Banken: skimmen is fors gedaald door pin-blokkade buiten Europa

De grote banken in Nederland stellen dat de standaardblokkade voor betalingen met pinpassen buiten Europa het probleem van skimmen flink heeft verkleind. De Rabobank spreekt zelfs over een reductie van het aantal gevallen met 85 procent.

EMV-chipBij skimmen plaatsen criminelen veelal kleine camera's bij een pinautomaat of een betaalautomaat. Vervolgens wordt de pincode 'afgekeken', terwijl de inhoud van de magneetstrip wordt gekopieerd. In een poging het skimmen van pinpassen tegen te gaan, besloten de banken de emv-chip in de passen te gaan opnemen. De chip zou beter zijn beveiligd dan de magneetstrip, maar om betalingen buiten Europa te kunnen uitvoeren hebben de meeste bankpassen nog steeds een magneetstrip.

Omdat skimmende criminelen veelal gekopieerde bankpassen naar handlangers buiten Europa opstuurden, besloten de grote Nederlandse banken om pinpassen buiten Europa standaard te blokkeren. Rekeninghouders moeten zelf via de internetsites van de banken de blokkade deactiveren als zij bijvoorbeeld buiten Europa op vakantie gaan.

De Rabobank, die als eerste met de beveiligingsmaatregel kwam, meldt aan RTL Nieuws dat de maatregel zeer effectief is gebleken. Het aantal skimgevallen zou met 85 procent zijn gedaald. Ook ABN Amro en SNS Reaal melden een flinke afname met beide een percentage van 80 procent. ING wil geen exact percentage noemen, maar spreekt over een significante afname, terwijl de Nederlandse Vereniging van Banken een soortgelijk beeld ziet, maar de halfjaarcijfers van zijn leden nog binnen moet krijgen.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

04-07-2013 • 13:08

112

Reacties (112)

112
108
77
3
0
13
Wijzig sortering
Kan aan mij liggen maar ik vind het raar dat je goed nieuws niet wilt vertellen. Dus waarom doet de ING nu weer zo raar over een percentage. De rest van de banken kunnen het toch ook melden.

Maar ik vind het wel erg hoge (en welkome ) percentages zeg! Dit moet toch wel erg veel geld schelen voor de banken. Het is niet niets wat soms binnen een paar minuten met een pinpas wordt buitgemaakt. En veelal wordt skimming gewoon vergoed.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 22 juli 2024 14:46]

Ik kan wel een paar redenen bedenken waarom ze die gegevens niet prijs willen geven.
  • Om aan te geven hoeveel de afname is moet je ook toegeven hoe vaak dat het gebeurt en dat kost de bank altijd geld.
  • Die bank moet voor hun belangrijke bedrijfsgegevens vrij geven.
  • Een percentage is gebaseerd op werkelijke cijfers en dat kost tijd/geld om die te verzamelen, een globale afname merk je zonder dat je met werkelijke gegevens moet werken.
  • Ze willen criminelen niet laten blijken hoe effectief hun bestrijdingsmethoden zijn.
Als ik mijn best doe kan ik nog wel meer dingen bedenken maar dit is al een aardig stukje.

Misschien een extra optie voor de banken zou zijn om het pinnen alleen in eigen land + buurlanden toe te staan zodat je grens verkeer ook afvangt.
Wil je verder van huis dan zou de klant zelf kunnen aangeven in welke periode hij/zij bepaalde landen vrij wil maken om te kunnen pinnen.
Voor bedrijven/beroeps chauffeurs kunnen de landen die zij altijd bezoeken vrij geschakeld worden.

Maar dat het tot deze afname percentages is gekomen is al heel mooi en bespaard ook een grote hoeveelheid geld.
De ING heeft blokkades net aan een maand, dus veel kunnen ze niet zeggen.
ING heeft toch al een naam met achterlopen op de rest van de wereld.
Erg progressief zijn ze niet.
ING heeft voor een aantal landen die blokade al meer dan een jaar, ze communiceren dit alleen niet. Heb vorig jaar Juni zelf mogen ervaren dat pinnen in Mexico niet meer mogelijk was. Erg fijn als je voor een zakenreis om 11 uur 's avonds op een verlaten vliegveld staat en een taxi nodig hebt, oja taxi's accepteren geen CC.

De volgende ochtend gebeld met ING, 1 uur later er eindelijk achter wat er dan aan de hand was, omdat de helpdesk ook niet op de hoogte was. Kreeg ik te horen dat dit mijn schuld was omdat ING dit uitgebreid in de media bekend had gemaakt. Op mijn vraag waar ik dit dan kon vinden op de website natuurlijk geen antwooord gegekregen.

edit @ Rikoos: CC geld opnemen bleek ook geblokeerd te zijn, daarnaast zijn de kosten daarvan zeer stevig te noemen.

[Reactie gewijzigd door Kermit123 op 22 juli 2024 14:46]

Dit kan ik beamen. Ik was grof de Sjaak in Oekraïne. Ook hetzelfde lulverhaal dat het uitgebreid was gecommuniceerd, maar of en wanneer ze dat dan hadden gedaan, dat konden ze niet zeggen.

Dit hebben ze 1 of 2 weken terug pas per e-mail gemeld aan mij, maar de pas was al lang en breed geblokkeerd. Naar aanleiding daarvan weer gebeld en toen waren ze ineens wel bereid toe te geven dat er "mogelijk 1 of 2 kleine foutjes zijn gemaakt in het communiceren van beleidsveranderingen naar klanten." Hoe vind je die?
Anoniem: 385714 @lezzmeister4 juli 2013 17:37
Op de website van de ING staat Oekraine nog gewoon in de lijst Europa, dus ik snap niet dat jij problemen hebt ondervonden. Lijkt me wel handig als ze die lijst up-to-date houden!

http://www.ing.nl/particu...enlijst-europa/index.aspx
Met een CC kan je ook gewoon geld opnemen. kost wel wat maar in nood is het wel een uitweg!
Anoniem: 120539 @TheDragonNL4 juli 2013 14:04
Iets langer, om precies te zijn sinds 21 april 2013.
Maar ik denk dat dat inderdaad de belangrijkste reden is waarom er nog geen accurate gegevens kunnen (/willen?) worden gegeven.
Misschien zijn ze de data nog aan het verwerken en willen ze niet met wat halfbakken statistieken naar buiten komen ofzo, kunnen ze daar tenminste niet op afgerekend worden mochten de cijfers uiteindelijk toch niet zo positief uitvallen als verwacht.

On Topic: ik vraag me af hoe dat eigenlijk zo veel verschil uitmaakt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen doordat ze via hun internetbankieren hun pas bruikbaar maken in het buitenland (ik ga er even vanuit dat het ongeveer zo werkt) beter op gaan letten waar en hoe ze hun geld pinnen. Of wordt er gewoon veel minder gepind omdat mensen er in het buiteland pas achterkomen dat hun pas niet werkt en dus maar op een creditcard ofzo overschakelen...
Orion84 Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit @asteriK4 juli 2013 13:40
Geskimd worden kan overal, mits er maar apparaten zijn die nog je hele pas inslikken. En die zijn er ook in NL nog genoeg.

Alleen kan een crimineel in NL weinig met een middels skimmen gekopieerde pas, aangezien ze dan alleen een pas met magneetstrip hebben en die magneetstrip wordt in NL niet meer gebruikt.

Dus sturen ze de pas (of de geskimde info) naar het buitenland om daar geld op te nemen bij een automaat die wel nog met magneetstrip werkt.

Het blokkeren van pinnen in verweggistan is dus ook niet om het skimmen zelf te voorkomen, maar om het misbruik van geskimde passen te voorkomen.
Ik vond het een stomme regel, maar ja, ik let natuurlijk altijd wel op. Niet dat dat goeie skimmers zou afhouden, maar toch.

Goed dat het werkt, eindelijk nog eens positief nieuws over de banken.
De maatregel wordt ook niet voor de gebruiker genomen, maar voor de bank. Als gebruiker heb je altijd minimaal last van skimmen, omdat de bank dit over het algemeen vergoed om haar naam te behouden. Voor de bank echter is skimmen daardoor een significante kostenpost geworden. Niet zo gek dat ze daar wat aan willen doen. Zo houdt de bank ook weer meer geld over die ze kunnen gebruiken om bonussen voor managers hogere spaarrentes uit te keren bijvoorbeeld.
Als klant altijd minimaal last van skimmen? Ben ik niet met je eens. 2 jaar terug 3500 euro van de rekening van mijn vriendin gestolen terwijl wij op vakantie waren. De pas was geblokkeerd bij de aankoop van een tas die ze wilde hebben. Bij de bank zagen we alle afschrijvingen vanuit Amerika op een rijtje bij de bankmedewerker. Iedere keer 200 of 400 dollar opgenomen.

Het heeft welgeteld 8 weken geduurd voordat al het geld weer op de rekening stond. Ze heeft spaargeld op haar rekening moeten overschrijven en na 5 dagen had ze haar nieuwe pinpas pas. In de tussentijd alles van mijn rekening gedaan. Het levert een hoop gezeik op, waar niemand op zit te wachten. Tuurlijk, uiteindelijk komt het goed, maar als ze alleenstaand was geweest had ze gewoon een probleem gehad.

De banken zijn overigens meestal verzekerd tegen schade van skimmen. Dit kost ze natuurlijk ook een vermogen, maar dat is eerder een reden waarom ze het in de meeste gevallen vergoeden.

Maar hulde voor het artikel. Ik vertrek over 2 weken naar de VS en zou de blokkade compleet zijn vergeten op te heffen.
Tsja, wat is minimaal? Als ik mag kiezen tussen enkele dagen geen pinpas hebben, en 3500 euro definitief kwijt te zijn, dan weet ik toch wel...
Ligt er aan, me vader had grote problemen doordat zijn automatische betalingen geannuleerd werden. Vervolgens krijg je een aanmaning en moet je alles handmatig gaan overschrijven.

Gelukkig had hij spaargeld, maar toch... Het geeft een hoop stress.
Tsja, ik dacht ook heel voorzichtig te zijn. Haden voro het keypad, natuurlijk eerst kijken of de apparatuur wel normaal overkomt, redelijk betrouwbare ATM's gebruiken, etc etc.

Wel voor mijn werk (en vakantie) dat binnen Europa uitgezet en meteen geskimd. 1200 euro gepind aan de westkust van de VS toen ik al lang en breed weer in Europa was (en met diezelfde pas gepind heb).

opletten houdt, zoals je al zegt, alleen de echte sufferds tegen...
Ik had ook via de website van de ABN aangegeven van die periode tot die periode op wereld niveau instellen voor m'n vakantie... en na 7 a 8x pinnen "Your card has reached its withdrawal limit" :(
Toen had de afdeling skimpreventie m'n kaart dus geblokkeerd en daar sta je dan, maar dan sturen ze dus een brief om je op te hoogte te stellen. Lekker handig als je niet thuis bent...
Ze mogen nog wel wat sleutelen aan deze procedure en het lijkt me logisch dat als ik de pas speciaal instel voor 2 weken dat ze hem dan niet blokkeren in die periode...
De visa card heren sms-en/ bellen je gewoon op. In Las Vegas had ik in 3 dagen 1350 euro gepint. Jaja alles ok hoor ik ben het etc. De kaart kon ik hierna weer gebruiken maar ja wel een beetje laat als je in 3 dagen al 1350 euro hebt zitten pinnen ;) Wel fijn dat ze het snel kunnen regelen. Prima service ook al betaal je er meer voor.

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 22 juli 2024 14:46]

Als je het artikel had gelezen, dan had je het geweten.

Ja, hier in Europa zijn we aan de chip. Alleen buiten Europ op veel plaatsen nog niet, Daarom hebben de passen nog een magneetstrip. Hoewel we zelf dus geen strip meer gebruiken, is het nog steeds mogelijk om in een pin apparaat een lezertje te plaatsen om de magneetstrip uit te lezen. En als iemand met die informative en een afgekeken pincode naar een land gaat waar nog met de magneetstrip gepind wordt, dan ben je nog steeds skimbaar, tenzij je bank daar gewoon geen transacties toelaat.
Of je leest het artikel even.
Ik snap niet zo heel erg goed hoe het nou gedaald is, misschien kan iemand me dat uitleggen? Of er nou wel of geen blokkade op zit: Van alle mensen die naar het buitenland gaan willen er nog steeds net zoveel mensen pinnen.

Degene die dus willen pinnen halen hun blokkade eraf en dan is het probleem toch niet opgelost? Degene die niet willen pinnen hebben nog steeds een blokkade, maar zonder blokkade was er toch ook geen probleem geweest? Of mis ik nu iets...

Het aantal pintransacties blijft toch gewoon gelijk?
Je voorkomt dat criminelen die in Nederland jouw pas kopiëren de kans hebben om het geld buiten Europa van jouw rekening af te halen.

Het geld van rekeningen afhalen binnen Europa is een stuk lastiger aangezien terminals die betalen met een chip-pas ondersteunen het in principe niet accepteren als je een magstripe-pas gebruikt (de terminal kan zien aan de magstripe dat er op de betreffende pas ook een chip zou moeten zitten). Verder zijn er natuurlijk (zeker in NL) veel winkels die het niet meer toestaan om een magstripe-pas te gebruiken (terwijl het nog wel werkt in principe). En uiteraard, in Europa zijn de opsporingsinstanties gemiddeld toch een stuk competenter dan in een verre bananenrepubliek.
Wat ze in wezen doen is binnen Europa de magneetstrip niet meer gebruiken. In de rest van de wereld wordt deze nog wel gebruikt, dus ze kunnen nu de magneetstrip wel kopieren, maar deze kan alleen buiten Europa gebruikt worden. Dus wanneer jouw rekening niet geblokkeerd is voor buiten Europa dan is het bingo. Anders kunnen ze wel hun best doen, maar krijgen ze geen toestemming van de bank om het geld te innen.

Nu is het dus inderdaad wachten totdat ze de chip kunnen skimmen.

Wat ik me nu afvraag is of deze skimbendes zich nu meer op buitenlandse banken gaan richten die de magneetstrip buiten Europa nog niet blokkeren, zijn daar cijfers voor?
zal latig worden. Als ze het apparaat weten te plaatsen dan zal jou pas niet opgepakt worden door het pinapparaat zelf. Dan hebben ze de chip wel gekopieerd maar de pincode niet :)
Nu is sowieso je pas geblockt om in het buitenland te gebruiken. Wanneer die passen geskimt worden zal er over het algemeen in het buitenland gepint worden. Nu moeten ze dus een kaart skimmen die ook geactiveerd is voor het buitenland. Stel dat dit 1/3 van alle kaarten is die geskimt worden dan dring je het dus met 66% terug (fictieve cijfers)
Het gaat er toch om dat criminelen jouw bankrekening voornamelijk proberen te plunderen buiten Europa. Als je bankpas een blokkade heeft om buiten Europa te gebruiken gaat dat dus niet lukken. Dus neemt het aantal skim transacties flink af.

Het gaat er niet om dat je zelf fysiek in het buitenland bent, het gaat erom dat criminelen je bank gegevens stelen in Nederland en blijkbaar voornamelijk buiten europa proberen te misbruiken.
Het idee is als volgt.
- Criminelen skimmen bankpassen hier in nederland.
- Ze sturen de informatie door naar handlangers buiten europa
- Die maken neppassen aan en pinnen de rekeningen leeg. Dit kon omdat daar nog de magneetstrip word gebruikt. Heir zou je de chip meoten namaken

Door geldopnemen buiten europa te blokkeren kunnen de criminelen de geskimmde gegevens nu niet meer zo makkelijk gebruiken. Tenslotte kan je hier zonder de chip niet meer pinnen.

Als je nu op vakantie gaat buiten Europa kan je zelf je pas weer aanzetten. Je loopt dan wel wat meer risico. Als iedereen na zijn vakantie het weer uit zet, valt dit waarschijnlijk wel mee. je maakt het de criminelen in ieder geval lastiger.
Skimmen is: magneetstrip op je pas lezen (simpel) en pincode afkijken.

Nadat ze dat gedaan hebben, maakten de criminelen een valse pas. En gingen daarmee geld van jou rekening pinnen. Bij een willekeurige pinautomaat.

De banken namen een maatregel. Een technische maatregel. Goede stap.
Op je pas komt nu ook een chip. Die chip kan niet zomaar uitgelezen worden met een skimapparaat. En dus niet zomaar gekopieerd worden. Alle pinautomaten worden aangepast, zodat ze enkel nog maar naar die nieuwe chip op je kaart kijken, en niet meer naar de oude magneetstrip. Werkt prima.

Een probleempje.
Het pinnen zoals wij het kennen is vooral populair in west-europa. De rest van de wereld gebruikt meer creditcards. (Kut systeem, maar ja, zo is het). Westerse banken hebben hun pinautomaten allemaal aangepast. Maar banken in de rest van de wereld niet. Die krijgen maar af en toe (buitenlandse) klanten die een pinpas gebruiken, en niet een creditcard.

Wat doen de criminelen ? Die kopieren nog steeds de oude magneetstrip op je pas, en kijken je pin af. En sturen dan een valse pas naar het buitenland. Waar de pinautomaten nog steeds niet naar die nieuwe chip kijken. Daar kunnen ze dus wel geld van je rekening pinnen.

Oplossing: pinnen in het buitenland afzetten. Dan kan deze truc niet meer gebruikt worden. (Tenzij je tijdelijke deze beperking weer opheft). Prima idee, imho.

Op de lange termijn zullen buitenlandse banken hun pinautomaten vervangen. En zul je overal in de wereld alleen kunnen pinnen met een pas met een chip erop. Dan is het probleem van skimmen opgelost. Dat kan alleen nog wel een tijdje duren.

Natuurlijk hadden die luie flikkers van banken direct een goede cryptografische oplossing moeten verzinnen. 25 Jaar geleden wist iedereen ook al dat een simpele magneetstrip veel te simpel was. Maar ja, het was vast een paar euro per klant goedkoper .....

Edit: pfff. Drie minuten typen, en 10 anderen zijn me al voor geweest.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 22 juli 2024 14:46]

25 jaar geleden had je dan een bankpas van 1 cm dik gehad, met daarin een circuitboard :-) Ook niet echt practisch.
Ik denk dat dat wel meevalt.
Je doet net alsof technische vernieuwing pas 10 jaar geleden is begonnen.

De chipknip werd in 1995 geintroduceerd. Dat is 18 jaar geleden. De chip in de chipknip was zo klein dat hij makkelijk op een bankpas paste. En veel minder dik dan 1 mm. Ik denk dat soortgelijke chips er ook al in 1988 waren.
Prima. En wat mij betreft wordt het standaard geactiveerde gebied nog verder beperkt, en komen er meer zones die je uit en uit kan zetten: Nederland (altijd aan), West-Europa (NL, DL, BE, FR, UK en wellicht de scandinavische landen), Europa (huidige standaard zone) en Wereld.

Ik zie niet in waarom pinnen in landen als Burgarije en Roemenië standaard aan zou moeten staan. Voor de meeste mensen zal NL voldoende zijn, en West-Europa helemaal, in elk geval voor dagelijks gebruik. Reis je naar buiten je standaard zone, dan zet je een grotere zone al dan niet tijdelijk aan.

[Reactie gewijzigd door ATS op 22 juli 2024 14:46]

Anoniem: 126717 @ATS4 juli 2013 13:18
Prima. En wat mij betreft wordt het standaard geactiveerde gebied nog verder beperkt, en komen er meer zones die je uit en uit kan zetten: Nederland (altijd aan), West-Europa (NL, DL, BE, FR, UK en wellicht de scandinavische landen), Europa (huidige standaard zone) en Wereld.
Meer zones, maar je gooit 80% van de wereld in 1 zone? Waarom dan op zijn minst geen splitsing per continent?
Ik ga regelmatig naar Afrika, maar nooit naar de andere continenten/gebieden. Dus opnames of betalingen uit die andere gebieden zou ik altijd geblokkeerd willen hebben.
Per land afstemmen zou ideaal zijn, dat je bijv. je eigen voorkeurslijst kan maken maar hoe haalbaar dat is op de korte termijn zou ik niet weten.
Elk land heeft zijn eigen code, elke bank heeft zijn eigen code,.
Zou dus makkelijk te doen moeten zijn.
In principe zou je het zelfs per pin automaat kunnen instellen.
Want ook die hebben een eigen ID.

Maar dat kost tijd en geld.
Eerst per land instellen, ipv zone zou zeker een welkome verbetering zijn
Ja je rijd dus naar spanje toe.. Meeste mensen rijden dan door Nederland :+ Belgie, Luxemburg frankrijk en Spanje als eindbestemming. Dan moet je dus al die landen enablen..

Wat dus problemen kan geven want o we zijn luxemburg vergeten aan te zetten. Maar we moeten tanken..

Ook als je in de US bivakeerd en je zit redelijk dicht bij de Mexikaanse grens. O dat gaat niet want we hebben in NLD mexico niet aangezet..
Waarom zou je België willen blokkeren, daar wordt net als in Nederland geen gebruik gemaakt van de magneetstrip en is daar ook een veel kleinere kans op skimmen. De risico landen, zijn de landen waar betalingen via e magneetstrip nog worden geaccepteerd. Alle landen waar dat geweigerd word is geen risico en heoft niet uitgeschakeld te worden.

Maar deze anti skim techniek zal voor een korte duur zijn, want de skimmers worden nu extra gemotiveerd om een manier te zoeken om de huidige chips te kunnen skimmen. Wanneer ze dit lukt zijn we weer terug bij af. En anders zullen ze overstappen naar andere manieren om toch aan geld te komen zoals internetbankieren.

PS: Ik vind het een goede actie van de bank want het zal hun veel geld besparen, maar ik wil aangeven dat de bank een veldslag heeft gewonnen maar nog niet de oorlog.

[Reactie gewijzigd door DutchReaper op 22 juli 2024 14:46]

Meer zones, maar je gooit 80% van de wereld in 1 zone?
Ja voor een in Nederland/Europa uitgegeven pinpas is dat het meest logische. De volgende zone zou zijn: Universum. En dan ben je ook wel erg generaliserend tegenover alle levensvatbare planeten.

[Reactie gewijzigd door Sando op 22 juli 2024 14:46]

Nu is het wachten op skimmers die binnen Europa aan de haal gaan met gekopieerde bankpassen en pincodes.
Dat gaat dan lastig worden aangezien die landen niet met de magneetstrip werken maar met de chip die op dit moment nog niet gehacked is, dus kunnen ze binnen Europa niet pinnen/
De chip zou beter zijn beveiligd dan de magneetstrip, maar om betalingen buiten Europa te kunnen uitvoeren hebben de meeste bankpassen nog steeds een magneetstrip.
Waarom sturen ze dan niet gewoon iedereen standaard een pas op zonder die magneetstrip? En de 1% die buiten Europa komt kunnen ze alsnog gewoon een gratis internationale pas verstrekken. Zo verklein je het aantal skim gevallen door die magneetstrip toch met ~99% of zelfs meer omdat het niet meer lucatief is? :P

[Reactie gewijzigd door SmiGueL op 22 juli 2024 14:46]

Ja, maar helaas mag dat nog niet van organisaties zoals MasterCard en Visa aangezien zij hun geld verdienen met het concept 'als ons logo erop staat, dan werkt je pasje in principe overal'.

Pas als de USA over is op EMV zie ik het gebeuren dat de verplichting om magstripe toe te voegen komt te vervallen.
Anoniem: 80487 4 juli 2013 14:51
Wat als ze nou uitneembare toetsenborden aan die automaten maken. Dat lijkt me het plaatsen van een camera om je invoer af te lezen verdomd lastig.
Of een lcd display in plaats van een toetsenblok waarmee je cijfers kan randomizen zodat je als je de lcd (en je hand) afdekt je dus niet kan uitlezen aan de positie van je hand welk cijfer het is.
Er kan aan die automaten nog zo veel beter...

Op lokatiebasis iets doen is ook wellicht leuk. Als je nu iets pint in NL ga je in geen enkel realistisch scenario 3 uur later iets pinnen in Roemenie, die betaling dus gewoon afketsen zodat men naar de bank moet met ID?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 22 juli 2024 14:46]

Ooit een keer gebeld door MasterCard toen ik pinde in Bucharest. Wat bleek, pinde met CC binnen 2,5 uur op 800km afstand :-) Had een binnenslandse vlucht gehad van Timisoara naar BCN. En dat vond hun controlesysteem verdacht :-)
Anoniem: 80487 @Wim-Bart4 juli 2013 23:34
Die 3 keer dat zoiets in je leven gebeurd kan je beter even daar last van hebben dan centen weg right?
"..besloten de grote Nederlandse banken om pinpassen buiten Europa standaard te blokkeren"

De skimmers zitten toch vaak in Europa? Moet er niet staan '..buiten Nederland'?
Blijkbaar werden pasjes geskimt en die data in het oosten gebruikt
Er is ook veel geïnvesteerd in de bestrijding van skimmen phising ect. Advertenties, tv reclames voorlichting voor ouderen en blokkades van passen in het buitenland. Mooi om te zien dat het heeft gewerkt! Het zelfbewustzijn van de gebruiker is zeker groter geworden met dit positieve als gevolg.
Echter moeten ze wel scherp blijven en de ontwikkelingen blijven volgen, aangezien de dieven ook steeds professioneler worden, en blijven zoeken naar lekken en of zwakke plekken.

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 22 juli 2024 14:46]

In 2011 was ook al een dergelijk bericht in het nieuws (in 2010 werd er voor twintig miljoen euro geskimd, tegenover 36 miljoen euro in 2009). Ik weet alleen niet of de schade nu nog verder gedaald is of alleen het aantal gevallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.