Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vodafone-klanten kunnen binnenkort in buitenland roamen op 4g

Uiterlijk deze zomer kunnen Nederlandse Vodafone-klanten in het buitenland op 4g roamen. Dat kan in alle landen waar Vodafone actief is, plus een aantal andere landen; dat komt in totaal neer op achttien verschillende landen.

Wanneer Nederlandse Vodafone-klanten precies op de buitenlandse 4g-netwerken worden toegelaten, is niet duidelijk. De uitrol verloopt gefaseerd en is uiterlijk in de zomer voltooid, laat Vodafone weten.

Klanten kunnen vanaf dan roamen in alle landen waar Vodafone actief is, plus Oostenrijk, België, Frankrijk, Japan, Singapore, Zuid-Korea en Zwitserland. Wat klanten precies gaan betalen om op 4g te roamen is onduidelijk, maar de prijzen liggen in ieder geval niet hoger dan bij 3g, verzekert Vodafone.

Maandag maakte KPN bekend dat klanten kunnen roamen op 4g als ze in Frankrijk of Noorwegen zijn. Vermoedelijk komen er in de maanden voor de zomervakantie nog meer landen bij.

Door Joost Schellevis

Redacteur

18-02-2014 • 15:27

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
De prijzen liggen niet hoger dan op 3G, nee, maar het dataverbruik natuurlijk wel......
Ik snap dat dataverbruik niet, tweakers.net inladen op 3g of 4g kost net zoveel data. Iedereen doet altijd alsof je dataverbruik altijd hoger is mwt een snellere verbinding.

Dit doe je dan toch echt zelf door meer te consumeren. Als je het over video hebt dan ben je denk ik sowiezo niet goed bezig om dat in het buitenland te doen. En als je dat wel doet dan is dat je eigen keuze geweest.

Dus nee, het dataverbruik ligt niet hoger alleen als je dat zelf veroorzaakt door meer te consumeren.

Al je jezelf niet kan beheersen dan moet je het niet gebruiken en uitzetten.

Dit noem ik nu zeuren om iets te zeuren te hebben.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 18 februari 2014 15:38]

Onzin. Youtube gaat naar hogere kwaliteit. Spotify gaat naar hogere bitrate etc.
Je kunt dus minder met hetzelfde (even grote databundel).
Kwestie van handmatig die lagere kwaliteit weer kiezen
Kan niet in alle gevallen. HLS-streams op iPad of iPhone kiezen de beste kwaliteit die ze op het netwerk kunnen binnenhalen, en dat kan het verschil tussen 480p en 720p zijn (traffic x2). Niet aan te passen handmatig.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 18 februari 2014 21:02]

In zijn geval ging het over youtube en spotify.
YouTube doet wel iets met kwaliteit volgens mij, alleen moet je het stapje HD wel handmatig aanzetten zover ik weet. Weet niet precies hoe het werkt, maar op wifi vind ik de kwaliteit altijd zichtbaar beter dan op 3G.
Klopt, merk het thuis al dat youtube automatisch een paar stappen omhoog gaat (indien aanwezig) maar weet niet of dat voor mobiel ook geldt.
Youtube gaat niet naar hogere kwaliteit dit moet je toch echt zelf aan zetten, standaard staat in de Youtube app hd kwaliteit via mobiele netwerk uit.
Spotify gaat helemaal niet naar hogere kwaliteit voor streaming, dat moet je zelf instellen onder het instellingen menutje... Normaal, hoog of extreem. Standaard staat deze voor mobiele communicatie op normaal, en dat verandert niet op 4G.
Dat klopt niet helemaal. Er zijn diensten die kijken naar de beschikbare bandbreedte en bieden dan een hogere of lagere kwaliteit content. In dat geval gebruik je dus toch meer data bij 4G dan met 3G.

Daarnaast heb je ook minder laadtijd. Als ik in de bus op 3G zit te internetten moet ik regelmatig wachten totdat de content is geladen. Bij 4G is dat er veel sneller en in dezelfde beschikbare tijd kijk ik bijvoorbeeld meer pagina's omdat er veel minder wachttijd is.

En tenslotte de belevenis. Op 3G is Netflixen vaak gewoon niet goed mogelijk. Op veel momenten staat het beeld stil omdat er gebufferd moet worden, eigenlijk niet te doen dus. Met 4G gaat dit wel probleemloos en daardoor verbruik ik aanzienlijk meer data.
Ik mag voor mijn werk onbeperkt data verbruiken en houd er dus ook geen rekening mee. Sinds dat ik 4G op mijn werkplek, thuis en op veel plaatsen onderweg heb is mijn dataverbruiik 6x zoveel geworden.
Als je netflix, youtube of wat voor streaming dienst in het buitenland zit te gebruiken en je bent bang voor je datagebruik dan ben je niet slim bezig. Je weet dat video's streamen data vreten. Als je dus dat gaat doen dan weet je bij voorbaat al dat het veel geld gaat kosten, en of het dan 4G of 3G is dan maakt dan weinig uit.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 18 februari 2014 15:51]

Je was me net voor, het is niet zo dat een Whatsapp berichtje via 4G in een keer 4 keer zoveel data kost. Je gaat misschien eerder Video's streamen via 4G omdat dit wat sneller gaat (bufferen etc), maar zoals je al aangeeft weet je dat je dit niet moet doen als je aan het roamen bent.
Het is meer zo dat mensen meer gaan verbruiken omdat het sneller gaat, maar dat is hun eigen fout.
Ja klopt je bent echt niet sneller door je bundel heen,4G is mooi en snel en heeft beter bereik dan 3G waar door het makkelijk gaat.

Mensen gaan sneller door hun bundel heen omdat ze mee gaan streamen enzo.
De prijzen liggen niet hoger dan op 3G, nee, maar het dataverbruik natuurlijk wel......

Ik zie dit eigenlijk enkel als een voordeel voor die Red Super klanten met 2GB internet in alle 43 paspoort landen.

De standaard roaming tarieven zijn zo hoog dat niemand flink data zal gebruiken, zo bleek ook gisteren uit het nieuws weer. En de op-reis databundels zijn zo verschrikkelijk klein dat je er eigenlijk enkel wat mee kunt emailen, watsappen, etc. Voor dat soort zaken is het verschil tussen 3G en 4G nauwelijks merkbaar.

Ik denk dus dat dit meer een voorbereiding is op de uitrol van Voice-over-LTE in de komende jaren. Immers als spraak (en in het kielzog SMS/MMS) ook over 4G gaat, is het meer relevant voor de gemiddelde gebruiker. Dan worden bijvoorbeeld ook de Vodafone Buurlanden abbonementen en Blox van goepassing.
een Red Super klant beschikt niet over 2GB in het buitenland.
een Red Business Super klant beschikt wel over data in het buitenland, alleen is dit 1GB

tevens zijn er weinig mensen die de standaard roaming tarieven gebruikt, aangezien de meeste mensen gebruik maken van de alles in 1 op reis dagbundel voor 2,- p/dag

maar jij vind de op reis bundel klein? 35mb p/dag staat gelijk aan 1GB p/maand, zo gek is dat toch niet?

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 19 februari 2014 20:07]

Ik bedoelde inderdaad Red Plus. Ik gooi die twee altijd door elkaar:

nieuws: Vodafone bevestigt verhoging prijzen en datalimieten

En 35MB per dag is niet veel want het is dan tevens ¤2 per dag. Voor 1GB per maand zit je dan aan 60 euro ...

Moraal, of 4G het in het buitenland doet is niet zo relevant, behalve voor die Red Plus doelgroep. IK denk dus dat het meer voor de toekomst is (VoLTE etc).
Zou helemaal fijn zijn als dit gecombineerd wordt met de opmerking van Nelie Kroes dat roaming tarieven in het buitenland eigenlijk afgeschaft moeten worden / de plannen van de EC om roamingtarieven langzaam ook uit te faseren.

[Reactie gewijzigd door Ivos op 18 februari 2014 15:32]

Het is er een reactie op.

Vroeg of laat gaat de EU afdwingen dat de roamingkosten gelijk moeten zijn aan die in het eigen land. Daar kan je op wachten.

De telecomproviders hebben al in de gaten dat ze dit niet kunnen tegenhouden. Dus tot het écht zo ver is, doen ze supergaaf met hun "aanbiedingen" en "goedkope netwerk" terwijl ze dondersgoed weten dat ze binnenkort niet anders kunnen. Dat gaan ze niet afwachten, ze moeten toch wel dus nu proberen ze er klanten mee te scoren.

Let maar op, voor Kroes haar plannen er definitief doorheen drukt zitten de meeste providers al dicht tegen de geëiste prijzen aan.
Vroeg of laat gaat de EU afdwingen dat de roamingkosten gelijk moeten zijn aan die in het eigen land. Daar kan je op wachten.
En ik hoop dat men daar een stapje verder in gaat: uit dezelfde bundel als in het binnenland! En tegen dezelfde eisen. Anders moet je nog bijbetalen als je in het buitenland zit te bellen of te Intermeppen.
Ben wel benieuwd of je dan ook een 4g abonnement bij Vodafone moet hebben
Lijkt me toch logisch van wel.
Hangt van de implementatie bij de buitenlandse af. Wellicht kun je er ook gewoon bij als je het niet hebt. Wel raar, dan heb je straks 4G bij Vodafone in Nederland, maar niet in het buitenland ;)
De HLR van het buitenlandse netwerk vraagt aan de Nederlandse HLR wat een abonnee mag. Hier worden dan de roaming afspraken in opgeslagen en er zal vast veldjes zijn voor '4G toegestaan', 'maximale download snelheid' en 'maximale upload snelheid'. Vanuit commercieel oogpunt wil een netwerk dat kunnen beïnvloeden.

Aan de andere kant moet het buitenlandse netwerk dan wel 4G hebben de maximale snelheden kunnen bieden, anders kun je er natuurlijk nog niets mee.
Aan de andere kant moet het buitenlandse netwerk dan wel 4G hebben de maximale snelheden kunnen bieden, anders kun je er natuurlijk nog niets mee.

Een aanvullend probleem hierin is overigens dat als jij in het buitenland roamt qua data (ongeacht of het 2G, 3G of 4G is) je data eerst terug naar Nederland gaat.

Nederlandse providers hebben een beleid tot knijpen, omdat onze abbonementsstructuren zo opgebouwd zijn, maar zelf los daarvan is het dus niet ondenkbaar dat door die hele omweg die je daar maakt de gewenste snelheid wellicht niet eens gehaald wordt.

Simpel voorbeeld 1: Je roamt in Duistland op LTE en van de theoretische snelheid van 150Mbps haal je in de praktijk 20Mbps omdat alle bandbreedte gedeeld is met andere gebruikers op die cell. netjes, maar helaas die 20Mbps wordt dan geknepen door Vodafone NL tot 14.4Mbps omdat je abbonement niet sneller mag.

Simpel voorbeeld 2: Je roamt in Duistland op LTE en van de theoretische snelheid van 150Mbps haal je in de praktijk 20Mbps omdat alle bandbreedte gedeeld is met andere gebruikers op die cell. Echter de beschikbare bandbreedte tussen die Duitse provider en Vodafone is (tijdelijk) beperkt en slechts 10Mbps. Je haalt dan toch maar maximaal 10Mbps.
Is dat bij 4G nog steeds wel zo? Is het niet dat er alleen een signaling verbinding loopt? En dat de internet data direct geoffload wordt in het land zelf? Dat de APN instelling dus eigenlijk wordt afgevangen?

De signaling verbinding is er onder andere om de verbinding te kunnen verbreken als er een maximum is verbruikt (zogenaamde bill shock protection).

Maar we gaan binnenkort zien als het werkt.
Je hebt gelijk dat dat een optie is in de standaard, maar zoals ik begrepen had zijn in de huidige uitrol-plannen niet van plan dit te gebruiken. Volgens mij zijn de operators daar ook nog niet klaar voor.

Maar ik laat me graag corrigeren!

Mocht dat echter inderdaad zo zijn, zie ik ook niet in hoe Vodafone, de data-snelheid kan limiteren wanneer in het buitenland. (Maar goed, dat interesseert ze dan wellicht ook niet aangezien de lasten ook niet voor hun eigen netwerk zijn?) En dan zijn inderdaad mijn beide voorbeelden niet van toepassing.
Hoe logisch is het überhaubt dat iets waar de carrier een voordeel aan heeft (en de consument tegelijkertijd ook), iets is waar voor betaald moet worden? Toen 3G net nieuw was hoefde dat ook niet. Ik moest alleen een nieuwe (3G-compatible) SIM-kaart halen en dat was gratis.
Zou het dan toeval zijn..? Dat KPN/Hi dit gisteren bekend heeft gemaakt en Vodafone vandaag?
nee geen toeval Tweakers heeft eerder al gemeld dat ze "afspraken" onderling maken. Erg triest allemaal.
Ze maken geen afspraken, maar volgen elkaar gewoon snel onderling op. Simpelweg omdat ze niet achter kunnen blijven wanneer een concurrent handelt. Dit kan in positieve zin zijn, maar natuurlijk ook negatief uitwerken voor de consument. Er is gewoonweg te weinig concurrentie op de oligarchische telecommarkt, doordat de barrière om een eigen netwerk op te zetten te hoog is.

[Reactie gewijzigd door oohh op 18 februari 2014 15:43]

Knap dat Vodafone zulke besluiten zo snel kan doorvoeren in haar organisatie, binnen één dag.

[Reactie gewijzigd door xTmPizzaMan op 18 februari 2014 16:12]

Wellicht niet het besluit zelf, maar voor een persbericht heb je geen dag nodig :)

Het is dus aannemelijk dat Vodafone hier al langer mee bezig was en nu, omdat KPN een persbericht de deur uit doet, ook aan de consumenten en media laat weten dat zij er mee bezig zijn. Ik verwacht ook dat het niet lang zal duren voordat T-Mobile of Tele2 volgen. Anders denken (potentiële) consumenten dat er bij die providers niks aan 4G wordt gedaan.
Een bedrijf kan toch meerdere plannen ontwikkelen? Als de concurrent X doet, reageren wij met Y. Persberichten kunnen ook al vooraf geschreven zijn.
Laten we vooral blijven geloven dat deze mono-/duo-/trio-/quatropolisten niet met elkaar overleggen wat ze het komend jaar gaan doen met een nieuwe technologie die abonnementen vrij zwaar gaat beinvloeden. :|
Ach kom, die hele strijd om 4G is logisch... Vodafone en T-Mobile lopen al keihard achter op KPN, en nu gaat KPN ook nog eens aan de haal met de primeur voor 4G in het buitenland. Vodafone, dat bij veel mensen die t gebruiken bekend staan om hun Passport services, wil juist voorop lopen in t buitenland. Dus ja, ze moeten wel snel handelen op dit gebied. Dat ze in t binnenland rete sloom zijn is al 1 ding, maar KPN ook nog eens in t buitenland voorop laten lopen... Dat willen ze niet.

Je kan wel op alles zeggen "prijsafspraak!!!", maar soms is het gewoon concurrentie hoor. Geen reden voor paranoia! En hoe sneller Vodafone t aankondigd, hoe minder klanten ze verliezen... It makes sense.
Zolang er datalimiten gelden is een "snellere" 4G verbinding niet interesant, voor mij althans.
Die 10Gb die ik nu heb draai ik er albijna door in een maand laat staan dat het nog sneller gaat dan zit ik zo buiten de bundel.

Gelukkig komt er steeds meer open Wifi in Nederland.
Dat zal ze leren!!! :9
10GB even serieus wat doe jij wel niet allemaal met je telefoon, je heb ook een pc thuis en wifi enzo 10GB is echt belachelijk veel lijkt mij.
Me series enzo haal ik wel op me pc binnen veel beter groter scherm beter geluid ook.
10GB even serieus wat doe jij wel niet allemaal met je telefoon, je heb ook een pc thuis en wifi enzo 10GB is echt belachelijk veel lijkt mij.
Me series enzo haal ik wel op me pc binnen veel beter groter scherm beter geluid ook.
Bijna iedereen die dergelijke hoeveelheden data gebruikt op mobiel doet dat door thuis via 3G/4G te internetten in plaats van via een vaste verbinding.
Ik betaal netjes voor mijn 11GB.

Dagelijks uurtje muziek streamen en 2x per maand filmpje en het is al op. Zo raar is dat niet, dat mensen gewend zijn aan lage limieten maakt het dat we niet gewoon doen wat we willen.
Ik heb ook 11GB
Met een beetje streamen soms meerdere keren een customrom downloaden in de pauze en een vpn verbinding kom ik vrij snel aan die 10GB.

Waarom? .... omdat het kan! :o
Dat is exact mijn punt:

Omdat het kan. Komen ze nu ineens met de aankondiging 'we hebben dankzij 4G+ heel veel overschot, iedereen krijgt 100GB per maand' dan zal het gedrag omtrend mobiel internet langzaam maar zeker veranderen.. Omdat het kan. En nu kunnen de meeste mensen niet. Dat er nu figuren zijn die een groot gedeelte van hun 10+gb bundel verbruiken wil echt niet zeggen dat ze geen thuislijn hebben. Ik gebruik thuis netjes wifi :D
Maar kan je als buitenlander hier ook 4G roamen op de Nederlandse netwerken?
Ja, het is dan ook geen persbericht van Vodafone NL maar van Vodafone International.
Dus buitenlandse Vodafone abonnees kunnen dan ook in NL roamen op het Vodafone netwerk.
Tuurlijk voeren ze dat in. Is een regelrechte goudmijn, zeker in de landen buiten Europa waar dat schorem EUR 7,50 per Mb berekent. Als je dan op de luchthaven je telefoon aanzet na landen heeft je telefoon er al ettelijke megabytes doorheen gejast voor je je dataverkeer uit hebt kunnen zetten. En dan te bedenken dat providers elkaar onderling helemaal geen geld berekenen voor roaming dataverkeer.....
Onderling berekenen ze elkaar wel geld hoor. Verschilt enorm per provider hoeveel schijnbaar, maar hoeveel het precies is wordt nogal stilgehouden. Wel is duidelijk dat Vodafone waarschijnlijk 99%+ marge maakt op dataverkeer dat je op Vodacom Zuid-Afrika doet als Nederlander :+

Ze kunnen niet voor niets nu ook een bundel van 30 MB aanbieden voor 5 euro per dag hè. En zonder die bundel krijg je nog niet eens 1 MB voor die 5 euro 8)7

Vaak wordt er een "meertarief" afgesproken en wordt verkeer dat provider A bij provider B doet ervan afgetrokken voordat het wordt berekend. Zelfde met minuten.
Alles-in-1 op Reis is toch maar 2 euro per dag?
de wereld variant kost 5 euro p/dag en daarvoor krijg je 30MB per dag.
de voordeellanden variant is 2 euro p/dag en daarvoor krijg je 20min bellen, 20 min gebeld worden, 20smsjes en 35mb data
Ik heb op reis nog nooit een SMS aanbieding gehad van Alles-in-1 op reis wereld, misschien om dat ik een zakelijk abo heb of misschien bieden ze het niet in elk land aan. Buiten Europa worden echt je oren afgesneden door die maffiose providers, EUR 7,50 per Mb en bellen of gebeld worden is EUR 2,50 per minuut.
En hoewel dat verkeer binnen Europa gewoon in mijn bundel zit krijg ik wel soms de smskes van alles-in-1 op reis binnen europa.
Deze wordt ook niet standaard aangesloten, dat is ook de reden dat je geen sms krijgt ;)
Je kunt deze wel aansluiten...

Dat je zegt dat providers je 'een oor aannaaien' in het buitenland, zit em je toch echt tussen de aangenaaide oren en ligt bij jezelf.

De 5euro voor 30mb wereld is zeker geen oor aannaaien
Lekker met je 35 MB voor 2 euro op reis bundel.

"Aaaaaannndddd it's gone..."

8)7
Dat kan met 3G ook al, dus ik zie t probleem niet... 4G gebruikt niet meer dan 3G bij t zelfde gebruik. Dus als die 35 mb bundel nu voldoende voor je is, dan is dat op 4G ook zo.
Jullie vergeten een belangrijke factor. 4G zit op 800MHz. Dus dat dringt beter door dan 3G. Ook in het buitenland. Dus hopelijk 4G in plaats van 2G op de camping in Frankrijk.
Of LTE op 800MHz zit hangt geheel van het buitenland af:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Behold the chaos :)

Waar bij 2G slechts 4 frequenties had en bij 3G slechts 5 wereldwijde frequenties, is het nu pas écht een grote zooi ... _/-\o_
of op 1800Mhz, waarbij de doordringing weer ietsje minder is ;)
En dat bedenkende dat T-mobile nog niet eens 4G ondersteunt in Zuid-Limburg :') Hoop dat ze eens snel mee trekken met Kpn/Vodafone. Buitenland maakt me niet zoveel uit aangezien ik er zelf geen gebruik van maak wel handig natuurlijk voor mensen die er wel gebruik van maken. Ik zou zelf tevreden zijn als Tmobile een eindelijk 4-G in Zuid Limburg begint te ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True