Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Spotify claimt dat het aantal betalende gebruikers de grens van 10 miljoen is gepasseerd. In totaal zou de populaire muziekstreamingdienst, die in 2008 zijn deuren opende, wereldwijd 40 miljoen gebruikers tellen.

SpotifyInmiddels is Spotify actief in 56 landen, waaronder Nederland en België. Meer dan 10 miljoen abonnees nemen een Premium-account af. Daarmee is Spotify naar eigen zeggen marktleider op de markt voor streaming muziek. Het bedrijf laat verder weten dat het sinds zijn oprichting meer dan 1 miljard dollar aan rechthebbenden heeft uitgekeerd.

Spotify noemt ook een aantal andere statistieken. Zo zijn er inmiddels meer dan 1,5 miljard playlists aangemaakt, waarvan 5 miljoen afspeellijsten dagelijks worden aangemaakt. Verder is Eminem de meest gestreamde mannelijke artiest aller tijden, terwijl het Spotify-publiek kiest voor Rihanna als populairste vrouwelijke artiest. De meest gestreamde track, goed voor 253 miljoen 'streams' is 'Wake me up' van Avicii.

Verder meldt Spotify nog dat er gemiddeld genomen op donderdagmiddag tussen 4 en 5 uur de meeste muziek wordt gestreamd. De bibliotheek telt momenteel 20 miljoen tracks en er worden dagelijks circa 20.000 nieuwe tracks toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik blijf me afvragen of er wel winst gemaakt word, en ik zit me te vervelen op mn werk dus ik heb even een berekening gemaakt hehe.

Cijfers komen van Spotify zelf, en aantal uren in een x periode heb ik uit Google getoverd.

De prijs is 9,99 dollar per maand voor premium.
Er zijn 10 miljoen premium gebruikers en 30 miljoen gratis gebruikers per maand.
Premium kosten * Premium gebruikers is 99.900.000 dollar per maand inkomsten.
Delen we dat weer door 40 miljoen, komen we uit op 2,4975 dollar per maand per gebruiker.

Over de loop van heel 2013 is er 4.500.000.000 uur muziek geluisterd, voor het gemak nemen we even aan dat dat gelijk blijft in 2014, maar dat zal wel nog meer worden (waarna er nog minder inkomsten zijn)

In een jaar zitten iets minder dan 8766 uur, per uur word er dus een totaal van 513347 uur muziek geluisterd. In een maand zitten 730 uur, dus per maand word er 374.743.310 uur muziek geluisterd

Dat getal delen we vervolgens weer door 40 miljoen gebruikers, en dan komen we op een getal van ~9.4 uur muziek per gebruiker per maand. Laten we voor het gemak even stellen dat een nummer 3 minuten duurt, een uur heeft 60 minuten, dus een gebruiker luistert 20 nummers per uur. en dat is dan 188 nummers per maand.

Oke, dus een gemiddelde gebruiker luistert 188 nummers per maand, en voor die gebruiker is een bedrag van ~2,5 dollar beschikbaar, dan komen we dus op een bedrag van maar 0,01329 (dollar cent) per nummer, ik kan me niet voorstellen dat artiesten en recordlabels daar genoegen mee zullen nemen.

Ter voorbeeld, vergelijkbare services bieden een nummer 1malig te luisteren aan voor bijvoorbeeld 10 cent, dat is al (kort door de bocht) 100x wat spotify kan betalen
Spotify betaalt 0,44 tot 0,62 eurocent per stream. Dus je sommetje klopt niet helemaal.
http://www.nu.nl/tech/364...-eurocent-per-stream.html
Sommetje is zeker niet 100% kloppend, geef ik meteen toe, maar het is wel een goede indicatie van wat Spotify aan premium geld door kan geven aan labels/artiesten.

En hoewel ik tegen het eind van de post een beetje was afgedwaald naar wat artiesten zouden vinden van dat bedrag, begon ik met de vraag of er winst gemaakt word, alleen is die vraag eigenlijk niet te beantwoorden, want er zijn nergens cijfers te vinden over wat Spotify verdient aan reclames. Ik blijf echter denken dat de toevoeging van die inkomsten nog niet genoeg is om de kosten te dragen, zeker gezien hetgeen dat betaald word een 4-6voud is van wat ik dacht dat het 1x streamen van een nummer vandaag de dag kost.
Waarom rekenen wanneer algemeen bekend is dat ze verliesgevend zijn?
Omdat ik me afvroeg of dat gewoon een hardnekkig gerucht was, of toch de waarheid.
En, zoals ik al aangaf aan het begin, ik verveelde me hehe.
10 miljoen betalende klanten, dat is ~$110 miljoen/maand of $1,2 miljard/jaar.

Zou je eens moeten bedenken dat iedereen er lid van is voor ¤10/maand en er daadwerkelijk alle muziek legaal op te luisteren is... Dat zou nooit meer honger leiden zijn voor artiesten die daadwerkelijk worden beluisterd! Organisaties als Brein zouden voor muziek kunnen ophoepelen.

Edit:
Ik heb het ook niet over winst. Voor Spotify zijn, wat ze afdragen aan de artiesten, ook gewoon kosten, net als de huur, etc. En $110 miljoen/maand had ik de BTW al afgetrokken voor de Europeanen.

De ¤5/maand abonnementen zijn al een tijd geleden (half jaar) de deur uit gegooid, als je deze nog heb, heb je mazzel, nieuwe kan je niet afsluiten. Anderhalf jaar geleden had men nog slechts 5 miljoen betalende klanten. Er komen er geen meer bij en er gaan alleen af.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 21 mei 2014 23:35]

Dat zou nooit meer honger leiden zijn voor artiesten die daadwerkelijk worden beluisterd!
Die artiesten die door miljoenen mensen worden beluisterd verdienen al genoeg met andere zaken (optredens, reclamedeals, kledinglijnen, parfum etc). Voor kleinere artiesten levert het niet echt iets op.

Reken maar na: om voor vijf bandleden een modaal inkomen te verdienen (5x 32.500 = 162.500 euro) moet je bijna 32 miljoen streams (a $0.007) per jaar genereren. Dat lukt maar een heel kleine elite aan artiesten, er zijn tienduizenden bands op Spotify die nog niet eens een paar duizend streams halen.

De verkoop van muziek via Spotify is voor een kleine elite een leuke bron van inkomsten (voor Avicii tikt het lekker aan, die 253 miljoen streams!), voor de grote massa aan muzikanten moet je andere verdienmodellen vinden. In bijna alle gevallen betekent dat: een baan.

Das overigens niet erg, zo is het altijd al geweest in de muziek business, een kleine groep aan succesvolle artiesten verdient goed (en vormt het droombeeld), de meeste artiesten verdienen bijna niks en doen het voornamelijk voor de lol. Spotify verandert daar niets aan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2014 16:32]

Naast je muziek via Spotify zou je geld kunnen verdienen met optredens, t-shirts, etc. Als je inderdaad geen 100.000 beluisteringen per dag kan kan genereren dan zal je er inderdaad een baantje bij moeten zoeken. Dat lijkt me toch niet zo vreemd, diezelfde artiesten halen momenteel ook verre van voldoende geld binnen met CD verkopen. Een Nederlandstalige band zal met de realiteit moeten leven dat slechts ~ 20 miljoen mensen begrijpen wat ze zingen en het merendeel van die 20 miljoen liever wil dat ze hun klep houden ;-)

Er zijn ook zat niet Engelse nummers die wereldwijd super populair zijn geweest. Het voordeel van een goed album neerzetten is dat het een keer werk is die vervolgens altijd uitbetaald. Dan is er ook tijd en ruimte om op andere manieren je geld te verdienen. Het eerlijke van dit systeem is juist dat mensen uitbetaald krijgen naar waar mensen juist naar luisteren ipv. hoe populair ze zijn.

Nog nooit van Avicii gehoord, maar wel al eens voorbij horen komen, geen verkeerd nummer. Ik heb tegenwoordig altijd wel een stream op staan als ik aan het werk ben (m'n wireless bluetooth headset meld zich automatisch af na x minuten geen geluid, daar gaat ook m'n Voip overheen) en zeker in de ochtend pak ik een random relaxte aangeboden playlist.
waar mensen juist naar luisteren ipv. hoe populair ze zijn.
Niet om lullig te zijn, maarre...wat is het verschil? Als je veel beluisterd wordt, ben je populair :D

edit: maar in dat geval ben je niet populair, alleen veel gepushed :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2014 18:08]

Werkte het maar zo in de muziek industrie, artiesten worden enorm gepushed en albums worden verkocht meer op hoe populair de marketing afdeling de artiest maakt, dan dat mensen daadwerkelijk veel naar het hele album luisteren.
Het is eerder zo dat mensen uit gemakzucht naar populaire artiesten luisteren. Dit weten we zeker sinds Limp Bizkit gepromoot werd door radiostations te betalen om hun muziek uit te zenden en enkel daardoor is doorgebroken.

Juist Spotify kan hier iets aan verhelpen via playlists en recommendations, op voorwaarde dat die recommendations niet gebaseerd zijn op populariteit.
Zelfs al verdient de artiest niks, luisteren naar een nummer en de counter doen optikken is wel een vorm van upvote. Vooral dan muziek die erg weinig wordt beluisterd. Zie het als een stem voor "geef de moed niet op, er zijn wel degelijk mensen die je muziek goed vinden".
Dat is omzet en geen winst, er gaan nog een boel kosten en belastingen af.
Plus dat lang niet iedereen $10 per maand betaald.
Hoeveel dan? Het gaat hier specifiek om 10 miljoen betalende gebruikers. Bestaat er ook een soort korting abonnement? Ik ken alleen de "gratis" variant, via KPN ben benieuwd of ze die er ook onder rekenen.

[Reactie gewijzigd door TimoVeld op 21 mei 2014 16:49]

De unlimited abonnement van 5 euro per maand, gelijk aan de 10 euro variant met uitzondering van geen mobiele apparaten.
Plus dat er nog reclame rechten uit betaald word aan Spotify voor want die gene die niet betalen krijgen wel reclame!

hoe dan ook je betaald alsnog ook al sta je er niet bij stil

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 21 mei 2014 19:08]

Je gaat van ¤10 uit, maar ik zit nog gewoon op mijn ¤5 p/m Unlimited-abonnement hoor. En KPN/de-telco's zal ook wel een kleine discount bedongen hebben..

[Reactie gewijzigd door Jelv op 21 mei 2014 16:04]

Nu nog Beatles-rechten kopen van Apple en ik ben tevreden ;)
Zelf mis ik Tool
Tool is dan wel weer zo'n typisch bandje dat helemaal geen zin heeft in Spotify ;)
Maar idd, het mist wel.
Ehhhh gewoon van je eigen pc in je lijst kiepen en als je je lijst sinct doormiddel van het usb kabeltje staat tool gewoon op je mobiel tussen de rest
Wacht even... dus als je je playlist vervolgens openbaar maakt, dan...?
nope dat dan weer niet
Zelf luister ik voornamelijk underground muziek en het verbaast mij hoeveel daarvan gewoon op spotify staat. Ja tuurlijk soms mis ik hier een EPtje of een album daar. Maar zelfs wat oudere muziek wordt gewoon toegevoegd. Ik miste het album Genesis Device (2010) van Audio op spotify en die staat er tegenwoordig gewoon bij.

Ik heb zelfs nummers gevonden die niet eens op youtube te vinden zijn. Ze zijn echt wel goed bezig daar.

Als iets niet op spotify staat dan kan je ook het label erop aanspreken. Ooit eens een mailtje gestuurd naar een label om te vragen of ze een album konden toevoegen. Dat hebben ze binnen een week gedaan geloof ik
Aan de ene kant is er toch wel wat muziek die ik niet terugvind. Aan de andere kant ben ik verbaasd dat een deel van de meer obscure muziek waar ik naar luister er uberhaupt op staat.

Het is frustrerender wanneer een volledige cd ontbreekt zonder duidelijke reden terwijl alle andere cd's van de band er wel op staan.
Zelf mis ik Tool
Ach, je mist er niks aan :P
Ook ik heb een spotify premium abbo. En heb er nog geen moment spijt van gehad. :)
Zelf merk ik ook dat ik meestal in de auto op de terugweg spotify opzet. En dat is wel ongeveer tussen 4 en 5 :P
Hopelijk blijft het nog mooi lang bestaan.
Het enige wat ik nog mis is het tegelijk streamen naar twee apparaten op één account
Het enige wat ik nog mis is het tegelijk streamen naar twee apparaten op één account
Je maakt me nieuwsgierig waarvoor je dat wilt?
Nogal irritant als je Spotify op je telefoon aan het luisteren bent, en ondertussen zet je vriendin thuis een muziekje aan. Dan wordt het een gevalletje van het vaakst mogelijk op 'play' drukken om te winnen ;)
Ieder een eigen account? Zoals de rest van de wereld dat doet?

ps. Ik vermoed dat je steeds met moedwil verliest, anders wordt het op de bank slapen. ¤10/maand extra voor een gezond xxx leven is toch een kleine prijs om te betalen ;-)
Als je een playlist opslaat en offline beschikbaar maakt op de telefoon en dan spotify in de 'offline' modus zet, kan je tegelijk luisteren met je vriendin. :)

Dat gezegd hebbende, wij hebben hier Spotify Premium via KPN en kunnen eigenlijk niet meer zonder, zo simpel, snel en toch behoorlijk compleet.
Wat denk je van een gezin? En het kan trouwens wel in combinatie met Sonos apparatuur! :)
Wat denk je van een gezin? En het kan trouwens wel in combinatie met Sonos apparatuur! :)
En de buurman en andere kennissen niet vergeten. ;)

Nee zo werkt het concept van spotify niet, is persoonlijk account waar deel van jou betaling word doorbetaald aan artiesten voor elk beluisterd nummer, voor dubbel beluisteren moet ook twee keer betaald worden door spotify.

Wellicht dat ze familiepakket of zo zou kunnen aanbieden in toekomst om niet 1 gezin 40 euro te laten betalen, maar vraag me af of dat wel goed in te passen is in het model van spotify.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 21 mei 2014 16:47]

Waarom kan dit wel met netflix dan? Zit hier zo'n verschil in het betaal systeem naar de rechthebbende?
Gokje: 1 account voor 2 apparaten, dus dat hij samen met broer/zus/vriendin/vriend/vrouw/man 1 account kan gebruiken
Als ik op mijn werk spotify luister via mijn telefoon, kan mijn zoontje niet naar zijn muziek luisteren, best vervelend. Het irritante is dat hij de streaming van degene die eerst luistert dan afsluit.
Ik wacht nog steeds op het "familieaccount". Ik en mijn vrouw luisteren zelf veel muziek op het werk en om voor 2 accounts te betalen is echt zonde! Er is ooit toegezegd dat er iets zou komen... Majah

Ik vraag me trouwens af, of dit ook de abo's van KPN zijn. Daar krijg je dan ook "gratis" accounts, uiteraard betaal je via je abonnement enz.
Waarom is dat zonde? Als voor 10 euro een hele familie kan luisteren (bijv. 5 personen), dan word er dus ook substantieel meer geluisterd op 1 abbonement. Het is wel de bedoeling dat we naar Spotify kunnen blijven luisteren, niet dat ze zo snel mogelijk op de fles gaan:).

Je betaald gewoon per gebruiker zoals je dat met zoveel dingen doet.
Gwn op 1 account inloggen op maximaal 3 devices... Niet meer dan 3000 songs and your all goooodd
Dat gaat dus niet omdat je maar op één device tegelijkertijd kan luisteren, tenzij je dus alle playlists offline download en in vliegtuig modus gaat. Maar dat lijkt mij totaal niet praktisch.
Leuk, al die enthousiaste reacties.

Maar misschien ben ik wel een paranoia controlfreak dat ik liever niet afhankelijk ben van een monopolist, maar zeggenschap heb over wat ik koop.

Ik download dus nog regelmatig muziek.
Via legale alternatieven? Je kunt natuurlijk ook je muziek via iTunes kopen. Of een van de vele andere streaming diensten nemen. Daarmee sterk je de concurrent zodat zij ook completere muziekcollecties kunnen bedingen.

Dan draag je toch je steentje bij aan concurrentie ipv monopolie:).
Ja, iTunes onder andere. Maar goed, ik denk dat het gewenning is. Moet het maar zien als een bibliotheek ofzo.
Spotify is niet de enige speler in de markt die flat-free muziek aanbiedt. Zo heb je Google All Access, Sony Music Unlimited en menig andere spelers.
Zo zie je maar weer dat een fatsoenlijk betaal-model wel mensen trekt. Sinds spotify download ik nooit meer illegaal muziek, scheelt een hoop geklooi, helemaal met vervelende programma's als Itunes...
Helemaal gelijk heb je! Ik dacht ook dat NetFlix de filmwereld zou veranderen maar dan moet de collectie nog wel iets uitbreiden. Als dit voor elkaar is weer ik zeker dat piraterij grotendeels verleden tijd is.
Ik denk dat de 'gratis' abonnementen die telefoonproviders leverden voor Spotify ook zeker veel mensen over de streep hebben getrokken.
Netflix heeft het een stuk lastiger dan Spotify:
  • Videocontent is vele malen duurder om te produceren dan muziek, en is dus duurder qua licentie-aanschaf door Netflix.
  • De film- en tv-wereld is nog conservatiever en ingewikkelder in het uitbrengen van content via nieuwe kanalen dan de muziekwereld. Ze zijn als de dood voor verlies van inkomsten en denken alleen in eilandjes, inperking en blokkering.
  • Video kost een hoop meer bandbreedte dan audio, wat voor Netflix een grote kostenpost zal zijn.
Toch hoop ik dat Netflix blijft groeien, of dat een nieuw, soortgelijk initiatief het voor elkaar krijgt om veel meer content in één video-streamingdienst te krijgen. Zelfs als de prijs daarvoor omhoog moet, vind ik het alsnog een goed idee. Het liefst ook gelijk hele seizoenen van series, in plaats van een aflevering per week, en sowieso alles veel actueler (eerder beschikbaar). Maar of de contentindustrie ooit het licht gaat zien is afwachten. Spotify levert binnen de muziek in elk geval iets waar consumenten echt blij van worden. Nu video nog :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 21 mei 2014 17:07]

Er zullen altijd mensen zijn die voor niks op de voorste rij willen zitten, maar het zal inderdaad wel significant minder worden ja. Mits ze meer van dit soort betaalde diensten op blijven zetten en in de lucht houden.
Ik vraag me hoe de inkomstenverdeling van de labels er op dit moment uitziet. Ik heb het idee dat ze door Spotify meer geld (gaan) verdienen dan ooit. Vroeger kochten mensen af een toe een plaatje, en waren die aankopen onvoorspelbaar. Nu heb je een reusachtige groep mensen die standaard maandelijks geld afstaat. Je hebt zo niet alleen veel meer zekerheid, maar als deze groep nog groter wordt, ook meer inkomsten?
Ik ben over het algemeen erg blij met Spotify maar ga mij langzamerhand wel ergeren aan een paar dingen. Niet alle releases komen naar Spotify (lees Colplay, Black Keys)... daarnaast betaal ik ¤ 9,99 per maand maar krijgen de gratis gebruikers steeds meer mogelijkheden die betalende leden ook hebben. Ik zou graag wat meer exclusiviteit willen als betalend lid en een completer aanbod van nieuwe muziek. En de nieuwe interface ziet er leuk uit maar moet soms wel tig keer op back drukken om weer bij het hoofdmenu uit te komen, kan dat niet handiger?
Wat voor exclusiviteit zou je dan willen? Het verschil is toch de bron van inkomsten voor Spotify.
Jou reclame voorschotelen of jij koopt de reclame af.

Interface klopt helemaal. Vind persoonlijk dat het ook wel wat lichter mag zijn allemaal.
Zou ook wel een de mogelijkheid willen zien dat waar je gestopt bent op je mobiel de PC verder gaat zodra je op Spotify op play drukt en vice versa.

Verder zeer tevreden met Spotify en Hi abbo onbeperkt streamen.
En terecht! Ik gebruik het nu al tijden en zou niet meer zonder kunnen. Had het oorspronkelijk via KPN gekregen (alles in 1 pakket), en stond er wat sceptisch tegenover. Maar na dit enige tijd gebruikt te hebben, begon ik er toch erg fan van te worden.
Ik gebruik het nu vooral voor thuis tijdens klussen, sporten, en in de auto op mn radio (toestel+audio kabel, en radio op AUX aansluiting). Werkt heerlijk.
Ook al 2 jaar tevreden Spotify premium gebruiker icm. Sonos. Was er maar een soort gelijke aanbieder voor films/series.... Gebruik nu Netflix maar dan mis je toch een hoop.