Rdio komt ook in België en Nederland beschikbaar

De Amerikaanse streaming-muziekdienst Rdio heeft zijn deuren nu ook geopend voor Nederlandse en Belgische gebruikers. Hierdoor wordt de markt voor streaming-muziekdiensten ook in Europa steeds voller.

Tot nu toe was Rdio beschikbaar in de VS en enkele Europese landen, maar het bedrijf heeft bekend gemaakt dat nu ook internetgebruikers uit Nederland en België de muziekdienst kunnen gebruiken. De abonnementsprijs voor de dienst is 10 euro per maand. Voor dat bedrag kunnen ze onbeperkt luisteren naar muziek, net als bij marktleider Spotify.

Rdio, die ook een kosteloze proefperiode van een week biedt, is beschikbaar als een app op Android, iOS en Windows Phone waarbij muziektracks ook tijdelijk opgeslagen kunnen worden voor offline gebruik. Verder is een webapplicatie beschikbaar voor browsergebruikers. De catalogus van Rdio telt 18 miljoen nummers.

Met de komst van Rdio wordt de markt voor streaming muziekdiensten in Nederland en België steeds drukker. Naast marktleider Spotify zijn onder andere Deezer, Microsoft Xbox Music en Ziggo Muziek actief. Desondanks heeft de groei van het aantal muziekdiensten nog geen prijzenslag opgeleverd.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

06-12-2012 • 12:45

50 Linkedin

Lees meer

Rdio komt met videodienst Nieuws van 3 april 2013
Spotify: kwart gebruikers betaalt Nieuws van 7 december 2012
'BBC komt met Spotify-variant' Nieuws van 3 oktober 2012

Reacties (50)

50
50
35
1
0
9
Wijzig sortering
Ik betaal 5 euro voor spotify, zonder mobiel gebruik. Dus waarom dan een 10tje voor Rdio? Beetje jammer.
Je kan bij Rdio ook 5 euro betalen voor web only -> http://www.rdio.com/pricing/

Ik ben om, net even getest en er zijn een aantal dingen die mij VEEL beter bevallen dan Spotify:

- Collecties dus niet alleen speel lijsten, maar echt een libary
- Mooier (smaak)
- Android app met meer functionaliteit, werkt ook gelijk als afstandsbediening voor de web app.
- Web player met zelfde functionaliteit als apps, dus werkt ook goed op me Chromebook + Debian doos.
- Geen irritante (semi verplichte) sociale intergratie, maar juist een handige met meer dan alleen Facebook

[Reactie gewijzigd door ex87 op 6 december 2012 13:37]

Ok, dat ziet er beter uit. De desktop app is een beetje verstopt op de site. Weet niet of je met 5 euro ook de desktop app mag gebruiken.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 6 december 2012 14:00]

Met de 5 euro versie kan je ook de desktop versie gebruiken, de 10 euro versie geeft je toegang tot mobiele apparaten ;)
// Zie ook: http://www.rdio.com/pricing/

[Reactie gewijzigd door Dweazel op 6 december 2012 14:22]

"Onbeperkte web streaming
Miljoenen muzieknummers in uw browser of op uw bureaublad. "

ziet er toch duidelijk uit dunkt me zo :)
Je hebt ook een abbo voor 5 euro per maand, ik probeer het nu uit. Werkt helemaal nog niet zo verkeerd eigenlijks wel fijn die webplayer. Maar al m'n playlists die ik heb opgebouwd in Spotify vooral van de Radio, die wil ik niet allemaal overzetten... :(
die bieden voor 10 euro dezelfde functionaliteit als spotify voor een tientje. Zo jammer is dat dus niet.
Waarom zou je voor Rdio kiezen? Spotify kan exact hetzelfde zover ik het kan zien.
Hopelijk hebben ze een beter aanbod dan Spotify. Als je van top 40 houd zit het wel goed, maar daaromheen laat het te wensen over.
Mwoah, ben ik niet helemaal mee eens hoor. Ze hebben een heel behoorlijk aanbod.
Zoals de meeste muziek van bijvoorbeeld The Pet Shop Boys te vinden is? Of Nightwish? Of Epica?

Dat is zoals gezegd: zeer beperkt. Ik hoop dat deze dienst een behoorlijk aanbod heeft op de niet-mainstream plaatjes.

Edit: @ Canifchaos

Grooveshark is niet bereikbaar (ik check net)

Dit komt op mijn beeldscherm:
Wir werden Sie vermissen! Sie können uns gerne schreiben. Wir hoffen, eines Tages zurück zu kommen. Wenn Sie die Betriebskosten für Anbieter wie Grooveshark herabsetzen wollen, können Sie eine höfliche Nachricht an die GEMA schicken.

Wir hoffen, dass Sie unserer Empfehlung folgen und den populären Musikservice simfy ausprobieren: http://simfy.de.

Exportieren Sie ihre Grooveshark Musik

[Reactie gewijzigd door Waterbeesje op 7 december 2012 11:59]

Probeer eens www.grooveshark.com. Die gebruik ik meestal en tot nu toe altijd alles gevonden, zelfs plaatselijke artiesten die buiten de streek hier totaal niet bekend zijn.
Wat ik ook positief vind, is dat je niet verplicht bent om aan te melden om muziek te beluisteren.
Ik vind Epica best wel goed vertegenwoordigd op Spotify hoor.
Anoniem: 135995
@Cardinal6 december 2012 13:26
Hopelijk hebben ze een beter aanbod dan Spotify. Als je van top 40 houd zit het wel goed, maar daaromheen laat het te wensen over.
Ook eigenlijk totaal niet mee eens. Ben absoluut geen top 40 luisteraar en kan zeker 85% van de underground muziek waar ik naar luister, vinden op Spotify. Zelfs mijn eigen albums zijn erop te vinden (gedistribueerd via CDbaby)!

Ik ben wel benieuwd in hoeverre er markt is voor zoveel streaming aanbieders. Je loopt hier uiteindelijk tegen een probleem aan: een consument zal zich over het algemeen maar met 1 aanbieder inlaten. Dus ofwel alle aanbieders hebben vrijwel hetzelfde aanbod en is er geen onderscheidend vermogen en zal de vermoedelijk degene met nu de grootste userbase overleven. Of ze gaan zich juist wel onderscheiden door ander aanbod dan de concurrenten, maar dan treedt het eerste probleem weer op: een consument zal zich niet snel tot twee diensten verleiden. Dit laatste kan alleen opgelost worden als de prijs per jaar toch een stukkie goedkoper wordt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 135995 op 6 december 2012 13:27]

Anoniem: 233683
@Cardinal6 december 2012 14:10
Ik heb even gauw rondgekeken, maar het aanbod lijkt vrijwel hetzelfde te zijn. Zal voor uitgevers op dit moment ook wel vreemd zijn om verschillend aanbod naar de Spotify's, deezers en Rdio's te hebben. Ik meende ook dat dit proces geautomatiseerd verloopt, zodat releases automatisch in omloop komen. (tenzij ongewenst door de artiest)

Het is, zoals elders ook genoemd, inderdaad te hopen dat het aanbod hetzelfde blijft, en dat men niet gaat concurreren in aanbod. Volgens mij krijg je dan weer de situatie dat mensen muziek via andere kanalen zelf downloaden, en zou een doodsteek voor dit concept zijn.

Al zullen de services dit ook beseffen, en het aanbod tov de concurrent altijd beter willen houden. We zullen het de komende jaren gaan zien.
Mijn DnB probleem wordt anders prima geholpen bij spotify
Absoluut, ik was compleet verrast zoveel vocal drum 'n bass te vinden op Spotify. Heck, kan tegenwoordig steeds meer k-pop, j-pop, en dat soort muziek vinden ook.

Vind het in sommige gevallen ook niet terecht dat op de dienst gezeken wordt, sommige artiesten (hoi Metallica, Pink Floyd, et cetera) vertikken het, al dan niet via hun platenmaatschappij, om mee te doen met de 21ste eeuw. Kan je moeilijk de streamingdienst kwalijk nemen.
Metallica staat tegenwoordig op Spotify ontdekte ik gister. Spotify is aardig aan de weg aan het timmeren, veel progrock en progmetal en ook de wat obscuurdere bandjes in dat genre zijn tegenwoordig goed vertegenwoordigd op Spotify. Ik heb goede hoop dat de Beatles en Pink Floyd er ook nog eens tussen gaan staan.
Stond vandaag in de belgische krant Gazet van Antwerpen: sinds Metallica geen banden meer heeft met de oude platenmaatschappij en de volledige controle over hun eigen "black" catalogue, is de muziek ook beschikbaar op Spotify... of hoe grote platenmaatschappijen nog altijd niet geloven in nieuwe vormen van media.

http://www.gva.be/nieuws/...uisteren-via-spotify.aspx
Als ik het goed heb, heeft Rdio i.t.t. Spotify wel familie abonnementen.
Klopt, alleen is dat nu nog voor the USA en Canada volgens de FAQ

[Reactie gewijzigd door GrandDestroyer op 6 december 2012 13:45]

Linkje naar de FAQ over het opzetten van een family plan: http://help.rdio.com/cust...-an-unlimited-family-plan
With Rdio’s Family plan (currently available in the US and Canda only), you can manage your Family’s Rdio accounts in one place, and save on subscription costs.
Het ontbreken van een Family plan is voor mij de grootste rede om nog even af te wachten met streaming diensten. Ik wil mijn muziek collectie delen met mijn vrouw en tegelijkertijd op verschillende apparaten kunnen luisteren.

* joint_me neuriet; "cd van jouw, cd van mij, cd van ons allebei"
Niet helemaal. Family plans zijn er nog niet bij Rdio, maar die gaan er vermoedelijk wel komen.
Zie hiervoor de Terms of Service van Rdio.
3.4 Family Plans
Rdio may from time to time introduce subscription tiers that allow multiple family members to utilize the Rdio Service through one subscription to a family subscription tier. The terms and conditions of the family subscription tier will be as described on or through the Rdio Service, and unless otherwise stated, will have the general features of Rdio’s “Unlimited” subscription tier.
EDIT: Overigens is het zo bij Spotify dat je op maximaal 3 apparaten playlists offline kan synchroniseren en beluisteren. Tenminste, zo doen wij dat bij ons in huis; we hebben 1 client waarop muziek geluisterd wordt, en op 3 verschillende smartphones staan offline playlists. Alleen tegelijk streamen werkt niet.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 6 december 2012 13:31]

Groot voordeel is dat Rdio een webapp heeft, dus je kan het echt overal waar een browser is naar muziek luisteren.
Spotify sinds kort ook https://play.spotify.com (wel in beta geloof ik).
Het is blijkbaar via facebook te doen, en je moet een Spotify account hebben om door te kunnen gaan.

Maar kan het nu niet testen... :)
http://link.thomas.do/UJ9REx

via die link kan je op de beta komen. Daarna gewoon naar die link browsen. Werkt best lekker moet ik zeggen. Geen problemen mee gehad. Al zit ik meestal toch gewoon achter me eigen laptop en is de web player nergens voor nodig.
Als ik daar naar toe ga krijg ik een redirect naar de client download
Anoniem: 306118
6 december 2012 13:05
Voor mij het enige waarom ik echt zou overstappen... music matching zodat je onderweg ook naar je verzamelde collectie kan luisteren. Ik vind dat een serieus gebrek bij spotify!
Je bedoelt zoals apple met iTunes Match heeft?
http://www.apple.com/nl/itunes/itunes-match/
Een dienst die ik overigens heel interessant, maar toch te zonde van het geld vindt...
Je kan je muziek importen in spotify, vervolgens je mobiele apparaten synchroniseren met je library. Niet streamen, dus neemt ruimte in op je telefoon. Maar komt toch aardig in de buurt.
Kun je meerdere streams starten (bijv 2) met 1 account?
Dit kan met spotify niet namelijk. Is heel irritant als je in de auto spotify luistert en hij gaat ineens uit, omdat thuis de squeezebox aangaat en er daar een spotify playlist wordt gestart..
Heb het net even geprobeerd. Had stream open staan op mijn laptop en opende vervolgense de app op mijn telefoon. Onderin beeld verschijnt de melding: Radio is playing elsewhere

Oftewel, hier kan het ook niet en is het dus even irritant als bij Spotify
Waarom is dit irritant, nooit luister ik op twee plaatsen tegelijk. Dan moet je vriendin natuurlijk wel een eigen account hebben anders ben je gewoon te krenterig.
JUKE kan dit wel, zowel uit eigen ervaring als uit betrouwbare bron.
Muziekdiensten bij de vleet, maar waar blijven de filmdiensten? Die zie ik liever ook deze richting uitkomen :)
Ik maak deel uit van het team van www.tiptheauthors.com . Ik had het idee om de Nederlandse markt op mij te nemen en Nederlandse films beschikbaar te maken, maar blijkbaar hebben Nederlandse producenten daar niet zoveel zin in :p.

Bovendien hebben jullie http://www.ximon.nl/ wat eigenlijk best goed is.

Het is trouwens veel makkelijker muziek online te verkopen dan films, omdat je om een film te verkopen niet simpelweg het recht moet hebben om de film online te verkopen, maar ook de rechten voor de muziek in de film. Vooral lokale filmproducenten kiezen ervoor om bv voor een beperkte duur en een beperkte geografische regio muziekrechten te verkrijgen.

[Reactie gewijzigd door Woverke op 6 december 2012 15:18]

Ik zit in België, ximon zou lukken maar richt zich vooral op Nederland (net gelezen in hun FAQ). Het is goed mogelijk dat we in België ook iets dergelijks hebben, maar erg vet zal het dan niet zijn want ik heb er nog niks van gehoord ;)
Nou if heb even op Ximion gekeken, en ik zie werkelijk geen enkele mij bekende serie of film (op Tasmania na), en geloof me, ik heb er heel wat gezien.
Dat gaat hem niet worden.
Wel, de grote filmproducenten hebben nog oogkleppen op en staan heel weigerachtig tegenover het online aanbieden van films, tenzij ze garanties krijgen dat je een paar miljoentjes van hun film gaat verkopen (uiteraard betekent die garantie een voorschot van een grote som geld).

Lokale producenten zien het eerder als een extra marketingkanaal en zijn daarom happiger. Op zich vind ik dat al mooi genoeg, een centrale plek waar je goeie "B"-films kan bekijken zou ik super vinden. De enige mogelijkheid om te kijken wat er in bv Frankrijk of Oostenrijk wordt geproduceerd zijn filmfestivals, maar die zijn er helaas niet elke week.
Helemaal mee eens. En liever nog een combinatie van muziek en video. Als ik een soort van spotify heb voor op mijn telefoon (waarbij een film niet eens hoeft) en tegelijkertijd ergens anders op dezelfde account ook muziek kan kijken. Maar ook thuis op de bank een filmpje kan kijken met deze dienst, heb ik hier best wat geld voor over. En ik denken met mij nog veel meer mensen.
Zeg Tweakers is dit niet een gelegenheid om een poll ;) over online muziek en film streamingdienst te doen of mensen dit uberhaupt wel interresant vinden en of willen qua prijs en qualiteit?
Voor de prijs van 1 CD per maand luister ik in huis en onderweg naar Spotify. Het overgrote deel van de muziek die ik wil luisteren vind ik in de "3voor12 draait" playlist of de lijsten van Erik Zwennes en gedeelde lijsten met vrienden. In tegenstelling tot illegale bronnen is de kwaliteit altijd 320kbps en zeer betrouwbaar en geen opslag van MP3's nodig. Dit klinkt als een reclamepraatje maar het is verdorie waar ik al jaren op wacht. Ik hoop alleen dat ze marktleider blijven, deze diensten zijn het leukste als het grootste gros van je vrienden dezelfde dienst gebruiken.

Kwaliteit en prijs zijn voor mij (zeer belangrijk, maar bij Spotify) dus geen probleem.
Heb je een linkje naar de lijsten van Erik Zwennes? Ben wel benieuwd
Ik denk dat de prijzen een tijdje niet veel gaan veranderen. Was het niet zo dat Spotify op dit moment al (verwachte) verlies leedt?
Anoniem: 376826
6 december 2012 13:55
En wederom weer een streamingdienst met beperkingen van muziek. Ik kan nu niet de muziek luisteren die ik graag wil door de regiobeperkingen.

Als er een streamingdienst komt die geen regiobeperkingen heeft dan ben ik bereid om wat meer te betalen. Snap nog steeds niet waarom ze in deze tijd dat nog hebben.
Zolang er geen Squeezebox app voor is, is het voor mij niet interessant.
Goede interface, goede app, maar helaas veel muziek 'unavailable'.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee