Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

In een half jaar tijd onderschepte de Britse inlichtingendienst GCHQ webcam-beelden van 1,8 miljoen Yahoo-gebruikers, blijkt uit nieuwe Snowden-documenten. Naar schatting van de dienst ging het bij maximaal 11 procent om naaktbeelden.

Als onderdeel van een project met de naam Optic Nerve wist de GCHQ op grote schaal elke vijf minuten afbeeldingen te maken van webcam-feeds van Yahoo-gebruikers. De dienst spreekt in documenten de wens uit om sneller beelden te vergaren. De reden voor het interval van vijf minuten zou zijn om aan mensenrechtenwetgeving te voldoen en om de servers niet te overbelasten, schrijft The Guardian op basis van de Snowden-documenten.

Optic Nerve zou van een web-interface gebruikmaken om de webcam-feeds af te tappen en de systemen zouden vaak ongericht gekozen zijn, waarbij dus niet altijd sprake van doelwitten in het kader van onderzoeken was. Optic Nerve zou in 2008 begonnen zijn als test, maar in 2012 nog actief zijn. De GCHQ experimenteerde met gezichtsherkenning op grote schaal terwijl de tool ook gebruikt werd om bestaande doelwitten in de gaten te houden en nieuwe doelwitten te vinden.

Tussen 3 procent en 11 procent van de onderschepte beelden zouden naaktfoto's zijn geweest, waarbij in enkele gevallen ook regelrechte porno-streams onderschept werden. De dienst zou deze 'ongewenste resultaten' niet verwijderd hebben, maar er wel voor gezorgd hebben dat beelden waarbij geen gezichten herkend werden, niet in de zoekresultaten te vinden waren. Dit systeem zou echter niet feilloos werken, gaf de spionagedienst zelf al toe. Ook zouden analisten alleen metadata als resultaat krijgen als ze op grote schaal naar beelden in de databases zochten.

Yahoo noemt de praktijk onacceptabel als de claims authentiek zijn. De GCHQ zou ook interesse hebben in de Kinect-camera van de Xbox 360 en daarnaast zou de organisatie experimenteren met camera's die de iris scannen. Hierover geeft The Guardian echter weinig details.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Het is eigenlijk ongelooflijk wat tegenwoordig door NSA en andere geheime diensten wordt gedaan om gegevens te verkrijgen. Niet alleen de webcam, maar ook ingebouwde microfoons worden trouwens opgenomen, al kan ik dat artikel niet terugvinden.
Het is in feite te triest voor woorden dat de gewone burger zo wordt gemonitord. Ik vind het geen probleem bij zedendelicten, of andere criminelen, maar zonder aanwijsbare reden gewoon van miljoenen mensen de webcam aanzetten gaat mij zeven stappen te ver. De overheid lijkt steeds meer bang te zijn voor zijn eigen burgers.
Veel misdadigers zijn niet bekend, omdat ze nog niet tegen de lamp zijn gelopen. Die mensen kun je hiermee eruit filteren, dat is een voordeel. Echter, dat is slechts een klein percentage en het zou me verbazen als ze ze uit filteren. Door deze en andere soortgelijke berichtgevingen worden de mensen die ze daadwerkelijk willen pakken bewust van de vele mogelijkheden waarin ze gevonden kunnen worden, wat het allemaal moeilijker maakt om die mensen te pakken. Ondertussen ben je wel de halve bevolking aan het monitoren.
Kortom, het monitoren van zulke grote groepen is niet alleen ethisch onverantwoord waarbij de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.
Dat het ethisch niet verantwoord is, weten ze zelf goed genoeg. Als het ethisch wel verantwoord was zouden ze er geen geheim van maken van hoe ze aan hun data komen. Als de overheden ervan overtuigd waren dat ze met iets goeds bezig waren, zouden ze er mee lopen pronken. Maar ze weten zelf maar al te goed dat wat ze doen ten eerste niet nodig is (in zulke mate) en ten tweede ingaat tegen allerlei basisrechten van de mens. Dat is dan ook de enige reden dat ze het leven van klokkenluiders als Edward Snowden en Julian Assange kapot willen maken.

Let op: ik ben geen verdediger van Julian Assange. Hoewel Wikileaks veel nuttige documenten deelde, deelde het minstens even veel documenten die de privacy van politici en burgers schonden, en alleen maar een entertainmentwaarde hadden.
Ik ben het met je eens dat Wikileaks ook veel documenten deelde die alleen maar entertainmentwaarde hebben. Al toonde die "entertainmentwaarde" ook schimmige werelden waar de meeste burgers geen benul van hebben.
Een ander deel punt van die entertainmentwaarde is dat mensen binnen die organisaties zelf deze documenten op Wikileaks zette, wat bijvoorbeeld eventuele wraakacties zou kunnen inhouden. "Ik mag mijn baas niet, dus ik publiceer op Wikileaks informatie die mijn baas schaadde toebrengt." zou een rechtvaardiging zijn voor zulke wraakacties.
Gelukkig voeren nu tegenwoordig alleen nog de belangrijkste zaken de boventoon en informeren ze de burgers over deze schendingen van privacy.
Bij Bits of freedom bieden ze tegenwoordig stickertjes aan welke je over je webcam kunt plakken en met een beetje uitleg aan je vrienden kunt uitdelen:

https://www.bof.nl/2014/0...-een-principiele-sticker/
Daar heb je in dit geval niet veel aan. De bron van de beelden zijn webcamfeeds van Yahoo-gebruikers. De gebruikers hebben hun webcam dus bewust aangezet. De GCHQ onderschept als man-in-the-middle gewoon elke 5 minuten een afbeelding van de webcamgesprekken.
Toen dit nieuws uitkwam:
nieuws: Justitie adviseert webcams met tape af te plakken
Lachte iedereen je nog uit wanneer je je webcam afgeplakt had.

Nu weet ik het wel.
Toen ik voor het eerst een internetverbinding(2006) had wist ik al dat het gedaan was met mijn privacy en dat alles mogelijk was. Althans, daar ben ik toen direct maar van uitgegaan. Ik kijk dus nergens meer van op.

edit: hieronder,
Je trekt mijn reactie op Tk55 een beetje uit zijn verband. Geef alleen maar aan dat ik totaal niet raar sta te kijken van de informatie die nu aan het licht komt wb afluisteren en monitoren e.d. Alles wat ik toen kon bedenken hierover is allemaal aan het licht gekomen. Wat uiteraard nog niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben.In tegendeel zelfs.

Maar hier ''moord en brand schreeuwen'',zoals je dat zelf noemt,heeft weinig zin.

[Reactie gewijzigd door pcgek op 28 februari 2014 16:25]

Er vanuit gaan dat iets kan (en dus waarschijnlijk ook gebeurt) is niet hetzelfde als bewijzen hebben dat het ook inderdaad gebeurt.

Je kunt vermoeden dat iemand iets van je gestolen heeft (ik noem maar wat), maar welke maatregelen neem je tegen die persoon als je alleen een vermoeden hebt? Maar nu heb je bewijs, dat verandert de zaak dan toch volledig?

En tja je kijkt nergens meer van op. Fijn. Maar nu? Is het dan dus maar ok? Accepteer je het gewoon of verzet je je ertegen? Er zijn mensen (conspiracy theorists) die denken dat de media (en o.a. ook films) worden gebruikt om het volk druppelsgewijs te informeren over wat er gebeurt, zodat we er langzaam aan wennen en het normaal gaan vinden. Alleen als iedereen het normaal vindt (of i.i.g. denkt dat hij/zij vrijwel de enige is die het niet normaal vindt) komt er geen verzet. Het bekende verhaal van de kikker in de pan die op het vuur wordt gezet... Hij went aan de warmte en springt er niet uit.

In Nazi Duitsland vond op een gegeven moment iedereen het normaal dat Joden een ster moesten dragen, een hoop winkels niet in mochten, in slechte wijken moesten wonen etc etc. Hadden ze op dag één meteen al die maatregelen ingevoerd dan was er een storm van protest tegen gekomen, maar door het stukje bij beetje te doen wende men aan de situatie en accepteerde het. Zelfs veel Joden zelf!

Ik zeg dus: Blijf er wél van opkijken. Blijf er boos om worden. Blijf moord en brand schreeuwen. Want de dag dat je daarmee stopt gaat het hek van de dam.
Ik kijk er ook niet van op.
"Fijn. Maar nu? Is het dan dus maar ok? Accepteer je het gewoon of verzet je je ertegen?"
Het is ok en ik accepteer het.
Kennis is macht en het gemeenschappelijke doel van de mens in een economisch politieke habitat is om de geldmolens te laten draaien door beheersing van alle vormen van kennis.

Nazi Duitsland bestaat niet meer en omdat nazi Duitsland sterren uitdeelde aan joden met gevolgen van dien wil dat niet zeggen dat het aftappen van webcam beelden gaat leiden tot gevolgen van dien. "Alle Steve Kardynals naar kampen." 8)7

"Want de dag dat je daarmee stopt gaat het hek van de dam."
Ben al tijden gestopt en ik heb geen verandering gemerkt.
Je bent sarcastisch in je post, hoop ik? If not, dan heb je je nick goed gekozen :)

De NSA en andere "veiligheidsdiensten" (what's in a name...) doen dergelijke monitoring & verzamelen van gegevens NIET voor "de mens", maar dienen "bepaalde belangen" (politiek, economisch, diplomatisch of zichzelf). Tot daar geef ik je gelijk, kennis is macht en is altijd van tel geweest.

Maar wat het verzamelen van online gegevens betreft: de hoeveelheid gegevens die wordt verzameld is enorm en je kan je alleen maar afvragen of je uit die massa gegevens "juiste conclusies" kunt trekken, terwijl de gevolgen van die conclusies niet altijd voorspelbaar zijn & kan leiden tot heel wat mistoestanden.

Wie garandeert dat dergelijke organisaties "correct" omspringen met die gegevens? Is er een orgaan dat dergelijke diensten controleert? Het is een publiek geheim in de US (bijvoorbeeld) dat er geheime diensten zijn die zo geheim zijn dat zelf de overheid het bestaan er niet van weet. En van sommige geheime diensten is geweten dat ze in (zware) concurrentie met elkaar staan.

Niemand is onfeilbaar (wat ze ook mogen beweren) en al zeker organisaties die bestaan uit mensen die stuk voor stuk "feilbaar" zijn. En gecombineerde feilbaarheid resulteert al gauw in chaos. Vergeet niet dat die organisaties serieus veel macht hebben en een verkeerde, overhaaste beslissing kan erge gevolgen hebben.

Trouwens, de analogie met Nazi Duitsland is niet ver gezocht. Quasi alle "secret services" in the US (bijvoorbeeld) zijn opgericht na de 2e wereldoorlog, met de hulp van voormalige nazi-medewerkers en kopstukken ("Operation Paperclip"). Nazisme heeft de oorlog misschien verloren, maar fascisme heeft gewonnen.

Als dit de wereld is waarin jij wil leven, be my guest, maar vergeet deze mooie quote niet:
"All that is necessary for evil to triumph, is that good men do nothing."
Ja alleen het verschil hiermee is dat ze in dit geval mensen bekeken die een webcam sessie gestart hadden. Het andere bericht ging om het op afstand aanzetten van de webcam.
Het lijkt er dus meer op, zoals ik al eerder zei, dat zij ook webcam sessies kunnen starten.
Tja 007 krijgt er rode oortjes van als hij dit allemaal leest.

Het lijkt er net op dat Q veel meer kan dan wij in de Bond films te zien krijgen :-)
Ja wat maakt dat nou nog uit. Als ze het een doen, laten ze het ander niet. Ze willen ALLES.

Probeer nu eens een keer in je leven al die NSA berichtgeving aan elkaar te koppelen voor een breder inzicht. Wat leer je dan? Dat deze diensten ALLES willen doen wat mogelijk is om je te naaien.
Dit nieuws gaat over de Skype-achtige dienst van Yahoo, als ik heb goed begrijp, die de Britse duivels dus kunnen onderscheppen. Natuurlijk kunnen de Americanen Skype onderscheppen.
Toen dit nieuws uitkwam:
nieuws: Justitie adviseert webcams met tape af te plakken
Lachte iedereen je nog uit wanneer je je webcam afgeplakt had.

Nu weet ik het wel.
Inderdaad en zelfs eerder:
worldcitizen in 'nieuws: 'Achttienjarige Nederlander zette via webcam gestolen naaktfoto's online''
Toen dit nieuws uitkwam:
nieuws: Justitie adviseert webcams met tape af te plakken
Lachte iedereen je nog uit wanneer je je webcam afgeplakt had.

Nu weet ik het wel.
Ik lach nog steeds, en nu veel harder. Ik heb nog nooit een webcam of kinect gehad, en die gaat er ook niet komen. (Al was het maar dat ik mijn haar moet kammen voordat ik de telefoon op neem 8)7 ).
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik genoeg gewaarschuwd heb en dat de mensheid nu maar in het 'wie niet horen wil moet maar voelen' stadium terrecht komt.
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik genoeg gewaarschuwd heb en dat de mensheid nu maar in het 'wie niet horen wil moet maar voelen' stadium terrecht komt.
Tja, maar als de gehele "mensheid minus jij" straks met een Glass rondloopt, word jij ook continu gefilmd...
Met mensen die een glass op hebben ga ik niet in gesprek voordat ze deze afgezet hebben.
Ga je ook je telefoon uit zetten? Moeten we straks echt aan de alu-hoedjes met zn allen. Kijk aan, ik heb mn karnaval idee alvast.

Kan er trouwens echt niet bij met mn hoofd dat dit allemaal maar kan en mag. Inbreken by Yahoo om mensen zonder verdenking te bespioneren zonder kleren.

Hoe ga je dat spin doctoren? Het is een feature, en niet een bug? Of "ja eeh, we dachten ff dat we Noord Korea waren.. Maar met de informatie van nu.."

[Reactie gewijzigd door MassIV op 27 februari 2014 23:16]

Met mensen die een glas op hebben ga ik niet in gesprek voordat ze weer nuchter zijn, is ook verstandig. Maar je hebt niet altijd de keuze en je kunt het zeker in de toekomst waarschijnlijk nergens aan merken dat die designer bril een glass achtig apparaat is met ingebouwde leugen detector.
Durandal, groot gelijk. Sommige mensen weigeren het te accepteren want ze verdienen er geld mee, al die ICT'ers hier. Verder zijn mensenmassa's achterlijk en krijgen ze wat ze toestaan en de gevolgen voor het niet begaan zijn met het lot van je medemens is de reden dat men het elkaar toestaat nergens meer om te geven. En dus komt de overheid hier steevast mee weg. En dus krijg je de overheid die je verdient.
Onderscheppen is wat anders dan op afstand activeren en meekijken.

Het afplakken was voor als je de webcam niet gebruikte deze streams zijn afgetapt tijdens gebruik.
Hiervoor moet je dus de webcam zelf gebruiken.
In DIT geval ja. Er zijn al dingen naar voren gekomen uit oa Snowden documenten waarbij via virus etc. de webcam geactiveerd werd (net als op mobiel telefoons ook microfoon trouwens). Kun je natuurlijk ook op je vingers natellen.
Ik snap jouw P.S. niet
Het USB-apparaat mag nog gevoed zijn (wat in veel gevallen niet eens zo is als de pc uit is), maar heel knap als je die data nog weet te bemachtigen als de PC uitstaat.

Net zoals de bewering dat in alle webcams ook microfoons zitten, dat is zeker niet waar.

De beste oplossing m.i. zou het verplichten van een voedingsschakelaartje op de 5+v lijn waarmee deze (veelal usb-) camera's (ook inbouwvarianten) zodat ze zeker uit blijven op alle webcameras.
Maar de uitvoer en vooral controle daarop zou moeilijk zijn.
USB webcam? het gross van de laptops / telefoons en tablets heeft 1 of 2 ingebouwde camara's zonder lampje.
En een microfoon zit in elke PC ;) vroeger had je een driver voor windows 3.11 die je PC speaker in een mic veranderde :)
Die speaker gebruik ik eigenlijk alleen als ik mijn pc net gebouwd heb. Daarna koppel ik hem los, en gebruik hem alleen nog wanneer er later eventueel problemen optreden.
Hey ik ging in op de aluhoedjestheorie waarom pc's voeding houden op sommige usb-poorten. Zelfs al heeft die camera zelf een voeding, de data geraakt dan nog niet 'magisch' op het web, daar is de pc (die uitstaat) nog voor nodig.

Net zoals 'een microfoon zit in elke pc'.
Geval desktoppc; zeker niet waar. en de andere speaker die je bedoelt is de POST-piep-speakert? De meeste gebruikers hebben hun kast dicht en dat speakertje is een heel klein speakertje op het moederbord zelf, die gaat het geluid ook niet meer door de demping van de kast op kunnen nemen denk ik toch.
In het geval van laptops heb je gelijk, heeft deze echter geen webcam (waarvan de kans uberhaupt laag is) heeft die echter vaak ook geen microfoon omdat die vaak bij die webcam 'mee' zit.
Die post beep speaker op je mobo is nog steeds zeker 10x zo groot als de speaker in je mobile telefoon.
En over PC's die uit staan? kan je dat nu echt zo zeker zeggen? of trek je altijd de stroomstekker uit je PC?
Alu hoedjes op: Lees de Intel Active Management Technology wiki pagina maar eens... :)
Tsja enerzijds.... in aluhoedjesmode mag ik dan toch ook meteen de wake-on-lan functie meenemen... hoe werkt die anders 'zomaar'...
Verdiep je eens in de NSA ANT catalog. Zitten wat leuke gadgets in, waar hardwareaddict naar refereerde.
Dat is juridisch gesproken niet hetzelfde maar TECHNISCH WEL.
Er is technisch gesproken een wereld van verschil tussen het onderscheppen van een camera stream en het activeren van een camera. Voor het onderscheppen heb je bijvoorbeeld geen toegang nodig tot de pc, de stream kan ook onderweg of bij de ontvanger onderschept worden. Voor het activeren van een camera zul je echter wel (remote) toegang tot de betreffende pc moeten hebben.
"
Als je kunt meeluisteren kun je 'm ook activeren natuurlijk. "


Niet bepaald hetzelfde, bij het eerste wordt gewoon de data onderschept ergens tussen de gebruikers in, bij de tweede heb je daadwerkelijk toegang nodig.

"p.s. bij de meeste computers als je ze UIT zet heeft de usb nog stroom"

Dit is vaak maar één poort, en zit slechts in enkele laptops. Is overigens bedoelt om je telefoon/ipad etc. mee te kunnen opladen als de laptop uitzet. Een USB gebruikt overigens meerdere aansluitingen, en alleen op de +5/0 lijn staat nog stroom de rest uiteraard niet. Daardoor kun je er geen data over verzenden. Dit kun je overigens gewoon uitzetten in het BIOS.


Dat dit gebeurt is voor mij echt geen verrassing, de grootste verrassing voor mij is dat fabrikanten webcams in laptops nog steeds niet hardwiren aan de indicatieled. m.a.w. de webcam kan ingeschakelt worden zonder dat de LED dat aangeeft.
Wat doet jouw toetsenbord raar? 8)7

Ik zit nog steeds niet verkeerd zonder webcam of microfoon, zonder Kinect, maar wel met een gerede afkeer daarvan.
3 weken terug gedaan.
Haha ja. Justitie ( die evenveel tapt hier in NL als de regering van Noord-Korea doet ) vertelt mij iets over privacy. Ik nam dat bericht toen al niet serieus en kijk ook niet vreemd op van dit bericht.
die evenveel tapt hier in NL
Ok, kom maar op met die cijfers dan. Bron?
En voordat je een link naar de cijfers over politie-taps plakt (waar men een gerechtelijk bevel voor nodig heeft), dat is dus niet waar we het nu over hebben.

Ooit, lang geleden, in een nieuws posting hier ver vandaan, stond eens een bericht over de aantallen gerechtelijke bevelen afgegeven voor politietaps. Hierin viel op dat Nederland erg hoog scoorde, vooral als je dit afzette tegen het aantal inwoners van ons land... Sindsdien, bij elke thread over tappen, staat er een tweaker op die roept dat ons land kampioen aftappen is... Dit is compleet niet onderbouwd. Er zijn namelijn GEEN CIJFERS bekend. Niet van het aantal (illegale?) spionage taps dat ons land doet, maar ook geen cijfers van andere landen. We weten niet hoeveel NL tapt, niet hoeveel BE tapt, we hebben geen cijfers van het UK, niet van de USA, niet van DE etc etc. Oftewel het is een kwestie van gokken.

Dit wil niet zeggen dat je ongelijk hebt. Als (met nadruk op *als*) je alle cijfers zou hebben, zou daar best wel eens uit kunnen blijken dat NL heel hoog scoort. Maar het zou ook net zo goed kunnen dat dat niet zo is. Persoonlijk lijkt het me zeer sterk. Uitgaande van de berichtgeving vind ik het er op lijken dat de USA kampioen van de wereld zijn (zowel absoluut als relatief) en dat het Verenigd Koninkrijk de kampioen van Europa is. Maar goed ik geef meteen toe dat dat een niet onderbouwde indruk is die ik heb gekregen door de berichtgeving over de Snowden dossiers.
Vroeger lachte iedereen je ook nog uit als je met een alu-hoedje rondliep.
Nu weet ik het wel.
Ik wist het al langer, omdat dit een logische stap is bij het vergaren van informatie.
En weer kunnen we accepteren dat wij als gebruikers massaal gehackt worden, maar o wee als we het zelf eens doen. Dan wordt er weer gedreigd met van alles en word je uitgeleverd omdat je iets gedaan hebt wat niet mag. Als wij de worden WE VERDENKEN JE VAN TERROISTIOSCHE zaken zeggen mag het dan ineens wel....

Word een beetje spuug en spuug zat van al die meldingen. We kunnen er niets aan doen en alleen maar lezen, er is geen staat die voor je opkomt, geen rechter die je bijstaat. En wel alles accepteren, je zou bijna smeken om een anarchistische groepering die echt de boel op stelten brengt. Ik weet het, het helpt niets maar kom op mensen PIKKEN WE DIT NOG LANGER.....
Word een beetje spuug en spuug zat van al die meldingen.
In mijn ogen is dat ook exact hetgeen men wil bereiken, dat iedereen de berichtgeving beu is en er niet meer om maalt, stilletjes aan maar zeker gaan zij wel verder met onze privacy te ontnemen.

Dat gevoel van dat smeken om een... jah, daar kan ik mij ook compleet in vinden. Al het grut in Den Haag & Brussel gewoon afvoeren. Een job aan de lopende band geven tegen 1200¤/u en geef nieuwe burgers eens een kans in de politiek, mensen die niets met de bedrijfswereld te maken heeft, nieuwe ideeën, jonge garde. Het meer verkloten dan dit gaat toch niet meer.
Het punt is dat als je er hard tegen in actie gaat, je door de overheid eenvoudig als staatsgevaarlijk wordt beschouwd. Een handig excuus om de digitale surveillance automatisch te legitimeren en uit te breiden.

Als je een hond maar vaak genoeg mishandelt, wordt hij vals. Maar valse honden zijn ongewenst, dus is er een mooi excuus om die honden dan maar onschadelijk te maken.

Ik zie momenteel helaas niet in wanneer er een eind komt aan de ongewenste ontwikkelingen richting een nationale of wereldwijde surveillance-staat.
Wat ik begrijp van de berichtgeving in het nieuws is dat de politie zegt dat het vrij eenvoudig is via internet aan een wapen te komen. :X

Kijk eens naar Oekraïne. Daar loopt een plein vol met honderden mensen en die gaan niet weg. Uiteindelijk sterven er mee dan 70 mensen, maar ze hebben wel de natie veranderd, de president is gevlucht naar Rusland. Moet je kijken wat een paar honderd gewapende mensen kunnen bereiken.

Kijk eens naar die varkens te Hoofdstad. Wat zullen ze janken en blèren en smeken om hun leven. Is de situatie zo anders hier?

We hebben het nu nog te goed. Maar alle sociale zorg wordt stelselmatig afgebroken. Allerlei zorg gaat naar een incompetente gemeente nu. Kinderzorg, dagbesteding, etc.

We krijgen straks piek olie of piek alles. Een paar honderd mannen en vrouwen. En je hebt Nederland plat.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 27 februari 2014 19:44]

"Kijk eens naar die varkens te Hoofdstad."

In Nederland zit het regeercentrum niet in de hoofdstad, maar in Den Haag.

"Moet je kijken wat een paar honderd gewapende mensen kunnen bereiken."


Die mensen waren veelal rechtsextremistische groeperingen, de wapens kwamen uit militaire depots in het westen van het land die werden overvallen. Overheids surveillance zal daar weinig aan veranderen. De "zwarte markt" is ook totaal niet geschikt om een hele groep te bewapenen.

"Is de situatie zo anders hier? "


Ja, corruptie sijpelt in landen als Oekraïne, Egypte e.d. overal doorheen. Corruptie brengt alleen maar armoede en verdeeldheid, en dat is een recept voor een kruitvat.
Vergeet niet dat de mensen in Oekraïne op straat staan juist omdat ze zien hoe goed wij het hebben, en hoe goed zij het dus ook kunnen hebben.


"Maar alle sociale zorg wordt stelselmatig afgebroken."


Er moet bezuinigd worden, en overal waarop bezuinigd wordt staan mensen meteen op de achterste benen. Het wordt niet stelselmatig afgebroken, er wordt gewoon bezuinigd. Verschil is alleen dat de zieken, zwakkeren en gehandicapten logischerwijs niet zoveel van zich laten horen, en dat dus een makkelijke prooi is.

Zou de rest meewerken, dan werd er op hele andere posten bezuinigd. Maar niemand wil inleveren, dus we kunnen onszelf beter afvragen of we zelf ook niet een beetje schuldig zijn.
Nederland kent twee hoofdsteden. Leren ze dat niet meer op school?

En wat...wij kunnen geen depots overvallen? Of die mensen daar rechts en extremistisch zijn is propaganda. Het kan zo zijn, maar heb jij dat gecheckt? En wat, was die zelfverrijker dan beter?

Corruptie. Ook in ons land is er corruptie. Enkele jaren terug is er een boek verschenen over corruptie in Nederland. Het is een illusie dat het hier niet voortkomt.

Wel, ik ken een DAC waar men de huur niet meer kan betalen en de gemeente springt niet bij...want men huurt van de gemeente, die liever een DAC onder ziet gaan dan de huur te verlagen. Nu zit de computergroep hier, de kleigroep daar en wat er van de rest van ge activiteiten gebeurt... Afbraak. Wat gaat het een boel extra geld kosten als alles weer beter draait in de BV Nederland om zo'n DAC weer bij elkaar te rapen.

Ondertussen moeten mensen naar de gemeente voor hun zorg en subsidies en hulp. Tja. Keuzes inderdaad.
"Leren ze dat niet meer op school?"

Den Haag is de hoofdstad van Zuid-Holland en niet van Nederland. Ongeacht dat het het regeercentrum is.

"Of die mensen daar rechts en extremistisch zijn is propaganda. Of die mensen daar rechts en extremistisch zijn is propaganda. "

Je praat over gewapende mensen. Dat waren grotendeels rechtsextremisten die ook mee gingen helpen.

"En wat...wij kunnen geen depots overvallen? "

Niet via internet. Jij beweerde dat wapens via internet gebruikt konden worden.

"Corruptie. Ook in ons land is er corruptie. "

Je weet het verschil hoop ik? Dat is het verschil tussen een titanic en een reddingsboot.

Rang world corruption index :

8 Netherlands


144 Ukraine

http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/


In ieder geval ben je niet bepaald om de hoogte van de situatie als je deze twee landen op het gebied van corruptie gaat vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 1 maart 2014 10:25]

Op school heb ik geleerd dat Den Haag een van de hoofdsteden van Nederland is. Amsterdam is onze historische hoofdstad en Den Haag de hoofdstad waar het regeringscentrum is.

Wat gewapende mensen betreft, het is zuiver een zaak van optiek. Er zijn ook links extremisten, maar die heten alleen zo als ze worden gedefinieerd door de rechtse extremisten. Dat is waar de propaganda er bij komt. Het een definieert het ander. Er bestaat geen uiterst rechts zonder uiterst links. Dat is Zen. Zo werkt de wereld.

Je liegt. Ik heb nergens beweerd dat je wapens via internet kunt gebruiken. Druk je beter uit als je het niet erg vind. Wees preciezer, als je een discussie aan gaat.

Je kunt wapens KOPEN via internet, bij monde van een hoge politiefunctionaris onlangs op tv. En dat dit redelijk makkelijk is om te doen wist hij te melden.

Verder hoef je geen wapendepots 'via internet' te overvallen. Dat zul je toch echt fysiek moeten doen. Maar goed, dat snapt iedereen wel...

Corruptie is corruptie en ik heb het niet over een schaal gehad. Daarnaast dien je rekening te houden met het feit dat voor ons een gemeenteraadslid dat wat manipuleert zodat zijn broer, die aannemer is, een opdracht krijgt al het einde van de wereld is, terwijl dat elders als bijna volstrekt normaal wordt gezien. Denk aan de 'fakelaki's' in Griekenland, de steekpenningen die je bijvoorbeeld aan je huisarts betaald opdat je dochter een voorkeursbehandeling krijgt voor haar bevalling (voorbeeld uit het NOS journaal van enkele jaren terug).

Ik ben het dus met je eens dat je deze landen niet kunt vergelijken, maar tot voor kort was men het gewend daar en men viel er misschien wel over, maar deed niets. Dat is nu veranderd. Nu ineens is de hoeveelheid en soort corruptie te veel. En dus nu komen mensen in opstand.
Maar de grens moest eerst bereikt worden, onder die grens was het allemaal nog redelijk toelaatbaar voor de burger blijkbaar. Irritant, maar een levensfeit.

De mens is corrupt, daardoor zal altijd wel een zekere mate van corruptie bestaan. En dat wordt in de hand gewerkt doordat wij ons leven baseren op materieel en/of monetair gewin. Dus zullen we gelaten moeten accepteren dat er corruptie bestaat.

Zolang we er maar niet alles aan doen om het te bestrijden is dat ook prima. Want wie alles wil doen om iets te doen verdwijnen beoogt een totalitaire surveillance dictatuur van een ongekende orde in de wereld.
Gestoorde lui daar, dit is voyeurisme geen spionage. Met deze afluister onzin is nog nooit aantoonbaar een terrorist gepakt en ddarnaast kon men zelfs met infiltratie in al qaeda, de aanslagen van 2001 niet vereidelen. Jammer dat wij zulke onvoirstelbaar slappe politici hebben, die hier ongeacht ALLE aantijgingen richting de diensten, er niets aan doen. Onze democratische principes, waar miljoenen voor zijn gestorven, worden te grabbel gegooit door deze gd terroristen, politieke populisten en -schapen
Voor mij weer een reden om elke vorm van elite de rug toe te keren. Ik stem alleen nog maar op piraten en uitschot. Plasterk mag wat mij betreft op voor landverraad.
Yep. Dit overschrijdt alle grenzen, om te walgen gewoon. :r
Dit is toch niet te geloven! Een puber die iets soortgelijks deed, zal vermoedelijk zwaar veroordeeld worden. Een Britse geheime dienst zal hoogstwaarschijnlijk met moeite z'n excuses moeten aanbieden. Ik kan me moeilijk inbeelden dat er geen naaktfoto's van minderjarigen tussenzitten.
Daarenboven met de modernere technologie, is het goed mogelijk dat ondertussen hele webcamsessies met geluid en tekst worden onderschept en opgeslaan want we zijn ondertussen al 6j later. Een mens zou van minder (een beetje?) paranoia worden.
Fijn dat je 't over GCHQ hebt - maar Nederland gaat natuurlijk nog veel verder in 't NSA verband. Sterker nog - technologisch valt er daar weinig verschil te maken tussen GCHQ die met je meekijkt of de Nederlandse NSA.
Maar onderscheppen wordt dat ook verstaan als er geen video gesprek is ?
We hebben niet te maken met 1 land / 1 organisatie we worden van elke kant bespied o.a GCHQ , AIVD , NSA om nog maar te spreken over de organisaties die we niet eens bekend zijn.
Optic Nerve zou van een web-interface gebruikmaken om de webcam-feeds af te tappen en de systemen zouden vaak ongericht gekozen zijn, waarbij dus niet altijd sprake van doelwitten in het kader van onderzoeken was.
...
De GCHQ experimenteerde met gezichtsherkenning op grote schaal terwijl de tool ook gebruikt werd om bestaande doelwitten in de gaten te houden en nieuwe doelwitten te vinden.
Doelwitten van wat? Klinkt een beetje als onzin in mijn oren. 'We willen beelden van doelwitten, maar maken foto's van iedereen.' Seems legit... Volgens mij wilden ze helemaal geen beelden van doelwitten maar waren ze gewoon een systeem aan het testen om iedereen te kunnen volgen, doelwit of geen doelwit. Het was natuurlijk alleen bedoelt voor doelwitten om criminaliteit aan te pakken zoals terrorisme |:(

En als je maar eens in de 5 minuten de privacy van iemand schaad is het natuurlijk minder erg..

Ik heb dit artikel maar weer eens doorgestuurd naar een aantal mensen om te bewijzen dat het afplakken van mijn webcam helemaal geen gek idee was. Nee ik ben geen crimineel, ja ik wil privacy.
Sinds de onthullingen van Snowden vorig jaar vind ik dit toch de schokkendste berichtgeving. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat deze data enige waarde heeft bij de strijd tegen terrorisme of ander gevaar. Iemand die een terroristische aanslag wilt plegen gaat echt geen webcam gebruiken zodat hij zijn 'collega' kan zien tijdens het beramen van plannen (dat een ietwat snugger iemand toch niet via het internet doet en zeker niet via populaire diensten als Yahoo). Dit is gewoon data die ze willen hebben om te hebben, om nog meer tegen burgers te kunnen gebruiken dan ze nu al kunnen. Ik vraag mij af wie op het idee komt om deze spionagemethoden toe te passen en wie van hogeraf hier nog toestemming voor geeft ook.

Ik dacht dat wij als Europeanen ons konden onderscheiden van landen als China, maar we nemen hun gewoontes alsmaar meer over. Dit is niet meer om de burgers te beschermen tegen gevaar, maar om overheden veilig te stellen voor hun burgers.
In een half jaar tijd onderschepte de Britse inlichtingendienst GCHQ webcam-beelden van 1,8 miljoen Yahoo-gebruikers, blijkt uit nieuwe Snowden-documenten.

Nou Yahoo kom maar eens met een megaclaim oid want ik vind dit echt niet meer kunnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True