Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Een Russische Proton M-raket met een geavanceerde telecommunicatiesatelliet aan boord is kort na de lancering ontploft. De verwoeste satelliet moest onder andere afgelegen gebieden in Rusland van internet voorzien.

Proton M-raketDe Proton-M raket werd gelanceerd vanaf de Russische basis Bajkonoer in Kazachstan. Na een kleine negen minuten ontplofte de raket op een hoogte van circa 150 kilometer. Delen van de raket kwamen neer in Siberië en in de Stille Oceaan, maar er zijn geen meldingen van slachtoffers of schade, zo bericht Reuters.

De precieze oorzaak voor de ontploffing is nog niet duidelijk, maar de Russische ruimtevaartorganisatie Roscosmos denkt dat er problemen zijn geweest met het stuurmechanisme bij het derde deel van de drietrapsraket. Totdat er meer zekerheid is over het incident zal Rusland geen Proton M-raketten meer lanceren. In juli crashte ook al een Proton M-raket waarbij drie satellieten ter waarde van circa 150 miljoen euro vernietigd werden.

Door het ongeluk is een kostbare en geavanceerde telecommunicatiesatelliet verloren gegaan. De Express-AM4R moest onder andere internetcommunicatie met afgelegen gebieden in Rusland mogelijk maken, maar de 5000kg zware kunstmaan zou ook telefonie, videoconferencing en andere streams kunnen versturen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

aluhoedje op, misschien is het wel gewoon goed gegaan :+
Ik denk als je wilt speculeren beter kunt beginnen over hoe toevallig het is dat deze mislukte lancering komt, nadat Rusland had aangekondigt America van het ISS te willen weren in 2020. Kantekening is wel dat volgens mij wanneer het dan ook wordt opgeheven, maar dat doet verder niet af aan de dreiging die uitgaat van deze suggestie.
Proton-M raketten ontploffen met grote regelmaat en de Russen lijken niet in staat de problemen met de raket op te lossen. Speculatie dat de VS iets met deze ontploffing te maken heeft is dan ook grote onzin.
Met grote regelmaat ontploffen is op zijn zachtst gezegd nogal overdreven, van de 80 launches zijn er 6 mislukt + 2 deels mislukt., en enkele daarvan zijn al 10 jaar terug ofzo uit de begintijd van de Proton-M.

En die failures waren niet eens allemaal explosies, en niet allemaal te wijten aan de Proton-M (in enkele gevallen faalde bijvoorbeeld het upper block, niet de Proton-M zelf). Vooral de Briz-M wil nog wel eens falen.

Van de laatste 7 (partial) failures (inclusief die uit dit artikel) zijn er maar 2 aan de Proton-M te wijten, en één deels (no separation). Bij de overigen zat het probleem niet in de Proton maar in het upper block.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 16 mei 2014 16:23]

Het is de 5e launch failure sinds 2011, dat is wel degelijk veel. De Proton raket is natuurlijk heel oud en is al voor honderden lanceringen gebruikt, daarom zie je deze problemen nog niet terug in de gemiddelden.
Het is de 5e launch failure sinds 2011, dat is wel degelijk veel.
Alleen lag in slechts 2 van die 5 gevallen het probleem bij de Proton-M, de overige gevallen betroffen failure van het upper block, niet van de Proton-M.
De Proton raket is natuurlijk heel oud en is al voor honderden lanceringen gebruikt, daarom zie je deze problemen nog niet terug in de gemiddelden.
De Proton-M, want daar ging het hier over, is van 2001 (first launch: 7 april 2001, succesvol) en heeft nu 80 launches gehad.

De originele Proton is idd een oude raket, en die wordt dan ook niet meer gebruikt (laatste lancering was van 30 april 2012).

Daarnaast is de Proton-M één van de meest gebruikte lanceerplatformen op dit moment, dus dan komt het al sneller in het nieuws.
Inderdaad het zijn in de recente geschiedenis altijdt de Russen geweest die de beste raketten maakten en die dus zelfs raket motoren aan Amerika verkoopte. Echter lijkt het erop dat Rusland sancties oplegt aan Amerika mbt. tot de verkoop van raket motoren.

Tevens verzorgt Rusland voor het overgrote deel de lanceringen naar het ISS, dat is ook de reden waarom Rusland de uitspraak van het weren van Amerika op het ISS kan maken.
Die boycot is alleen maar voor de sier. De Amerikanen hebben nog voor 2 jaar aan motoren liggen (bij normaal gebruik) en degenen die ze voor civiel gebruik inzetten kunnen ze wel vervangen.
Die boycot is dus zeker niet voor de sier, want het is een response op de sancties die het Westen (voor niet algeheel duidelijke redenen) heeft opgelegt aan Rusland vanwege de situatie in Oekraine.

En omdat Amerika zelf nog alternatief heeft (officïeel) zullen ze dat best merken.
Lijkt me zeker onzin. VS en Russische ruimtevaart werken nauw samen.
Op het moment is er nog maar een kleine samenwerking en dat heeft alleeen nog te maken met de iss! De rest is opgeschort ivm de crisis rond oekraine!
Dat dachten ze in Iran ook tijdens Stuxnet. Zeker weten doe je het nooit. Beter maak je het beste ervan: aluhoedje op en gezellig rond het kampvuur :*)

Er is ook best reden te denken aan sabotage:
"The Proton-M rocket, carrying an advanced Express-AM4R satellite, was launched on schedule from Baikonur on Friday. The Express-AM4R would have been Russia’s most advanced and powerful satellite. Ironically, it was of the same design as the Express-AM4, which was lost in August 2011 in a failed launch."
http://rt.com/news/159304-proton-rocket-crashed-kazakhstan/

Gelukkig was Roscosmos (russische NASA) goed verzekerd: maximale schadebedrag 225 miljard dollar 8)7 .
Sabotage of niet, dezelfde raket wordt ook door een commercieel amerikaans bedrijf - ILS - gebruikt, maar het zijn alleen de Russische overheidsraketten die het niet halen (5 van laatste 36, van 397 totaal since 1965). Dus het Russische ruimteprogramma heeft ergens een probleem.

http://spaceflightnow.com/news/n1405/15proton/#.U3ZkKt-KBGs
The five Proton or Breeze M launch failures since December 2010 have all been on Russian federal missions. Only the partial launch failure on the Yamal 402 mission was on an ILS flight.
5 van de bijna 400. Nagenoeg 1 procent. Valt mee toch? Of is dit een vorm van Russisch roulette? :P
Wellicht dat degenen die voor onderhoud en lancering verantwoordelijk zijn, zelf net iets teveel 'tanken'. Althans, als je verschillen gaat zoeken tussen de Russische en Amerikaanse lanceringen en de raket is dezelfde, dan kom je toch al snel op de menselijke factor uit, vrees ik.
2030 Maankolonisatie, straks vinden ze geen vlag op de maan. :)
Weggewaaid?
Man op de maan was tegen rotzooi achterlaten?
aluhoedje op
Helpt niet tegen de brokstukken hoor :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 mei 2014 15:30]

De Proton-M raket werd gelanceerd vanaf de Russische basis Bajkonoer in Kazachstan.
Rusland heeft dus een flinke vinger in de pap daar. In ieder geval genoeg om erop te vertrouwen dat ze veilig raketten de lucht in kunnen sturen.
Die basis is dan ook gewoon Russisch. Hij stamt nog uit het Sovjet tijdperk, en wordt sinds die tijd gewoon gehuurd van Kazachstan.
Inderdaad, Rusland huurt het Baikonur Cosmodrome van Kazachstan, voor 115 miljoen dollar per jaar. Dit doen ze in ieder geval tot 2050.

Alleen wil Rusland wel minder afhankelijk worden van Kazachstan, daarom zijn ze een nieuwe lanceerbasis (Vostochny Cosmodrome), in het uiterste oosten van Rusland, aan het bouwen, deze zou vanaf 2018 operationeel moeten worden.

Daarnaast hebben ze nog Plesetsk Cosmodrome die tegenwoordig ook voor commerciele launches gebruikt wordt, naast wat militaire launches etc.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 16 mei 2014 16:09]

Da's niet handig voor geostationaire satellieten. Baikonur is al noordelijk op 45 graden, die andere 2 zitten op 56 en 60 graden. De ESA lanceert van 6 graden en de Amerikanen van 28 graden. Dat scheelt een heleboel bijsturen als je naar 0 graden moet.
Nou, die Russische blokkade gaat zo wel rap:
nieuws: Rusland overweegt blokkade sociale media
Ik denk niet dat het een met het ander te maken heeft, maar ik moet bekennen dat het ook mijn eerste gedachte was. Gelukkig overweegt Rusland alleen om social media te blokkeren en niet het hele internet, anders was deze satelliet ook nooit ontwikkeld denk ik.

Het naar de ruimte brengen van mensen en materiaal is nog altijd een kwestie van brute kracht waarbij eigenlijk niets fout mag gaan. Gaat er toch iets zelfs maar een fractie mis, dan is dit het resultaat.
Dat is zonde. Ik heb het idee dat er nog steeds best veel ruimtevaarten mislukken? Het idee om ooit eens naar het ISS te gaan of de maan vindt ik fascinerend maar zelfs als ik de (financiële) middelen had, zou ik nog wel 2x nadenken voor ik in zo'n raket zou stappen :)
150 miljoen is niet niks natuurlijk

Zelf dacht ik altijd dat er overal ter wered op zijn minst een satelliet verbinding is, is dit niet waar? Of is een dergelijke satelliet bedoelt ter versterking van het huidige netwerk?
"The Express-AM4R satellite which was being carried into orbit is the most advanced telecommunications satellite used by Russia, designed to provide affordable Internet access to people in remote parts of the country"

Waren blijkbaar voor goedkoop internet op afgelegen plekken in Rusland zelf.
Ja dat snap ik, dat staat ook in het artikel hier
Wat mijn vraag is: bestaat dit niet al lang, overal ter wereld?
Je kunt quasi overal ter wereld een verbinding opzetten. Die zijn echter extreem duur en relatief traag. Deze satelliet moest gaan concurreren met bestaande diensten door binnen Rusland sneller en goedkoper internet aan te bieden.
Dat gaat nu dus 2 keer zo duur worden.
Dat denk ik niet.

De satelliet moest internet gaan aanbieden voor een fractie van wat pakweg Iridium doet. Dat kan enkel als de Russische staat de tarieven subsidieert, en bij gesubsidieerde projecten is er doorgaans geen enkele relatie tussen investeringskost en prijs van het product...
Je vraag is nogal onduidelijk, wat versta je onder een sateliet verbinding, gps signaal, kunnen bellen, of internetten, of video streaming?

Uitgaande van bellen via een satelliet telefoon, er zijn verschillende systemen met elk een andere dekken en volgens mij is er maar 1 volledig, Iridium.
De verschillende systemen:
http://www.globalcomsatphone.com/support2.html
Iridium geeft wereldwijde dekking maar een aantal landen staan het niet toe.
http://www.globalcomsatphone.com/support7.html
Dat noem ik nog eens censuur. Poetin heeft gewoon die sateliet laten ontploffen zodat de rest van rusland geen massamedia heeft. :+ :9

Er is immers al een blokkade voor massamedia aangekondigd!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 mei 2014 18:08]

Zou zomaar kunnen
Wel erg toevallig allemaal...

Of kennen we Poetin nu iets teveel macht toe??
Never attribute to malice what can be adequately explained by faillure, om maar eens wat te parafraseren (en daar is heus wel wat op af te dingen soms, maar toch). Van alles dat Poutin op zijn geweten heeft schat ik toch niet in dat dit deel uitmaakt. Al was het maar omdat het niet zijn stijl van saboteren is.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 mei 2014 21:11]

150 miljoen is een fooi voor een land als Rusland
Maar niet voor het Russische ruimteprogramma.

Overigens zijn de Rusissche overheidsfinanciën helemaal niet zo solide als vaak wordt gedacht, zeker niet nu de Russische centrale bank zijn reserves er is aan het doorjagen om de Roebel hoog te houden.
Klopt, Rusland draait niet eens gelijk. Ze hebben voor 215 miljard aan olie en gas inkomsten hebben opgehaald over heel 2013 en alsnog hebben ze een staatsschuld van 9 a 10% van het BNP (Bruto Nationaal Product). Buiten dat is er bar weinig industrie in Rusland. De gehele olie sector neemt in 2013 toch al gauw 26.5% van het BNP voor zijn rekening niet eens meegerekend alle bakkers, slagers en supermarkten (etc.) die ook kunnen bestaan omdat mensen hier geld mee verdienen. Ze zitten ook nog is straks in een recessie (door eigen toedoen). Allemaal niet zo toppie als velen denken. Er zit voor kapitalen aan olie in de grond maar het eruit halen word steeds maar duurder (ruig gebied, lichtelijk frisjes, moeilijk bereikbaar etc.). Het is niet uit luxe dat ze bij de noordpool gaan boren. Dan heb je ook nog de kans dat binnen nu en 20 jaar we substantieel meer groene energie gaan gebruiken en dan zit je maar mooi met die zwarte troep in de grond.
Zolang die zwarte troep ver onder de grond zit is er niets aan de hand, behalve dat het niets oplevert. Het wordt pas een probleem wanneer de zwarte troep boven de grond komt. Die troep zit al jaren onder de grond en er is al die tijd niets ernstigs gebeurd. Ik zie dus ook niet in dat er nu ineens wat zou gebeuren.

En ja, dat het een duur geintje is om het spul te laten zitten kan ik me voorstellen. Geld moet immers rollen, het liefst naar je toe en dat geldt ook voor Rusland.
Wie zei dat er wat ging gebeuren met die troep onder de grond? Daar had ik het niet eens over. Bedrijfskundig gezien heb je mogelijke inkomsten misgelopen (opportunity cost) door niet tijdig genoeg alles naar boven te pompen. Dat is wat ik bedoelde.

Dat je je dat kan voorstellen is leuk en dat geld moet rollen is ook leuk. Bedoel je hier nog wat mee? Ik snap namelijk het punt wat je hiermee wil maken niet.

Wijziging is een kleine toevoeging.

[Reactie gewijzigd door CoranOrange op 16 mei 2014 19:27]

Straks zitten ze ook nog eens in een recessie. Klinkt denk ik nog net iets beter.

Wel jammer voor de russen die in afgelegen gebieden wonen dat omdat ze nu geen internet krijgen het ook zonder de grammatica politie moeten stellen.
Ik weet dat overheden in veel landen liever zelf de vuurwerkshows organiseren, maar dit gaat toch wel een beetje ver.
ik zie nergens vermeld hoeveel deze schade koste :)
In de bron staat dat de drie satelieten een totale waarde van $200 miljoen hadden
Da's het bedrag van een vorige ontploffing.
Dat is de schade van de payload die verloren is gegaan. De echte schade is veel hoger want de complete lancering is nu een kostenpost.
- De Proton-M
- De brandstoft
- De lancering (personeel)

Volgens Wikipedia is 10% van de lanceringen misslukt, waarvan 2 gedeeltelijk. Dat is toch wel een hoog percentage.
Inderdaad.

In juli crashte ook al een Proton M-raket waarbij drie satellieten ter waarde van circa 150 miljoen euro vernietigd werden.

Het gaat dus om de vorige mislukte en niet om deze lancering

[Reactie gewijzigd door beun92 op 16 mei 2014 18:50]

Alsof dat uitmaakt iedere leek kan zeggen dat dit geen schade post heeft van maar een paar miljoen euro maar veel meer. Des al niet te min is het wel gewoon een post met 0,0 inhoud t.b.v. het artikel.

[Reactie gewijzigd door Chip. op 16 mei 2014 15:53]

het zou je maar je gebeuren dat je daar in sybirie zit te ijsvissen en je een stuk raket aan de haak slaat :P of op je pan krijgt
Is normaal lol.

Zo geschrokken waren ze ook niet toen die meteoriet daar ergens insloeg, hier zou meteen paniek uitslaan en groot alarm.
voor vele wel, mij lijkt het wel mooi om mee te maken als een meteoriet voor mijn neus zal inslaan, lijkt me best interessant om is mee te maken :)
yup, voor je neus! Zeer interessant! Ben je hartstikke dood!
Geen paniek? Kijk youtube filmpjes. Al die mensen met glasscherven en omstanders waren anders best geschrokken.
Het zou voor mij wel de eerste levensbehoefte zijn, internet om in een afgelegen gebied in Rusland te overleven...in een houtje hutje zo ergens in de sneeuw ;)

Jammer voor deze eenzame zielen...even wachten nog ...
(en misschien is social media dan reeds al banned)
Geloof niet dat je dan zit te wachten op afleveringen van Wild Alaska.
Ze missen daar in de afgelegen gebieden van Rusland steeds minder als ze geen internet hebben, dus...........*)
Stel een gevecht tussen Poetin, Obama en Rutte... wie zou er winnen? Precies!
Die russen moeten gewoon meer Kerbal Space Program spelen, dan leer je het vanzelf.
Je leert iig hoe het niet moet :)
Misschien hebben ze dat juist gedaan met dit als resultaat. Ze wilden even kijken of het lukte alleen stond er geen nieuwe raket klaar in de VAB.
Er zat gewoon geen satteliet in.
Ze hebben een lege raket doen ontploffen en hebben nu terug een excuus voor al die mensen in afgelegen gebieden.

Sorry het zal zeker een jaar duren alvorens we een nieuwe satelliet gebouwd hebben :D