LG G Watch is waterdicht en scherm staat altijd aan

De LG G Watch zal stof- en waterdicht zijn en heeft een scherm dat altijd aan staat. Dat heeft fabrikant LG bekendgemaakt. De smartwatch is een van de eerste modellen met Android Wear, een uitgave van Googles mobiele besturingssysteem gemaakt voor wearables.

Het horloge zal in zwart en goud op de markt komen, zo blijkt uit een site over de wearable van LG. Het scherm staat bovendien altijd aan, in tegenstelling tot veel andere smartwatches die nu op de markt zijn. Het is onbekend welke schermtechnologie de fabrikant gebruikt.

De G Watch zal omgerekend minder dan 220 euro kosten en zal deze zomer in de winkels liggen. De smartwatch is een van de eerste modellen met Android Wear, een uitgave van Googles mobiele besturingssysteem voor onder meer slimme horloges. Het OS is gericht op het doorgeven van notificaties en informatie van Google Now.

LG kondigde het horloge al in maart aan, maar maakte geen details bekend over de specificaties en ook exacte informatie over release en prijs ontbrak. Die details komen vermoedelijk naar buiten op Googles ontwikkelaarsconferentie I/O eind juni.

LG G Watch (bron: Pocket-Lint)LG G WatchLG G WatchLG G Watch

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-04-2014 • 09:06

52

Reacties (52)

52
50
34
2
0
3
Wijzig sortering
Als het scherm dus vrijwel altijd aanstaat ben ik benieuwd naar de accu duur van de watch,,, Kan me niet voorstellen dat dat lang is.
Er zal gebruik gemaakt worden van schermgeheugen om het verbruik tegen te gaan. Verder zie ik een zwarte achtergrond in de plaatjes dus zal dat het "lockscreen" zijn wanneer het horloge niet actief gebruikt wordt.

Er zijn nu ook al horloges die informatie op een scherm moeten zetten dus zolang je niet al teveel communiceert zal het verbruik gelijkwaardig kunnen zijn. En zo lang gaat de batterij in de bijbehorende smartphone ook niet mee. Kunnen ze gelijk een duo-oplader meeleveren.
Draadloos opladen terwijl hij om je pols zit :D . Nee, helaas weet ik uit eigen ervaring dat het verrekte moeilijk is om zoiets te bouwen of je moet het niet erg vinden dat je rendement haalt van 10% ofzo en zelfs dat is zeer optimistisch voor de huidige techniek _O- .
10% lijkt met eigenlijk wel genoeg (tenzij daar EU-regelgeving in de weg zit; er zijn geloof ik regels voor het rendement van laders). Stel dat hij een 3.7V, 200 mAh batterij heeft. Dan zou je hem in 1 uur op kunnen laden met 0.74 W nuttig vermogen, dus zou je 'oplaadmat' een uurtje lang 7 Watt vermogen opnemen. Dat lijkt me echt niet te veel en zou ik fijner vinden dan gepriegel met stekkertjes en rubberen dopjes.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 23 juli 2024 10:09]

waar lees jij iets over draadloos laden? laat staan over draadloos laden aan je pols?
Was meer bedoeld science fiction dan science fact in ieder geval dat je hem om je pols kunt houden en opladen.
Dat je in je kamer een 'zender' hebt die je smartwatch oplaadt op het moment dat je je kamer binnenkomt, terwijl hij om je pols zit en je hem niet hoeft af te doen.
Verder zie ik een zwarte achtergrond in de plaatjes dus zal dat het "lockscreen" zijn wanneer het horloge niet actief gebruikt wordt.
De achtergrondkleur maakt niet uit als het geen OLED betreft, bij LCD maakt het vrijwel niet uit welke kleuren er gebruikt worden, hooguit dat de backlight minder fel hoeft te zijn, maar dan krijg je nooit zo mooi scherm als op de render (en zijn letters ook minder vel)...

Wel frappant dat op de eerste foto het scherm uit staat en die van de Gear aan, zou bijna denken dat je ze niet mag vergelijken. Daarbij klaagden mensen hier al dat de Samsung lomp is, ook wel grappig dat niemand dat van deze veel lompere LG zegt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 10:09]

We weten natuurlijk nog niet wat Android Wear doet voor de accu duur. Dit is gewoon weg niet te vergelijken met een normale Android versie. Ik ben benieuwd!
Wat Android Wear doet voor de accu, is inderdaad niet bekend. Wat we wel weten, is dat schermen veel energie gebruiken als ze altijd aan staan, op e-paper en sommige OLED-schermen na dan. Het scherm zal er overigens NOOIT zo mooi uitzien als op die renders, of toch niet als je een batterijduur van langer dan 3u wil.

Ik ben toch nog altijd niet overtuigd over android wear hoor. Ik heb alleen nog maar onrealistische renders gezien. Google Now doet trouwens geen hol hier, behalve het weer en wat recente google-searches laten zien.
Door het fletse 2e plaatje moet ik denken aan een mirasol scherm.

http://en.wikipedia.org/w...ometric_modulator_display

Hier had Qualcomm ook al een smartwatch mee uitgebracht

nieuws: Qualcomm introduceert smartwatch met Mirasol-scherm
Zou goed kunnen ,zelf zat ik te denken aan een IGZO scherm van sharp. Zij hebben lange werktijden beloofd door laag energie gebruik , maar ook doordat een beeld nog erg lang kan "nabranden".
Uit jouw Wikipedia-link: "[...] and LG claims to be developing "one or more" handsets using mirasol technology." Het zou zo maar kunnen.
Mirasol doet nog het meest denken aan e-Paper, zoals die in de Pebble wordt toegepast, doch in kleur.
Google Now doet trouwens geen hol hier, behalve het weer en wat recente google-searches laten zien.
Now is een pak nuttiger wanneer je je smartphone/tablet in het Engels instelt. Dat heb ik gedaan, en dan doet het een stuk meer. Je afspraken in de gaten houden, sportuitslagen, weer, file-aanduidingen geven en je daardoor op tijd verwittigen wanneer je moet vertrekken, nieuwe content aanbieden die in je interessesfeer ligt, dat zijn alvast nuttige zaken. Maar het kan nog veel meer. Ga je op vakantie/weekend ergens, dan krijg je zaken te zien zoals bezienswaardigheden, eetgelegenheden en dergelijke.
Met voice commando's kan je ook best veel doen. Alarm instellen kan, maar ook "afspraak met tandarts op 17 april om 17u", bijvoorbeeld.

Nu ben ik persoonlijk ook nog niet overtuigd mbt Android Wear, maar dat komt omdat we er inderdaad nog geen afgewerkte producten van hebben gezien, of reviews die het zaakje uitgetest hebben. Persoonlijk zie ik me niet met zo'n ding rondlopen. Eventueel wel nog met de 360 watch, want die ziet er best goed uit. Maar absolute voorwaarde is wel dat ik dat ding niet elke dag moet opladen, en dat het scherm zeer robuust is.
Mijn telefoon en taal staan in het Engels, en ik draai Android 4.4.2. Daar zal het niet aan liggen. Ik neem wel nooit de auto, enkel het openbaar vervoer.

Ik ben echt niet overtuigd mbt Android Wear. Ik heb zelf al een smartwatch (Pebble Steel) en het idee van Android Wear komt ook niet overeen met mijn idee van een smartwatch. Praten, SMS'en, ... Dat doe je gewoon niet met een horloge. Hoe futuristisch het ook lijkt, als je wil bellen en SMS'en dan neem je gewoon je telefoon. Snel even "Okee", "Ja sgoed", "Nee" terugsturen, dat kan dan weer wel, maar je gaat toch niet in je horloge liggen roepen om een SMSje te sturen. Daar dient zo'n ding niet voor.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 23 juli 2024 10:09]

Daar ben ik het ruwweg wel mee eens. Bellen en SMS'en, nee, hoeft voor mij niet. Dan haal ik echt wel m'n smartphone uit m'n broekzak.

De nuttigste zaken zouden voor mij, denk ik, zijn: notificaties. Lijkt me een no-brainer dat dit erg handig kan zijn. En gemakkelijk te implementeren, zelfs al draag je het ergens onder: een simpele buzz, al dan niet herhaalbaar (in te stellen), laat je weten dat er "iets" is.
Daarnaast lijken me voice commands ook interessant, zoals ik hierboven al aangaf. Even snel een afspraak, een reminder of een alarm instellen lijkt me ideaal op een smartwatch, met als bedenking dat zolang smartwatches niet ingeburgerd zijn je wel rare blikken gaat krijgen als je tegen je horloge spreekt. :)

Daarom vind ik de Moto 360 zo interessant: qua concept lijkt me dat meer bedoeld als een gewoon horloge dat ook notificaties kan tonen. Dat stemt goed overeen met het nut dat ik me ervoor kan bedenken.
Het lijkt me dat het soort mensen die zoveel notificaties krijgen dat ze enkele honderden euro's uitgeven om hun telefoon niet telkens te moeten bovenhalen, niet met een horloge van slechts enkele honderden euro's gezien willen worden.
Vreemde correlatie als je het mij vraagt. Een paar honderd euro vind ik meer dan genoeg voor een horloge, maar als ik niet kan kiezen welke notificaties ik wel krijg en welke niet zou ik er teveel krijgen.

Ik vind de 360 gewoon mooi en daarboven zou hij wel eens nuttig kunnen zijn indien Android Wear voldoet aan het idee dat ik in m'n hoofd heb rond een goed smartwatch OS... ( http://wp-up.s3.amazonaws...03/Moto360__Metal_RGB.jpg )
Als er een OLED scherm inzit zou het toch niet al te veel moeten verbruiken als je ervoor zorgt dat de achtergrond zwart is en de cijfers die de tijd weergeven wit. Alleen de pixels die de cijfers weergeven verbruiken dan energie.
Misschien wat flauw, maar mijn huidige horloge kan een paar jaar doen met een acculading. Het idee dat je 'm regelmatig moet bijladen lijkt me wel een grote hindernis voor de adoptie van dit soort apparaten.

Kunnen ze niet iets slims doen als Seiko kinetic?
Met een "domme" mobiele telefoon kon je makkelijk een week met een batterijlading, de meeste smartphones hebben nu moeite met 2 dagen en eigenlijk moet zelfs elke dag herladen worden. Lijkt mij dat heel vaak moeten opladen blijkbaar geen bezwaar is voor de algemene adoptie van de apparaten, er wordt vaak over gezeurd en er zullen altijd wel mensen die niet met die batterijduur kunnen leven, maar smartphones verkopen wel als zoete broodjes.
gewoon een mooie en makkelijke dock voor maken voor op de nachtkastje en het probleem is opgelost.
Ja ik snap de insteek niet die samsung hier maakt. Dat domme ding eerst om je smartwatch klikken is zo gigantisch onhandig. Inductie zou zoveel makkelijker zijn. Je hebt een inductie plaatje waar je savonds je telefoon en horloge op legt en smorgens is alles weer vol. Probleem van inductie is nu nog dat het te weinig vermogen oplevert om fatsoenlijk je toestel op te laden. Maar goed er zijn allang vele betere accus met die nano tube technologie. Dubbele accu lading lichter kleiner en opladen in 2 minuten. Probleem is echter. ... wanneer komt er nou eens een toestel mee uit...
robleem van inductie is nu nog dat het te weinig vermogen oplevert om fatsoenlijk je toestel op te laden.
QI is ook inductie en voldoet prima voor het opladen van mijn N4 en N7... gaat misschien 20-30% langzamer als via de kabel, maar in de nacht merk je dat toch niet.
Ik ben het met je eens dat het gewoon ontzettend kort is. We zullen eerst moeten wachten op flinke verbeteringen op gebied van accu duur, wat volgens mij nog wel een tijdje gaat duren.
Dat dacht ik ook bij de eerste smartphones.. wie wilt nu iedere dag zijn gsm opladen.. en zie nu...

jammer genoeg gaat de technology niet altijd zo snel als we zouden willen (waterstof, batterijen, medische vooruitgangen, ... )

Overigens deel ik wel in uw cynisme, een horloge moet minstens 17u mee kunnen gaan. dat je hem avonds op je nacht kastje legt en het via inductie oplaad.
Ligt er aan welke techniek er gebruikt wordt voor de verlichting. Als het net zoals op het eerste plaatje is, staan de zwarte pixels gewoon uit natuurlijk.
Dit is ook afhankelijk van het gebruikte scherm, als het merendeel van de achtergrond zwart is en er word een oled scherm gebruikt dan zal het verbruik best laag zijn.
Het is een hybride met een zonnepaneeltje achter de backlightverlichting :+
Glimp op Windows Phone verbruikt niet heel veel meer batterij bij mij. En het is een 1080p scherm dat volledig opgelicht moet worden.

Zelfs als het meer verbruikt is het nog altijd een grote meerwaarde t.o.v. andere smartwatches voor mij.
Valt wel mee!

het scherm van mn Lumia 925 staat ook altijd aan (glimscreen) en vreet nauwelijks batterij.
Het zou prima kunnen maar full color en backlite aan kun je vergeten

Dus met een filnke zomerse zon zie je geen klap meer en moet je het de blacklite alsnog activeren.
zou het niet bijdragen tot lange batterijduur als het scherm uit gaat
natuurlijk, maar het gaat ook om de horloge beleving (gewoon erop kunnen kijken, zonder knoppen of met je pols draaien of wat dan ook is toch fijner).. en als er amoled wordt gebruikt met overwegend zwart, dan hou je het scherm verbruik al aardig binnen de perken. daarnaast BT 4, een zuinige soc, effeciente software en een flinke accu... ik denk dat met de huidige technikeken 3-7 dagen wel mogelijk moet zijn.

Verder ben ik vooral benieuwd naar de moto 360, dat is (naar mijn mening) de eerste smartwatch met een uiterlijk waar ik mee rond zou willen lopen.

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 23 juli 2024 10:09]

Lijkt me een mooi ding verder, ben erg benieuwd naar de accu duur.
Mijn smartwatch met een reflective lcd staat ook de hele dag aan. Is stof en waterdicht tot 5m en de accu gaat een week mee.

Maar draait weer geen Android wear.

[Reactie gewijzigd door 4play op 23 juli 2024 10:09]

Wat betreft het design wordt het trouwens wel tijd dat er gebogen schermen gebruikt gaan worden. Ik blijf het een lomp apparaat aan je pols vinden op deze manier.

Wel heeft LG 1 van de mooiste designs op dit moment..

Ik zie liever een gebogen armband.. met een flex-scherm.. meer ruimte en je kunt het beeld met de polsbeweging bijvoorbeeld mee laten bewegen. :*)
Is t alleen n scherm of is t touchscreen?
Je moet er een usb toetsenbordje en muis in pluggen ;)

[Reactie gewijzigd door teek2 op 23 juli 2024 10:09]

touchscreen, de interface bied verschillende informatie van 1 'app' naast elkaar en de verschillende 'apps' onder elkaar, navigeren gaat met swipes
Ah thanks. Ik was al bang dat je er n LG phone bij moest aanschaffen om hem te kunnen bedienen.
touch (gezien er een google voice search knop rechts bovenin staat en het android wear is)
Hadden ze nu niet gewoon zo kunnen maken, dat wanneer je de smartwatch naar je toe draait.. dat dan het scherm aan gaat?

Moet toch niet zo moeilijk zijn met een bewegingssensor en met een calibratieprogramma. Zo zinloos dat het scherm constant aanstaat als je er niet naar kijkt.

Of moet ik nu gauw naar het patentbureau lopen?
Dat doet de Pebble ook volgens mij.
Bij de Pebble kan je altijd de tijd aflezen, als je met je pols beweegt gaat de achtergrondverlichting aan (kan je instellen dan).
zullen we eerst de accu duur afwachten? misschien verbruiken die paar pixels die aan moeten staan amper meer dan een g-sensor. er zit geen 5"FHD scherm in...
Verder staat ie misschien wel altijd op lage brightness aan en gaat ie pas feller als je je pols beweegt.
zullen we eerst de accu duur afwachten? misschien verbruiken die paar pixels die aan moeten staan amper meer dan een g-sensor. er zit geen 5"FHD scherm in...
Elke accuduur die nog genoemd gaat worden door LG, zal hoger kunnen zijn door het niet altijd aan hebben van het scherm. Het gaat mij om het praktisch nut van het altijd aan hebben van het scherm. Daar doel ik op.
Verder staat ie misschien wel altijd op lage brightness aan en gaat ie pas feller als je je pols beweegt.
Jij hebt je pols in een spalk? Je pols beweegt vaker dan je denkt, toch?

Het idee wat ik hier neerleg is gebaseerd op de beweging van het bot in het polsgebied. Als je in een calibratieprogramma aankunt geven dat je links of rechts de slimmehorloge draagt en je doet een aantal de pols beweging.. dan zou dat in principe genoeg moeten zijn om het scherm aan te zetten op het moment dat het scherm naar je toe gedraaid is.
ik begrijp je punt helemaal hoor, maar uiteindelijk is het een afweging die LG heeft gemaakt. Verder weet niemand of er misschien ook wel een setting bestaat die doet wat jij aankaart. Ze maken nu alleen reclame met het feit dat het scherm altijd aan is (of kan blijven). Dit is namelijk (of je het er nou zelf mee eens bent of niet) een punt van kritiek op smartwatches waarbij het scherm uitgaat.

reviews: Samsung Galaxy Gear: niet zo slimme smartwatch
tandaard geeft het schermpje op de Gear niets weer, dus ook niet de tijd. Dat is meteen een van de grootste manco's van de Gear: je moet het scherm aanzetten om de tijd te zien. Dat kan door op het knopje aan de zijkant te drukken of door de telefoon naar je gezicht toe te bewegen. Als de accelerometer die beweging detecteert, gaat het schermpje vanzelf aan. Dit werkt redelijk goed, maar het komt ook vaak genoeg voor dat het schermpje niet aangaat en je alsnog op het knopje moet drukken of overdreven met je arm moet zwaaien. Je kunt dus niet snel de tijd lezen zonder je arm te bewegen, zoals met een normaal horloge kan.
wellicht een brakke implementatie, maar feit is dat always on met een acceptabele accu duur wenselijk is.
Daarom ben ik ook van mening dat beide functionaliteiten aanwezig kunnen zijn. :)
dat zou inderdaad het beste zijn ;)
lijkt me een mooi ding
Is het niet zo dat backlight het grootste deel van de batterij kost? Kun je het dan niet zo maken als bij een GameBoy Advance SP, dat je een scherm hebt dat je zonder backlight kunt zien maar als het nodig is kun je het backlight wel aanzetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.