Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

De aankomende Nexus 5-smartphone van Google zou naar verluidt een camera krijgen die voorzien is van de mems-technologie. Dat houdt in dat de camera razendsnel kan focussen en tussendoor foto's kan schieten, waardoor achteraf focussen mogelijk wordt.

De informatie over de mogelijke camera van de Nexus 5 is afkomstig uit een logbestand dat in handen is gekomen van Myce.com. Die stelt dat de camera van de nog onaangekondigde smartphone is gebaseerd op mems. Vergeleken met het conventionele voice coil motor-systeem kan hiermee razendsnel scherpgesteld worden. Door verscheidene foto's achter elkaar te nemen met verschillende focusafstanden kan een gebruiker als het ware achteraf scherpstellen.

Uit het logbestand valt ook op te maken dat de camera van de Nexus 5 een f/2.4-diafragma heeft en een sensor met een grootte van 1/3.2”. Eerdere geruchten wezen er al op dat de camera beschikt over 8 megapixels. Mochten de geruchten kloppen, dan is de Nexus 5 mogelijk de eerste smartphone die dergelijke technologie in de camera heeft ingebouwd. Overigens werken verscheidene bedrijven aan smartphones met dergelijke camera's, waaronder Toshiba.

Van de Nexus 5 zijn in de afgelopen tijd veel geruchten naar buiten gekomen. Het nog onaangekondigde toestel zou naar verluidt deze maand wereldkundig worden gemaakt door Google en beschikken over een 5"-scherm en de Snapdragon 800-soc van Qualcomm. Net als bij de Nexus 4 zou LG de fabrikant zijn.

mems-camera

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Jammer dat Tweakers naar Androidworld.IT linked, terwijl mijn site (van Nederlandse origine dus ; ) de eigenlijke bron is. Ik heb zojuist nog 2 extra plaatjes toegevoegd, er zijn experts die eraan twijfelen en ik zal dus mijn best doen zoveel mogelijk informatie over de camera te plaatsen om te zien OF het hem wel is, en zo niet, welke dan wel:

http://www.myce.com/news/...the-nexus-5-camera-69032/

Dus camera experts, kom maar op ;)
AndroidAuthority twijfelt of het wel degelijk om een MEMS camera gaat. De code voor de camera 'IMX179' wordt inderdaad voor bepaalde versies van de MEMS camera gebruikt. Echter: de Meizu MX3 gebruikt ook een camera met id 'IMX179', maar er kon geen informatie gevonden worden dat dit een MEMS camera betrof. En zo'n 'belangrijk detail' laat je meestal er niet uit.

Ook is de MEMS camera duur: het kost $25 dollar per 10.000 stuks. De camera van de Note3 kost $15 dollar. Hoewel het niet per se opnieuw hoeft te zijn, wilt Google denk ik wel een lage prijsstrategie hanteren voor de Nexus lijn. En met zo'n dure camera wordt dat niet makkelijker.

Ik hoop dat het een MEMS camera betreft, zeker omdat (iemand uit) Google zei dat ze dit jaar gaan focussen op de camera(kwaliteit).

[Reactie gewijzigd door chengbondkwok op 2 oktober 2013 19:53]

Dat klopt, is ook goede feedback, iets om nader naar te kijken.
Geachte Redactie

Je kunt het daar even proberen? Bedankt voor al het nieuws! :)

[Reactie gewijzigd door Kees_frl op 2 oktober 2013 19:27]

Dank je, gedaan ;)
Het blijft me verbazen dat dit soort technologiŽn eerst in mobieltjes komen voordat ze de camera markt betreden... Ik wacht ook nog steeds op een HDR modus voor simpele point&shoot camera's... :/
Dat is niet heel verbazingwekkend als je je realiseert dat in het algemeen bijna alle nieuwe sensortechnieken eerst bij kleine sensoren zijn toegepast. En dat komt simpelweg weer door :
  • gigantische volume van de markt (R&D beter uit te smeren)
  • kleinere sensor drukt vaak ontwikkelings- en implementatiekosten nieuwe technieken (zie ook LCD en AMOLED ontwikkelingen)
  • minder scherptediepte bij kleine sensoren (of eigenlijk vanwege klein fysiek diafragma) vergemakkelijkt implementatie van deze specifieke techniek
  • kleinere pixels hebben meer baat bij nieuwe technieken om efficiŽntie verliezen (o.a. door "wiring") te compenseren
  • etc.
En de mobiele markt is nu veruit de grootste als het gaat om beeldsensoren, plus de ontwikkelingen gaan relatief sneller door korte periodes tussen opťťnvolgende modellen en keiharde concurrentie.

Overigens zijn er al wel enkele compactcamera's met HDR functies.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 2 oktober 2013 18:50]

En als toevoeging: bestandsgrootte. DSLRs kunnen per stuk forse bestanden uitspugen. Als er dan ook nog eens 20 tegelijk gemaakt moeten worden dan is dat een enorme belasting.
De Lytro is er al een tijdje. Maar het is inderdaad vreemd dat het nog niet in de mik 'n druk cameras of instap dslrs zit, en mogelijk wel in een telefoon.
Lytro werkt zover ik weet met een volledig andere techniek, het is namelijk een lightfield camera, waarbij niet alleen het licht wordt geregistreerd, maar ook de invallende hoek van het licht. Dat is qua principe heel anders dan gewoon veel foto's maken met verschillende focale afstanden.

Dit is een leuk extratje voor een mobiele camera, maar heeft waarschijnlijk niet veel meerwaarde. En waarschijnlijk zal het hier, in tegenstelling tot de Lytro, wel merkbaar meer tijd kosten om een foto op deze manier te maken (buiten dat het ook minder tijd kost omdat je niet hoeft te focussen).

Ook zal je niet alle opties hebben van een lightfield camera. Perspective shift zit er denk ik dus niet in.
Waarom worden die foto's met verschillende focus-afstand niet automatisch in software gecombineerd tot 1 foto? En waarom kan de camera niet meerdere scherpe foto's combineren tot 1 nog veel scherpere foto?

Volgens mij is er veel meer uit software te halen dan ze nu met hardware proberen te doen.
Omdat scherptediepte een creatieve keuze is van de fotograaf. Maximale scherpte is niet altijd automatisch het beste. Sterker nog, het omgekeerde is vaak waar. Kijk naar een lading topfotos en je zult zien dat het merendeel juist niet alles scherp heeft.
Kijk naar een lading topfotos en je zult zien dat het merendeel juist niet alles scherp heeft.
Dat verschilt nogal. :) In commerciŽle fotografie zie je vaak een grote scherptediepte, en word er op andere manieren een 'focal point' gecreŽerd.
Klopt dit zie je vaak terug bij foto's van top kwaliteit als voor beeld dat een gras vlakte scherp gesteld is en je grassprietjes haast kunt tellen en bergen op de achtergrond in een veel minder scherp beeldje te bekijken zijn op een foto
Een foto kan veel mooier zijn als bepaalde delen juist niet in focus zijn, bvb
Dat zegt waarschijnlijk iets over de kwaliteit van de techniek op dit moment. Een super gadget voor in een telefoon, onder de maat voor in een dslr.
Er zijn geloof ik twee methodes om achteraf scherp te stellen maar beide "filmen" door het hele focus bereik heen. De chip en de lens moeten dus zeer nauw samenwerken, anders werkt dit systeem niet.

Met een verwisselbare lens of grote sensor lukt niet niet. Mits er zo'n beest van een motor in zit dat al dat grote glas van de focusgroepen wel een een factie van een seconde het hele zoombereik door kan komen.

Maar voor een 1/3.2" sensor is dit dus wel te doen. (Litro was 1/2.7"?)

Voor alsnog dus een leuke gadget, maar iets wat onbetaalbaar zou zijn op een DLSR wat zowel de sensor als lens zou betreffen.

Even snel burst fotograferen met deze techniek aan zal hem niet worden en ik verwacht ook dat zelfs een snapdragon 400, 600 of 800 hier best wel even aan zullen moeten rekenen voordat je je final jpeg uit je foto hebt laten rollen.
maar de lytro is vrij low-res als ik me niet vergis. En gebruikt een vrij ongewoon formaat.
Dat klopt. Maar over het ongewone formaat:
Een Lytro bestand kan je niet zomaar 'afdrukken'. Met hun software stel je in waar het scherptepunt moet zijn, en dan exporteer je een JPG die je dan kan laten afdrukken of met andere niet-Lytro gebruikers kan delen.
Met deze MEMS camera zal dat ook het geval zijn. Al die verschillende focusafstanden in een bestand is ook geen normaal bekijkbaar plaatje.
Ik heb HDR op mijn point&shoot zitten, al noemen ze het bij Sony niet zo. Er is gewoon een soort slimme modus die meerdere foto's met verschillende belichting maakt (klinkt bekend, niet?). Daarnaast hebben ze nog de gewone slimme modus.
Sony DSC-WX9
De techniek die hier beschreven wordt, heeft niets met HDR te maken. Maar met het focussen op een voorwerp bijvoorbeeld.

Ow, ik zie nu pas dat je reageerde op een vorige post. Excuses.

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 2 oktober 2013 20:00]

In dit specifieke geval lijkt het mij alleen maar logisch dat deze techniek toegepast wordt op een smartphonecamera: het bliksemsnelle focussen gebeurt door de lens volledig naar voor & achter te bewegen tijdens enkele 1/100s van een seconde.

Als je kijkt naar een gemiddelde DSLR of compactcameralens dan zie onmiddellijk wat de fysieke beperking is: zo'n massa glas met dezelfde precisie en snelheid doen fluctueren is heel wat moeilijker.

Plus, natuurlijk het groter afzetmarktpotentiŽel.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 3 oktober 2013 00:26]

Omdat er op de mobieltjesmarkt simpelweg veel meer geld te verdienen valt, waardoor een investering in nieuwe technologie zich veel beter laat uitbetalen.
Een "echte" camera gebruik je om te fotograferen, en fotograferen doe je voordat je op de ontspanknop drukt. Je kunt beter iets meer tijd besteden voordat je op de knop drukt dan dat je achteraf veel meer tijd achter je PC aan het postprocessen bent.
Ik vind postprocessing hardstikke leuk. Dat plezier zou je me toch niet willen ontzeggen toch ;(
Ik wacht ook nog steeds op een HDR modus voor simpele point&shoot camera's..
Dat is er al jaren.
Bijvoorbeelde de Fujifilm camera's met een EXR sensor: http://www.fujifilmexr.com/
Daarin wordt in een shot een lange en korte belichting genomen met twee sets sensorpixels.
Veel beter dan de (bracketing) truuk van veel andere merken om snel twee foto's te nemen en die te 'mergen', waar eigenlijk niets mag bewegen.
Lytro kwam in 2011 met een camera bedoelt voor de consumer markt waarbij het ook mogelijk is om achteraf scherp te stellen.
Daarnaast schijnt Nokia ook met het een en ander op dit gebied bezig te zijn.
Ook op Androidworld: een filmpje en een wat uitgebreider artikel over hoe deze cameratechnologie werkt.

Ikzelf denk dat dit een hele mooie en vooral ook nuttige feature is voor de nexus 5, wat zeker het verlies van de 13 MP camera (zoals genoemd in geruchten) rechtvaardigt.
8MP is voor een mobieltje ruim zat (voor 99% van de gebruikers), dat zou ik op zich geen verlies noemen.
ik dacht dat we wel een beetje van de MP race afgestapt waren...
De echte mythe is degene die debiteert dat meer megapixels onzin zou zijn. Zie o.a. Nokia.
En de 13 MP Sony sensor heeft zich ook al aardig bewezen, zie bijv. S4.


Voor dezelfde output heb je gewoonweg meer mogelijkheden met meer MP om:
  • moirť effectief tegen te gaan
  • verscherpings artifacts te voorkomen
  • effectievere ruisreductie toe te passen
  • meer kleurinformatie, zeker bij Bayer sensoren
  • etc.
En als voetnoot, ruisprestaties voor een gegeven afbeeldingsgrootte an sich (vůůr bewerking, jpeg conversie algoritmes hebben uiteraard ook een aanzienlijke invloed) hangen met name af van sensorgrootte, niet zozeer het aantal MP.
Natuurlijk is meer MP op zich nuttig, maar er zijn grotere stappen te maken qua kwaliteit dan het aantal MP's alleen. Als iemand zegt dat een 8mp fototoestel een verlies betekent t.o.v. een 13mp toestel, dan mist hij toch iets...

De fysieke grootte van de pixels (en dus sensor) kan meer invloed hebben dan zoveel mogelijk MP's op een sensortje plakken...
Natuurlijk weet ik ook wel dat megapixels niet alles zijn en dat ze zelfs kunnen zorgen voor minder goede opnames. Toch zegt het wel Ūets over de kwaliteit van de foto's. Verder deel ik je mening dat het verlies van MP gerechtvaardigd is als er een verbetering van de camera voor terug komt, wat ik in mijn eerste post naar mijn mening toch ook wel duidelijk heb gemaakt?
Je hebt gelijk natuurlijk. Maar wanneer ik kijk naar de camera van de HTC One met 4 mp tegenover de HTC One X met 8 mp merk je duidelijk de volgende verschillen op:
- inzoomen zorgt bij de HTC One X al na twee keer voor duidelijk minder scherpte, bij de One hoef je het in feite niet eens echt te proberen
- de One X vangt in gewoon daglicht meer detail dan de One

Dus nee, het zegt niet alles, maar bij lage mos (zeg tot 5 - op een telefoon voor alle duidelijkheid) heeft een 8 of 13 mp camera zeker een voordeel wanneer het aankomt op ruisonderdrukking en details.
De sensorgrootte heeft weinig te maken met de grootte van de pixels, dat is een verband dat te vaak onterecht wordt gesuggereerd.

Juist bij Bayer sensoren kan op dit moment nog steeds redelijk winst worden geboekt door de resolutie te vergroten, omdat er relatief veel kleurinformatie verloren gaat. De efficiŽntie ligt zelfs bij sensoren in mobieltjes al op topniveau, vergelijkbaar met high end DSLR sensoren. Voor Bayer sensoren dicht bij het maximum haalbare, kortom, daar valt weinig extra winst te boeken. Dan moet je al aan totaal nieuwe technieken gaan denken (non Bayer), die weer andere nadelen met zich meedragen.

Een 13MP, 20 MP, of 40 MP camera is ceteris paribus ook tot betere resultaten in staat op 5 of 8MP, dan een native 5 of 8 MP camera.

Jarenlang is met name uitleessnelheid, de buffer en processorsnelheid ťťn van de grootste beperkende factoren geweest als het gaat om de extra data die meer MP met zich meebrengt, maar dat is bij de "powerhouses" van nu zelfs in mobieltjes geen issue meer.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 3 oktober 2013 01:09]

En....crop mogelijkheden.
Uiteraard, ik ging dan ook uit van dezelfde afbeeldingsgrootte, aangezien crop- en evt. uitvergrotingsmogelijkheden (als de extra data dat toelaat) redelijk vanzelfsprekend zijn.
Het voordeel van de 13MP camera in de LG G2, was dat er OIS aanwezig was. Volgens mij heeft deze cameramodule dat niet.
Hier had ik al eens eerder wat over gelezen. Nu is de technologie breder toepasbaar geworden.

-----
Nieuwe cameratechniek laat fotograaf achteraf focussen

nieuws: Nieuwe cameratechniek laat fotograaf achteraf focussen
-----
Dit is een geheel andere techniek dan die van de Lytro. Ik dacht aanvankelijk ook aan de Lytro techniek bij het lezen van de kop maar kon me al niet voorstellen dat dat in een telefoon zou passen.
Nee dit is niet hetzelfde als een Lytro(Light-field) camera. Daar waar Lytro een lens array gebruikt om informatie uit de pixels te halen schiet deze techniek gewoon een x aantal fotos waar jij dan achter af de beste uit kiest. Een soort burst mode voor diepte.
Automatische HDR op compact camera's is ook niet alles hoor, zelf doen krijg je echt 100x betere resultaten, kost je wel iets meer moeite, maar betere foto's
Voordeel van deze technologie is dan ook niet alleen de snelheid van het automatisch scherpstellen, maar ook dat je achteraf kan scherpstellen (zoals ook in het artikel vermeld).
HDR gaat niet per se om scherpte. het kan wel, maar HDR wordt vooral gebruikt om verschillen tussen licht en donker groot te maken of bepaalde kleuren uit de foto te laten springen (of combinatie hiervan)
Doorgaans worden bij HDR de verschillen tussen licht en donker juist (lokaal) verkleind.

Meestal ook omdat de scene die gefotografeerd wordt een groter dynamisch bereik heeft dan de camera in 1 foto kan opslaan en/of het uitput medium kan weergeven.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 2 oktober 2013 18:49]

HDR bestaat al jaren lang, het heet officieel bracketing (onderbelichting, normale belichting en overbelichting) vervolgens combineren ze dit.

Bij de meeste camera's kan je bracketing gewoon instellen zodat er drie foto's achter elkaar genomen (bij voorkeur op statief) en met HDR software kan je dit tot 1 geheel maken.
Dat is niet helemaal accuraat. Bracketing betekent simpelweg meerdere fotos van dezelfde scene maken, waarbij een (of meerdere) aspecten variabel is. Dat hoeft niet per se de exposure te zijn. Als het de exposure is, dan is het HDR, maar ik kan net zo goed een bracket maken op basis van een andere variabele. En dat is het gewoon een bracket, en geen HDR.
Ik zeg ook HDR is bracketing, ik zeg niet dat bracketing HDR is.
Klopt, in camera vergemakkelijkt e.e.a. voor degene met minder geduld, maar werkt bij een aantal nieuwe camera's ook sneller (binnen tienden van seconden 3 of meer foto's), waardoor (mede dankzij slimme software die voor de PC ook te vinden is) zelfs scenes met bewegende beelden en foto's zonder statief nog met succes kunnen worden verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 2 oktober 2013 23:59]

Als dat voor de gehele foto is, dan is dit een goede ontwikkeling.
Ik hoop ten zeerste dat er minimaal een 32GB versie van uit gaat komen, liever nog een 64GB versie.
Of kom gewoon is met geheugen-expansiemogelijkheden Google, niet alles kan en gaat via 'The Cloud'

Leuk dat je daaraan vast blijft (willen) houden, maar bij Samsung / Sony kan het toch ook!
Geef de consument gewoon de keuze, 16GB / 32GB / 64GB / 128GB of meer, of MicroSD!

Gebruik je het niet, top, koop je de goedkoopste versie, wil je meer, heb je tenminste de keuze!

Tevens mag ik hopen dat het toestel er niet zo uit gaat zien:
http://cdn.androidcentral...37/nexus-51-650x365_0.jpg

Dat lijkt imho wel op een ZTE Blade en oogt helemaal niet chique (t.o.v. de Nexus 4) Kom maar op!
Als Google dat doet snijdt het zichzelf op 2 manieren in de vingers. Het neemt dan een belangrijke USP van de partners weg, en drukt ze zo uit de markt. Op de korte termijn is dat misschien leuk, maar waarschijnlijk is het toch strategischer om Samsung e.d. gewoon de ruimte te geven. In de tweede plaats inderdaad het focussen op Play, door dat te doen kunnen ze een lage aankoopprijs mogelijk maken.
Toch erg mooi dit :) Hopen dat dit niet ten koste gaat van de andere eigenschappen van de foto.
Nu maar hooen dat hij snel komt. Ik ben toe aan een nieuwe telefoon en dit zou hem kunnen worden. De cameratechniek lijkt me erg handig. Ik hoop dat de camera verder ook erg goed wordt.
Wel tot gevolg dat foto's met weinig licht vrij slecht worden.