Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Start-up Vanhawks is een Kickstarter-project begonnen waarbij het voldoende geld hoopt op te halen voor de Valour, een 'slimme fiets' die dankzij ingebouwde sensoren de fietser navigatiemogelijkheden biedt en tevens de veiligheid moet vergroten.

De Valour-fiets, die is opgetrokken uit koolstofvezel en circa 7kg weegt, beschikt over diverse sensoren, waaronder gps, een magnetometer, accelerometer en een gyroscoop. Ook een bluetooth 4.0-module is geïntegreerd. De modules worden opgeladen door een dynamo in het voorwiel.

ValourVoor de turn-by-turn-navigatie zijn in het stuur leds opgenomen. Deze geven de gebruiker eenvoudige feedback wanneer er een afslag of bocht moet worden genomen. Bij het berekenen van een route wordt gebruik gemaakt van de smartphone van de fietser. De bijbehorende Valour-app verzamelt bovendien relevante gegevens over een fietsrit, zoals tijd, afstand en het aantal verbrande calorieën. De app is niet alleen beschikbaar voor iOS en Android, maar ook voor de Pebble-smartwatch. Er is ook een api beschikbaar.

Voor het vergroten van de fietsveiligheid waarschuwt de Valour de fietser voor objecten in de dode hoek, bijvoorbeeld een naderende auto. Mocht de software een object signaleren, dan zal het stuur licht gaan trillen. Via deze haptische feedback zou de fietser tijdig worden gewaarschuwd om bijvoorbeeld nog even niet af te slaan.

Valour-fietsen kunnen ook onderling informatie uitwisselen. Zo kan de fiets gaten in weg signaleren en deze doorgeven. Mocht de smart bike gestolen worden, dan kan de bezitter dit aangeven in de app. Als een andere Valour-fiets de gestolen fiets passeert, dan zal deze het rijwiel herkennen. Vervolgens wordt de locatie doorgestuurd naar de eigenaar.

Voor het op de markt brengen van de Valour zoekt de start-up Vanhawks een startkapitaal van 100.000 dollar. Op moment van schrijven is er al meer dan 63.000 dollar binnen, terwijl er nog tot en met 31 mei gedoneerd kan worden. Daarmee lijkt de kans van slagen van het project groot.

De Valour gaat 999 dollar kosten en moet in de herfst op de markt komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

HI Guys,
First of all please accept my apologies for writing this post in English, as I am not well versed in the Dutch language.
I am Sohaib - the CEO of Vanhawks, and I am very excited to see everyone so concerned and excited about Vanhawks Valour. I would like this opportunity to address some of the questions you may have. Currently the Valour is available on Kickstarter only for $999 Canadian dollars. This might not be the case once we launch in Europe, because different economies demand different pricing. The Video was filmed using the prototype and we are looking towards kickstarter to get Valour in the hands of everyone, and need your support more than ever.
The production version will come with integrated front and rear LED lights. You will also have option of mounting any after market accessories like racks and fenders. We also partnered with Ergon to make sure we get the best possible commuter grips, pedals and saddle. We are not just interested in selling you two wheels, but deliver an experience unparalleled in the industry.
The location coordinates are acquired using a GPS receiver. The mesh network uses a 900 Mhz RF module and gives 1 mile Urban and 6 Miles clear line of sight connection with your phone as well as other Vanhawks Valours.
The Vanhawks Valour comes in three different flavours. A fixed gear version, a single speed version, and an internal hub gear version for hilly climbs. We are very confident that Valour's quality can be matched with any high end bike - We are bikers ourselves and would not sell a product we dont want for ourselves, or our families.
Please let me know if any of you have any more of questions. I would love to address them.
Cheers,
Sohaib
Hey Sohaib,

Would you mind explaining why the bike on which everything, including this news article, is based is a fixie? I don't know about Canada, but here in the Netherlands a bike without an independently functioning brake system is not road legal and most people would not want to risk not being able to brake quickly or powerfully enough. That aside, it's hardly the most practical design. Not only can't you change gears, but if you corner at higher speeds the pedals are quite likely to hit the ground and unbalance or even crash the bike and its rider. How does this match with the philosophy of building a practical commuter bike?

And will it be possible to mount luggage racks and mudguards on the front and/or back of the bike in an easy way? Most Dutch cyclists at least consider these to be an essential part of a commuter bike, and not being able to mount these sturdily and easily might steer a lot of potential customers away from your product.
HI Gryphon,
The bike comes in three versions - fixed version, single speed and internal hub. The fixed gear will have pedal brake along with front calliper brake. The single speed and internal hub will come with both front and rear calliper brakes. You can also install most aftermarket racks and fenders as mounts will be available for the production version.
Let me know if you have any more questions or concerns. I will gladly address them. Once again thank you for your concern and comments, means a lot.
Cheers,
Vanhawks Team
hey wat een goede reactie Sohaib,

wil je meteen die led's 1980 op stuur veranderen in smd versies?

suc6 met je project.
Leuk om dan in het Nederlands te reageren!
gast dan goole translate hij em toch
Of je haalt alleen een stuurtje met verlichting, gps, turn-by-turn navigatie, etc, en je zet die op je fiets naar keuze. Je hebt zelfs verschillende kleurtjes en soorten stuurtjes. Zie http://www.ridehelios.com/
HI Rewben,
At Vanhawks we are building an experience for the Urban commuter. So an app that suggests you safe routes even before you get on the bike, and a community to share your experience with, will definitely redefine the urban commute. Helios is a great product if you want to equip your existing bike. Vanhawks is an experience for commuters who are getting in to biking and are afraid of traffic on the roads.
Thanks,
Sohaib
Ik zie het nut niet... Je gebruikt een smartphone om de route te bepalen, maar gebruikt dan ledjes op het stuur om de afslag aan te geven? Gebruik gewoon het scherm van de smartphone, die dynamo kan die smartphone net zo goed van stroom voorzien. Hoef je ook geen GPS, enz. in die fiets in te bouwen.

En sinds wanneer heb je een dode hoek op een fiets, je kunt toch om je heen kijken? Het is niet alsof hij bedoelt is voor mensen met een bepekering... En een trillend stuur is nou niet bepaald een betrouwbare manier om iets aan te geven, dat stuur trilt toch heel de tijd als je fietst.

Beetje een gevalletje van we kunnen het bouwen, dus dan doen we het ook....
Ik zou niet graag mijn smartphone op mijn stuur zetten in bijv. Amsterdam of tijdens een regenbui. kan aan mij liggen maar heb die dan liever in mijn broekzak. Die trilling heb jij ook niet gevoelt dus knap dat je nu al weet dat het een waardeloos systeem is, al snap ik je punt.

Er meer dan alleen het praktische... Persoonlijk vind ik de fiets prachtig van weg het gebrek aan prularia. Een smartphone mount draagt daar totaal niet aan mee.
Ik zou niet graag mijn smartphone op mijn stuur zetten in bijv. Amsterdam of tijdens een regenbui
Waarom niet? Voor twee tientjes heb je een houder voor je smartphone die waterdicht is, die je er binnen een seconde op klikt, en die je gewoon door het plastic heen kan bedienen!
Omdat het ding door scooter figuren zo van je fiets is af te snaaien. Vooral als je op een duur model fiets rijdt heb je waarschijnlijk ook een dure phone dus gemakkelijk uitzoeken.
Je moet aan de onderkant een knopje indrukken. Dat krijg je alleen voor elkaar als de fiets stil staat, en je er zelf mee bezig bent. Dat kun je niet zomaar even tijdens het rijden, of bij het stoplicht van de fiets trekken. Die scooter figuren zijn dus geen enkel probleem.

Uiteraard verwijder je de smartphone wanneer je de fiets ergens achter laat... Simpel, knopje indrukken, en je je zak stoppen.
Heb je toevallig een link of voorbeeld? Kan me namelijk niet voorstellen dat je voor 2 tientjes een Mount hebt die waterdicht os en je niet van het stuur kan trekken (met geweld). Want reken maar dat er behoorlijk wat kracht wordt uitgeoefend...

Los van bovenstaande, staat zo'n Mount echt debiel (mijn mening).
Sorry maar dat lijkt me niet echt stevig...

Hor ga je zo trouwens je telefoon opladen? :)
Dat is 'm inderdaad. Heel stabiel, en ziet er heel netjes uit.
Die fiets ziet er inderdaad op zich wel mooi uit, maar mijn punt is nou juist dat hij dus wel vol zit met prularia die je niet nodig hebt. Het zit alleen niet in het zicht.

Niet dat ik ooit navigatie op een fiets gebruik, maar als ik dat zou doen zou ik dus echt niet op een paar ledjes zitten wachten. Ik wil dan juist een scherm hebben, zodat ik overzicht van de route heb. Een mount is dan essentieel. En zoals gezegd door AHBdV zijn ze ook waterdicht verkrijgbaar. En wie is er nu zo stom om z'n smartphone onbewaakt op z'n fiets te laten zitten in Amsterdam of waar dan ook?

Wat die trilling betreft: die hoef ik niet te voelen om te weten dat het een waardeloos systeem is (jouw woorden, niet die van mij). Ten eerste heb je het zoals gezegd nergens voor nodig: zoals die idioot in dat filmpje heen en weer slingerd fietst niemand, je kijkt gewoon voor je van richting veranderd. Ten tweede zijn er maar zat wegen en paden waar je hele fiets als een gek trilt. Dat zijn nu juist de wegen waar je wellicht niet om durft te kijken en misschien iets aan dat systeem zou hebben, maar daar weet je nooit zeker waarom je stuur trilt, dus moet je alsnog omkijken.
Inderdaad... ik hoor een hoop blablabla en maar weinig nuttigs. Het is gewoon weer een hoog gadget gehalte.

Wie gebruikt er nou daadwerkelijk navigatie tijdens het fietsen, wellicht sommige maar dan waarschijnlijk ook maar heeeeeel af en toe. Als ik ergens naar toe moet dan zoek ik dat gewoon ff op bij google maps en herinner gewoon de route. Als ik het tussentijds vergeet stop ik gewoon even en neem eventjes de tijd om op mijn mobi te kijken.
Er wordt veel gebruik gemaakt van navigatie door fietsers met een ATB/racefiets. Je kunt een track van een route downloaden en deze gaan fietsen. Ook handig bij vaste ATB-routes, als je dan eens een bordje mist heb je dat snel door.

Op vakantie fiets ik op de gok, ik fiets waar het mooi is.
Op een gegeven moment gebruik ik de navigatie om terug te komen naar de camping.

Toestellen als de Garmin Edge serie worden veel verkocht.
Maar dan heb je het over fietsen die je gebruikt voor het overbruggen van zeer grote afstanden. Dat zie ik mijzelf met deze fiets niet doen. Leuk voor stadsritjes en woon-werkverkeer, maar voor afstanden boven de 30km pak ik de racefiets.
Helemaal mee eens. Veel woorden weinig wol. Functionaliteiten die opgemerkt worden zijn allesbehalve innovatief maar ook via andere manieren elders te verkrijgen.
- Raar stuur
- Geen verlichting en geen/onvoldoende reflectors; dus officieel mag dit niet eens in NL.
- Geen spatborden
- Geen kettingkast
- Geen slot
- Geen versnellingen (dus ook niet voor San Francisco geschikt wat toch wel een stad is die wat heeft met dergelijke projecten)
- Navigatie die hier in NL nooit goed gaat werken en waarbij je mobiel ook nodig is; kun je net zo goed navigatie van/op je mobiel gebruiken
- Dode hoek waarschuwing? Daarvoor zit je op een fiets; kijk uit je doppen. Je zit niet op een vrachtwagen van 18 meter lang met tig dode hoeken.
- Veel functies zijn afhankelijk van andere 'Valours' in de nabijheid; ik zie ze hier nog niet met bossen verkocht worden dus ook vrij nutteloos.
Filmpje beginnen dat niets zo simpel is als fietsen maar dan toch zo'n overcompleet, overgecompliceerd product maken...

Wat is er dan wel positief aan? Ehm...koolstofvezel voor ¤999 ($999 wordt altijd ¤999; plus je krijgt hoogstwaarschijnlijk nog shipping costs) lijkt me best goedkoop...
Tuurlijk; innovatie is leuk en het is ook goed dat ze wat willen doen/opzetten; maar doe het dan ook goed en niet zo'n nutteloos geval.

Ik hou het wel bij een fiets van een paar tientjes; meer dan goed genoeg in mijn geval.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 2 mei 2014 17:07]

Er is een optie voor versnellingen (internal hub). Kost 200 dollar extra.

De dodehoekdetectie is waarschijnlijk om aan de fietser aan te geven dat hij zich in een dode hoek van een ANDER voertuig (zoals een vrachtwagen) bevindt.

Desalniettemin vind ik de fiets totaal ongeschikt voor gebruik in nederland.

[Reactie gewijzigd door teamacc op 2 mei 2014 18:24]

Er is een optie voor versnellingen (internal hub). Kost 200 dollar extra.
Dat is dus weer extra bijlappen ($200 voor versnellingen, $85+ voor shipping etc.).
De dodehoekdetectie is waarschijnlijk om aan de fietser aan te geven dat hij zich in een dode hoek van een ANDER voertuig (zoals een vrachtwagen) bevindt.
Hoe zou een systeem op een fiets moeten weten wat de dode hoeken van elk willekeurig voertuig zijn. En hoe weet het überhaupt wat voor voertuig het is?
Maar nee; het werkt zo:
The Valour tracks objects in a safe-zone with ultrasonic sensors. The safe-zone is 10 feet behind the bike, and 4 feet wide.
Dus als er een auto met 20+ km jou vanachter nadert is zo'n systeem nog niet snel genoeg.

Maar goed...
Desalniettemin vind ik de fiets totaal ongeschikt voor gebruik in nederland.
dit dus...
Erm, kan dit niet gewoon in de smartwatch? 1x bzz links af, 2x bzz rehtsaf? Hoef ik er ook geen andere fiets voor aan te schaffen.
Android wear toont ook de turns van een maps route. Dus even wachten op de lg g watch of nog beter de moto 360, en je hebt de smart functies van deze fiets om je pols
Interessant! De meeste kwaliteitsfietsen gaan tegenwoordig voor meer over de toonbank dan ¤999. Ben wel benieuwd naar de levensduur van deze fiets. In elk geval een mooi licht model met een paar leuke features voor niet al te veel geld :)
Die prijs valt toch vies tegen. De getoonde fiets in de foto en video heeft heel andere specs dan wat er geleverd wordt, maar is nog steeds niet "compleet" voor Nederlandse standaarden met dingen zoals een spatboard, kettingkast, standaard, slot, etc. Reflectors en verlichting voldoen hoogstwaarchijnlijk niet aan Nederlandse/Duitse/Deense/Belgische wetgeving.

In de video wordt geïnsinueerd dat deze fiets veiligheid bevorderd, maar er wordt geen enkel bewijs gegeven dat vibrerende handvatten en lampjes op je stuur de veiligheid op enige manier verhogen, grote kans dat het juist het tegenovergestelde is. Andere bestaande oplossingen zoals spiegels werken wellicht even goed, waarschijnlijk beter omdat het een simpelere oplossing is.

Wat wel echt goed werkt, en ook bewezen veiliger is: fietsinfrastructuur met gescheiden fietspaden en degelijke bewegwijzering, zoals we dat in Nederland hebben, dan heb je deze gadgets niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Johnny op 2 mei 2014 22:22]

maar is nog steeds niet "compleet" voor Nederlandse standaarden met dingen zoals een spatboard, kettingkast, standaard, slot, etc. Reflectors en verlichting voldoen hoogstwaarchijnlijk niet aan Nederlandse/Duitse/Deense/Belgische wetgeving.
Dat is onzin je mag zonder al dat (spatboard, kettingkast, standaard, slot, etc. Reflectors en verlichting) gewoon rijden in Nederland, alleen als het donker word en bij slecht zicht ben je verplicht achter en voor licht er op te hebben (Rood achter en Wit of geel voor) en reflectors op de achterkant, trappers en wielen of banden hebben.

Wat zijn de regels voor fietsverlichting en reflectie op een fiets?

Ik zelf heb een mountainbike en daar zat ook niks op, maar Voor en Achter lichten kosten geen bal bij Action of de fietsen maker, maar ook reflectors kosten geen bal.


Ontopic: Maar de prijs valt mee, alleen vind ik de fiets afschuwelijk, en ik wil graag voor en achtervering hebben, zonder die 2 zou ik hem niet kopen.

Sinds ik Voor en Achter lucht vering heb wil ik niet meer terug naar een fiets zonder, het rijd zo lekker, je voelt zo goed als geen bobbels meer op de weg.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 mei 2014 23:35]

Als ik het zo lees moet je fiets ten alle tijden reflectors hebben op je fiets:

Van de rijksoverheidssite:

U kunt een boete krijgen als:

uw voor- of achterlicht niet aan staat als u in het donker, schemer of bij slecht zicht fietst.
U fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets.
het fietslicht een afwijkende kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek heeft bevestigd.


Ben het er mee eens dat de fiets nog niet echt compleet oogt. Kale fiets met gadgets. En ze adverteren ermee de veiligheid te verhogen door allerlei sensoren toe te passen, maar de meest basic onderdelen die veiligheid verhogen (verlichting / reflectoren) zitten er dan weer niet op lijkt het. Gemiste kans. Verder wel een interessant project.

EDIT: Blijkbaar dus wel geintegreerde verlichting. Toch nog verre van compleet.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 2 mei 2014 23:58]

Dus zowat met elke mountainbike die nieuw verkocht wordt kan je dus niet de weg op, ook niet overdag? Want daarop zit geen reflector. Of geldt de reflector-eis ook alleen voor donker en schemer. Dan moeten ze de tekst op de site aanpassen, want als jij hem exact zo citeert, dan staat het er dus verkeerd op.

Een boete om het knipperende lichtje is ook belachelijk. Het valt toch echt meer op en mijn inziens is het dus veiliger voor de fietser. Ik laat hem altijd knipperen in elk geval.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 3 mei 2014 03:53]

Bijna goed.. ff iets beter lezen.. ;-)

Er staat:
uw voor- of achterlicht niet aan staat als u in het donker, schemer of bij slecht zicht fietst.

Ben wel met je eens, dat er niet staat dat je overdag dit moet hebben.. Anderzijds zal een jurist je wel vertellen omdat het er expliciet niet staat, je het dus juist wel moet hebben ;-).. volg je het nog ..?

http://www.rijksoverheid....flectie-op-een-fiets.html

Er staat ook hier niets over de afmetingen van de reflectoren en volgens mij heeft zowat elke mountainbike/racefiets, zij het minimaal, wel de benodigde reflectoren.. anders kan je met deze fietsen gewoon de weg niet op..

Ik zie het al gebeuren bij alle recreanten die bijv. de Amstel gold race rijden.. massaal bekeurd.. dat kan de politie helemaal niet aan ;-)
Er staat:
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.

Uit de regel die begint met 'Daarnaast' haal ik nog steeds niet dat dit alleen in schemer of donker zou moeten gelden. Ook niet uit deze regel met bekeuringen:

Boetes voor rijden zonder licht en reflectie
U kunt een boete krijgen als:


uw voor- of achterlicht niet aan staat als u in het donker, schemer of bij slecht zicht fietst.
U fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets.
het fietslicht een afwijkende kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek heeft bevestigd.


En als ik een bekeurng krijg en voor de rechter sta, dan sta ik dus voor een jurist die het leest zoals ik dit lees, en dat is dus een bekeuring zonder refelector ALTIJD. MAar ik heb 2 minuscule reflectors op mijn trappers ontdekt, dus dat is afgevangen.

Van de politie kijk ik helemaal nergens meer van op. Die bekeuren nog de door vandalen in brand gestoken auto's omdat ze geen kaartje hebben achter de voorruit. Als die zwakzinnigen hun targets voor de dag maar halen is hun dag weer goed...
Dus zowat met elke mountainbike die nieuw verkocht wordt kan je dus niet de weg op? Want daarop zit geen refelector.

Een boete om het knipperende lichtje is ook belachelijk. Het valt toch echt meer op en mijn inziens is het dus veiliger voor de fietser. Ik laat hem altijd knipperen in elk geval.
Ik heb mijn achter licht ook altijd op knipperen staan want het is veiliger, want je ziet iemand VEEL sneller als de licht knippert.

En nee je raakt NIET in de war met een Auto of Motor/Brommer, want een Auto heeft een oranje knipper licht en die knippert langzamer en die heeft 2 achter lichten branden altijd (vooral als het donker is of mistig), en een Motor/Brommer heeft ook een oranje knipper licht en die knippert ook langzamer en die heeft ook nog is een achterlicht.

Dus nee ik snap niks er van dat ze dat verandert hebben in de wet, die gene die dat gedaan heeft is niet zo snugger of was misschien dronken toen hij die weet maakte.
Doe mij juist maar geen vering. Gaat dan flink wat energie verloren en je verliest het gevoel met het wegdek.
Ik koop i.p.v. die fiets wel een google glass dan kan je nog veel meer.
als het echt zo werkt in de praktijk als in het filmpje dan is het een nobrainer, ik wil hem!
alleen is de vraag hoe ze alles mbt privacy gaan opakken, zover ik begrijp wordt alles gelogd/getracked
Mij leek het ook leuk. Echter lijkt de gps me niet zo handig. Wat met ronde punten, kruispunten waar je niet alleen naar links kan, maar ook schuin links, schuin rechts, ... .

Bovendien, als je even een klein beetje geen gps-signaal hebt, kan je niets meer. Op je smartphone of eender welke andere oplossing kan je dit compenseren doordat je een beetje weet waar je naartoe moet doordat je de route visueel kunt volgen. Hier is dit ook al niet meer nodig.

Ik vind het leuk gevonden, maar het lijkt me niet echt ideaal.
Volgns het artikel bevat de fiets ook een accelerometer en een gyroscoop. Daarmee kan hij als het GPS signaal een tijdje wegvalt ook berekenen waar je bent (misschien niet superprecies, maar zeker ruim precies genoeg om in combinatie met de aanname dat je over de weg fietst en niet door het veld of door gebouwen te weten waar je bent).
Of tijd voor een Tweakers fiets-Tweak set, met dodehoek-sensors, navigatie-suggestie lampjes het stuur ipv trilling (ivm wegen)
met open api/plugin structuur, GPS/bluetooth, optionele lokale logging, optionele smartphone mount en wat hier verder nog door iedereen genoemd is
Voeding door accu of dynamo, en evt meteen knipperlichten voor afslaan als we toch bezig zijn.
Oh en wat me handiger lijkt dan die ' gaten' is algemene verkeersinformatie zoals files en afgezette wegen,
Grapjas.... buiten 'vlak na de start en vlak voor de finish van de drentse fiets4daagse' nog nooit fiets-files in Nederland gezien, dus die file-informatie is aardig overbodig.
nog nooit tussen een schoolklas terecht gekomen?
Maar je hebt gelijk, is misschien wat overdreven. Aan de andere kant schijnen we ook fietssnelwegen te gaan krijgen dus is het misschien een kwestie van afwachten
Ik snap het concept niet helemaal. Een fiets met ingebouwde GPS en allerlei sensoren, en die gebruikt dan de smartphone van de gebruiker om zijn route te bepalen? Die smartphone heeft toch ook een GPS en die sensoren? Lijkt mij voldoende om een app te maken die de ledjes op je stuur aanstuurt. Of gewoon een houder voor je smartphone zodat je de kaart en de instructies op je scherm kunt lezen...
Carbon en 999 dollar?!
650 euro. Dat is niet duur!!
720 euro volgens google. +21% btw is 870 euro.

Het is zeker zo dat dat goedkoper is dan als je bijvoorbeeld een full carbon racefiets koopt. Echter als eerste is full carbon nou niet zo bijzonder. En belangrijker is dat je daar leuke assesoires bij krijgt. Zoals remmen.

En daarnaast versnellingen. Je bent heel veel beter af met een fiets die zwaarder is maar wel versnellingen heeft. Verlichting kan over het algemeen ook geen kwaad. Tuurlijk je kan zulke goedkope lampjes gebruiken, zelf vind ik vaste lampen toch wel handig.

Dan nog een reden waarom een stadsfiets heel licht maken geen zin heeft: Je hebt toch nog een zwaar slot erop zitten. Oh wacht, daar hebben ze ook een oplossing voor, geen slot. Zo wordt de gestolen fiets kunnen opsporen wel heel nuttig ja. (Uiteraard begrijp ik dat je dan een hangslot mee moet nemen, maar zo kan ik ook een lichte en niet al te dure fiets maken, simpelweg het een absolute barebone maken).

Bagagedrager? Doen we niet aan. Spatborden? Je wordt hard van wat water (en modder) (en wat olie mogelijk). Zadel? Die hebben ze er nog net wel op gedaan. Snelle google leert ons dat het een MTB zadel is: Die is dus enkel bedoelt voor gebruik met een fietsbroek. Sowieso moet je natuurlijk al zoiets aan omdat anders je broek continue tussen de ketting slaat. Maar je gaat me niet vertellen dat dit ook maar enigsinds een vervanging voor een racefiets/mtb is.

Oftewel, dit is compleet zinloos, iets anders kan ik er niet van maken. Die LEDjes voor navigatie zijn leuk gevonden. Maak er een bouwpakketje van en ga die verkopen, maar dan zonder een crappie fiets eromheen.
Je hebt zeker gelijk op een groot aantal punten maar ze leveren toch wel wat extra's
Can I put lights on Valour?
Yes, you can. However, Valour will come with integrated front and rear light.
Brakes:
Shimano calliper brakes
Damn, dat zijn die ouderwetse blokjes die in de regen niet werken
En extra's voor extra kosten
Can I put a rack/accessories on my Valour?
Yes, you can equip Valour with your favourite racks and accessories.
En een model met versnellingen voor $1199
Shifting:
CVP Nuvinci N360 internal gear hub
Niet dat ik nu ineens deze wil, verre van...

[Reactie gewijzigd door Heatonme op 2 mei 2014 17:02]

Blokjes die in de regen niet werken?
Dan heb jij geen goede blokjes, ik fiets nu ook met blokjes maar mijn fiets stopt meestal in de regen niet omdat de banden over de weg slippen. Dat ligt echt niet aan de blokjes.
Ik heb sinds kort een andere fiets, met blokjes. Het 'met regen' heb ik nu nog niet meegemaakt maar "vroeger" nooit last van gehad. En het lijkt mij wel ideaal omdat het onderhoud veel simpeler is. Naar deze nog niet gekeken, maar die van een fiets die ik ooit had was 1 schroefje losdraaien, nieuw blokje, schroefje vast.
Dit is geen crappy fiets. Het is alleen niet een fiets voor average Joe. Het lijkt te gaan om een "fixie": een type fiets dat veel gebruikt wordt door fietskoeriers. Daarbij heeft je wiel geen vrijloop. Remmen doe je door je pedalen tegen te houden. Oorspronkelijk zijn dit soort fietsen bedoeld voor op een (indoor) wielerbaan, niet voor op de weg. Volgens mij is het hier ook niet legaal op de weg, omdat er geen rem op zit.

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit geen handige stadsfiets is voor zoals wij hier de fiets gebruiken, en dat ze beter een stuur met dit erin op de markt hadden kunnen brengen dan een complete fiets.
het kan ook een terug trap rem zijn zoals veel kinderen hebben gehad.

Het lijkt mij geen fijne fiets, ik heb toch liever niet dat mijn knieën boven het stuur uit komen. en een slot op de fiets is misschien ook een idee wordt je fiets ook minder snel gejat.
Natuurlijk die ene keer dat je het vergeet ben je hem binnen 10 minuten kwijt..
* King4589 denkt terug aan een fiets...
Nee, een terugtraprem heeft altijd een armpje dat de naaf verbind aan het frame, wat zichtbaar zou moeten zijn op de foto. Dit is een fixie, oftewel levensgevaarlijk om mee door de stad te rijden (ook verboden in bijvoorbeeld België) en daarom kun je deze Kickstarter-campagne niet serieus nemen. Of deze mensen vinden veiligheid niet zo belangrijk als ze zeggen, of ze snappen er geen snars van.
Daarnaast carbon is ook niet alles. Met Carbon kan je de fietsen niet op een gewone trekhaakdrager zetten ivm Carbonnen frame. Tweedde nadeel op een hobbelige weg en stoepranden is op termijn ook niet geweldig voor een dergelijke frame. Doe mij maar gewoon een aluminium frame. Voor het lekkere afstand rijden op goed asfalt overweeg ik het nog wel.
Waarom zouden carbonnen frames niet kunnen op een trekhaakdrager? Dat doen wij gewoon wel met onze carbonnen racefietsen en na 5 jaar hebben deze fiets daar nog geen schade door geleden. Gewoon niet harder aandraaien dan nodig en een washandje tussen klem en buis (om krassen tegen te gaan). Wij hebben deze: http://www.thule.com/nl-n...roclassic-g6-929-_-929000
Ik werk al jaren met Thule en verkoop zelf regelmatig de thule euroway g2 921, de Europower g2 en de EasyFold. Maar Thule heeft ons bij de verkoop trainingen altijd afgeraden het te doen. Het gaat namelijk niet om het te strak aandraaien. Het gaat er om dat wanneer je in een woonwijk rijdt, en je over Klinkers gaat en over straat stenen en over hobbels, de drager te veel trilt en het Frame grotere kans op scheuren krijgt. Ik heb al meerdere horror verhalen gehoord hierover. Tot nu toe heb je eigenlijk best wel geluk moet ik zeggen.

Daarnaast mijn mening, Als je dus redelijk prijzige fietsen hebt dan ga je er toch niet over nadenken om een was handje te gebruiken voor je fietsendrager? Dan denk ik persoonlijk dan doe ik het in een keer goed en zou ik een van de Thule Fietsen dakdragers nemen Specifiek voor carbonnen frames. Scheelt met de prijs van de fietsen toch niet heel veel...

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 3 mei 2014 09:47]

Canadese dollar hè, :) dus wel ongeveer ¤650. +21% btw wordt dat dan ¤795.
Ik ben het ook niet helemaal eens met de punten die jij aanhaalt. Buiten het verhaal om dat er dus wel remmen, licht en ook versnellingen op zitten gaat jouw verhaal over het gewicht (wat echt geen nut zou hebben omdat er een (zwaar) slot op moet). Zelf merk ik dat ik het erg prettig vind een lichtere fiets te hebben, redenen:
- trekt makkelijker op
- je vervoert hem makkelijker, als ik mijn fietsen uit de berging moet halen moet ik een trap op en door een deur. Met een fiets van 7kg gaat dat wel wat makkelijker. Natuurlijk heeft niet iedereen dat, maar ik zie het als een pluspunt.
Dat slot-verhaal vind ik dan ook nonsens, want dan kun je net zo goed zeggen dat je er zelf niet op moet zitten of dat je zelf moet afvallen en een zware fiets kan kopen.

Zelf gebruik ik nooit mijn bagagedrager, als ik op straat fiets zie ik maar zelden dat iemand dat wel doet. Je zou kunnen zeggen dat het overrated is?
Zo'n zadel is misschien niet voor iedereen prettig, maar ook niet iedereen heeft behoefte aan een gelzadel waar je u tegen zegt. 15 minuten naar school/werk fietsen kan best op zo'n zadel.

Ik vind het dan weer zonde en zinloos om die beveiligingsfuncties toe te voegen, het leidt alleen maar af en in Nederland vind ik andere fietsers gevaarlijker dan auto's. Daarnaast moet je gewoon leren om je nek is te draaien en achterom te kijken, met deze 'features' maak je de fietser nog luier als het om veiligheid gaat. Ook de navigatie is onzin, hoe vaak komt het nu voor dat je een nieuwe route rijdt. Echte tourfietsers hebben een navigatie waarin je wél degelijk kan zien wat de route is. Bovendien wil je niet bij elk kruispunt (wat toch al gevaarlijker is dan een recht stuk) gaan kijken welke afslag je moet nemen.

Al met al, een mooi uitziende fiets voor een mooie prijs met grappige features om vooral bij je vrienden over op te scheppen maar uit te zetten tijdens het rijden.
Remmen en licht klopt, dat had ik van het plaatje gehaald. (Vreemd overigens zulke remmen op je fiets). Versnellingen ben ik het mee oneens: Het basismodel heeft geen versnellingen, daarvoor moet je flink bijbetalen en wordt hij heel veel zwaarder.

Daarnaast heb je het verkeerd gelezen, ik heb nooit gezegd dat een lichte fiets geen zin heeft, ik heb zelf ook een relatief lichte fiets, dat is ideaal. Wat ik echter zei dat een niet-racefiets (/mountainbike) HEEL licht proberen te maken zinloos is. (En ook bij die kan je het overdrijven overigens). Simpelweg omdat er zoveel gewicht aan andere dingen nog bijkomt, dat die 200 gram die je op je frame bespaard compleet wegvalt.

Ik weet niet waarom dat slot verhaal nonsense zou zijn. Ik wil een slot op mijn fiets. Ik denk dat 99% van de mensen een slot wil op hun woon-werk fiets. Een slot is flink zwaar. Vooral als je een fatsoenlijk slot wilt. En als je dan net gaat doen alsof een fiets lichter is door er geen slot op te doen, tja.

Daarnaast dat jij blijkbaar een afwijkende voorkeur hebt voor zadels die niet bedoelt zijn om met gewone kleding gebruikt te worden is prima, maar dan ben je dus een uitzondering, anders verkochten ze die zadels wel als reguliere zadels. Dat zadel is specifiek bedoelt voor met een fietsbroek. Je kan prima een redelijk sportief zadel pakken wat wel bedoelt is voor gewone kleding en niet voor een broek met zeem erin.
Wellicht heb ik het inderdaad verkeerd geïnterpreteerd. Nu moet je inderdaad wel wat bijbetalen voor die versnellingen maar ik vind 1.7kg niet heel veel (relatief wel). Daarnaast denk ik niet dat een normaal fietsslot gaat passen op deze fiets dus was ik in de veronderstelling dat je een hangslot moet gebruiken, zelf maak ik die altijd aan mijn tas vast of doe die erin, vandaar dat ik het gewicht dan ook niet bij de fiets zou tellen. Mij lijkt een hangslot om je carbon stuur of frame ook niet zo'n goed idee i.v.m. beschadigingen.

Wat betreft je laatste punt, ik denk toch echt dat een dergelijk zadel helemaal niet zo gek is op een dergelijke fiets. In tegenstelling tot een echte stadsfiets zit je hier redelijk voorovergebogen dankzij het lage stuur, je zult daarom veel meer gebruik moeten maken van de 'punt'. Ik kan het mis hebben, maar op dergelijke fietsen zetten ze zelden een normaal zadel. Zo'n zeem is volgens mij ook veel meer bedoeld voor langere tochten.

Ik vind het dus vreemd om de fiets meteen als compleet zinloos af te schrijven.
Versnellingen maken de fiets een stuk onderhoudsgevoeliger. Single speeds zijn flink in opkomst. Aangezien ik onlangs ook weer de versnellingen van mijn fiets aan gort heb gereden, kan ik nog maar 1 versnelling gebruiken. En dat is gewoon genoeg. Heb nu dan ook een fixie in bestelling staan.
Haal je nu niet een fixie en een singlespeed door elkaar? Met een fixie zonder remmen heb je een grote kans dat je wel meer aan gort rijdt dan alleen je versnellingen.
De waarheid ligt in het midden. :P Het is een single speed met handrem en "flip-flop" naaf. Je kunt het wiel omdraaien en daardoor zowel als freewheel en fixed gebruiken.
Maar wel zonder spatborden, verlichting of versnellingen. Daarnaast lijkt het erop dat de zadelpen niet eens in hoogte te verstellen is, dus zo veel fiets krijg je er niet voor hoor. Ik vraag me daarnaast af wat de kwaliteit van de lagers is en voor zo ver ik kan zien zijn de aluminium velgen niet gebust, dus scheuren ze in no time uit op de kinderkopjes hier in Nederland.
Er is een model met versnellingen voor $1200
Er zit wel verlichting op.
In het filmpje is (slecht) te zien dat hij een in hoogte verstelbare stuurpen heeft.
Precies mijn eerste gedachte, $1999 zou beter kloppen voor hetgeen geboden gaat worden.

Dit zou opnieuw een crowdfund project kunnen worden dat niet gaat leveren wat het zegt te gaan bieden.
Helaas is turn-by-turn navigatie voor fietspaden nog niet helemaal op het niveau van de gewone turn-by-turn navigatie
Hoezo niet? Als je een Garmin gebruikt icm iets als OpenFietsMap dan gaat dat toch prima?
Je brengen van a tot z dat gaat inderdaad prima. Je via de beste/snelste route van a tot z dat gaat ze nog steeds niet goed af. MIjn inziens wegens twee redenen.

1) Kaarten zijn nog steeds niet compleet. In het buiten gebied mis ik nog steeds enkele knooppunt fietsroutes. In de stad mis ik ook geregeld fietsertunnels.

2) De algoritme voor het bepalen van de route leun teveel op het algoritme dat ook voor de navigatie van de auto wordt gebruikt. In praktijk betekent dit dat de route bijna altijd zoveel mogelijk langs lange wegen gaat (makkelijk rekenen) en minder rekeninghoudt met het aantal verkeerslichten op de route.
Inderdaad, precies waarom ik liever de route op mijn schermpje zou zien dan een paar ledjes op het stuur.
Dan plug ik hier even schaamteloos een app waar ik aan mee heb gewerkt :)

http://www.usinet.nl/omwat/

Ook navigatie voor op de fiets, maar dan geen turn-by-turn. In plaats daarvan luister je muziek en "hoor" je waar je eindbestemming is. Hoef je niet naar een schermpje of naar lampjes op je stuur te kijken en kun je je eigen route bepalen.

Universiteitsprojectje, dus het is een gratis app (alleen Android).

</reclame>
Ziet er goed uit. Misschien dat ze zo'n systeem ook gewoon als een een klikbaar aparaat kunnen uitbrengen voor op elke fiets? Verder nog een opmerking op die fiets: Remmen doen ze niet aan??
De goedkope modellen zijn fixies. Dus de as heeft geen terugtrapas. Als jij je benen stilhoud blokkeer je ook je achterwiel. Vereist wel enige vaardigheid en is in mijn ogen een dom hipster pricipe en een aanslag op je knieen.
Je kan met de goedkoopste variant alsnog voor "normale" remmen kiezen.
Hippe fixies hebben geen rem :)
Achteruittraprem misschien? :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True