'Nokia stopt met productie Symbian-telefoons'

Nokia stopt deze zomer met het produceren van telefoons met zijn eigen besturingssysteem Symbian. Na deze zomer worden er vermoedelijk nog voorraden verkocht, bijvoorbeeld van Nokia's laatste Symbian-toestel, de 808 PureView met 41-megapixelcamera.

Vooral in sommige Aziatische landen zullen na deze zomer nog voorraden verkocht worden, schrijft de Financial Times. De specialistische site AllAboutSymbian, die veel bronnen heeft binnen Nokia, noemt de genoemde periode 'about right'. Daarmee eindigt de productie van Symbians bijna 2,5 jaar na de aankondiging dat Nokia overstapte op Windows Phone voor smartphones. Nokia-directeur Stephen Elop kondigde dat in februari 2011 aan.

Als de productie stopt, zal Nokia bijna een half miljard Symbian-toestellen hebben verkocht, zo becijferde Tweakers eerder. Dat zijn er meer dan de hoeveelheid iPhones die tot nu toe is verkocht: rond 350 miljoen. Wel is Android Symbian al voorbijgestoken; het aantal geactiveerde Androids bereikt vermoedelijk binnen enkele maanden een miljard.

De laatste Symbian-telefoon die in Nederlandse winkels kwam te liggen, is de 808 PureView, met 41-megapixelcamera. Volgens geruchten komt er binnenkort een Windows Phone-toestel met dezelfde camera.

Nokia's verkochte Symbians

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-06-2013 • 10:19

90

Reacties (90)

90
86
25
3
0
55
Wijzig sortering
Mijn iPhone 4S en mijn Lumia 800 liggen stof te happen in de kast. Ik gebruik mijn Nokia 808 als dagelijks toestel. En dat zal ik ook zo lang mogelijk blijven doen omdat ik (nog) geen andere toestel ken dat zulke foto's maakt én zulke geluidsopnames en dat gecombineerd met een geweldige geluidsweergave, SD card, sleeping screen, verwisselbare batterij, FM radio én FM zender, HDMI-aansluiting, goede accuduur een een geweldige hardware kwaliteit. Ja, het OS werkt iets minder soepel maar heeft nog nooit zo goed gedraaid als op deze 808. Het is echt zonde dat het hier eindigt. Maar ook ik zal er over enige tijd aan moeten geloven.
Ik baal ook van die trend om accu's in te bouwen. Over het algemeen kocht ik namelijk een reserve accu bij mijn telefoon om te kunnen verwisselen indien de accu op een onhandig moment leeg was. Dat kan met ingebouwde accu's niet meer.

Ook de SD-kaart is handig als de de telefoon als camera gebruikt: het gaat veel sneller om de SD-kaart in eeen cardreader te duwen in de laptop om de foto's te kopieren dan dat via de USB-kabel van de telefoon gaat. Ook op vakantie is het handig: geheugen vol? Kaartje verwisselen en geen laptop meesjouwen om de foto's eraf te kunnen halen. Heb je ook gelijk je argument tegen bijvoorbeeld dropbox: data in het buitenland is erg duur.

Verder is Symbian niet zo zeer verouderd in mijn ogen. Het werkt uitermate goed. Alleen is de support vanuit de app-bouwer aardig ingezakt waardoor je de meeste moderne apps niet kunt draaien. Voor mij geen enkel bezwaar, al die rommel hoef ik toch niet op mijn telefoon. Het OS werkt er niet minder om.

Ik ben, uit ergenis over touchscreens en beperkte accuduur, overgestapt op een S40 toestel (Nokia Asha 201), maar gebruik mijn Nokia N8 met Symbian^3 nog regelmatig voor de onverslaanbare gratis (offline) navigatie en de briljante camerafunctie met (voor een telefoon) hoge kwaliteit audio en video. Blijft een puike telefoon, voor een touchscreen dan.
Anoniem: 209932 @MadEgg13 juni 2013 22:03
touchscreen probleem bij N8 ? of in het algemeen? Ik gebuik nu 1,5 jaar een N8 en niets te klagen over het touchscreen. super zelfs. en ben niet direct een smartphone of touchscreen liefhebber. het scherm van de N8 is nog steeds 1 van de beste kwaliteits Oled schermen.

Accuduur niet goed? bij de N8? al eens een hard reset , en vulcan deathgrip geprobeerd.
ik wel laatst : bakken vol geheugen, zeer responsief. gaat makkelijk 2 dagen mee met wat mailen, browsen whatsapp. op een accu van 19 maanden uit.

dus over een half jaar eens een nieuwe accu er in (twee boutjes bij de N8 lossen is dat)
en het plan is om weer 2 jaar verder te werken met de N8

OS verversing gedaan via Nokia Suite, er zit nu ook wat microsoft apps bij, zoals office zaken, een excellente OV reisplanner die gekoppeld zit aan de Maps navigatie ,

verder geweldige internet radio app, audio recorder op cd kwaliteit, tja de camera waar ik de kleuren op DSLR nivo vind zitten nu, nou ja ik kan nog wel even door

het is gewoon een heerlijke bonk van een telefoon niet kapot te krijgen en slechts 6 cm breed en 11,5 cm hoog

sorry even doorgeslagen over mijn liefde, de Nokia N8
Ik heb een probleem met touchscreens in het algemeen. Zowel op mobiele telefoons als op tablets. Het is gewoon een ramp van een techniek. Ik mis de precisie van een muis en de efficientie van een toetsenbord bij het bedienen van apparaten met een touchscreen.

Accu-duur van 2 dagen is netjes voor een smartphone, maar om te huilen in het algemeen. Mijn Nokia Asha 201 laadt ik één keer in de week op. Tja, er kunnen geen apps op, maar ik kan ermee wat ik ermee wil: internetbankieren, whatsapp en e-mail lezen (en evt beantwoorden). Tethering lukt ermee ook prima, via bluetooth. Ideale telefoon voor een zeer nette prijs dus.

Nokia N8 vind ik ook een mooi apparaat, maar (net als alle smartphones) eigenlijk gewoon te beperkt naar mijn smaak, en dan dus met name qua accuduur en door het hebben van een touchscreen.
Anoniem: 343906 @specsboost12 juni 2013 15:25
Je iPhone helemaal uitzetten gelukt niet zonder je batterij er uit te halen. Dus mag je je iPhone bij menig MT-overleg buiten de overlegruimte laten.

En een verouderd OS? In welk opzicht verouderd?
@ specsboost
Probeer eens een latere Symbian toestel uit als je het niet weet.
Je zal verrast zijn.
M'n e7 heeft 16gb opslag en is maar 6 gb in gebruik.
Er staat 10 jaar bedrijfsadministratie op, en heb geen externe opslag nodig.
Ik kan me voorstellen dat een cameratelefoon meer opslag nodig heeft, die ook uitwisselbaar moet zijn
De accu van de e7 is ook niet demontabel, maar zie het niet als hinder,
puur omdat deze voldoende lang meegaat.


Toen ik mijn e7 aanschafte was Symbian al ten dode opgeschreven.
Na bijna 3 jaar werk ik er nog fantastisch mee en ik zie nog geen compatatieve opvolger.
Ondertussen word het OS tot op heden keurig onderhouden door Nokia,
Welke andere maatschappijen doen dit vergelijkbaar?

Dat ik straks gedwongen word om een ander OS te kiezen vind ik jammer, maar het zij zo.
Ik denk dat de pijlen straks gericht worden op Windows, puur omdat ik zelf de rest veel te chaotisch en onbetrouwbaar vind.
Vraag: waarom zou je nu dan nog symbian kopen? De support is dan ook binnen no-time end of life.

Of is er een community die het updaten wil overnemen?

Zoals mijn N900 was ook binnen jaar end of life en heb vrijdag nog update gehad omdat Debian voor een deel zo aardig was suport over te nemen!
Omdat het de meeste mensen worst zal wezen welk OS hun telefoon draait. Die willen gewoon een telefoon die werkt, en of dat nou een Lumia, een Galaxy of een iPhone is, maakt ze niet zoveel uit. De meeste mensen doen ook niet aan updates of upgrades tenzij de telefoon dat zelf automatisch doet – en dan merken ze het toch niet als dat niet gebeurt.
En omdat een telefoon tegenwoordig als wegwerpartikel wordt beschouwd gaan de meesten er vanuit dat hij na een jaar toch weggegooid wordt, dus dan maakt het al helemaal niet meer uit of dat nog ondersteund wordt.

End-of-life is voor de consument niet boeiend. Winkels verkopen nog steeds de Wii, de PS2, je kunt nog altijd Radeon HD6K kaarten kopen, en er zijn maar zat mensen die nog steeds Windows XP op hun nieuwe systeem willen hebben. Dat is voor niet-tweakers niet boeiend, zolang het ding maar werkt.
Facebook en Whatsapp draaien nog goed op oude Symbian telefoons. Op een oude Apple kan je in iedergeval Whatsapp vergeten en success met het vinden van een facebook app voor een oude iOS.
En toch....mijn persoonlijke mening is dat het Symbian besturingssysteem van Nokia helemaal niet verkeerd is, tenminste de S60 vond ik erg fijn werken.

[Reactie gewijzigd door friggler op 26 juli 2024 01:09]

Anoniem: 405779 @friggler12 juni 2013 11:05
Ik heb het ook altijd met plezier gebruikt destijds.
Zo af en toe schoven er wat prototypes voorbij met QT als onderliggend framework. Dat zag er veel belovend uit. Helaas is het nooit zover gekomen en heeft Nokia zich de kaas van het brood laten eten.
Is/was ook zeker niet verkeerd, alleen kan het niet meer mee in de huidige tijd...
Ik vind dat hun laatste versie voldoende mee kon met de simpele Android telefoons. Aanpasbare homescreens met widgets (waar mee ze zelfs iets eerder waren dan Android), native applicaties, vernieuwde interface, etc.
Alleen doordat Google icm andere bedrijven een veel groter team aan Android heeft werken, kan android sneller vernieuwen en features toevoegen.

Edit:
Ik denk dat er drie renden zijn dat Symbian achterliep.
1. Ze hadden de mankracht niet, dat Google wel had, om hun software gigantisch te verbeteren. Kijk hoe lang het geduurd heeft om tot een fatsoenlijke S60 versie te komen, met alle features e.d..
2. Ze hebben te veel tijd gestoken om Symbian in een opensource foundation te stoppen.
Maar dit komt waarschijnlijk door reden1, zodat andere Symbiantelefoonmakers konden meehelpen. Toen het eindelijk gerealiseerd was, waren de telefoonmakers al over op Android.
3. Nokia's Symbian is een tijd ontstaan waarin software niet het belangrijkste was. Maar features. Al was Symbian wel een besturingssysteem waarmee verreweg het meeste kon, mogelijkheid tot het installeren van native apps en tevens gebruiksvriendelijk was. (Windows mobile kon je meer mee, maar is alles behalve gebruiksvriendelijk, behalve voor mensen die een PDA zochten).

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 26 juli 2024 01:09]

Anoniem: 513523 @Bliksem B12 juni 2013 11:03
Nokia had ook een gigantisch team op kunnen zetten toen het nog aan de top stond. Echter kozen de grijze top mannen daar dat symbian geen update nodig had.

Er waren daarnaast wel degelijk problemen met symbian. Het was ontzettend instabiel en bleef vaak hangen/stotteren. applicaties die crashten.

Als nokia toen was doorgegaan met maemo en dit systeem tot in de puntjes had uitgewerkt en blijvend vernieuwd had dan had de markt er heel anders uitgezien nu.

Echter heeft nokia keer op keer de verkeerde beslissingen gemaakt. Gebruikers die al jaren trouw waren zagen het van mijlen ver aan komen dat het fout zou gaan bij nokia.

Dit rest voor mij de vraag, als ik het al 2 jaar v.t.v. zag aankomen dat de markt van nokia zou gaan instorten. waarom zag de top bij nokia dit zelf dan niet??
Heb nog nooit een hangende symbian gehad, en heb vanaf 2006 t/m eind 2012 symbian smartphones gehad.

Denk dat jij een slechte telefoon hebt gehad, en dat het te wijten valt aan je hardware die niet 100% werkte, ligt echt niet aan symbian dat telefoon vastliep en stotterde.

Of wellicht beheer van de software en hardware, daar gaat het ook vaak fout, men installeert maar wat ze willen en vragen nooit af wat het met het systeem doet, 3rd party software veroorzaakt meest problemen en meestal niet het os.

Is geen 1995 meer, we hebben tegenwoordig 100% stabiele ossen. :D

Edit/
In 2010 was nokia nog marktleider en verkocht ze meer telefoons dan apple en android. In datzelfde jaar (2010) gaven ze aan om te stoppen met symbian 4 ontwikkeling en 2011 werd er beslist dat symbian helemaal afgelopen zaak zou zijn.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 26 juli 2024 01:09]

Heb nog nooit een hangende symbian gehad, en heb vanaf 2006 t/m eind 2012 symbian smartphones gehad.

Denk dat jij een slechte telefoon hebt gehad, en dat het te wijten valt aan je hardware die niet 100% werkte, ligt echt niet aan symbian dat telefoon vastliep en stotterde.
Na een perfect werkende E61i heb ik een N97 mini gehad. Die hing meermalen dagelijks. Totdat firmware 12 uitkwam, toen was het over dus dat kan nooit aan kapotte hardware gelegen hebben. Alleen had ik het toestel toen al anderhalf jaar, dus de fix kwam wat laat.

Nokia heeft in latere jaren voor sommige modellen wel degelijk minder stabiele Symbians uitgebracht.
Ik heb al een aantal jaar de 5800xm, maar ook al heeft het de laatste updates is het nooit een geweldig systeem geworden. Hij loopt gelukkig bijna nooit vast, maar heeft wel last van het scherm wat af en toe alleen kleurtjes geeft of lang zwart blijft hangen. Apps crashten best vaak, maar de music player, die was best aardig.

Het had gewoon een hele goede telefoon kunnen zijn als ze een paar van die bugs hadden opgelost..en meer ram geheugen hadden gegeven.
Dit rest voor mij de vraag, als ik het al 2 jaar v.t.v. zag aankomen dat de markt van nokia zou gaan instorten. waarom zag de top bij nokia dit zelf dan niet??
Ze zagen dat ook wel aankomen, maar dachten dat Maemo het geleidelijk op zou pikken. Het floppen van alle Maemo devices vanaf 2005 zorgde ervoor dat ze met lege handen stonden, en ja dan worden ineens je opties een stuk minder aantrekkelijk.

En je kan wel een goed OS *willen* bouwen, maar tussen willen en kunnen zit een groot gat, zeker als je het op moet nemen tegen de drie grootste softwarehuizen ter wereld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 01:09]

Nokia had ook een gigantisch team op kunnen zetten toen het nog aan de top stond. Echter kozen de grijze top mannen daar dat symbian geen update nodig had.

Er waren daarnaast wel degelijk problemen met symbian. Het was ontzettend instabiel en bleef vaak hangen/stotteren. applicaties die crashten.

Als nokia toen was doorgegaan met maemo en dit systeem tot in de puntjes had uitgewerkt en blijvend vernieuwd had dan had de markt er heel anders uitgezien nu.

Echter heeft nokia keer op keer de verkeerde beslissingen gemaakt. Gebruikers die al jaren trouw waren zagen het van mijlen ver aan komen dat het fout zou gaan bij nokia.

Dit rest voor mij de vraag, als ik het al 2 jaar v.t.v. zag aankomen dat de markt van nokia zou gaan instorten. waarom zag de top bij nokia dit zelf dan niet??
Anoniem: 415735 @Bliksem B12 juni 2013 12:49
...
Edit:
Ik denk dat er drie renden zijn dat Symbian achterliep.
[1]
[2]
[3]
Ik denk dat je belangrijkste reden over het hoofd ziet: Nokia was allang bezig het ontwikkelen van haar nieuwe besturingssysteem: Maemo/Meego

Vergeet niet dat Symbian is gebouwd op EPOC en ik vind S60 eigenlijk de eerste versie.
leuk hoor dat er altijd mensen roepen dat een bepaalt bedrijf (in dit geval nokia) altijd ergens eerder mee is. maar waarom is het dan zo dat nokia op het moment een marktaandeel heeft lager dan 4% (smartphone markt) of wel de 1e zijn is leuk maar het zegt niks.
4. Symbian bleek te lastig om aan te passen aan veranderende hardwarem, waardoor megahertzen en pixels zwaar achter gingen lopen op de concurentie.
Mijn Nokia 5800 XpressMusic kan nog steeds prima muziek afspelen en een simpele website laten zien op 3,2" en 640×360, helaas was de opvolger van die telefoon duur en niet eens beter waardoor ik ben doorgegaan naar Android (Samsung Galaxy S Plus).

Zou er nu een Nokia 5800 XpressMusic soortgelijk komen voor rond de € 100,- zou ik het wel weten, maar helaas!

Edit: sowieso mis ik nog steeds het kunnen typen met m'n nagels en tussen letters kunnen tikken zonder long-press geneuzel.

Edit #2: klopt de N8 is ook een mooie vervanger echter was de prijs destijds zo uitverhouding met best mooie Android telefoons dat de keuze simpel was. Inmiddels sleep ik een Note 2 mee, gelukkig weer een stylus om instant tussen letters te kunnen tikken maar anders was dat ook nog een goede optie. Voor het browser hoeft het van mij allemaal niet flitsend te zijn, als het maar werkt, echt surfen doe ik wel achter een laptop/desktop.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 26 juli 2024 01:09]

Je kunt een N8 tegenwoordig tweedehands voor minder dan 100 euro oppikken, mocht dat een optie zijn. Dat is voor mij ook de vervanger van mijn 5800 geweest.
Deze houd ik zo lang totdat er een met Symbian vergelijkbaar systeem uitkomt dat op de iets geavanceerdere gebruiker gericht is met maximale mogelijkheden, efficientie en veiligheid. Daarvoor kijk ik toch vooral naar Sailfish en Ubuntu momenteel.
Ik vind Symbian Belle heerlijk werken, ik merk alleen dat de hardware net wat te traag is van mijn N8 om echt soepel te surfen. En inderdaad loopt het af en toe nog wel eens vast. Spontane reboots komen toch nog wel eens voor. Maar voor de rest is het een volwassen systeem, snel en energiezuinig. Ik kan er alles mee wat mijn hartje begeert.
Waarom niet? In de bekende besturingssystemen zoals Android en iOS 7 zitten gewoon delen van symbian in.
Anoniem: 343906 @friggler12 juni 2013 15:09
Nokia heeft op niet mis te verstane manier kennis gemaakt met de wet van de remmende voorsprong, http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_remmende_voorsprong

Symbian c.q. Epoc32 functioneerde als OS al goed op de Psion Netbook. Die Netbook maar meer nog die 5MX van Psion gaven tig mensen de mogelijkheid eigen apps te bouwen via hun Basic-achtige interpreter OPL die op die PDA's zaten.

De samenwerking tussen Nokia, Ericsson, Psion en Motorola is in mijn ogen nimmer goed van de grond gekomen. Met dat die Symbian Foundation het levenlicht ging het bergafwaarts en werd het OS minder doorontwikkeld dan van tevoren gedacht.

Nokia had op zijn toestellen gewoon OPL mee moeten leveren. En die andere native apps van Epoc32 (tekstverwerker, spreadsheet, database-programmaatje en die agenda), maar nee die verdwenen als sneeuw voor de zon op de Nokia devices.

Even leek het nog leuk te worden met een native Python interpreter. Maar ook die wenste Nokia niet officieel te ondersteunen.

Al met al een goed produkt waar, door tal van foutieve managementbeslissingen, het grote publiek allengs moe van werd. Symbian deed zeker niet onder voor het eerste iOS van Apple. Echter had Apple wel een superieur verdienmodel geintroduceerd door iTunes. Alle apps op een centrale plek, gemakkelijk te updaten en met een fraai smoeltje.

Apple heeft de wet van de stimulerende achterstand ervaren met hun Newton OS ten opzichte van Symbian.

Benieuwd of Nokia die wet van de stimulerende achterstand ook ten volle weet uit te buiten.
Symbian deed zeker niet onder voor het eerste iOS van Apple.
En dat was dan ook de eerste waarschuwing voor Nokia, als de eerste halfbakken versie van een nieuw OS al vergelijkbaar is met een OS dat al zeven jaar volop in ontwikkeling is, dan moet je je zorgen gaan maken.

IMO is het met Symbian jarenlang een 'design by committee' geweest vol met trage besluitvorming en conservatisme, terwijl de spelers die botweg hun eigen ding doen (Google, Apple, Microsoft en zelfs Blackberry) veel sneller ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 01:09]

Anoniem: 343906 @Dreamvoid12 juni 2013 16:36
Volgens mij heb je daar helemaal gelijk in. Dat consortium was niet vooruit te branden. Wat de concurrentie volop gebruik van heeft gemaakt.

Terwijl nota bene Psion zelf indertijd nog een paar prototypes mobieltjes had ontworpen, compleet met touchscreen wat immers ook al op hun 5MX, netBook, Revo zat.
Een van de redenen waarom de andere fabrikanten geen echte Love hadden voor Symbian was de dominantie van Nokia. Samsung en Sony Ericsson hadden er niet veel aan om te investeren in Symbian als (bijna) iedereen vervolgens een Nokia kocht.

Voor die bedrijven was Android de grote kans om Nokia op de smartphone markt voorbij te streven. En nu kunnen we duidelijk stellen: missie geslaagd...
Anoniem: 145867 @friggler12 juni 2013 17:38
Inderdaad, heb een mooie tijd beleefd met mijn Nokia N95 !!! Wat een tank was dat zeg. En twee dikke speakers en 3G en kon er leuk op internetten en muziek luisteren etc.

Zeer tevreden over geweest. Helaas zal ik nu nooit meer een Nokia kopen omdat ze met MS in zee zijn gegaan. Ik vind het OS helemaal niks.
Het was natuurlijk te verwachten, na de deal al dan niet geboren uit noodzaak met Microsoft zat het er duidelijk in dat Symbian door Nokia rustig worden afgebouwd.

Nu rust alleen de zware taak op de schouders van Nokia om met Windows Phone net zo succesvol te worden als ze ooit met Symbian zijn geweest, vreemd genoeg lijken ze dan niet 123 voor elkaar te krijgen.
Dat de groei van Nokia en Microsoft op de mobiele markt langzame groei doormaakt vind ik niet zo gek. De markt wordt gedomineerd door Android, er is keuze uit 1001 toestellen, fabrikanten, modellen en specificaties. Van budget tot high end.

Hetzelfde zie je op de desktop/laptop markt: Wordt voornamelijk gedomineerd door Microsoft, en er is keuze uit 1001 apparaten, met uiteenlopende fabrikanten, specificaties en modellen. Van budget tot high end.
Op de desktop/laptop markt krijgen andere aanbieders nouwelijks voet aan de grond. Ja, Apple timmert flink aan de weg en heeft nu een aardig marktaandeel. Maar dat ging ook niet over één nacht ijs. Dat heeft ook enkele jaren geduurd.

Ik denk dus dat we een paar jaar verder zijn voordat we kunnen zeggen dat Nokia/Microsoft een aardig marktaandeel heeft op de mobiele markt.


Edit; Typo

[Reactie gewijzigd door MrTre op 26 juli 2024 01:09]

Het einde van een tijdperk, erg jammer om te horen.

Ik kan na vijf jaar telecom gerust zeggen dat er echt nog wel (een wellicht kleine) markt is voor goedkope Symbian telefoons, zat van mijn klanten zweren erbij willen nooit meer iets anders dan een simpele Nokia. Er is letterlijk nog vraag naar de Nokia 6310i, vanwege de vele ingebouwde carkits en de Bluetooth ondersteuning (in 2002!).

Gelukkig is er op internet een levendige handel in "retro" telefoons, en zijn een groot deel van de oude klassiekers nog als refurbished modellen te krijgen.

Het gaat u goed, Symbian.
Dat zijn volgens mij geen S60 smartphones, maar S40 telefoons met een eigen OS er op. Die worden nog wel gewoon gemaakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_Series_40
Nokia 6310i draait niet op S40, daar is deze tel te oud voor! jaar 2002!
6310 was eerste Nokia tel met BT de 6310 2de met BT

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 juli 2024 01:09]

"Symbian rose to fame from its use with the S60 platform built by Nokia, first released in 2002 and powering most Nokia smartphones" (http://en.wikipedia.org/wiki/Symbian)

Neem even een blik op deze pagina, dan zie je dat vrijwel alle Nokia's tot Augustus 2011 op Symbian hebben gedraait.
Ok voor een deel klopt het, maar 6310i draait niet op Symbian!
Het draait op NOS (Nokia OS) zo heet het! Of ISA (Intelligent Software Architecture) en alleen Nokia heeft dit ooit gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 juli 2024 01:09]

Ik heb ook nergens en mijn originele reactie expliciet aangegeven dat de 6310i op Symbian draait, maar de verkoopcijfers van de Nokia's die dit wel doen (en dat is dus echt het overgrote gedeelte) heeft er niet om gelogen de afgelopen tien jaar. Ook de zonaamde nieuwe generatie smartphone's voor Windows Phone draaien op (touchscreen) aangepaste varianten van Symbian.

Als telecom enthousiasteling vind ik het jammer om de in het verleden grote namen als Sony Ericsson en Symbian te zien verdwijnen uit het straatbeeld, voor mij is dat nostalgie.
Ik had het niet zozeer over de 6310i, maar meer over de "goedkope" Nokia telefoons. De telefoons die Symbian draaiden vroeger waren toch de duurdere modellen.
Die markt voor goedkope smartphones wordt vrij aardig bediend door de Asha telefoons. Nokia maakt niet alleen maar Windows Phones.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 01:09]

Jamaar gaat het hier alleen om de smartphones of stopt Nokia ook met de "dumbphones" met eigen OS? Er zijn namelijk ook nog mensen die helemaal geen smartphone willen - ik gebruik mijn privételefoon alleen om te bellen en te SMS'en, voor de rest helemaal niets, dus ik wil ook niets meer dan dat.
De huidige Asha "dumbphones" doen inmiddels grotendeels ook wat Symbian deed. 3rd party apps, internet browser, touchscreen, email, whatsapp, etc.
Dat is nou juist het jammere - ik wil een telefoon zonder touch screen :')

(En 3rd party apps. En Whatsapp. Etc.)
Die koop je nog steeds bij Nokia, voor 15 euro.
Mijn N97mini met Symbian S60v5 draait misschien een beetje traag, maar nog zekers stabiel.
Vooral met alles wat er nu voort op staat.

En mede vanwege het hardware qwerty toetsenbord, heb ik nog geen kwalitatieve vervanger voor dit apparaat gevonden.
(uitschuifbaar toetsenbord is een eis en geen wens)
De E7 bied niet veel meer dan mijn huidige N97mini.
(op specifieke OS na, vergelijkbare specs)
Daarnaast worden er ook amper apps gemaakt voor enig symbian platform.

Oftewel de E7 valt niet onder de noemer kwalitatieve vervanger.
Ooit wel eens met een e7 gewerkt?
Misschien een oude koe uit de sloot gehaald, maar:

enig idee waarom er in 2010 het luttele bedrag van 22 miljoen euro's in Nokia is geinvesteerd door 22 Europese lidstaten? Dit voor de ontwikkeling van Symbeose. Wat gaat hiermee gebeuren dan?

In 2010 is deze injectie gedaan, en februari 2011 wordt er aangekondigd dat Nokia overstapt naar Windows Phone.

bron:
http://www.nu.nl/gadgets/...en-in-nieuwe-symbian.html
nieuws: Symbian Foundation krijgt 22 miljoen voor ontwikkeling embedded OS - update

Edit: Wat GTX2GvO hieronder al zegt, zijn deze plannen geschrapt. Dat heb ik over het hoofd gezien.

[Reactie gewijzigd door Daugobelion op 26 juli 2024 01:09]

Afgezien van het feit dat ze inderdaad al geschrapt zijn was het ook geen investering in Nokia of Symbian, maar in de foundation achter Symbian.

De bedoeling was dat de foundation op basis van de Symbian core een embedded OS zou gaan ontwikkelen dat Europees was. Erg maf idee naar mijn idee, gezien er nauwelijks een idee was wat er gemaakt moest worden en waarvoor. Desondanks werd er toch 22 mio geinvesteerd. 8)7
Nog steeds staat Symbian bij mij op nr 2 qua os, een van de beste os ooit gemaakt, alleen wat verouderd nu maar ik gebruik mijn N8 nog steeds (alleen om foto's en films te maken) iphones en galaxy phones kunnen nog steeds niet tippen aan de foto film kwaliteit van de N8. Ik gebruik nu een N9 en moet zeggen Meego staat bij mij nr 1.
N8 blijft rustig 3 weken aan in stanby mode en actief gebruik 2/3 dagen, welke tel kan dat tegenwoordig? Symbian had zoveel veel features die os'en van deze generatie nog steeds niet hebben!
Symbian is ook stabiel, misschien 1 keer een crash gehad door een app, maar Symbian draait goed en soepel en heeft geen quadcore cpu 1gb ram nodig om soepel te draaien!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 juli 2024 01:09]

De foto/film kwaliteit heeft natuurlijk weinig te maken met het OS.

Ik ben jarenlang gebruiker geweest van Symbian (S90, UIQ3 en S60v2) en je schetst wel een heel rooskleurig beeld van Symbian. S90 was ongelofelijk traag en UIQ3 was zo instabiel als de neten. S60v2 was dan wel weer redelijk, maar het had al een hele kluif aan concurreren met Windows Mobile (was voor zijn tijd ook een heel krachtig OS), laat staan iOS en Android.

Technisch moest er gewoon een hoop op de schop. Telefoons kregen krachtige gpu's maar het grafische subsystem van Symbian was primitief en gpu acceleratie zo goed als afwezig. Met de komst van multicore cpu's moest ook de kernel vrijwel compleet op de schop. Microsoft had hetzelfde probleem met Windows Mobile en de CE-kernel, net zoals Palm met PalmOS: bij alledrie schaalde het OS gewoon niet makkelijk genoeg mee met de steeds sneller wordende hardware, en was de uiteindelijke oplossing om desktop OSsen naar mobile te porten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 01:09]

Als je mijn post goed leest zie je dat ik het over een N8 heb dus heb ik het over Symbianv3 die is echt niet traag. Symbianv3 heeft wel gpu acceleratie!
Kennelijk heb je Symbianv3 nooit gebruikt?
Trouwens in mijn oude N73 zaten 2 ARM 9 cpu's!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 26 juli 2024 01:09]

Klopt, maar de scheduling tussen die 2 cpu's was op zijn zachtst gezegd meer dan problematisch. GPU acceleratie was ook maar gedeeltelijk en niet eenvoudig voor applicaties om te gebruiken. Ik denk niet dat je onder applicatiemakers en de coders voor Symbian heel veel onbegrip zult vinden waarom Symbian vanuit technisch oogpunt niet veel toekomst had.

Vergeet ook niet, Symbian is jarenlang aan derden gelicenced (Motorola, Samsung, Sony-Ericsson) en zelfs gratis open source geweest, alle grote (en kleine) telefoonspelers hebben er naar gekeken en niemand was geinteresseerd om er op door te bouwen. Het is echt niet alleen Nokia die het de nek heeft omgedraaid.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juli 2024 01:09]

Anoniem: 361336 12 juni 2013 10:27
Nou heb ik nog een Samsung Omnia HD liggen, met Symbian Hyper X custom ROM erop. Draait nog als een tiet deze telefoon! Alleen is de batterij verouderd en draint ie aardig snel leeg, mede omdat ik de clockspeed van de processor wat hoger gezet heb.

Helaas kon ik daar geen nieuwe batterij voor vinden, in de winkels, ik moet zeggen: ik heb internet niet geprobeerd, alwaar ik toch zeker wel een nieuwe batterij moet weten te kunnen vinden.

Ach, t ding is meer dan 3 jaar oud. Heb veel lol gehad aan t klooien met die Symbian custom ROMS. En ik kan er gelukkig nog goed mee bellen!
Die telefoon heb ik ook gehad, inderdaad ook met Hyper X z'n roms!
Fantastische telefoon, eerste met HD camera. En Symbian was idd net als Android zo lekker soepel, je kon je eigen roms bouwen en installeren.

Het nadeel van de Omnia HD was dat Samsung geen support gaf, of hele slechte support.
Samsung had toen nog de naam van het geven van geen/slechte support, laat firmware updates, etc.

Grappig om te zien dat Samsung dat helemaal heeft aangepakt, en volledig van dat imago af is geraakt!
Er is dus nog hoop voor LG! Als ze van hun naam af kunnen komen om slechte support te leveren, dan is de mogelijkheid er gewoon om snel groter te worden, net als Samsung.

Nokia ging van Symbian naar Windows Phone.
Van een open-systeem naar een gesloten systeem. Dat is een gigantische verandering van filosofie waarbij niet enkel voor een ander OS is gekozen.

De teloorgang van Symbian kwam zeker niet door symbian zelf.
Het kwam doordat Nokia sinds de N95 geen goede hardware leverde!
De N96 was een kleine upgrade van de N95, de N97 was een brak toestel met grote hardware problemen zoals de GPS.

Te lang bleef Nokia op de recisieve touchscreens vertrouwen en de camera's gingen ook steeds meer tegenvallen.

Ik blijf van mening dat Nokia Symbian kapot heeft gemaakt dankzij de brakke hardware en niet dankzij het verouderde OS.

Nu komt Nokia eindelijk weer met goede hardware! Met in het oog springende hardware zelfs, en wordt dat verkocht met een niche OS dat bovendien gesloten is.....

Why on earth zouden al die Symbian gebruikers terugkeren naar Nokia?

De enige kans die Nokia heeft is gewoon dezelfde goede Hardware ook met Android te gaan verkopen. Er zijn heel veel Android fans die graag Nokia zouden willen proberen, maar zeker niet met WP.

Als Nokia Android toestellen zou uitgeven dan zou ik zeker een Nokia overwegen, zeker nu de hardware zo goed is. Nu is Nokia gewoon geen optie voor me.
"
De enige kans die Nokia heeft is gewoon dezelfde goede Hardware ook met Android te gaan verkopen. Er zijn heel veel Android fans die graag Nokia zouden willen proberen, maar zeker niet met WP.
"

Dat is een punt die ik niet helemaal begrijp. Ja, voor een tweaker die wil 'spelen' met custom roms en dergelijke is WP geen optie. Maar als je kijkt naar een doorsnee persoon denk ik dat het niets uit maakt.
Voorbeeld: Enige tijd geleden is een vriendin van mij van android naar een Lumia overgestapt. Haar kan het niets schelen dat het WP is, zolang ze er maar mee overweg kan. Ditzelfde geldt voor mijn vriendin, is ook naar een Lumia overgestapt, en heeft me een uurtje uitleg gekost maar nu vliegt ze door het ding heen alsof ze nooit beter wist.
Je haalt voorbeelden aan waaruit blijkt dat er ook mensen te vinden zijn die wel WP willen. Uiteraard zijn die er te vinden.

Maar Android heeft 70% van de markt in handen.
En een aanzienlijk deel van die 70% wil de volgende keer weer een Android. Dat deel laat Nokia gewoon links liggen.

De markt voor WP is gewoon veel en veel kleiner dan de markt voor Android.
Waarom kiest Nokia dan toch 100% voor WP? Terwijl Nokia zelf helemaal geen belang heeft bij WP.

Apple heeft belang bij iOS, dus is het logisch dat Apple alleen iOS toestellen verkoopt.
Motorola heeft belang bij Android, dus is het logisch dat Motorola alleen Android verkoopt.

Maar welk belang heeft Nokia bij WP dat ze haar ziel en zaligheid verkocht heeft aan een niche-OS?

Zelfs HTC en Samsung verkopen ook WP, gewoon om die markt ook te bedienen.

Ik begrijp werkelijk niet wat Nokia heeft bezield om 100% in te zetten op een OS waar ze niet eens een belang in hebben.
En een aanzienlijk deel van die 70% wil de volgende keer weer een Android.
Als de afgelopen jaren ons iets geleerd hebben, dan is het wel dat consumenten bijzonder weinig loyaliteit hebben naar een OS en heel makkelijk switchen. Zolang de services die ze gebruiken (Gmail, Whatsapp, Facebook, Skydrive, etc) maar werken.
Zelf heb ik een e7 waar ik geen afstand wil doen.

mijn dochter heeft een Nokia 701
Dit is een c7 achtig symbian toestelletje met 1 gig processor
en een superschempje
Het spijt me voor iedereen zijn mening...
maar tot op heden ik ben geen fijner toestel tegengekomen.

Het is jammer dat dit OS geen ontwikkeling meer mag meemaken.
Compleet mee eens. Er is nog op heden geen enkel toestel op de markt die alles kan dat de nokia e7 kan.
En toch hebben ze met de touch interface grove steken laten vallen. Ik ben van een omnia HD overgestapt naar een Galaxy S en dat was toch een wereld van verschil. Daarvoor heb ik nog een aantal andere S60 non-touch telefoons naar volle tevredenheid versleten.

Ik heb een paar maand geleden een keer mijn Omnia HD aangezet, maar het was echt googlen om even gauw wifi in te stellen.
Helaas kon ik daar geen nieuwe batterij voor vinden, in de winkels, ik moet zeggen: ik heb internet niet geprobeerd, alwaar ik toch zeker wel een nieuwe batterij moet weten te kunnen vinden.
alstublieft
Omia HD was idd. een baas van een tel. qua specs toen ie uit kwam, en daarom had ik m ook gekocht. En qua software nadat HyperX er op los ging. Dat het OS dusdanig geoptimaliseerd kon worden door één fanatieke hobbyist en dat de fabrikant en dus ook Nokia zulke steken hadden laten vallen is mij nog steeds een raadsel...
Ik heb dan weer de indruk dat het met modellen als de Lumia 720 crescendo gaat.. Maar de tijd zal ons leren wie het goed gezien heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.