Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

De Chinese smartphonemaker Oppo gaat in toekomstige modellen camera's zetten waarmee gebruikers achteraf kunnen scherpstellen. Dat werkt door snel achter elkaar foto's te nemen met verschillende focuspunten.

Wanneer Oppo telefoons gaat uitbrengen met deze camera's, is nog onduidelijk. Oppo is de eerste fabrikant die deze zogenoemde mems-camera's gaat gebruiken, zegt de maker van die camera's, Digital Optics. Vergeleken met het conventionele voice coil motor-systeem kan hiermee veel sneller scherpgesteld worden.

Door verscheidene foto's met verschillende focusafstanden achter elkaar te nemen kan een gebruiker als het ware achteraf scherpstellen, iets dat bijvoorbeeld de Lytro-camera ook doet. Lytro gebruikt daarvoor een heel ander systeem met microlenzen voor de pixels op de sensor.

Verdere details van de cameramodule zijn niet bekendgemaakt. Oppo presenteerde onlangs een smartphone met een roteerbare camera, maar die beschikt niet over een mems-cameramodule.

Vorige week ging nog het gerucht dat de Nexus 5 een dergelijke camera zou krijgen, maar uit de servicehandleiding van de nog niet gepresenteerde Google-telefoon kwam naar voren dat het gaat om een module van Sony met hetzelfde typenummer. Digital Optics ontkent met nadruk dat de Nexus 5 een mems-camera krijgt.

Mems-camera Digital Optics

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Beetje het Lytro-concept, maar dan net even anders?

http://www.lytro.com/camera/
Nou, het Lytro concept is behoorlijk anders. Daar wordt informatie over de richting van de lichtbundels opgeslagen (zie dit artikel), zodat met behulp van wiskunde achteraf een foto met een bepaald scherpstelpunt gekozen kan worden.
Dit concept maakt "gewoon een paar conventionele foto's" waar je dan uit kan kiezen. Dat is toch fundamenteel anders. Neemt niet weg dat 't eenzelfde gebruikservaring kan opleveren :)
Nee totaal niet het resultaat is vergelijkbaar, de techniek helemaal niet...

Het is gewoon een normaal cameratje maar dan opgevoerd, waardoor je van elke 'focuslevel' een foto kan opslaan en dus later een anders 'focuslevel' kan kiezen...

Dit zijn bijv 10 verschillende levels, waar de lytro alles daartussen ook vast weet te leggen in een 'lichtveld'...

ps geen idee hoe ik het anders moet omschrijven dan focuslevel, maar hoop dat het duidelijk is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 oktober 2013 13:50]

@Watercoolertje en @Bramseltje ik bedoelde idd de gebruikservaring. Dat het anders werkt kan ik me voorstellen.
Inderdaad ik zie bij het eindresultaat en dus waarschijnlijk de gebruikerservaring weinig verschil, hoewel die lytro oneindig aantal focuslevels heeft en besproken techniek heeft daar wel een max in...

Mooiste zou zijn als de camera zelf al kan zien welke het scherpste is (immers weet een telefoon prima hoe die moet scherp stellen) en die voorstelt als de beste...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 oktober 2013 14:03]

er kan dus NIET achteraf scherpgesteld worden.

moeilijk hoor om een correcte kop te maken.
Net hoe je het bekijkt of het wel of niet kan :)
Net hoe je het bekijkt of het wel of niet kan :)
Maar in dit geval maak je achteraf de foto toch niet scherper?
Je kiest gewoon de scherpste uit.

Correct Me If I Am Wrong
Zoals @watercoolertje zegt hangt dat er maar net van af hoe je het bekijkt.

Als je het als individuele foto's bekijkt en zegt "ik kies de scherpste" (of iig die waar de scherpte om die afstand is die ik het liefst heb), dan is het inderdaad niet 'achteraf scherpstellen'.

Als je het geheel bekijkt als een gekwantiseerd lichtveld waarbij je de scherpstelling op een bepaald punt in dat lichtveld zet waarbij dat punt 'toevallig' overeenkomt met n van die kwantisaties, dan zou je het wel als 'achteraf scherpstellen' kunnen beschouwen.

Als ze dan ook nog - maar dat wordt nergens duidelijk - wat code gebruiken om (on)scherpte tussen de foto's in te kunnen simuleren (en dan wat slimmer dan een simpele mix tussen 2 foto's), denk ik dat je zeker van 'acteraf scherpstellen' kan spreken, al blijft het natuurlijk niet 100% hetzelfde als wanneer je optisch scherpstelt.
Met wat code kun je het ook gewoon bracketing noemen. Je zou uit meerdere foto's een scherptediepte kunnen samenstellen van macro tot oneindig. Ik neem tenminste aan dat de camera iedere scherptediepte vastlegt, anders heb je er nog niks aan.

Vraag me wel af of dit goed werkt vanuit een rijdende auto of trein. Het maken van de foto's moet wel enorm snel gaan anders krijgt je halverwege het 'scherpstellen' een andere kijkhoek.
Je hebt helemaal gelijk :D

De foto's zelf worden inderdaad niet meer scherp gesteld (want ze zijn al gemaakt), maar het eindresultaat is wel degelijk achteraf scherpgesteld (door jouw keuze inderdaad)...

Dus ja ik vind het een lastige om te zeggen dat het het ene of het andere is, het is een beetje van allebij.

@Kamiquasi: je was me voor :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 oktober 2013 13:59]

[...]
Maar in dit geval maak je achteraf de foto toch niet scherper?
Je kiest gewoon de scherpste uit.
Correct Me If I Am Wrong
Nee, je kan de foto('s) nooit echt scherper maken.
Het gaat hier natuurlijk ook om 'focussen' en dat in het nederlands 'scherpstellen' vaak als synoniem wordt gebruikt is in dit kader vervelend.

Je kan de foto achteraf niet scherper maken, maar je kan wel kiezen welk focuspunt gebruikt moet worden.
De scherpte die de foto op dat focuspunt dan heeft, is afhankelijk van de lens, beweging en alle andere factoren die het uiteindelijke resultaat qua (ervaren) scherpte beinvloeden.

Als je een heel dun laagje vaseline op de lens zou smeren, dan zal je nog steeds achteraf het focuspunt kunnen kiezen, maar scherp, dat zal het dan nooit worden....
Helemaal mee eens, de gebruikservaring kan dan misschien vergelijkbaar zijn er wordt gewoon vooraf gefocussed. Dan kun je zeggen wat maakt het uit? Je verwacht van Tweakers een correcte interpretatie en diepgang en niet het overnemen van simpele PR kreten.
Dat werkt door snel achter elkaar foto's te nemen met verschillende focuspunten.
Bovendien kan de gebruiker sneller foto's maken.
Dit snap ik niet zo goed, als leek denk ik juiste dat je minder foto's zou kunnen maken omdat de camera meer tijd nodig heeft voor het maken van de foto's op verschillende focuspunten. Kan iemand mij dit uitleggen? :)
De camera kan heel snel focussen, daardoor meerdere foto's met verschillende focussen maken. De gebruiker hoeft dus niet te wachten totdat de camera scherpgesteld is, maar kan direct op "maak foto" drukken. Dit scheelt wat tijd in moment knop (half) indrukken en foto maken.
In die zin, dan begrijp ik het helemaal. Bedankt voor je uitleg! :)
Nee. De camera moet toch op meerdere punten focussen en dat kost tijd. Wat er staat is misleidend denk ik, ik verwacht dat je f achteraf kunt scherpstellen, f dat je dus n foto maakt die heel snel scherpstelt (dus sneller een foto maakt).

Op zich een aardige gimmick, maar...
In feite is het een beetje gepruts, want dit soort technieken zijn handig als je focussysteem niet zo goed is dat je zeker weet waarop je scherpstelt. Daarbij creer je andere problemen, zoals opslag, burstmodus.

Als ik foto's maak gebruik ik eigenlijk alleen maar spotfocus en heb ik nauwelijks problemen met focus en heb deze techniek niet nodig.
Ik denk eigenlijk dat de stelling er op doelt dat als je de optie van achteraf scherpstellen uitzet (wat ongetwijfeld mogelijk is) dan is de camera sneller door het snellere focus systeem.
Gimmick?????

Sorry hoor, maar dit is een revolutie niet gimmick. Dit is sinds dat de digitale fotografie, het best wat ze uit gevonden hebben. Alleen fotograaf-puristen zullen hier over bokken.

Dit maakt juist foto's kijken interessant omdat je zelf kan bepalen waar je naar kijk en je op je gemak kan aanpassen wat je artistiek vind.

Ik zou de foto die hier staat maar eens bekijken en dan opnieuw oordelen nieuws: Lytro brengt camera die achteraf kan focussen in Nederland uit

[Reactie gewijzigd door AndreStarTrek op 10 oktober 2013 02:07]

Ja, erg mooie foto die nergens echt scherp is met een heel lage resolutie. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je deze foto op een telefoon bekijkt en dat het je daardoor niet opvalt hoe matig de kwaliteit van de afbeelding is.
Maargoed, deze camera zou 24fps doen op 8MP. Best een prestatie, maar of dat betere plaatjes oplevert dan de gemiddelde smartphone, voor de meerderheid met gehaaste fototechniek en algehele onkunde zal dat wel gelden. En dat de bestandsgrootte een veelvoud is van een normaal plaatje, dan maar je er maar x-duizend ipv x-tienduizend.
Ojah, nog een voordeel, de module is veel zuiniger door veel minder bewegende delen/lichtere lens.
http://www.doc.com/Produc...m_DOC8324F_C_Feb_2013.pdf
We hebben het niet over of het huidige foto super goed is. Het ging over de potentieel van de techniek, daar zie wel veel toekomst in en is naar mij mening het beste wat na digitale fotografie is gekomen.
Alleen fotograaf-puristen zullen hier over bokken.
Voor video is dit systeem eigenlijk broodnodig. Want je kunt bijna niet (zelfs niet als professional) altijd tijdens het filmen goede focus houden.
Is dit scherpstellen? Of gewoon kiezen uit de scherpste foto?

In iedergeval fijn om te horen dat het weer een stap beter word.
Ik word helemaal gek van mijn wazige foto's :(
gewoon kiezen uit de scherpste foto
Dat dus.

Echter is het wel zo dat je in theorie natuurlijk ook gewoon alle foto's zou kunnen bewaren en achteraf met een focus stacking app in de weer gaat, dan heb je wat meer mogelijkheden.
Is het werkelijk zo dat je ook alle foto's kunt bewaren en niet alleen de 'gekozen' scherpste? Het lijkt mij namelijk zo dat de camera intern geheugen heeft waar de foto's supersnel op worden weggeschreven zonder ze letterlijk op te slaan. Je sd-kaartje zou het namelijk nooit voor kunnen schrijven. Als de foto's in het camera geheugen staan moet de camera het opslaan van meerdere foto's wel ondersteunen.

Is het ook bekend hoeveel foto's er precies worden gemaakt? Is elke positie achteraf scherp te stellen?
Het SD kaartje komt er pas bij kijken als de gekozen foto('s) moeten worden opgeslagen. Tot die tijd kunnen die gewoon in het interne RAM van je gsm blijven. Er kan eventueel inderdaad een buffer in de camera module zelf zitten.
Dan wederom de vraag of je RAM snel genoeg is in plaats van je SD kaartje. Ook dat lijkt mij niet het geval namelijk.
Volgens mij kan de software ook gewoon interpoleren tussen de gemaakte beelden. Dus als je 5 foto's schiet, kan de software toch oneindig veel mogelijkheden voor de foto aanbieden. Plus de foto kan scherper gemaakt worden door verschillende beelden te combineren. Een beperkte scherpte-diepte kun je daarmee wegpoetsen.

[Reactie gewijzigd door twop op 10 oktober 2013 13:31]

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om van een foto met verschillende focus afstanden een 3d foto te maken? of zie ik dat nu verkeerd?
Vraag me af hoeveel nut dit gaat hebben bij van die kleine sensors met een redelijke groothoek lens. Als je op oneindig focust is praktisch alles vanaf 1m in focus. Eigenlijk alleen handig bij onderwerpen op <1m, wat ik met m'n telefoon eigenlijk nooit fotografeer.

Ben benieuwd of dit ooit op spiegelreflexcamera's gaat werken.
Ik zou niet weten waarom je dit op een DSLR wilt hebben. Als je een DSLR koopt vind je fotograferen leuk. En alle tijd die je in post-processing moet steken kan je niet gebruiken om te fotograferen.
Bijvoorbeeld bij een portretfoto met een kleine DOF, gewoon een foto maken en heb je geen verassingen achteraf of de focus wel precies op de ogen ligt of niet, is makkelijker dan terplekke de focus goed controleren. Je zou in zo'n geval bijv kunnen kiezen om tussen +5 en - 5 cm van je focuspunt te scherp te stellen ipv het hele focusgebied.
Er bestaat een soort Lyto lens adapter die je op je dslr plaatst.

Ontopic: ik snap alleen het punt niet echt van het achteraf focussen met een smartphone, aangezien die dingen een enorme scherptediepte hebben en je nauwelijks kunt misfocussen (afgezien van hele korte focusafstanden).
Klinkt interessant. Hoewel een foute scherpstelling me eerlijk gezegd niet de belangrijkste oorzaak lijkt van minder goede foto's met de smartphone. Deze techniek zou misschien ook gebruikt kunnen worden als ruisreductie: meerdere foto's combineren om ruis weg te filteren.

Dit soort technieken worden bijvoorbeeld gebruikt bij (amateur)astrofotografie, waarbij turbulenties in de lucht worden weggefilterd (zie http://www.astronomie.be/registax/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Registax)

[Reactie gewijzigd door Dionos op 9 oktober 2013 13:44]

Als er een opvolger van de Oppo Find 5 komt met een mems-camera, een snapdragon 800 en een zelfde degelijke behuizing en goeie accuduur, dan zou dit zomaar een mooie opvolger kunnen worden van mijn HTC One. Ben wel benieuwd naar de eventuele resolutie van de camera, aangezien deze technologie nog relatief nieuw is en er nog geen modules met hoge resolutie zijn (voor zover ik weet).
Ben eens benieuwd!

Laatst al een bericht over geweest op Tweakers over een camera die voor het zelfde resultaat zorgt:
nieuws: Nieuwe cameratechniek laat fotograaf achteraf focussen
Een 1 MP camera van Lytro kost zo'n 400 euro.

[Reactie gewijzigd door gajus26 op 9 oktober 2013 13:56]

Ben wel benieuwd naar deze techniek (hoopte eerlijk gezegd dat het in de Nexus 5 zou komen als leuke gimmick), maar ik moet zeggen dat bij mij een foto eerder onscherp is doordat er weinig licht is en de sluitertijd daardoor te lang wordt. Niet zozeer doordat hij fout gefocust heeft.
Het lijkt me dat je hiermee vrij makkelijk een diepte-beeld kunt reconstrueren. Dan kun je hiermee dus effectief een gelimiteerd 3D beeld mee maken. Zou dat niet beter verkopen dan achter-af kunnen focussen?
Vraag me af hoe het gaat bij een complexe compositie met heel veel voorwerpen op verschillende afstanden. Lijkt me niet gunstig voor je werkgeheugen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True