Samsung kondigt Galaxy-telefoon met optische zoom en xenon-flitser aan

Samsung heeft een Galaxy-telefoon met 16-megapixelcamera, optische zoom, optische beeldstabilisatie en xenonflitser gepresenteerd. De Galaxy S4 zoom gaat deze zomer in de verkoop in Nederland en moet 549 euro kosten.

De Galaxy S4 zoom lijkt aan de voorkant op de eerder gepresenteerde Galaxy S4 Mini, maar aan de achterkant vertoont hij gelijkenissen met een compactcamera. De camera heeft 10x optische zoom, beschikt net als de Nokia Lumia 920, 925 en de HTC One over optische beeldstabilisatie en heeft een xenonflitser om goede plaatjes in donkere lichtomstandigheden te kunnen maken. De foto's hebben een maximale resolutie van 16 megapixel. De frontcamera heeft een maximale resolutie van 1,9 megapixel, blijkt uit de lijst specificaties.

De telefoon heeft verder een amoled-scherm met een diagonaal van 4,3" en een resolutie van 960x540 pixels. Daarbij is het geen PenTile-scherm, maar een amoled-scherm met rgb-layout, claimt GSMArena in een preview van de S4 zoom. De telefoon draait volgens Samsung in verschillende landen op verschillende processors, maar het zal in elk geval een dualcore-processor met een kloksnelheid van 1,5GHz zijn. Vermoedelijk gaat het in Nederland om de Snapdragon 400 van Qualcomm met Adreno 305-gpu of de Exynos 4 Dual van Samsung zelf. De telefoon beschikt over draadloze verbindingen 2g, 3g, 4g, nfc, bluetooth 4.0 en dualband-wifi a/b/g/n. Het werkgeheugen heeft een grootte van 1,5GB, het opslaggeheugen bedraagt 8GB, waarvan vermoedelijk 5GB voor de gebruiker beschikbaar is.

De telefoon is 125x64x15,4mm dik, maar het is mogelijk dat op hij op bepaalde punten dikker is. De accu heeft een capaciteit van 2330mAh. De telefoon weegt 208 gram, zwaarder dan welke telefoon van Samsung ook. De Galaxy S4 zoom komt deze zomer in Nederland uit met een adviesprijs van 549 euro. Het is de vierde 'Galaxy S4'-telefoon van Samsung. Naast de reguliere Galaxy S4 zijn dat de Galaxy S4 Active en Mini.

Samsung Galaxy S4 Zoom

Samsung Galaxy S4 Zoom Samsung Galaxy S4 Zoom Samsung Galaxy S4 Zoom

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-06-2013 • 10:30

84

Reacties (84)

84
78
59
6
0
12
Wijzig sortering
Interessant om verschillende redenen. Ten eerste omdat het waarschijnlijk de Nokia Pureview van concurrentie voorziet en daar een heel scala aan apps van de Playstore tegenover zet. Ten tweede omdat het een amoledscherm betreft en heel goed comtrasten op een foto kan tonen. Een ander voordeel is dat er ingezoomd kan worden en hoe je het went of keert, dit blijft toch echt een zwaktepunt van camera's in smartphones om logische redenen (namelijk: plaats).
De telefoon heeft een paar sterke punten, zo is daar de relatief grote accu die voor de specificaties erg goed is en vrij lang zou moeten meegaan, zeker in combinatie met amoled. Een ander voordeel is dat men nog steeds de primaire belfuncties heeft en daarnaast de voordelen van de compactcamera heeft.
Nadelen zijn er ook en dan heb ik het niet over de formfactor, dat is gewoon de concessie die je doet wanneer je de telefoon koopt: functie over design. Ik baal het meeste van het scherm en de bijbehorende resolutie. Amoled is geweldig vanwege het contrast, maar door de lage resolutie kun je een foto niet goed beoordelen op het scherm. Een gemiste kans wat mij betreft. Met full HD was er toch meer detail op een foto. Een tweede nadeel vind ik het. Gebruik van de S4 naam, de S reeks staat voor high end, zeker met de S4 terwijl dit op zn best een mid-end is. De verschillende S4 namen en producten vind ik dan ook persoonlijk kwalijk, al zal het de verkoop stimuleren (op korte termijn). Alles valt en staat met de prijs zou ik zeggen en die vind ik momenteel nog aan de (te) hoge kant. Jammer, het concept is namelijk fantastisch.
Er is trouwens een Russische (zeer uitgebreid jammer da tik het niet kan lezen) review:
http://hi-tech.mail.ru/re...g_Galaxy_S4_Zoom-rev.html

Daar zit de Exynos 4412 in zelfde SoC als de S3/Note2...
Nou, Galaxy telefoon...lijkt meer op een camera met belfunctie...

Wie koopt er nu zoiets? Te lomp als telefoon, te duur als camera.

Ik zie iemand als staan met zn camera aan zn oor.... 8)7

-Edit:

Blijkbaar toch veel mensen die hier heil in zien, maar waarom? Ja, hij zal iets betere plaatjes schieten, maar voor kiekjes van de kinderen is de 13MP camera op de S4 ook al voldoende.
Daarnaast weegt hij ook nog eens 208 gram, niet bepaald lichtgewicht in je broekzak...
Gewoon totaal onpraktisch dit. En de camera zuipt op de meeste Samsung toestellen ook nog eens accu als een malle.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 23 juli 2024 05:41]

Wie koopt er nu zoiets? Te lomp als telefoon, te duur als camera.
Je moet het ook niet zien als 2 losse dingen maar 1 ding wat 2 losse dingen combineert...

Dat is de kracht, hij zal het tegen high end telefoons afleggen maar ook tegen (veel) compact camera's. Maar door de vrij unieke combinatie is het eigenlijk een categorie opzich en daarbinnen is die dan waarschijnlijk ook heer en meester...

Hoeveel vraag er precies i, ik heb geen idee, maar gezien Samsung al eerder z'n ding heeft aangeboden zullen ze er geen 2de van maken als het ze heel erg tegen viel ;)
Deze telefoons worden vooral ontwikkeld voor de Aziatische markt, daar zijn ze dan ook al jaren te koop. Zie bijvoorbeeld de eerdere Samsung SCH-W880.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 05:41]

degene die goeie foto's wil maken en geen zin heeft om een digitale camera apart mee te dragen\kopen.

pff.. altijd weer 'ik zie het al voor me iemand met dat ding aan zijn oor'
toen de telefoon uitkwam dacht iedereen: 'dat is ook raar, iets aan je oor houden' nu weet niemand meer beter.
Het is gewoon een uitspraak van mensen die niet openstaan voor veranderingen.
Iemand die goede foto's wil maken in een compact formaat koopt een NEX of PEN camera.

En mensen die altijd een camera bij willen hebben die niet te lomp wordt kopen een iPhone 5 of Galaxy S4 want die maken prima foto's voor normaal gebruik.
Een beetje teveel in hokjes denken en je overziet het feit dat een lens met vaste brandpuntsafstand nooit volledig een 10x zoomlens kan vervangen. Denk aan een willekeurige spotting op afstand, portret of close up met maximale zoom voor betere bokeh etc. Geen van de PEN of NEX cameras ga je überhaupt in je broekzak dragen en dat kan met deze telefoon theoretisch wel. Cruciaal verschil.
De 808 wel met zijn 41 Megapixels en Pureview phase 1.
Die heeft het in camera tests gewonnen van o.a. de Galaxy Camera
Tot ongeveer 2.2x "zoom" kan de Pureview aardig meekomen, het equivalent van ongeveer 60mm (in kleinbeeld formaat) als het gaat om optisch bereik, daarna niet meer. En we hebben het hier over een camera die tot het equivalent (kleinbeeld) van 240mm kan inzoomen. Daar kan ook een 808 niet aan tippen als het gaat om bereik. De 808 moet het vooral hebben van de kwaliteiten bij gebruik van de volledige groothoek van de lens en de volledige sensor.

Kortom, wederom is ook de 808 geen volledige vervanger voor een camera met veel groter optisch bereik.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2024 05:41]

Als je zover wil inzoomen heb je een statief nodig :Y) daag compactheid :z
Volstrekte onzin. Ik heb jarenlang met het equivalent van 504mm (FZ-18) geschoten zonder ooit een statief te gebruiken. Optische stabilisatie helpt veel maar zelfs zonder is het mogelijk, afhankelijk van omstandigheden, zeker met compacte camera's (licht van gewicht).


Er zijn al zeker 10 jaar compacte superzooms die bewijzen dat je ook zonder statief met nog veel grotere magnificatie (dan genoemde equiv. van 240mm) kunt schieten met scherp resultaat. (crop).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2024 05:41]

Die 808 wordt inderdaad extreem overschat door de fans, maar ook die eerste Galaxy Camera haalde het toch bij lange na niet bij standaard compact cameras.
Mensen die een camera willen die niet te lomp is kopen een Lumia 920, die overtreft de iPhone 5 en GS4 in camerakwaliteit, en is goedkoper.
Sorry, maar dat is echt marketing prietpraat:
http://www.dxomark.com/index.php/Mobiles

Die Lumia doet het misschien relatief minder slecht in situaties met weinig licht, maar in alle andere situaties is het een middelmatige camera. Slechter zelfs al dan die van de S3 dus laat staan de S4.

De S4 is bijna op hetzelfde niveau als de 808 PureView. Dus eigenlijk zou die S4 het predikaat Pureview meer verdienen dan de Lumia 920.
Degene die 'goede' foto's wil maken zal sowieso niet zo'n ding kopen, maar die koopt een dSLR of een mIRC of compact, oftewel een camera.

Opzich leuk bedacht dat ze nu dus een telefoon met camerafunctie hebben naast de Galaxy Camera, wat dan weer een camera is met android (alleen dan zonder belfunctie) waar je via Wi-Fi kan delen etc.

Moet zeggen dat ik met mijn iPhone 5 goed uit de voeten kan voor 'kiekjes', als ik echt foto's wil maken neem ik mijn D7000 wel mee :+
*eveneens geldt voor overige telefoons zoals SGS3, SGS4, HTC One etc.
Niet mee eens. Ik heb een m4/3 met lenzen, maar zelden bij me. Ik neem heel veel photo's met mijn telefoon (toch zeker nu de kwaliteit best wel acceptable is). Wat je echter niet hebt is optische zoom. Als deze nog wat betere fotos neemt en de lens is goed, dan is dit best wel een interessante optie (vooral tijdens het MTB-en enzo). Ik heb nu een Galaxy Note en de grootte daarvan is absoluut geen belemmering. Wel jammer van de resolutie, en dual-SIM had ook wel belangrijk geweest in Europa zodanig dat je er een lokale SIM in kunt doen voor data en je gewone om gebeld te worden zodanig dat je genomen fotos in heel Europa goedkoop in de cloud kunt zetten.
Degene die 'goede' foto's wil maken zal sowieso niet zo'n ding kopen, maar die koopt een dSLR of een mIRC of compact, oftewel een camera.
Dat neemt niet weg dat er een grote groep consumenten is die een heel goede camera in een telefoon een belangrijk aspect in de keuze vindt. De OS-en kunnen op hoofdlijnen hetzelfde (of groeien steeds meer naar elkaar toe); apps zijn veelal voor meerdere platforms beschikbaar (WP8 loopt nog wel achter), dus de camerafunctie is één van de gebieden waar je nog kunt differentiëren.

Ik heb zelf een PEN met de goede en lichtsterke 20mm pancake lens. Dat is behoorlijk compact en past goed in een jaszak. Desondanks speelt de telefooncamera voor mij een belangrijke rol. Ik wil dat ook de plaatjes die ik daarmee maak zo goed mogelijk zijn. En kennelijk geldt dit voor veel mensen die (eventueel naast een DSLR/CSC) een zeer goede telefooncamera willen.

Ik geloof zelf meer in de Pureview 808 technologie. Die heeft een veel grotere sensor en heeft daardoor een grotere lichtopbrengst. Maar je kunt ook kiezen tussen zoom en oversampling of juist een heel hoge resolutie. En het totaalpakketje blijft toch compacter. Ik ben daarom erg benieuwd naar de Lumia EOS die volgens veel geruchten binnenkort wordt gelanceerd.

Interessante vergelijking tussen S4 Zoom en 808 Pureview voor de vergelijking tussen de verschillende technologiën vind je hier.
Wat jij feitelijk zegt in je reactie is dat de foto's van deze telefoon niet beter zijn dan die van andere telefoons, en dat is zeer waarschijnlijk onzin. Nog erger is dat je als argument daarvoor gebruikt dat hij slechter is dan een DSLR. Jij schetst hier een zwart wit beeld dat nergens op slaat.
Dat zeiden we ook van 5 inch telefoons maar er zijn blijkbaar mensen die daar mee bellen dus er zullen ook vast mensen zijn die hiermee gaan bellen :p
Samsung kondigt Galaxy-telefoon met optische zoom en xenon-flitser aan
En een ten opzichte van de originele S4 waardeloos scherm:
amoled-scherm met een diagonaal van 4,3" en een resolutie van 960x540 pixels
Wat is het toch met die fabrikanten die goede ideeën zo faliekant weten te laten mislukken?
Och een waardeloos scherm... Ik zit hier nog met een 4" 480x800 scherm aan te kijken van de optimus 2x. DPI verlaagd zodat er meer op m'n scherm past, maar als ik hem bijvoorbeeld naast een S3 leg, moet ik echt heel veel moeite doen om het verschil in PPI te zien hoor...
Dus ik kan samsung wel begrijpen, om kosten te drukken een scherm erin zetten met minder pixels aangezien 99% van de consumenten het verschil toch niet kan zien.

5" schermen met full HD resolutie vind ik pas weggegooid geld.

En @Jeroenemans, het is dat de galaxy camera geen belfunctie heeft anders had ik die nu in huis gehad. Ik ben al sinds de pixon12 al aan het wachten op een android telefoon met optische zoom. Er zijn er een aantal getoond in de afgelopen jaren, maar verder dan een prototype kwamen ze nooit...
Ik ben het er mee eens dat het meer een compactcamera met telefoonfunctie is dan andersom. Ik heb even gezocht naar wat plaatjes met ingetrokken lens en dan lijkt het vooral een compactcamera.

Zie ook deze preview bij gsmarena.com
Uit dit plaatje blijkt nog het beste hoe het er aan de zijkant uit ziet:

Hier ook nog een 360 degree view

Hands on beschikbaar op youtube

Het is vooral een S4 mini qua specs in een body van een compactcamera. Interessant model dus, maar voor mij niet.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 23 juli 2024 05:41]

Mijn vorige telefoon is ook een LG Optimus 2X en het is echt een wereld van verschil in vergelijking met de HTC One (4,7", 1080p scherm). De LG voelt echt ongelofelijk oud aan, lijkt wel van vijf jaar geleden. Vooral het scherm zorgt hier voor, en natuurlijk de snelheid..

Het is erg jammer dat fabrikanten geen hoge resoluties op kleinere scherms hanteren. Een 4" scherm met 720p zou perfect zijn, makkelijk met één hand te bedienen en de pixels zijn amper of niet te zien. Helaas is dit alleen besteed aan toestellen met een 4,7"+ scherm.
Ow ik geloof best dat een nieuwe telefoon een wereld van verschil is. Zeker gezien het feit dat de LG rom gewoonweg brak presteren. Sinds ik ben overgestapt naar pengus77 kernel en tonyP's is het al een wereld van verschil qua snelheid. En het zal ook best dat nieuwe schermen er mooier en beter uitzien, maar komt dat alleen door de hoeveelheid pixels?

Ik persoonlijk kan idd als ik echt moeite doe wel pixels onderscheiden in sommige gevallen op mijn optimus 2x, maar in normaal gebruik zie ik echt het verschil niet qua scherpte.
Dat nieuwere schermen betere kleurweergave hebben en hogere helderheid heeft niets met de PPI te maken. Dit terwijl er gelijk geroepen wordt dat het een "slecht" scherm is aangezien er geen HD scherm in zit...
Ik!

Ik heb twee kleine kinderen en als oude wil je nog wel eens een foto maken *kuch*
Wat is er handiger dan foto's maken met je telefoon, die neem je altijd mee en staat altijd aan.

Weet je hoeveel ouders er met jonge kinderen zijn in de wereld? :P
---

Wat anders, weet iemand het voordeel dat Samsung heeft door hetzelfde apparaat per land met verschillende processoren uit te brengen? Heeft dit met maximale levertijd van componenten te maken?
Ik vraag me af of je daar een dergelijke camera voor nodig hebt. Een hedendaagse smartphone (met 8mp of hogere camera) voldoet daar toch al prima bij? Het is niet alsof je meteen een pers-foto moet maken.

Nee ik denk dat ze hier toch wat betere specs in hadden moeten doen om er een echt bruikbaar ding van te maken (qua smartphone specs). Verder vind ik hem wel idioot groot.

Het lijkt me dat de komende Nokia EOS hier wel overheen gaat.
Behalve dat deze optische zoom heeft. Dat verwacht ik zomaar niet op de EOS.

1 van deze gaat wel mijn nieuwe telefoon worden, ik neig nu nog naar de EOS, maar ik ben benieuwd wat de verschillen zijn tussen de foto's die zie gaan maken.

Het rechte stuk aan de lens van deze lijkt me toch vervelend in en uit je zak halen, ik weet niet hoe fragiel het is,
Anoniem: 405779 @Jeroenneman12 juni 2013 11:00
"lijkt meer op een camera met belfunctie"

uuuhh...ja en dat is slecht?
Ik vind het meer een probleem dat het niet meer zo lekker in mijn broekzak zit anders zou ik er best een willen. Bellen doe ik bijzonder weinig maar wil/moet wel altijd bereikbaar zijn.
Met 15,4 mm is hij 'maar' de helft dikker dan mijn huidige galaxy s (i9000). Ik vind dat heel erg meevallen! Het ziet er op de plaatjes lomp uit, maar zodra je de camera als dusdanig niet gebruikt is hij dus helemaal niet zo heel erg dik.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Dropshot89 op 23 juli 2024 05:41]

Anoniem: 426269 @Jeroenneman12 juni 2013 11:54
Wie koopt er nu zoiets? Te lomp als telefoon, te duur als camera.
Nou wat is ie duur zeg. Wel 40 euro goedkoper dan een normale S4... 8)7 (niet dat dat weinig geld is)
Ik zie iemand als staan met zn camera aan zn oor....
Ach, ik heb zelf zo'n driedubbele accu in mijn Galaxy zitten. Die steekt nog wel meer uit maar daar zie je niets van want je hand zit er toch voor. En daarnaast, wat dan nog?
Voorheen zag ik dergelijke opmerkingen voorbij komen toen de Note uit kwam.
Zolang jij geen kinderhandje hebt, zal het vast wel mee vallen.

Daarnaast scheelt het een heleboel om niet zoveel op anderen te letten.

Edit:
Lees nu pas dat er al een aantal mensen me zijn voor geweest met dezelfde opvatting.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 84457 op 23 juli 2024 05:41]

Ik zie de reacties al helemaal voor me als je zit te bellen met dat apparaat :P

Maar voor sommige mensen (hobby-fotografen) kan het best handig zijn denk ik, een mobiel heb je altijd bij de hand.
Ik zie de reacties al helemaal voor me als je zit te bellen met dat apparaat :P
Heb je te minste foto's met lachende mensen ;)

Maargoed ik lach mensen die zich van andere wat aantrekken weer uit, zo lacht iedereen wel ergens om...
Ik zie de reacties al helemaal voor me als je zit te bellen met dat apparaat :P

Maar voor sommige mensen (hobby-fotografen) kan het best handig zijn denk ik, een mobiel heb je altijd bij de hand.
Dat hoorde je ook bij de introductie van de Galaxy Note, maar sinds ik hem gebruik, heb ik WERKELIJK niemand zien reageren ....

De enige reacties waren in het begin dat hij te groot zou zijn.
Maar toen ieder's abo was afgelopen, moest men de Note2 hebben .....
Nope, ik reageer er niet op, maar stiekem denk ik bij mezelf toch altijd wat je nou moet met zon belachelijk groot scherm in je zak.
Waarom wordt dit een S4 genoemd als het in niets, behalve vaag de vorm, een S4 is? :/
Omdat Samsung een enorm marketing budget besteed heeft aan de Galaxy S4 en deze daarop kan meeliften.
Omdat een S4 high-end klinkt misschien? Consumenten verdiepen zich amper in specs en weten niet dat deze smartphone (op de camera na) verder nog grote hardware verschillen heeft tov de S4.
Ik vind het nog niet eens zo slecht bedacht. Mensen zijn steeds meer actieve met beide fotografie en smartphones. Het combineert het beste van twee werelden.

Wat deze telefoon/camera een goede combinatie maakt
- xenon-flitser
- 10x optische zoom (24-240mm), mijn mening is dat optische zoom nog altijd beter is dan digitale.
- 16 megapixels rear en 1.9 megapixels voor
- GPS
- WiFi, 2G, 3G en 4G om meteen je foto's en video's te publiceren.
- MicroSD slot
- Mogelijkheid tot opslaan in TIFF, PNG en BMP om maximale kwaliteit te behouden.

Wat me wel tegenvalt is de processor en de beschikbare opslagruimte.

#edit Ik vind deze galaxy een mooi ontwerp hebben.

[Reactie gewijzigd door mafvisje op 23 juli 2024 05:41]

Grote tegenhanger gaat waarschijnlijk de Nokia EOS worden denk ik. Deze zal dan waarschijnlijk geen optische zoom hebben (of in ieder geval geen 10x), maar wel meer megapixels (die daarna downscaled naar een acceptable resolutie).

Ben benieuwd welke er mooiere plaatjes maakt.
Dit vind ik dus geweldig. Doe mij maar een HTC One met vergelijkbare grootte en HW specs als het huidige model, maar dan met een echt goede camera zoals op deze Samsung. Van mij mag hij dan best wat dikker en zwaarder zijn. Zo heb je altijd een een prima camera op zak, zonder extra spul mee te sleuren.
Dan heb je dus een groot (vanwege het scherm) en tegelijk ook een dik toestel (vanwege de camera), lijkt me niet echt draagbaar. Bij deze Samsung S4 Zoom zijn de afmetingen nog redelijk binnen de perken te houden omdat het scherm niet groter dan 4,3 inch is.
Weinig écht nieuws aan de horizon toch? Samsung heeft al eens geprobeerd om iets dergelijks in de markt te zetten: http://www.gsmarena.com/c...Phone1=4961&idPhone2=5447. Niet echt een succes getuige de € 100,- (!!) cashbackactie op dit model. De verschillen zijn er, maar staan volgens mij in geen verhouding tot het prijsverschil van 200 euro.

Het grootste verschil is nog wel de bewuste associatie met het topmodel, zodat het toestel mooi in de slipstream van het grote marketingmonster meekan :) Samsung voert dit op alle fronten door. Neem de S4 Mini, een kleinere kloon van de S4, maar met de specificaties die rond de LG Optimus 4X HD liggen (en pak dan de pricewatch er eens bij :) ). Zelfs de Bada-telefoons onderin de lineup (REX40, REX80) zijn inmiddels in kloonversie van de S3 en S4 te vinden. Ontzettend slim, maar waar voor je geld?
Met de Galaxy Camera kon je niet bellen, dat is het grote verschil ;)
Fantastisch dat een merk als Samsung de ballen heeft om eindelijk weer eens een echte featurephone op de markt te brengen.

Ik ben gek van camera telefoons, ik wil gewoon fatsoenlijke foto's en filmpjes kunnen schieten onderweg en wil daarvoor geen extra camera mee slepen. De eerste camera telefoon die ik had was een Sony Ericson K850i, met xenon flitser en 5MP Cybershot lens, fantastisch apparaat. Daarna een Nokia N8, 12MP Carl Zeiss met xenon flitser. Nu een S3 Mini met ik dacht 5MP en een fucking LED flitser, foto kwaliteit is dramatisch slecht. En de kwaliteit van opgenomen film is om te janken (720p m'n kont, eerder, je kunt de pixels tellen)

Zodra m'n huidige abbonement afloopt is die S4 Zoom er wel voor een nette prijs te krijgen, ik zou geen moment twijfelen, kopen dat ding!

[Reactie gewijzigd door FastFred op 23 juli 2024 05:41]

720P zegt niet over kwaliteit maar over formaat 1280*720 pixels
lekker vaag: optische zoom van 10x

omgerekend naar 135 formaat is dat dan:

10-100mm
18-180mm
24-240mm
28-280mm
30-300mm
35-350mm
?
24-240mm aldus GSM arena.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.