Facebook koopt linksharingdienst Branch Media

Facebook heeft het bedrijf Branch Media overgenomen voor een bedrag dat rond de 15 miljoen dollar zou liggen. De start-up is verantwoordelijk voor twee diensten: Branch, een dienst waarop links gedeeld en besproken kunnen worden, en Potluck, een sociale netwerkapp.

Branch Media is in New York gevestigd en bestaat uit een team van tien personen. De twee producten van de start-up, Branch en Potluck, blijven ondanks de overname door Facebook nog beschikbaar. Onduidelijk is echter of dit op termijn ook zo zal blijven. Facebook wil nog niks los laten over de acquisitie.

Hoewel formeel het overnamebedrag niet bekend is gemaakt, meldt The Verge dat Facebook voor Branch Media circa 15 miljoen dollar op tafel heeft gelegd. Het tienkoppige team zal bij Facebook de zogeheten Conversations Group gaan vormen met als uiteindelijk doel Facebook-gebruikers met gelijke interesses elkaar in contact brengen. Daarbij zou het team gebruik willen maken van de kennis die zij hebben opgedaan bij de ontwikkeling van Branch en Potluck. Facebook is recentelijk bezig om meer 'echt' nieuws in de newsfeeds van zijn gebruikers te plaatsen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

13-01-2014 • 19:34

47 Linkedin

Reacties (47)

47
46
29
4
0
8
Wijzig sortering
Quote : "Het tienkoppige team zal bij Facebook de zogeheten Conversations Group gaan vormen met als uiteindelijk doel Facebook-gebruikers met gelijke interesses elkaar in contact brengen."

Persoonlijk zie ik daar het nut niet van in. Als je naar mensen met gelijke interesses op zoek bent kun je bereids terecht in de ontelbare groepen die bereids beschikbaar zijn. Het lijkt er op dat Facebook in een soort datingsite veranderd als je mensen op dergelijke wijze aan elkaar wilt gaan koppelen.

Het wordt hoe langer hoe gekker bij Facebook. Ik snap wel dat ze nieuwe dingen willen proberen maar vraag me af of ze niet te veel doordraven. Gebruikers krijgen amper de kans om fatsoenlijk te wennen aan al die veranderingen en toevoegingen. Voor mijn gevoel begint het langzaam maar zeker onoverzichtelijk te worden.
Waarom nu weer met dezelfde interesse. Dat wil ik helemaal niet.
Het is veel leuker om mensen te ontmoeten/mailen/spreken met andere interesses.
Op dating sites proberen ze ook altijd een kopie van jezelf te vinden.

Stop er mee. Ik heb mezelf al gevonden.
Precies ! Ik zou graag mensen willen ontmoeten die geheel andere interesses en hobby's hebben dan ik zelf. Goed, het is wel leuk als je wat dingen met elkaar gemeen hebt, maar mensen aan elkaar koppelen die vrijwel exact hetzeflde zijn maakt het wel erg saai.

Dankzij de "sociale" media raken we steeds verder afgestompt en kijken daardoor niet verder dan hun eigen neus lang is. Je wordt beperkt in wat er te ontdekken valt; er is tenslotte meer gaande dan enkel de dingen die in je eigen leven gebeuren. Deze nieuwe "innovatie" op Facebook versterkt dat alleen maar.

Thanks, but no thanks. Die $ 15,000.000 hadden ze beter in wat anders kunnen investeren.
DuckDuckGo (een zoekmachine die privacy hoog in het vaandel heeft staan) heeft hier nog een mooie infographic over gemaakt.
Hoe wij tegenwoordig leven in een digitale Filter Bubble:
http://dontbubble.us/

Helaas is dit bedrijf wel in Amerika gevestigd en valt het onder de Patriot Act, een nederlands privacyvbeschermend alternatief is www.startpage.com
Wat is het toch met al deze "sociale" apps? Waarom denken alle devs dat ik alles wat ik lees en doe wil "delen" met mijn "vrienden?" Sommige devs denken zelfs dat ik speciaal dingen ga opzoeken zodat ik ze kan bespreken met mijn vrienden. Je hebt toch wel meer te doen?

Kan iemand me dat uitleggen? Dit is geen troll, ik meen dit serieus. Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom je dat soort dingen zou willen doen. Is er iemand die dit soort apps gebruikt en me uit kan leggen waarom?
Dat is het hele doel van social media...
Ja, als je wat te vertellen hebt ja. Maar waarom zou je in vredesnaam allemaal "vines" of iets dergelijks willen gaan kijken en dan die uitgebreid willen gaan delen en bespreken met je vrienden? Je hebt toch wel meer te doen?
Je verwacht dat mensen iets te doen hebben, daar ga je de mist in.
Meeste mensen vervelen zich het laplazerus.
Anoniem: 415197
@batjes13 januari 2014 21:35
Dan kunnen ze beter bij Amazon mechanical turk terecht, want daar kunnen ze tenminste nog wat centjes verdienen met hun "noeste repetitieve arbeid".

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Mechanical_Turk
bwahaha die naam ook, leuk. vanavond es ff kijken of mturk te gebruiken is vanuit nederland, altijd leuk meegenomen :P
Spotify vindt het standaard nodig om elke song die je afspeelt op Facebook te gooien. >_<

Het is een hype die ooit wel overwaait en tot normale proporties inkrimpt. Voor sommigen is Facebook inderdaad wel tof, maar "sommigen" betekent niet "de gehele wereldbevolking".
Anoniem: 501293
13 januari 2014 19:51
Facebook vind ik wel een beetje geweest. Je leest alleen maar likes/vines/deel filmpjes en euforische teksten :(

Hopelijk komt er snel een medium wat eens vernieuwend is. We blijven nu een beetje hangen met de social media.
Facebook vind ik wel een beetje geweest. Je leest alleen maar likes/vines/deel filmpjes en euforische teksten :(
Dat hangt natuurlijk volledig af van de mensen op je lijst. Op mijn lijst zie ik voornamelijk recente sightings van dieren, vogels en planten uit de hele wereld. En dan de zeldzame, bijzondere, of gewoon steengoede fotos, of bestemmingen waar je echt naar toe moet. (Helaas zijn sommige daarvan nogal prijzig, sommige vrienden zijn nogal bemiddeld of worden gesponsord door bijvoorbeeld Nikon of Africa Geographic.)
Natuulijk kom ik memes, bijbelteksten en de viral fimpjes tegen, maar daar kijk ik overheen.

Je zult dus mensen of paginas moeten toevoegen....?
Dat snap ik dat het daarvan afhangt maar ondanks dat je diverse vrienden uit alle lagen van de bevolking hebt blijven die gesponsorde links, die zogenaamde ''jouw vriend vind deze pagina leuk'' wel heel irritant. Ik heb het idee dat Facebook steeds meer zo een Wall Street/Telegraaf pagina wordt. Je zit meer naar reclame te kijken dan naar de status of updates van je vrienden.

De foto's van bestemmingen waar je heen moet zijn altijd zeer prettig om naar te kijken maar tegelijk frustrerend omdat je daar nu niet bent :P
Jouw Facebook-timeline is compleet afhankelijk van de mensen die jij volgt :P. Ik zou dus andere mensen/pagina's gaan volgen of je vriendenlijst nog eens goed bekijken :+
Vooral de borden met vreten, cupcakes, de kerstbomen, en de kijk hoe geweldig mijn kind is foto, zodat ik reacties krijg hoe geweldig mijn gezin is, de selfies met al dan niet duckface en de foto aan het zwembad op vakantie. Nee ik heb het ook wel een beetje gehad met Facebook.
Kan daar helemaal in komen. Ik post af en toe nog wel eens wat kritisch of iets dat niet in het standaard lijstje van wow-kijk-eens-hoe-geweldig-mijn-leven-is posts al dan niet voorzien van duckface-selfie... krijg je te horen dat je negatief bent.
Facebook is voor velen een etalage om aan te geven hoe geweldig hun leven is terwijl ze uitgezakt suf zitten zijn op de bank. Ik vind dat meer en meer vermoeiend.

Uiteindelijk mis je ook niks ;)
Ben ik de enige die eerst dacht dat het over haring ging?
Anoniem: 147126
@Me_Giant13 januari 2014 21:55
Ik dacht dat ze een linkshandigendienst hadden overgenomen :'(
Je bent niet alleen... 8)7
ik zat ook al te kijken. linksharigen? Daar had ik nog niet van gehoord :+
Sorry liet me gaan :)

[Reactie gewijzigd door Snoej op 13 januari 2014 21:40]

Nee, ik vond het op het eerste gezicht ook een rare vis. Komt door het woordje -dienst er achter, die doet het woord ervoor ook Nederlands lijken. Linksharingservice oogt al anders.
Nee ik zag ook al eerst een vis :O
Waarom zou Facebook meer 'echt nieuws' in de timelines willen stoppen? Een simpele nieuwspagina (Telegraaf, NU.nl) liken/volgen is al voldoende om nieuws in je timeline te verkrijgen. Daarbij heb je er zelf een keus in.

OT: Wat is er mis met de huidige linkshare-mogelijkheden van Facebook? Op het gebied van links delen zie ik, nu nog, geen tekortkomingen.
Waarom zou Facebook meer 'echt nieuws' in de timelines willen stoppen?
Inderdaad, daar zit ik helemaal niet op te wachten. Ik kom daar niet voor "algemeen nieuws" maar voor de updates van mijn vrienden. Gewoon nieuws pak ik al vanuit de hele wereld.
En links delen gaat nu al makkelijk.
Precies. Natuurlijk is het sneller om nieuws en vriendenupdates vanuit één timeline te lezen. Maar lang niet iedereen is blij met deze integratie.
Dat er een plaatje van een iPhone bij een Facebook bericht staat is veel zeggend over beide bedrijven. Beiden zijn ze over hun hoogtepunt heen.
iPhone komt op zijn hoogtepunt wanneer programmeurs inzien, wat er allemaal mogelijk is met de grafische kracht van de iPhone in combinatie met html5. Dit is nog maar het begin.

[Reactie gewijzigd door WokeBroke op 13 januari 2014 20:00]

Is Mozilla daar niet al mee bezig met Firefox OS ? Ik denk dat programmeurs eerder voor Firefox OS zullen gaan omdat dat systeem op budget- en midrange smartphones zal gaan draaien. Dat is een grotere omzetmarkt dan enkel voor Apple ontwikkelen.

HTML5 apps zouden wel probleemloos op een iPhone kunnen draaien maar om eerlijk te zijn denk ik dat Apple toch vast zal houden aan iOS. Ik zie het de komende 5 - 10 jaar niet gebeuren dat ze over gaan stappen op een open besturingssysteem. Apple wil nu eenmaal de controle behouden over wat jij met je toestel doet en waar je je apps koopt. Met HTML5 wordt dat erg moeilijk.

Ik zie het eerder gebeuren dat Apple met een compleet nieuw (gesloten) besturingssysteem komt omdat iOS voor mijn gevoel grotendeels op het eindpunt is aangekomen wat innovatie aangaat. Steker nog; ik ken genoeg mensen die bewust niet overstappen op iOS 7 omdat ze de nieuwe layout en kleurschema's niet kunnen uitstaan.
Ik was er een van die niet wilde updaten, maar Apple pikte gewoon 1 komma nogwat GB schijfruimte in door die update automatisch te downloaden. Was niet weg te halen. Zo doet men dat dus in cupertino.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 569206 op 13 januari 2014 20:54]

Hahaha. Af en toe zijn er van die grappige comments van mensen waarvan je weet dat ze door een bepaalde fanbase omlaag gemod worden.

Maar bedankt voor de smile die op mijn gezicht kwam door je bericht. Gebeurd niet vaak op tweakers... te serieus zijn sommige mensen.
Kochten ze maar eens een bedrijf over dat kennis heeft van Android applicatie ontwikkeling. De basis waar je al die rommel in moet stoppen is nog steeds om te huilen.
Ik las echt 4 keer: "Facebook koop Links-haring-dienst". :)
Anoniem: 569206
13 januari 2014 19:36
Altijd die iphones.. doe eens iets origineels ;)
Het nieuws gaat niet over de iphone. Overigens is de keuze niet geheel onlogisch, op een android systeem is er meer concurrentie van bijvoorbeeld google+.

Overigens begrijp ik niet goed wat er bedoeld wordt met "echt nieuws", is dit dan nieuws dat niet door vrienden gepost is?

Ik hoop in elk geval van niet (niet dat ik facebook gebruik ofzo), maar het lijkt me niet goed als facebook nog meer zaken door de newsfeed mengt.

Ik hoor van omstaanders dat het vaak al redelijk verwarrend is doordat je niet alle notificaties te zien krijgt, er reclame tussen komt, etcetera. Hebben ze geen schrik dat ze zo de newsfeed te druk maken voor de gebruiker?
Anoniem: 543068
@pinna_be14 januari 2014 10:25
een Facebook gebruiker wil toch juist zoveel mogelijk kunnen lezen?

Dus echt te druk zal de newsfeed niet worden verwarrend kan ik me beter in vinden.
Aangezien er reclames status update's enzovoort in je newsfeed komen.
Voor Mockup's vind ik iPhones trouwens wel de mooise telefoons, niet om te gebruiken :+

Verder zal het denk ik ook wel om een talent aankoop gaan, gezien het 'luttele bedrag' van 15 miljoen, als je het vergelijkt met Instagram of Snapchat :P
Dat is nu niet echt een orginele opmerking.

In een land waar de '3 groten' zo'n beetje bepalen hoe het internet eruit moet zien en hoe we het moeten ervaren (Amazon, Google en Facebook) kopen deze bedrijven in opdracht door een combinatie van strategen en aandeelhouders hun kennis en groei.

Google deed dat bijv. met een bedrijfje als Nik software, lijfde het in (maakte het kapot) zo gebeurd dat maandelijks.
Anoniem: 415197
@litebyte14 januari 2014 00:25
Ik noem het oneerlijke concurrentie.

Google en Facebook leveren diensten beneden de kostprijs. Die diensten zijn betaald van inkomsten uit andere activiteiten (advertenties). Youtube is bijvoorbeeld lange tijd verliesgevend geweest (misschien nog steeds?), en gefinancierd vanuit de advertenties van de search-engine.

In Nederland is het gewoon verboden om producten beneden de kostprijs aan te bieden.
Uw buurman die een winkel uitbaat heeft nog een voorraad goederen van twee jaar geleden liggen die hij maar niet verkocht krijgt.

Hij wil die goederen, om ze toch maar kwijt te raken, met verlies verkopen. Mag dat?

Het is elke handelaar verboden een product met verlies te koop aan te bieden of te verkopen. Als een verkoop met verlies kan worden beschouwd de verkoop onder de bevoorradingsprijs.

De verkoop met verlies van producten, en dus niet van diensten, wordt geregeld door de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.

Als algemene regel geldt dat een verkoop met verlies verboden is. Echter de wet zelf voorziet in artikel 102 enkele uitzonderingen, die een verkoop met verlies rechtvaardigen.
http://statbel.fgov.be/nl...CB/Verkopen/Ventes_perte/
Diensten mogen blijkbaar wel onder de prijs geleverd worden..

En dit zijn volgens mij diensten, dus geen producten.
Anoniem: 415197
@gwayne14 januari 2014 10:12
Klopt, maar ik zie het principiële verschil niet.
Het principiële verschil is dat er aan een dienst een andere dienst gekoppeld kan zijn, zoals advertenties bij Google (en op de publieke omroep bijvoorbeeld - daar betaal je ook niet de kostprijs voor).

Aftikel 102 voorziet overigens in een uitzondering op deze regel; de noodzakelijkheid van concurrentie. Als het noodzakelijk is om concurrerend te zijn mag je, ook in Nederland, producten met verlies verkopen.
Ik vraag me af hoe je er bij komt dat dat in Nederland niet zou mogen? De reacties onder de jouwe idem dito. Je citeert een Belgische bron.

In Nederland en heel Europa is het verkopen onder inkoopprijs gewoon toegestaan, vandaar de inmiddels gemeengoed geworden: kiloknallers, kratten bier, etc. Lokkertjes heet dat ook wel.

Het verbod in Belgie is zelfs teruggeroepen doordat het tegenstrijdig zou zijn met Europees Recht: http://www.retaildetail.b...rijdig-met-europees-recht
Anoniem: 415197
@flashin14 januari 2014 13:30
Fijn. Dat betekent dus gewoon dat de partij met de langste adem (lees: grootste portemonnee) het altijd wint, ookal is zijn dienst minder goed dan die van de concurrentie.

Mooi hoe dat werkt, die vrije markt.
Hoe zit dat dan met de huidige generatie consoles (PS3, Xbox 360) en de 'next-gen' (Xbox One, PS4) ? Die werden/worden toch ook met verlies verkocht om vervolgens met de spelletjes te cashen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee