Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

JVC heeft op de Cedia Expo 2011-beurs drie projectors voor consumenten aangekondigd. Twee van de drie modellen kunnen via een truukje full-hd-content opwaarderen naar 4K-video, maar maken gebruik van full-hd-displays.

De Procision X90R en X70R zijn voorzien van e-Shift-technologie. Hoewel JVC bij deze modellen nog steeds gebruikmaakt van drie d-ila-panelen van 0,7" en 1080 pixels, zorgt de e-Shift-technologie ervoor dat full-hd-content wordt opgeschaald naar de 4K-resolutie. 4K-beeld wordt verkregen door het beeld elektronisch een halve pixel horizontaal en verticaal te verschuiven, en weer terug. Dit gebeurt met een frequentie van 120Hz, zodat het beeld als geheel er scherper uitziet, zo claimt JVC. Een 4K-inputsignaal wordt echter niet ondersteund.

Voor de Procision X90R geeft JVC een statische contrastratio op van 120.000:1, de Procision X70R heeft een contrastratio van 80.000:1 en hekkensluiter is de Procision X30R, met een contrastratio van 50.000:1. De eerste twee hebben een ISF-certificering, terwijl een THX 3D-certificering voor die twee modellen verwacht wordt. De X90R en X70R hebben ook geavanceerde kalibratiemogelijkheden, waaronder een kleurbeheersysteem met zeven aanpasbare parameters per kleur.

Alle drie de modellen hebben 3d-ondersteuning, maar alleen de X90R wordt met twee brilletjes en een ir-zender geleverd. JVC zegt de helderheid bij 3d-weergave te hebben verbeterd door de glazen van de 3d-bril langer open te laten om meer licht door te laten. Daarnaast zegt JVC de crosstalk beter onder controle te hebben en kan het 3d-effect gewijzigd worden door parallaxaanpassing.

De drie beamers hebben een lensgeheugenfunctie, waarmee de focus-, zoom- en shift-stand van de lens opgeslagen kunnen worden. In totaal zijn hiervoor drie geheugenposities voor bijvoorbeeld de veelgebruiken aspectratio's 4:3, 16:9 en 21:9. Ook kan gebruikgemaakt worden van een anamorphische lens voor weergave in het bioscoopformaat.

De Procision X90R is verkrijgbaar voor 12.000 dollar, de Procision X70R kost 8000 dollar, terwijl voor de Procision X30R 3500 dollar neergeteld moet worden. De modellen zijn vanaf november beschikbaar.

JVC DLA-X90R 4K projector

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Waarom zou je content upscalen als je het ook gewoon weer kan geven met wat grotere pixels?

Stel dat je pixels 1x1 mm groot zijn bij een 4K resolutie. Dan wordt iedere pixels van je source 'uitgesmeerd' over 2 pixels horizontaal, en 2 verticaal. Waardoor effectief iedere pixel van je source 2x2 mm groot is. Waarom dan niet gewoon 1080p projecteren met pixels van 2x2 mm?

Dat lijkt me toch een stuk scherper eruit zien, upscalen doet de kwaliteit immers nooit echt goed als er verder geen beeldbewerking aan te pas komt.
Bij het "uitsmeren" van een pixel wordt er meestal gekeken naar de kleur van de pixel die er naast zit, dit zorgt voor een vloeiender kleurverloop.
't blijft natuurlijk minder mooi dan een native 4k resolutie, en je moet het ook niet te grof gebruiken (b.v. 640x480 gaan upscalen naar 4k) anders wordt het idd een vage bedoeling, maar 't heeft wel wat.
Maar wat ik begrijp uit de tekst is dat het beeld enkel met een halve pixel verschoven wordt. Je legt dus hooguit halve pixels over elkaar heen. Er wordt dus verder niets berekend volgens mij.
Hoe kom je aan een halve pixel? Door de waarde van twee pixels te middelen.

Dus stel je hebt 2 pixels, een zwarte en een witte:

--+--
|#| . |
--+--

Vervolgens smeer je de zwarte uit over anderhalve pixel naar rechts en de witte over anderhalve pixel naar links. Dan krijg je dus 3 pixels:

--+--+--
|#|%| . |
--+--+--

De middelste pixel wordt dan grijs.
Enfin ik denk niet dat het echt veel boeit... Vooral de opmerking
maar maken gebruik van full-hd-displays
baart mij zorgen. Ik snap het verhaal niet helemaal, maar als geen 4K input wordt ondersteund en ook geen 4K output, wat heb je hier dan aan? Mij lijkt het dat het alleen maar blurry er van wordt...
Wat JVC heeft gedaan is het implementeren van Anti-Aliasing in een beamer. That's all!

OddesE legt het goed uit.
Het enige voordeel dat dit heeft is het minder kartelig worden van randen, maar tegelijkertijd kan dit ook blur opleveren.

Soldaatje: klopt helemaal. 1920 pixels in de breedte betekent nog steeds pixels van een milimeter bij een schermbreedte van 1,92m, laat staan bij nog grotere schermbreedtes.

Erg misleidend is dat ze het 4k noemen, want aan de resolutie verandert niets. Ja, de rastersize veranderd (waar intern mee gerekend wordt), maar de output blijft gewoon Full-HD.
Anders zou je een resolutie van 480x270 bij 4x anti-aliasing ook Full-HD mogen noemen, hetgeen natuurlijk onzin is.

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 10 september 2011 09:32]

Ik denk dat het enige nut is om full-hd er minder pixelig uit te laten zien op zeer grote schermen.
Ik denk het ook. Eigenlijk zijn ze er bij JVC eindelijk achter dat ze met lage resoluties van doen hebben, en dat die de neiging hebben er zo blokkerig uit te zien (zoals alle lage resoluties die op grote oppervlaktes worden uitgesmeerd). Het lijkt op een zeer basale vorm van anti aliasing, met verschil dat bij anti aliasing intern op hogere resoluties owrdt gerekend (in feite heb je dan een soort 4k input in je spellen), en vervolgens worden er gemiddelde waarden van de pixels genomen terwijl de resolutie naar lagere waardes wordt omgezet.

offtopic:
jup, je speelt je spellen dus op een oppervlak die een aantal factoren groter is dan je eigenlijke beeldscherm, en eigenlijk zou het best praktisch zijn een beeldscherm te nemen met hetzelfde diagonaal maar hogere resolutie, dan kan je je anti aliasing wat lager te draaien, en je spel vervolgens op de resolutie van het nieuwe spel, dat heeft dan als effect dat het draaien van je spel minder rekenwerk (je vervangt anti-aliasing door resolutie) en oogt het ook mooier. Als je 4x antialiasing gebruikt met een 1080p HD scherm draai je je spel op 3840 x 2160, waarna vervolgens de gemiddelde waarde van elke groep van 4 pixels wordt genomen, Dit is natuurlijk veel reken intensiever dan simpelweg je spel op een 3840 x 2160 scherm draaien met 0x AA. En als dat scherm dan alsnog 24 inch groot is heb je door de kleinere pixels ook niet zo sterke Anti-Aliasing nodig om het er enigszins fatsoenlijk uit te laten zien. Dat is ook de reden achter het retina-display van Apple. Het ziet er fatsoenlijk uit zonder een gigantische vermogen-eisende workaround. Je kan vast nagaan dat 8x of zelfs 16x AA volslagen debiel is. Als je een 1080p scherm hebt en je spel draait met 16x AA, draait het intern in je videokaart op 16*1080=17280p. Dat is gewoon een debiel hoge resolutie. En een gigantisch deel van je rekenkracht wordt alleen aan dat afronden van kleuren besteed.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 11 september 2011 02:25]

Aantal pixels in de breedte en hoogte wordt verdubbeld tov 1080p, maar je gebruikt nog altijd 1080p hardware om de pixels te projecteren.

De oplossing is de lcd/DLP/... eventjes naar linksboven schuiven, projecteer pixels, dan naar rechts boven, projecteer pixels, dan naar rechtsbeneden, dan naar linksbeneden om uiteindelijk terug naar linksboven en herhalen maar. Doe je dit snel genoeg met 120 Hz, dan heb je in totaliteit 30 Hz om de flikkering niet te merkbaar te maken.

Elke pixel moet niet perse 4x herhaald worden in 2x2 pixels met dezelfde kleur. Je kan naar de kleuren van de naburige pixels kijken en tussenliggende waarden bepalen om de overgangen vloeiender te maken.
Aantal pixels in de breedte en hoogte wordt verdubbeld tov 1080p
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt ? Het volledige beeld wordt getoond en daarna een halve pixel naar rechts en naar beneden. Wat je hiermee bereikt is dat niet de resolutie omhoog gaat maar dat je meer een soort van primitieve anti-aliasing techniek gebruikt.
Wacht eens... Hij ondersteund geen 4K signaal en hij laat de geupscalde materiaal in full hd zien... wat heeft die upscaling voor nut?

Mike
Botweg gezegd is wat ze doen een beetje het zelfde als wat vroeger de "Pixel Plus" TV's van Philips deden. Die tv's accepteerde gewoon het TV signaal, maar intern schaalde ze dat op naar een hogere resolutie.

Het resultaat hiervan is dat je een minder pixelachtig beeld krijgt wat een stuk scherper oogt ondanks dat de bron nog steeds het zelfde is.

Hier doen ze ongeveer het zelfde.

Het nut er van? Een hogere pixel dichtheid per vierkante centimeter. Houd er rekening mee dat een TV van pak em beet 42" een pixeldichtheid heeft die vele male hoger is dan als je op een scherm projecteert van 110". Als je een 42" en een 110" naast elkaar zou zetten zou je op het oog zeggen dat de 42" een stuk scherper plaatje neer zet.

Deze techniek heeft dus vooral tot doel om een groot scherm meer detail te geven.

Wat lovenswaardig is, is de statische(!) contrastwaarde die genoemd wordt. Namelijk 1:120.000. En bij JVC zijn ze altijd redelijk spot-on wat betreft deze contrast waardes. Andere merken pronken altijd met hun dynamische contrast waarde. JVC dus niet. Iets wat naar mijn mening wel wat meer benadrukt had mogen worden.

Als laatste mis ik nog de benoeming van de feature om zo goed als pixel-perfect de convergentie van de panelen te regelen. Op veel projectoren (ook de voorlopers van de genoemde JVC's) hadden alleen de mogelijkheid om per kleur het paneel 1 pixel te verschuiven. Hiermee kon je de grote convergentie problemen (dat de 3 basis kleuren precies op de juiste plek op het scherm komen) wel oplossen, maar het was nooit perfect. Met de nieuwe JVC's is het instelbaar per zone van het beeld. Een veel accuratere manier dus om convergentie problemen op te lossen.
Ok, mooi verhaal, maar ik mis één ding. Er wordt (als ik het goed begrijp) ook geen 4K output weergegeven. Oftewel uiteindelijk verschijnen op het witte doek (bij 110") alsnog gewoon maar 1920 x 1080 pixels.... Dus waar ga ik dat voordeel dan merken?

Of ga ik toch een (illusie van) 4K beeld krijgen doordat om en om steeds verschoven geprojecteerd wordt waardoor je het effect van 4K beeld krijgt.... Mmm nu ik erover nadenk begint zich een idee te vormen hoe dit zou kunnen werken maar het is me nog niet helemaal duidelijk.
Wat pixel-plus deed ging wat verder, namelijk ook nog pixel-verwerking in 10 ipv 8-bits.

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 12 september 2011 11:20]

Ziet er leuk uit, maar mij toch beetje duur voor thuisgebruik.
indeed. Lijkt me meer voor bedrijven gericht, normale mensen willen niet meer dan 1k uitgeven voor een beamer.
En waarom niet. Er zijn genoeg mensen die meer dan 1K uitgeven voor een TV en daar dan via een externe setop box naar gaan kijken. Met een beamer kun je gewoon hetzelfde als met een TV maar je moet er wel de ruimte voor hebben. Mensen die de ruimte er voor vrij willen maken zullen ook wel bereidt zijn een goede beamer aan te schaffen voor hun hobby.

Voorlopig is 4K materiaal echter nog niet beschikbaar. Ik zou dus eerder nu voor een goedkopere beamer gaan en over een jaar of 2 een beamer aanschaffen die wat verder ontwikkeld is en de helft kost. Maar zowel Sony als JVC beginnen nu dus op de 4K wagen te springen en aangezien dat redelijk snel in Japan gaat worden ingevoerd is dat natuurlijk ook niet echt gek.
't feit dat 4K materiaal nog niet veel beschikbaar is is irrelevant, want zoals je in het artikel had kunnen lezen
Een 4K-inputsignaal wordt echter niet ondersteund.
Dan ben ik dus niet normaal blijkbaar :? De X30R of iets vergelijkbaars vind ik namelijk wel een heel interessant apparaat...
Volgens mij hebben bedrijven juist weinig baat bij het mooier afronden van hun beamer-werk, tenzij ze een hele fancy presentatie willen geven, in welk geval ze wel een echte 4k beamer aanschaffen.
Duur zijn ze zeker, maar vergelijk ze niet te snel met een beamertje dat je nu ergens voor 300 Euro koopt.
Die heeft vast geen 3D en waarschijnlijk ook een lagere resolutie.

En juist de 3D opties maken het een apparaat voor thuis gebruik (films)
Maar dan heb je waarschijnlijk ook wel een villa (of een lege portemonee :P )
Echter accepteert die wel 4K en is die ook echt 4K en dus niet een soort upscale wat JVC doet.
Titel: (..) Introduceert voor thuisgebruik

Uit artikel: De Procision X90R is verkrijgbaar voor 12.000 dollar ;)

Moet het nog zien gebeuren, maar zonder meer een leuk idee. Moet zeggen dat beamers steeds meer gemeengoed worden, en er ook op het gebied van deze apparaten wel wat onwtikkeling mag plaatsvinden. Het gros van de (betaalbare) beamers doet nog steeds 1024*768, en dat is gewoon niet meer van deze tijd vindt ik ;)
Wat is 'betaalbaar'? De eerste 3 1080p beamers in de pricewatch liggen tussen €675 en €700.
Dat is ongeveer dezelfde prijsklasse als een 42inch LCD TV en minder dan een 42inch LED TV.
"Een 4K-inputsignaal wordt echter niet ondersteund."
>_>
Dit ontneemt voor mij echt de nieuwswaarde van het bericht.
Ik heb ook een auto in m'n garage staan die minder kost dan een Ferrari, poe poe. Je punt?

Geinig apparaat, maar voor dat geld halfbakken 4K, dan kun je beter nog even wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True