Gerucht: Samsung Galaxy S4 Mini krijgt Qualcomm Snapdragon 400-soc

De Samsung Galaxy S4 Mini-smartphone zou worden uitgerust met een Qualcomm Snapdragon 400-soc. Dat blijkt uit de systeeminfo van een benchmark-app, waarvan screenshots online zijn verschenen. De S4 Mini zou spoedig worden gepresenteerd.

De Snapdragon 400 is een soc die veel fabrikanten toepassen in midrange-modellen; Samsung past de soc toe in de Galaxy Express, terwijl HTC hem bijvoorbeeld gebruikt in de Facebook-telefoon First. De soc heeft twee Krait-processorkernen, die in de S4 Mini geklokt zouden zijn op 1,6GHz, meldt AllAboutSamsung.de. De soc heeft een Adreno 305-gpu, eveneens van Qualcomm. Die combinatie bestaat vooralsnog niet; alle socs met een Adreno 305-gpu hebben een maximale kloksnelheid van 1,2 of 1GHz.

Een eerder gerucht wees erop dat de S4 Mini een Exynos-soc van Samsung zou meekrijgen. Het zou ook nog kunnen dat er, net als bij de Galaxy S4, versies met verschillende processors uitkomen. De Snapdragon-versie zou dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en Europa kunnen uitkomen, terwijl de Exynos-versie in Azië wordt verkocht. De S4 Mini zou een Android-telefoon zijn met een 4,3"-scherm, met een resolutie van 960x540 pixels. De telefoon zou veel van dezelfde functies meekrijgen als de 'grote' S4.

Samsung zou de S4 Mini op een eigen evenement op 20 juni in Londen willen presenteren. Daar worden vermoedelijk ook nieuwe tablets en hybride notebooks met Android en Windows aangekondigd. Naast de S4 Mini zou Samsung nog twee varianten op de Galaxy S4 in de pijplijn hebben: de op de camera gerichte S4 Zoom en de waterdichte S4 Active.

S4 Mini-systeeminfo

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

29-05-2013 • 14:17

34

Lees meer

Reacties (34)

34
31
16
2
0
6
Wijzig sortering
Er schijnt ook een '4G met 720p scherm' variant van de S4 mini te komen.. om het allemaal wat eenvoudiger te houden waarschijnlijk.

Samsung Confirms Two Variants of Galaxy S4 Mini
Both phones are expected to come in both black and white and both phones will come with a smaller 4.3-inch Super AMOLED display running a 540 x 960 resolution. Power comes by way of a 1.6GHz dual core processor, Android 4.2 Jelly Bean and a 2100mAh battery, backed by an 8MP camera and 32GB of storage. The LTE version gets 2GB of RAM, while the 3G model gets just 1GB.
edit:
Bovenstaand artikel wordt niet (meer) gesproken over 720p. Hier wel. Los van de 720p-kwestie blijft het natuurlijk de vraag welke editie Samsung hier gaat leveren.

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 23 juli 2024 17:26]

Daarnaast heb ik ook geruchten voorbij zien komen dat er een dual-sim variant zou komen, zie oa: http://www.gsmarena.com/s...0_galaxy_s4_mini-5375.php

Persoonlijk zou ik interesse hebben in een S4 met dual-sim, maar mogelijk is die alleen voor de Aziatische markt.
En weer gaat er een kans op een highend toestel met een scherm tussen de 4-4.3 inch verloren.

Begrijpen de fabrikanten echt niet dat er nog steeds geen goed alternatief is voor de iPhone op dit gebied? En dat daar enorme mogelijkheden liggen? Een 720p scherm is daar voldoende, maar wel een camera en prestaties van high end niveau gekoppeld met prachtig design.

Willen de fabrikanten dit niet? Willen ze hun eigen toptoestellen niet ondermijnen? Of is de uitdaging van deze prestaties in een veel kleinere behuizing proppen voor hun te groot en kunnen ze het simpelweg niet (Foxxcon heeft diverse keren aangegeven dat de iPhone 5 met afstand de meest ingewikkelde telefoon is om te produceren)? Of kunnen ze het wel maar kost het ze zo veel dat gekoppeld met een prijs onder de 5''+1080p highends dat de marge te laag wordt?

Wat denken jullie?

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 23 juli 2024 17:26]

Helemaal mee eens. Ik ben ook naar de iPhone 5 gegaan simpelweg omdat er geen high-end toestellen meer uitkwamen die aan mijn maximum schermgrootte van 4.3" voldeden.

Ik ga dan niet een toestel voor twee jaar kopen wat achtergestelde prestaties heeft. Niet alle mensen willen alleen maar groter en groter..
Ik ga dan niet een toestel voor twee jaar kopen wat achtergestelde prestaties heeft. Niet alle mensen willen alleen maar groter en groter..
Ze willen het niet nee, omdat ze bang zijn dat het niet bevalt :) Alleen bevalt het meer mensen wel dan niet, als ze eenmaal die stap gezet hebben.

Dus ik raad mensen aan niet af te gaan op het gevoel wat ze in 10 minuten hebben in de winkel. Daar ga je echt niet merken of je het fijn vindt in gebruik. Je vingers moeten ook wat 'training' krijgen om overal goed bij te kunnen en dat kan je steeds verder rekken :D

Ik kan mijn 7 inch tablet zelfs bijna compleet (kan misschien bij 20% van het scherm maar niet goed komen) met 1 hand bedienen en ik heb kleine vrouwenhandjes :D

edit: @ hieronder ow jeeh uitzonderingen, vervelend dat jullie het niet fijn vinden maar neemt niet weg dat het overgrote deel het wel fijn vinden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 17:26]

Ik heb geen kleine handen, en ik vind het scherm van m'n Nexus 4 na maanden gebruik nog steeds net te groot. Ik vind het gewoon fijn als ik (bijna) alles met mijn duim kan doen zonder die erg te hoeven strekken. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, maar dat lijken veel fabrikanten te zijn vergeten wat schermgrootte betreft.
Ik ontwikkel websites die op mobiele devices moeten werken en heb als testdevices een galaxy nexus en een galaxy s3 tot mijn beschikking waar mee ik dageljiks werk. Na een half jaar vind ik het nog steeds helemaal niets, zo'n groot toestel, en dit zijn nog niet eens de grootste. 4" is echt de max voor mij.
"Het overgrote deel", je hebt Maurice de Hond ingeschakeld voor een onderzoek? :)

Ik denk persoonlijk dat het overgrote deel een smartphone prefereert die vrij compact is en goed met één hand te bedienen, met een max schermgrootte van 4-4,3".
Ik ben zelf sinds twee weken in het bezit van de Xiaomi M2S. Ik had zelf eerst een HTC Titan van 4,7" maar wilde eigenlijk weer een maatje kleiner maar wel met high end hardware. De M2S biedt:
- Een quadcore Snapdragon 600 met 1,7GHz per core
- 2GB RAM
- 2000 mah batterij
- 16 of 32 GB interne opslag (geen SD uitbreiding)
- 8 MP camera (of 13 MP camera als je voor het 32GB model kiest).
- Het is een 4,3" toestel met een 720p scherm. 1080p zal weinig toevoegen op zulke "kleine" schermen".

En dat alles voor een prijs van 300 euro (16GB) of 360 euro (32 GB) mits je geen importheffingen hoeft te betalen. OK, in eerste instantie heb je een Chinese ROM maar die kun je zelf flashen naar Nederland of Engels of wat je ook wilt. Daar ben je tenslotte Tweakers voor.

Enig nadeel tot nu toe: De trilmotor klinkt een beetje gaar maar deze doet wel zijn werk. Voor de rest ben ik dik tevreden met het toestel. Kijk hier als je er meer over wilt weten. Op de westerse markt is er blijkbaar geen interesse om zulke toestellen te leveren, maar in China verkopen zij ze met veel plezier.
Kan me daar helemaal in vinden, ik baal als een stekker dat tegenwoordig alle high-end modellen een groter scherm dan 4,5" hebben. Voor mij is 4,3" echt de max. en dan zijn er nog uitzonderingen op (vond de HTC One S bijvoorbeeld net iets te groot om comfortabel in mijn hand te houden). Hoop stiekem dan ook op een 4.3" high-end device met dezelfde compactheid als de Sony Xperia ZL :9~
Heb onlangs m'n Xperia S van de hand gedaan omdat ik toch een iets handzamer mobieltje zoek (+/- 4") terwijl ik het scherm zelf precies groot genoeg vindt qua grootte.

De enige die ik momenteel ken is Xiaomi met de Mi2 en later de M2S.. jammer dat die in China verkopen, want wil wel graag me garantie in NL kunnen afhandelen.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 23 juli 2024 17:26]

"De soc heeft twee Krait-processorkernen, die in de S4 Mini geklokt zouden zijn op 1,6GHz, meldt AllAboutSamsung.de.

De S4 Mini zou een Android-telefoon zijn met een 4,3"-scherm, met een resolutie van 960x540 pixels."


Het wordt dus een telefoon van het niveau HTC One S. Die heeft vergelijkbare specs (dual core krait en zelfde resolutie scherm), alleen de soc is een doorontwikkeling.

Toestellen in het middensegment kosten ongeveer €399 - €499 bij introductie. De One X+ (€393, 64GB!) en de Galaxy S3 (€335) zitten nu al onder dat prijsniveau. De One S en Xperia S kosten rond de €300 nieuw. Ik vraag me daarom af op welke prijs zo'n S4 Mini wordt geïntroduceerd. Wat zijn dan de verkoopargumenten, anders dan dat je het nieuwste model hebt?
De Krait 400 cores in de huidige Qualcomm chips zijn een stukje sneller dan de Krait cores in de vorige S4 PlayPlus uit de One S.

edit: ik ben idd nog niet helemaal wakker. Verschil met de One S is wel de Adreno 305 ipv 225.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 17:26]

Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt:
Snapdragon 400 is niet hetzelfde als Krait 400. In de S4 Mini komt geen SoC met Krait 400 cores. Die zitten in de Snapdragon 800.

In de HTC One S zit ook geen S4 Play, maar een normale S4, die later S4 Plus genoemd werd. De S4 Play zit in de Desire X, heeft A5 cores en is inderdaad een stuk langzamer.
Anoniem: 430299 @Dahwe29 mei 2013 17:24
Sinds april 2012 in bezit van een HTC One S met S4 Plus processor (MSM8260A).
De batterij begint echter tegen te steken en op het AMOLED scherm ben ik uitgekeken.
Hopelijk komt HTC met een 4.3 inch telefoon die een SLCD2 720P sherm heeft.
Dit in combinatie met een zuinige snapdragon en goede batterij zou ideaal zijn.
Zoniet zal ik moeten kijken wat Samsung of Sony mij te bieden heeft...
Sinds april 2012 in bezit van een HTC One S met S4 Plus processor (MSM8260A).
De batterij begint echter tegen te steken en op het AMOLED scherm ben ik uitgekeken.
Hopelijk komt HTC met een 4.3 inch telefoon die een SLCD2 720P sherm heeft.
Dit in combinatie met een zuinige snapdragon en goede batterij zou ideaal zijn.
Zoniet zal ik moeten kijken wat Samsung of Sony mij te bieden heeft...
Ik heb ook de One S en herken het beeld dat je schetst. De accuduur is wat achteruit gegaan en dan is het niet handig dat die niet verwisselbaar is. Het hielp overigens om Google Now uit te schakelen, die vreet energie in mijn ervaring. Ook problemen gehad met de NL-Alert bug, maar dat lijkt nu achter de rug (ik zet het nog steeds uit, maar merk dat het zichzelf automatisch weer inschakelt).

Ik deel ook je mening over dat scherm, maar uit bovenstaande specs maak ik op dat de S4 Mini hetzelfde scherm (in ieder geval zelfde resolutie) krijgt als de One S. Dat biedt dus ook geen soelaas...
@Dahwe. Je hebt het artikel niet goed gelezen, beide versies van de mini krijgen die 960x540 resolutie. Het grote verschil is dat de LTE versie, 2GB ram geheugen krijgt in plaats van 1GB.

Ik hoop dat de htc One mini wat beter qua specificaties ervoor gesteld staat. 720p, 4~4.3", 2GB ram en een vlotte zuinige dualcore CPU met normale GPU.

Deze s4 mini is niet meer dan 200 euro waard qua specs. Waarschijnlijk zal die wel 349 gaan kosten.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 23 juli 2024 17:26]

Je hebt gelijk. Toen ik dat artikel de eerste keer las, stond de 720p vermelding er nog wel in. Had het niet meer gecheckt.

Zie hier, waar men het wel over 720p heeft:

http://www.androidbeat.com/2013/05/gs4-mini-720p/
Als je op die fiets gaat redeneren zou een iPhone ook maar 200 euro mogen kosten. Het is gewoon een iets tragere telefoon wat logisch is toch.

Waarom nou -1.

Zal ik dan mijn punt afronden:
Het gaat om wat de gebruiker merkt aan performace niet wat het in theorie is want daarin is de iPhone al 4 jaar niet de snelste en beste die er is.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 23 juli 2024 17:26]

Een "mini" met 4.3" scherm.... in welk opzicht is dat een mini telefoon?
Echte mini telefoons kom je niet zo snel meer tegen helaas. Ik vind 4" persoonlijk ook beter. Maar goed, het verkoopt blijkbaar en er is vraag naar.

Offtopic: mijn mini telefoon is de Samsung p300 creditcard telefoon, die ik nog steeds fijn vind en wellicht wel weer eens ga gebruiken. Maar das geen smartphone met touchscreen haha. Ik hoop dat de HTC One mini de opvolger van mijn Desire s kan worden. Maar mag best ook een ander merk zijn met 4" max.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 23 juli 2024 17:26]

Mini zoals mini vrijwel altijd wordt gebruikt kleiner ten opzichte van de niet-mini...

Een Eiffeltoren voor 100meter hoog is dus een mini-Eiffeltoren, ook al is die alsnog groot :)
Anoniem: 430035 29 mei 2013 14:45
Galaxy Note 3 blijkt overigens te gaan draaien op Snapdragon 800 SoC

http://www.mobileaks.nl/1...ait-op-snapdragon-800-cpu

Komt waarschijnlijk al in juli in plaats van september...
Wat is er in vredesnaam aan de hand met Samsungs chip afdeling? Allemaal nieuwe Samsung toestellen met Qualcomm chips erin, terwijl de veel gehypte Samsung Exynos 5 SoC's in geen velden of wegen te zien zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 17:26]

Inderdaad zou me niks verbazen als ze dit kwartaal minder omzet hebben gedraait met het bakken van chips. Of ze moeten in Azie wel heel erg veel verkopen...
Minimaal gehoopt op een beter scherm 720x1280 ofzo.
Maar dan is er geen Antutu score die je even kan bekijken om de telefoon enigzins in te schalen qua performance. Jammer!
Dat komt wel. De CPU is niet de langzaamste en quadcore in een telefoon vind ik nu zelf persoon nog wat onzinnig (ook ten aanzien van stroomverbruik).

Het geheugen en de snelheid van het opslaggeheugen en de communicatiesnelheid die ermee gemoeid is maakt of de telefoon lekker snel werkt. Een beetje hetzelfde als dat je een SSD in een laptop stopt.

Dus een relatief langzame CPU, maar genoeg RAM geheugen en snelle opslag/rom vind ik zelf belangrijker dan de dikste CPU of GPU in een telefoon.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 23 juli 2024 17:26]

Gaat mij meer om het feit dat ze screenshots van Antutu laten zien, maar dan net niet de score. Dat de hardware niet super zal zijn is te verwachten, het is geen echte S4 die te heet is gewassen.
-

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 23 juli 2024 17:26]

De huidige note is 1280*720 hoor, en dat is (net als 1280*800) verre van belabberd, zelfs op 5.8" niet...

Dat 1080p mooier beeld geeft, zou ik helemaal met je eens zijn maar dat maakt iets niet meteen belabberd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 17:26]

belabbert..tja als je het retina display van apple ziet..... think again coolertje!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.