Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De 5.7-update van de YouTube-app voor Android laat gebruikers de kwaliteit van de video die zij bekijken zelf bepalen. Gebruikers kunnen kiezen tussen 114p, 240p, 360p en 720p. Er is nog enige onduidelijkheid over de beschikbaarheid van 1080p.

De optie voor 1080p zou bij sommige toestellen niet zichtbaar zijn, maar volgens AndroidCommunity krijgen onder andere gebruikers met een Galaxy Note 3 wel de 1080p-mogelijkheid. Naast het handmatig selecteren is er ook een optie toegevoegd waarbij de app op basis van de snelheid van de internetverbinding automatisch bepaalt in welke kwaliteit de video wordt afgespeeld. Voorheen konden gebruikers naast de reguliere weergave alleen kiezen voor high quality. De nieuwe optie is toegankelijk via het menu waar voorheen ook al de kwaliteit geselecteerd werd. De update wordt in de loop van donderdag uitgerold en zal beschikbaar zijn voor alle Android-apparten met Android versie 2.1 of hoger.

Google is begin dit jaar begonnen om de prestaties van internetproviders te meten via YouTube-video's. De test van Google meet de doorvoersnelheid van de video's en de kwaliteit waarin deze worden afgespeeld. De gemeten netwerkprestaties worden gepubliceerd in zogenaamde Video Quality Reports die, in eerste instantie alleen beschikbaar waren in Canada. Deze verslagen zijn echter nog niet beschikbaar in Nederland.

Android-app YouTube 5.7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Voor de download:
http://www.xda-developers...k-your-stream-resolution/ (hier heb ik de apk link vandaan)
http://d-h.st/gJ6 (apk)

Edit:
Op mijn Note 3 met N9005XXUENC2 firmware (de allernieuwste op dit moment) mag ik helaas maar tot 720p kiezen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 juni 2014 17:19]

Je kunt ook de APK-downloader van Evozi.com gebruiken. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is de ID van de app. Die kun je halen uit de Google Play-URL.

YouTube op Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.youtube
Link op Evozi.com:
Op "Generate Download Link" klikken. Op deze manier download je overigens de recentste beschikbare versie op Google Play.

[Reactie gewijzigd door YStec op 5 juni 2014 17:36]

Pak je daarmee wel de laatste versie? Want in de store kan ik bijv niet laatste versie downloaden ;)
Het versienummer staat erbij:
Package Name: com.google.android.youtube
File Size: 8.0 MB
QR Code: View
MD5 File Hash: ea3a4988771d64b4564cc4f5945fe035
Last Fetched: 2014-06-05 13:53:47
Version: 5.7.36 (5736)
Edit:
Als ik zoek naar YouTube in de Google Play-app op mijn Nexus 4 krijg ik 5.6.36 voorgeschoteld. Je krijgt op deze manier de recentste versie, dus.

[Reactie gewijzigd door YStec op 5 juni 2014 17:30]

Het aanbieden van .apk downloads is niet echt toegestaan hier, ondanks dat het om 'gratis' apps gaat worden deze middels het Play Store platform aangeboden en niet daarbuiten.

Google Play: YouTube

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 5 juni 2014 17:28]

Vergeet niet dat 1080p twee aparte streams heeft wat het lastig maakt om 1080p te laten zien buiten de Flash player. Gezien de app een soort van MP4 speler gebruikt zou het eerst de streams moeten muxen, ofwel samenvoegen.
Een goed voorbeeld hiervan is hoe de iOS apps ook geen 1080p hebben en je op de PC bij SVPtube langer moet wachten dan de standaard ~20ms.

Dit is trouwens ook zo bij het gros van de 480p streams. Ik geloof dat dit iets als Dash heet?
Volgens mij mag er niet verwezen worden naar APK's :) volgens de regels der tweakers :)

[Reactie gewijzigd door t-bl op 5 juni 2014 17:30]

Zit er de optie ook in waarmee je voor alle video's standaard kunt instellen welke kwaliteit je wilt, of moet je per video de kwaliteit aangeven? (waarbij dan per sessie wordt onthouden wat je instelling was?)

Ik vind het nu erg vervelend dat ik eenmaal HQ heb gekozen ipv HD, maar daarna bij elke nieuwe sessie in de app dit opnieuw moet kiezen...
maar ik denk dat zodra je content hebt van 1080 dan ook daadwerkelijk die stream kan selecteren als je wilt. Lijkt me moeilijk om een 1080 stream te selecteren als het bijvoorbeeld in 320 is geschoten .

Maar in iedergeval zeker een toffe toevoeging vooral mensen die veel onderweg zijn alsnog hun bundel niet meteen op is....
Net geïnstalleerd op m'n One (m8). Geen 1080p te vinden helaas, het maximum ligt vooralsnog op 720p. Schermresolutie van je telefoon lijkt dus niet uit te maken bij de selectie.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 5 juni 2014 21:33]

Dat is vreselijk jammer
Is dat verschil dan zo duidelijk of zit je gewoon graag met je neus op je scherm?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar zonder 1080p optie kan ik moeilijk vergelijken ;)
Enigste wat ik nu nog zou willen zien is dat de app door blijft lopen als deze op de achtergrond gedrukt wordt. Zo nu en dan heb ik de app alleen aan om muziek te luisteren (en is de clip totaal niet interessant voor mij). Ik weet dat er apps voor zijn die dit wel kunnen, ik vind het dan juist zo gek dat deze functionaliteit nog niet in de officiële app zit.
En de reden waarom je dat zou willen is ook de reden waarom het er nog niet in zit.

Dan word het meer een muziekstreaming dienst (ala spotify etc) en heeft Google te maken met hele andere rechten tov platenmaatschappijen. Daarom zijn ze ook bezig met een muziek streaming dienst. Anders had dit er denk ik idd al lang ingezeten.
Het gaat denk ik Google niet zo zeer om de rechten maar dat je simpelweg geen advertenties ziet als de app op de achtergrond draait.
Op mijn iPhone 5 kan ik ook youtube door laten lopen op de achtergrond en daarna gewoon bijv. AD app in krantje lezen terwijl je op de achtergrond gewoon nog youtube hoort.

Als volgt:
• Open Safari en ga naar youtube.com
• Zoek hier naar de video die je wilt afspelen

Speel de video vervolgens in schermvullendeweergave af, dit gebeurt automatisch. Druk nu op de thuisknop en je zal merken dat de muziek stopt met spelen, open vervolgens het bedieningspaneel door met één vinger van beneden naar boven te vegen en druk op de play-toets.

Onmiddellijk wordt de muziek hervat en kun je verder luisteren naar de YouTube video. Deze procedure kun je helaas niet toepassen in samenwerking met de YouTube applicatie.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 5 juni 2014 17:47]

Helaas (in dit geval dan :P) beschik ik over een Android toestel (4.1.2), en is dit dus niet mogelijk. Echter met een losse app wel.
Met de Note 3 is dat met de YouTube app wel mogelijk! :*)
Héhé Eindelijk snappen ze dat niet iedereen een ongelimiteerd data abbonoment heeft. Dit gaat mij in iedergeval helpen om binnen mijn 4g bundel te blijven.
Top app die zojuist nog beter is geworden!
Voor mij gaat het erom dat je via wifi 1080p kan kijken
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor smartphones maar ook tablets.
Helemaal gelijk.
Heb pas net een 1080p smartphone dus daar had ik niet aan gedacht!
Dat doe je toch echt zelf je kon hd al uit zetten, je kan bij instellingen aangeven geen hd via mobiele netwerk.
Je kan ook gewoon wat minder streamen onderweg, of wifi gebruiken als het beschikbaar is.
Het probleem is dat de video volledig word geladen zodra je de youtube video opent waardoor je sneller door je data heen gaat.
Over het streamen das waar maar waarom zou ik als dit gewoon de oplossing is! :D
Als je hem dus standaard hoge kwaliteit uit had gezet via mobiele netwerken is de video ook kleiner, hij zat dus standaard op 360p dan of iets draaien en via wifi hoge kwaliteit..
Maar goed als jij dit handiger lijkt te vinden dan kan dat.
Je moet ook wel goed gek zijn als je op regelmatige basis Youtube gaat kijken met een gelimiteerde mobiele databundel...
Ja ik snap het ook niet al dat gestream constant terwijl je weet dat je een limiet heb, ja heb je z'n abbo van 10gb oke.

Gewoon wat muziek downloaden en af en toe er eens wat bij gooien, ik download sowieso nog muziek spotify is geen optie.
Ik wil mijn muziek mee kunnen nemen op de ipod in de vakantie op de bose speaker kunnen spelen, kan je met premium wel offline spelen maar moet je het toch echt een keer gestreamd hebben eerst.

Ik ga echt niet de hele collectie eerst laten streamen lekker offline bewaren die dingen.
Je hoeft het niet eerst te streamen voordat je het kunt downloaden..
Zou ik raar vinden hoe moet mijn ipod zonder internet weten wat er in spotify staat, hij moet de muziek ergens toch vandaan halen.
Ik neem aan dat die dat niet allemaal naar de ipod download zodra account 1 keer is ingelogd.
Nee je opent de app en zegt download (playlist ). Het i s zo gemaakt omdat je niet op ieder apparaat hetzelfde wil downloaden. Je hoeft het iig niet eerst te beluisteren
Ik heb een 720p scherm en zal de 1080P optie dus nog niet missen :)
Ik denk dat dit ook precies de reden is dat 1080p (nog) niet op (elk apparaat) beschikbaar is of gaat komen. Veel smartphones hebben die resolutie niet en is imho dan ook zinloos om een hogere resolutie te kunnen kiezen dan de native resolutie van het betreffende apparaat.
Ik mag hopen dat dit niet de reden is. Nu is er wat gediscussieer over hoe je nu precies de screensize opvraagt in Android, maar ik mag toch hopen dat ze bij Google wel minstens zo slim zijn om iets in te bouwen dat kan detecteren welke grote maximaal nuttig is voor het gebruikte scherm als dat de reden is.

En los van dat, wat als ik nu op een ander scherm iets wil tonen en m'n telefoon alleen als ontvanger gebruik?
Eindelijk!! Op deze manier kan ik bij slecht bereik toch nog een video op lagere kwaliteit bekijken. Volgende stap is de doorlopende muziek als je de app sluit?
Zat ik pas ook al te denken. Samen met een adblocker heb je dan gratis spotify.
144p we meet again (dankzij mijn databundel :'( )

Dit gaat er wel voor zorgen dat ik het vaker aandruf om ook zonder WiFi een YT filmpje op te starten.

[Reactie gewijzigd door switchboy op 5 juni 2014 17:13]

Ik hoop dat google snel met de optie komt om het als kleine video over andere apps te laten zien, net zoals ze het nu over de zoek resultaten laten zien.
Het is mogelijk want facebook doet het ook met de chatheads.

Wel handig dat ze nu met deze keuze komen. ookal werkte de manier die ze nu hebben ook goed.
Wel fijn, ik wil alles gewoon in 1080p, ik gebruik per maand maar 200 mb ofzo van mijn 4 GB bundel (facebook en andere rommel eraf), dus ALS ik iets kijk, dan wil ik het goed en meestal (op werk of thuis) zit ik toch op wifi, dan wil ik ook 1080p, ik kijk eigenlijk nooit iets minder, oke 720p is net zo mooi, klopt maar zelfs dan wacht ik liever op 1080p content van iets, als je het bekijkt, dan liever goed.