Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Spotify krijgt vanaf woensdag een donkerder uiterlijk in de clients voor iPhone, desktop en web. Versies voor andere platformen volgen binnenkort. Spotify voegt bovendien een 'Jouw muziek'-functie toe om muziek op te slaan zonder het in een playlist te zetten.

Spotify vervangt de sterretjes die in de apps staan om een liedje direct in de Favorieten-playlist te zetten door een plusteken, waarmee een liedje direct in de nieuwe categorie 'Jouw Muziek' staat. Daar kunnen gebruikers de gekozen muziek rangschikken naar onder meer album en artiest.

De muziekdienst heeft bovendien voor het eerst in jaren een nieuw uiterlijk meegegeven aan zijn clients. De interface is voortaan donkerder en voorzien van ronde iconen. Bovendien schaalt de desktop-client voortaan beter mee met schermresoluties; dat is met de huidige client nog wel eens een probleem.

Spotify zegt het nieuwe uiterlijk bepaald te hebben op basis van input van gebruikers, aldus productmanager Michelle Kadir in een interview met Tweakers. "De bedoeling was vooral om content vooraan te plaatsen in de interface." De nieuwe interface zal volgens Kadir 'binnen enkele weken' beschikbaar zijn op alle platforms. Spotify begint met de clients voor desktop, web en iPhone. Naast het nieuwe uiterlijk en Jouw Muziek past Spotify voortaan de aangeraden playlists aan op de locatie, periode van het jaar en tijd van de dag: zo verscheen er dinsdagavond tussen vijf en zes 's avonds een 'Commute'-playlist voor de weg van werk naar huis.

Tweakers kon al even aan de slag met de nieuwe interface. De tab Jouw Muziek is handig, maar omdat de Favorieten-playlist voor veel gebruikers die rol al zal vervullen en muziek uit die playlist niet automatisch in Jouw Muziek staat, zullen gebruikers dat tabblad zelf moeten vullen. De donkere interface ziet er prima uit, maar kan op sommige schermen in direct zonlicht minder goed leesbaar zijn dan de huidige interface.

Nieuwe interface Spotify, april 2014Nieuwe interface Spotify, april 2014Nieuwe interface Spotify, april 2014Spotify, nieuwe interface april 2014

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

De webinterface is toch al een tijdje in het nieuwe uiterlijk? https://play.spotify.com/home

Hoe donkerder hoe beter :)

@Xepos

Raar, ik heb toch echt al de nieuwe interface..

[Reactie gewijzigd door Laidback Luc op 2 april 2014 09:07]

Bij mij is het nog altijd niet veranderd hoor. Heb nog altijd de witte achtergrond.
Een lichte achtergrond ziet er juist moderner uit. Daarnaast is afleesbaarheid buiten een van de key features die in mijn ogen een app behoort te hebben. Als alles straks bijna zwart is, dan wordt dit een heel stuk lastiger.

Ik snap niet goed dat daar nooit naar gekeken wordt. Samsung precies hetzelfde. De sms app is zwart. god zij dank is de email nu eindelijk licht van kleur! maar settings en de drop down is allemaal zwart. je kunt het amper aflezen in direct zonlicht. Dat snap je toch niet!

Als spotify nu gewoon een thema optie erin had gezet waarbij gebruikers kunnen kiezen tussen een lichte en een donkere... dan was het in mijn ogen veel beter geweest. ik hoef geen donkere spotify. wat zal mij het verdomme hoe de app eruit ziet. als het maar werkt en als ik het maar goed kan gebruiken... ook buiten.

Ook vreemd dat ontwikkelaars nog altijd vast houden aan early release voor iphone terwijl de android community tegenwoordig veel groter is dan iOS.

[Reactie gewijzigd door sygys op 2 april 2014 09:13]

Ik zeg niet dat een donkere achtergrond beter is. Ik maak alleen de observatie dat bij mij de achtergrond nog altijd wit is :)

Maar ik ben het mee eens dat het mogelijk moet zijn om een thema in te stellen aangezien niet iedereen dezelfde usecase heeft.
Samsung doet dit omdat zij OLED schermen gebruiken, en zwarte interface verbruikt veel minder energie op een OLED scherm, daarbij is de afleesbaarheid van een zwarte interface in zonlicht op een OLED scherm juist beter, door het hoge contrast
Sorry ik heb op de verkeerde gereageerd bedoelde eigenlijk te reageren op laidback die zegt "hoe donkerder hoe beter."

Maar ik kan eerlijk gezegd ook niet zeggen dat ik de nieuwe interface mooier vind..

[Reactie gewijzigd door sygys op 2 april 2014 09:16]

Ik vind het wel goed uit zien. Wat betreft buiten gebruik heb je gelijk. Dan hadden ze inderdaad gewoon een theme switcher moeten toevoegen.

Ik vind het donkere vooral 's avonds prettiger. Niets vervelender dan een lichte interface als je half slapend een ander liedje wilt op zetten.

Ze moeten de kleur gewoon aanpassen aan de tijd van de dag :P . 'S nachts donker en overdag goed helder voor buiten :P
Net als google maps doet wanneer de lichtsensor opmerkt dat het donker is in de auto. Dat is inderdaad een geniaal idee. snachts in bed is het inderdaad beter een donkere interface te hebben... daar heb jij weer gelijk in :) Maar goed, snachts in bed hoor je ook eigenlijk te slapen ;)
Hoort je OS niet gewoon het licht te regelen?
Dat kun je zo instellen ja. Ik kies er voor om dit zelf te doen omdat ik nogal kieskeurig ben en gevoelige ogen heb. Plus ik denk dat het batterij scheelt door het zelf te doen ipv die sensor te laten werken. Maar daar kan ik mij in vergissen.
Bij mij past Android inderdaad de lichtsterkte aan, maar Google Maps schakelt (bij mij in ieder geval) daarnaast ook nog eens naar een andere kleurenschema wanneer hij detecteert dat je in het donker rijdt.
navigatiesystemen doen dit allemaal al vele jaren. Dat is zelfs essentieel in het gebruik in de auto. Anders zou je in de avond verblind worden door het felle licht.
Alleen bespaart een donkere achtergrond één meer accu en twee is het in zonlicht veel beter leesbaar... Dus voor mobile devices, donker :)
Dat hangt ervan af of je een OLED of LCD scherm in je telefoon hebt, bij een LCD scherm verbruikt een donkere interface juist meer
Bij OLED is dat nog een serieus verschil, is dat bij LCD zoals jij meld ook zo? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
Bij LCD monitoren is het verschil minimaal, gaat maar om enkele procenten (zie bijv http://techlogg.com/2010/...4-more-monitors-tested/17 ). Ik gok dat dit ook op gaat voor mobieltjes.

Backlight lijkt me een grotere factor op het gebied van energieverbruik bij LCD. Dan zou het zomaar kunnen dat een lichte achtergrond minder backlight nodig heeft dan een donkere om goed zichtbaar te zijn (en dus zuiniger), maar dat is een gokje :)
Een standaard LCD verbruikt niet meer bij donkere content.

Bij schermen met backlights die dynamisch (matrix of lijnsgewijs) worden aangestuurd maakt het wel verschil maar dat is niet mainstream, en zeker niet in mobieltjes of andere draagbare apparatuur.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 2 april 2014 11:40]

Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat testen voor iOS sneller kan. Je ontwikkeld voor maar een paar versies van iOS. Voor android is 2.1 en 2.2 2.3 nog steeds het meest gebruikt. Maar veel hebben ook nieuwere versies. Voor iOS is 7 het meest gebruikt en draait 15 procent ofzo een oudere versie. Dus dan heb je met 3 versies (5,6,7) een grote groep gebruikers te pakken.

edit: Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Maar het lijkt me een logische verklaring.

bron android: http://developer.android....l?utm_source=ausdroid.net
bron iOS: https://developer.apple.com/support/appstore/

[Reactie gewijzigd door air2 op 2 april 2014 10:59]

Volgens jouw bron is Android 4.1 het meest gebruikt, niet 2.3.
Ook vreemd dat ontwikkelaars nog altijd vast houden aan early release voor iphone terwijl de android community tegenwoordig veel groter is dan iOS.
Nee hoor, dat heeft gewoon met dollartekens en ontwikkeltijd te maken.
iOS brengt nog steeds meer geld in het laatje dan Android.
Daarnaast is er erg veel fragmentatie bij Android.
Er zijn momenteel 8 verschillende Android-versies in gebruik en +/-4000 verschillende apparaten in omloop. Die fragmentatie is een nachtmerrie voor ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 2 april 2014 15:05]

Raar, ik heb toch echt al de nieuwe interface..
Idem hier, heb dit al tijden. Was wel ff knullig toen ik m'n Android app opende, daar heb je geen knop voor je "Jouw muziek" (dat komt er dus nog aan). Kon dus toen weer alles vanaf een pc overzetten naar de playlist "Favorieten". :')

Ik vind al dat donkere overigens geen verbetering. Snap ook niet waarom het zo afwijkend moet zijn van een standaard Windows-programma (geen idee hoe het bij Mac zit).
Hoe donkerder hoe beter :)
Monitor uitzetten doet wonderen...

Ik vind het niets al dat sombere zwart en donkergrijs.
Web is inderdaad al donker.
Gelukkig is mijn Windows en Android app nog gewoon licht want ik vind die nieuwe interface niet prettig en wil de oude interface behouden.
Ligt het aan mij of zie ik het hele "Your music" gedeelte niet in mijn iOS app? Ik heb het nieuwe uiterlijk, maar kan alleen nummers "star"-en. Ik heb ook nog gewoon een starred playlist.

Misschien omdat ik geen premium gebruiker ben?
Ik ben wel premium gebruiker en heb het ook niet.
Hmm het staat ook niet in de changelog van de app update. Misschien dat dat weer met een nieuwe update komt...:(
Wel vaag dat ze het aankondigen en dan niet in de update stoppen.
Zelfde probleem kan het ook niet vinden... maar in het filmpje die ze laten zien zit het wel...
Zelfde probleem, ben ook een premium gebruiker. Ik heb echter nog geen update ontvangen voor de nieuwe desktop interface. Misschien dat dit account gebonden is en dat het na de desktop update wel te zien is? Geen idee...
Wat ik zelf nog heel erg mis is een history van afgespeelde muziek, maar ook history van afspeellijsten e.d. Bovendien vind ik de interface soms nog erg vaag. (iOS vooral)
Interface op android en pc vind ik ook niet altijd vanzelf sprekend. Zo zijn radio zenders maar vreemd in elkaar gezet. en het "ontdekken" van muziek is ook maar een zooitje.

Wat ik als laatste nog erg jammer vind is dat wanneer er een nummer voorbij komt op "radio" in spotify en je vergeet te kijken welk nummer het is dat je niet meer terug kan om te kijken. Dus dan heb je gewoon pech.
De 'oude' spotify desktop client heeft die iig wel: als je bij play queue klikt, kan je dan daarna boven in beeld 'History' klikken. Kon dat bij de webinterface niet zo snel vinden, inderdaad.

Sowieso lijkt het hele concept van de play queue niet te bestaan in de webclient??

[Reactie gewijzigd door Blaurens op 2 april 2014 09:55]

Ik zag het nut van Spotify niet zo in, waar iedereen zo hyper was over de mogelijkheid tot onbeperkt muziek voor 10¤/m, maar aan de andere kant fel tegen de telecomwereld over hetzelfd principe in de telefoons.

Maar sinds een half jaar heb ik het "gratis" bij mijn kpnabonnement, en straks ook bij mijn a.s mobiel abo.
Ik heb me wat verdiept in de materie ( ben het gaan gebruiken :+ ) en moet eerlijk mijn eigen fout inzien.
Spotify is geweldig opgezet.
Je vult je playlist en krijgt regelmatig update's met 'wat je ook leuk kan vinden ....'
Zo leer je weer andere dingen kennen, waar je eerst niet echt naar keek ( #throwback Thursday is geweldig )

Zeker nu Hi eindeloos het Spotify naast je data integreerd, is het fantastisch om de muziek in de cloud te laten, omdat je toch geen verbruik hebt in de databundel.

dat 'jouw muziek' lijkt me practischer dan de favorieten, omdat je dan nog de album en artistview er ook bij hebt.
Dan zie je maar hoe sterk meningen kunnen verschillen. Het enige wat mij trekt in Spotify is het actief 'ontdekken' van muziek dat mij niet lukt met andere services als Last.FM. Als je kijkt naar wat men biedt, dan krijgt de gemiddelde audiofiel een hartverzakking:
  • "High quality" streaming a compressed 160kb (320 voor 10 euro/m)
  • Geen ondersteuning voor Lossless files (lokaal)
  • Bemoeienis met jouw bestandsstructuur
Neen, dank u.

OT: Daanaast ben ik ook geen fan van het nog donkerder maken van de interface. Het was al een verschrikking (vergeleken met de concurrent iTunes, danwel andere players) en het komt de leesbaarheid niks ten goede (allerminst op mobiele platformen).

Conclusie: Gratis op ontdekkingsreis, tot je frustraties je te boven gaan.
Aangezien ik me niet tot als audiofiel wil bestempelen ( muziek op 160kb of 320 kb is hetzelfde imo ) kan ik daar niet over oordelen.
Ik zou zelf niet direct 10¤/m neerleggen voor zo'n dienst, zeker neit zolang mijn autoradio het gewoon nog doet.

Dus lossless is ook al geenissue hier, het enige wat ik dan weer wel 'jammer' vindt, is dat ze het in een encrypted folder zetten ( de files zijn er wel, maar niet normaal leesbaar iig )
daarintegen zoekt de app gelukkig wel naar het ext-sd kaartje, zodat de kleine interne opslag gespaard blijft.

Ik zet vrijwel altijd alles op de donkerste interface, maar zoals we al overeengekomen waren, zijn dat persoonlijke details.
Wel mogen de apps op de mobile device's grotere / ruimere interface's krijgen.
Zonder een hele discussie te willen starten, zou ik je aanraden een keer een blinde luistertest te doen (ABX) met lossless en 320 kbps muziek. Hier zijn speciale programma's voor die ervoor zorgen dat het echt een blinde test is.

Als jij in significant meer dan 50% van de gevallen kunt aanwijzen naar welke van de twee je luistert, dan kom ik persoonlijk naar jouw thuis om je een appeltaart en applaus aan te bieden.
Dat is natuurlijk onzin aangezien dit veel, zoniet alles te maken heeft met de installatie waarop je de nummers beluistert. Met Apple oordopjes zal je het verschil niet horen. Met een degelijke hifi set van een paar duizend euro hoor je het wel degelijk.
Sluuz was me voor (bedankt!). Duizenden euro's is wel wat hoog gegrepen, want zelfs voor een paar tientjes extra merk je al een wereld van verschil.
Ik raad je aan om van de grote schreeuwers af te haken (i.e. Apple, Bose, Logitech) en gewoon eens eerlijke merken in je huis / op je hoofd te zetten.
Ik heb zelf o.a. een AKG K550 hoofdtelefoon (mid-fi, prijs ligt nu rond de ¤200,-) en daar hoor ik geen verschil tussen 320kbps en lossless.

Mijn aanbod staat: als jij, wat mij betreft op een hifi installatie van een ton, in een blinde luistertest in significant meer dan 50% van de gevallen kunt aanwijzen of je naar 320kbps of lossless uistert, dan kom ik persoonlijk naar jouw thuis om je een appeltaart en applaus aan te bieden.

Als het aankomt op geluidskwaliteit, wordt 99% bepaald door de kwaliteit van je speakers of hoofdtelefoon. En misschien 1% door de geluidsdrager (mp3, CD, vinyl, whatever). Dus het is een beetje zonde een hele muziekservice aan de kant te zetten om die ene procent...

[Reactie gewijzigd door sjaakaq op 4 april 2014 14:29]

Ik heb een hifi-installatie van een ton en jij komt aan met een appeltaart? :+

100% van je waarneming wordt bepaald door je oren (en consorte), dus als daar iets mee mis is kan ik begrijpen dat je het inderdaad niet hoort.

Ik hoor het (ook zonder een installatie van een ton; heb Teufel en B&W) en ik vind het de moeite waard om alles lossless te hebben. Punt uit. Als je kinderachtige wedden-dat discussies wil gaan voeren verwijs ik je graag naar de lokale basisschool.

-- edit --
Overigens hoor je dit verschil natuurlijk alleen met muziek die je kent, dus jouw weddenschap gaat ook helemaal niet op.

+ Wat je zegt over 1% is echt onzin. Met die compressie worden bepaalde streams gewoon lomp weggehaald. Dat is geen slim proces en dat is (afhankelijk van de track/muziek) merkbaar.
-- end edit --

Terug naar topic: het is absurd dat een populair programma (misschien is dat dan ook de reden) als Spotify geen LA-codecs ondersteund.

[Reactie gewijzigd door vpm op 4 april 2014 14:51]

Wat is dit nu weer voor absurde stijl van discussiëren? Argumenten als "je bent kinderachtig" of "er is iets mis met je oren" hebben echt 0% overtuigingskracht.

Feit blijft dat zelfs mensen die diep in de materie zitten en er echt hard hun best voor doen, keer op keer niet het verschil horen: http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showforum=40
Argumenten als "je bent kinderachtig" of "er is iets mis met je oren" hebben echt 0% overtuigingskracht.
Waar lees jij dit?
En hoe krijg ik die update op mijn PC? Want ik zie geen optie in Spotify daarvoor.
Overheen gelezen (bedankt maarud!)

Ik hoop tevens dat hij nog wel redelijk soepel blijft draaien op mijn iPhone 4. De huidige versie is nog te behappen qua snelheid, maar hoop niet dat deze enorm inkakt met deze versie.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 2 april 2014 09:18]

'De nieuwe interface zal volgens Kadir 'binnen enkele weken' beschikbaar zijn op alle platforms'

Komt vanzelf wel zo'n update-balkje in beeld, mocht het niet automatisch gaan :)

[Reactie gewijzigd door maarud op 2 april 2014 08:52]

Groot deel van de paginas op de pc zijn webbased. dus ik vermoed dat het vanzelf gaat. misschien zelfs wel zonder update
Ik haal deze verfrissing van het uiterlijk met minimale functionele toevoegingen graag binnen :).

Edit - is nu beschikbaar!

Ik vind trouwens een nieuwe functie 'Connect' tijdens het afspelen van muziek. Zo kun je van elk apparaat (met deze Spotify update) een afstandbediening en ontvanger maken zonder extra app. Net als dat bij Rdio het geval is. Heel nice!

Edit 2 - ik zie trouwens geen 'Jouw muziek', nog eens goed neuzen.

[Reactie gewijzigd door prodygee op 2 april 2014 10:31]

Connect is niet nieuw binnen spotify hoor, ik heb speciaal een versterker (pioneer) aangeschaft die dit ondersteund. Werkt erg mooi.

edit: of bedoel je op desktop? ik zie hem nog niet op desktop iig.

[Reactie gewijzigd door Pinin op 2 april 2014 09:53]

Ik doelde op het besturen van je iPad via iPhone, ik hoop op zo'n functie. Regelmatig plaats ik op verjaardagen de iPad in de huiskamer. Uiteraard zou Spotify integratie/AirPlay op je versterker een ideale oplossing zijn. :)

Misschien heb ik de functie gemisinterpreteerd. Desktop versie is idd nog niet beschikbaar.
Mooie update.

Grootste omissie blijft helaas: geen mogelijkheid om de queue (wachtrij) te zien en bewerken op mobile clients.
Op android wel hoor. Gebruik het altijd. Alleen volgorde aanpassen kan niet.
Hmm, je hebt gelijk. Gebruik altijd mijn iPhone hiervoor - maar zie nu dat Spotify op mijn Samsung deze functie wel heeft. Vreemd, hoe moeilijk kan het zijn. Thanks!

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 2 april 2014 10:58]

Ziet Spotify op Windows er nu nog steeds uit als een OS X applicatie? Dat was toendertijd de reden dat ik voor Deezer ben gegaan.
Raar argument om een hele service te laten vallen. De OS X app en Windows app lijken gewoon op elkaar. Er is ook gewoon geen reden om beide totaal verschillend te laten uitzien.
Kom nu maar met de gratis versie voor WP8. Daar zit ik namelijk op te wachten.
Inmiddels heb ik (uit frustatie) maar een premium account aangeschaft, maar de functionaliteit loopt ver achter, in vergelijking met de andere mobiele OS's. In de lente komt er een "mega" update voor WP8. Wel weer jammer dat de Windows RT versie ontbreekt met de mogelijkheid tot Play to device(s).
Verdwijnt 'Favorieten' nu helemaal, of kan je nog steeds snel/makkelijk muziek aan deze playlist toevoegen? Juist het een liedje een 'ster' kunnen geven vind ik een heerlijke functionaliteit, je kan in een klik een liedje toevoegen aan je favorieten, mijn veruit meest gebruikte playlist.
Favorieten verdwijnt niet helemaal, ipv het sterretje komt nu een plusje waardoor de muziek naar 'Jouw Muziek' gaat. Wil je muziek aan je favorieten toevoegen moet je nu voor meer opties kiezen en dan 'toevoegen aan' en dan voor de playlist favorieten kiezen. Iets meer werk dus.