KPN wil optie in iPhone om niet naar wifi te schakelen als er 4g is

KPN heeft een verzoek bij Apple ingediend om in iOS een schakelaar te krijgen waarmee een iPhone niet automatisch naar wifi schakelt als er een 4g-verbinding voorhanden is. Het is onbekend of Apple het verzoek inwilligt.

Mockup van hoe schakelaar om 4g te verkiezen boven wifi eruit zou kunnen zienApple heeft het verzoek in elk geval genoteerd, zegt topman Jaap Postma van KPN tegen Tweakers. "Of ze er wat mee doen, is natuurlijk te betwijfelen." KPN heeft een dergelijk verzoek nog niet neergelegd bij Android-maker Google en Windows Phone-ontwikkelaar Microsoft. "Dat is voor ons wel het overwegen waard."

KPN heeft het verzoek gedaan, omdat smartphones nu automatisch verbinding maken met bekende wifi-netwerken, ook als die verbinding langzamer is. Bovendien vereisen sommige wifi-netwerken dat de gebruiker eerst in de browser een vinkje aantikt en op 'ok' klikt. Als er een optie is om ook in de buurt van bekende wifi-netwerken op 4g te blijven, zou dat probleem worden weggenomen.

Postma benadrukt dat het een optie moet blijven. "Voor sommige zaken moet je nu eenmaal op wifi", aldus de topman. Wanneer en of KPN de verzoeken ook gaat doen aan Google en Microsoft is op dit moment nog onduidelijk.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

04-12-2013 • 09:00

212

Reacties (212)

212
203
129
10
0
43
Wijzig sortering
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit 4 december 2013 09:06
Het zou mooier zijn als ze eens functionaliteit zouden inbouwen om wifinetwerken te rangschikken op prioriteit en daarbij dan eventueel ook de mogelijkheid om 4G daar ergens tussen te plaatsen.

Dus eerste voorkeur gaat bijvoorbeeld uit naar je eigen WiFi netwerk en nog wat andere voorkeursnetwerken. Dan zaken als Ziggo hotspots en dergelijke. Dan 4G en dan als laatste wat minder betrouwbare / snelle publieke hotspots en dergelijke.
Zo werkt het toch eigenlijk al. Als je uitschakelt dat hij automatisch moet vragen om verbinding te maken met een wifi-netwerk dan maakt hij alleen nog automatisch verbinding met een netwerk die je ooit eens hebt ingesteld. Hij kiest automatisch het netwerk welke het beste bereik geeft, wat bij bekende netwerken ook betekend dat die dan de beste snelheid geeft. Als er geen netwerk is schakelt hij automatisch naar het beste 3G/4G netwerk dat beschikbaar is.
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit @-NRG-4 december 2013 10:12
Juist dat automatische kiezen van het 'beste' netwerk wil nog al eens indruisen tegen wat ik zelf als voorkeur zie.

Zo logt mijn iPhone steevast in op mijn eigen Ziggo hotspot, in plaats van mijn eigen thuisnetwerk. Waardoor ik dus buiten mijn LAN zit en allerlei multimedia shizzle niet werkt (bedienen van receiver en dergelijke). Ik gok dat dat deels komt omdat die Ziggo hotspot bij de voordeur hangt en mijn eigen AP dus net wat later binnen bereik komt. De iPhone schakelt dan niet automatisch over (de Ziggo hotspot heeft immers prima bereik in mijn hele appartement).

Idem voor wat iemand hierboven schetst: iPad die vrolijk de personal hotspot blijft gebruiken, ondanks dat er inmiddels een 'echt' wifinetwerk beschikbaar is.
Amen!

Eindelijk iemand met een zinnige opmerking en dito idee, zonder in allerlei complottheorieën te vervallen.
Juist. Dit. Dan kan iedereen zelf bepalen welke netwerken voorrang krijgen. En als ze nu ook de 'personal hotspot' functie daar tussen zetten, dan kan ik m'n iPad eindelijk zo instellen dat ie thuis altijd de wifi gebruikt en 'buiten' automatisch verbindt met de hotspot van m'n iPhone.
Volgens mij kon zo iets ook met mijn nokia Touchscreen. Best handig idd
De wifi-netwerken waar ik mee verbind hebben geen datalimiet, 4G-netwerken wel. Ik neem die lagere snelheid wel voor lief ipv dat ik sneller door mijn databundel ga.

Dat je eerst een in de browser een vinkje moet aantikken gaat negen van de tien keer alleen op voor publieke hotspots... ipv daar een optie aantikken, ouderwets zelf beslissen wat je telefoon doet of met deze nieuwe KPN optie te klooien (als die er in komt): ik zie het er eerlijk gezegd niet makkelijker op worden.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 24 juli 2024 23:30]

KPN wilt inderdaad gewoon dat je bij hun gaat betalen in plaats van bij b.v. ziggo of upc.
Apple zal denk ik dit request hopelijk afschieten...
Ik zie niet zozeer het voordeel voor de gebruiker. Zeker niet gezien de ddatalimieten. Dus, zelfs als 4G sneller is, maar je daarmee over je limiet gaat benadeel je jezelf. Wat mij betreft mogen ze het weglaten.
Deze optie zit er toch al in?
Als je "Ask to join Networks" uitzet, dan verbind hij alleen met WiFi daar waar je dit aangegeven hebt dit te willen.
Dat komt omdat er ook geen voordelen zijn voor de gebruiker. Wifi is doorgaans sneller en je hebt geen problemen met datalimieten.
Het hele punt is nou juist dat los van eventuele datalimieten, 4G wellicht sneller is dan een willekeurige wifi-spot. In dat licht snap ik de functie wel.
Ik vermoed eigenlijk dat het een tactiek is van KPN om meer mensen te "overtuigen" om hun 4G netwerk te gebruiken zodat ze meer geld kunnen verdienen :)
Het draait om wifi-hotspots, in de trein of in het cafe. Thuis is je wifi misschien sneller, elders waarschijnlijk niet.
Citeer/quote even uit het bericht want zover ik kan zien gaat het over Wifi netwerken dus ook thuis.
Dan is het nog steeds maar de vraag of een wifi-hotspot niet sneller is dan 4G. Daarnaast, kan de iPhone zien of het om een wifi-hotspot gaat of om een wifi verbinding thuis?
4G op mijn telefoon is sneller dan mijn internetverbinding thuis. Publieke hotspots zijn over het algemeen ook niet sneller dan 10mbit, dus ja in veel gevallen is 4G echt sneller dan de beschikbare Wifiverbinding. Alleen die datalimiet he...
Dan zet je die optie gewoon niet aan. Het zal niet de default worden, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Voor anderen kan het juist handig zijn.
Tegenwoordig kun je niet over je limiet... snelheid wordt teruggebracht naar 64kb/s
Het zal al heel zeldzaam zijn dat een wifi verbinding trager is dan 4G. En zolang er een data limiet op zit is wifi veel interessanter. Dit is pure PR. 4G is sneller dan wifi bullshit.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 24 juli 2024 23:30]

Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Seth_Chaos4 december 2013 09:15
Dat lijkt me een discutabele stelling. Als je aanneemt dat 4g een gemiddelde downloadsnelheid heeft 20Mbit/s down en 15Mbit/s up (in mijn bevindingen klopt dat wel ongeveer).

Als je wifi-netwerken neemt als die in de trein (een gedeelde mobiele verbinding van T-Mobile) of op stations, dan durf ik de stelling wel aan dat in veel, zo niet alle gevallen 4g sneller is. Als je thuis adsl van KPN hebt, is in veel gevallen de maximale snelheid 20-40Mbit/s down en 1-5Mbit/s up. De upload over 4g is dus eigenlijk vrijwel altijd sneller en aangezien over adsl gebruikers al blij zijn met de helft van maximumsnelheid is het met downloadsnelheid in elk geval nog een aardige strijd.

Als je kabel of glasvezel hebt, ligt het anders. Over kabel zal de downloadsnelheid over 4g minder zijn, al is de uploadsnelheid over 4g veelal wel hoger (veel abo's over kabel hebben max van 5-10Mbit/s up).

Bij glasvezel is up en down symmetrisch en vaak hoog en in die gevallen heb je dus gelijk.

In mijn ervaring met vier maanden 4g op een nog vrijwel leeg netwerk moest ik toen constateren dat 4g inderdaad vaak sneller is dan de beschikbare wifi. Ik heb toen als ik thuis werkte ook veel getetherd omdat het simpelweg beter werkte, zeker bij het uploaden van video's.

Het grootste struikelblok hierbij is datalimieten: even een systeemupdate binnenhalen of een game van 1GB downloaden over 4g kan wel en is snel, maar is met de huidige datalimieten simpelweg niet slim. KPN zou - als deze optie er komt - vooral daar snel iets aan moeten doen.
Leuk maar daar maak je dan weer geen gebruik van met de limieten die je worden opgelegd. Op je wifi verbinding kan je dat ding gewoon nonstop gebruiken, zonder een toren hoge rekening gepresenteerd te krijgen. Of überhaupt al een hoge rekening moeten betalen om er gebruik van te kunnen maken.

Daarbij vergelijk je het nu met een relatief leeg netwerk. Als over een jaar iedereen op 4G hangt haal je die snelheden niet meer.

Dit is gewoon een verkapte manier om straks die toestellen standaard uit te leveren met die optie aan, zodat ze meer inkomsten genereren. KPN is enkel en alleen bezig met geld binnen harken om hun aandeelhouders tevreden te houden.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 24 juli 2024 23:30]

Ja KPN zal dat zeker doen als ze dit voor elkaar krijgen: voor 2014 wordt dan alvast 30% extra winst ingeschat, de grote databundels verkopen gigantisch veel beter en lopen en de aandelen van KPN schieten omhoog.
Ik zit al een poosje op 4G van KPN in de randstad en ik kom regelmatig een WiFi tegen die trager is dan mijn 4G verbinding. En zeker als hij automatisch verbinding maakt is dat ontzettend vervelend.

OT: Een optie om dit te regelen is natuurlijk meer dan welkom, je kiest zelf of je het wilt. En je kiest zelf of je je datalimiet wil verstoken.
Gewoon je wifi uitzetten met in het commandcentre en pas weer aanzetten als je daadwerkelijk op wifi wil. Mijns inziens gewoon een overbodig vinkje, die erop gericht is je je datalimiet zo snel te laten verbruiken. En daarna is het kassa voor de KPN.
Nou ik heb hier in regio tilburg 4G met gemiddeld 30mbit, dat haal ik niet met een open wifi punt hoor. :)
Maar als je genoeg hebt aan je 4G, waarom zou je dan ook verbinding gaan maken met allerlei een publieke wifi hotspots? Als je dat gewoon niet doet heb je ook geen toggle nodig om uit te zetten dat ie daarmee gaat verbinden.
KPN vindt het alleen maar fijn als je 4G gebruikt en je vervolgens door je tegoed heen bent. Zelf zie ik geen enkele meerwaarde in zo'n functie.
Alleen zakelijke KPN-abonnees moeten bijbetalen als ze over hun bundel heen gaan, particuliere abo's worden in snelheid verlaagd. Ik zie het grote financiële voordeel niet behalve een betere gebruikerservaring... en KPN zet nogal in op dat laatste, dus dit past daarbinnen.
En na x MB schakelen ze je terug naar een verbinding vergelijkbaar met ISDN, nee dat werkt lekker. Whatsapp en pushmail zal nog wel werken maar streaming en websites worden poeptraag.
Ze verdienen dan in ieder geval niet meer aan je. Da's waar ik op reageerde, dus heeft niet veel zin als je dan op iets totaal anders in mijn post ingaat...
Je bundel is sneller te klein, dus die zul je willen vergroten. Bovendien raak je op deze manier "verslaafd" aan data / 4G en het gemak dat je geen schuifje hoeft om te zetten. KPN wil gewoon dat je meer data gaat gebruiken, zodat ze in de toekomst een grotere databundel kunnen slijten. Nederlanders gaan steeds goedkopere mobiele abonnementen aan, dus ze moeten iets bedenken om hun inkomsten veilig te stellen.
Ze verdienen dan wel aan je. Hun redenatie is waarschijnlijk dat jij eerder geneigd bent je bundel te vergroten als je maar vaak genoeg gepest bent met die geknepen verbinding.
Om nog maar niet te denken aan het dataverkeer dat ze niet extra hoeven in te kopen doordat jouw verbinding gewoon minimaal is. Ook daar zullen ze zeker op besparen.
Nee, daar besparen ze niets op. je gebruikt namelijk altijd 4G totdat het de mB op zijn. Waarschijnlijk zal kpn bij het eerste deel van de maand een piek zien in datagebruik en later een daling. Echter dient het netwerk wel voldoende capaciteit te hebben voor die piek. Dus het enige wat zal gebeuren is dat mensen het zat zijn dat hun verbinding naar een lagere snelheid terug gezet wordt en daardoor een grotere bundel kopen.
Dataverkeer koop je in in volumes, niet in bandbreedte. Dat zijn twee verschillende dingen.
Als je daadwerkelijk iedere maand dik over je bundel heen gaat is het misschien tijd om of een andere provider te kiezen of een grotere bundel aan te schaffen.

De keuze van een andere provider is er ook nog altijd he.
Het punt is dat je nu misschien niet dik over je bundel heen gaat terwijl je dat met deze optie aan mogelijk wél zou doen. De datalimieten zijn er klein genoeg voor...
Ja, duur en nog duurdere data abbo's. Keuze is echt beperkt op 4g op het moment.
Klopt als een bus. Gisteren nog met de klantenservice van KPN gebeld of ik 4G op mijn abo uit 2010 kon instellen en of dat überhaupt mogelijk was. De KPN medewerker stelde voor om over te stappen op een nieuw abonnement waarbij ik wel 4G kan krijgen echter met 100mb databundel. Toen ik zei dat ik daar zo door heen ben, vertelde hij me dat die 100mb voor 4G geldt en alles erna over een lagere (3g of 2g) zal gaan en niet in rekening wordt gebracht.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 24 juli 2024 23:30]

En welke snelheid heb je dan als je terug naar 3G gaat?
De hoogste 3G snelheid van 28.8 Mbps (HSDPA) zul je wel niet krijgen, of wel?
Let op: hij gaat terug naar 3G of 2G. Als ze hem terugzetten op 2G kan hij beter brieven gaan schrijven dan whatsappen ;)
EDGE met 8 time slots heeft een theoretisch maximum van 473 kbps. En dat zou nog te doen zijn... maar waar je ook op zit, dan, 2G of 3G, het theoretisch maximum van het desbetreffende netwerk zullen ze je niet geven. Maar hoeveel dan wel, dat is de vraag.
Maar als je na je 4G overschakelt naar 3G / 2G, hoe ben je dan nog sneller als bekende WIFI netwerken?

Ik begrijp KPN sowieso niet. Als een WIFI netwerk bekend is maakt mijn iPhone daar automatisch verbinding mee.

Denk niet dat Apple hier in mee gaat. Die zet de gebruikerservaring centraal, niet het commerciële belang van telco's. Want KPN wil hier natuurlijk mee bereiken dat je het gevoel krijgt dat 4G sneller en makkelijker is dan WIFI. En dat je dan je bundel vergroot als je die opgemaakt hebt en je teruggeschakeld wordt naar 3G/2G/GPRS (die kom ik ook nog regelmatig tegen).
Precies: er is geen garantie dat je 4G sneller is dan de lokale wifi (of je nu wel of niet nog in je snelle 4G-bundel zit), dat weet je toch alleen zeker als er een speedtestje aan hangt? Er zit geen enkele check op de snelheid in..
En als zou 4G sneller zijn dan de lokale wifi, dan nog...Wifi wordt ook door ontwikkeld. Waar we eerst alleen maar een max van 54mbit hadden, is dat nu al 300mbit of meer (houd de ontwikkeling niet bij). Het is voor bedrijven en winkels die gratis wifi aanbieden makkelijker om een nieuwe wifi router met hogere snelheden te kopen dan dat KPN al haar 4G masten kan vervangen naar 5G of hoger.

Ik weet niet of het met 4G net kan als zoals vroeger met koper toen je een max had van 56k over je telefoonlijn en dat door de ontwikkeling van de technieken je ineens veel hogere snelheden kon halen over koper via adsl en sdsl. Wellicht dat het voor KPN in de toekomst heel makkelijk is om van 4G naar 5G over te gaan dmv een knopje indrukken zeg maar.

Tevens ben je bij wifi afhankelijk van de snelheid van je internet abo. Je kan wel een 300mbps wifi punt hebben, maar als je lijn naar internet 40mbit is, dan zal het nooit hoger gaan. Even theoretisch gezien zou KPN dan al haar internet abonnementen op <40Mbit moeten houden wil met 4G boven wifi prefereren. En dat zullen ze nooit doen omdat de klant dan overstapt.

Kortom, ik zie het niet zo 1 2 3 gebeuren dat Apple hier in mee gaat en dat het voor KPN haalbaar is om iedereen naar 4G te krijgen ipv wifi aangezien de kosten vermoedelijk veel te hoog zijn.
Dus wat doe je als op een een onbruikbare snelheid komt (buiten het datalimiet dus)? Het er bij laten zitten, die verlaging afkopen of een hoger en dus duurder abonnement afsluiten...

Dus 2 van de 3 opties is meer inkomsten voor KPN...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 23:30]

Goed punt! KPN geeft nu al aan dat 20% over hun limiet heengaat, dus voor die mensen wordt de beleving dan inderdaad slechter.

Misschien die limieten dan eens een stukje verruimen? Probleem daarmee is echter denk ik dat ze dan bang zijn dat mensen een lager abo gaan nemen.

Een mogelijkheid om bij te kopen tegen een laag(!) buitenbundeltarief lijkt me ook een mooie optie. Denk aan €5 per GB ofzo. Vodafone biedt voor sommige klanten van Red Super nu blijkbaar een 3GB-bundel voor € 7,50 p/m bijvoorbeeld...
(...) een betere gebruikerservaring... en KPN zet nogal in op dat laatste, dus dit past daarbinnen.
Apple ook, dus ik zie best een kans van slagen voor KPN.
Dit is vast ook niet iets dat ineens alleen vanuit de Nederlandse KPN komt maar vanuit meerdere telco's gezamenlijk wordt ingezet.
Postma benadrukt dat het een optie moet blijven. "Voor sommige zaken moet je nu eenmaal op wifi", aldus de topman.
Natuurlijk is het voor hun beter dat iedereen door z'n data bundel heen gaat, ze kunnen dan veel meer verdienen. Wel geeft meneer Postma aan, dat het om een optie moet gaan en dus niet over een vaste waarde.

edit: ik zie niet bepaald, wat er 'off-topic' is aan mijn reactie.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 24 juli 2024 23:30]

Ik weet niet of hij default op "prefer 4G" komt te staan, maar zoiets smerigs kan er achter zitten he? Voor mensen doorhebben dat ze thuis om mysterieuze redenen ineens niet meer automatisch op hun wifi-netwerk overgaan, zijn we wel een tijdje verder.

Ik snap het probleem ook niet: je kunt wifi toch ook gewoon uitzetten als gebruiker? Waar heb je dit schuifje voor nodig dan?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 juli 2024 23:30]

Zoals in het artikel wordt gezegd komt het vaak voor dat een mogelijke WiFi-verbinding veel langzamer is (of zelfs niet eens verbinding kan krijgen) dan het 4G-netwerk van KPN. Even los van de winst van KPN kan ik hun insteek wel begrijpen, je hebt namelijk WiFi en 3/4G om een fatsoenlijke dataverbinding te hebben. Kun je met 2 WiFi-verbindingen verbinden, dan wil je ook dat jouw apparaat verbindt met de snelste optie. De tijd waarin we leven (met datalimieten e.d.) gaat een keer voorbij, en dan is het ineens heel logisch dat de snelste verbinding wordt gekozen; ongeacht medium of aanbieder.
Maar reageer dan eens op mijn laatste twee zinnen? Ik ben het namelijk helemaal niet eens met je stelling dat "je" (speak for yourself ;)) altijd wil dat je mobiel verbindt met de snelste verbinding. Als ik een whatsappje wil versturen of iets op internet wil opzoeken zit ik niet op 4G-snelheid te wachten. Daar heb je alleen wat aan als je video gaat streamen en dat gaat ook prima over een trager wifi-netwerk (zolang je niet 1080p gaat kijken natuurlijk).

Ik vind het wat anders als er geen verbinding gemaakt kan worden. Dat vind ik ook irritant: dan ziet hij een wifi netwerk (in de trein bijvoorbeeld), verbindt, maar je moet in de browser nog even op "OK" klikken. Dat argument kan ik volgen, de snelheid niet echt. Het is niet alsof de gebruiker wifi niet kan uitschakelen als het heel traag blijkt te zijn.

En als die tijd met datalimieten voorbij is, hebben we het over een heel andere situatie. Dan ga ik in de trein ook niet pielen met wifi en akkoord geven voor verbinding, maar werk ik lekker door op 4G/5G wat we dan ook hebben tegen die tijd.

Het punt is dat wifi hier weggezet wordt alsof het altijd trager is dan 4G, terwijl ik 100% zeker weet dat het merendeel van de gebruikers bij KPN thuis en op werk gewoon op wifi verbonden willen zijn. En laat je nu net het grootste deel van je week thuis of op werk doorbrengen, waar wifi gewoon snel zat is. Bovendien kun je via wifi bij je thuis/bedrijfsnetwerk, via 4G moet je eerst weer VPN openen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 juli 2024 23:30]

Postma benadrukt dat het een optie moet blijven. "Voor sommige zaken moet je nu eenmaal op wifi", aldus de topman. Wanneer en of KPN de verzoeken ook gaat doen aan Google en Microsoft is op dit moment nog onduidelijk.
Heheheh wat een reacties. Om nou KPN weg te zetten als crimineel is ook weer een deur te ver. Ze willen het niet verplichten. Ze willen een keuze knopje.

Maar met een landelijk dekken netwerk op 4G verbindingen en abbonementen met 4G verbindingen wordt een nieuwe markt opengesteld.
nieuws: KPN gaat testen met sneller 4g en behoudt voorlopig datalimieten

KPN geeft nadrukkelijk aan dat het een optie is. En nuchter gezien is dit wel de ontwikkeling naar de toekomst toe. Zeker bedrijfsmatig zou je mensen willen forceren op een 4G netwerk en het wifi netwerk blokkeren.

Het is dus aan jou en mij als gebruiker om ervan gebruik te maken of niet. Dus als jiij Wifi kiest in plaats van 4G is een eigen keuze. Er zijn genoeg mensen die gewoon op 4G verbinding willen houden. Zo'n knopje als 'airplane mode' maar dan nu 'mobile only' mode.

Deze insteek vindt ik belangrijker en waardevollde dan die ene ebook in de appstore die perse toegang moeten hebben tot mijn adresboek, locatiegegevens en moeten kunnen bellen en smsjes sturen.

Naar de toekomst gezien zie ik het gebeuren wel dat we gewoon op 4G overal internet, telefonie, televisie hebben. All-In-One-4G bij KPN }:O
Zeker op het platteland is deze keuze goedkoper dan het aanleggen van kabels....

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 24 juli 2024 23:30]

En ondanks dat het een optie is doelt kpn hier vrij duidelijk op de doelgroep die nogal eens vergeet om de optie weer uit te zetten als ze thuis zijn.

Ik weet niet hoe het met iphone zit. maar een vinkje op een website om internet op wifi te hebben krijg ik nooit... daarnaast als ik met mijn auto bij het verkeerslicht sta vlakbij de macdonalds dan krijg ik alleen de melding dat er een open wifi in de buurt is. maar verbinden gebeurt nooit vanzelf.

Als je thuis bent dan wil je niet op het 4G netwerk van KPN zitten... als je dat wel wil dan staat in mijn ogen je wifi gewoon altijd uit. Daarnaast is wifi ook veel energie zuiniger dan 3 of 4G althans wel met mijn note 2

Zodra er geen limieten meer zijn op mobiel internet, dan is er wat voor te zeggen om deze optie te implementeren. anders zie ik geen reden voor deze optie.
die keuze knop is er wel gaat alleen maar bij kpn om de data
Sorry maar een mobile only knopje?? Je kan je wifi toch gewoon uit zetten...
Maar tot die tijd wil ik niet dat er zomaar op een beperkte voorraad wordt overgegaan. NEVER! Wifi is snel zat, en mocht het een keer niet werken om het een of ander, dan bepaal ik zelf wel of ik 4G wil gebruiken op dat moment, maar écht niet dat het automatisch gaat.
never, want wifi is snel zat, hoe kun jij dat nu weten, hier in de buurt heb ik wifi signalen bijv op het station waarbij zelfs de site van tweakers ongeveer 20 tot 30 seconden laadtijd heeft...

terwijl je op andere stations rustig youtube kunt luisteren, als dergelijke netwerken toevallig dezelfde naam hebben (wat eigenlijk standaard zo is, heb je dus een probleem,

per soonlijk zou ik dan ook wel iets zien in het verzoek van kpn geef bij bepaalde netwerken aan dat als de snelheid te laag is je op 4g wilt blijven,
en je bent al een heel eind... er zijn misschien ook wel nog betere regels te verzinnen maar het basis idee is in beginsel niet slecht.
Als je in plaats van dit knopje gewoon je wifi-slider de andere kant opschuift, wifi uit dus, dan verbind je toch automatisch over je 4G verbinding. Lijkt mij net zoveel moeite.

Kun je gewoon zelf bepalen of je youtube via de KPN of de NS wilt kijken. Heb je naar mijn idee gewoon extra keuze knopje voor nodig. Die is er al in de vorm van een wifi aan/uit knop.
Dat is precies wat ik inderdaad ook doe. WIFI Traag? WIFI uit... Dan hou ik het zelf in de hand! Snap dus ook niet waarom dit uberhaupt zo in het nieuws komt en waarom KPN uberhaupt dit verzoek indient. (behalve dan zelf geld verdienen).
Dan moet je ook op het station je wifi uitzetten, of niet meer automagisch verbinding maken met die netwerken;). Wifi op werk/thuis/school is snel genoeg, dan hoef ik echt geen 4G. Onderweg zet ik hem zelf op 3G (=wifi uit). Daar hoeft KPN of Apple echt geen invloed op uit te oefenen.
Zoals hier op tweakers ookal gemeld werd hoelang blijft een 4G netwerk sneller??
Met de glasvezel aansluitingen tegenwoordig en de verwachte drukte op het 4G netwerk zie ik nog niet snel gebeuren dat je achter 2 jaar sneller bent op 4G dan op Wifi. Op je eigen Wifi netwerk zit alleen jij (dan heb ik het over een thuis situatie he!)
In tegenstelling tot openbare 4G netwerk waar vooral in drukke plaatsen (stadscentrum etc.) iedereen van dezelfde provider op zit.

Verder vindt ik het een schoftige manier van KPN om er voor te zorgen dat mensen over hun limiet heen gaan. Tot ze daadwerkelijk Onbeperkt internet aanbieden is dit dus gewoon een manier om er voor te zorgen dat veel mensen een hogere databundel nodig hebben en meer gaan betalen.

Ik vind de stap van Ziggo dan beter (afgezien van het feit of je dit wilt natuurlijk).
De insteek van een commerciële bedrijf is altijd winst op langer termijn; dat is nu eenmaal hun bestaansvoorwaarde. Ze hebben gewoonweg een smoes bedacht om meer geld te verdienen.

`Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral`
geef dan de klanten een optie om voor 10 euro per maand meer echt onbeperkt internet te hebben. Of verhoog op zijn minst de belachelijk lage snelheidslimiet als je over je bundel gaat. Die staat nu op 32 kilobit geloof ik?

Ze kunnen ook de snelheid verlagen van 50 mbit naar 2 mbit. waardoor je de dienst tenminste nog fatsoenlijk kan gebruiken... anders is het meer van:

jij: "Ja ik heb 50 mbit internet man maar ik zit binnen 15 minuten downloaden door mijn limiet heen" ander: "oh en wat gebeurt er daarna" jij: "ja ik kan gewoon door internetten zonder extra te betalen. Je kunt alleen geen websites meer bekijken want ik heb maar 4 KB/sec"

Dat is toch niet meer van deze tijd....
Ik snap het probleem ook niet: je kunt wifi toch ook gewoon uitzetten als gebruiker? Waar heb je dit schuifje voor nodig dan?
Veel mensen schakelen niet dagelijk tussen tussen wifi en 3G (ze laten hun wifi altijd aanstaan), dat zal in de toekomst met 4G niet anders zijn. KPN hoopt hiermee te bereiken dat 4G straks de hele dag overal gebruikt wordt ongeacht de aanwezigheid van wifi.
Sorry dit is echt onzin. KPN heeft liever dat je elke maand je afgesproken bedrag overmaakt en daarnaast lekker veel op wifi zit. Dat scheelt hun capaciteit die ze kunnen benutten voor andere klanten en dus in totaal minder capaciteit nodig hebben. De prijzen van de abbo's zitten zo in elkaar dat ze met de goedkoopste al winst maken. Minder dataverbruik van de klant is voor hun alleen maar gunstig bij een abonnement en andersom, meer dataverbruik (over je bundel), natuurlijk ook.

Het is een illusie te denken dat je als klant KPN verlies kan laten draaien door je verbruik, zo zit dat gewoon helemaal niet in elkaar. Abbo's en verschillende datalimieten is gewoon een vermarkting van internettoegang. Het goedkoopste abbo van KPN bied al winst. Waarom zou KPN een verliesgevend abbo op de markt zetten? :X

KPN moet zich ernstig zorgen maken om al die wifi netwerken. Jan met de pet zal doorkrijgen een abonnement van 40 euro straks niet meer nodig te hebben. Interesseert hem het dat hij zijn whatsapp een half uur niet kan lezen. 5 euro per maand voor een nummer en mogelijkheid tot bereikt te worden. Bellen kan dan via voip over facebook, whatsapp viber of weet ik veel welk netwerk. Als de massa zijn gedrag hierop aanpast zit KPN met die dikke 4G investering.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 24 juli 2024 23:30]

Is KPN niet die telecomaanbieder die geavanceerde data-analysetechnieken toepast?
Geen 4G, is geen klant statistieken.....
Doen ze allemaal, maar wel allemaal geanonimiseerde technieken. Is laatst nog een CBP-onderzoek naar geweest.
Ik zie er wel voordeel in. Elke keer als je tussen 4G en WiFi overspringt ben je je IP adres kwijt. Niet handig als je bijv. ingelogd bent met SSH of remote desktop (of een VPN). Dus elke keer je verbinding verbroken. Dat kan gebeuren als je net op het randje zit van je WiFi dekking.

Als je forceert dat je op 4G blijft hangen dan kan je gewoon hetzelfde IP houden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 23:30]

Plus dat je de telefoon of tablet voornamelijk privé gebruikt en wellicht die data niet wilt laten lopen via het netwerk van de werkgever of een wifi punt waarvan je niet weet wat er afgeluisterd wordt.
KPN vindt het alleen maar fijn als je 4G gebruikt en je vervolgens door je tegoed heen bent. Zelf zie ik geen enkele meerwaarde in zo'n functie.
Daarnaast is KPN zelf ook onderdeel van het probleem dat ze beschrijven dat je op veel wi-fi netwerken eerst door een portal heen moet. Ik heb hier een ontzettende hekel aan maar ze zouden kunnen beginnen met dat gewoon weg te halen waardoor je automatisch gebruik kan maken van dergelijke netwerken. Dan is dit hele verhaal ook niet meer nodig.
Het heeft een meerwaarde, bij van die gratis wifipoints. Die vaak erg traag zijn en af en toe wegvallen.

Bij de wifi thuis of op werk/school is deze optie inderdaad nogal doelloos.

Je kunt toch al bij een specifieke wifipoint instellen of hij automatisch verbind of niet, lijkt me voldoende.
Anoniem: 458288 @MazeWing4 december 2013 12:06
Dit is een hele goede functie! Het 4G netwerk is sneller dan het WIFI thuis..

echter staat bij veel telefoons de optie aan zodra een wifi punt in bereik is verbinding mee te maken. dit is natuurlijk vervelend als je voor het 4G internet betaald en niet gebruikt!!

Tegenwoordig kun je niet meer over je bundel heen internetten MazeWing, dan wordt uw snelheid vertraagd.. en kunt u bijkopen mits u geen interesse heeft..
Anoniem: 103465 @MazeWing4 december 2013 12:39
Het probleem zit hem meer in het feit als je thuis of op kantoor op wifi denkt te zitten dat het apple toestel de beste verbinding pakt en dus op 4G springt zonder dat de gebruiker dat doorheeft en dus dan soms binnen een paar dagen door zijn data is. Het kan ook voorkomen dat met een 4G verbinding dat het apple toestel niet bereikbaar is omdat het toestel blijkbaar op 4G bezig is en dus weigert over te springen naar 3G Dit laatste is nieuw en dat van het internet speelt al een jaar maar met 4G komen er steeds meer problemen.

edit : ik lees het verkeerd : Ze willen dat klanten op 4G blijven maar dat wil men niet want ze willen op wifi op kantoor of thuis om juist de kosten te beperken? Is dit wel juist?
Klanten klagen juist dat hun iphone steeds switch naar 3G en nu 4G? Dit kan nooit kloppen wat is de bron?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 24 juli 2024 23:30]

Dit gedrag van iphones heb ik wel eens eerder gehoord. Ze schijnen inderdaad uitzichzelf al uit de wifi naar 3G of 4G te knallen zonder toestemming of medeweten van de gebruiker. dat is erg vervelend als dat een keer 's nachts gebeurd als je ligt tev slapen en je Iphone gaat even updaten (automaqtische IOS update of zo). Eigenlijk is dat knopje van KPN niet nodig, die toestellen doen het al vanuit zichzelf bij een brakke wifi verbinding.
Ik ben diverse mensen tegengekomen die inderdaad in 14 dagen door hun mobiele databundel heengegaan zijn op die manier.
De toestellen konden niet 'overweg' met het aangeboden wifisignaal thuis, dus alles werdt zonder notificatie over de 3G verzonden.

Andere apparaten zaten netjes op datzelfde wifinetwerk, en hadden nergens last van, alleen de 2 iphone's hadden issue's
Nog nooit gezien... iPhones maken het zeer duidelijk wanneer je op Wifi zit op 3G. Zolang het wifi icoontje er staat ga je over wifi. Grote updates gaan sowieso niet over 3G heen bij iPhones tenzij je dit expliciet aanzet. De wifi verbinding heeft altijd prioriteit wanneer actief.
Een van de voordelen die ik zie is dat als je op een groot terrein werkt met veel access points voor WiFi, dat je telefoon tijdens het heen en weer wandelen continu moet zoeken naar een nieuwe verbinding, waardoor internetten tijdelijk niet mogelijk is. Als je dan op 4G kan blijven (of 3g van mij part) is dat erg fijn! Nu moet ik stil staan en wachten tot hij weer verbindt voordat ik mijn facebook kan checken.

DIt is overigens op een Lumia 620, dus windows phone
Slechte handover van dat netwerk dan. Of dekken de cellen elkaar niet?
Ik vind het op zich wel een goede optie. Echter alleen bij een erg hoge/geen datalimiet.

Maar als optie op de telefoon lijkt het me op zich wel wenselijk.
Ik heb idd liever dat hij op Wifi blijft ook al is dat dan langzamer, gewoon omdat het me dan niks kost. Dus ik hoop dat Apple het of niet gaat opvolgen of de gebruiker de mogelijkheid geeft dat uit te zetten.

Als ik in huis zit dan is mijn wifi meer dan snel genoeg om aan mijn eisen te voldoen...
Inderdaad. Zolang je flut bundels hebt met 1-4gb wil je dit niet. Zodra je 10gb+ hebt voor dezelfde prijs kan ik me voorstellen dat je dit wilt gebruiken. Maar dat zie ik voorlopig niet niet gebeuren :'(
Helemaal mee eens! Als er WiFi is wil ik dat gebruiken en niet op mijn databundel doorgaan.
Het heeft pas meerwaarde op het moment dat je met onbeperk internet zit. In dat geval zal je internet snelheid inderdaad in veel gevallen hoger liggen dan bij het wi-fi netwerk. Dat deze optie moet bestaan is daarom niet zo gek. De achter liggende gedachte van KPN dat is natuurlijk ook om extra geld te verdienen maar in de toekomst zullen we abonnements vormen gaan krijgen die onze eigen wi-fi en lan verbindingen zullen gaan vervangen. Glasvezel is om die reden ook verspilt geld geweest. in de tijd dat 4g Advanced of misschien 5G beschikbaar zijn is Wi-Fi het langzame variant van internet, en zullen zelfs online gamers beter af zijn met het mobiele netwerk dan hun eigen wifi netwerk thuis.

Natuurlijk is dit allemaal toekomst praat, maar voor de mensen die nu al onbeperkt 4G hebben of in ieder geval een enorm bundel (zoals ik (6GB)) is het in veel gevallen vaak nuttiger om op 4G te gaan dan Wi-Fi. Maar het blijft altijd een keuze. Ik zet vaker dan nodig mijn Wi-Fi uit omdat het soms mij te langzaam gaat. Als er 1 in het huis zit te streamen of te torrenten zit je al snel met een enorm traag wi-fi netwerk laat staan hotspots of internet in de trein. Die trage netwerken gebruik ik al lang niet meer met een groot databundel tenzij ik in het buitenland zit. Maar ik mag dan wel 6GB hebben, maar zolang ik zelf nog geen echt onbeperkt internet heb zal ik die functie niet zo snel inschakelen, ik doe liever mijn wi-fi gewoon uit als het me te traag gaat.

ps: mocht je je afvragen wat je met 6GB moet:
Ik Spotify elke dag wat op 1 tot 2 GB per maand komt en ik Netflix/Youtube vaak onderweg in de trein wat ruim 3 GB data vreet bij veel gebruik, en dan natuurlijk alle andere zaken zoals whatsapp, FB, E-mail wat max 100 MB in de maand kost haha. Mocht ik werkelijk onbeperkt hebben zou ik er nog niet overheen komen maar dan zou ik kunnen nadenken over torrenting.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 24 juli 2024 23:30]

Mwah, Ik speel nog wel eens Ingress waarbij een continue 3g verbinding fijn is. Het stoort met mateloos dat ik wifi uit moet zetten als ik door de stad loop, ik vind het ene "open"/kapotte commerciële netwerk na het andere. Resultaat: geen internetverbinding.
Precies en daarbovenop is wifi nog altijd beter dan 4g...
Ik dacht dat je tegenwoordig bij KPN niet extra betaald wanneer je over je bundel gaat.
Hun hebben het nu toch ook dat wanneer je bundel op is de snelheid flink omlaag gaat (zodat je de basis zooi zoals Whatsapp nog kunt gebruiken) maar dat er geen extra kosten zijn.

En de meerwaarde is er wel echt. Veel Wifi netwerken zijn gewoon absurd traag. Als ik bij de McDonalds zit dan gebruik ik geen Wifi omdat 3G sneller is.
Deze functie zou voor mij interessant zijn (als het ook op fatsoenlijke telefoons wordt toegepast ;)).

Ik gebruik namelijk nooit meer wifi nu mijn 4G verbinding sneller is dan mijn wifi thuis.
Er zijn een hoop Tweakers die niet het beleid weten rondom KPN databundel bij de nieuwe mobiele abbo's.

Je krijgt van KPN een databundel. Deze databundel kun je maximaal leeg trekken. Daarna ga je over op een ISDN snelheid. Dit is verder onbeperkt. Geen extra kosten dus als je over je databundel gaat. (Te vergelijken met het beleid van T-mobile)

Hierdoor snap ik op zich de aanvraag van KPN wel, maar dan alleen voor deze nieuwe abbo's. De andere bestaande abbo's met een dataplafond en bijbetalen, zouden deze optie moeten uitzetten.

Wat ik niet helemaal snap, er is vast een club waar elke Telecom-provider, van de wereld, deel uit maakt. Waarom dat vanuit zo'n club niet wordt aangevraagd, want het lijkt mij dat meer providers deze optie graag zien verschijnen (al is het inderdaad om meer omzet te genereren). Lijkt mij een grotere kans van slagen. Nu is het de kleine KPN die het vraagt aan Apple.

Bedenk wel dat als Apple deze optie gaat implementeren, dat natuurlijk ook de niet KPN klanten de optie ook krijgen. Apple zou hem dan ook niet default op aan moeten zetten, mochten ze het gaan implementeren.

Aangepast op aanwijzingen hier beneden

[Reactie gewijzigd door Falcon op 24 juli 2024 23:30]

Ik snap je post niet.
Wat bedoel je hier met maximaal op 3G.
"Daarna ga je over op een ISDN snelheid en mag je maximaal op 3G"

Dit is organisatie waar jij naar vernoemt.
http://www.gsma.com.
Alleen die houden zich niet bezig met functie op een toestel maar met netwerk standaarden .

En nee als Apple de functie toevoegt dan kunnen ze het aan het KPN profiel toevoegen.

Net zo als t-mobile de hotspot functie er uit heeft laten halen.
Vroeger was het zo dat zodra je een t-mobile kaartje in iphone stopte deze functie verdween om dat het was toegestaan volgend t-mobile.
Of dat nog steeds is weet ik niet ben geen t-mobile klant meer.
Na het verbruiken van je databundel (zowel op 2/3 of 4g), krijg je alleen nog toegang tot maximaal 3g en wordt de snelheid maximaal 64KB/s download en 32KB/s upload:
Quote van KPN.com:
Nadat je MB-bundel verbruikt is, wordt automatisch de snelheid verlaagd naar 64 KB/s downloadsnelheid en 32 KB/s uploadsnelheid. Je MB-gebruik kost dan niets meer en je bundel wordt de volgende maand weer automatisch aangevuld. Zo heb je nooit buitenbundelkosten voor je internetgebruik.
Even gekeken op de site van GSMA. Inderdaad is alleen over netwerkstandaarden en is dus niet wat ik voor organisatie bedoel. Misschien is de organisatie er niet, die ik bedoel.. en dan snap ik de individuele verzoek vanuit KPN wel.
Je mag nog gewoon op 4G gaan zitten hoor, alleen de snelheid is ruk.

Bij mij wordt het overigens omlaag gegooid naar 386/64.
Helder.. 4G dus ook..aangepast hierboven.
Of KPN zorgt ervoor dat je overal 4G dekking hebt. Dan kan je WiFi helemaal uitzetten als je liever 4G dan WiFi hebt.
In april 2014 hebben ze landelijke dekking op bijna alle plekken waar je ook 2G hebt (heel Nederland, op een paar masten na die iets later pas omgebouwd worden).
Ja, zo zou dat jaren geleden al met 3G moeten werken..
Met 3G kon dat tot begin dit jaar niet omdat de overheid alleen de hoge 2100 MHz-band toestond voor 3G. KPN is ook 3G aan het migreren naar de 900 MHz-band nu waardoor je bijv. in Amsterdam nu al veel betere 3G-dekking hebt dan vroeger.
KPN heeft het verzoek gedaan, omdat smartphones nu automatisch verbinding maken met bekende wifi-netwerken, ook als die verbinding langzamer is.


YEAH RIGHT, ze lopen gewoon keihard geld mis door al die WiFi hotspots :)
YEAH RIGHT, ze lopen gewoon keihard geld mis door al die WiFi hotspots :)
Een dommere opmerking heb ik zelden gehoord.

Als het mislopen van inkomsten daadwerkelijk de reden is dat KPN deze feature aanvraagt, wáárom hebben ze dan in hemelsnaam nog niet zo lang geleden hun hotspots gratis opengezet, terwijl daar eerst voor betaald diende te worden? Hadden ze dan niet beter hun hotspots gesloten en betaald kunnen houden?

Echt, de achterdocht waarmee hier tegenwoordig op alles gereageerd wordt is regelrecht zum kotzen. Het lijkt wel of overal wat achtergezocht moet worden. In wat voor een paranoide wereld leven jullie!?
Je hebt groot gelijk. De providers kunnen nooit iets goed doen en zijn allemaal enorm evil. Zelfs als iets gratis wordt aangeboden gaat men nog zeiken. Echt bizar.
In wat voor naieve wereld leef jij? KPN is een commercieel bedrijf die gewoon winst dient te maken. Dus het vinkje voor altijd 4g is niets anders dan een manier waarop jij gebruikt van hun netwerk. En daar betaal jij voor. Ook hun hotspots zijn niet 'gratis' uit eindelijk betaal jij ervoor. Middels een duurder abbo. of heb je er al voor betaald.
Wat ook nog mogelijk is, die wifi spots worden geknepen. dusdanig dat de 4g verbinding aantrekkelijker is. Ga je dan over je limiet, is KPN heus niet beroerd om je een extra bundel aan te bieden voor een X bedrag per maand.

Het is wachten op de aankondiging dat bij KPN bundels gekocht kunnen worden.

Ook is het helemaal niet vreemd om kritisch te zijn tegenover de Telco's. Ik neem aan dat jij het artikel van T.net van jongstleden hebt gelezen over de vermeende prijs afspraken?
In ieder geval gelukkig niet in een wereld waar het cynisme dusdanig groteske vormen heeft aangenomen dat er achter elke actie van willekeurig welk groot bedrijf een complot moet worden gezien. En dat wil naar mijn mening dus helemaal niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn. Wees dat aub. Maar wees dat dan ook naar de ononderbouwde en ondoordachte onzinstellingen die hier zo vaak lukraak worden neergeplempt.

Vooralsnog kun je toch niet ontkennen dat de KPN hotspots voorheen voor 5 euro per maand in de markt werden gezet en dat er tegenwoordig niet meer direct voor betaald hoeft te worden. Natuurlijk zullen de kosten ergens verspijkerd zijn in de nieuwere abo-tarieven, maar voor mijn oudere abo gelden nog steeds de oude tarieven en in mijn optiek zijn ze ten opzichte van voorheen dus wel degelijk tegenwoordig gratis. En dat kan ik dus moeilijk rijmen met de bewering van mijn voorganger. Als KPN namelijk echt zo graag mensen op 4G wil hebben ipv op hotspots, dan zouden ze die laatste niet gratis open zetten. Sterker nog, dan kunnen ze ze beter afschaffen.
Tuurlijk kunnen ze dat wel. Het is eigenlijk hetzelfde als met Free to Play games. Je kan het gratis spelen, en als je betaald krijg je wel (veel) meer ervoor terug.

zo ook met wifi/4g voor 4g betaal je dan wel, alleen je hebt wel een (veel) snellere verbinding.

alleen in dit geval is je gratis wifi niet gratis, dat is eerder te vergelijken met een all in resort, waar men ook 'gratis' eet en drinkt. je hebt er eigenlijk al voor betaald.
In the real world, open your eyes.
KPN lijkt me nu wat op de zaken vooruitlopen. Laat eerst 4G overal maar beschikbaar zijn voor een betaalbare prijs met een realistische hoeveelheid MB's. Dan pas zou je over een optie als deze na kunnen denken, hoewel ik mijn twijfels heb over de bruikbaarheid hiervan. Maar dat terzijde.
Het is al heel goed betaalbaar, niet veel verschil met de 3G only bundels van voorheen, en het aantal MB's is ook redelijk.

Het probleem lijkt te zijn dat iedereen alles voor een schijntje wilt hebben, zo ook de enorme performance van 4G. Maar net als in de trein kan je niet zomaar in de eerste klas zitten zonder aardig ervoor bij te betalen als je een lange reis wilt maken...
Als je vooraan in de rij wilt staan en er heel veel gebruik van wilt maken, dan is dat niet gratis. Maar dat is wel wat iedereen eist.

Het is ook nooit goed he :) Pas als alle databundels gratis zijn is t goed, en dan gaat men weer zeuren over iets anders dat gratis moet worden. Nog ff en t hele abonnement plus toestel moet gratis en de provider moeten de klanten betalen als dank voor de eer dat ze van hun netwerk gebruik maken...
Overdrijven is ook een vak zie ik!
Maar hij heeft wel gelijk.

Er is de afgelopen 2 jaar veel veranderd in telecom-data land.
Van een FUP naar een limiet, wat niet goed was, de snelheden zijn verhoogd, en daarmee ook de prijzen.

Men heeft toestellease afgebrandt alsof het de hel op aarde was, maar ondertussen worden constructies als Spotify en Netflix bijna heilig verklaard ( die hetzelfde doen media lease, maar dan zonder mogelijkheid tot koop )

Nu gaat 4G als een speer de lucht in ( KPN is vrijwel landelijk dekkend ), en hun datalimieten zijn best reëel ( 4GB, en met een KPN Compleet erachter 8GB, ben je KPN Family, krijg je nog eens 10€ korting ook )
icm met Hi nog "beter" 12GB voor 50€ met een Iphone 5S of Galaxy S4.

Het kan niet gratis, het wordt niet gratis, maar deze prijzen zijn gewoon een goede deal ( op dit moment )

Maar zoals whatsapphack al zegt, het is nooit goed genoeg.
Yeah right, zodat we nog sneller aan de datalimiet zitten en dus weer een extra bundel aanschaffen? Beetje kansloze actie nu er nog data-limieten bestaan.
Je kan zelf je wifi gewoon uitzetten als je buiten de deur gaat, zelfs aan te raden omdat anders je batterij veel sneller leeg gaat.


Wat wel klopt is dat vaak de 4G verbinding sneller is dan het openbare wifipunt. Zo heb ik hier in de regio Tilburg >30mbit met 4G en een wifi punt is vaak tergend langzaam. Ook moet je vaak eerst met je browser een pagina accepteren voordat je daadwerkelijk toegang krijgt tot het wifi netwerk, dat is soms vervelend.

Als KPN gewoon de data limieten afschaft dan snap ik dat ze deze functie graag willen hebben.

[Reactie gewijzigd door 0xrubennft op 24 juli 2024 23:30]

Eigenlijk proberen ze 'mee te denken'met de gebruiker. Natuurlijk zijn hun argumenten onzinnig en lijken meer op een idee om meer mensen buiten hun zakelijk bundel te laten gaan. Ze geven een aantal 'problemen' aan die ik nog niet echt zie als een echt probleem..

Ik denk dat het kansloos is om zoiets bij Apple in te dienen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.