compact bijvoorbeeld? (weliswaar 720p, maar dat verschil is minimaal op 4.3")
Dat het scherm kleiner is, wil niet zeggen dat hij ook echt compact is. leg de totale afmetingen maar eens naast elkaar en dan valt de compactheid nog best tegen vind ik zelf..
Hij is net zo groot als de SGS2. Een andere, in Nederland verkrijgbare, Android telefoon met deze specs (camera, processor, RAM) en binnen deze afmetingen ken ik niet. Het klopt dat de IPhone4 of S4 mini nog smaller zijn, met name door het smallere scherm en kleiner bezels. Dat was inderdaad nog beter geweest. Andere high end telefoons zijn meestal bijna een tot anderhalve centimeter langer en ca 5-10mm breder. 5" scherm vind ik te groot, 4,3" gaat net. Kijk hier maar eens: http://www.phonearena.com...act/phones/8202,8347,8283

[Reactie gewijzigd door reablom op 22 juli 2014 17:44]

Hij is inderdaad compacter dan die anderen op die shot :)

Als ik de maten vergelijk met de Moto G die ik vaak in mijn handen heb, dan scheelt het bijna niets. En die moto G is voor mij net te groot om met 1 hand te bedienen (met mijn linkerhand kan ik niet de rechterbovenhoek raken..)

Maar er is weinig andere keuze, zeker als je geen samsung wil :)
Het is natuurlijk ook maar een gerucht. Ik ben het overigens met je eens. Je zou zeggen: doe dan gewoon het huidige formaat + een grotere. Al zal de onderbouwing van Apple dan waarschijnlijk zijn dat de 5S ook nog gewoon te koop blijft.
Is de 5'5" model dan ook het "topmodel"? Of is het echt alleen het formaat? Ik las dat alleen de 5'5" model een saffieren scherm zou krijgen namelijk.

Er wordt nog steeds gesproken over productieproblemen:

"De bronnen van the Wall Street Journal bevestigen nogmaals dat er wel productieproblemen zijn met de grotere iPhone 6 van 5,5 inch. Omdat Apple het scherm dunner wil maken zijn twee lagen samengevoegd."

"Bovendien moet de 5,5 inch-versie worden uitgerust met saffierglas dat veel sterker en krasbestendiger is. Ook dat zou voor productieproblemen zorgen."
Even een kleine nuancering, alhoewel het op dit moment niet zeker is dat het klopt. Het "saffierglas" wat voor de iPhone 6 gebruikt zal worden is hoogstwaarschijnlijk niet puur saffier, maar een composiet met daarin saffier. Dit blijkt uit deze video van Marques Brownlee.
Zoals hij beschrijft zou puur saffier niet mogen bekrassen door een zachter materiaal, wat bij zijn test wel gebeurd. Het glas krast wel een stuk minder dan Gorilla Glass 3, maar het krast nog steeds. Dit neemt echter niet weg dat het een mooie ontwikkeling is, krassen in het scherm is nog altijd een van de dingen waar je als smartphone gebruiker het meeste voorzichtig mee moet zijn. Alle extra krasbestendigheid die het glas zelf kan bieden, zonder de noodzaak voor een screenprotector is mooi meegenomen.
Nee, beide krijgen safierschermen, alleen de 5.5 inch schermen geven problemen. Er zijn geen problemen met de 4.7 inch saffierschermen. Dat is toch wel duidelijk uit het artikel.
Dit is zo dom....
Ik werk op het moment bij kpn en bij ongeveer de helft mensen waar ik telefoons bij verkoop vinden de iphones te klein maar de andere helft van de mensen vinden het een perfect formaat. Eerst brengt apple alleen maar 4 inch schremen uit (dus goed voor de ene helft van de mensen) en daar stoppen ze dus mee en gaan ze door met een 4,7 inch iphone dus naar de andere helft van de mensen???? Ze slaan op deze manier steeds de plank mis. Ze moeten niet alleen maar 4 inch of alleen maar 4.7 inch doen! Ze moeten een 4 inch een 4,7 inch en een 5,5 inch scherm doen dan bedienen ze elke doelgroep.
keuze voor de consument, niet bepaald Apples sterkste punt. de insteek: 1 product = deal with it maakte het ijzersterk.

maar die periode hebben ze lang en breed achter zich gelaten. het is geen samsung die voor iedere broekzak een andere telefoon ontwerpt. persoonlijk hoop ik dat ze dat goud snel laten varen.. het is nu echt speelgoed voor de woonwagenkampers aan het worden.
Tsja, Apple bepaalt graag wat jij op je telefoon of Ipad kan zetten, ook bepalen zij de koers van de hardware voor je. Lekker flexibel, ik ben zelf echt wel fan van Apple, maar ik begin me de laatste tijd steeds meer te irriteren aan de zgn vrijheid van hun devices.ff snel iets erop zetten zoals een filmpje kan al niet, moet je eerst omzetten, fijn als je haast hebt. Ik heb dit al verschillende keren aan de hand gehad, de halve familie loopt dan aan je kop te zeuren of je al klaar bent want me moeten weg...
Ik ben daarom nooit aan de iPhone begonnen. Één grote verzameling van usability beperkingen is het. Gelukkig gaan ze binnenkort ervoor zorgen dat je, net zoals bij Android, een ander toetsenbord kan installeren. Het standaard ding is een ramp (wat ook voor de meeste Android toetsenborden geldt, behalve Swiftkey, overigens). Ik moet Android al rooten omdat het anders te beperkt is in usability. Ik wil gewoon whatever kunnen downloaden op de mobiel zelf, zonder flauwe grappen als converteren of met iTunes dingen op de telefoon zetten, mijn toetsenbord naar keuze gebruiken, meer dan de wallpaper kunnen tweaken (Xposed Framework is gewoon een vereiste). Bestandsoverdracht moet eigenlijk via USB Mass Storage, maar helaas is dat in Android vervangen door het met moeite acceptabele MTP, al is het nog steeds beter dan iTunes. Widgets, ik geloof dat je geen standaard applicaties kan instellen op iPhone. Voor de officiële SDK moet je een iMac hebben om op te programmeren, en ik kan zo door blijven gaan. Waar het op neerkomt is dat Apple een beperkt aantal use cases heeft bedacht en dat de telefoon alleen voor deze use cases te gebruiken is. Daardoor ben ik de iPhone lijn gaan zien als een soort omhooggevallen serie VTech imitaties.
Hmm...ik denk dat ze veel klanten zo gaan kwijtraken. De mensen die ik ken die een iphone hebben hebben mede daarvopr gekozen omdat ie zo compact/klein is ipv andere flagships. Natuurlijk vinden veel mensen 4.7> inch geweldig (waaronder ikzelf :P) maar ik denk dat veel iphoneusers zo iets anders gaan zoeken.
Het is precies andersom. Veel klanten zijn al overgestapt naar Samsung omdat deze wel smartphones met grotere schermen aanbiedt. Volgens de WSJ kan Apple nu niet anders dan volgen.
Met dit soort beslissingen raak je altijd klanten kwijt. Veel klanten? Lijkt me heel sterk, Apple heeft deze beslissing juist gemaakt omdat de groep consumenten die graag een groter scherm wilt veel groter is dan de minderheid die een klein toestel wilt/fysiek toetsenbord.
Dus al die mensen die een iPhone kozen voor het leuke formaat raakt Apple nu kwijt? want waarom zoveel betalen als een Android voor de helft van de prijs te halen is.
Ja, wellicht wel. Of ze dat wat uitmaakt? Nee, de groep mensen die weer terugkomt voor een iPhone omdat ze 4" te klein vonden is veel groter.
Nee, de iPhone 5S en 5C zullen gewoon beschikbaar blijven.
Met de inschatting van 70 tot 80 miljoen exemplaren lijkt het erop dat Apple verwacht dat de grotere modellen fors meer aandacht zullen trekken; de iPhone-maker verkocht vorig jaar van zijn smartphones in de laatste maanden 51 miljoen exemplaren.

Ik kan me voorstellen dat zoiets dergelijks gaat lukken, een gedeelte van de iPhone bezitters zullen ondertussen ook wel iets groters willen. Daarnaast zijn die grote schermen een van de weinige unique selling points van Android toestellen waardoor een aantal mensen ook zal willen overstappen. Afgezien van het feit dat ikzelf nooit een flagship phone van welk merk dan ook zou kopen vanwege de prijs, zijn de toestellen hierboven behoorlijk aantrekkelijk.
[...]Daarnaast zijn die grote schermen een van de weinige unique selling points van Android toestellen waardoor een aantal mensen ook zal willen overstappen.
Ach, valt best mee: Ook Lumia's en Blackberry's zijn in grote (5"+) maten te krijgen.
Maar die zijn ivm gebrek aan apps minder handig en worden vaak ook niet gepromoot in de omgeving.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True