Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: TMC

Simyo heeft de invoering van 4g-ondersteuning dinsdagmiddag stilletjes ingevoerd. Klanten met een geschikte telefoon en bundel kunnen op het 4g-netwerk. Voor 4g-toegang moet 5 euro per maand extra worden betaald.

SimyoDe virtuele provider kon dinsdagmiddag nog niet bevestigen dat de 4g-ondersteuning inmiddels werkt, maar op GoT en op sociale media geven gebruikers aan dat ze inmiddels op 4g kunnen. Het lijkt er op dat het nodig is om de verbinding met het mobiele netwerk uit en weer in te schakelen om met 4g verbinding te kunnen maken.

Aanvankelijk zou de 4g-ondersteuning maandag al worden ingeschakeld, maar dat werd uitgesteld. Een woordvoerster van Simyo gaf toen aan dat de provider 'bezig is met de laatste tests'. We verwachten zeer binnenkort live te gaan", zei woordvoerster Ellen van Heerwaarden van KPN, het moederbedrijf van Simyo, maandagmiddag tegenover Tweakers.

Simyo-klanten moeten 5 euro per maand betalen voor 4g-toegang. Ze kunnen per maand besluiten of ze wel of niet 4g willen gebruiken. Het bedrag van 5 euro per maand komt bovenop de 'bestaande' internetbundel, die alleen toegang tot het 2g- en 3g-netwerk biedt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

In Spanje wilden de grote 3 providers ook extra geld vragen voor de 4G verbinding. Toen ze 4G vorige zomer introduceerden, mocht je gratis van 4G gebruik maken tot 1 september, waarna het 5 euro zou gaan kosten.
Tijdens de zomer hebben ze die 5 euro maar meteen afgeschaft. Op zich begrijp ik best dat je voor sneller internet een hoger bedrag kunt vragen, maar iets zegt met dat dat model niet echt werkt. Thuis-internet gebruik je bijv. om te "echt" te downloaden. Ik kan het dan begrijpen dat je dan bijv. 20-40-50-100-200 mbit wilt hebben als je hele DVDs/blurays download.
Je mobiel gebruik je niet echt om groots te downloaden. Ik merk niks van die extra snelheid (sure, ik verbruik 4-5 GB/maand maar ik merk niet dat mijn snelheid bij 3G nou zo laag is.) Dit komt vooral omdat de meeste streams dynamiek zijn, dus hoe hoger de snelheid, hoe meer kwaliteit.
Het enige waar je het zou kunnen merken is bij de lage ping, maar ook dit gebruik je niet, want zeg nou zelf, je gaat toch geen counter strike spelen op je mobiel? Videoconferenties hebben ook baat bij zo'n lage ping, maar ook dat ga je niet uren lopen doen, omdat je dan weer aan je downloadlimiet zit.

Mijn conclusie is dan ook: je hebt er niks aan, maar mijn tweaker-hart vraagt om deze IT-gadget.
Mijn conclusie is dan ook: je hebt er niks aan, maar mijn tweaker-hart vraagt om deze IT-gadget.
Ik deel jouw eerlijkheid.

Ben regelmatig aan het kijken, en virtueel shoppen voor een nieuw abo.
Vooralsnog kom ik op Hi terecht, icm mijn KPN compleet & famile, "krijg" ik een Galaxy S4, 12 GB aan data en onbeperkt Spotify op 4G, voor 36¤/m

Eerlijk ?
Ik kom nu regelmatig maar nét aan de 1000MB maar ik stream geen Spotify of youtube nu.

Wel wil ik straks de telefoon voornamelijk gebruiken voor de koppeling met mijn tablet
( dat voordeel had VF dan weer, met een gratis duosim, maar minder data )
En het voordeel dat je gewoon online blijft na de limiet ( al be it 64kb :+ )
Las het deze week op Simyo.
Zit zelf ook bij Simyo, maar zelfs als het eind maart overal in NL beschikbaar is, blijf ik gewoon bij 3G.

Ik moet zeggen dat ik erg (positief) verrast was door de verhoging van Simyo's internetsnelheid een tijdje terug.
Ik ging van 2mbps naar 14.4/2mbps (!!) zonder meer te betalen. Deze snelheden waren een paar maandjes geleden alleen nog maar weggelegd voor de duurste abonnementen... en ik betaal maar ¤15 incl 1GB data.

Die stap van 2mbps naar 14.4 is véél groter dan de stap die ik zou maken naar 4G.
Volgens het filmpje van Simyo zelf is de gemiddelde snelheid met 4G maar ergens rond de 15-20mbps.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 18 februari 2014 18:45]

Waarom kan je thuis wel onbeperkt internetten voor een vast bedrag per maand, maar mobiel krijg je maar 1GB en moet je daar voor ¤15 betalen? :?
Omdat je bandbreedte gedeeld wordt met anderen? Bezie het als het ware enorm veel mensen die op dezelfde fysieke kabel zijn aangesloten. Jij kan downloaden omdat andere mensen die op dezelfde toren zitten niet per se ook aan het downloaden zijn.

Dat de bundels te krap zijn, akkoord, zeker met dat de gebruiker het verschil tussen 720p of 1080p niet ziet op zijn smartphone maar dat je youtube filmpjes wel ineens meer vragen. Als er te veel klachten komen zullen die limieten wel naar boven gaan. Maar je gaat altijd beperkter zijn met een wireless medium dan met een wired verbinding..
Mobiele netwerken zijn beperkt tot kleine frequentie blokken waar ze heel veel geld voor betaald hebben. Dat geld moet terugverdiend worden en wat ze kunnen aanbieden is dus daadwerkelijk beperkt.
Ik betaal ¤15 voor het hele abonnement, en ik kan elke maand opzeggen.
edit: ohnee, 16 ;).

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 19 februari 2014 14:17]

Is het nou eerlijk om extra geld te vragen aan de consument voor 4G ondersteuning?
Persoonlijk zie ik 4g wel als een extra 'feature' die klanten krijgen. Daarnaast betalen op deze manier de niet-4g-gebruikers niet stiekem mee voor de kosten die gemaakt worden voor features die zij niet (kunnen) gebruiken. Daarom lijkt het mij gerechtvaardigd en ook inzichtelijk om dit apart te rekenen. 5 Euro is wel vrij fors.
Op lange termijn gaan de meeste klanten over naar 4G en mag ik toch hopen dat de tarieven van Simyo niet blijvend 5 euro per maand duurder worden dan voorheen met 3G het geval was.
4g en 3g is toch niet te vergelijken??

4g is een "nieuwe" techniek waar elke provider veel geld in stopt om ons te laten netwerken. En ze willen er nog wat aan verdienen natuurlijk.

En anders neem je toch geen 4g?
Je betaald toch ook niet extra om te internetten op 3g in plaats van 2g?
Jawel, want veelal zetten providers je terug naar GPRS of Edge het moment dat je door je betaalde bundel heen bent op "Oneindig internet" bundels.
Dan ga je dus van 1-14.4Mbit terug naar 356kb/s (GPRS) of 512kb/s (Edge).

Voorheen moest je ook meer betalen als je UMTS wilde gebruiken ivp GSM internet. En nu kost het dus extra om van je 3.5G naar 4G te gaan. Niet meer dan logisch?
Op lange termijn gaan de meeste klanten over naar 4G en mag ik toch hopen dat de tarieven van Simyo niet blijvend 5 euro per maand duurder worden dan voorheen met 3G het geval was.
In het begin zijn nieuwe technologieën altijd duurder, maar als later nog sneller verbindingen komen, zal 4G wel inbegrepen zijn en wordt dat dan weer duurder.
4G is door 100 proefpersonen 4 weken getest. Ze waren allemaal wel tevreden maar gaven toen al aan dat ¤5 te veel was. Ze zouden het er wel voor over hebben als je ook extra data in je bundel krijgt.

Jammer dat ze hier niet naar geluisterd hebben. Geef de mensen die 4G nemen 1 gig extra en dan zouden ze er een hoop mensen op 4G bij krijgen is mijn idee.

Gemiste kans voor Simyo.

Edit:// bron toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Revolt op 18 februari 2014 16:56]

Ik heb hier oa aan mee gedaan. 4G was echt heerlijk. Wat vooral voor mij duidelijk geworden is met 4G testen dat het belachelijk is hoe slecht 3G netwerk is (in de trein). Sindsdien vind ik het eigenlijk idioot dat ik betaal voor data terwijl ik dat niet fatsoenlijk kan gebruiken en er nu wel een fatsoenlijk 4G netwerk ligt. Waarschijnlijk ga ik toch maar overstappen vanaf volgende maand, aangezien ik veel reis en het dan goed kan gebruiken.
Ik denk zelf ook dat als ik weer in Nederland ben hem ga proberen.
Mijn abbo loopt toch op de zaak en heb vaak nog edge ontvangst en hoop dat dit nu misschien 4G zal worden. Anders zie ik er voor mij er het nut niet in. Heb nu een 2,5 gig bundel.
Dit zegt Arnoud Engelfriet er over:
http://blog.iusmentis.com...jk-wel-een-nieuwe-dienst/

Aanvulling: Ik zou niet weten waarom het niet eerlijk zou zijn extra geld te vragen. Je betaalt toch wel vaker voor `sneller` of `beter`.

[Reactie gewijzigd door emnich op 18 februari 2014 15:56]

De grote grap is alleen al dat HDSPA eigenlijk al snel zat is, als het niet geknepen wordt.
Bij Telfort ben je redelijk de Sjaak bijvoorbeeld, daar krijg je vaak maar 2Mbit, omdat ze het afknijpen, maar bij KPN dochter 2, Simyo, krijg je voor hetzelfde geld gewoon 14Mbit. Bij Telfort mag je ¤5 betalen voor 7.2Mbit, wat ik dus compleet schandalig vind.

Nu ga je hier van grofweg 1MB/s naar 2MB/s voor ¤5, waar je elders vaak veel meer mag betalen voor 0.18MB/s naar 0.84MB/s.

Nou is het wel zo dat je je 500MB bundeltje dus nu al binnen 20 minuten kan verstoken als je sterke ontvangst hebt op 3.5G+, en je dus zonder moeite 1GB in dezelfde tijd kunt spenderen in dezelfde tijd met 4G.
Wat jij zegt over Telfort klopt niet helemaal. Sinds kort is er een update uitgevoerd en gaan alle bestaande Telfort klanten qua snelheid omhoog. Dus als je 2 hebt, ga je naar 7 en als je 7 hebt, ga je naar 14. De klanten met een internetversneller, waarvan jij zegt dat ze 5 euro per maand moeten betalen, hebben dan dus standaard 14.
Daarnaast, een internetversneller is al maanden in de 'aanbieding', dus kost het voor nieuwe klanten 2 euro per maand. Voor bestaande klanten die verlengen met een internetbundel is deze zelfs gratis. En ik kan het weten, aangezien ik in een Telfort winkel werkzaam ben.

[Reactie gewijzigd door Guzanni op 18 februari 2014 17:37]

Internet versneller en aanbiedingen en al. Punt blijft dat voor de grootste gedeelte van de consumenen extra betaald moet worden voor snelle HSDPA, omdat Telfort het gewoon dichtknijpt om de snelheid te beperken. Dat terwijl de techniek, HSDPA in dit geval, gemakkelijk 14mbit aan kan (en hoger).

In andere woorden:
- Bij telfort betaal je meer voor dezelfde technologie (HSDPA) , puur omdat je door telfort wordt dichtgeknepen.
- Bij Simyo betaal je meer voor nieuwere technologie (4G), en wordt je snelheid (HSDPA) niet dichtgeknepen.
Ik ben het eens met jullie dat meer betalen voor snelle(r) HSDPA niet helemaal eerlijk is. Maar Telfort is een voordeelspeler. Dat betekent dat de prijs van een sim-only bijvoorbeeld goedkoper is dan bij de directe concurrenten (KPN, Hi, Vodafone, T-Mobile, providers met winkels).
Hoe kan dat? Doordat een aantal dingen een optie zijn, bijvoorbeeld snel(ler) internet. Het grootste gedeelte van de klanten die voor Telfort kiezen, hebben maling aan de internetsnelheid. 7Mbit is meer dan zat voor ze. Wat willen ze doen? Wordfeud, whatsapp, facebook, nu.nl, e-mail. That's it. Heb je daar 4G voor nodig? Nee. 14Mbit? Nee. En je abonnement is dan wel 2 euro per maand goedkoper (als nieuwe klant zijnde, want bestaande klanten die verlengen, krijgen dus een gratis internetversneller erbij, dus de 'grootste gedeelte van de consumenten die extra betaald' volgens jou, is niet correct.)
En als je zo graag 14Mbit wilt, kost het je maar 2 euro extra. Waarom? Door de doelgroep dus, die voldoende heeft aan 7Mbit. En als jij een uitzondering bent maar alsnog goedkoper uit bent inclusief die 2 euro per maand en ook, net als de concurrent op 14Mbit zit, is iedereen blij toch?
Ik zit zelf 1-2 jaar bij Simyo en heb al een tijdje overwogen om naar Telfort over te stappen, maar heb definitief gekozen om dat niet te doen. Bij telfort ben je veel minder flexibel dan bij Simyo.
Ik kan me niet inleven in jouw verhaal, want als je een sim-only bij Telfort neemt en ook maar één enkele optie aanpast, gaat de prijs keihard omhoog. 150 Min, 100 SMS, 500MB, 1 jarig is bij telfort 13 p/m. Schakel je de SMS uit, dan gaat je prijs omhoog naar 16 p/m. Schakel je minuten uit dan blijft je prijs op 13 p/m. Dat is toch belachelijk, meer betalen voor minder?

Verder is telfort gewoon duurder dan Simyo. Voorbeeld:
Telfort 7mbit 150min 100sms 1.5GB 1jarig kost 20 pm.
Simyo 14mbit 300min/sms 1.5GB 1jarig kost 19.50 pm. Sneller, meer en goedkoper.
Jij bent Telfort nu met een virtuele provider aan het vergelijken. Als je mijn verhaaltje hierboven goed had gelezen, dan zie je dat ik Telfort met directe concurrenten heb vergeleken, namelijk KPN, Hi, Vodafone en T-Mobile. Providers die ook hun medewerkers in de winkels moeten betalen.
Simyo biedt inderdaad zelf maandelijks opzegbare abonnementen, en in die zin zijn ze zeker flexibeler.
Ja, als je de sms uitschakelt, dan gaat de prijs omhoog. Dat is omdat je meer korting hebt als je smsjes erbij neemt. Is toch mooi?

Prima dat jij bij Simyo zit. Als je 1,5GB aan internet nodig hebt, dan is Simyo voor jou de betere keus in dit geval ja.
Maar nogmaals, zoals ik hierboven al heb verteld, Telfort heeft een andere doelgroep. Deze doelgroep heeft geen 1.5GB nodig. 500MB is in de meeste gevallen genoeg voor deze mensen. Dit zijn mensen die voor het eerst een smartphone nemen of gewoon heel vaak op WiFi zitten.

300min/100sms/500MB voor 1 jaar bij Telfort: 16 euro
300minsms/500MB voor 1 jaar bij Simyo: 14 euro
Maar Simyo heeft eenmalige aansluitkosten van 15 euro, als je dat verdeelt over de 12 maanden, zit je ook al gauw bijna op de 16 euro per maand. De 14Mbit die Simyo biedt, heeft de doelgroep van Telfort niet nodig, 7 is zat. Oh, en je moet eens weten hoeveel mensen het een stuk fijner vinden om een winkel in te lopen om een abonnement af te sluiten ipv via internet.

Natuurlijk, jij als Tweaker weet wel beter en kijkt er heel anders naar. Maar geloof me, de doelgroep van Telfort (mensen die voor het eerst een smartphone hebben of nog heel veel bellen en gewoon niet zoveel op internet zitten) ziet dat niet zoals jij het ziet.
Als ik aan hun vraag: internetversnellertje erbij meneer/mevrouw? Dan zullen ze zeggen: ach joh, zovaak zal ik het niet gebruiken, of niet nodig, of 500MB is eigenlijk al te veel. Snap je het?

Voor jou is Simyo de betere keus; jij hebt 1500MB nodig neem ik aan. Jij vindt het niet erg om online een contract af te sluiten.
Ik zal jou zeggen: het abonnement hierboven van Simyo, die jij hebt vergeleken met Telfort, past ook bij mij persoonlijk beter.
Ik heb er ook geen problemen mee om een contract als dit online af te sluiten.
Maar er zijn voldoende mensen die een eurotje of twee per maand meer willen betalen om 1 op 1 met een verkoper alles te bespreken in een winkel. En ook genoeg mensen die het totaal niet interesseert of ze 7 of 14 Mbit hebben.
en KPN maakt het niet uit of er nou reclame gemaakt wordt voor simyo of telfort :)
In de eerste instantie is het goed om extra te vragen voor 4G. De dekking is beter dan die met UMTS en dus ook op bepaalde plekken sneller/beter beschikbaar dan UMTS. Zodra 4G gemeengoed wordt en de investeringen snel worden terugverdiend zal 4G ook bij de MVNO's standaard worden.
Je bent vrij om naar de wilde weldoener over te stappen die je volledig gratis 4G geeft.
Mobile vikings heeft nu wel gratis 4G
Weet ik. Ik heb Mobile Vikings ;)
Noem één dataprovider waarbij de tarieven NIET hoger worden bij een hogere snelheid? Dit is heel gebruikelijk. "4g" is op dit moment een goed lopende marketingterm, maar het zal de consument aan zijn reet roesten welke techniek gebruikt wordt. Je betaalt voor de snelheid, net als overal.

Het zal me ook niets verbazen als over een jaar ofzo, als de 4G-hype een beetje overgewaaid is, gewoon alle gebruikers toegang tot 4G krijgen en je alleen extra betaalt voor extra snelheid. Ook op 4G kun je gewoon de bandbreedte beperken voor een budgetabonnement.
Daarvoor hoef je niet ver te zoeken: T-mobile biedt klanten 4G gratis aan.
Waarom niet?
Zij moeten er toch zelf ook in investeren?
Mij lijkt het dat je recht hebt op de featureset die ze je boden bij je contract, extra ontwikkelingen daarna zijn mooi meegenomen, maar daar kon je ook niet op rekenen dat je dat er bij zou krijgen, dus als ze helemaal geen 4G uitrollen had je het ook niet gekregen. Tevens, ze verplichten je niks, je mag gewoon zonder de 5euro extra op 3G doorgaan en kan je ze moeilijk verplichten al hun nieuwe features gratis door te schuiven, dat werkt volgens mij ook niet per definitie zo bij bijv. ADSL verhogingen, wel kunnen ze er natuurlijk mee concurreren
Dat vraag ik me ook af, ik betaal nu 13 euro bij Simyo voor bellen en 3g internet. Dat zou dan dus 18 euro worden, staat niet echt in verhouding lijkt mij...
Maar goed, voor degene die graag 4g willen hebben nu in ieder geval de mogelijkheid.
Ik neem aan dat jij ook een internet bundel hebt? Dat je dus een X bedrag extra per maand betaald voor Internet? Doe je dat niet hebt je alleen internet via UMTS, en GPRS. En dat is (vergeleken met 3G) super traag.
Je betaald dus eigenlijk al extra voor sneller (2&3G) internet. Dus waarom zouden we niet extra betalen voor nog sneller?
Belangrijkste pluspunt is vooral het betere bereik en lagere accuverbruik van 4F. De extra snelheid vind ik leuk meegenomen maar 3G vond ik ook al snel genoeg. Wel jammer dat het ¤5 kost. Voor mij zou dat een verhoging van 50% van mijn kosten betekenen.
Ik vroeg mij af of providers als Simyo of Hi die het KPN netwerk gebruiken, ook dezelfde 4G dekking hebben als KPN 4G.
Ja dat hebben ze.
Ja. In ieder geval bij Hi is het dezelfde dekking als KPN. Zou ook niet weten waarom niet, het draait immers op hetzelfde netwerk.
Nou, daar twijfel ik aan. Ik heb Simyo, m'n vriendin Hi. Allebei dezelfde telefoon, en het lijkt iedere keer als we iets opzoeken op internet alsof haar toestel steeds sneller laadt. De callcenter verkopers vertelden haar dat KPN voorrang krijgt op Hi, maar Hi weer op anderen.
ik zou zeggen, je betaalt voor de data die je verstookt / inkoopt. Als je sneller internet hebt, verbruik je ook snel meer data en moet je daarvoor betalen en dat moet me ook voldoende opleveren..toch?
Met thuis internet zowel glas als kabel en usenet abbos betaal je toch alles je sneller wilt ook meer...

Daar gaat het zelfs over dezelfde lijn.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 18 februari 2014 16:43]

Wel lullig voor de mensen die wel sneller internet willen maar lang niet zoveel data gebruiken als je jouw redenering vasthoudt..
Goeie zaak, weer een provider extra op 4g.

[Reactie gewijzigd door opcxtreme op 18 februari 2014 15:55]

Inderdaad, maar belangrijker, dit is een van de eerste virtuele providers (en niet in het bezit van een grotere provider) die 4G aanbied. Ik vraag me af of je ook 4G kan krijgen op pre-paid bij Simyo?

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 18 februari 2014 16:16]

Hoezo niet in het bezit van een grotere provider, de virtuele provider Simyo is toch gewoon eigendom van KPN
Niet in het bezit van een grote provider? (Ook) hier zit de KPN gewoon achter hoor! Het voordeel van een redelijk betrouwbaar netwerk voor relatief weinig centen. Maar ook van die kreupele constructies als prepaid met vaste maandelijkse kosten waardoor het eigenlijk gewoon een abo wordt. Deze 4G truc is daar ook weer een voorbeeld van...
25/10 Mbps up / down max
15 cent per mb buiten de bundel, kan ook geaciveerd worden op de 200 MB bundel. Maar ze sturen je wel een sms voordat je bundel leeg is hoor! Dus tenzij je niet super goed oplet ga je heus niet heel snel buiten je bundel.
Je kan toch gewoon een limiet op je telefoon instellen. Dan hoef je nergens op te letten.
Erg vreemd. Ik begrijp dat ze voor 4G hebben moeten investeren, maar een klant op het 4g netwerk is goedkoper dan een klant op het 2-3G netwerk. Maarja 4G is in de ogen van de 'consument' een premium feature en daarvoor moet extra betaald worden.

Daarbij snap ik sowieso niet waarom men het huidige verdienmodel op 4G wil hebben. 4G heeft veel voordelen t.o.v. 3G maar die gaan allemaal verloren als je nog met die krappe databundels werkt. Whooptiedoo, we kunnen een fullhd video streamen. Welliswaar is na een uur je 2gb bundel op, maar dat moet de pret niet drukken toch?
Maarja 4G is in de ogen van de 'consument' een premium feature en daarvoor moet extra betaald worden.
In tegendeel, de providers proberen juist met alle macht de consument ervan te overtuigen dat 4G een premium feature is, terwijl de consument het niet anders ziet dan een snelheidsverhoging van iets dat ze al hebben. 4G: Sneller browsen, ok tof. ¤5 extra: ciao, laat maar.
waarom voor een nieuwe standaard extra betalen??
1 v/d redenen is dat de providers zoveel voor die frequenties moesten betalen, ze moeten dat geld wel weer terug krijgen. Het zijn eigenlijk verkapte belastingen, de providers spekken de schatkist en halen het geld weer terug bij de gebruiker.
De licentiekosten voor 4G moeten natuurlijk terugbetaald worden.
Anders zou het niets extra kosten.
Dit wordt voor het grootste gedeelte uit alle inkomsten gezamenlijk betaald.
Omdat het nieuw is wordt het zo lang mogelijk als extra melk koe gebruikt, simpel zat.
Bij KPN en Hi zelf krijg je het inmiddels standaard al 4G bij de meeste pakketten.