Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties
Submitter: Bart_GR

Nokia heeft een telefoon gepresenteerd met WhatsApp-knop. De Asha 210 is de eerste telefoon met zo'n knop. De telefoon heeft echter geen 3g-verbinding waarmee gebruikers via WhatsApp onderweg foto's kunnen ontvangen. Wifi is wel aanwezig.

Nokia Asha 210De WhatsApp-knop zit onder het scherm, links van de d-pad en is in kleur uitgevoerd: het is groen, net als het logo van WhatsApp. Er is bovendien WhatsApp-integratie in het adresboek van de telefoon. Daarnaast is er standaard een WhatsApp-client aanwezig op de telefoon. Ook heeft Nokia games en een YouTube-client toegevoegd. De telefoon heeft onder de knoppen voor navigatie een fysiek toetsenbord.

De snelste internetverbinding op de telefoon verloopt via wifi, maar voor onderweg is er alleen 2g aanwezig: foto's en andere grote WhatsApp-berichten ontvangen zal dus onderweg langer duren dan op smartphones met WhatsApp. De ondersteuning voor 3g of voor 4g ontbreekt. Het scherm is een lcd met een diagonaal van 2,4" en een resolutie van 320x240 pixels. De accu heeft een capaciteit van 1200mAh.

Nokia Asha-telefoons lopen op Nokia's eigen besturingssysteem S40, waarop webapps en Java-apps geïnstalleerd kunnen worden. Daarom refereert Nokia geregeld aan de mobieltjes als 'smartphones', al telt het bedrijf de verkopen van Asha-telefoons niet op bij die van de smartphoneplatformen Windows Phone en Symbian. De Asha 210 moet in het derde kwartaal op de markt verschijnen in Nederland voor een adviesprijs van 69 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

handig zo'n knop, totdat er weer een keer zo'n problemen-met-privacy-bericht over whatsapp bekend wordt en iedereen massaal ineens overstapt op een andere tool.

Telefoons moeten de bediening universeel houden. Had van deze knop een 'snelkoppeling' gemaakt naar een zelf in te stellen applicatie. Dan zorg je ervoor dat de telefoon langer houdbaar is (je kan namelijk whatsapp dan vervangen door een andere messaging tool).
Ik vermoed dat de knop instelbaar is, dit kon je ook namelijk aanpassen op bijvoorbeeld de E71.
Alsnog zit je met een knop van een applicatie die niet overeenkomt.
Ze hadden dan beter de knop kunnen vervangen door een "universele" berichten knop vanuit jou oogpunt.
Het icoontje is er natuurlijk voor de herkenbaarheid dat je daarmee Whatsapp opent, maar dat klopt dus inderdaad niet meer als je er een andere applicatie onder hangt.
Dus een standaard icoon was handiger geweest denk ik.

(Of ze hadden er een oled display van moeten maken, net als het optimus toetsenbord die een icoontje toont van de gekozen applicatie. Maar dat gaat wel heel ver denk ik :+ )
Geloof ik moet dat met wat tweaking niet heel moeilijk zijn, het model telefoon komt immers ook uit met een twitter of facebook knop op die plek, zou me niets verbazen als je het zelf nog kan aanpassen.
Ieder toetsenbord is te remappen. Zeker fysieke toetsenborden. (Zelfs als het softwarematig niet kan dan kan je de soldeerbout pakken :+)
Mijn Desire Z heeft ook een whatsapp toets, alleen heet het officieel een "toetsenbord snelkoppeling", precies zoals je voorstelde dus :).

(een fysieke knop welke ik een willekeurige applicatie kan laten openen)
Klopt. Maar zie jij dat de komende jaren gebeuren?? dan is het die 69 euro toch wel waard.
Vergeet niet dat het een featurephone is en geen smartphone. Whatsapp is typisch een feature. Mogelijk kan je de knop ook configureren om bij je sms uit te komen, maar daar zal het wel bij ophouden. Voor 69 euro moet je ook geen 8e wereldwonder verwachten.

Overigens kan je sms-verkeer ook gewoon afluisteren, dus de privacyproblemen betreffende plain-textverkeer die tot nu toe in het nieuws zijn geweest vallen nog best mee.

Het belangrijkste probleem van Whatsapp zit hem in het kunnen overzien van jouw netwerk. Laten we dus hopen dat ze de tent niet verkopen aan Facebook of -nog erger- Google die dat ook daadwerkelijk zouden gaan uitbuiten. Dan ben ik snel weg.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 april 2013 14:52]

Ach, over een jaar verandert Whatsapp haar API, en doet deze het niet.

Updates? Welnee, Nokia heeft toch al niet een goede reputatie met updates in dat segment, maar zodra dit product 'end of life' is, is het een kwestie van wachten tot het stopt met werken.

En indien het niet zo goed loopt, kan dat heel snel zijn ...
Kijk dit is de nokia die wij kennen! Kansen benutten.
De telefoon ziet er zeker niet slecht uit! de prijs is goed alleen jammer dat er geen windows phone op staat. Ik had er best wat meer voor willen betalen dan.
Dit gaat voor mij een 2de telefoon worden (voor sporten, uitgaan en vakantie enz)
Het grote nadeel is juist dat Whatsapp een telefoonnummer nodig heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kik Messenger, waarbij username en ww voldoet (werkt ook op tablets). Dus als 2e telefoon is dit juist weer niet handig lijkt me! Dan heb dus een dubbele account nodig.

Wel interessante telefoon overigens.
Het grote nadeel is juist dat Whatsapp een telefoonnummer nodig heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kik Messenger, waarbij username en ww voldoet (werkt ook op tablets). Dus als 2e telefoon is dit juist weer niet handig lijkt me! Dan heb dus een dubbele account nodig.

Wel interessante telefoon overigens.
S40 is niet helemaal "onbeholpen"
Als jij KIK messenger wilt hebben, mag dat !

http://store.ovi.com/content/225051
beetje teleurstellende specificaties. aan de andere kant wel lekker goedkoop en waarschijnlijk houd ie het langer uit dan een gemiddelde telefoon...(batterij en levensduur) daarnaast kan je deze waarschijnlijk wel weer van een metertje of 10 naar beneden laten vallen.
De Asha lijn is de low-budget lijn welke primair voor de opkomende markten ingezet moet gaan worden. Tegenvallende specs in dit geval zorgen ervoor dat hij betaalbaar is (69 euro is natuurlijk geen geld voor een telefoon).

Het valt mij op dat deze telefoon ook in Nederland komt, dacht te hebben gelezen dat deze lijn gericht zou worden op markten zoals Afrika.
Het valt mij op dat deze telefoon ook in Nederland komt, dacht te hebben gelezen dat deze lijn gericht zou worden op markten zoals Afrika.
Dat komt omdat nederland een whatsapp land is.
In grote delen van de wereld is whatsapp veel minder populair.
Een whatsapp toestel heeft dus wel potentieel in Nederland. In andere landen is wordt nog waarschijnlijk gewoon geSMSsed of is Facebook populair voor messaging
In andere landen is het een Facebook knop. Kijk hier naar het filmpje.
Hmm, aan het eind van het filmpje zegt-ie dat het toestel voor het eind van Q2 beschikbaar is. Waarschijnlijk afhankelijk van land/regio?
ouders die dit soort mobieltjes kopen voor hun kinderen die in de brugklas zitten.

die zie ik dit nog wel kopen.

(of wel nuchtere ouders...)
Dat is precies wat ik in gedachten had, of een nood telefoon voor zelfs iets jongere kids. Een telefoon met wat spelletjes en een gratis messenger als whatsapp, is ideaal voor die leeftijd.
Dat is precies wat ik in gedachten had, of een nood telefoon voor zelfs iets jongere kids. Een telefoon met wat spelletjes en een gratis messenger als whatsapp, is ideaal voor die leeftijd.
Ik heb de aankondiging gelezen, en moet zeggen, idd een mooi toestelletje voor de ( mijn ) schoolgaande jeugd.
Jammer van 3e kwartaal, maar ga er zeker naar kijken
Tegenvallende specs in dit geval zorgen ervoor dat hij betaalbaar is (69 euro is natuurlijk geen geld voor een telefoon).
Een 3G antenne kost de wereld niet, dus met 3G ondersteuning zou het toestel niet heel veel duurder worden.

Staat tegenover dat 3G nog steeds een energieslurper is, met alleen 2G en wifi kun je waarschijnlijk ruim een week op een acculading halen.

[Reactie gewijzigd door B64 op 24 april 2013 10:15]

Zolang er nog geen waardige Lumia-opvolger van de Belle E6-00 is, zal Nokia dergelijke toestellen in de Asha-lijn toch ook hier wel kunnen afzetten. Het is dan maar een halve Blackberry-killer (alleen het chat-segment) inplaats van een hele (Belle was en Lumia is ook geschikt als vervanger voor het zakelijke segment), maar beter een halve dan helemaal géén op de markt.
Misschien ben ik een beetje wereldvreemd, maar wat is nou eigenlijk het voordeel van een extra dienst als Whatsapp boven iets als Facebook Messenger, wat veel meer mensen al hebben?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 april 2013 10:04]

Twee dingen:
1. Whatsapp werkt met een telefoonnummer, verder heb je in principe niets nodig. Je stuurt een bericht via Whatsapp maar een nummer. Facebook messenger loopt via Facebook en je hebt dus een volledig Facebook account nodig. Whatsapp staat dus dichter bij het klassieke sms'en.

2. Facebook messenger als losse app bestaat pas vrij kort, daarvoor moest je maar je Facebook (app) om berichten te sturen. Daarom heeft Whatsapp daarvoor al de berichtenwereld veroverd en is het de standaard geworden.
1. Dit is alweer achterhaalt. Tegenwoordig kan Facebook Messenger net als Whatsapp ook overweg met alleen een telefoonnummer. Ik heb het niet geprobeert maar volgens mij werkt het hetzelfde.
2. Dit klopt wel. Ik gebruik FB Messenger, en ik ben daarin wel een uitzondering.
Sta me toe om daar even te onderbreken. De standaard in Nederland misschien, maar zeker niet in alle andere landen. Je moet niet ver lopen, als je nog maar de grens met België overgaat is het gedaan met het WhatsApp monopolie, en heb je vooral gewoon SMS'en.

De telefoon is dus echt maar beperkt tot een aantal landen, en de vraag is dan daar uiteraard hoe lang ze erin zullen slagen om een groot deel van de markt in handen te houden. Er zijn alleszinds kapers op de kust, waardoor ik zeker geen telefoon zou kopen die zich beperkt tot 1 dienst.

Edit:
Ik lees dat deze telefoon in Belgie een Facebook knop krijgt ipv een Whatsapp knop. Zie ook Zdnet: http://www.zdnet.be/nieuw...toegewijde-facebook-knop/

[Reactie gewijzigd door Gunirus op 24 april 2013 16:41]

Aangezien je met deze telefoon ook kunt smssen, valt het met die beperking eigenlijk wel mee. 69 euro is ook zonder whatsappgebruik nog best een fatsoenlijk bedrag voor zo'n telefoon.
Uhm, je hebt echt wel een WhatsApp account nodig. Je telefoonnummer is je gebruikersnaam, je wachtwoord wordt automatisch geregeld dmv een POST met je foon-nummer, de Whatsapp server stuurt een random password terug en die wordt opgeslagen in je telefoon als ik het goed heb.

Hoe dacht je anders dat ze berichten kunnen adresseren? :P

[Reactie gewijzigd door Eloy op 24 april 2013 11:14]

Niet iedereen wilt een facebook account.
Maar een whatsapp account 'is er niet echt'. Whatsapp is een programma installeren en klaar is kees.

Facebook Messenger moet je eerst de hele ronslomp ondergaan om een Facebook account aan te maken (lijkt mij tenminste, laatst genoemde nooit gebruikt)
Erg handig! Dit lijkt me zeker iets voor de mensen die bijna alleen maar exclusief Whatsapp gebruiken maar daar geen smartphone voor willen aanschaffen.
Dat zullen niet veel mensen zijn lijkt me.

/edit: waarom is dit nou weer een flaimbait? Whatsapp draait voornamelijk op smartphones. Mensen die exclusief Whatsapp draaien hebben dus bijna altijd al een smartphone. Het is dus onzinnig om te zeggen dat mensen die WA gebruiken geen smartphone willen kopen, dat is een hele kleine groep.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 24 april 2013 10:11]

Als ik kijk naar mijn schoonmoeder, die zit altijd vol interesse mee te kijken wat de technologie nu weer heeft gedaan. Ze hebben niet veel geld te besteden maar wil wel graag mee met de tijd. Voor zo'n scherpe prijs als 69 euro kan het met de low budget toestellen mee en biedt het mogelijkheden om toch te whatsappen met bijv. mijn schoonzus die doof is...(ipv sms...)
Jouw schoonmoeder lijkt me inderdaad te behoren bij een beoogde doelgroep voor deze telefoons.
Veel ouderen hebben het niet zo op met touchscreens, waarbij de geringste aanraking al een opdracht is. De fijne motoriek is vaak ook een stuk lager dan bij jongeren, en zo'n fysiek keyboard met duidelijk fysieke travel-feedback is voor hen ideaal.

Daarnaast heeft menigeen geen boodschap aan de stortvloed aan mogelijkheden van een 'echte' smartphone. Die Angry Birds en 12 megapixels kunnen hen gestolen worden, zij willen gewoon alleen communiceren. Het lijkt een vergeten doelgroep te worden.
wat jij zegt klopt niet, ouderen vinden het juist fijn werken met touchscreen.

Net als kleuters, kunnen ouderen ook makkelijker met zon touchscreen werken.
Bron? Wetenschappelijk onderzoek?
@Dronefang:
Waar zijn je argumenten om aan mijn opmerkingen te twijfelen? Die had ik graag in je post gelezen.
Op je vraag: http://www.neurology.org/content/53/7/1458.short
En uiteraard meer leesvoer via Google:
http://scholar.google.nl/...=nl&as_sdt=0%2C5&as_vis=1

Edit: @Dronefang (en Chicken): mijn excuses :)
Het valt niet mee met die om-en-om gelijnde threadblokjes

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 april 2013 12:43]

@Fireshade, Dronefang reageert op Sharkoon en niet op jouw. Hij twijfelt (net als jij) aan de opmerking dat ouderen het fijn vinden om met touch screens te werken.
Mijn ervaring is ook dat de fijne motoriek lastig is voor ouderen, en daarnaast dat knoppen van positie veranderen. Nu is dit 'x' en nu doet die plek op het scherm 'y'. Zo'n fysieke whatsapp knop kan dan zeker helpen.
ouderen vinden het juist fijn werken met touchscreen.
1. Voor die ouderen bestaan dus al touchscreens. Voor de rest bestaat er niets vergelijkbaars - de 'vergeten' groep.
2. Touchscreens werken beter voor ouderen op grote dingen als tablets. Op een relatief priegelig schermpje zoals op een smartphone gaat de fijne motoriek heel hard tellen, en dat is dus een probleem voor die groep.
3. Een echte fysieke knop met echte feedback is nog altijd begrijpelijker dan wat in sommige apps een grafische knop moet voorstellen. Ook kleuters hebben daar wel eens moeite mee - ze vinden een echte knop nog steeds veel duidelijker.
3. Een echte fysieke knop met echte feedback is nog altijd begrijpelijker dan wat in sommige apps een grafische knop moet voorstellen. Ook kleuters hebben daar wel eens moeite mee - ze vinden een echte knop nog steeds veel duidelijker.
Ik weet niet hoe representatief mijn 2-jarige dochter is (nuja, binnen 2 maand wordt ze 3), maar ze krijgt wel eens mijn Android tablet in handen en ondanks dat zeker geen uren per dag is (en zeker niet alle dagen), verbaas ik me over hoe vlot en op korte tijd zij de basics onder de knie heeft gekregen.

Swipen, scrollen, applicaties opstarten, applicatiemenu's bedienen, de android home-toets kiezen om terug naar beginscherm te gaan, etc. Fluitje van een cent en dat na minieme ervaring. Ik heb haar veel zaken niet eens expliciet getoond.

Dus ik twijfel ergens aan wat je hier zegt.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 25 april 2013 08:24]

Mijn schoonvader is blij dat je deze opmerking maakt. Hij is blij dat je hem geen oudere vind.

Bij het aanpakken van mijn telefoon heeft hij al 5 apps gestart.
wat jij zegt klopt niet, ouderen vinden het juist fijn werken met touchscreen.

Net als kleuters, kunnen ouderen ook makkelijker met zon touchscreen werken.
Dan is mijn schoonmoeder de uitzondering op de regel, aangezien ze nog steeds moeite heeft met haar touchscreen.

Whatsapp is de hoofdreden dat ze een toestel wilde, maar in een 'gunstige' prijs valt dat niet mee.
Dit zijn dan ideale toestellen

< ook voor de kids, met een goedkoop data prepaid kaartje .. aanzetten wanneer nodig >
E69 voor een 'S40' besed telefoon. 320x200 resolutie ...

er zijn vast mensen die het kopen (omdat ze van nix weten) maar ik keek gister nog in de folder van de kijkshop notabene en daar zijn al aardig wat telfoons in de zelfde prijscategorie.

Een Samsung Galaxy Gio b.v. best fijn budget toestelletje, E89 prepaid wel is waar, maar toch.

Dan heb je een volwaardig android 2.3 toestel, waar je allerlij apps op kan installeren. Waar je 3.5G hebt, wifi etc etc en 480x320 scherm etc.

Tuurlijk het is een budget telefoon en er zijn nog goedkopere (de galazy Y b.v. maar weet ik weinig verder van, maar doet het niet veel onder de GIO volgens mij).

Dus wat is de meerwaarde van deze telefoon? Imo het toestenbord weegt het niet op tegen een nutteloze 'S40'.
Maar dan zit je weer met android.. en al helemaal de 1 en 2 series zijn echt drama.
voor de doelgroep (ouderen of juist hele jongen mensen) is de 210 toch beter.
Maar dan zit je weer met android.. en al helemaal de 1 en 2 series zijn echt drama.
Ik ga niet zeggen dat ik de genoemde android telefoons zou aanraden, maar 2.x een drama noemen?
Hoezo? 90% van de apps draait op 2.3, de S2 is door meerdere websites (als ook deze) als telefoon van het jaar verkozen, op 2.3.

De genoemde telefoons geven geen leuke gebruikerservaring (je betaald er dan ook niet voor), maar dat ligt helemaal niet aan android 2.x.
[...]


Ik ga niet zeggen dat ik de genoemde android telefoons zou aanraden, maar 2.x een drama noemen?
Hoezo? 90% van de apps draait op 2.3, de S2 is door meerdere websites (als ook deze) als telefoon van het jaar verkozen, op 2.3.
Klopt, ja, en windows XP is ook het meest succesvolle OS van Microsoft, en de C64 de beste thuiscomputer ....

Alles 'moet' met de tijd meegaan, Android 2.3 was zeker niet slecht, maar wel in deze tijd, vergeleken met de huidige modellen
Maar blijft die Samsung ook 46 dagen standby op één batterijlading?

Als ik naar mijn ouders kijk, vergeten die rustig een week naar hun telefoon te kijken tot er weer eens iemand belt of een SMS-stuurt. Dat trekt zo'n android niet.
S40 is helemaal niet nutteloos, geen volledig smartphone OS maar het kan genoeg voor veel gebruikers.

Hoeveel mensen hebben of hadden niet een Blackberry alleen voor BBM? En later ook Whatsapp. Veel van deze personen opende de browser op de BB ook maar sporadisch en even iets googlen gaat ook op een S40 toestel.

Ik zie dit als een ideaal reserve toestel voor als de smartphone kapot gaat / kwijt is of voor gebruik op vakantie. Toch whatsapp maar met een stuk langere batterijduur.
Ik denk dat je je daar op verkijkt. De groep is wellicht niet zó groot, maar ik ken genoeg mensen die een dumphone hebben, ze willen wel Whatsapp (want je wordt sociaal buitengesloten), maar geen dure telefoon. Dan is dit een goede keus lijkt me.
Besef wel dat de populariteit van Whatsapp wel vaak regionaal is. In sommige landen als Nederland ben je inderdaad sociaal buitengesloten als je het niet hebt, maar in andere landen is het gebruik niet veel hoger dan iMessage, Skype, Messenger, etc.
Andere doelgroep: ouders die hun jonge kind wel willen laten whatsappen met vriendjes, maar niet meteen een volledige internet toegang willen geven via een smartphone. Alleen whatsapp op een telefoon is makkelijk te monitoren.

Ongetwijfeld zal dit ook een deal met whatsapp zijn waar Nokia ook iets aan overhoudt.
Wat had deze gekost met 3G 10 euro meer?
Wat we veel zien bij deze telefoons is dat ze op de Afrikaanse markt zéér veel verkocht worden. Nokia heeft daar nog zo'n 40% van ALLE toestellen in handen, en een grote hoop daarvan zijn hun "Asha" reeks. In deze landen is er ook nog weinig 3G penetratie, en op een adviesprijs van 70¤ is 10¤ enorm.
Wat had deze gekost met 3G 10 euro meer?

Nog niet eens ...

3G modems zijn niet zo duur, maar in dit segment telt elke cent nu eenmaal drie keer. Plus de batterij levensduur neemt af en noodzakelijk geheugen voor de modem neemt toe.
Dan zou er ook een betere accu in moeten en missch ook andere hardware. en die 10 euro meer is voor de afrikaanse aziatische markt veel geld. zeker als ze daar 1 dollar per dag verdienen spreken we toch van 1.5week salaris. En weet ik uit ervaring (vakantie) dat ze in India nu pas bezig zijn met het aanleggen van grootschalige 2g netwerken.. daar spelen ze dus mooi op in.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 24 april 2013 13:13]

Dat zou je nog wel eens kunnen onderschatten, we weten allemaal nog wel de plotselinge populariteit van de goedkope blackberries. Dit heeft een nu populaire gratis messagingdienst waarvoor je niet eerst geld aan kwijt bent voordat je een bericht kan versturen.
Ik zie dit als een een goed alternatief voor mensen die niet aan Blackberry vast willen hangen. Ik heb al heel wat telefoons gehad/versleten en ik kom toch iedere keer terug op de basics .... bel / sms / whatsapp en heel af en toe een fototje.

Ik denk dat er legio's mensen zijn die daar voldoende aan hebben en ook het fysiek toetsenbord is naar mijn mening nog altijd een voordeel.

Vooral als whatsapp en overige functies goed met elkaar "embedded" zijn dan denk ik dat er best wel veel markt voor dit toestel zou kunnen zijn.

Vooral jeugd spreekt dit aan, goedkoop toestel, geen 3G maar goed dan hoef je ook geen abonnement met internet want je hebt toch wifi.

Kortom een telefoon voor de niet veeleisende gebruiker, voor niet te veel geld. Ik denk niet dat men dit moet afkraken maar in de juiste context moet plaatsen.
Je redenatie is verkeerd, want mensen hebben nu niet de mogelijkheid om voor een Asha 210
Had gehoopt op een aankondiging van een Lumia/windows-phone met toetsenbord.
Ik denk dat ondanks het feit dat touchscreen koning is, je nog wel een redelijke markt kan hebben voor windows-phones met toetsenbord. Ieder voor zich natuurlijk, maar mij hadden ze daarmee wel kunnen overtuigen.
Daar ben ik dus helemaal mee eens, een van de barrieres voor mij om over te stappen op een smartphone is toch het gemis van een fysiek toetsenbord (omdat je anders flinke afmetingen krijgt om toch een beetje fijn te kunnen tikken). Klinkt stom, maar heb sinds dat ik een mobiele telefoon heb een nokia gehad en omdat android met toch niet helemaal bevalt wacht ik al tijden op een windows phone met fysiek toetsenbord. Jammer van Nokia ...
(ik weet dat Dell, LG, een windows phone hebben met fysiek toetsenbord, maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een toestel van Nokia met Windows Phone)

Edit: (op reacties hieronder)
@Dronefang, ik vind het typen op zo'n vlakke plaat, ten eerste niet prettig, en ik merk dat zelfs het typen op een nexus 7 in portrait mode met twee duimen toch niet zo lekker gaat ... gewoon weinig feedback. Maar ik moet zeggen dat ik nog niet op een windows phone heb getypt.
@Timmiee, Ik customize veel aan mijn desktop windows, maar van een telefoon verwacht ik dat die gewoon hoort te doen zoals de maker het heeft bedoeld (daar ben ik ook meer fan van de Nexus serie dan van al die custom android versies.) En nee ik wil geen Iphone, de homescreen van Windows Phone vind ik gewoon veel vernieuwender en strakker.

[Reactie gewijzigd door Brockhaus op 24 april 2013 11:11]

Als je een Windows Phone in de landscape modus houdt, krijg je het toetsenbord verdeeld over het scherm. Dit zorgt ervoor dat als je blind kan typen op een toetsenbord, je ook vrij aardig kan typen op zo'n scherm. Druk gewoon in de buurt van de toetsen en autocorrectie lost het verder op.

Wellicht een keer proberen? Ik dacht zelf ook dat het niet zo goed zou werken, maar het werkt toch verrassend goed.
ben het helemaal met je eens, is ook nog iets waar ik op wacht. Moet zeggen dat als je nog op zoek bent naar een smartphone met fysiek toetsenbord dat de Desire Z wel een aandrader is, mits je hem root en een andere rom er op zet. Werk er nu ruim een jaar mee en hij houd het aardig goed uit.

Wat betreft het topic;

mooi toestel voor, zoals eerder gezegd, ouderen en mensen die nog gewoon willen communiceren in plaats van alle rommel er omheen. Had zelf ook gehoopt op een WP8 toetstel met keyboard maar wie weet komt dat op zeer korte termijn ook nog :)
Mooi prijsje. Dit zou een mooie uitkomst zijn voor kinderen en scholieren die net naar de middelbare school gaan (ja, ze beginnen steeds vroeger met smartphones!), en oudere mensen die toch graag met hun kinderen/kleinkinderen willen whatsappen.
Grootste nadeel is het feit dat er alleen op 2G geinternet kan worden, al zal dat voor de meesten snel genoeg zijn voor Whatsapp en Facebook, dat dat wel iets langer zal moeten laden. Goede zet van Nokia!

[Reactie gewijzigd door Martell op 24 april 2013 10:08]

Dat kan nog best eens meevallen. Internetverkeer gaat via een nokia server die het comprimeert en naar jou toestuurt, hierdoor is de grootte van een internetpagina gemiddeld maar 25% van de werkelijk grootte.
Internetverkeer gaat via een nokia server die het comprimeert

Yep, inclusief SSL/TLS verkeer zoals je bankwebsite, email, etc.

Performance goed, privacy niet zo goed....
Ik denk dat deze telefoon vooral voor wat oudere mensen ideaal is. de prijs is goedkoop en ze hoeven maar op 1 knop te drukken om berichtjes te kunnen versturen. tevens is het toetsenboord ook makkelijker ( gegeven dat ze nog een stabiele hand hebben :P ) .

mischien wat voor mijn oma :+
Precies, die oudjes blijven maar klooien met T9 en ze zijn verlost van dure SMS-jes. Hopen dat het menu niet al te ingewikkeld is en ze kunnen weer jaren vooruit.
Precies, die oudjes blijven maar klooien met T9
Inderdaad, ik ook, waarom kun je die mogelijkheid niet gewoon uitzetten. Wie dat ooit uitgevonden heeft...

[Reactie gewijzigd door torp op 24 april 2013 10:28]

Als je een beetje geoefend bent typt T9 veel sneller dan het gewone toetsenbord en voor zover ik mij herinner hadden mijn laatste gsm's met toetsen zelfs standaard T9 uit of was er minstens een "sneltoets" om het T9 te toggelen (bv hekje 3 seconden inhouden).

Ik denk niet dat deze telefoon super geschikt is voor oudjes door de kleine toetsen, mijn grootmoeder koopt haar gsm's altijd met twee eisen
  • Adresboek
  • Gigantische toetsen die geschiktzijn om te bedienen met gorilla vingers
Ik denk dat we bij deze phone eerder aan mensen moeten denken die wat minder geld willen spenderen aan telefoons en een eerste telefoon voor jongeren. Mijn dochter moet niet afkomen in het lager onderwijs dat ze een iPhone wilt hoor.
Wie dat ooit uitgevonden heeft...

T9 is uitgevonden om snel te kunnen typen op non-Qwerty toetsenborden, met de duim.

Probeer jij maar eens op een non-Qwerty toetsenbord te typen met T9 uit... O-)

Nog niet zo heel lang geleden. In zeg maar het pre-iPhone tijdperk, hadden alle telefoons (zeker in Europa) enkel deze klassieke non-Qwerty toetsenborden.

In de USA hadden ze wel veel querty, en ook veel side-kicks (= non-smartphones) met zijwaards uitschuivende toetsenborden. Nadeel daarvan was dat hun telefoons weer flink groter en zwaarder waren, en in die tijd groter juist nog niet beter was. Estetisch deden wij in Europa dus altijd lacherig over die lompe Amerikaanse toestellen. Ook moest je met twee handen typen, en konden wij superieur als we waren met onze Nokia's :) met enkel een hand/de duim af.

Tijden veranderen. Tegenwoordig is Qwerty, grote telefoons en met twee handen typen juist de norm. _/-\o_
Dom van mij... Ik dacht dat T9 staat voor de autocomplete functie die vaak ongewild aan gaat staan. Daar heb ik nl. vaak problemen mee, niet met het T9 typen an sich.

:X
Dat is toch helemaal niet goedkoop. Sms bundels zijn goedkoop en vereist geen aparte data bundel, whatsapp wel.
daar zat ik dus ook aan te denken. je moet alsnog een data abo hebben of alleen Whatsappen als je Wi-Fi hebt.
Whatsapp kan uit met een heel kleine databundel. In de praktijk is het ook juist buiten de bundel vaak goedkoper dan smssen.
Hopelijk komt die ook in andere kleuren!

Lijkt me wel een prima telefoon. Ik heb een smartphone, maar gebruik eigenlijk alleen maar whatsapp. Dit lijkt me een prima! Zeker in combinatie met het physieke toetsenboard. Na jaren gebruik van een touchscreen, kan ik er namelijk nog steeds niet aan wennen.

Toch vraag ik me af waarom deze telefoon op de markt komt. Er kan ook gekozen worden voor een andere telefoon van de Asha serie (http://tweakers.net/price...4219;300176;300200/serie/) Die hebben ook whatsapp, zit ongeveer in dezelfde prijsklasse en zien er degelijk(er) uit. Als ze alleen maar een nieuw model op de mark brengen vanwege die knop, dan vind ik het wel jammer.
Die toestellen zijn al ruim een jaar op de markt en dus eigenlijk aan vervanging toe. In November heeft Nokia al de Asha 205 aangekondigd, die over een Facebook knop beschikt, nu dus de Asha 210 met Whatsapp knop. Ik denk dat je beide als vervaning kan zien van de 200 en 201 van ruim een jaar geleden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True