Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

Japan Display heeft aangekondigd een 5,5"-scherm dat beschikt over een resolutie van 2560x1440 pixels vanaf volgende maand uit te leveren. Het scherm zou volgens geruchten gebruikt worden door Apple in de iPhone 6. Verscheidene smartphonefabrikanten willen dergelijke schermen.

Volgens Japan Display kan de massaproductie van het nieuwe paneel worden gestart, zo maakte het bedrijf bekend op zijn Engelstalige website. Het gaat om een 5,5"-lcd waarvan de resolutie 2560x1440 pixels bedraagt; dat komt neer op een pixeldichtheid van 538 ppi. Vanaf volgende maand gaat Japan Display zijn nieuwe paneel leveren aan fabrikanten die bestellingen hebben geplaatst. Het 5,5"-scherm werd eerder al door de fabrikant, een joint venture van Toshiba, Sony en Hitachi, getoond.

Alhoewel Japan Display geen klanten noemt, gaan er geruchten dat Apple het door Japan Display ontwikkelde scherm wil gaan gebruiken in de iPhone 6. Eerder kwamen er al geruchten naar buiten dat Apple modellen wil uitbrengen met een scherm dat groter is dan de huidige 4" van de iPhone 5-serie. Naar verluidt presenteert de fabrikant de iPhone 6 in september.

Apple is waarschijnlijk niet de enige die van dergelijke panelen gebruik wil maken. Er gaan al lange tijd geruchten dat andere smartphonefabrikanten, zoals HTC en Samsung, werken aan toestellen met een resolutie van 2560x1440 pixels. De recent gepresenteerde vlaggenschepen HTC One en Samsung Galaxy S5 hebben echter nog een full hd-resolutie.

Japan Display 5,5"-wqhd

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Ik geloof er niets van dat Apple dit display gaat gebruiken voor de iPhone 6. 5.5" is veel te groot naar Apple maatstaven en wordt daar als niet gebruiksvriendelijk beschouwd. Ik geloof wel dat ze de resolutie drastisch omhoog zullen smijten, maar 5.5", no way.
5.5 inch en 4.7 inch iphone zou goed kunnen hoor als ze hun telefoon dunner willen maken en dit niet kunnen met hun huidige formaat zullen ze de lengte in moeten he
Dit is een geweldig scherm.. voor de Oculus rift! Op telefoons heb je er niet meer zoveel aan maar voor producten zoals de Oculus rift is de 'race' pas net begonnen aangezien je zeer goed het verschil nog kan zien op deze resoluties.

Het grootste probleem is dat ook de GPU's een stuk krachtiger moeten zijn. Bij de Oculus rift is een hoge stabiele framerate namelijk ook van belang. Dat gaat bij 1440p nog goed, maar zodra ze 4K bereiken met deze displays...

Hoe dan ook, goede ontwikkeling voor meer dan alleen telefoons :).
Voor de Rift moet het wel OLED zijn ;)
Het gaat iig wel de goede kant op!
De oculus rift werkt met 1 groot scherm (van dit formaat), met daartussen iets om het licht af te schermen. Per oog zie je dus maar de helft van het scherm wat erin zit. Sommige andere head mounted displays werken wel met 2 kleine displays (zoals de ST1080).
waar is dat display ?
Bekijk hem hier eerst maar even en vertels mij het maar.
http://oculusrift-blog.co...rift-teardown-640x480.jpg

Hier kan je zien hoe het uit ziet. nog steeds geen groot display te zien.
en kijk eens naar de naam van het plaatje View through lenses
http://3dvision-blog.com/...e-view-through-lenses.jpg

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 april 2014 14:06]

Bij "Step 8" van de guide waar die afbeelding vandaan komt:
http://www.ifixit.com/Teardown/Oculus+Rift+Teardown/13682

Er zijn wel 2 lenzen (Die voor elk oog zitten). Maar er is maar 1 display. Vandaar ook de grote rechthoekige vorm :) .
Hm ik zou voor Apple eerder een resolutie van 2272*1280 verwachten. Dit geeft ze de mogelijkheid om wederom "makkelijk" alles keer 2 te doen.
Precies. Dit bericht toont echter wel aan dat deze stap voor Apple mogelijk is (misschien zelfs met een 5" display), ik verwacht dan ook dat de nieuwe iPhone 6 zo'n scherm heeft.
Heel mooi die hoge resoluties, maar op een gegeven moment kun je de verschillen toch niet meer zien. Ik kan pixels nu al heel moeilijk zien op mijn iPad retina (mijn ogen zijn gewoon goed).

En je hebt steeds een betere accu nodig voor een hogere schermresolutie...
Klopt. Maar met een groter schermformaat kan je ook een grotere accu in het toestel stoppen. Ooit een iPad van binnen gezien? 2 gigantische accu's en een klein moederbord.

M'n G2 is 5.2" met iets van 420ppi. Het is niet de dunste telefoon, maar ik kan wel zo'n 10 uur screen on time halen over 2 dagen gebruik. Dat is het voor mij wel waard. Een 5.5"+ telefoon kan een nog grotere accu bevatten, mits ze niet ook nog eens 7 mm dun willen blijven.

Accu's hebben het probleem dat de materiaaleigenschappen de beperkende factor zijn. Hogere pixeldichtheden kunnen worden bereikt met schaalverkleining. De capaciteit van een accu is echter simpelweg in verhouding met het volume van een batterij. Daar kunnen we vrij weinig aan knutselen. Lithium kan ook tot op heden de meeste lading per gewicht dragen. Volume en materiaal zijn dus beperkend, in tegenstelling tot heel veel andere componenten in de smartphone.
Het is meer een gevalletje 'Omdat het kan!'. En daarnaast stilstaan = achteruitgaan.
Betere accu's komen er ook wel op ten duur.
Dit is onzinnig. Het nadeel van die hogere resolutie is slechtere prestaties in grafische toepassingen en meer batterijverbruik. Het verschil zie je enkel onder een vergrootglas.
Het is een beetje als 20 versnellingen in een handgeschakelde auto zetten. In theorie is het beter, in de praktijk heb je er alleen maar nadelen van en geen voordelen.
Klopt. De ontwikkelingen zijn wel goed. Alleen de technologie staan niet met elkaar in balans.
Het is een teken dat de techniek uitontwikkeld raakt. Fabrikanten zijn al jaren bezig pixels kleiner te maken. Echt innoveren kunnen ze niet, wel de pixels nog kleiner maken, dat truukje past men immers al jaren toe. Dus gebeurt dat ook, wordt het op de markt gegooid, en de consument trapt er vaak nog een tijdje in. Met de megapixelrace in digitale camera's ging het net zo.

De consument is traag, maar krijgt het uiteindelijk wel door.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 29 maart 2014 20:02]

Idd. ik denk dat juist door deze ontwikkelingen juust ook de ontwikkelingen voor accu ook omhoog gaan. aangezien men nu dus met deze schermen een lagere accuduur heeft, gaan de fabrikanten wellicht meer investeren in accus. Dus misschien kunnen we wel zeggen dat juist deze ontwikkelingen ervoor zorgt dat andere aspecten van de telefoon ook sneller ontwikkeld worden, ze worden als het ware meegetrokken.
De enige ontwikkelingen qua accu die ik de laatste 2-3 jaar zag, waren vooral softwarematig tricks en optimalisaties. Noem eens n grote fysieke verbetering van de accu's voor smartphones?

Dat argument wordt elke keer op tafel gegooid, maar het is niet helemaal waar. Het enige dat ze voorlopig kunnen doen, is accu's groter maken ter compensatie. Niet echt innovatief.
Hoe smarter de phones, hoe minder de accu, die algemene tendens is er wl over spanwijdte van 5-6 jaar. En ik heb het niet over Iphone 4 vs 5, maar meer: de eerste touchscreen gsm vs de huidige toestellen. Ook vandaag heb je low-end smartphones/gsm die vl langer meegaan dan een smartphone van 700 euro. CPU, resoluties, alles gaat razendsnel vooruit. Maar de accu evolueert helemaal niet mee en wordt niet meegetrokken.

Ondertussen gaan we wel richting 4K resoluties op dunne 5" smartphones...

"Nieuwe 4K display... zet je wifi en synchronisatie uit tijdens standby en doe een hele dag met je accu!"

Nee dank u, ik blijf bij mijn Z1 Compact :)
Altijd maar dat gemekker over accu`s bij een grotere resolutie?

Het is je goed recht om te wachten tot alle componenten aan smartphones uitontwikkeld zijn en alles supersnel is en megacapaciteit heeft, om dan pas een telefoon te kopen........
Flagships gebruiken nu eenmaal meer stroom en veel gebruikers van deze toestellen kunnen prima omgaan met een beperktere accuduur.
De meesten leven, wonen en werken in gebieden waar stroom uit de muur heel normaal is..........een korte oplaadbeurt, aan het net of in de auto is dan ook vaak geen probleem. ;)
.
n nieuwe ontwikkeling onlangs..... die superaccu komt er echt wel redelijk snel.
Al zal het niet in deze generatie telefoons zitten, ik verwacht dat alle producenten meteen die betere accu omhelzen als die beschikbaar is, en helemaal voor hun flagships.
Bedankt voor je perspectief. Doch denk ik nog steeds dat het beter is, ook als je kleine softwarematig tricks toepast en optimalisaties, is dit vooruitgang. Dit betekent dat een accu langer kan worden gebruikt. Op een gegeven moment gaat er zo dus een markt ontstaan waar mensen zeer groot interesse hebben op telefoons die een "betere" accu hebben. Hierdoor ontstaat er een incentive om toch te gaan investeren in die superdure ontwikkeling om dat de return on investment dan positief is. Elke stapje vind ik beter dan niks. Straks komt miss 8k, super processor, camera en weet ik veel nog wat, deze ontwikkelingen zouden misschien niet een betere batterij teweeg brengen maar misschien zuinigere apparaten, is dit niet nu het geval? Het is op dit moment eenmaal goedkoper om zuiniger producten te gaan ontwikkelen, op een gegeven moment kan het niet meer en dan komt het misschien aan de beurt voor batterijen? In de tussentijd komt men met betere technologieen waardoor de investment omlaag zou kunnen gaa, etc. Best wel complex, maar het gaat ergens vandaan komen, dat is bijna zeker.
Effectief zal er niet zo heel veel veranderen. Door de grotere schermen en snellere componenten wordt een grotere accu net zo snel leeggetrokken als nu met je oude spullen het geval is.
Dus nu doe je (noem maar wat) een dag op de accu en met de nieuwe spullen ook.

Het is volgens mij ook helemaal niet de bedoeling dat je veel langer met een accu doet. Laten we, in een versimpelde aanname, zeggen dat je een accu 1000 keer kan opladen voordat deze waardeloos is geworden. Nu doe je dan een kleine drie jaar met je accu. Dan is het tijd voor een nieuwe accu. Of beter gezegd: voor een hele nieuwe telefoon. Zo'n accu is dan al duurder dan de hele telefoon nog waard is. En dat ouwetje kan dan, als je er zo over nadenkt, natuurlijk ook niet meer.

Als ze nu een accu zouden maken die twee keer zoveel capaciteit heeft, dan gaat die accu ineens een kleine 6 jaar mee. Dat betekent dus dat er veel minder nieuwe telefoons verkocht zullen worden omdat de drempel om een nieuwe telefoon te kopen zojuist is verhoogd. Hij doet het tenslotte nog prima.

Technologische ontwikkelingen pushen is natuurlijk altijd goed maar in dit geval gaat het bij de resoluties een beetje mis, naar mijn idee.
De focus ligt vrijwel geheel op de telefoons (en in mindere mate de tablets). Juist waar de hogere resolutie weinig toegevoegde waarde heeft.

Als ik een lijn teken van 1 pixel breed dan zie ik op mijn 4,7" 1280x720 telefoonscherm echt de karteltjes nauwelijks. Om dat te zien moet je echt moeite doen. Laat staan hoe dat is op een 1920x1080 scherm met dezelfde afmetingen.
Op mijn 24" 1920x1200 scherm zie ik dat overduidelijk zonder er ook maar enige moeite voor te doen.

Het is grofweg hetzelfde aantal pixels op een 16 keer zo kleine oppervlakte.

Het zijn altijd mooie ontwikkelingen maar lichtelijk overdreven als je kijkt naar het feit dat deze ontwikkelingen zwaar achterblijven op het gebied waar ze wel gewenst en overduidelijk zijn.

Ik denk dan ook dat dit, in de huidige vorm, voornamelijk marketing is. "Mine is bigger!".
Accutechnologie staat al jaren vrijwel stil, en de ontwikkelingen die er zijn, zijn nog lang niet uitontwikkeld.

Die betere accu is dus nog veel verder weg dan deze resolutieslag en daarmee slaat het dan ook helemaal nergens op. Sterker nog: deze vooruitgang IS achteruitgang in het praktisch gebruik van een mobiele telefoon. 1440p op dit formaat is gewoon onzinnig en een directe afbreuk aan accuduur en prestaties.

Wel een goede manier om de consument weer te verleiden tot een volgende aankoop, maar goed, als je hier geld aan wil verspillen is dat je goed recht natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2014 13:56]

Verschil tussen oppo find 7 1080p en 1440p is waarschijnlijk 75 euro. Niet iets om voor te sparen.
Elk jaar komt dat verhaal weer, betere accu's. Maar elke betere accu die komt, vinden ze wel weer wat nieuws om nog hoger verbruik te maken, hogere resolutie, octocore etc. Ik vraag me af wat zo'n accu uit bv de komende iPhone6 nu zou doen met een simpele 720p en dual core CPU, standby van een week? Gesprek van 24+ uur?
Het is meer een gevalletje 'Omdat het kan!'. En daarnaast stilstaan = achteruitgaan.
Betere accu's komen er ook wel op ten duur.
in dat geval hebben we niet veel aan betere accu's als het verbruik lineair mee stijgt en zo blijft iedereen met de illusie zitten dat de batterijtechnologie al 20 jaar stilstaat
Het is gewoon een beetje te veel willen en zoals @Jomaikke zei; het is omdat het kan. 1080p is goed genoeg, ik zie dan een miniscuul verschil met bijvoorbeeld 2k. Het enige wat ik voor een scherm nodig is, is 1080p (full hd) met goede kijkhoeken en weinig kleurafwijkinhg. Ik ga dan ook binnenkort een HTC M8 aanschaffen (Natuurlijk niet alleen voor het beeldscherm).
Tja, ik vind ontwikkelingen goed, maar dit is gewoon voor 99% van de mensen doelloos. Ik heb liever dat men massaler hoge reso schermen van 24/27 inch gaat maken (heb zelf 2560*1440 op moment) of dat men reactiesnelheden van IPS op TN-niveau brengt, evenals vernieuwingsfrequentie.

Edit:overigens is het natuurlijk wel knap werk :D

[Reactie gewijzigd door Morress op 29 maart 2014 12:24]

Ben helemaal met je eens. Ik zou meteen naar de winkel rennen om een 30'' 4K monitor te kopen als ze rond de 600 euro zijn. En dan blijf je maar lezen over hoeveel pixels ze kunnen proppen op een 5'' display. Ik hoop dat ze eens door gaan hebben dat er een grote markt is op het gebied van IT en beeldbewerking voor mensen die op een 4K monitor wachten.
Ik zie dit vaker, dan kijk ik naar m'n eigen schermen en denk ik "waarom?". Ik ben een programmeur (web, dus HTML/CSS/JS/PHP) en ik heb 2x 24 inch met 1920x1080 staan. De tekst in Sublime Text is scherp, helder en goed te lezen dus waarom zou ik een hogere resolutie scherm moeten hebben? Als iets doet wat het moet doen is het goed, toch?

Voor grafische mensen is dit natuurlijk wat anders, maar die vermeldde je niet in je reactie
Werk een weekje achter een redelijke setup, het went snel, je productiviteit zal geheid omhoog gaan, en zodra je terug gaat naar oude situatie denk je inderdaad 'whyyyyyy'

Ik werk zelf op 3x27 2560*1440 plus 13.3 2800*something en alleen al de gewenning van de laptop maakt de desktop minder scherp en zuiver. Maar naast scherper is meer informatie op het scherm ook erg fijn.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29 maart 2014 14:50]

En waarom zou mijn productiviteit omhoog gaan? Ik kan nu al alles wat ik kwijt moet kwijt, ik zie het goed (en kan niet beter met mijn ogen ;-)) dus als je uit kunt leggen waarom dat zo is, graag..
Als fotograaf zit je bijvoorbeeld eerder op 100% ipv vage onscherpere samplings van 16,7%. In Photoshop handig, maar ook in bridge tijdens selecteren.
Meer screen real estate betekent ook gewoon meer kwijt kunnen en minder snel hoeven switchen en dus zoeken naar dat juiste tabje/programma onder de rest.

dat zijn de dingen die ik zo een twee drie voor mij zou kunnen bedenken.
Ware het niet dat ik een programmeur ben met 2 schermen. Code/editor op 1, uitvoer op 2
Meer heb ik niet nodig.
Je weet pas wat je had als het er niet meer is. En je weet pas wat je miste als je het ineens hebt. Dat je met een salaris van 500k alles kan doen wat je wil/nodig hebt wil nog niet zeggen dat een miljoenen salaris nutteloos voor je zal zijn.

Of je moet gewoon slechte ogen hebben, want op mijn schermen kan ik met mijn ogen nog pixels tellen en mijn oude FHD schermen zien er voor mij nu gewoon blurry uit. Ken je het gevoel voor een 1366 laptop te zitten?

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29 maart 2014 18:02]

Het is toch 1366 ? of wou je nu echt zeggen dat er ook een 1368 res bestaat ?
Het is 1366*768.

OT: Ik vind 1080p voor een telefoon zat en genoeg, ik zit nu 10cm van mijn 4,7" 1280*720 HTC One X af en kan echt geen pixels onderscheiden, dan moet ik 3cm van het scherm af gaan zitten.... Moet je nagaan op 1080p... Moet je nagaan op 1440p.... Dat is insane, een complete waste van resources (CPU, GPU en accu) als je het mij vraagt. Zoals hierboven al een grote discussie over is vind ik het beter om eerst aan PC monitoren te gaan werken. Als 1440p in 5" past, past 4k zeker in 24". Ik zit zelf met een 24" 1080p, had liever een hogere resolutie gehad maar ja, is een stuk duurder.
Jah dat bedoelde ik inderdaad maar dat leek me wel logisch ;p
1366 * 768
Mijn ogen zijn inderdaad niet super, ik zie op een Full HD scherm geen pixels tenzij ik m'n neus tegen het scherm druk. Als ik op de afstand zit waar ik altijd op zit (zo'n twee meter) zie ik echt geen pixeltjes meer.

En ik heb een tijdje met meer dan Full HD schermen gezeten. Ik zag er zelf het verschil niet aan af eigelijk

[Reactie gewijzigd door sfranken op 29 maart 2014 15:18]

Dan is scherper inderdaad niet nodig, maar meer screen real estate zal je geheid aan gewend raken en je zal de oude situatie niet missen ;)

Alhoewel enige discipline speelt ook een rol, je moet op je vrije schermruimte natuurlijk geen film kijken tijdens het werk
Met 27 inch (Full HD vs QHD) heb je volgens mij niet meer real estate. Die winst heb je alleen als je naar de 30 inch gaat.
Juist met 27 heb je die wel, bij 30 word het weer meer uitgerekt, maar ik doelde ook op 3 schermen in plaats van 2.

Ik voel me kreupel op 1 screen desktops 2 is prima bruikbaar 3 is voor alle niet gespecialiseerde toepassingen wel het uiterste van nuttig.

In het begin stond mijn 3e scherm vaak leeg, maar na enkele weken werd ook die goed betrokken in mijn workflow.
Als jij daar tevreden mee bent, prima toch?
Ik en vele met mij hebben wel behoefte aan hogere resolutie schermen..
ik weet nog goed dat we 1024*768 monitoren hadden, wat was 1280*1024 toen een verademing zeg..
Ik heb zelf een MacBook 15 inch Retina en juist vooral tijdens het programmeren is die scherpe tekst zo fijn! Als ik daarna op mijn werk weer achter mijn 24 inch 1920x1200 code moet kloppen, dan mis je dat echt en is alles ineens voor je gevoel veel korreliger als voordat ik verwend werd met het Retina scherm. :)
Zoals ik al eerder zei: dat zie ik niet met mijn ogen ;-) Leuk dat jij het wel ziet maar dat zou aan mij niet besteed zijn.
Heb je de Dell Ultra Sharp?? ik heb die ook. en een Macbook pro retina, de kleur verschillen zijn echt groot. zelfs heb ik een 13" en ik er geen eens spijt van een downgrade van 16" en me telefoon is gewoon 4" is groot genoeg. ;)
Je bedoeld die paar mensen die nog achter een desktop zitten of hun laptop aan een extern scherm aansluiten? Die paar mensen die op professioneel gebied zo een scherm nodig hebben?
Die mensen vallen toch in het niets vergeleken met bijna twee miljard mensen[1] die een smartphone hebben. Ik snap wel waarom fabrikanten zich op die markt richten.

[1]http://www.emarketer.com/...-175-Billion-2014/1010536
uhhh, paar mensen?
vergeleken met de smartphone markt wel... helaas
En als we het over telefoons hebben zie ik de ontwikkeling liever in de batterijduur zitten, en nieuwe functionaliteit dan het beoefenen van een spec die echt wel hoog genoeg is op het moment.
Die discussie was ook van de overgang 720p naar 1080p. Laat de ontwikkelingen verder gaan. De massa bepaalt wel wanneer ze het wel willen. Bijv met 3d bril.
De consument wilt het niet dan zoeken de fabrikanten verder om je te verleiden. Schermen met high res worden eenmaal veel minder verkocht dan high end smartphones. de gemiddelde consument koopt liever een smartphone van 500 euro dan een high end scherm.
Ja, het is een beetje raar dat we in een tijd leven waarin televisies een hogere resolutie (4k) hebben dan zelfs top beeldschermen van 30" (2580x...). Ik denk wel dat er verandering in komt nu eerst ook de laptopschermen aan de beurt zijn voor een upgrade (zie Macbooks). Daarna zullen vast ook wat betaalbare desktopvarianten volgen.
Apple beweert zelf dat een nog hogere pixel dichtheid niet nodig is omdat je het niet kan zien. Het is de oude Microsoft truuk, eerst dingen van anderen belachelijk maken en dan een tijd later er zelf ook mee komen
Zoals een fngerprint sensor afkraken door de NSA en ander aluhoedjes geneuzel erbij te halen en vervolgens er zelf mee te komen?

Welkom in de wereld van marketing en advertising...
Het feit dat je pixels niet onderling kunt scheiden betekent niet dat het niet vloeiender wordt. Wij zien ook geen individuele frames meer van 25 fps. Maar ik ga toch echt geen Counter Strike spelen op 25 fps.
Mijn zicht is beter dan 20/10, maar ik zie op een normale afstand amper het verschil tussen een 720p of 1080p op een 5" scherm, tenzij ik er echt op let. Ik denk dat je vergelijking eerder zich bevindt tussen het spelen van CS op 100fps of 150fps.
Het gaat ook niet zozeer om de hogere resolutie, maar om het door-ontwikkelen van de technologie. De retina schermpjes die nu verkocht worden financieren verdere ontwikkelingen die straks niet alleen de resolutie verhogen maar ook de kleurechtheid, contrast, helderheid, refresh rate, stroomverbruik, gewicht, etc.

In research is het niet altijd mogelijk om je precies op die ene gewenste parameter te richten. Het een hangt vaak samen met het ander en tegelijkertijd moet je ook nog eens regelmatig een commercieel haalbaar product weten te creren.
Precies dat ! je hebt helemaal gelijk laat ze maar lekker ontwikkelen ;p
Er zijn meerdere toepassingen voor hoge resoluties displays, je smartphone is er een van. De andere toepassing is namelijk Virtual Reality, zoals de Oculus Rift, Morpheus en vergelijkbare producten. Bij VR is het namelijk hoe hoger de resolutie hoe beter het beeld wordt, in combinatie met goede response tijden van het display natuurlijk.

Voor smartphones is het op een gegeven moment inderdaad een leuk marketing verhaal i.p.v. een zichtbare verbetering.
Ben benieuwd hoe dik de bezel moet zijn wan 5,5 inch is toch wel een beetje de limiet van wat in de broekzak past
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor broeken je hebt h... Mijn vader zeurt al dat zijn 4,5inch niet goed in zijn broekzak past terwijl ik makkelijk een 6 inch kwijt kan. De moderne broeken worden er op aangepast, mijn broekzakken zijn zo dat ik mn hele hand en pols erin kwijt kan. (Ik praat over een gewone spijkerbroek)
De Oppo Find 7 gaat ook van dit display gebruik maken als ik me niet vergis!
Ik hoop meer op een Iphone met een display zoals dit. Heb jaren een iphone gehad maar ben overgestapt naar de SG Note II en kan niet meer terug naar kleine telefoons. Als fotograaf is het heerlijk om je werk mee te nemen en mensen meteen je werk te laten zien op een 5'' telefoon. Ik heb geen Tablet of laptop dus me telefoon is echt het enige wat ik altijd op zak heb.
Helemaal mee eens. Ik ben ook altijd tevreden iPhone gebruiker geweest, maar heb nu een Galaxy S5 besteld vanwege het grotere scherm. Wellicht als Apple ook grotere schermen gaat gebruiken dat ik ook ooit weer eens terug ga naar een iPhone.

Voor nu is mijn nieuwsgierigheid naar Android een goede tweede reden om niet te twijfelen na de berichten over het scherm van de iPhone 6 ;)
Apple word bijna gedwongen om grotere schermen uit te brengen. Ze moeten wel met een groter scherm komen anders worden de klanten ontevreden en stappen ze over naar Samsung of misschien wel naar HTC met hun nieuwe m8. Zelf denk ik dat ze het misschien 0.2" groter gaan maken, want denk eventjes na; apple die met een 5" scherm komt? Het zou inderdaad leuk zijn, maar ik denk niet dat het gebeurt.
Ze moeten niks, ze hebben al jaren hun eigen ding gedaan (onder Steve. Jobs dan) en ik hoop dat ze dat blijven doen. Gewoon door blijven gaan met de iPhone zoals het nu is. 4" is groot genoeg. Ik hoop dat ze niet meegaan met die hele samsung groter = beter rage.
Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Heb jaren een iphone gehad ben toen overgestapt naar de galaxy note en zit inmiddels alweer een tijdje op de iphone 5s, maar mis het grote scherm van me note toch wel heel erg. Het is dat Android voor me werk etc niet betrouwbaar genoeg bleek, maar anders zou ik zo weer terug gaan naar een galaxy note. Wat mij betreft kan die iphone met een groter scherm dan ook niet snel genoeg komen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 30 maart 2014 20:20]

Same here: iPhone 4, toen 4s, note 2 geprobeerd vanwege het grote scherm. Kreeg keiharde spijt en heb de note 2 binnen een half jaar weg gedaan. Nu ben ik blij met de 5S, welke op alle vlakken superieur is boven de note 2, behalve de grootte van het scherm.
Een iPhone 6 met een (iets) groter scherm dan de 5S is een instant buy voor mij
Niet eens, ik leef in een "Apple familie" iedereen heeft apples en niemand neemt wat anders. Tot dat ik dan een samsung galaxy s4 nam en dat uit ging proberen. Mijn familie drijgt nu, puur omdat het scherm te klein is over te stappen naar een ander mobiel (merk). Niet dat het erg is, maar ook al was bijvoorbeeld de samsung galaxy s3 beter dan de iphone 5, mijn familie zou altijd voor de iphone 5 dan kiezen. Ik heb ze aangeraden om de nieuwe HTC M8 uit te proberen als hij uit is in nederland, maar als dus inprincipe al trouwe apple fans (Naast mobiel ook; ipads, macbooks en imacs) al weggaan moet ik zien hoe dat met andere fans gaat. Dit kleine scherm kan voor veel mensen echt niet meer.
Ze moeten niks, maar om niet meer formaten van de iPhone te gaan bieden is niet slim. Ze kunnen nog prima 4"ers leveren naast 4,7". Daarnaast, als je kijkt naar Apple's laptop markt, dan zie je dat ze bij verre meer form factors hebben van hetzelfde product. Waarom laptops wel en een smartphone niet? Een groter scherm heeft tenminste als voordeel dat het gewoon fijner typt. Daarnaast is alles tot en met 4,7" prima hanteerbaar met een hand (tenminste voor mij) als de telefoon net zulke dunne schermranden heeft als bijvoorbeeld de Moto X.
Dat is het net.... waarom geen normale telefoon, en een tablet erbij. Wat is daar mis mee. Want 4, 5 of zelfs 5,5 inch... blijft pieren op een te klein vlakje. Zeker tegenover een 10 inch tablet. Dus doe mij maar eventueel een iets "grotere" Phone. Waar iedereen ook altijd aan voorbij gaat is het beeldformaat, ttz de 4/3 16/9,... Da's gemakkelijk voor te stellen met een pc-scherm: een breedbeeld 15" is precies een 13", dus ga je al snel naar een 17". Zelfde met de telefoons. Hoe breder het beeld, hoe groter de impact op de schermdiagonaal. Vergelijk maar eens de 480*320 iPhone 2 met de 1136*640 iPhone 4. Als ze door hogere pixeldichtheid die 640 pixels op de breedte van die 320 stoppen, wordt de hoogte van het scherm met een verhouding 568/480 groter en de diagonaal van 3,5" wordt bij dezelfde schermbreedte 3,95". Apple stopte dat in een 115 X 61mm en later in een 124 X 59 mm. Smallere rand, en naast iets meer gebruik van de hoogte van de Phone ook een kleine groei. Da's ook de reden van die "handzame" 5" phones: die zijn vaak niet echt breder dan hun 4,5" voorganger met andere beeldschermverhouding.
Oppo maakt idd gebruik van jdi schermen. Alleen de levering van de find 7 2k begint pas half juni. Erg lang wachten.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 29 maart 2014 12:37]

Tja wat is lang?
JapanDisplay gaat ze pas vanaf volgende maand leveren (eind? april) en Oppo levert zijn Find 7 dan anderhalve maand later met dit scherm.

Lijkt mij snel........... ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 31 maart 2014 00:36]

ja, je hebt steeds weer een betere accu nodig, maar naar mijn idee gaat de revolutie in accu's behoorlijk langzamer dan al die vretende nieuwe features, dus er komt een keer een moment dat de cores en scherm hetzelfde blijft en dat ze zich hopelijk een keer gaan focussen op die accu's, want 1 dag is echt dramatisch... kon je vroeger nog op je nokiaatje met een 800mah accu het 2 weken uithouden, nu kan je met 2500mah het meestal net 1 dag redden!

wel een prachtig scherm trouwens hoor, maar ik heb liever eerst dat de accu's het aankunnen

[Reactie gewijzigd door krissie100 op 29 maart 2014 12:26]

Net als in een andere reactie: accu's kun je niet zo 1-2-3 beter maken. Je kan niet het zelfde principe toepassen als bij andere componenten in een smartphone (maak transistoren kleiner => meer op hetzelfde oppervlak). De capaciteit van de accu's wordt tot nog toe bepaald door het volume van de accu en het materiaal. Er is op dit moment, voor zover ik weet, geen geschikter materiaal dan lithium beschikbaar.

De rest van de componenten kan dus rustig doorevolueren, maar accu's zullen ergens in de toekomst f een radicale stap moeten maken f we moeten ons meer focussen op slimme manieren om energie te besparen. Zomaar materiaaleigenschappen van lithium aanpassen gaat niet zo makkelijk :)
dan zou je dus kunnen verwachten dat een grote telefoon een betere accuduur heeft. je hebt nl meer volume. Maar in de praktijk zien we dit nauwelijks terug.
en voor een hogere pixeldichtheid heb je toch ook weer kleinere pixels nodig?? die moeten ook weer ontworpen worden en geproduceerd, daar gaat ook allemaal onderzoeksgeld in en dat onderzoeksgeld moet is een keer gaan naar de accu's
Zo makkelijk zit het dus niet. Het is een fysieke beperking. Lithium ionen KAN je niet kleiner maken of forceren om meer lading te dragen dan dat ze al doen. Er moet dus ineens een omslag gebeuren naar een andere techniek, dus dat zul je pas zien als die volwassen is. Tot die tijd blijf je evolutie van alle andere componenten zien. Misschien komt het de komende 10 jaar niet eens. Wie weet.

Wat ik wel weet is dat geld tegen accu´s aangooien niet de materiaaleigenschappen van Lithium als element zal gaan verbeteren.
maar die Nokia hoefde geen hardware te voeden die evenveel rekenkracht heeft als een redelijke PC
klopt, maar het zegt toch wel iets over de voorruitgang van de accu's tov de apparaten,
1440p en Apple? dat zou de eerste keer zijn dat ze een standaard schermresolutie gebruiken. Al komen ze met een grotere iPhone zal het wel 1280p worden, 2x zoveel als de huidige schermen.
Dat is ook makkelijker voor apps schalen. Alleen de resoluties worden steeds gekker op die manier :P.
Voor zover ik weet is HVGA (480x320) toch ook een gestandaardiseerde resolutie, die bovendien gebruikt werd tot en met de iphone 3GS. Persoonlijk zou ik het geweldig vinden moesten ze voor zowel voor de iPhone en de iPad naar 16:9 schermen overstappen. Voor films en tv te kijken (daar gebruiken we onze mobiele toestellen toch vaak voor tegenwoordig?) is dat nog altijd de aangewezen resolutie.

Ik zie het echter nog niet direct gebeuren, aangezien dat weer een extreem geval van developers pesten wordt.
Doe mij maar een telefoon met zo'n dunne bezel als de afbeelding in het artikel. I know het heeft geen bezel, maar het oogt wel fraai!
Probleem is dan dat als je wat hard gaat zitten of als er iemand tegen je aanstoot met je telefoon in je zak dat je dan een barst/kapot scherm hebt, er zit immers 0,0 bescherming omheen om eventuele klappen wat op te vangen.
Misschien is dat nu nog het geval, maar ik kan me voorstellen dat glas in de toekomst zo sterk wordt dat dat niet echt meer een probleem is.
Zoals @Revadebe hierboven zegt, maar wat kan ook, dat juist de schermen meer flexibel worden en dus zelf een klap kunnen incasseren...
Inderdaad! Bovendien geldt voor het scherm eigenlijk altijd: hoe groter en efficinter qua oppervlak, hoe beter. Je kan daarnaast altijd nog softwarematige bezels introduceren zodat je de telefoon lekker kan vasthouden in zowel landschaps- en portretsmodus.
Dan zullen ze softwarematig ook aanraking op de bezel uit moeten zetten. Het is nu af en toe al lastig, vreemde reactie, blijkt je duim op het scherm te liggen.
Dat zou technisch haalbaar moeten zijn, lijkt mij.
de ipad mini heeft zo systeem en die is behoorlijk van deze tijd ;)
Hoe wil je met software je telefoon beschermen van valschade en dergelijke
het gaat hier om goed vast houden. Al wil jij bescherming tegen valschade kan je een cover kopen, dan krijg je weer een bezel.
Kijk dat bedoelde ik dus.
De verhoging in resolutie is een goede zaak, maar waarom moet dat perse gepaard gaan met een groter formaat scherm? Persoonlijk vind ik 5,5 inch te groot en zou ik liever een 5 inch formfactor willen hebben met deze resolutie.
waarom, los van het formaat, waarom nog hogere pixeldichtheid?

[Reactie gewijzigd door Morress op 29 maart 2014 12:27]

Het is zoals anderen ook al aangaven niet perse noodzakelijk, maar meer omdat het mogelijk is technisch gezien.
Persoonlijk gaan voor mij formfactor en dus gebruiksgemak vr uitbreiding in resolutie en schermformaat. Als het noodzakelijk is dat het n niet zonder het ander kan worden gerealiseerd, dan ben ik er geen voorstander van.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True