ING kampte met storing internetbankieren - update 6

Internetbankieren van ING kampte vrijdagmiddag met een storing. Ook de mobiel bankieren-apps werkten daardoor niet. De storing, met een nog onbekende oorzaak, volgde op een grote ING-storing waarbij onjuiste saldi werden getoond. Eerder op vrijdag kampte iDeal met een storing.

INGUrenlang konden ING-klanten niet inloggen op internetbankieren en de mobiele applicaties van de bank, zo bleek uit klachten op sociale media. ING-woordvoerder Harold Reusken bevestigde de problemen. "We zien signalen dat klanten hinder ondervinden", aldus Reusken vrijdagmiddag. Ook de website van ING leek toen offline te zijn, al ontkent woordvoerder Reusken dat.

Meer informatie over de storing heeft de bank niet. "We zijn aan het uitzoeken wat er aan de hand is", zei Reusken. Omstreeks drie uur konden klanten weer internetbankieren; een uur later was ook betalen via iDeal weer mogelijk De storing volgt op een grote storing afgelopen woensdag, waarbij klanten die inlogden onjuiste saldo's en transactiegegevens te zien kregen. Later bleek dat het gevolg van een onjuist ingeladen transactiebestand, waardoor ingeboekte transacties niet konden verwerkt. Als gevolg van de storing konden sommige gebruikers niet pinnen: zij hadden tijdelijk, ten onrechte, een negatief saldo.

Eerder op vrijdag had ook iDeal problemen: het platform was helemaal down, waardoor gebruikers niet konden betalen bij bijvoorbeeld webwinkels. De storing duurde een uur; inmiddels is iDeal weer operationeel. Volgens een woordvoerder van ABN Amro werd de storing veroorzaakt door een probleem bij softwareleverancier Atos. Daarnaast kampt de Rabobank met een storing waarbij zakelijke gebruikers problemen kunnen krijgen bij het overboeken van grote bedragen of grote partijen betalingen. Daar is een workaround voor, maar die is complex, aldus een woordvoerster van de bank.

Update, 13:47: Ook iDeal kampt met een storing. Deze informatie is in het artikel verwerkt.

Update, 14:42: Inmiddels doet iDeal het weer. Het artikel is hierop aangepast.

Update, 14:54: Mobiel bankieren lijkt weer te werken; internetbankieren via de website is nog niet mogelijk.

Update, 15:01: Inmiddels is internetbankieren via de website ook weer mogelijk. Woordvoerder Harold Reusken bevestigt dat, maar kan nog niet beloven dat internetbankieren voor alle klanten weer werkt. De bank merkt echter wel dat er klanten kunnen inloggen. Betalen voor iDeal is op dit moment nog niet mogelijk voor ING-klanten. Het is nog onbekend of de storing bij ING iets te maken heeft met de iDeal-storing.

Update, 16:02: Inmiddels werkt ook iDeal weer voor ING-klanten, laat de bank weten op Twitter. Het artikel is hierop aangepast.

Update, 17:32: Op sociale media melden sommige gebruikers dat ze nog steeds problemen hebben. ING adviseert mensen die niet kunnen inloggen om dat nog een keer te proberen, maar kan niet aangeven of er daadwerkelijk nog steeds loginproblemen zijn.

ING

Door Joost Schellevis

Redacteur

05-04-2013 • 13:35

265

Submitter: Prootje

Reacties (232)

232
195
97
9
0
12
Wijzig sortering
De NOS meldt dat het om een DDoS aanval zou gaan.

http://www.nrc.nl/nieuws/...orzaakt-door-cyberaanval/

ING (website nog steeds traag/onbereikbaar): http://www.ing.nl/nieuws/...den_storingen_banken.aspx

[Reactie gewijzigd door Arnout op 25 juli 2024 08:24]

Kreeg de melding net ook inderdaad. Maar ddos op ideal of op ing?
Want als het op ing is, dan is hun ontkenning onterecht
iDeal is een systeem waarvoor elke bank ook een gedeelte afhandeling moet doen. Zonder de details te kennen lijkt het me dat de aanval op iDeal was gericht en dat in tweede instantie ING daardoor ook problemen kreeg, omdat hun infrastructuur mogelijk het zwakst was.
Alle issuer banken zijn plat, dat kun je hier zien:
http://www.ideal-status.nl/statistieken/?issuer_id=RABONL2U
Dit is het gevolg van een DDOS-aanval op onze internetsite. Lees verklaring: http://www.ing.nl/nieuws/...den_storingen_banken.aspx
Begin er nu toch echt wel moe van te worden hoor...

Wat is daar toch allmaal aan de hand??
Zo te zien is op het moment de gehele website van ING onbereikbaar, niet alleen het internet bankieren en de app. Aangezien ik betwijfel dat de internetbankieren site en de algemene site op dezelfde servers draaien, gok ik dat het ergens daar voor al verkeerd gaat.

Edit:
Na de vorige grote storing (22-24 jan 2012) heeft ING een overzicht gegeven van de architectuur van de ICT voorzieningen. Aangezien alles achter loadbalancers en firewalls hangt (de volledige website dus), en op het moment compleet *.ing.nl onbereikbaar is, komt het op mij over dat er hier wat aan de hand is.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 25 juli 2024 08:24]

In het plaatje http://blog.webwereld.nl/...2012/02/ing-storingen.png staat tot 2 keer toe "verkeerd uitgevoerde change". Ze zouden het changemanagement dan eens moeten nalopen. Ik weet niet welke projectmanagement methodes ING gebruikt maar als dit soort dingen al falen gaat het natuurlijk goed mis.
Mjah change management voorkomt natuurlijk niet dat een change verkeerd geimplementeerd wordt.
Daarnaast zal er door de vorige storing genoeg druk van boven hebben gelegen om dit snel er doorheen te krijgen en dan kom je in zo'n situatie. Hoewel dat natuurlijk geen excuus moet zijn.
Je moet als change manager stevig in je schoenen staan om een change tegen te houden na zo'n groot probleem en met genoeg druk van bovenaf. Ook hier wint het management het dan weer van de werkvloer, maar die discussie loopt hierboven al ;-)
Een change kan verkeerd worden geïmplementeerd, maar ik neem toch aan dat ze zoiets eerst op een testomgeving hebben uitgerold en getest?

Daarnaast zou je bij een goed change management altijd een roll-back plan moeten hebben, zodat wanneer het echt fout is gegaan, je altijd vrij makkelijk terug kan. En je dus niet in het spreekwoordelijke van de regen in de drup komt.
Theoretisch heb je gelijk, maar jammer genoeg is niet alles af te vangen in een testomgeving. En ook een roll-back is niet altijd te doen. Bankiersystemen zijn echt bijzonder complex en er zijn erg veel schakels die van elkaar afhankelijk zijn.
Alles is mogelijk, maar willen we de kosten daarvan betalen.
Twee versies naast elkaar draaien kan redelijk gemakelijk, als je er in je software rekening mee houd en in je infrastractuur.
Maar dat gaat over architectuur.
Ooit eens meegemaakt als een netwerk verbinding plat gaat ineens de opgevraagde gegevens niet meer kloppend zijn/waren? ik nog nooit namelijk.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 25 juli 2024 08:24]

Ik vraag me bij de storingen waarbij transactiegegevens niet meer kloppen altijd af hoe ze die gegevens herstellen. Gewoon een backup terugplaatsen lukt niet meer ivm transacties die sinds de corruptie hebben plaatsgevonden.
Iemand een stukje achtergrondinfo hierover?
Er wordt een backlog van de transacties bijgehouden. Je moet de transactie zelf en het verwerken van de transactie als twee verschillende dingen zien. In principe kunnen ze vanaf een x aantal jaar geleden het hele boeltje terug rekenen indien nodig.
Tja, dat lijkt me pas actueel als het om een storing gaat in de transactiegegevens zelf. De brongegevens dus.

Ik veronderstel dat er voor zaken als mobiel en internetbankieren een mirror of realtime replicatie draait van de echte gegevens. Volgens mij was de storing met de synchronisatie van die replicatie, niet in de echte gegevens.

In feite zijn dit allemaal storingen in de frontend systemen. Ik mag hopen dat de backend systemen uberhaupt niet bereikbaar zijn vanaf internet.
Het is altijd mogelijk om terug te gaan naar een backup. Transacties die na die backup zijn uitgevoerd, zijn terug te halen uit de transaction log. Daarnaast zullen er op dergelijke databases vrij uitgebreide audit trails zitten, die mogelijk ook gebruikt kunnen worden om foute transacties terug te draaien.
Ik begin al sinds dit jaar moe te worden van ING, ik heb sinds dit jaar regelmatig dat mijn pintransacties pas een halve of een week later van me rekening worden afgeschreven.

Voorbeeld:

Vorige week woensdag gepind bij de supermarkt bij me werk 2 euro, en vorige week donderdag kleding gekocht.
Het bedrag is pas afgelopen woensdag van me rekening gehaald, wtf van kan/mag dit wel of waar ligt dit aan ik word er wel moe van zo weet je nooit de actuele saldo eigenlijk.
[...]

Het bedrag is pas afgelopen woensdag van me rekening gehaald, wtf van kan/mag dit wel of waar ligt dit aan ik word er wel moe van zo weet je nooit de actuele saldo eigenlijk.
Op het moment dat je PINt, wordt het bedrag al gereserveerd voor afboeking (sterretje achter het bedrag in je overzicht van mutaties). Op dat moment is het virtueel al van je rekening afgeschreven, de echte mutatie moet dan nog wel plaats vinden (de echte overboeking krijgt dan een latere datum dan de datum waarop je hebt gepint). Je ziet dus hoe dan ook wat je actuele saldo is, het af te boeken bedrag is al gereserveerd en niet meer beschikbaar voor andere betalingen.
@the_shadow
Ik zie ze dus echt niet staan bij me afschriften, er komt letterlijk pas een halve week of week later bij me afschriften te staan dat het is afgeschreven.
Misschien dat het totaal saldo bedrag al wel minder is dit zal ik eens moeten bij houden dan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 juli 2024 08:24]

Er staat hier over een vraag op de site van ING. Dit komt uit de Google Cache:
Op Mijn ING (internetbankieren) staat vermeld dat betalingen "gereserveerd" zijn als ik betaal met het nieuwe pinnen, klopt dat?

Dit is geen gevolg van het nieuwe pinnen maar van recente Europese wetgeving over informatievoorziening bij betaaltransacties. De vermelding “gereserveerd” verdwijnt zodra het geld van de betaling is afgeschreven door de bank van de acceptant (de persoon of het bedrijf aan wie u betaalt). Dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Idd "enkele dagen". Tel daarbij op dat het vorige week vrijdag goede vrijdag was en afgelopen maandag 2e paasdag; een extra lang weekend dat banken niets doen. Als je dus vorige week donderdag een pintransactie hebt gedaan en dat stond afgelopen woensdag als daadwerkelijke afschrijving dan is er dus maar 2 werkdagen overheen gegaan.
Nee niet bij je afschriften, maar gewoon in het actuele saldo van internetbankieren.
Ik heb het idee dat sommige winkels een ander contract hebben met de banken (ligt niet aan ing) bijvoorbeeld tankstation waar ik tank worden de transacties standaard pas na 2-3 werkdagen definitief afgeschreven, ongeacht met welke bankrekening ik betaal.
Andere winkels, bijvoorbeeld AH, lijken weer een real time verwerking te hebben.
lijkt erop dat bij ING een soort van 2 systemen naast elkaar draaien.. 1tje die globaal je saldo toont en een systeem dat mututies bijhoudt (en ooit uitvoert..)

Zelf zit ik bij de Rabobank, en daar zie je instant een pinbetaling, even refreshen via je mobiel en je pinbetaling staat bij je verwerkte saldo, incl. mutatiedatum.
Maar dat verklaard toch niet iemand ineens duizenden euro's extra heeft staan, daar gaat het niet meer om een dubbele af of bijboeking. Daaruit blijkt er wel wat anders moet zijn geweest.
Ik heb vorig jaar naast mijn Rabo, een 2e rekening bij de ING geopend zodat ik altijd minstens een werkende pas heb, en niet altijd de random reader bij me hoef te dragen.

Maar dit probleem erger ik mij al sinds dag een aan. Betalingen duren inderdaad minimaal 3 dagen, en dat sterretje waar onderstaande over praat is absoluut NIET zichtbaar in hun systeem, niet voor de klant zelf althans. Ik krijg ook regelmatig dat er een week later pas dingen worden verwerkt. Dus ik zit ook te denken om mijn Raborekening maar weer als hoofdrekening te gaan gebruiken.

En nog een toevoeging: ik heb bij Rabobank over 10 jaar gebruik denk ik 1x een storing meegemaakt. Bij ING in een jaar tijd al minstens 10x een storing waardoor ik niet kon pinnen, of internetbankieren werkt dan 9 van de 10 keer weer niet... Wel een beetje typisch...

[Reactie gewijzigd door JvZ op 25 juli 2024 08:24]

Maar dit probleem erger ik mij al sinds dag een aan. Betalingen duren inderdaad minimaal 3 dagen, en dat sterretje waar onderstaande over praat is absoluut NIET zichtbaar in hun systeem, niet voor de klant zelf althans.
Ik zie betalingen nochtans altijd direct verschijnen na de handeling, met een sterretje. Dat sterretje verdwijnt na een aantal dagen. Ik weet niet wat er zo bijzonder is aan jouw rekening, maar ik heb er totaal geen last van (ik heb zowel een giro als een ING bankrekening) dus je stelling dat klanten het niet kunnen zien klopt niet.
Dat ligt aan de bank van de ontvanger van je geld, niet aan ING.
Dat zullen ze zelf ook nog wel niet weten. Wel uitermate pijnlijk dat het nu voor de 2e keer in een week tijd fout gaat, terwijl ik op het journaal hoorde dat ze 2x zoveel storingen hebben dan andere grote banken als ABN Amro en Rabobank :X
Naast internetbankieren en de apps voor mobiele telefoons lijkt ook de site offline, al ontkent Reusken dat.
Hoe kun je dat nou ontkennen? Hij ligt eruit, punt.
De site is niet bereikbaar, betekend niet dat de site er per definitie uitligt.
Maar als niemand erbij kan, dan ligt hij er toch gewoon uit?

Of is het ook zo dat als je alle DNS servers down zou gooien dat je site er dan niet uit ligt, omdat de webserver wel draait?
Probleem bij storingen is dat iedereen dan wil proberen of zij er ook last van hebben. Als iedereen er tegelijk op wil kan ik mee voorstellen dat niemand erop komt omdat de bandbreedte niet voldoende is voor iedereen tegelijk.
Verschil met nu en "vroeger" is dat we er tegenwoordig vanuit gaan dat je 24/7 toegang tot je rekening hebt en kan bankieren. Zodra er een storing is merk je dat dus direct en ben je ook erg snel geinformeerd door de sociale media.

Vroeger had je kantoortijden waarin je je bankzaken kon regelen. Was er dan een interne storing dan zag niemand dat en werd je betaling gewoon een dag later verwerkt en dat alles zonder imago schade.

Heel eenvoudig, daar waar IT is kunnen storingen ontstaan. In dit geval is het een stukje IT wat voor velen erg belangrijk is en behoorlijk in de schijnwerpers staat. De kleinste hick-up zal dus gezien worden. En vergeet niet dat het om een bank gaat waar echte euro's worden verwerkt. De IT zal dus erg complex moeten zijn om allerlei security redenen. Dat maakt het ook niet eenvoudiger om te beheren. Als er geen digitale boeven waren dan was de IT eenvoudiger en de betrouwbaarheid wellicht ook beter. Het is nou eenmaal een ander soort website dan Tweakers.net of Nu.nl.
Zalm zit bij ABN AMRO en niet bij ING ...
Nou ja de werkgever is hetzelfde ... namelijk de Nederlandse overheid.

Ik snap die milde reacties niet. Die banken hebben alles laten verdampen en weg gegraaid. En nu, nu het op automatiseren aankomt gaat het keer op keer mis. Wellicht moeten ze een keer leren hoe je met budgetten omgaat en dan echt hopen dat de uitkomst zal zijn dat er meer geïnvesteerd moet worden in automatiseren (echt werk) ipv geld laten verdampen aan bonussen voor alle pakmannetjes. En als je dan nog tekort komt weer bij de belastingbetaler aanklopt.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 25 juli 2024 08:24]

Nou ja de werkgever is hetzelfde ... namelijk de Nederlandse overheid.
Enig aandeelhouder zijn in een NV is niet het zelfde als werkgever zijn.
Oh nee wie is de baas daar dan? Snap je opmerking wel maar juist de CEO staat in dienst van die enige aandeelhouder. Vandaar die opmerking zo onlogisch is die dan ook niet.
Zalm zit bij ABN-AMBRO ik denk dat dit weinig heeft te maken met de onderbuik gevoelens van jou maar meer met het feit dat er technisch iets fout gaat.
Vervang Zalm door Wim Kok en het verhaal klopt weer. :)
KLinkt fout, zou Ideal gehackt zijn? Bij die ideal-status site gaan de waarden behoorlijk de verkeerde kant op.

En ze willen niet reageren, zouden ze er meer van weten :+
Meer info: http://www.ideal-status.nl/home/?tr=1

iDeal Notification System meldt: "The central iDEAL Aquiring platform lost connection to all iDEAL issuing banks."

Verwachte eindtijd: 15u00

[Reactie gewijzigd door Ryan_ op 25 juli 2024 08:24]

Raadselachtig dat het er bij alle banken eruit ligt behalve bij de Frieslandbank.
Misschien ligt de statusupdater van de Frieslandbank eruit ;D

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 25 juli 2024 08:24]

Dat laatste dan vermoed ik, want alle banken hadden hier namelijk last van. ;)
Zie ook: http://www.frieslandbank.nl/pages/idealstoring.aspx
Is niet een ING storing, maar een ideal storing, rabobank en ABN.
http://www.allestoringen.nl/storing/ideal
Misschien de bronoorzaak, maar ING heeft zelf ook wel issues. De zakelijke pagina is bijvoorbeeld niet bereikbaar momenteel, en de telefonische help geeft ook geen reactie momenteel.
Dat verklaart nog niet waarom de apps en de website het niet doen. Mijn Rabobank-app doet het nml wel gewoon, net nog getest. Dat heeft ook niks met iDeal te maken, maar is directe communicatie met je bank.
Dat verklaart niet waarom de ING site, internetbankieren en de app eruit liggen. Het kan toeval zijn dat ook ideal storing heeft, maar bij mijn weten wordt een van de ideal portals ook door ING gehost?
Maar wat heeft ING internetbankieren/app direct met ideal te maken dan? ING lig er gewoon uit en dat ideal op dit moment ook een storing heeft is pure pech lijkt mij!
Daar heeft de verkoper zijn iDeal contract mee?
dat verklaart waarom ik mijn bioscoop kaartjes net niet kon afrekenen. 20 min later nog eens geprobeerdt toen werkte het zonder problemen.
Ik ben wel benieuwd of we nog kunnen pinnen niet dat ik zo weer voor lul in de winkel sta met een boodschappen kar vol. ;)
Pinnen gaat nog wel. Net in een winkel nog even de economie gestimuleerd met het aanschaffen van een grote partij goederen die ik even moest pinnen.
Ah bedankt dan ga ik dat zo ook maar even snel boodschappen halen voordat weer alles plat ligt (je weet dezer dagen maar nooit) en een avond op een droge boterham moet kauwen. :+
Even los geld van te voren pinnen bij een automaat, weet je zeker dat je goed zit :)
Jah natuurlijk de ing beschikt over boven natuurlijke krachten, Het zijn volgens mij vooral de mensen die nog nooit 1 regel code geschreven hebben die het te gek voor woorden noemen. Waarom is het zo vanzelf sprekend wanneer er een ongeluk gebeurd in de echte wereld maar wanneer er een ongeluk gebeurd in de digitale wereld dan is het ineens zo ongelooflijk :P, Zal ik je een geheim vertellen. Dit is nog maar het begin, En als je het niet zint dan zoek je maar een bank die geen digitale innovatie toepast, Of je koopt een kluis waar je het geld in kan doen.. PS. Als je je zo graag zorgen wil maken verdiep je dan liever in hoe de hele stock markt gedigitaliseerd is en hoe verreweg het grootste deel van alle transacties door computers gedaan word (Zonder tussenkomst van de mens) door allemaal onafhankelijke computers waarvan niemand op de aarde weet wat er in die computers zit (Aan software), Wat je ook nooit hoort is dat het al bijna een keer volledig mis is gegaan. En als dat mis gaat dan gaat het ook echt mis..
Het zijn volgens mij vooral de mensen die nog nooit 1 regel code geschreven hebben die het te gek voor woorden noemen.
Wat wil je daarmee zeggen? Het gaat hier niet om een computerspelletje of hobby website waar wel een bug in mag zitten. Dit gaat om een bank! Dit moet net zo fail safe zijn als een vliegtuig of een medisch apparaat. Als software ontwikkelaar durf ik wel te stellen: wat er bij de ING gebeurt is te gek voor woorden en hier moeten koppen rollen. Zowel technisch verantwoordelijken als directie.
Wat wil je daarmee zeggen? Het gaat hier niet om een computerspelletje of hobby website waar wel een bug in mag zitten.
Nee, Heb jij mij dat horen zeggen? Jij onderschat de complexiteit van het digitale bankwezen enorm. In plaats van mij woorden in de mond te leggen kan je beter realistisch nadenken, Denk je nou echt dat omdat het een serieuze zaak is er geen fouten in de software zitten? Zelfs de Large Hardron Collider is gecrashed door een lasfout, Weet je wel het meest ingewikkelde en dure apparaat in de wereld waar de slimste / geniaalste mensen van de wereld aan werken. Waar geïnnoveerd wordt worden fouten gemaakt zo is het nou eenmaal of je het nou leuk vind of niet. En als jij graag de superman uit wil hangen die nooit een fout zal maken in welke situatie dan ook dan is dat aan jouw..
Dit moet net zo fail safe zijn als een vliegtuig of een medisch apparaat.
Dus jij denkt dat de eerste vliegtuigen al heel erg veilig waren? En er is trouwens ook een verschil in complexiteit tussen de voorbeelden die jij noemt en het economische systeem. Een bank systeem doet duizenden zo niet miljoenen interacties per dag met misschien wel honderden verschillende systemen. Waar dus werk van misschien wel 1000den verschillende programmeurs in zit, Ik wil het probleem niet bagatelliseren, Ik denk alleen dat het ontkennen van deze complexiteit erger is als de risico's begrijpen. En jah onbegrip uiten is natuurlijk een stuk makkelijker..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 08:24]

Programmeurs zijn mensen en zullen dus altijd fouten maken. In de informatica worden er dus al decennia lang methodes ontwikkeld om menselijke fouten te voorkomen. Er is een ISO standaard voor quality assurance die beschrijft aan welke eisen software ontwikkeling moet voldoen. Daarnaast is het mogelijk om met 'computerized system validation' automatisch te bepalen of software voldoet aan de requirements.

Met genoeg geld en kennis is het wel degelijk mogelijk om fouten in software uit te sluiten.
Voor de Apollo-raketten hadden ze bakken met geld, zelfs daar zaten nog softwarebugs in. En bij de ING zit misschien wel 1000x zoveel code.

Wat ik niet snap is dat ING er keer op keer op keer uit ligt. Ze vallen in de herhaling.
gezien de complexiteit van de infrastructuur in een eerder uitgegeven plaatje (wat versimpeld was, en niet de exacte structuur aangaf) EN het in acht nemen dat de ING de oude postbank systemen heeft (wellicht draaien die niet meer, who knows) dan kan ik mij goed voorstellen dat er ergens bugs of defecten optreden..

dat er een fail safe moet zijn: ja, op de core systemen.. de website, ideal en in mindere mate pinnen zijn imho niet de core systemen, de core systemen houden de transacties en de banksaldi bij van klanten die in het klanten systeem staan en ook tot de core behoren..

en koppen laten rollen is leuk, maar dan komt er iemand met minder ervaring in de omgeving op die positie, en loopt het alleen maar meer spaak
Dit moet net zo fail safe zijn als een vliegtuig of een medisch apparaat
Er kwamen in 2012 zo'n 800 mensen om bij vliegtuigongelukken... Failsafe of niet, ongelukken gebeuren, absolute veiligheid/beschikbaarheid bestaat niet.

Bron: http://en.wikipedia.org/w..._and_incidents#Statistics

Kans is groot dat dit, net als bij die vliegtuigen, een combinatie is van technisch en menselijk falen. Dat laatste is natuurlijk niets tegen opgewassen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 25 juli 2024 08:24]

Waarom is het zo vanzelf sprekend wanneer er een ongeluk gebeurd in de echte wereld maar wanneer er een ongeluk gebeurd in de digitale wereld dan is het ineens zo ongelooflijk :P
Een ongeluk kan gebeuren, twee ongelukken ook, maar de Ing grossiert in de ongelukken en dan ga je je wel afvragen of ze hun zaakjes wel op orde hebben, alle innovatie (welke eigenlijk?) ten spijt.
Ik dacht even het ik geen page refresh gehad sinds eergisteren, maar nee.
Ik denk dat de IT'ers bij de ING zich toch eens serieus achter de oren moet gaan krabben, dit is niet erg goed voor je betrouwbaarheid ;( Dit gaat ze klanten kosten !

[Reactie gewijzigd door bonus op 25 juli 2024 08:24]

Het is niet zozeer een IT-probleem, maar een management-probleem geloof ik. De hele infrastructuur is gebaseerd op het oude postbank-systeem, en dat moet eens op de schop. Die stap durven ze niet te maken. De IT-afdeling zit met de gevolgen van die beslissing.
Overigens is het niet alleen ING, maar hebben alle grote banken momenteel een Ideal storing.
Maar daar ligt de oorzaak bij iDeal en niet bij de Rabobank of ABN.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.