Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

De prijs van mobiele telefoons en smartphones in de losse verkoop is afgelopen jaar met bijna 9 procent gezakt. Dat claimt statistiekenbureau CBS. Het is voor het eerst in jaren dat de prijs van telefoons zo hard daalt.

De prijs van telefoons in de losse verkoop daalde vooral snel in de laatste maanden van het afgelopen jaar. Waar in het begin van 2013 de prijs rond 1 procent lager lag dan in dezelfde maand het jaar ervoor, was een telefoon in december 2013 14 procent goedkoper dan in december 2012. Over het hele jaar is de daling 8,7 procent. Het gaat overigens over mobiele en vaste telefoons, maar volgens CBS is het aandeel van vaste telefoons heel klein.

CBS berekent het cijfer aan de hand van de prijs van een selectie telefoons, die geregeld wordt ververst, zegt een woordvoerder tegen Tweakers. "Daarbij nemen we een 'mandje' van telefoons die gangbaar zijn en Nederlanders veel kopen." De woordvoerder noemt geen specifieke modellen.

De meest logische verklaring zou zijn dat de telefoons in het 'mandje' in prijs zijn gezakt, maar in vorige jaren was er geen scherpe prijsdaling, waardoor het echt komt door het feit dat telefoons goedkoper worden, zo blijkt uit de toelichting.

Computerapparatuur werd in 2013 ook goedkoper, zo blijkt uit de cijfers. De daling van 2,5 procent is echter een stuk minder dan afgelopen jaren, toen de prijzen per jaar veel harder daalden. Telefoon- en internetdiensten werden voor het eerst in jaren goedkoper: Nederlanders waren afgelopen jaar voor dezelfde diensten 1,9 procent goedkoper uit.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Gemiste kans Tweakers. Bij zo'n artikel zou ik op z'n minst een vergelijking van een aantal producten uit de Pricewatch verwachten, waarmee de stelling van het CBS bevestigd of ontkracht kan worden. Er staan zo'n mooie prijs-grafieken onder ieder product! De Pricewatch sorteert standaard ook op populariteit, dus een 'mandje' kan ook makkelijk gemaakt worden. De toelichting van het CBS is ook mager en ik had toch wel een beetje journalistiek verwacht hier.

Ook is nog vaag hoe de prijs is berekend. Gaat het hier om adviesprijs of verkoopprijs (van bepaalde winkels). Dat een adviesprijs sterk zakt, zegt vaak vrij weinig over de daadwerkelijke verkoopprijs. Dat laatste telt toch voor ons cosumenten. Doordat Tweakers over beide gegevens beschikt (toch van een groot aantal winkels) zou het interessant zijn zelf een vergelijking te maken op basis van de gegevens uit de Pricewatch.

De prijsdaling zelf is natuurlijk goed nieuws, maar is het zo ook niet met computerapparatuur gegaan? Mooi voorbeeld is de BBG uit 2002, die op GoT door iemand werd aangehaald. De budget editie kostte destijds 1700. Twaalf jaar later, in de BBG van januari 2014, is slechts 250 euro nodig.

Verder nog ff zeiken over de assen in in de grafiek. Daar horen gewoon eenheden bij, zeker op een tech-site.
Gemiste kans Tweakers. Bij zo'n artikel zou ik op z'n minst een vergelijking van een aantal producten uit de Pricewatch verwachten, waarmee de stelling van het CBS bevestigd of ontkracht kan worden.
Gemiste kans? Ik zie het als kans voor open doel. Een drie kwartier voor jij je reactie plaatste heb ij voorbereidingen getroffen voor juist zo'n verhaal. Maar vergis je niet: het verzamelen en juist verwerken van de data kost een hoop tijd. Ik ben blij als ik hier volgende week klaar mee ben (deze data hebben we niet readily available in een formaat waar we de data mee kunnen manipuleren en in grafiekjes kunnen toveren). Als ik dat had gedaan voor publicatie van dit artikel, was het al geen nieuws meer geweest.
Er staan zo'n mooie prijs-grafieken onder ieder product! De Pricewatch sorteert standaard ook op populariteit, dus een 'mandje' kan ook makkelijk gemaakt worden. De toelichting van het CBS is ook mager en ik had toch wel een beetje journalistiek verwacht hier.
Het maken van zo'n mandje is nog lang niet makkelijk. Als ik nu kijk naar enkele van de toppers, dan hebben die geen voorgangers: er was geen vergelijkbare telefoon voor de Moto G, de Nexus 5 had geen voorganger die tijdig uit was in Nederland (kwam pas uit in maart) etc. Er zitten nogal wat haken en ogen aan, want je moet vergelijken met jaren ervoor. Maar ik heb een manier gevonden en die gaan we dus uitvoeren. Verwacht de resultaten echter niet snel.
Ook is nog vaag hoe de prijs is berekend. Gaat het hier om adviesprijs of verkoopprijs (van bepaalde winkels).
Verkoopprijs.
De prijsdaling zelf is natuurlijk goed nieuws, maar is het zo ook niet met computerapparatuur gegaan? Mooi voorbeeld is de BBG uit 2002, die op GoT door iemand werd aangehaald. De budget editie kostte destijds 1700. Twaalf jaar later, in de BBG van januari 2014, is slechts 250 euro nodig.
Die daling kun je ook bij het CBS goed zien.
Verder nog ff zeiken over de assen in in de grafiek. Daar horen gewoon eenheden bij, zeker op een tech-site.
Je hebt helemaal gelijk, ga ik fixen.
Excuses dat ik je onderschat had.

Blij dat je dit oppikt of eigenlijk al opgepikt had. Ik snap dat je die data niet in een paar minuten tevoorschijn haalt en ben dus blij dat het ook goed aangepakt wordt. Mijn reactie kwam ook deels uit het feit dat er steeds vaker berichten op Tweakers verschijnen die van een woordvoerder afkomen, zonder dat daar (zichtbaar) research achter zit. Zeker als het gaat om gebieden waar Tweakers sterk is zou ik wat meer diepgang willen zien of feiten die de mening van een woordvoerder onderbouwen of onderuit halen. Wel komen er gelukkig steeds meer achtergrond-artikelen, die goed uitgewerkt zijn!

Hopelijk leest je baas mee, want het feit is dat nieuws zich online erg snel opvolgt en een achtergrond artikel wat n of twee weken later verschijnt dan het nieuwsartikel een stuk minder aandacht zal krijgen of opgepikt zal worden door andere sites. Meer redacteuren dus ;)
Blij dat je dit oppikt of eigenlijk al opgepikt had. Ik snap dat je die data niet in een paar minuten tevoorschijn haalt en ben dus blij dat het ook goed aangepakt wordt.
Dank!
Hopelijk leest je baas mee, want het feit is dat nieuws zich online erg snel opvolgt en een achtergrond artikel wat n of twee weken later verschijnt dan het nieuwsartikel een stuk minder aandacht zal krijgen of opgepikt zal worden door andere sites.
Dat hoeft niet. Sowieso zal een andere site een onderzoek op basis van Pricewatch-data niet snel overnemen, want de PW is van ons en niet van hun. Buiten dat is dat nog geen gegeven. Naar aanleiding van dit artikel ging ik bezig met een achtergrondartikel dat uiteindelijk een door diverse sites overgenomen scoopje op Nieuwjaarsdag opleverde en dit achtergrondverhaal, dat onder meer aandacht heeft gekregen op pagina 5 van het Algemeen Dagblad van afgelopen vrijdag. En, most of all, staat dat verhaal nu op ruim 265.000 views, wat voor een achtergrondverhaal op Tweakers echt astronomisch veel is. Daar ben ik waanzinnig trots op, want daar doe ik het allemaal voor.
Volgens mij werkt de methode "mandje" als volgt:
- deel producten in in klassen (bijv. goedkoop, nieuw, tweedehands, bekendste merk etc.)
- bepaal welk percentage een product uit een bepaalde klasse kiest (m.a.w. bepaal de weging)
- bepaal de populatieomvang

De CBS doet dat al heel lang voor allerlei producten: http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ijvingen/2006-cpi-art.htm Wat ik je misschien zou kunnen verwijten als ik een enorme zeikerd ben (wat ik ook ben) is dat uit het artikel laat blijken dat het CBS specifiek naar telefoons onderzoek gedaan heeft. Dat is niet zo, maar dit is toevallig vandaag relevant omdat telefoons bovenaan het lijstje "Top 5 producten die meest in prijs zijn gedaald, 2013" staat. Als je zou vermelden dat het CBS dit soort onderzoek al jaren en voor heel veel producten doet, zouden er wellicht wat minder zure reacties te lezen zijn (al blijft het de voorpagina van tweakers...).

Trouwens, dat telefoons bovenaan staan in dat lijstje "Top 5 producten die meest in prijs zijn gedaald, 2013" vind ik al een vermeldenswaardig gegeven. Koppel dit aan het nieuws dat consumenten meer losse toestellen kopen... En wellicht zit daar ook wel een gedeeltelijke verklaring voor de prijsdaling: verminderde aankoopsubsidie verandert de voorkeur van de consument, dus de weging van "het mandje" verandert.
Ik vraag me dan af of het mandje met telefoons echt goedkoper is geworden, of dat er gewoon meer nederlanders voor een goedkoper model gaan en daarom het mandje goedkoper is geworden.
Tja is hiermee eigenlijk niet te zeggen. Het is sowieso een beetje vreemd hoe er gemeten wordt (volgens dit artikel in ieder geval, heb de bron niet bekeken).

Zoals het hier omschreven staat is het zo dat als bijvoorbeeld 40% van de mensen een telefoon koopt van 1000 euro, 40% een van 900 euro en 20% een van 100 euro, er een "winkelwagentje" gemaakt wordt met (1000+900+100)/3=666,66 een gemiddelde prijs voor een toestel van 666,66 euro. Terwijl er werkelijk 0,4*1000+0,4*900+0,2*100=780 euro gemiddeld uitgegeven werd.
De resultaten zeggen dan dus weinig over wat er gemiddeld voor een telefoon betaald werd, alleen wat de prijs van een aantal niet nader gespecificeerde toestellen gemiddeld is. Al met al lijkt het me dus een getal waar je bijzonder weinig mee kan, omdat de link naar het aantal verkochte toestellen ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door Marijn_ op 9 januari 2014 11:53]

Lijkt me eerder dat mensen vaker voor een goedkoper model gaan? Dit zal in de komende jaren alleen nog maar meer gaan voorkomen.
Of dat de prijs van (de aanvankelijk te dure) high-end toestellen juist flink gezakt is de afgelopen maanden. Het kan best dat veel consumenten nu voor een scherpe prijs nog een high-end toestel van bijna een jaar oud proberen aan te schaffen, aangezien er binnenkort weer nieuwe modellen op de markt komen.
De introductieprijs van de toptoestellen was naar mijn idee juist hoger vorig jaar, en ze zakten volgens mij niet sneller in prijs dan gemiddeld(alhoewel sommige fabrikanten met een update kwamen, zoals Sony met de Z1).

Wat je zegt over aan het einde van het jaar nog even een oud top toestel op de kop tikken kan natuurlijk wel. Misschien dat mensen steeds vaker wachten tot deze toestellen wat in prijs zijn gezakt.
Juist doordat de adviesprijs van veel high-end toestellen hoger was dan vorig jaar lijkt de daling procentueel groter te zijn. De HTC One bijvoorbeeld is gedaald van 699 naar 470 euro. Dan spreek je over een daling van 33% binnen nog geen jaar tijd. Dat zijn grotere verschillen als bij de One X bijvoorbeeld.
Ik heb geen bewijs, maar ik vermoed het tegenovergestelde. Doordat iedereen voor de duurste modellen gaat worden goedkope modellen en B-merken tegen dump prijzen verkocht. Kijk maar eens hoeveel Android en windows tablets tegen spotprijsjes te koop zijn bij de MediaMarkt... terwijl de Ipad gewoon voor de volle mep blijft liggen.
Er was onlangs op tweakers.net het bericht dat minder high end telefoons verkocht worden.
En dat wordt bevestigd als je verder op het internet kijkt.
Ook wordt er geconstateerd dat steeds meer smartphones los verkocht worden in plaats van bij een abonnement. Dan grijpt een consument natuurlijk ook eerder naar een goedkopere smartphone. En ook de ipad wordt regelmatig in de aanbieding gegooid bij de Mediamarkt. En een ipad 2 gaat al voor dumpprijzen weg. Dus dat zegt niets, Een Surface 2 is dan zelfs nog stabieler in prijs. Surface 2 is ook niet voor niets vaak uitverkocht waar je een ipad gewoon kan kopen.
Het zijn eerder de apparaten met unieke eigenschappen die duur blijven.
En dan heb je natuurlijk blijvend geforceerd hoge prijzen van bepaalde fabrikanten.
Precies. Als je ziet hoeveel power je met een Lumia 520/620/625/720/820 binnen haalt. Dan ben je bijna gek om meer te betalen. Of het moet om unieke features gaan, zoals scherm, hele goede camera oid.
Het is jammer dat niet bekend wordt gemaakt hoe en waarop dit is gebaseerd.

Als ik kijk naar de Pricewatch van de 'Samsung Galaxy S4 16GB Black' dan zie ik inderdaad een daling, van 700,00 naar iets meer dan 400,00. Is er dan sprake van een daling? Naar mijn mening niet, spullen die gebruikt worden en opgevolgd worden door iets nieuws etc. dalen altijd in prijs. Dit zie je bij televisies, radio's, auto's en dus ook bij telefoons. Dit is zelfs niets nieuws, dit is iets wat eigenlijk al jaar en dag het geval is !

Dit zou anders zijn als Samsung haar Galaxy S5 straks op de markt brengt voor 500,00 wat een verschil oplevert van ~ 200,00 t.o.v. de Samsung Galaxy S4 toen deze uitkwam.

Zelfs Tweakers zou niet uit hoeven gaan van wat CBS naar buiten brengt, bekijk de pricewatch en je ziet zelf al dat prijzen dalen. Maar nogmaals, dit is puur wegens het feit dat een product zich al wat langer op de markt bevind.
Als ik kijk naar de Pricewatch van de 'Samsung Galaxy S4 16GB Black' dan zie ik inderdaad een daling, van 700,00 naar iets meer dan 400,00. Is er dan sprake van een daling? Naar mijn mening niet, spullen die gebruikt worden en opgevolgd worden door iets nieuws etc. dalen altijd in prijs.
Dus je geeft zelf toe dat er een daling is. Toch is dat niet altijd zo, kijk naar de iphone. Die daalt niet in prijs.
Dat een prijs omlaag gaat kan worden gezien als daling, wat het artikel bedoelt is dat mobiele telefoons goedkoper worden en dit is niet het geval.

Daling kun je interpreteren op meerdere manieren:
- Het product wordt tussentijds in prijs verlaagd omdat het ouder wordt en in waarde daalt.
- Het product wordt nieuw goedkoper op de markt gezet dan zijn voorgangers.
- Het product wordt nieuw goedkoper op de markt gezet dan zijn voorgangers met nog meer extra's.

Bij een auto bijvoorbeeld wordt "auto / merk 1" goedkoper als daar een opvolger voor komt die nog mooier, beter, sneller of uitgebreider (of een combinatie hiervan) uitkomt. Enerzijds spreek je over een daling in prijs maar dat wordt volgens mij zeer zeker niet bedoeld! Als de opvolger van deze auto + merk nu goedkoper zou zijn dan "auto / merk 1" dan spreek je echt over een prijsdaling.

Stel dus dat Samsung met haar Galaxy S5 op de markt komt, en deze goedkoper aanbied dan de voorgangers in het begin koste, DAN spreek je over een serieuze daling. Dit geldt net als voor HTC's, iPhones etc. die eigenlijk "in feite" alleen maar duurder zijn geworden. Er is dus zeker geen sprake over een daling maar stijging.
Toch is dat niet altijd zo, kijk naar de iphone. Die daalt niet in prijs.
Kijk eens naar deze pagina daar zie je toch echt een daling, hoe minimaal ook. de 5s is echter alweer duurder neergezet en dus zeker geen daling.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 9 januari 2014 23:37]

Je verwart een daling omdat er een opvolger is die het huidge model vervangt en een daling zonder dat er een opvolger is. De samsungs dalen in beide gevallen. De iphones enkel als er een opvolger is.

En er is geen discussie over wat daling nu net betekent. Van zodra iets lager ligt is er een daling. Wat jij daar onder verstaat is een persoonlijke mening.
Mja.. De hardware van mobile telefoons is aangekomen op een punt dat de hardware niet meer sneller hoeft te worden aangezien het krachtig genoeg is om te doen wat de gebruiker verwacht. Tevens is het ook interessant om deze grafiek eens af te zetten tegen een grafiek hoeveel mensen een mobiel los kopen of via hun abbo.
Hnn.. Hoeft niet krachtiger te worden? Die snapdragon doet het op 1080p anders ook zo geweldig niet meer met zware benchmarks, en de spelletjes die ze willen ontwikkelen worden er echt niet simpeler op...

De hardware wordt misschien niet meer zo snel veel krachtiger, een telefoon van nu kan vast nog wel een paar jaar mee, waar je 2 jaar geleden toch echt niet fatsoenlijk een jaar met een telefoon kon doen omdat de games die uitkwamen veel meer gingen eisen.
(En ja, als je alleen youtube filmpjes en muziek luistert dan hoeft je telefoon niet snel te zijn, maar men koopt geen iphone 5 of Galaxy 4 omdat je er sneller youtube filmpjes op kunt kijken...).

Zolang je je nog kunt ergeren aan haperingen in de software, een seconden moet wachten om van je homescreen naar je apps te gaan en gewoon moet wachten in het algemeen is het voor mij echt niet snel genoeg.

Maar budget telefoons zullen vast meer in trek zijn en die zullen de markt dan ook voldoende bedienen. Men hoeft niet meer zo nodig een Iphone van 800 euro als een telefoon van 300 euro tegenwoordig ook prima hardware aan boord heeft. En die telefoon die nu 300 euro is was 2 jaar geleden ook nog 800 euro kwa prijs/prestatie.
Daarbij tikt niet iedereen even een dergelijk bedrag af, waardoor goedkoop(er) natuurlijk de voorkeur heeft.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 9 januari 2014 11:22]

Mja.. games.. Dat is ook vaak de enige reden om je PC te upgraden. Ik vermoed dat de meesten hun mobiel niet koopt voor de games :)
Mee eens ... laat ze zich maar eerst eens focussen op levensduur van de batterij. Ik wil terug naar de tijd dat ik 5 dagen mijn telefoon intensief kon gebruiken. Nou is de telefoon in dat opzicht qua gebruiksvoorwerp en functies (Wifi, Bluetooth, 4G, apps) wel veranderd, maar de technology rond batterijen loopt gewoon achter.
Het is alsof hier niet aan gedacht wordt door de grote OEM's. Het is best vervelend wanneer ik zo een dikke Snapdragon 800 in mijn telefoon heb maar deze mijn batterij gewoon leegzuipt.

Het bedrijf wat met een interesssante, nieuwe, lang-meegaande batterij komt wint (tijdelijk) de smartphone oorlog.
Kijk naar de Huawei Ascent Mate en zijn opvolger. Deze kunnen veel langer mee dan andere telefoons, dat is voor mij ook een reden geweest om er een te kopen. Ik kan bij vrij normaal gebruik drie dagen met mijn acculading doen. Als ik continu games speel en filmpjes op internet haal ik met gemak een hele dag.Toch ken ik niemand anders die er een heeft.
HTC One doet het ook goed... Gaat makkelijk 2 dagen mee bij normaal gebruik... en ook makkelijk een volle dag als de telefoon wat intensiever wordt gebruikt. Dat vergeleken met mijn vorige 4 a 5 toestellen is dat iig al een goede dag verbetering. Alleen bizar hoe lang het laden duurt met de One...

Overigens heb ik ook vaak het idee dat het niet echt een focus lijkt van de fabrikanten, want ik heb voor bijna alle toestellen achteraf een vervangende accu gekocht die het meestal beter deed dan de originele. Zo heb ik een HTC Sensation accu vervangen voor eentje met een hogere capaciteit, niet origineel en dus ook een stuk goedkoper... toestel ging ineens meer dan 2x zo lang mee op een lading n de accu werd een stuk minder warm bij intensief gebruik en/of opladen... n was sneller klaar met laden!

Ik heb het al vaker geroepen, ik ben best bereid genoegen te nemen met mindere specificaties op een telefoon als dat een voordeel oplevert voor de accuduur... een telefoon mag van mij daarom best wat dikker zijn als dat betekent dat er meer capaciteit in de accu zit (en/of toetsenbord). Ook een resolutie mag van mij lager zijn als dat winst oplevert qua verbruik. Maar goed, ik denk dat de meesten hier op tweakers het wel eens zullen zijn dat de focus wat betreft echt belangrijke specificaties voor een telefoon een beetje scheef is gegaan door de jaren.
Voor jouw is er een huwai uitgekomen, zie tweakers report :)
video: Huawei Ascend Mate 2
Minder op elk vlak zelfs zijn voorganger, maar hij gaat wel lang mee :P

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 9 januari 2014 12:56]

De Ascend Mate 2 is voor mij te groot qua schermformaat... eerlijk gezegd vind ik de HTC One voor mij persoonlijk eigenlijk al een maatje te groot, kan het net niet lekker met 1 hand bedienen. Ik vind het 4,0~4,5 inch schermformaat het meest prettige voor een telefoon... weet ik nu ik die HTC One heb :) Verder een uitstekende telefoon op vrijwel alle gebieden... alleen heb ik de Black versie en die is toch wel erg gevoelig voor krassen en butsen... het blanke alu zie je al heel erg snel.

@w0ut3rb0dd3... Dan kijk jij denk ik niet veel rond op de bekende fora mbt Android en specifiek de HTC One... want het is juist een vrij bekend 'probleem' waar vele mensen over klagen... en het blijkt zelfs bewust zo door HTC te zijn ontworpen omdat het zou zorgen voor een langere levensduur. Het is samen met de ruis uit de speakers/headphones een van de meest gehoorde klachten. Het zou volgens HTC ook idd beter zijn als je gewoon de lader (ref. rommelkast) gebruikt ipv via de pc opladen.
die niet orriginele accus waar jij het over hebt zijn vrijwel altijd troep. Haal de wikkel maar eens van je niet orriginele accu af. vaak staat de werkelijke mAh op de metalen behuizing gedrukt. heb ooit een gold gehad die op de papieren wikkel aangaf 2000 mAh onder de wikkel bleek de accu van een andere chinese leverancier te zijn en maar een capaciteit te hebben van 750 mAh. JE denkt dat de accu langer mee gaat omdat je er zelf in gelooft dat het zo is. vervolgens is je vorige originele accu zo gaar dat de nieuwe inderdaad 2x zo lang mee gaat. De techniek om veilig 2 keer zoveel capaciteit in een accu te steken met het zelfde formaat is er simpelweg niet... en zeker niet voor 5 euro op ebay!

De accu die ik toen kocht vond ik overigens een tijd geleden weer. deze was ondertussen 2 x zo dik geworden. en stond op barsten.

Rotzooi jij maar lekker aan met die goedkope chinese namaak troep. Maar bedenk wel. als het te mooi om waar te zijn lijkt... dan is het ook zo.
Klets niet uit je nek zeg... en doe is ff normaal. Ik ben geen debiel, ik kan klok kijken! Serieus, wat een vreemde toon sla jij aan zeg!

Als mijn telefoon met de originele accu net een dag mee ging en met een degelijke 3rd party accu met gemak ruim een dag tot twee dagen... dan zit dat uiteraard alleen maar tussen mijn oren, dat is omdat ik erin geloof. 8)7

Ik heb nooit gezegd dat de accu 2x zoveel capaciteit heeft oid, maar bijvoorbeeld van de originele 1500mAh naar een 1800mAh. Daarbij ik geef aan dat ik juist twijfel over de kwaliteit van de accu's geleverd door de fabrikanten omdat mijn ervaringen met een degelijke 3rd party accu juist enorm positief zijn. Dat hoef je niet te geloven, dat vind ik prima... maar doe dat dan op een normale manier en maak mij (of een ander) niet uit voor een fantast/leugenaar.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 januari 2014 11:05]

Batterijduur van de HTC One is inderdaad erg goed, bij mij ook probleemloos 2 dagen.

Wat betreft het tempo van het opladen, dit gaat erg langzaam via de pc of usb adapter voor de auto, als je echter de originele lader gebruikt gaat het minimaal 4x zo snel! (oplader wordt hierbij wel erg warm!)
USB 2 kan/kon vaak maar tot 500 mA stroom geven. Dan duurt een batterij van 2300 mAh (HTC One) dus 4,6 uur om op te laden via je PC. De HTC One wordt schijnbaar geleverd met een lader van 1 A (1000 mA), dus dan kan hij in 2,3 uur met een lader uit het lichtnet worden opgeladen. Ik neem aan dat hij niet meer dan 1 A trekt, ook niet van een lader die wel 2 A kan leveren, dus sneller dan 2,3 uur valt de HTC One niet op te laden. Ik geloof dat de LG G2 wel 2 A aankan...
Hetzelfde geldt voor mijn ascent mate, als hij aan een pc of een andere acculader ligt, duurt het zeker 3,5 uur om hem vol te laden. Met de eigen lader vele malen korter. (nooit getimed maar ik denk ongeveer 1 uur)
Goed om te lezen. Mijn OneX gaat ondertussen iets minder dan een dag mee, dus blijkbaar is er dan toch (een beetje) vooruitgang.

Ik vermoed dat mensen ondertussen zo gewoon zijn om hun telefoon elke nacht op te laden dat een betere batterijduur niet sterk genoeg meer doorweegt. Al zou ik geen moment twijfelen ..
Bizar lang laden bij de ONE hoor ik voor het eerst. Heb de telefoon al wel een tijdje maar laden doet ie toch wel redelijk snel bij mij. Wel langer dan andere toestellen die ik heb gehad maar gaat daarentegen dus ook langer mee.
Zit in de ONE wel een andere accu dan bij andere telefoons LiPo-accuipv Li-ion
.Toch ken ik niemand anders die er een heeft.
omdat ze misschien ook wel iets aan de grote kant zijn?
Wat is er mis met de huidige capaciteit van een Batterij?

Als ik ga slapen staat mijn telefoon in de laad cradle van mijn wekker.
Als ik naar werk rij hangt mijn telefoon in de carkit cradle te laden.
Als ik op werk ben gaat mijn telefoon gewoon de hele dag mee.
Als ik mijn telefoon belachelijk intensief gebruik voor iets waar die telefoon niet voor bedoeld is gebruik ik een hoesje met batterij extender.
Als ik gewoon thuis ben staat mijn telefoon in een laad cradle op de kast.

Ik heb 0 behoeften aan een batterij met een hogere capaciteit. Daarbij is de capaciteit van een batterij drastisch toegenomen sinds de eerste mobiele telefoons. De batterij van zo'n oud toestel zou je telefoon nog geen uur van spanning kunnen voorzien.
en nu ben je gewoon lekker onder weg in trein/vliegtuig waar je niet direct kunt laden.
en net dan wil je vaak je telefoon wel even lekker gebruiken.

Voor mij is ook batterij duur prio nr 1
De rest is op dit moment "goed zat"
Zowel in de tein als het vliegtuig kan ik laden. En dan heb ik ook nog mijn twee hoesjes met batterij exender. 1 die de dikte van mijn smartphone verdubbeld en daarmee een week mee gaat met normaal gebruik. En eentje die mijn smartphone drie keer zo dik maakt maar waarmee ik gewoon een hele vakantie zorgeloos mee kan doen zonder met een lege telefoon te zitten.
Als ik
Dat is wel het sleutelwoord in jou tekst ja. Niet iedereen rijd namelijk naar werk met de auto, niet iedereen geeft extra geld uit en neemt een batterij extender overal mee naar toe en niet iedereen wilt zijn telefoon continue aan de oplader hangen.
Er zijn genoeg mensen die de telefoon in de broekzak houden en geregeld tussendoor whatsappen, foto's maken, video's bekijken, met de trein reizen...
Bovendien is continue opladen niet bevorderlijk voor je accu waardoor die weer sneller slijt.

Prima als jij de huidige accuduur goed vindt met jou gewoontes, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen die wel een langere accuduur wensen.
Met het gebruik wat jij beschrijft kan ik een hele dag gebruik maken van mijn telefoon zonder hem op te laden. (zonder batterij extender).

Dat mijn batterij sneller slijt zal aan m'n achterste roesten. Die batterij duur is in 2 jaar tijd nog geen 10% afgenomen. En binnenkort koop ik gewoon weer een nieuwe.
Haha, handig h? Een mobiele (vroeger draadloze) telefoon als je hem de hele dag aan een draadje moet hangen ;)
Kan je net zo goed thuis en op je werk een vaste lijn gebruiken, in de auto zo'n oude ingebouwde koelkast autotelefoon op je accu, moet je alleen even zorgen dat je op alle lijnen hetzelfde nummer hebt :+ Maar dat kon vroeger al.
Als ik mijn telefoon belachelijk intensief gebruik voor iets waar die telefoon niet voor bedoeld is gebruik ik een hoesje met batterij extender.
Uhm ... alles wat je kn doen met een telefoon is hij voor bedoeld ... anders zit die functionaliteit niet n de (smart)telefoon. Dus als ik geocache met mijn telefoon is dat omdat er een GPS in zit, dus dat de telefoon daar dus ook voor bedoeld is. Dat hij dan meer verbruikt: ok, maar ga niet zeggen dat de telefoon niet bedoeld is voor navigatie ondanks dat er een GPS in zit. Idem voor applicaties waar schijnbaar 4 snelle cores voor nodig zijn.

Maar met mijn opmerking over de batterijen doel ik niet eens op navigatie/GPS gebruik, maar "simpel" bellen, wifi, bluetooth en 4G. 2 dagen max, bij normaal gebruik.
Daarbij is de capaciteit van een batterij drastisch toegenomen sinds de eerste mobiele telefoons.
Wat vind jij "drastisch"? Een standaard Galaxy S4 batterij is 2600mAh ... mijn oude Nokia non-smartphone batterij van 6 jaar oud is al 1500 mAh.
Qua mAh is dat een redelijk groei (73%), maar de functionaliteit van een telefoon, aantal cores, kloksnelheid (433% groei op 1 core!), geheugen (500+% (?) groei en veel sneller), scherm etc etc etc is natuurlijk vele malen sneller gegroeid in die tijd. Dus ja, in dat opzicht blijft de ontwikkeling van batterijen gewoon ver achter.

[Reactie gewijzigd door S913 op 9 januari 2014 17:23]

De oplossing is niet er meer instoppen om te kunnen verbruiken. De oplossing is gewoon minder verbruiken.
True ... maar stop er dan ook niet de dingen in die zoveel stroom verbruiken, want als je er een GPS, supersnelle quadcore processor en full-HD scherm inbouwt, moet je ook wel zorgen dat je het zonder problemen kan gebruiken zonder het concept van een mobiele telefoon teniet te doen. f ze moeten inderdaad al die extraatjes minder stroom laten verbruiken.
Je stopt ook geen 20 liter benzine tank in een auto met een motor die dat binnen 80 km leegzuigt ... Dan plaats je of een grotere tank of een zuinigere motor.
maar de technology rond batterijen loopt gewoon achter.

Volgens mij is dat een veel gemaakte misvatting.
De technologie is het probleem niet !
Mensen willen gewoon een belachelijk dunne telefoon hebben, "want dat is mooi".
Goed punt, ze worden inderdaad steeds smaller, maar het oppervlakte wordt ook steeds groter. Dus misschien moet hetgeen dat niet uit de dikte kan komen, uit de breedte komen .. Maar misschien past dan de GPS, 10MP camera, wifi, GPU, etc etc etc wel niet meer.

Eigenlijk een vicieuze cirkel, maar de grote sprongen die je de afgelopen jaren hebt gezien in bijv. processoren qua snelheid, formaat, hitteontwikkeling etc zijn in mijn ogen veel groter dan de sprongetjes in capaciteit en formaat van batterijen.
Zet je mobiele data uit en je haalt met gemak die 5 dagen. Op vakantie in het buitenland gaat je telefoon vaak erg lang mee. En vroeger zat je er ook niet uren op te internetten en werd Wifi op een telefoon als nutteloos gezien. Owja, en natuurlijk een klein monochoom schermpje met een paar pixels. Oh... wacht. ;)
Mjah wordt best op gefocussed en gaat ook zeker vooruit.. maar zolang we de schermen steeds groter blijven maken en hij steeds sneller moet worden dan is dat natuurlijk niet bij te houden met de ontwikkeling van de batterij
Had laatst ergens gelezen dat mensen hun smartphone gemiddeld 64% van de tijd voor games gebruiken.
Dat lijkt me de verkeerde conclusie. Dat overzichtje zegt dat 64% van de mensen die in de 30 dagen van het onderzoek een app heeft gedownload, een game-app heeft gebruikt.
Net als dat 60% een weer-app heeft gebruikt.
Zegt dus niet over het relatieve gebruik tussen de categorien.
Alsof angry birds en Candy crush zo zwaar zijn...
Maar je hebt wel de hele tijd het scherm aanstaan, en de mogelijheid van zwaardere games is ook interessant.
Er zijn meer spelletjes dan die twee ...
Los daarvan, als ik een half uurtje angry birds speel kan je een ei bakken op mijn gsm.
Ik ken dat, een uurtje Angry Birds spelen of GTA:SA en daar gaat bijna 40% van de accu.

Grappig genoeg gebeurt dat niet na het spelen van Minecraft, accu gaat even snel leeg als bij internetten (15% a 20% per uur).

En dat terwijl Minecraft in mijn ogen zwaarder zou moeten zijn dan een simpel spelletje als Angry Birds.
Mja.. games.. Dat is ook vaak de enige reden om je PC te upgraden. Ik vermoed dat de meesten hun mobiel niet koopt voor de games :)
Het gaat niet om games, het gaat om de snelheid van de UI, van de apps, van de hele user experience. En zelfs de snelste snapdragon kan nog altijd geen vloeiende gebruikerservaring leveren op bepaalde android toestellen.
Video! Mijn laptop kan full hd niet goed aan. In een desktop kun je nog een videokaart vervangen, maar in een laptop wordt dat lastiger...
Dan heb je eerlijk gezegd wel een oude laptop. Al enkele jaren kan elke 450+ euro laptop makkelijk full-hd aan.
Als om deze redenen de specs nog meer omhoog moeten, gamen doen veel mensen niet op hun mobiel. Dan gaat het nooit goed lopen, PPI is meer dan genoeg met de huidige generatie telefoons. 1080p op een 3,5 inch telefoon is ook compleet zinloos. Op 4,5inch is het al zinloos. CPU's zijn ook op een niveau net als met desktops/laptops. Sneller is voor 90% van de gebruikers ook totaal zinloos.

Waar ze zich op zouden moeten focussen in batterijduur. dmv zuiniger maken van hardware of betere/grotere accu's.

En als je geen seconden wilt wachten voordat het doet wat je wilt, neem een iPhone of Windows Phone. Budget of High End.
Of een betere Android net zo snel en snappy als een iPhone. Maar get gros van de Androids (zeker in het goedkopere segment) zijn eenmaal langzamer.
iOS (en denk ik WP) kun je veel minder mee zoals lokaal filesysteem in (shared folder), geen USB host en minder tweaken. Natuurlijk dal dat de meeste gebruikers worst zijn maar waarom koop je een dure iPhone om alleen berichtjes mee te sturen ? Ik zie dat heel vaak.
Toch blijkt onderzoek uit te wijzen dat het net omgekeerd is. Mensen kopen vooral een Android om berichtjes te typen terwijl iOS gebruikers veel meer uit hun telefoon halen. Het is dus eerder zo dat mensen meer geld besteden aan een iPhone omdat ze er sowieso meer uithalen dan berichtjes typen.

Het beste voorbeeld daar in is het miezerig laag percentage Android gebruikers dat in de VS iets kocht via hun mobiele apparaten tijdens de kerstperiode. Ook het online gebruik van smartphones komt niet overeen met het marktaandeel van Android. Android wordt dan ook vooral gebruikt als een dumbphone terwijl de iPhone het meest wordt gebruikt als smartphone.
Dat onderzoek wat je aanhaalt is een beetje achterhaald. Wel een beetje bijblijven h.

De gemiddelde prijs van een mobiele telefoon is vast en zeker ook gezakt omdat men minder iphones koopt. Die toestellen zijn gemiddeld 30% duurder dan de rest van de top van de markt en als die een fiks marktaandeel inleveren, zakt natuurlijk de gemiddelde prijs in de totale markt ook. Er zijn verder geen betrouwbare gegevens van de nederlandse mobieletelefoonmarkt bekend, maar als het inkakkende marktaandeel van appel in de rest van Europa enige indicatie is, zegt dat genoeg.
Dat onderzoek is van december 2013

IBM: iOS crushed Android in Christmas shopping with 5 times the sales

Er worden ook niet minder iPhones verkocht. Er worden nog steeds jaar op jaar meer iPhones verkocht. Er zijn gewoon meer mensen die nu een smartphone kopen en het gros van die nieuwelingen koopt gewoon het goedkoopste omdat ze er toch niet meer mee gaan doen dan bellen en berichtjes sturen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 9 januari 2014 16:17]

Ja dan moet je hogere specs en betere hardware halen voor het zelfde effect.... mijn punt een beetje, want dat is compleet nutteloos. Hardware is goed zat voor 90%+ van de gebruikers.

Wat moet ik met filesysteem? Had het op mijn HTC nooit nodig en tot nu toe ook niet voor mijn 920. Hoe het nu is is best voldoende. Minder tweaken, als tweaker heb ik ook hier eigenlijk geen behoefte aan, wat ik persoonlijk wil tweaken af en toe is batterij duur, en daar is een mooie AIO functie voor.
juist omdat die iPhone dat gewoon heel gemakkelijk doet... dat groene icoontje, daar moet ik wezen voor me berichtjes. daar kan ik niet veel aan verprutsen.

en begrijp me niet verkeerd, ik ben geen iPhone fan, maar een Windows Phone fan, maar ik begrijp ze wel. vooral als ik kijk wat je met menig Android toestel krijgt meegeleverd aan apps, daar wordt je gewoon bang van. Ik heb er al zo'n gruwelijke hekel aan dat OEM's van Windows dat doen, maar dat doen ze dus ook bij Android.

En begin alsjeblieft niet over rooten en een custom rom. en nee, ook niet over dat je individuele apps kunt uitschakelen (ook niet allemaal). Dat willen die mensen niet, die snappen dat niet, en die denken dat je daarmee hun telefoon sloopt.
jj hebt zeker nooit van een jailbreak gehoord, tweakers heaven !
Sorry, maar ik vind absoluut niet dat je mensen "dom" mag noemen omdat ze niet weten hoe je een smartphone root, of wat dat berhaupt is. Het moet ten eerste helemaal niet de bedoeling zijn dat je een smartphone uit noodzaak moet gaan rooten, daar gaat het al gigantisch mis.
Een windows phone , tja hoe kan je dat nu nog in overweging nemen ?
Leg eens uit...
Leuk zo'n benchmark, zegt natuurlijk niets over het gebruik.

Android (inc de zooi die andere fabrikanten er op zetten) moet eens een keer goed op de schop kwa optimalisatie. Mijn Nexus 7 werkt een stuk sneller met Cyanogenmod erop. Waarom kan Google dit niet voor elkar krijgen?

Met wat flinke optimalisatie kunnen zelfs de budget telefoons/tablets nog prima meekomen.
Ik zou graag willen weten hoe dit is ten opzichte van het buitenland.

Er kunnen namelijk een aantal redenen zijn.

1. Minder korting bij een abbo
2. Meer verkochte losse toestellen (zie ook 1).

Je zou dan een sterkere daling zien qua prijs (wel de BTW niet mee rekenen) als in het buitenland. Tenzij die eenzelfde beweging maakt.
en wat dacht je van de import van goedkope Chineze toestellen. Dit zorgt voor een concurerende factor en verlagen fabrikanten hun prijzen.
Een Samsung of Sony toestel van rond de 300 euro in NL kan je met gelijke of betere specs voor de helft uit China halen...
Precies zoals eerdere artikelen ook aangaven dat meer mensen losse toestellen en SO abonnementen nemen. Tegenwoordig zijn abonnementen in combinatie met toestel steeds duurder geworden, aansluitkosten zijn er nu weer en je betaalt veel vaker een bedrijg bij voor de toestel.

6 januari heeft vodafone ook weer prijzen omhoog gedaan met hun abonnementen.
Ik vind het meevallen, die kracht, al ben ik misschien het type dat vindt dat als een telefoon nog geen PS4 kan emuleren het nog niet krachtig genoeg is. Mijn S3 heeft al moeite met de PSP/NDS.
Lijkt mij raar, gemiddeld zie ik meer iphones en samsung galaxy note, s4, s3 enz, en ik kan nou niet zeggen dat die goedkoper worden, die worden bij iedere introductie juist duurder....
Let wel dat hier hier gaat over telefoons in de losse verkoop. De Galaxies en iPhones zullen nog steeds verkocht worden, maar dan icm een abbo.

Zelf snap ik uberhaupt niet dat er mensen bereid zijn/waren om >600 neer te tellen voor een telefoon, dus wat dat betreft verrast de trend me niet.
Groot gelijk... Wie betaalt er zoveel geld voor een telefoon?!?
Je betaalt vaak meer voor het logo/merk dat erop staat dan de hardware die erin zit.
Samen met een abbo is een ander verhaal natuurlijk.

Maar dit zal altijd zo blijven...
De n is al tevreden met een Ford, de ander moet een BMW hebben.
Je mag toch maar dezelfde maximum snelheid rijden dus je geraakt er (in princiepe) even snel :-)
Het voorbeeld van de auto's kan veel meer overeenkomen. Waarom kopen mensen dure, luxe of snelle auto's?

- design
- exclusiviteit
- luxe
- PK's (veel tweakers hebben niet veel met auto's heb ik gemerkt, maar snelle auto's zijn ontzettend leuk!)

al die dingen kunnen ook bij smartphones worden toegepast alleen vervang je pk's door cpu snelheid
Losse verkoop gaat het hier over. Redelijke kans dat de duurste modellen door het grote publiek alleen icm abonnement worden gekocht.

Zoals zoveel mensen al hebben opgemerkt, denk ook ik dat het er vooral aan ligt dat het grote publiek meer los koopt en daar prijsbewuster in is geworden. Waar vroeger misschien vooral high-end telefoons in de losse verkoop werden verkocht zitten er nu denk ik meer midrange telefoons bij.
Dat klopt. Maar de prijsdaling is des te heftiger:

Note 3 van 750 naar 550 in 3-4 maanden.
S4 van 700 naar 450 in ~9 maanden.

Zitten vast wel import toestellen tussen, maar de prijsdaling is wel extreem. En als je dan de introductieprijzen van de S2/S3 en Note 1/2 ziet, dan hebben ze gewoon erg hoog ingezet (en veel met cashbacks gewerkt).
Ik heb net een Lumia 520 aangeschaft. Een smartphone die me 107 euro heeft gekost. Hij voldoet. Ik kan whatappen, Spotify en Flitsmeister werken. Waarom zou ik een duurdere luxere telefoon kopen voor bv. 699 euro? Ik denk dat veel mensen zo denken. Goed is goed genoeg.
Ik denk dat veel mensen niet zo denken, anders was de Lumia 520 wel de beste verkochte smartphone ooit en reed iedereen in een Dacia. Sommigen zijn niet tevreden met goed en willen beter of het beste.
Een Lumia 520 is geen Dacia. Het is echt een goed toestel op de camera na. Ik denk dat veel mensen denken dat het niks is omdat hij goedkoop is en Windows Phone niet kennen. Ik heb van mijn werkgever een iPhone 4 maar deze begon me dusdanig te irriteren dan ik vanaf wilde. heel traag, applicaties crashten en duurden soms meer dan een minuut om op te starten. Aangezien we nog geen nieuwe toestellen kregen de komende tijd heb ik me zelf deze gekocht en het is echt een verademing. Alles gaat snel en soepel en het werkt gewoon.

[Reactie gewijzigd door m3gA op 10 januari 2014 07:39]

Er zullen toch nog maar weinig mensen zijn die er in trappen, die marketing praat? Mensen zijn gewoon armer dan vorig jaar en de telefoonboeren maken meer winst door de prijs te verlagen ipv. te verhogen. Winstmaximalisatie kan twee kanten op gaan, het gebeurd alleen niet vaak dat het deze kant op gaat.
Inderdaad het lijkt wel of ze inflatie of het steeds armer worden willen verdoezelen.

Kijk naar de high end die worden steeds duurder. Voor ons omdat loon stijgingen niet gelijk lopen met de prijs stijging.

En dat is met alles het lijkt wel of de overheid de A merken in het mandje vervangt met goedkope huismerken zo dat ze kunnen zeggen dat de inflatie maar 1.2 procent is.
Beetje nonsense bericht als je niet weet wat er in dat mandje zit en voor hoeveel procent van de markt dat goed is. Als de woordvoerder dat niet noemt of geen verwijzing naar de methodiek doet vind ik het CBS een beetje niet zo goed.
De methode staat gewoon op de website van het CBS beschreven.
De meest logische verklaring zou zijn dat de telefoons in het 'mandje' in prijs zijn gezakt, maar in vorige jaren was er geen scherpe prijsdaling, waardoor het echt komt door het feit dat telefoons goedkoper worden, zo blijkt uit de toelichting.
Ik denk dat dit de reden is.
nieuws: Nederlanders kopen meer telefoons los dan in combinatie met abonnement

Hoe meer concurrentie hoe lager de prijs. Voorheen was er niet zoveel concurrentie omdat de meeste mensen de telefoon bij hun provider afnamen.

In een crisis worden de mensen meer prijsbewust.
Dat zal vast meespelen, maar verklaart geen 9% verlaging. Immers, nog steeds werden meer dan de helft van de telefoons in 2012 met een abbo geleverd (het omslagpunt was immers pas in November), dus dat zou betekenen dat losse toestellen tientallen procenten goedkoper zijn. Bovendien is er ook een categorie kopers die het prijsverschil meteen weer investeert in het nieuwe toestel, en dus eigenlijk een duurder toestel kopen dan ze in combinatie met abbo zouden hebben genomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True