Tim Cook: auto is 'key focus' voor Apple

Bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers van Apple heeft ceo Tim Cook aangegeven dat het hebben van 'iets' voor de auto voor Apple 'key focus' is. Apple heeft tot nu toe alleen 'iOS in the car', een functie van iOS 7, maar of Apple met meer bezig is, is niet duidelijk.

Tim Cook noemt het gebruik van iOS in auto's 'erg belangrijk voor Apple'. Apples hardware en software in auto's moet volgens de topman onderdeel van Apples ecosysteem worden, net als de App Store en iTunes. "Ik denk dat Apple dit beter kan doen dan wie dan ook", aldus de directeur van Apple.

De fabrikant is al bezig met het maken van software voor in de auto: met behulp van de functie 'iOS in the car' kunnen daarvoor geschikt gemaakte auto's met een iPhone 5 en iOS 7 communiceren. Het beeldscherm in de auto kan dankzij de verbinding met de iPhone navigatie weergeven, maar kan ook gebruikt worden om muziek mee af te spelen, berichten te versturen, of om telefoongesprekken mee te voeren. De bediening kan op twee manieren verlopen; via de knoppen in de auto zelf, of via 'Siri Eyes Free', het stembesturingssysteem van Apple.

Het is onduidelijk of Cook alleen hierop doelde: de functie is namelijk al aangekondigd en had dus genoemd kunnen worden. Er zijn verder geen geruchten over producten van Apple voor in de auto.

iOS in the car iOS in the car iOS in the car iOS in the car iOS in the car

Door Jelle Stuip

Redacteur

24-07-2013 • 12:11

178 Linkedin

Reacties (178)

178
152
105
16
0
4
Wijzig sortering
Met hun maps incidentje van laatst hebben ze in ieder geval al een stap in de goede richting gezet. Wekt echt vertrouwen!

Al vallen de overnames van HopStop en Locationary nu wel op hun plaats.

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 24 juli 2013 12:16]

En misschien is het toeval, maar wel grappig om dit te lezen enkele weken nadat Google Maps voor Android helemaal is omgegooid en nu Google Navigation (of hoe heette die stand-alone app ook) heeft geïntegreerd.

Voor mijn gevoel zit Apple toch best op Google te letten, een soort het tegenovergestelde van hoe Jobs het benoemde. Ik denk dat Steve "Thermonuclear" Jobs vooral teleurgesteld (lees: boos) was om het feit dat er zo snel een tweede speler kwam op een markt die unprecedented was. Een markt die hij voor zijn gevoel* single-handedly op de juiste manier inschatte, maar toch moest zien dat Google het zo goed en origineel deed. Hij hoopte waarschijnlijk op een gelijkend succes als toen ze de WIMP-interface van Xerox overnamen. Xerox had geen idee (en geen belangstelling) hoe populair zo'n GUI voor de gewone man zou zijn. Jobs zag dat heel goed, en het duurde jaren voordat de andere spelers op dat niveau zaten.

(* Android was al opgericht in 2003, iOS kwam uit in 2007, maar dat terzijde)

Tim Cook is een heel stuk vriendelijker. Hij klinkt een stuk vriendelijker. En we horen nu voor het eerst afentoe aankondigingen van de richting waarin gevaren wordt. Zoals dit nieuwsartikel. Zoals die nieuwe look van de Mac Pro. Lijkt me koeltechnisch best vet. Moederbord in drie stukken en koelen vanuit het midden. Zo zie ik ze het liefst, innovatief.

Maar zou deze openheid enthousiasme zijn, of een truukje om alvast zeker te zijn dat je de eerste bent met een idee?

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 24 juli 2013 13:57]

De reden waarom Steve Jobs zo boos was op Google was omdat Eric Schmidt destijds in de raad van commissarissen van Apple zat. Hij wist dus al lang van het bestaan van de iPhone af voordat deze werd gepresenteerd, waarschijnlijk inclusief details over het OS. Jobs voelde zich dus verraden door Schmidt toen zij ineens met een mobiel OS kwamen dat toch wel erg leek op iOS.
(* Android was al opgericht in 2003, iOS kwam uit in 2007, maar dat terzijde)

Dat is flauw. Android was in eerste instantie bedoeld als os voor digitale camera's. Google had Android in 2003 nog niet gekocht en pas na 2007 werd Android totaal omgegooid naar de iOS-look-and-feel.
Als Android al ergens op leek dan is het Window Mobile. Dat was namelijk ook de concurrentie toen Android ontwikkeld werd. iPhone bestond nog helemaal niet.

Die iOS "look en feel" komt rechtstreeks van PalmOS. iOS heeft identiek het start scherm met een matrix app icoontjes wat PalmOS ook heeft en dan 4 vaste icoontjes eronder.

Android heeft nuttige informatie op het homescreen analoog zoals WM dat had met het Today screen. De apps zitten in een app drawer zoals WM dat ook had.
iOS look and feel? pardon? Een grid met icoontjes is natuurlijk een iOS innovatie.
Lattitude is geintergreerd. Navigation was al geintegreerd
Onjuist. Navigation was tot voor kort een stand-alone app, die wel vanuit Maps kon worden gestart. En Latitude is juist weg. En de hele look en feel en UX van Maps is sinds ~3 weken geleden anders.

Google:
Hello, Earlier today, we announced that Google Latitude is no longer part of the Google Maps app, and we're retiring Latitude on August 9, 2013. This means that after August 9, your Latitude friends list will be deleted and you'll lose the ability to share your location with them.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 24 juli 2013 14:01]

Anoniem: 315662
@Redsandro24 juli 2013 14:30
het was een app die naast maps een icoontje had, maar hij werd samen met maps geïnstalleerd en kon niet apart worden geïnstalleerd. niet echt stand-alone dus.
Ah ok dat wist ik niet. Kwam met Gapps, leek gewoon een stand-alone app. Als je vanuit Google Maps kwam moest ie zelfs opnieuw laden. Maar ik snap ook wel dat ze een stuk van de backend sharen. Veel overlap immers.
Wel juist dus, maar dat had je hopelijk inmiddels begrepen. Wel lekker dat ik dan weer een - aan mijn broek heb. van tweakers zou je toch verwachten dat ze beter op de hoogte zijn ...

TomTom kun je ook in kaart modus en navigatie modus draaien.
Alsof Google Maps in het begin perfect was, en waar was iedereen toen de Google Maps 3D feature ook de gebouwen en straten gaar toonde?
Echter google maps kwam als nieuwe dienst, waarbij apple maps een prima functionerende app verving.
Bij google maps ging je van niets naar iets, bij apple ging je van prima naar een stuk minder in veel gevallen..
Anoniem: 154887
@Fly-guy24 juli 2013 16:03
Euh... Dus jij kon navigeren met turn-by-turn met de Google Maps app alvorens Apple met hun opvolger kwam...
Een van de redenen dat Apple met een alternatief is gekomen is omdat Google niet genoeg aandacht gaf aan de iOS app.
Euh... Dus jij kon navigeren met turn-by-turn met de Google Maps app alvorens Apple met hun opvolger kwam...
Wel in de versie die toen al op Android toestellen draaide.


-1: Ongewenst
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker"???

Uhm... sorry als ik iemand heb beledigd door een feit toe te voegen aan de discussie?

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 24 juli 2013 16:41]

Die fouten waren niet zo dramatisch als bij Apple hoor! Dat was op sommige punten gewoon gevaarlijk!
Ja, want mensen denken zelf niet meer na, helaas.

Wat ik triest vind is te zien op de 4e foto: Work: frequent destination. Als je na een paar keer nog steeds niet weet hoe je op je werk moet komen. Dát is toch best wel triest.
Anoniem: 120539
@sypie24 juli 2013 13:58
Ook op trajecten waar je vaker rijdt (zoals woon-werk als je op een vaste werkplek werkt) kan het nuttig zijn om navigatie aan te hebben; de meer uitgebreide systemen geven nl. ook informatie over de verkeersdrukte, mogelijke wegblokkades, onveilige situaties en eventuele verkeerscontroles.
Bovendien geeft de GPS van een navigatiesysteem of telefoon vaak een betrouwbaardere snelheid aan dan de naald van de auto, en is het op sommige systemen mogelijk om automatisch de gemiddelde snelheid uit te rekenen tijdens een trajectcontrole.
M.a.w.: best wat redenen om een navigatie-systeem aan te hebben ook al ken je de weg.
...Wat dacht je van vanaf verschillende locaties naar je werk gaan? En checken of er file staat of dat er dingen zijn afgesloten?

Hoe dan ook: Leuk dat ze bezig gaan voor de auto (en al zijn, met iOS 7), geen problemen mee. Volgens mij kunnen ze nog wel mooi gaan concurreren met Google op het gebied van Maps, is genoeg mee te doen.
Ik gebruik mijn nav dagelijks op woon-werk verkeer en dat is niet omdat ik niet weet hoe ik er moet komen, maar vanwege de file indicaties en "estimated time of arrival".

Dat jij dat misschien niet nodig vind is prima, maar ik heb er toch dagelijks plezier van.
Zelfs in de huidige Google Maps blijken deze gevaarlijke situaties nog voor te komen, dus Apple was daar niet de enige in. Aan de andere kant ben je natuurlijk een eenorme ... als je je leven aan dit soort app's ophangt.
Anoniem: 254370
@GateKeaper24 juli 2013 18:20
Tjah als ze een plek in de auto willen veroveren is maps wel essentieel. Uberhaupt is het een van de killerfeatures van smartphones. Ze moesten op een moment instappen en aangezien Google 5 jaar voorsprong had op het gebied van mapping is het niet verwonderlijk dat het niet meteen "on-par" was met Google maps. Mijn ervaring is overigens dat het wel erg fijn werkt en dat er constant verbeteringen zijn.
Die achterstand lopen ze dus wel in en ondertussen spekken ze niet langer de kas van Google, welke in mijn ogen de grootste concurrent is op dit moment.
Dit is wel echt nieuws met een enorm hoog gaap-gehalte. Komt Apple nu werkelijk nog met een TomTom variant met veel 'innovatieve' toevoegingen, in het jaar 2013?

Ik krijg toch steeds meer het gevoel dat men bij Apple door de ideetjes heen is om als melkkoe te gebruiken.
Het is functionaliteit die we nu niet hebben, maar velen graag zouden willen hebben. Ik gebruik mijn Iphone nu in een carkit houder zodat ik de functionaliteit van mijn Iphone beschikbaar heb in mijn auto, omdat de functionaliteit van de boordcomputers in auto's antiek zijn.

Feitelijk regelt Apple nu wat die autofabrikanten jaren geleden al hadden moeten regelen. Het is toch belachelijk dat je 1200 tot 5000 euro kwijt bent voor een boordcomputer die minder kan dan de gemiddelde smartphone van 200 euro. Dat is triest en geld klopperij.

Ik wil integratie tussen mijn smartphone en mijn auto zodat ik al mijn muziek tot mijn beschikking heb ongeacht waar ik rij. Ik wil dat mijn auto mij automatisch naar mijn bestemming navigeert op basis van mijn agenda afspraken, op het moment dat ik de auto in stap. Ik wil stem gestuurd kunnen bellen. Ik wil dat mijn navigatie altijd up-to-date is en rekening houdt met file en verkeers informatie van alle mogelijke bronnen, en flitsers. Ik wil dat mijn passagiers al mijn media kunnen bekijken op de displays die ze voor hun neus hebben zonder dat ik met antieke media moet gaan klooien.

Al dat doe ik nu via mijn iphone. echter op het touch schermpje van mijn iphone, inplaats van gewoon op mijn heads-up display.
Klopt volledig en ik kan het niet méér eens zijn.

Maar je begrijpt dat de automerken niet al te happig zullen zijn om ook daadwerkelijk een samenwerking aan te gaan met Apple (of Blackberry, TomTom, Microsoft,...) om hun boordcomputers te vervangen door een van deze. Zoals je zegt worden ze voor grof geld verkocht bij nieuwe wagens waar de automerken ook een groot deel van hun winst uit sprokkelen. De opties bij de wagen zijn goud voor de automerken.

Die melkkoe 'boordcomputer/GPS/Entertainment-unit' vervangen door een goedkopere variant waarbij ze nog aan een 2e instantie (Apple,Blackberry, TomTom,...) moeten betalen is geen stap die ik ze snel zie maken. TomTom is er al langer mee bezig en ik zie hun systemen slechts bij enkele Renaults en Mazda's. Vooral de duurdere merken zullen ze links laten liggen vrees ik, ook al betekend het een betere ervaring voor de consument. Maarja, de wil van de consument haalt het zelden in de businesswereld, wat het meest opbrengt telt.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 24 juli 2013 13:34]

Natuurlijk wel. Microsoft is al een tijdje met Ford bezig (SYNC), en er zijn ook al andere merken (Nissan en nog een paar) die Google's 'Send to Car' ondersteunen (waarmee je bijv. vanaf de bank thuis alvast een routebeschrijving naar je auto kunt sturen).

Dus het komt wel, langzamerhand. Apple is dus eigenlijk de 'laatste' die nu ook iets wil doen.
Ik snap het niet helemaal, maar wellicht dat dat komt omdat ik (nog) geen auto heb, maar wat zou dit apparaat dan vervangen? Waarom zou ik een boordcomputer willen én een telefoon die hetzelfde kunnen? Simpelweg je telefoon in een carkit duwen en verbinden met power en de radio is voldoende lijkt me. Wellicht dat er nog iets gewonnen kan worden dat de volume/tracktoetsen van de auto op de telefoon kunnen reageren.

Ik denk dat er wellicht innovatie gaat komen vanuit Apple om dingen van de telefoon op de voorruit te projecteren, dat zou wel een wezenlijk verschil maken lijkt me zo.

Toch zie ik niet echt meerwaarde van iOS in een auto. Autorijden en iets met je telefoon doen is gewoon geen goede combinatie, het lijkt me beter om het gewoon bij autorijden te houden...

[Reactie gewijzigd door Eypo op 24 juli 2013 16:11]

Weet wel dat de meeste autofabrikanten al een systeem gebruiken gebaseerd op BlackBerry's QNX systeem. Hetzelfde systeem waarop BB 10 is gebouwd.

Onder deze gebruikers zitten:
Audi, BMW, Chrysler, GM, Hyundai, Land Rover Range Rover, Porsche en als laatste Renault Samsung.
Voor de duidelijkheid, dit zijn niet alle autofabrikanten die QNX gebruiken, het is maar een greep uit de grotere merken.

En een impressie filmpje over wat er bedacht kan worden met QNX in de auto:
http://youtu.be/wY9AzUfSdKU

short note: Apple is een partner van QNX, dus auto's welke gebruik maken van QNX als systeem, zijn ook compatible met apple producten.
Eindelijk iemand die het begrijpt. Helemaal mee eens.

Leuk al die boorcomputers in Auto's, leuk als ze nieuw zijn. Maar wat heb je eraan als ze een paar jaar oud zijn. Voor een prijs van nieuwe navigatiesoftware op een 2e hands auto kun je ook een compleet nieuwe tomtom kopen. Welke gek gaat er dan een nieuwe navigatie DVD kopen? En voor de prijs van nieuwe navigatie in een nieuwe kun je jarenlang ieder jaar een nieuwe tomtom kopen.

En dan heb ik het nog niet eens over als die auto's van een jaar of 6 oud, waar je op de volledige geïntegreerde audio installatie alleen maar CD's kunt afspelen, zonder te kunnen upgraden.
Maar een flauwe en populistische visie van hoe Apple zou denken hoor. Een bedrijf als Apple kijkt naar markten waar vele mensen dagelijks mee geconfronteerd worden maar nog jaren achterlopen op de wereld van vandaag. Ten tweede zijn zulke markten (indien deze niet in het vaarwater van Apple's reeds bestaande producten liggen) een kans om naar uit te breiden en een groter ecosysteem op te stellen in combinatie met Apple's reeds bestaande producten.

Dan bedenk je wel markten zoals televisies (of als je het ruimer bekijkt: media-distributie) en boordcomputers. Niet onlogisch dat Apple zulke markten dus uitkiest. Het is dus niet omdat er grof geld mee te verdienen valt, het is omdat daar nog véél innovatie kan plaatsvinden waarbij Apple's reeds bestaande producten ook goed bij varen (vergroting ecosysteem). Hetzelfde kan gelden voor bedrijven als Google, Microsoft, Blackberry,... die ook met wagens bezig zijn (zoals al eerder in de comments vermeld staat).

Indirect komt het er dus wel op neer om meer winst te maken, maar is dat niet ieders' bedrijf doel?

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 24 juli 2013 13:45]

Sorry hoor, maar je geloof in Apple-idealisme is te groot om aan voorbij te gaan.
Vooral dat stukje "Het is dus niet dat er grof geld mee te verdienen valt". Oh nee, dat zal het niet zijn. Maar wel ervoor zorgen dat ze al standaard in een auto meegeleverd worden zodat de consument geen keuze heeft. Vendor lockin heet zo iets en reken maar dat dat VOORAL is om geld te verdienen.
Niks idealistisch dat Apple ons wel even wil helpen met het overbruggen van jarenlange technische achterstand.
Apple heeft op mensen als jij blijkbaar de invloed de boodschap zo weten te draaien dat zij hier de grote heiland zijn, terwijl (eens te meer) andere bedrijven al lang en breed met dezelfde zaken bezig zijn.
Wat moeten ze dan doen om jou tevreden te krijgen? Verdwijnen? Ze maken iets, zetten er een prijskaartje op en jij krijgt *de mogelijkheid* om het te kopen. Niks moet. Ik kan bijvoorbeeld de keuze maken om een nieuwe auto te kopen, maar dat vind ik veel te duur. Gevolg: ik koop geen auto, zonder andere mensen die dat wel doen af te vallen. Sterker nog, ik moedig iedereen om me heen aan om juist wél een auto te kopen, zodat er genoeg occasions overblijven (en bijkomen!) voor een fatsoenlijke prijs ;-).
Anoniem: 181786
@Vayra24 juli 2013 12:30
Het gevoel dat Apple door de ideetjes heen is hadden vele Tweakers al bij de aankondiging van de iPod daarna iPhone en daarna ook bij de iPad. Het gevoel op een site als Tweakers zegt dus niet zo heel veel en vooral niet als het ook nog eens Apple betreft.

Apple zal wel weer een nieuwe markt aanboren en er succesvol in zijn. En de andere fabrikanten stonden erbij en keken er naar om vervolgens pas tijden later met een passend antwoord te komen.
Nieuwe markt? Voor de iPhone had je al mobiele telefoons, voor de ipad had je al tablets...Ik zeg niet dat Apple het niet goed heeft gedaan (alhoewel ze mij niet als klant hebben) maar je gaat een beetje ver met je Apple verheerlijking. Het is maar de vraag of ze zonder Steve nog in staat om dezelfde successen te boeken. Wat je zegt, het gevoel op een site als Tweakers zegt niet zo heel veel.

Het is op zich wel goed nieuws want de andere keuze straks is de Google auto. iAuto of Google auto, wil je meer keuze? Ach er komt vast ook een MS-Auto. Dan maken ze ook meteen een nieuwe interface zodat je op je desktop een stuur en pedalen nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen gebruiken.
Apple is misschien niet de eerste, maar maakt het wel makkelijk bruikbaar en laagdrempelig voor digibeten. Ik had een smartphone, met windows mobile 6 ofzo. Wat een draak van een apparaat, met dat stomme pennetje. Ik voelde me goed bekocht toen ik even daarna de eerste iPhone in handen had. Zó moet het dus! Niet revolutionair, maar gewoon nagedacht over hoe de gebruiker ermee om wil gaan.

Idem met de iPad: ik gebruik hem omdat ik 'm kado gekregen heb, maar merk dat de laptop een laagje stof vangt in een slaapkamer.

Je hoeft niet de eerste of de snelste te zin. Je hebt een bedrijfscultuur en bedrijfsprocessen nodig die de klantervaring centraal stellen. En je moet de timing juist aanvoelen...

@ MS-Auto: :D
Anoniem: 614
@Testert24 juli 2013 16:41
Welkom in 2013. Het is al even Windows Phone.
En microsoft in de auto? Al in heel veel auto's. Direct van merk: oa. Ford met Sync en in losse installaties zoals bijvoorbeeld Pioneer AVIC's.
En waarbij de meesten auto's ook nog mapping software van NavTeq=Nokia gebruiken. Werkt blijkbaar zo goed dat je de meesten daar geen weet van hebben ;)
QNX heeft in die sector echt straatlengtes voorsprong omdat QNX daar al jarenlang in actief is, tot volle tevredenheid van het gros van de eindgebruikers. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier: http://qnxauto.blogspot.nl/search/label/QNX%20CAR
Bruikbaarheid is niet alleen voor digitbeten bedoeld. Ik ben alles behalve digibeet (werk in de informatica) en ook ik wil graag een bruikbaar en overzichtelijk apparaat, om de simpele reden dat ik geen tijd heb om met het OS zelf te knoeien, ik gebruik het OS om produktief te zijn, niet om mijn tijd in het OS zelf te verdoen.

Ik vind het dus een misvatting dat techneuten graag ingewikkelde en moeilijk bruikbare apparaten willen.
windows mobile 6 dat is al ff geleden tegenwoordig is er windows Phone en dat werkt toch net ff anders
Er is al een MS-Auto; Blue and Me. En geheel in MS stijl zuigt dit aan alle kanten. Dus er is nog heel wat te verbeteren voor Apple en Google. En dan heb ik tenminste geen Windows logootje meer op mn stuur.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 24 juli 2013 13:50]

.... Het is maar de vraag of ze zonder Steve nog in staat om dezelfde successen te boeken....
Ik vrees het ergste. Voorheen kwam Apple pas met een aankondiging wanneer het product perfect in orde was en wist zo meerdermaals de markt te verassen en een nieuwe richting te geven.

Dat ze nu al met nieuws komen lang voordat ze het eindproduct hebben is voor mij een duister teken aan de wand.
Anoniem: 419371
@jrfloor24 juli 2013 23:05
Ik wil een auto waar ik bepaal wat er draait en niet anders om! Ik begin langzaam een beetje apple moe te worden,tegenwoordig is alles apple voorbereid!
MS automotive: http://www.microsoft.com/...mbedded-automotive-7.aspx
MS ford mustang http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2401997,00.asp

Het is leuk dat Apple hetzelfde wilt als MS die er al jaren mee bezig is. Toch heb ik nog altijd de twijfels over apples navigatie en stemherkenning wat na mijn ervaringen en opgevangen verhalen zwaar tegenvalt vergeleken concurrentie.

@Thorgrem
Uhm het slagen van dit soort producten begint meestal dankzij mensen als tweakers. Mensen die nergens verstand van hebben op dit gebied die vragen meestal advies bij mensen die er wel verstand van hebben.
Op dit gebied telt de mening van een tweaker juist wel. Op het moment toen de iphone3 uitkwam stonden de meeste tweakers er juist wel om te springen er 1 te halen: het was een toestel die een stuk beter aansloot vergeleken de concurrentie. Dat de concurrentie Apple al snel ingehaald had werd ook vertaald door de tweakers.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 24 juli 2013 13:18]

Blackberry (QNX) is anders al langer bezig met "connected cars": http://www.digitaltrends....ckberry-has-a-head-start/
Apple was er ook al voordat RIM QNX had bemachtigd ermee bezig zoals intergratie van een Mac-mini in een auto hoewel we daar weinig tot niets van horen maar hier waren ze al een aantal jaren terug mee bezig.
QNX is inderdaad al jarenlang actief op dit gebied (was zo ongeveer de grondlegger daarin) en met succes, getuige o.a. de volgende 2 artikelen:

http://tech.fortune.cnn.c...y-that-controls-your-car/
http://www.reuters.com/ar...Bw236087a+100+BSW20130723
Anoniem: 181786
@Karel VH24 juli 2013 16:11
Creative en nog een ander speler waren ook al heel wat langer bezig met MP3 spelers, een dozijn aan telefoonfabrikanten waren ook al jaren bezig met smartphones en ook computerfabrikanten waren al jaren bezig met tablets. Apple kwam, zag en overwon met goed uitgedachte apparaten inclusief gestroomlijnde software.

Ik heb er geen enkele twijfel oer dat er nog vele kansen en mogelijkheden zijn voor Apple om zich aan te wagen. De autoindustrie is er slechts 1 van.
Apple zal wel weer een nieuwe markt aanboren en er succesvol in zijn.
Wellicht heb je gelijk. Aan de andere kant is algemeen bekend dat Google hard op weg is om een zelfsturende auto te produceren. De verwachtingen zijn hoog, dus Apple moet echt met iets opmerkelijks komen willen ze goed ontvangen worden.

Daarnaast denk ik dat aan de user-interface van navigatie-software al zo veel is ge-researched dat er niet echt substantieel winst te behalen valt qua gebruiksgemak.
Vraag me af of ze de autofabrikanten goed mee krijgen.
Want, stel dat je mogelijke koper geen iphone heeft. Dan is gelijk het hele ingebouwde systeem waardeloos en moet ik als koper kiezen:
a) het systeem laten vervangen door een andere, wat extra geld kost
b) een andere auto kopen die ook voldoet aan mijn eisen en een systeem heeft dat gewoon met alle telefoons overweg kan.
Ja, of je geeft gewoon een iPhone cadeau bij een auto...
En wat als diegene geen iPhone wil gebruiken, om wat voor reden dan ook? De meeste mensen die een iPhone (of iPad) willen hebben zullen inmiddels al wel zo'n ding hebben. En veel mensen die een ander soort toestel hebben, hebben bewust daarvoor gekozen omdat het voor hun bepaalde voordelen heeft of bepaalde nadelen niet heeft.

Een iPhone meeleveren als het systeem enkel of vooral met Apple spul gekoppeld (Apple kennende: aannemelijk) functioneert, hoeft dus niet perse potentieel geïnteresseerden in een auto over de streep te trekken.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 24 juli 2013 16:59]

maar dat gaat dus zeker problemen opleveren want dat is koppelverkoop en daar zal Europa niet blij mee zijn. en ook niet de concurentie , google en ms.
Het zal dan ook niet om alleen navigatie gaan, maar ook de rest van iOS neem ik aan. Voice input, notificaties, video bekijken, muziek luisteren, audio boeken, enz.
Als TomTom (qua simpliciteit en gebruiksgemak vergelijkbaar met Apple, al lijk het maybe vergezocht) het maar mondjes maat voor elkaar krijgt om autoproducenten aan zich te binden, waarom zou Apple daar dan wel in slagen?

En op welke automerken gaan ze zich focussen dan? Als je naar de high-end prijzen kijkt van Apple hoef je niet te verwachten dat je dit in je Opel of Toyota gaat terug vinden?!

Ik vraag me dan ook af wat Steve hiervan zou vinden? Ik had een stap richting Domotica systemen eerder verwacht dan de stap naar auto's. Siri, please open my door, I'm to drunk to find my keys :)

Misschien interpreteer ik het wel helemaal verkeerd hoor.. mja Just my 2 cents.. :D
Anoniem: 419371
@BiLo24 juli 2013 23:10
Ik denk dat domotica nog te klein is,apple heeft er alleen een app voor! Als je een home server voor domotica ziet is het allemaal windows based!
Je geeft nu als voorbeeld hardware, welke wellicht succesvol zijn geweest maar op het gebied van een auto-appje zie ik niet echt een "nieuwe markt".
Het gevoel dat Apple door de ideetjes heen is hadden vele Tweakers al bij de aankondiging van de iPod daarna iPhone en daarna ook bij de iPad. Het gevoel op een site als Tweakers zegt dus niet zo heel veel en vooral niet als het ook nog eens Apple betreft.

Apple zal wel weer een nieuwe markt aanboren en er succesvol in zijn. En de andere fabrikanten stonden erbij en keken er naar om vervolgens pas tijden later met een passend antwoord te komen.
m.i. zijn dat allemaal dezelfde ideeën, 't enige waarin de ipod touch van een iphone verschilde was de mogelijkheid voor telefonie, sms, etc,. verder leken die dingen exact op elkaar, ook qua hardware. Essentially staken ze een simkaart in een mp3 speler en veroverden daarmee de wereld. Vervolgens maakten ze ook nog een variant met een groter scherm, alleen dan zonder belfunctionaliteit.

Dat zijn gewoon slimme, maar redelijk logische doorontwikkelingen op de originele ipod touch.


De logische stappen nu zouden daadwerkelijk flexibele schermen, connectiviteit met andere apparaten en wearables zijn, hetgeen precies is waar andere fabrikanten inmiddels óók aan werken.
Misschien is het slim om eerst af te wachten wat ze daadwerkelijk aan het maken zijn, voor er een oordeel over te vellen? Ik zie hier namelijk wel een markt. Een Tomtom is leuk, maar ik zie liever een iOS unit, waar je Tomtom op kan draaien als app. Bijvoorbeeld in een 2DIN unit in plaats van je autoradio.
Ik zie hier namelijk wel een markt.
Ik zou liever zien dat elke autofabrikant voortaan een smartphone/tablet dock inbouwt dat zowel met Apple als niet-apple devices compatibel is. Waarom zou ik nòg een apparaat willen kopen terwijl mijn Smartphone én mijn tablet al perfect kunnen wat een in-car gps infotainment systeem zou kunnen?

Grootste probleem infotainment/navigatie systemen zijn gebrek aan updates en compatibiliteit. En vooral dat tweede blijft me zorgen baren als Apple in die markt stapt.

Doe mij maar een bluetooth audio verbinding/call redirection + een ladertje waar je je toestel op ooghoogte kan plaatsen. Werkt perfect voor mij met de S3 om te navigeren, muziek te spelen en af en toe te bellen in de wagen.
Anoniem: 154887
@musback24 juli 2013 16:07
Gebrek aan comptabiliteit? Apple heeft in heel het bestaan van de iPod 1x de connector veranderd. Ze hebben met grote afstand de meeste accessoires die compatibel zijn met hun toestellen. En dan denk je dat comptabiliteit een probleem gaat zijn?

Ik heb oa 3 Samsung GSM's gekocht in de laatste 2 jaar, allemaal hebben ze een andere voedingsadapter en andere koptelefoon aansluiting.
Dat is knap. Want de koptelefoon aansluiting is bij bijna alle fabrikanten (ook Samsung) al jaren standaard micro jack. En de adapter is bij bijna alle fabrikanten (waaronder ook weer Samsung) al jaren micro USB.

Behalve wat dumbphones en Apple uitgezonderd zijn die twee aansluitingen al jaren algemeen standaard.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 24 juli 2013 17:06]

Ja, maar volume controls op een koptelefoontje van de ene fabrikant (Samsung Galaxy S4) werken mooi niet op de telefoon van een andere fabrikant (HTC One). Nada standaard dus.
Het gaat om veel meer dan alleen navigatie.
Het is wel zo dat sommige merken zoals BMW zo ver zijn met hun "eigen" systemen waarbij de smartphone integratie gerealiseerd wordt door slimme apps die draaien op iOS en Android. Zo kan ik via BMW world app op mijn iPhone navigatie bestemmingen naar mijn auto sturen, deuren vergrendelen en de luchtverversing aanzetten op afstand.
BMW stond dan ook niet op het gepresenteerde lijstje van fabrikanten die iOS for the Car ondersteunen.
Men is al lange tijd bezig met de oplossingen die door een divisie van RIM wordt geleverd en denk dat ze daar niet zo maar van afstappen.
Ik heb niet het idee dat er momenteel iets bij Apple in ontwikkeling is wat baanbrekend zou moeten zijn. De ideeën à la iPod/iPhone/iPad zijn er nagenoeg niet meer. Althans, dit laten ze niet zien. Niet dat andere fabrikanten dit wel hebben, maar na een aantal zeer succesvolle jaren krijg je toch een bepaald verwachtingspatroon van zo'n bedrijf. En helaas kan dat ook tegen je werken...
De ideeën à la iPod/iPhone/iPad zijn er nagenoeg niet meer. Althans, dit laten ze niet zien.
Dat kun je natuurlijk nooit zeggen, van geen enkel bedrijf.

Juist de echt revolutionaire uitvindingen komen vaak volkomen onverwacht. In de 19e eeuw dacht men serieus dat alles nu wel uitgevonden was. Toen werden ineens binnen twintig jaar de auto en het vliegtuig uitgevonden en de basis voor televisie gelegd.

Wie weet wat Apple, Google, Microsoft, [een bedrijf waar weinig mensen nog van hebben gehoord] eind dit jaar ineens voor revolutionairs aankondigt? Zeker een bedrijf als Apple is vrij goed in staat dingen geheim te houden tot het er ineens is.

Je kunt alleen maar speculeren en afwachten...
Dat klopt, en ik zeg ook: 'Ik heb het idee'...
De iPod was er inderdaad 'opeens'. De iPhone en iPad daarentegen waren al lang voor hun release een 'hype'. De verschillende iPhone's zorgden in het begin ook altijd voor veel opschudding, net zoals de iPad's. Maar juist dàt ontbreekt momenteel, waaruit ik (wellicht verkeerd) concludeer dat Apple niet heel snel met een revolutionair apparaat komt. Zoals gezegd: de tijd zal het leren, en ik hoop oprecht dat ik ongelijk heb want ik vind het veel te interessant, de nieuwe technologieën.
De truc is natuurlijk dat maar weinig mensen écht iets revolutionairs kunnen verzinnen, anders gebeurde dat wel aan de lopende band en was het dus weer niet revolutionair meer.

Eén van de verhalen over de terugkeer van Jobs bij Apple is dat hij direct alle 'focus groups' afschafte. Als je mensen gaat vragen wat ze willen krijg je nooit revolutionaire producten. Vergelijk de bekende uitspraak van Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Het is goed mogelijk dat de aanstaande horloges van verschillende fabrikanten die er volgens het geruchten circuit aan zitten te komen werkelijk revolutionair zullen zijn. Je kunt er donder op zeggen dat de gemiddelde mens niet verder komt dan een paar kleine verbeteringen op het bestaande ontwerp. Tot dat één of meerdere fabrikanten ineens horloges uitbrengen met functies waar de meesten mensen nog nooit aan hadden gedacht.

En wie weet, er valt nog een hoop te verbeteren aan de auto bijvoorbeeld. De entertainment systemen in auto's lopen makkelijk tien jaar achter op de voorhoede. Langzaamaan begint internet in auto's in combinatie met locatiediensten interessante functies op te leveren maar we staan daar echt nog aan het begin...
@Sjnieboon
Heb je de nieuwe Mac Pro al gezien?
Die heb ik gezien, en buiten de vormgeving (behuizing) die anders is, kan ik niet zeggen dat dit baanbrekend is. De iPod was voor zijn tijd een briljante MP3 speler, die draagbare muziek naar een nieuw niveau bracht. De iPhone een prachtige telefoon met vernieuwend OS 'uitvinder' van de 'Apps'. De iPad, eindelijk een tablet die goed werkte en voor veel mensen een groot deel van hun dagelijkse computertaken overnam.
Dat zie ik momenteel nergens meer terug. Ja, de iWatch waar ze 'misschien' mee bezig zijn. En hoewel ik geloof dat ze de iWatch aan het ontwikkelen zijn, vraag ik me af of ze met nog zoiets revolutionairs als voorgenoemde aankomen. De tijd zal het leren, maar ik heb er een hard hoofd in. Zeker na de dood van Jobs....
Dus na:

1976: Apple I
1984: Macintosh
2001: iPod
2007: iPhone
2010: iPad

Waar dus tussen de meeste revolutionaire producten een behoorlijk aantal jaar zit, durf jij nu al te concluderen dat ze niet meer revolutionair zijn. Nieuwe producten bedenken kost tijd. Het is niet alsof er ergens een boom staat waar Apple ze vandaan kan plukken.

Noem eens 1 ander bedrijf dat zoveel baanbrekende producten consumenten producten heeft uitgebracht?

En met betrekking op:
En hoewel ik geloof dat ze de iWatch aan het ontwikkelen zijn, vraag ik me af of ze met nog zoiets revolutionairs als voorgenoemde aankomen.
Dit werd door tal van mensen door alle bovenstaande i-producten gezegd...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 24 juli 2013 12:58]

Klopt, en thanks voor je bijdrage. Ik zeg ook niet dat het klopt wat ik zeg. Ik zeg wat ik waarschijnlijk vind, en mag daarin tegengesproken worden met valide argumenten waarmee mijn beeld bijgeschaafd wordt :) .
Iwatch dan en wat dacht je van een iglass ?
Ja zijn geruchten maar zijn echt wel bezig met iets nieuws hoewel ik wel denk dat de visie sinds Jobs is overleden weg is.

Zo was Jobs tegen de ipad mini, Jobs dood en hoppa we gaan achter de meute aanlopen.
Apple heeft zijn eigen markt in het veleden gekilled, ipod was hun markt, komen ze met een iphone wat ook ipod was, maar de laatste tijd is dit er ook niet meer...
Iwatch dan en wat dacht je van een iglass ?
Ja zijn geruchten maar zijn echt wel bezig met iets nieuws hoewel ik wel denk dat de visie sinds Jobs is overleden weg is.

Zo was Jobs tegen de ipad mini, Jobs dood en hoppa we gaan achter de meute aanlopen.
Apple heeft zijn eigen markt in het veleden gekilled, ipod was hun markt, komen ze met een iphone wat ook ipod was, maar de laatste tijd is dit er ook niet meer...
Jobs was tegen de mini, maar gezien de verkoopsuccessen van 7-8" tablets en megatelefoons van 6", gaat die uitspraak over god-knows-hoeveel jaar in het zelfde hoekje als dat 640kb geheugen
genoeg voor iedereen zou zijn. Ik geloof best dat mensen een grote tablet fijner werken vinden, maar ik ben er ook van overtuigt dat die dingen onpraktisch groot & zwaar zijn om in het daaglijsk leven continu mee te sjouwen
(zeker als man; geen handtas != plek voor een 8"+'er )

Overigens zijn iWatch en iGlass niet echt vernieuwend; Google werkt al jaren aan de google glasses en ook slimme horloges staan al enige tijd in de planning( Smart Watch, Pebble etc. ), als Apple 't al lanceert
dan zal 't hoogstwaarschijnlijk tegelijk opgaan met andere fabrikanten, zullen ze kampen met moordende concurrentie en een veel kleiner marktsegment (relatief) dan enkele jaren geleden toen ze de mobiele markt essentially domineerden.
Volgens mij mist Apple de tak, niet de tak van de appelboom, maar de tak van hun succes.

'iCar', zo zou ik het eventjes noemen, wordt vermoedelijk net zo'n flop als hun 'Apple TV'.

"Er zal zoals gezegd eerst een cross-platform protocol moeten komen voordat autofabrikanten hier in mee zullen gaan. "
Met deze stelling bijvoorbeeld, ben ik het mee eens. Apple kan die niet leveren, Microsoft kan die niet leveren en Google ook niet, vermoedelijk. Er moet een onafhankelijke partij zijn die dit levert.
Het is niet zo dat mensen een auto gaan kopen die is gericht op iDevices als ze een iPhone, iPod of iPad hebben. Mensen die een iDevice hebben, gaan ook niet een auto kopen die gericht is op iDevices. Ze kopen de auto die ze mooi vinden en als die compatible met smartphones en tablets is, moeten ze en product krijgen die compatible met iOS is, maar ook met Android, Windows Phone, Ubuntu's 'Touch OS' en Firefox' OS.
Hoezo is de Apple TV een flop?

Ze hebben gewoon 56% van de streaming set top box markt in handen..
Als je de Playstation, Xbox, Smartphones, Android streamers en Jobs mag weten wat al niet meer buiten beschouwing laat ja.
Zoiets heeft de nieuwe mercedes A en E-klasse toch al, een vergaande intergratie van Apple. Maar de software is voor zover ik weet nog wel van Mercedes zelf.
Maar als je nou geen iOs liefhebber bent en meer een Android man, koop je dan de hele auto maar niet ? Ik zou als autofabrikant toch altijd een mogelijkheid houden om mijn "eigen" syteem te kunnen installeren.
Je zal altijd mensen hebben die iets niet zullen kopen omdat het dit of dat heeft.
Zolang het maar mogelijk blijft om naast een iPhone ook een Android of Windows Phone toestel te kunnen gebruiken, als is het maar voor basic dingen als bluetooth handsfree bellen.
Mooiste zou zijn een universeelsysteem dat aan elke mobiel OS min of meer dezelfde functies geeft.
Dat bestaat: MirrorLink (wiki). Wat hier beschreven wordt doet me daar ook erg aan denken, maar is helaas Apple-specifiek voor zover ik kan zien.
Van Nokia inderdaad, nu ondergebracht in een groep waarbij de draagkracht groot is.
Mij voorkeur zo ook uitgaan naar een universeel systeem, maar wie gaat dat bepalen. de autofabrikanten of de telefoonfabrikanten ? Want als ze dat zouden willen dan mogen ze wel eens opschieten :) Lekker standaard input /output formaat waar alle platformen mee kunnen werken en graag zonder patenten geneuzel ;)
Het zal helaas altijd de autofrabikant zijn en dan ook nog is de grote zak met geld die telefoonfabrikant meebrengt.
Zolang in elk geval bluetooth in de auto die zit die door elke telefoon gebruikt kan worden.

@RobbieB
Klopt natuurlijk dat het voordeel is dat Apple veelal dezelfde aansluitingen en de mogelijkheid voor verloopstekkers.
Maar daarintegen zij volgens mij alle Android toestellen toch wel voorzien van een mini of micro usb aansluiting, verder geen idee in hoeverre het dan op de software zelf aan komt.
Weet dat b.v. in mijn Fiat Grande Punto een versie van Windows Embedded zit die USB sticks kan lezen voor muziek, maar via een verloopstekker ook direct vanaf een iOS apparaat zou kunne lezen.
Bluetooth werkt wel zonder poes pas met diverse toestellen.
Dit geldt toch ook voor heel veel audio systemen? Er zijn genoeg dockingsystemen te krijgen voor iPhone/iPod/iPad e.d. zelfs i.c.m. Airplay, maar zodra je iets zoekt voor een Android toestel kom je eigenlijk alleen bij BlueTooth systemen uit.. en de geluidskwaliteit daarvan is gewoon altijd ruk vanwege de lage kwaliteit van BT.

Omdat Apple zijn producten zeer universeel maakt (connectoren hetzelfde, op dezelfde plek, zelfde software etc.) is het voor accessoire fabrikanten veel interessanter om op in te springen. Hetzelfde geldt dus ook voor auto's. Als je een auto geschikt maar voor iOS weet je dat hij op +300 miljoen apparaten werkt. Dat is bij Android nog maar de vraag...
Apple maakt zijn producten juist niet universeel. Hun producten zijn juist bedoelt om met Apple producten te werken. Net zoals alle andere bedrijven. Echter als je apple koopt dan koop je alles apple dus werkt het geod samen. De EU moest Apple behoorlijk druk op zetten om ze met een USB connector te laten komen. Wat je van USB vind is tot daar aan toe, Apple heeft gewoon geen zin in standardisatie met andere bedrijven want dan is het makkelijk om over te stappen. Dat doet iedereen overigens.
Dit geldt toch ook voor heel veel audio systemen? Er zijn genoeg dockingsystemen te krijgen voor iPhone/iPod/iPad e.d. zelfs i.c.m. Airplay, maar zodra je iets zoekt voor een Android toestel kom je eigenlijk alleen bij BlueTooth systemen uit.. en de geluidskwaliteit daarvan is gewoon altijd ruk vanwege de lage kwaliteit van BT.

Omdat Apple zijn producten zeer universeel maakt (connectoren hetzelfde, op dezelfde plek, zelfde software etc.) is het voor accessoire fabrikanten veel interessanter om op in te springen. Hetzelfde geldt dus ook voor auto's. Als je een auto geschikt maar voor iOS weet je dat hij op +300 miljoen apparaten werkt. Dat is bij Android nog maar de vraag...
Dat is natuurlijk een keuze van BT standaard, je kan best betere kwaliteit audio door seinen alleen kiezen fabrikanten vaak niet voor dergelijke ondersteuning.
Vanaf BT 3.0 kun je als 25mbit/s overpompen, ik weet niet hoe audiofiel je bent, maar volgens mij kun je daarmee Dolby Surround doorstreamen als 't moet :+

Overgens kun je niet langer spreken van 1 Apple markt: er zijn duidelijke een pre- en een post iPhone 5 secties qua aansluitingen(en het zal nog wel even duren voor
dat het post-segment beduidend groter is). Dus ook dat argument gaat niet op, al is dat nog steeds niet zo arbitrair als de gemiddelde android toestelontwerp...
Wel ja, universele connectors... Als Apple weer zo'n stoot uitsteekt zoals met de iPhone 5 om een nieuwe connector te gaan gebruiken: wat gaat men doen: geen nieuwe iPhone kopen of ga je een nieuwe auto kopen? Of je zal een adapter moeten kopen waardoor je toestelletje niet mooi meer in z'n houder kan.
Andere fabrikanten evolueren tenminste naar de gevraagde micro-usb standaard, al is het alleen al voor het milieu om met universele laders te kunnen werken. Maar Apple weigert dat blijkbaar en verdient uiteraard heel veel geld aan die accessoires, zeker die laatste met de chip op de kabel.
In de afgelopen 10 jaar heeft Apple 2 verschillende connectors gehad voor hun mobiele apparaten, weinig andere fabrikanten die dat na doen.
Punt is wel dat Apple niet gewoon de universele standaard gebruikt.
Samsung ook niet met hun Tab serie, die hebben ook een proprietaire connector. Wat nog veel erger is, is dat ze dat ding op 1000 verschillende manieren hadden kunnen maken, maar het ding precies op Apple's 30-pins connector lijkt: [afbeelding]
Tsja, dat is gewoon een standaard formaat connector. Ik had vroeger ook zo'n stekker op mijn PDA en voor de MP3/video speler.

Beweer je nou serieus dat Apple dat soort stekkers bedacht heeft? Het moet niet gekker worden.

Maar goed, het gaat over smartphones en daar is micro USB gewoon de universele standaard.
Maar inmiddels zijn alle fabrikanten, behalve Apple, wel over op micro-usb, waardoor accesoires ECHT universeel kunnen zijn.
Dat doet Apple ze dan weer niet na.
Laten we voortaan naast de jr cijfers ook werk gelegenheid cijfers publiceren.
Hoe veel in de USA en hoeveel in de EU en hoeveel in lage loon landen.
Maar de aandeel houders zijn kille .... Daarom gaat het alleen om $$ en niet wat ze er mee doen!! En mensen vragen zich af waarom we problemen met de economie hebben?
Doe eens een reality check:

1) Zo zijn alle aandeelhouders van alle commerciele bedrijven, als een aandeelhouder niet zo is dan klopt er iets niet in zijn hoofd. Je wordt aandeelhouder omdat je er beter van wilt worden, daarvoor investeer je en dat is het concept van een aandeelhouder zijn.
2) Als je het over werkgelegenheid hebt, dit is bij praktisch elk bedrijf zo. Er zijn maar heel weinig bedrijven die iets in het westen laten produceren. Google niet, Nokia niet, Samsung niet Apple niet etc... Als je dit wel zou doen dan weet je ook dat je het gaat verliezen omdat je niet die winst kan realiseren die ervoor moet zorgen dat je stabiliteit hebt en mogelijkheden hebt voor innovatie.
3) Dat er problemen zijn in de economie, is dat iets wat door Google, Apple, Microsoft etc.. is veroorzaakt of mischien door die banken die op een zeer onverantwoordelijke manier met geld zijn omgegaan? Want volgens mij begon alle economische elende met omvallende banken.
Sorry dat ik hier even op inhaak.
1) Zo zijn alle aandeelhouders van alle commerciele bedrijven, als een aandeelhouder niet zo is dan klopt er iets niet in zijn hoofd. Je wordt aandeelhouder omdat je er beter van wilt worden, daarvoor investeer je en dat is het concept van een aandeelhouder zijn.
Er zijn aandeelhouders, die niet voor de hoogste winst gaan, maar voor de lange termijn. Deze type aandeelhouders, zullen vaker proberen een bedrijf een duurzamere richting op te sturen.
Niet iedereen gaat het om het geld, als geld dit wel voor de meeste jammer genoeg.
2) Als je het over werkgelegenheid hebt, dit is bij praktisch elk bedrijf zo. Er zijn maar heel weinig bedrijven die iets in het westen laten produceren. Google niet, Nokia niet, Samsung niet Apple niet etc... Als je dit wel zou doen dan weet je ook dat je het gaat verliezen omdat je niet die winst kan realiseren die ervoor moet zorgen dat je stabiliteit hebt en mogelijkheden hebt voor innovatie.
Dat bedrijven in lage loon landen produceren, heb ik geen bezwaar tegen. Echter wij hier in het westen, kunnen wel de eis stellen. Dat de werknemers in de lage loon, onder de zelfde omstandigheden moeten werken, als de mensenin het westen.

Want men gaat niet alleen maar naar de lageloon landen, van wege de lage lonen. Maar voor al van wege de mindere bescherming van de werknemers en andere regels die de omgeving dienen te beschermen.
Ik zeg niet dat ze voor de korte termijn gaan, ze gaan daarmee wel nogsteeds voor winst, linksom of rechtsom. Want een commercieel bedrijf dat geen winst maakt is niet interesant om in te investeren. Als een bedrijf zijn best niet doet om winst te maken door actie na te laten die algemeen ge-accepteerd zijn dan worden aandeelhouders daar ook niet vrolijk van.
3) Dat er problemen zijn in de economie, is dat iets wat door Google, Apple, Microsoft etc.. is veroorzaakt of mischien door die banken die op een zeer onverantwoordelijke manier met geld zijn omgegaan? Want volgens mij begon alle economische elende met omvallende banken.
Volgens mij is het ook grotendeels veroorzaakt door al de mensen die geld uitgegeven wat ze niet hebben. Leningen hebben die niet betaald worden. Banken die dat geld wel nodig hebben en daarom omvallen. Dusseeeee ja in grote lijnen kan je Apple de schuld geven dat de domme consument hun te dure producten heeft gekocht terwijl die consument het geld niet heeft

Sarcasme natuurlijk :) Iedereen die zit te klagen over de crises mag zichzelf even goed in de spiegel kijken(vooral de amerikanen natuurlijk maar ook nederlanders maken deze fout)

OT: Eindelijk een bedrijf die het snapt. De doorsnee consument wilt zijn media consumeren waar en wanneer dit nodig is. Leuk zo'n telefoon met itunes maar als hij niet naadloos samenwerkt met bijv je auto (of ander media device zoals je tv of stereo) dan wekt dat irritaties op. Het is nu meer het aan elkaar koppelen van aparte systemen (iets waar vooral auto fabrikanten dol op zijn)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 juli 2013 12:48]

Volgens mij is het ook grotendeels veroorzaakt door al de mensen die geld uitgegeven wat ze niet hebben. Leningen hebben die niet betaald worden. Banken die dat geld wel nodig hebben en daarom omvallen
Nee, de banken lieten mensen hypotheken afsluiten terwijl dat eigenlijk niet mogelijk was.
Ja maar sorry hoor... Ik heb ook een Hypotheek
Ik zorg er toch ook voor dat ik geen problemen krijg wanneer bijv de NHG ed wordt afgeschaft
Je leest verkeerd, het zou hetzelfde zijn als dat de bank jou een hyptheek geeft voor 1 Miljoen terwijl je dat vanaf dag 1 al niet kan halen. Dat is wat veel banken gedaan hebben, mensen een hypotheek geven terwijl ze bij voorbaat al konden weten dat het niet goed zou aflopen a.h.v. de credit checks (die bij sommige banken dus ook niet goed uitgevoerd waren)
Geld uitgeven dat men niet heeft is idd fout, maar in een maatschappij waar dat normaal is ....

Nee, het is juist aan de banken om hun verantwoordelijkheid te nemen en de maatschappij hiervoor te beschermen, net wat ze niet doen natuurlijk. Voor de bankencrisis niet en nu nog steeds niet. Crisis 2.0 komt er nog sneller aan dan we denken.


On topic, in car entertainment... misschien leuk voor in de US waar het normaal is dat me 200km verder naar school gaat of werk zoekt... maar hier in europe, wie zit daar op te wachten voor dagelijks gebruik? De massa alvast niet denk ik.

Maar ja, het komt van Apple dus het zal wel verkopen...
Want volgens mij begon alle economische elende met omvallende banken.
Ik ben het helemaal met je eens, maar volgens mij klopt dit niet helemaal. De crisis ontstond niet doordat de banken omvielen. De crisis ontstond omdat banken onder druk van de Amerikaanse overheid het uitgeven van hypotheken heel erg versoepelden. Dat dit versoepelen van de eisen voor een hypotheek leidde tot een verhoogd risico voor de bank, had de Amerikaanse overheid niet meegerekend. Vervolgens hebben de banken hun risico weer doorgespeeld door de hypotheken te verpakken als "investeringskans" voor investeerders. Hoe gezond deze investeringen waren werd vervolgens gecheckt door credit bureaus. Maar aangezien deze credit bureaus betaald werden door de banken zelf, werd het een handjeklap tussen deze bureaus en de banken.

Dit hele systeem had prima gewerkt als de huizenprijzen waren blijven stijgen, en gezien de vraag naar huizen vanuit overheidswege werd gestimuleerd stegen die prijzen ook een tijd. Helaas was er een punt waarop de stijging stopte en de markt begon te zweten. Huizenprijzen daalden en het gevolg was dat huizen niet meer verkocht konden worden (want met de verkoop kreeg je als huiseigenaar een flinke schuld mee) en hypotheken uiteindelijk niet meer betaald konden, of wilden worden (immers, waarom een hypotheek betalen over je huis terwijl het toch niets meer waard is). Vervolgens werden heel veel mensen hun huizen uitgezet, hun huizen verkocht bij opbod, daalden hierdoor de huizenprijzen alleen nog maar meer, en werden de doorverkochte hypotheekbeleggingsproducten dus ook niets meer waard.

Er zijn toen een aantal banken omgevallen, maar dat was al meer het gevolg van een eerder probleem; het stimuleren van huiseigendom/hypotheken bij mensen die het eigenlijk niet konden betalen.
Dat is een sprookje, de hypotheek issues in de VS waren maar voor een klein, ongeveer eenzevende, debet aan de crash.
[...]
3) Dat er problemen zijn in de economie, is dat iets wat door Google, Apple, Microsoft etc.. is veroorzaakt of mischien door die banken die op een zeer onverantwoordelijke manier met geld zijn omgegaan? Want volgens mij begon alle economische elende met omvallende banken.
Banken die omvielen op basis van hetzelfde gierigheidsprincipes als van de aandeelhouders... hoewel verkeerd aangewendt heeft ie wel degelijk een punt dat 't onze eigen gierigheid is die onze economie telkens in de pump laat lopen...
De navigatie werkt goed, maar via 3g word het alleen vervelend als je ver op vakantie wilt.

Ik zou het alleen persoonlijk handig vinden dat als je gebeld wordt, dat je op een knop kan drukken die de beller laat weten dat je je telefoon als navigatie aan het gebruiken bent en je later terug belt.
http://www.help4yourpc.co.../uploads/2012/04/Call.jpg

Wat hier onderin zit dus, zitten een aantal voorgedefinieerde berichten die naar eigen wens aan te passen zijn (aanpassen/verwijderen/toevoegen):
http://www.oneclickroot.c...1/2013-01-16-15.58.21.png
Die mogelijkheid zit erop.
http://www.iphoneclub.nl/...d-en-terugbelherinnering/
Moet je de tekst even toevoegen via de instellingen.
Als ze eerst eens net als android zouden zorgen dat "mirrorview" perfect werkt!
Dubbel din autoradio systemen worden steeds meer uitgerust met apple en android systemen, waarbij je op het scherm van de dubbeldin autoradio je gehele android toestel kan overnemen, zodat bv tomtom op het volle scherm word weergegeven en bediend kan worden met het touchscreen van de radio :)
Ik zoek me suf naar zo'n mogelijkheid om mijn iphone op een dubbeldin te laten werken, maar enkel airplay is mogelijk, en dat werkt bv niet eens met tomtom
Het systeem dat jij bedoelt heet MirrorLink en lijkt op een combinatie van VNC en UPnP.

Bij MirrorLink wordt het scherm van je smartphone door replicatie 1:1 in de head unit getoond, de bediening is echter niet 1:1 te mappen op gebruik vanuit de bestuurderspositie. Er is namelijk een aanzienlijke 'lag' en head units hebben geen capacitief touchscreen. Dit is de belangrijkste factor waarom MirrorLink zoals we het nu kennen niet gaat slagen in automotive toepassingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/MirrorLink

[Reactie gewijzigd door j0bro op 24 juli 2013 14:10]

Er is namelijk een aanzienlijke 'lag' en head units hebben geen capacitief touchscreen.
MIsschien moet je je wat beter laten informeren. De head units hebben wel degelijk touchscreens die de app op de telefoon kunnen aansturen.
http://www.youtube.com/watch?v=UZg6HxR6898

En met die "lag" val het ook wel mee.
http://www.youtube.com/watch?v=UTrO8_4hAg0

MirrorLink werkt super en de mogelijkheden zijn oneindig maar er zijn op dit moment nog wel een aantal nadelen:
1. Ondersteunende head units zijn verschrikkelijk duur.
2. Weining ondersteunende telefoons (aantal sony's telefoons, Galaxy S3, en een aantal Nokia pre-windows smartphones)
3. Apps moeten geapproved worden (white list) omgebruik te mogen maken van de MirrorLink. Dit komt voort uit verkeersveiligheidsoverwegingen. Dus helaas geen angry birds spelen op je head unit ;)
Ik zit er wel op te wachten, de auto navigatie apparatuur leent zich perfect om eens goed gedaan te worden. Ik erger me dood aan die domme interfaces van veel navigatieapparatuur. Je moet er bijna met een hamer op slaan om een knop in te drukken, je hebt 100 functies en veel te kleine knopjes om de dingen te doen die je graag wilt, het is traag, updaten is bijna onmogelijk of kost 200 euro. Ik heb zelf de Pioneer F30BT maar wat een bagger is dat voor die prijs, onbegrijpelijk dat ze daar bij Pioneer en de andere grote merken niet meer aandacht in de gebruikerservaring steken, ze vragen er gewoon om dat er iemand komt die het wel goed doet.

Blij als Apple deze markt zou betreden met een killer navigatiesysteem dat gewoon goed snel werkt.
Anoniem: 614
@2528724 juli 2013 20:53
F30BT is wel een heel oude AVIC. De F50BT is al stukken beter en sneller.

De grootste kans op een super systeem is een high speed Mirror Link configuratie. Wat ook werkt met Android, Windows Phone en iOS.

Persoonlijk een groot nadeel is bijvoorbeeld de ready tijd. Of een super standby systeem die een accu niet leegtrekt. Zolang dat er niet is, zit je altijd met de boottijd. En is het nooit zo snel als een simpele radio aan/uitzetten.

Per saldo geeft de omstandigheden voor een auto systeem de beperking waarom er nog steeds geen killernavigatiesysteem is. Anders was die er al lang geweest.
Even buiten de prijzen die autofabrikanten durven te vragen voor hun 'software', waar is de oude tijd van de din/dubbel-din standaard? Gooi er gewoon zelf in wat je wil hebben, iOS, windows, android, gewoon eigen keuze bij je auto en niet zo'n voorgeprogrammeerd ding wat matig op z'n best werkt.

Ze brengen dit alsof het de nieuwe innovatie van 2014 gaat worden, welke navigatie kan op dit moment nog niet bellen/navigeren/messaging?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee