Simyo gaat vijf euro per maand extra vragen voor 4g

Provider Simyo, eigendom van KPN, gaat 5 euro per maand extra vragen voor het gebruik van 4g. Dat blijkt uit een e-mail die de provider aan klanten heeft gestuurd. Klanten kunnen 4g aanzetten vanaf medio februari.

SimyoVoor die vijf euro per maand krijgen klanten toegang tot het 4g-netwerk en vermoedelijk een hogere, niet nader genoemde snelheid. De meerprijs komt bovenop de huidige databundels, die verschillen in grootte van 200MB tot 2,5GB en een theoretische maximumsnelheid hebben van 14,4Mbit/s down en 2Mbit/s up. KPN's 4g-netwerk gaat nu tot 50Mbit/s down en 25Mbit/s up. Simyo heeft de prijs van zijn Flex 4g-abonnement laten weten in een e-mail aan testers van de 4g-dienst.

De meerprijs valt op, omdat moederbedrijf KPN inmiddels 4g in alle abonnementen stopt zonder meerprijs, hoewel die abonnementen veelal duurder zijn dan de pakketten van Simyo. Eerder werd al duidelijk dat de virtuele provider abonnementen met 4g zou gaan aanbieden. Om 4g te gebruiken hebben klanten een toestel met 4g nodig. Vrijwel alle recente dure modellen en veel midrange-modellen hebben ondersteuning voor 4g, maar bij veel andere toestellen ontbreekt die nog.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-01-2014 • 11:28

99

Submitter: Smultie

Reacties (99)

99
99
70
7
0
17
Wijzig sortering
Erg leuk, als Simyo klant, maar ik ga het niet gebruiken (zoals zovelen voor mij al zeiden). Aan de andere kant, ik betaal voor mijn sim-only abbo'tje nu 13,50 in de maand (500mb + 200sms/min). Voor 4G zou dit dus 18,50 worden. Dat is alsnog een schijntje vergeleken met wat je nu betaald voor een abbo met 4G incl. toestel.

FYI: huidige toestel is een S3 Mini, die ik uiteraard gewoon los gekocht heb voor € 270,- Dus het sim-only abbo en het toestel bij elkaar zijn € 432,-

Als ik dat vergelijk met een 4G abbo voor 1 jaar van de KPN (voor een S3 Mini, 4G abbo, 500MB + 200sms/min):

Toestelprijs: € 54,-
Maandelijkse kosten: € 37,50
Totaal (excl. aansluitkosten (€ 29,95): € 504,-

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, de S3 Mini heeft geen 4G module. Maar toch, scheelt ff € 72,-
Die is S3 Mini is veel goedkoper te krijgen.
Weet ik, maar ik heb mijn S3 Mini al bijna een jaartje, toen waren de prijzen nog een tikkeltje hoger dan nu.

Vandaag trouwens bij een Vodafone winkel even gespeeld met de S4 Mini, voelt hier en daar ietsje sneller aan en vind het motiefje wel leuk dat de S4, Mini en alle andere varianten nu hebben. Maar verder niet zo denderend veel verschil. Binnenkort toch Cyanogenmod op mijn S3 Mini
Dat word hem dan niet voor mij. Vond de verbeterde dekking wel een voordeel, maar voor de snelheid hoeft het van mij niet. Hoe sneller het internet, hoe sneller je door je beperkte databundel heen gaat als je daar voluit gebruik van wilt maken. Is niet die 5 euro waard.
Ik snap niet helemaal waar jij zoveel waarde hecht aan 'snelheid'. Voor mij (en ik denk ook voor vele anderen) wordt de waarde van mobiel internet bepaald door meerdere factoren:

1. Snelheid
2. Bereik
3. Betrouwbaarheid

4G scoort op alle vlakken vele malen beter, maar snelheid vind ik de minst belangrijke. Wat ik fijn vind, is dat ALS ik een keer een YouTube-filmpje wil streamen, ik met 4G vrij zeker weet dat dit prima gaat lukken in hoge kwaliteit. Bij 3G heb ik die zekerheid niet, omdat de kwaliteit van het netwerk fluctueert en in het OV switch je ook nog eens vaak van mast. Bij 4G heb je dus meer zekerheid/betrouwbaarheid, dit is voor mij waardevol, zelfs op momenten dat ik mijn telefoon niet gebruik. Het idee dat ik een mobiel internet-abonnement heb wat mij in staat stelt om altijd en overal gebruik te maken van intensief dataverkeer geeft mij een prettig gevoel, ook als mijn telefoon in mijn zak zit.

Vind jij dat niet zo waardevol? Dat kan ik goed begrijpen. Ieder z'n ding. Alleen ik denk dat als mensen zich enkel focussen op de term 'snelheid' ze niet helemaal inzien wat de echte voordelen zijn.
Neem aan dat je 4G hoofdzakelijk neemt voor de snelheid en de dekking.
De dekking is momenteel met 3G bij mij prima en de snelheid ook.

De enige reden waarom ik over zou willen stappen op 4G is als ik de verhoging in snelheid ook daadwerkelijk kan benutten (streaming video etc). Dit heeft echter weinig zin aangezien je nog steeds met je datalimiet zit.

Oftewel, voor mij persoonlijk heeft 4G momenteel nauwelijks invloed. Had het mooi gevonden als dit er gratis bij kwam, maar een investering van 5 euro extra per maand is dit het voor mij niet waard.
Wat jij zegt.

Ben 1 van de Simyo 4g testers en zou zeker wel over willen naar 4g ivm verbeterde accuduur (WiFi kan wel uit) en verbeterde reactiviteit bij internet gebruik (zoals ik het noem).
Ik heb zeker geen klachten!

Maar omdat bij 500MB toch echt de € teller begint te lopen en bang ben dat ik mobiel internet ook echt ga gebruiken durk ik het niet aan.

Hadden ze nou de prijs inclusief hogere bundel gedaan dan had ik er wel over na gedacht.
Nu heb ik 500MB voor 5 € en is 1GB 8.
Maken ze er nou 1GB voor 10€ van dan ben ik over.
Ik vind het een goede stap. Het is een enorme snelheidsverbetering, en door 4G raakt je batterij ook minder snel leeg. Dan wordt het tenminste mogelijk om voor langere tijd te internetten. Dat je gebruik omhoog gaat is een logisch gevolg, je kunt namelijk meer gedaan krijgen in kortere tijd, maar dat lijkt me juist alleen maar voordelen hebben.
Ja, maar ook veel goedkoper voor veel bedrijven (minder masten). Ik snap niet zo goed waarom je meer moet betalen, waarom niet hetzelfde, voor dezelfde snelheid. Meer voor hogere snelheden.
Misschien wel omdat de providers gezamenlijk 3,8 miljard euro hebben betaald om 4G frequenties te mogen gebruiken. Alleen KPN al bijna 1,4 miljard euro.
Je vergeet even de vele miljoenen die de providers op tafel moesten leggen voor de 4G frequenties.
En de bestaande masten moeten ook worden aangepast.

En... Het is 'sneller' en nieuw, dus is het logisch dat providers er hoe dan ook extra geld voor vragen.

Van mij mogen ze eerst de 3G dekking gaan verbeteren, want die is in ieder geval bij Vodafone nog dramatisch slecht.

Edit: @JT: Nergens zeg ik dat 3G duurder wordt???
Ik blijf er bij dat investeren in 4G een vreemde zaak is als het 3G netwerk nog verre van optimaal functioneerd.
En ik bedoel dat de provider extra geld vraagt voor deze ontwikkeling omdat het voor de consument 'nieuw en sneller' is. Die zijn bereid om hoe dan ook extra te betalen, ongeacht de werkelijke kosten van 4G.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 23 juli 2024 07:07]

Je vergeet even dat 3G eerder goedkoper dan duurder wordt voor de providers ;) Daardoor is er geld wat aan 4G besteed kan worden. Daarnaast zal de investering voor 3G allang terugverdiend zijn.

Een mainstreamlaptop van nu is ook niet duurder dan 3 jaar terug omdat die nieuwer is en er investeringen mee gepaard zijn gegaan bovenop eerdere investeringen.
JT bedoelt niet dat 3G duurder wordt, ik denk dat je het enigzins fout begrepen hebt. Hij bedoelt dat 3G goedkoper wordt in de praktijk omdat de techniek al lang bestaat. Daardoor komt geld beschikbaar dat in 4G wordt geïnvesteerd. Zo betaal je ook niet meer voor een laptop met nieuwe hardware dan een paar jaar geleden, want toen was de hardware ook nieuw. Het ontwikkelen ervan gebeurt gewoon met bestaande budgetten.
Wellicht omdat het toch beter voor de consument is en je dus er meer voor kan vragen? En de providers willen/moeten hun investeringen in 4g ook nog terug verdienen.
Ik vind het een goede stap. Het is een enorme snelheidsverbetering, en door 4G raakt je batterij ook minder snel leeg. Dan wordt het tenminste mogelijk om voor langere tijd te internetten. Dat je gebruik omhoog gaat is een logisch gevolg, je kunt namelijk meer gedaan krijgen in kortere tijd, maar dat lijkt me juist alleen maar voordelen hebben.
Dan vraag ik me af wat je allemaal sneller gedaan kan krijgen. Het laden van kranten youtube etc kost misschien een paar seconden meer dan met 4G.
Zou je denken, echter zitten we heus niet meer alleen op onze telefoon te internetten, en dan is een 3G snelheid toch wel echt te weinig.
Niet als je tijd wilt 'volmaken' in de trein :)
Ik vind de dekking van simyo prima. Voor mij geen 4G. Mijn abo kost nu 10 euro per maand, en de helft meer betalen vind ik wel erg gortig...
Mee eens. Databundels zijn al zo laag. Met 4G ga je op volle capaciteit binnen een half uur door zelfs de duurste databundels heen. Natuurlijk gebruik je het primair voor websites, maar daar is 3G ook meer dan voldoende voor.
Ik kan zeggen van niet, ik verbruik hetzelfde bij 4g, maar ik kijk ook weinig videos.

Het is voor mij meer dan snelheid, 3G haalde mijn regio vaak niet helemaal ivm natuurobstakels, maar 4g gaat er haarloos doorheen en mn s4 gaat makkelijk een aantal uurtjes langer mee :P
Lijkt me stug dat het zoveel invloed heeft op je battery life. Gaat hem vooral zitten in de paginas renderen.
Staat ergens terug op tweakers ook in de tests dat de batterij er toch een snipje tijd erbij krijgt, het is dan geen halve dag meer, maar met een wat mid-end toestel kan je dan miss wel de treinrit overleven :P

Ik heb er een uur of 2 bij, probably omdat de phone minder lang hoeft renderen.

Datagebruik is dan persoonlijk, als je veel automatische dingen heb aanstaan of niet in controle hebt wat je gebruikt dan verbruik je zeker meer.
Hij gaat waarschijnlijk zoveel langer mee omdat je nu wel goed bereik hebt. Als je 3G constant wegviel gaat de telefoon zoeken, en dat kost veel batterij.

Omdat je nu constant verbinding hebt heb je dat voordeel al te pakken, en het korter actief zijn van de 4g chip omdat die sneller zijn berichten binnen heeft.
Ik merk ook een forse verbetering in batterijduur van mijn Xperia Z met KPN 4g tov. Vodafone 3g.

Wat misschien (maar weet niet of ik het goed heb) kan meespelen is het feit dat providers als KPN ook 4g kunnen aanbieden over 800 mhz. Terwijl 3g bijna alleen maar op de hogere frequenties beschikbaar is .

800 mhz. heet een langere golflengte en komt met minder energieverbruik dus ook verder dan bv. 1,8 ghz.

Ook daarom al zie ik wel voordelen in 4g tov. 3g.
Als je een slechtere (3G) ontvangst hebt, zal de telefoon veel harder moeten zenden en tevens duurt de transmissie veel langer. Al die zaken hebben een redelijke grote invloed op de batterij.

Ik heb sinds juli 4G en mijn dataverbruik is niet hoger dan op 3G. Het gaat allemaal wel een stuk vlotter en de verbinding is daarnaast ook stabieler.
Dat is niet helemaal waar, je gebruikt hetzelfde. Meer data gebruiken heb je zelf in de hand.

Het is ook niet alleen snelheid, je dekking, bereik en batterij gaat er veel beter op.
In Amerika kwamen mensen juist tegen dat 4G hun batterij veel sneller leeg trekt.
In Amerika hebben ze ook geen 4G LTE maar 3.5G dat ze 4G noemen... Is nog gewoon de oude 3G techniek.
Niet juist, in Amerika wordt 3.5G inderdaad ook 4G genoemd, maar ze hebben daar wel degelijk LTE (en daar zijn ze eigenlijk al een stuk verder mee dan in Nederland).
Dat kan denk ik liggen aan automatische apps, want tweakers.net heeft andersom gezegd.

Ik heb dan ook geen facebook apps of apps die constant meldingen geven.
Over het algemeen is 4G zuiniger, de data wordt sneller binnengehaald/verstuurd en kan het toestel dus sneller in de ruststand. Het kan echter door een combinatie van de gebruikte techniek door de provider en de telefoon dat er een bepaalde incompatibiliteit optreedt waardoor het verbruik omhoog gaat. Vooral bij de eerste generatie telefoons, toen werd er nog gebruik gemaakt van een aparte baseband chip wat meer verbruikt. Tegenwoordig is deze geïntegreerd in de SoC. 4G bestaat trouwens al een stuk langer dan hier in NL uitgerold wordt, dus veel van die problemen zijn niet meer aanwezig.
Komt vooral door providers die zowel CDMA als LTE gebruiken (Verizon, Sprint); die toestellen zijn standby op 2 netwerken tegelijk terwijl je telefoon in Nederland alleen standby is op 4G en pas een verbinding op 2G/3G opzet als je gaat bellen.

Daarnaast hebben wij nu een nieuwe generatie toestellen; in de VS gebruikten ze (alweer 2+ jaar geleden) de allereerste lichting die ook wat minder efficiënt omgingen met accu bij LTE.
Dat waren de oudere toestellen. Inmiddels is dat niet meer zo en omdat 4G op 800 MHz een groter bereik heeft, hoeven telefoons minder vaak van mast te wisselen waardoor in de praktijk de accuduur (in Nederland tenminste) alleen maar beter is.
Ik zeg ook, als je de extra snelheid voluit wil benutten, dan heb je ook grotere databundels nodig die er momenteel nog niet zijn. En die extra dekking en batterij zijn voor mij te verwaarlozen aangezien ik beide met 3G ook als voldoende ervaar.
Daar zit een punt, maar ik denk dat je 4g vooral neemt voor de snelheid en dat je overal gewoon te bereiken bent.
Waarom komt men toch altijd aan met "hoe sneller het internet hoe sneller je er door heen bent" Als jij een bestand download van 300mb dan is en blijft dat 300mb, het duurt alleen wat minder lang voor je die 300mb binnen hebt.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 23 juli 2024 07:07]

Je hebt alleen wat aan sneller internet, als je het gaat gebruiken voor taken die die snelheid nodig hebben. Alles wat momenteel gebruikt word gaat snel zat met 3G. 4G zou alleen leuk worden als je de extra snelheid kon gebruiken bij bijvoorbeeld video streams bekijken etc en DAN ga je wel meer verbruiken.

In de tussentijd blijf ik lekker bij 3G aangezien dat goedkoper is en nagenoeg hetzelfde nut heeft.
Videos kan je al op Youtube kijken bijv, dan geld alsnog mijn punt dat 300mb 300mb blijft ongeacht snelheid. Als je momenteel op je data vebruik let doe je dat met 4G ook. Maar 3G is voor mij nog snel zat voor wat ik doe en de extra prijs niet waard.
Op 3G ga je niet vloeiend een HD stream kijken, iets wat met 4G wel mogelijk is.
Daar verbruik je dan ook meer data mee.
Lukt prima hoor, even laten bufferen en klaar, tenzij je met het OV reist en door de wat kleinere dorpjes komt, dan heb je vaak een probleem.
Volgens mij zie jij het punt niet, maargoed je kan niet alles zien.
Erg mee eens. Waarom zou je sneller internet nodig hebben op je mobiel? Om filmpjes sneller te downloaden? Binnen een kwartier door je bundel voor de maand heen. Nutteloos.
Maar wat worden de snelheden dan met 4G?
Er staat wel dat het KPN netwerk tot 50Mbit kan, en dat klopt. Maar.... Het lijkt me stug dat ze dat bij Simyo gaan geven, immers kan je bij Hi en KPN zelf met sim-only ook niet hoger dan 25Mbit krijgen...
In het Simyo topic zijn Speedtest resultaten geplaatst.

Download: 20-25Mbit
Upload: 10Mbit
https://gathering.tweaker...message/41609089#41609089
Ik heb nog steeds niet overal dekking met 2g laat staan 4g met het KPN netwerk. Misschien moeten ze eerst daar eens aandacht aan besteden. :S
Dan zou ik toch eens verhuizen naar Nederland: http://www.coveragechecker.nl/
Overal is namelijk 2g dekking
Wat een kaartje zegt hoeft niet als waarheid te gelden in de praktijk. Volgens het T-Mobile kaartje moet ik ook op een aantal specifieke plaatsen bereik hebben, maar dat blijft toch echt een no-no...
Kan ook aan je toestel liggen trouwens.. Is het onderzoeken wel waard.
Ja daar heb ik al gekeken, groene kleuren bovenop een kaart die soms zelf ook groen bevat is niet heel erg duidelijk. Ik heb totaal geen internet (zelfs geen 2g) als ik op de a50 bij Son rij. Dus dat is toch wel echt Nederland 8)7
Misschien moet je maar eens inzoomen op de 2G dekking (of een groter scherm kopen ;))

(Bv het dorpje Wamel - maar er zijn veeeeel meer gaten te vinden)

[Reactie gewijzigd door ReneX op 23 juli 2024 07:07]

4G overwint natuurobstakels, het kan zijn dat je bereik veel stabieler is dan.

Heeft KPN geen dekkingskaart ergens?
Ben heel benieuwd waar dat dan is. Het KPN-netwerk is toch echt het best dekkende en meest stabiele netwerk van Nederland.
KPN is de enige provider die in minder dan een jaar tijd het overgrote gedeelte van Nederland dekkend heeft gekregen. Om dan te zeggen "misschien moeten ze daar eens aandacht aan besteden" lijkt mij een beetje rare opmerking :P

2G dekking heb ik overal met KPN trouwens, er zitten alleen wat gaten in natuurgebieden en heeeeel erg dicht bij de belgische grens...
vanuit die grensstreek moet ik je dan toch berichten, dat de plekken waar ik oversteek er gewoon goed verbinden is met KPN

Kalmthout, Turnhout en brecht heb ik nog altijd KPN.
Niet de allersnelste, maar wel "thuis" netwerken
Wellicht hebben ze het ondertussen nog verder verbeterd dan. :) Zo vanaf Valkenburg en Margraten werd het altijd wat minder, zo dicht bij de grens. Nu ben ik daar ondertussen al een jaar niet meer geweest, dus het zou me niets verbazen als KPN het ook daar heeft opgelost. :)

Als dat gat is dichtgegooid, dan heb ik enkel op de Veluwe nog nog wel eens gelazer..
Voor de rest door heel Nederland echt nergens last van met KPN. o0 Altijd minstens genoeg bereik om te bellen en te WhatsAppen. :)
Ik merk door de inzet van 4G aparatuur, dat het bereik is verbeterd.
Ook bij VF, waar ik tot begin dit jaar krap 2G had, en nu in mijn omgeving ( behalve thuis ) Edge verbindingen.

Geen super snellere data, maar wel een indicatie dat er meer bereik is ( eindelijk :P )
Ik zie dat Vodafone een "4G Blox" heeft voor 2,50 in de maand. Vind ik een leuke prijs voor deze upgrade.
Houdt er wel rekening mee dat je deze niet meer kunt uitzetten gedurende jouw contract. Dat is het voordeel dan wel weer van Simyo, dat je elke maand 4G aan en uit kunt zetten.
Dat is vreemd, een medewerker die ik vorige week aan de lijn had zij nog van wel. Ik zal het voor de zekerheid nog eens navragen
Dan had hij het het fout, kan niet uit.
Ik zie het inderdaad. Dat zou dat best wat duidelijk op de site mogen. "Deze BloX sluit je eenmalig aan voor de rest van de looptijd van je abonnement." vind ik nog behoorlijk dubbelzinnig.

Wel fijn dat zo een medewerker gewoon met je mee praat over "een maandje 4G proberen"...
Oh, wacht. Je kan volgens mij het wel eerst een tijdje uitproberen. Gedurende die tijd kan het nog uit, ik weet niet hoe lang die proefperiode loopt. Mocht je het daarna nog steeds hebben, dan zit je eraan vast.
5€?

das een peuleschil ivm wat je hier in belgie oplegt als je van 3 naar 4g wilt overstappen...
Maar in België heb je dan ook wel geen 3G op zulke verafgelegen plekken als het station Brussel-Zuid. Dit is natuurlijk een sterk argument om mensen op 4G te krijgen dus wellicht verandert er niets aan deze situatie.
voor zover ik weet ook enkel belgacom die 4G aanbiedt hier, en of je daarmee 4G hebt in brussel any time soon, ik betwijfel het:

http://www.tijd.be/nieuws..._Brussel.9424071-3139.art

:P
5€?
Bij proximus kost dit me niets extra...
Dit is goed nieuws! Als ben binnenkort niks bekend maakt over 4g stap ik wellicht wel over naar simyo.
Ik wil ook wel weten hoe dat zit met 4g bij Ben. Zit ook te springen om daar gebruik van te maken.
Prima zet van Simyo (=KPN). Op deze manier kunnen ze de mensen die er erop zitten te wachten 4G aanbieden zonder die kosten direct door te rekenen aan iedereen. Geeft ze de mogelijkheden om nog wat investeringen terug te winnen. Zodra Vodafone en T-Mobile een 4G netwerk van betekenis hebben (in de loop van het jaar?) zullen ze het wel voor iedereen openzetten. Dat is nu simpelweg nog niet nodig, gezien de concurrentie.
Afgelopen weken getest. 4G is leuk. Echter € 5 extra is mij het niet waard €60 per jaar extra (toch flinke smak geld). Behalve als er data verdubbeling plaats vind.

4G aan zonder extra's is €2,50 echt de max.

Betaal nu 15,50 zonder 4G dat is 100bel/sms en 1,5 GB . Met 4G word het 20,50. Dan is hi momenteel goedkoper @ 19,50 en geen aansluitkosten lol.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 23 juli 2024 07:07]

Ik vind het toch best een mooie stap van Simyo.

Databundels bij Simyo zijn nu al bepaald niet duur te noemen (zeker als je een zo laag mogelijke belbundel neemt) en ik zou best 5 euro per maand extra over hebben voor 4g.

Het is dat ik net een jaarcontract heb afgesloten bij Hi (voor ook geen verkeerde aanbieding).

Ik zit nieteens zo 1 2 3 te wachten op de hogere snelheden van 4g, maar wel:
* Meer kans op een goede verbinding (4g is waarschijnlijk beter bestand tegen grote drukte, zeker als de load verteeld wordt over 4g en 3g)

* Veeeel lagere latency (voordeel bij laden van webpagina's met veel objecten).

Natuurlijk kan je betogen dat, als je gebruik wil maken van die hogere snelheid, je sneller door die bundel heen bent. Maar ik vind dat argument maar ten dele geldig.

Ik zie het gewoon zo, dat wát je doet, sneller gaat. Maar je hóeft niet per se méér te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.