Spotify: kwart gebruikers betaalt

Spotify heeft inmiddels twintig miljoen actieve gebruikers, waarvan er vijf miljoen maandelijks 5 of 10 euro betalen aan de Zweedse muziekstreamingdienst. Dat maakte Spotify donderdag tijdens een persconferentie bekend, waarbij ook nieuwe functionaliteit werd aangekondigd.

Het nieuws dat Spotify vijf miljoen betalende gebruikers heeft, komt nog geen jaar nadat Spotify bekendmaakte drie miljoen betalende abonnees te hebben. Van de vijf miljoen abonnees bevinden zich er ongeveer één miljoen in de Verenigde Staten. The Next Web weet bovendien te melden dat er inmiddels 20 miljoen actieve gebruikers zijn en dat die samen een miljard playlists hebben gemaakt.

Tijdens de persconferentie donderdag maakte de Zweedse muziekstreamingdienst bovendien bekend dat er tot nu toe 500 miljoen dollar uitgekeerd is aan de auteursrechthebbenden. Daarvan is de helft in de afgelopen negen maanden uitgekeerd.

Verder kondigde Spotify nieuwe functionaliteit aan. Er komt een 'Discover'-tabblad waarmee mensen nieuwe muziek kunnen ontdekken, vergelijkbaar met het gelijknamige tabblad in Twitter. Daarnaast kunnen mensen straks andere gebruikers 'volgen', waardoor ze op de hoogte blijven van muziek die invloedrijke gebruikers luisteren. Ook komt er een tabblad waar muziek netjes op artiest wordt gesorteerd, de 'Collection'-tab.

Door Joost Schellevis

Redacteur

07-12-2012 • 14:43

141 Linkedin

Reacties (141)

141
139
87
3
0
9
Wijzig sortering
Hoe kan je 500 miljoen uitkeren als je max 5mln x 10 = 50 miljoen per jaar binnenhaalt?
Wat denk je van investeerders? Er zijn 10-tallen miljoenen opgehaald door vreemd vermogen aan te trekken.
Er zijn afspraken met platenlabels dat er elk jaar sowieso 200miljoen moet worden betaald of 75% van de omzet, daar zullen ze zich dan aan moeten houden.

Bijv:
http://www.entertainmentb...joen-dollar-investeerders

[Reactie gewijzigd door Netsrek op 7 december 2012 15:04]

10€ per maand, dus 500 miljoen uitkeren terwijl 600 miljoen binnen komt.
Het is minder, volgens mij rekenen ze de gebruikers die het via XS4ALL krijgen of een andere provider ook mee als betalende gebruiker. Denk echt niet dat XS4ALL 10 euro betaald voor iedere abonnee die gebruik maakt van Spotify.
;)
Ik denk eigenlijk dat KPN (en daarmee XS4all) en andere providers WEL een tientje per maand per aansluiting neerleggen (misschien minus BTW). Ik zie namelijk niet in waarom KPN korting zou moeten krijgen, terwijl ze massaal mensen aansluiten op die dienst.
Puntje bij paaltje zijn er dus meer en meer aangesloten gebruikers, en dus meer inkomsten, waardoor Spotify stukken makkelijker kan uitbetalen (hell... zelfs Metallica is over de koudwatervrees heen die "internet" sinds Napster voor ze was ;) )

Ik merk zelf ook dat ik - sinds ik Spotify 'gratis' meekrijg van KPN - ik stukken minder naar mijn eigen collectie luister... alhoewel ik nog steeds zat mis... ook in de minder obscure hoeken. Overall zie ik Spotify vooral als een welkome aanvulling.

Eentje waar ik met veel plezier mijn provider voor (laat) betaal/betalen ;)
5 mln gebruikers * 10 euro * 12 maanden = 600 mln
+ reclameopbrengsten...
Anoniem: 221563
@goldcard7 december 2012 15:08
Niet iedereen heeft een premium abbonement ;)
Dat is 50 miljoen per maand, niet per jaar, dus 600 miljoen per jaar.

(en de 500 miljoen uitkering is over de hele bestaanstijd van spotify, niet over een jaar)
per maand, dus x 12 = 600 miljoen per jaar. Max, daar komt nog advertentie geld bij
Je betaalt per maand 5 of 10 euro.
Dat lijkt me logisch als je aan 15 miiljoen mensen reclame laat zien en afspeelt tijdens het beluisteren van de nummers. Abbo geld is niet hun enige inkomen natuurlijk.

En daar komt nog bij dat het minimaal 5x 12 is, maar de rest komt van reclame geld.

[Reactie gewijzigd door Korumera op 7 december 2012 15:00]

Wat? Spotify kost 5 of 10 euro per maand, niet per jaar.
Gewoon goed tellen, 5 miljoen leden dit tussen de 5 en 10 euro betalen, dat is tussen de 25 en 50 miljoen euro per maand, en dat is tussen de 300 en 600 miljoen per jaar.
Dus ja dat kan, ook als ze van de 3 miljoen leden kwamen en een tijdje gespaard hebben en nu de eerste uitbetaling hebben gedaan.
5 * 10 * 9 = 450 miljoen in 9 maanden daarvan ging 250 naar auteursrechthebbenden.
Het is 5 tot 10 euro per maand per gebruiker.

Dus als we gemiddeld 7,50 rekenen:

5.000.000 x 7,50 = 37.500.000 x 12 = 450 miljoen.

En dat is het afgelopen jaar. Er is tot nu toe 500 miljoen uitgekeerd (alle jaren dat Spotify bestaat). En in de afgelopen 9 maanden de helft daarvan.

Dat is dus 250 miljoen, als we hetzelfde sommetje als net hier op los laten waren de inkomsten 337,5 miljoen. Dus als ze al hun schulden afbetalen van de afgelopen jaren ziet Spotify een zonnige toekomst tegemoet.

Edit: als reactie op Dr. Strangelove

[Reactie gewijzigd door Legoblokje op 7 december 2012 15:07]

Moeten de bedragen niet nog gecorrigeerd worden voor de kosten van infrastructuur en de af te dragen btw...
De kosten van infrastructuur omvat echt geen miljoenen. Kijk bijvoorbeeld naar een dienst als Whatsapp, die draaien nogsteeds op een 2 of 3 servertjes. Nou is een streaming dienst wel een stukje uitgebreider en duurder, maar dit kost ze geen miljoenen per jaar.

Hoe het precies met de BTW in Zweden (als ze daar uberhaupt gevestigd zijn) zit, weet ik niet. Ik zit momenteel in Curacao, en hier hebben ze een regeling met bedrijven die zich bij de E-Zone aansluiten. Deze (IT) Bedrijven, betalen slechts 2% (!!) omzetbelasting.
5 of 10 euro PER MAAND, niet per jaar. inderdaad niet veel marge, maar toch niet zo een gigantisch tekort
50 miljoen per maand. Dus 12x50 miljoen = 600 miljoen per jaar!
3/4 gebruikt kennelijk nog steeds de gratis variant met reclame. Het lijkt me alleen wel vrij sterk dat ze daar de overige 450m+ vandaan weten te halen.
Spotify is 10 / maand toch. dus 5mln x 10 = 50mln / maand. En dat is 600mln per jaar.
Zo zie je maar weer dat men wel bereid is te betalen, zolang het maar niet te veel is.
Haha, Ja zo wel.

Ik heb gemerkt dat ze ineens 9,99 van mijn rekening hebben geschreven zonder dat ik ze toestemming heb gegeven. Heb me wel eens ingeschreven voor een proefabonnement maar nooit voor een definitief abonnement. Ik heb dan ook na de tekening van het proefabonnement meteen verdere betalingen stopgezet via de site van Spotify. Waar blijkbaar geen gehoor aan is gegeven.
Zal wel weer de kleine letters niet hebben gelezen. Misleiding noem ik dat!

Nog iets wat me tegenvalt. Als je ze wil contacteren dan is dat alleen maar mogelijk via mail. Is het niet wettelijk bepaald dat je, van een bedrijf in België of/en Nederland, op de site van het bedrijf een support telefoonnummer moet terug vinden?

Edit: proefabo was stopgezet door mij voor verdere betalingen (bevestigingsmail aanwezig als bewijs)

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 7 december 2012 15:18]

Inderdaad, de kleine lettertjes lezen.
Als je een premium proef-abo opent, krijg je de eerste maand of eerste 3 maand gratis. Maar tijdens de registratie is het wel verplicht om je betalingsgegevens in te vullen. Iets verder staat er dan te lezen dat indien je toch geen premium-abo wilt nemen na de proefperiode je je abo zelf moet opzeggen anders betaal je automatisch voor de eerste maand.

Belangrijk punt: als je ergens betalingsgegevens ingeeft, worden deze in 99% van de gevallen ook wel degelijk gebruikt om voor iets te betalen ;)
Het erge is dat ik vanaf dat ik het proefabo heb gekregen het abo had opgezegd. Dit zodat er geen verdere betalingen werden gedaan. Blijkbaar hebben ze dit dan toch laten doorlopen.

Maakt het uit waar het kantoor van het bedrijf zit voor de wet op dat telefoonnummer.
Zo te zien is daar geen wettelijke verplichting voor. Mailen dus met Spotify of met je creditcard toko contact opnemen en het laten storneren.
Das de belastingdienst over een factuur, iets heel anders. Qua webshops zijn er bepaalde regels, die zouden niet hoeven gelden voor de website van Spotify aangezien het niet direct een webwinkel is.
je kan de gewoon bellen lijkt me:
Spotify Netherlands B.V.
Locatellikade 1
1076 AZ, Amsterdam
020-5755600
Anoniem: 174951
@sn33ky7 december 2012 15:11
Het is een Zweeds bedrijf toch? Dat je in Nederland gebruik kunt maken van hun diensten betekent niet dat zij zich wat aan moeten trekken van lokale regels (als dat überhaupt al een vereiste is)... kijk bijvoorbeeld naar Facebook, die doen ook wat ze zelf willen.
Ik dacht - maar ben hier niet zeker van - dat als een service wordt aangeboden voor de Belgische markt, aan de Belgische regels moet voldaan worden. Dat het op de Belgische (of Nederlandse) markt gericht is kan je zien als er een .nl/.be domeinnaam bestaat en of de tekst vertaald is in het Nederlands. (http://www.spotify.com/be-nl/select-your-country/)

Of dat spotify hier aan voldoet, weet ik in dit geval niet.
Jij leest de voorwaarden niet en dus is het misleiding van Spotify? Does not compute 8)7

Sinds de aanschaf van Spotify in juni nooit meer muziek via iTunes geluisterd. Spotify op mijn iPhone in de auto (via offline beschikbaar) en thuis via AirTunes naar de stereo. Wat een genot. Afspeellijsten met vrienden maken, nieuwe nr's ontdekken via de Radio functie, etc. Ik leg hier graag €120,- per jaar voor neer.

De acceptatie van Spotify zit hem in het afstappen van het "muziek bezitten" concept. Je maakt gebruik van een dienst en €120,- is niet veel voor een dienst waarbij je toegang krijgt tot een grote muziek database, makkelijk te gebruiken software wat op vrijwel alle devices beschikbaar is/komt.

[Reactie gewijzigd door vacuumcleaner op 7 december 2012 15:20]

Je hebt gelijk het is een dienst. En ik vindt 120 euro teveel voor een applicatie die in principe hetzelfde doet als je radio. Ok nu kun je zelf kiezen welke nummers er geluisterd kunnen worden maar toch. Ik zou voor max 2 euro p/m gebruik gaan maken van deze dienst. Je maakt namelijk gebruik van een streamingsdienst en dan is 120 euro toch iets te duur.
Het is ook gewoon mogelijk om offline te synchroniseren waarbij je dus helemaal niet meer hoeft te streamen. Zowel op desktop als mobiel.

CD's kosten ook zo'n 10 euro per stuk, maar dan heb je meestal maar 1 album van 1 artiest. Met Spotify heb je bijna alles. Ik vergelijking is het dus eigenlijk heel goedkoop...

Sterker nog, voor 60 euro per jaar ben je er ook al, als je niet voor het premium abonnement gaat.
Anoniem: 132385
@SXForce8 december 2012 12:01
Dan nog is het een streamingsdienst want zodra je je abbonement opzegt kun je de bestanden die je gedownload hebt om offline te kunnen luisteren niet meer beluisteren. ( behalve dan op de gratis manier met irritante reclames waardoor je meer moet klikken dan je lief is)En daar komt bij dat het nog goedkoper voor Spotify is als je deze functie gebruikt want die liedjes hoeven ze niet meer te streamen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 132385 op 8 december 2012 12:05]

proefabonnement...
Misleiding noem ik dat!
Ik noem het naïef, het is eerder uitzondering dan regel dat je het zelf handmatig in definitief moet omzetten.
Dat zijn geen kleine lettertjes, er staat duidelijk voor je de betaling uitvoert (0 euro) dat na een maand het abonnement doorloopt maar dat je elke moment kunt eindigen.

Je moest je betaal gegevens invoeren, dat je hier verbaasd over bent ligt wel aan je zelf.
Wat mij betreft die 10 euro ruim waard trouwens.
Nooit begrepen waarom ik daar gebruik van zou maken. Misschien heeft het ook te maken met mijn brede muzieksmaak (alles behalve house en trance enzo), maar heb mijn muziek het liefst op mijn pc die ik ook als speler gebruik. Heb geen iPod/Pad of ander mobiel instrument. Mijn mobieltje is er een uit het bejaardentijdperk. Maar zelfs komt er ooit een moderne: Muziek (in flac, bijna 2 TB) blijft fijn op mijn pc. Geen reclame, zelf kunnen branden, etc. Noem mij ouderwets, maar voor mij dus geen spotify.
Precies en niet 120 euro per jaar dat je door de plee spoelt, jij kunt er jaren van genieten. En let's face it, hoeveel procent van het aanbod luister je naar op Spotify? Laat het 10% zijn. Nogal dure grap als je het mij vraagt.

Als deze trend zich voortzet, zijn er straks mensen die eigen muziek hebben en een grote groep dat geen muziek (bestanden) bezit. Nog meer power voor de muziekindustrie als je het mij vraagt.
Zo'n gigantische collectie zal wel meer kosten dan 120 euro per jaar, tenzij het gratis gedownload is. Maar dan zijn we ook goed bezig, nietwaar? Sinds ik spotify ken gebruik ik amper nog mijn eigen collectie. Ik betaal er (nog) niet voor omdat mijn gsm het nog niet aankan maar ééns ik een smartphone met 3G heb haal ik er spotify premium bij. Voor de prijs van 1CD in de maand (6-10 nummers) heb ik dan een gigantische collectie altijd bij me.

De reclames nu vind ik helemaal niet storend en soms echt wel toepasselijk (soms is er reclame van nieuwe albums en zo leer je nieuwe artiesten kennen, nieuwe dienst van de post, nieuwe service van De Lijn (openbaar vervoer), etc )

De gedachte dat voor elk nummer ik luister op spotify de rechtmatig artiest z'n centen ziet vind ik ook prettig

@Erwines: zoals Grauw aanhaalt, voor elk nummer die je als gratis gebruiker beluistert krijgt de artiest ook z'n geld, want spotify haalt dat dan van de reclame inkomsten.

[Reactie gewijzigd door flamingworm op 7 december 2012 22:49]

"De gedachte dat voor elk nummer ik luister op spotify de rechtmatig artiest z'n centen ziet vind ik ook prettig"

Eh, maar je betaald nog niet?

Verder ben ik benieuwd (omdat het om zulke kleine bedragen gaat) hoeveel procent nu werkelijk naar de artiest gaat als alle kosten eraf zijn. Vrees dat het niet heel veel kan zijn.
Ooit van reclame gehoord Erwines?
De gedachte dat voor elk nummer ik luister op spotify de rechtmatig artiest z'n centen ziet vind ik ook prettig
In jou geval dus niet want zoals je zelf zegt betaal je (nog) niet! :+
Vroeger zaten we in een berenvel bij een kampvuur.
Kan niets tegenop, een kampvuur, want dat is mijn hout wat daar zo lekker aan het branden is. En het is veel betere kwaliteit dat hout, als dat gas wat uit een leiding komt. Gas is niets voor mij, kan je niet lekker opstapelen in je tuin en kan je niet vasthouden.
Bovendien: Ik gebruik nog geen 0,0000000000001 procent van het gas wat wordt aangeboden. En als ik dan het gasabonnement opzeg dan komt er ook geen gas meer.

Nee, doe mij maar een stapel hout in de achtertuin.
Wat is dit nou voor nietszeggende vergelijking dan.

1. Je beweert dat je CDs betere kwaliteit leveren dan digitale variant?
Vul dit zelf maar in. Spotify Unlimited heeft een gegarandeerde bitrate van 320kbps.

2. Als je niet meer betaald voor Spotify ben je al je muziek kwijt?
Niet waar, je kan ten alle tijden alle muziek op spotify blijven beluisteren, alleen blijf je met de advertisements en lagere bitrates zitten.

Dat het fysiek in huis hebben van CDs een toegevoegde waarde heeft ben ik helemaal met je eens. Ik koop ook nogsteeds albums waarvan ik het waard vind om te kopen, maar dit geldt niet voor Hitzone 4872. Die hoef ik echt niet thuis in de kast, deze laat ik lekker in de cloud zweven.
Niet gelezen waar ik op reageer blijbaar....
Nooit begrepen waarom ik daar gebruik van zou maken. Misschien heeft het ook te maken met mijn brede muzieksmaak (alles behalve house en trance enzo), maar heb mijn muziek het liefst op mijn pc die ik ook als speler gebruik. Heb geen iPod/Pad of ander mobiel instrument. Mijn mobieltje is er een uit het bejaardentijdperk. Maar zelfs komt er ooit een moderne: Muziek (in flac, bijna 2 TB) blijft fijn op mijn pc. Geen reclame, zelf kunnen branden, etc. Noem mij ouderwets, maar voor mij dus geen spotify.
en
Precies en niet 120 euro per jaar dat je door de plee spoelt, jij kunt er jaren van genieten. En let's face it, hoeveel procent van het aanbod luister je naar op Spotify? Laat het 10% zijn. Nogal dure grap als je het mij vraagt.

Als deze trend zich voortzet, zijn er straks mensen die eigen muziek hebben en een grote groep dat geen muziek (bestanden) bezit. Nog meer power voor de muziekindustrie als je het mij vraagt.
Ik ben zelf al een tijdje een erg tevreden gebruiker van Spotify.
Van het soort reacties als in mijn quote krijg ik wel eens de neiging om flauw te reageren.
Dat lijkt me ook een hele geldige reden.

Ik ben Spotify gaan gebruiken om overal (thuis PC, laptop, werk PC, mobiel) mijn playlists en favorieten beschikbaar te hebben zonder een thuisserver op te hoeven zetten of 60+ GB te syncen.

Bijkomend voordeel is dat nieuwe muziek ontdekken en uitproberen snel en makkelijk is. Waar ik voorheen een nummer moest op zoeken op YouTube (buffering) of moest downloaden op een (torrent)website hoef ik nu alleen maar de naam van een track of artist in te tikken. En gelukkig heeft Spotify een enorm aanbod, dus meestal staat het dan ook in de catalogus en kan ik het gelijk beluisteren.

Ik had nooit zo'n moreel bezwaar bij muziek downloaden en er niet voor te betalen zoals ik voorheen deed, maar het geeft ook wel wat gemoedsrust om helemaal legaal bezig te zijn.

[Reactie gewijzigd door Blaise op 7 december 2012 15:09]

Tja, het is maar wat je wilt. Nu heb ik een legale manier (ja, muziek downloaden in Nederland mag maar of het etisch is is een ander verhaal) om naar al mijn muziek te luisteren waar ik maar wil. En mijn afspeellijsten worden automatisch gesynchroniseerd zonder dat ik er ook maar iets voor hoef te doen. Branden is hierdoor ook overbodig (gebruik al jaren geen cd's meer om eerlijk te zijn)
Ik stamp een paar albums op mijn telefoon, humeur afhankelijk, en luister daar naar. Geen Spotify voor nodig. Met 13 GB beschikbaar op de telefoon hoef ik niet uit te leggen dat ik mijn 2x per dag een uur reizen wel doorkom.
Dus nee, ik heb geen interesse.

Voor films en series echter... Dan wordt het een ander verhaal. Die kijk je 1 keer, misschien 2, en ik ben best bereid om daar voor te betalen. Maar dan wel zonder reclame, zonder DRM, en zonder tijdvakken. Dus wat ik nu heb, alleen dan met afdracht aan rechthebbenden (niet BREIN of BUMA/STEMRA) en voor een acceptabel bedrag.
Klinkt goed, ondertussen zijn ze ook bezig met een web-based versie ... komen heel wat nieuwe dingetjes op ons af dus :) Nou hopen dat mensen dit overhaalt om een abbo aan te schaffen, het is de moeite waard vind ik!
Die is er alweer twee weken geloof ik: http://play.spotify.com.
Ik krijg gewoon de spotify site te zien. Geen online versie.
Je moet officieel geloof ik uitgenodigd worden om het te gebruiken, maar er zijn ook workarounds om er nu al op te komen: http://howto.cnet.com/830...fys-web-player-right-now/
dat is geen web based versie idd
Bij mij wel hoor!
Bij mij ook, werkt prima nog beetje traag maar zeker handig overal muziek
Ik niet... ik koop nog altijd CDs. Je gaat toch niet betalen voor gestreamde MP3s???
We zitten in zo'n tijd dat alles "geweldig HD" moet zijn, ten minste voor films op Blu-ray, wat soms nog wel 's tegenvalt. Maar tegelijkertijd krijgt muziek de middelvinger, sinds het ten eerste vaak al slecht gemastered is, en daarna meestal nog 's gecomprimeerd in kwaliteit ook (met MP3-compressie dus).
Ik koop CDs als ik 't echt wil blijven luisteren en als ik 't per se op de computer wil hebben rip ik 't en zet ik ze in 'n mediaspeler als Winamp.

Maar blijf maar ontwetend hoor...
Maar ondertussen kun je een 320kbit mp3 niet onderscheiden van een cd, dus het valt echt wel mee hoor.
Een leek kan dit niet idd maar een kenner hoort echt wel het verschil met een lossless file.
Ik betaal voor Spotify. Kwaliteit is helemaal prima hoor. Luister meestal met een sennheiser hd25-1 en een goede amp dus dat zit wel goed. Wanneer ik echt heel diep wil gaan dan download ik een flac versie van de muziek. Moet trouwens nog echt iemand tegenkomen die het verschil tussen flac mp4 of zelfs goed opgenomen mp3 hoort. Met alle overtuiging. De echte audiofielen geloven dat digitaal uberhaupt niet deugt. Iets met een pick-up en platen.. Maar die zijn niet meer naar de muziek aan het luisteren, maar naar … Enfin, niet meer aan het genieten. Dus zijn ze maar weer een 1.000 euro kabel aan het kopen.
De Web-based versie werkt alleen als je spotify daadwerkelijk hebt geïnstalleerd op je PC, leuk idee, maar uitvoering iets minder.

Grappig dat mensen dit als ongewenst bestempelen, dat ik ongelijk heb kan gebeuren, maar dan is het toch op zijn minst offtopic als ik het fout heb?

[Reactie gewijzigd door Keuvie op 7 december 2012 16:28]

Nee, dat klopt niet meer met de link die boven gegeven is. Alleen wordt niet iedereen toegelaten, daar zijn wat work-arounds voor.
Dat is dus niet waar... ik stuur redelijk vaak de web versie link (naar een nummer) naar 2 vrienden van mij en dat werkt prima (hun hebben geen spotify)
/

[Reactie gewijzigd door rr7r op 8 december 2012 16:06]

Ik heb ook een spotify premium, vind het heerlijk om overal naar mijn muziek te kunnen luisteren.
Ik betaal er ook voor en vind het geweldig handig om overal aan alle muziek te kunnen! Bluetooth koppeling in de auto, leuke spotify radio op en cruisen maar.

Maar waar ik het schijt van krijg is; van de moment dat je in ons kleine Belgenlandje 200 km rijdt, heb je wel ergens een grens overgestoken. Van die radiofunctie kan je dan niet meer normaal gebruik maken of je betaalt je blauw. Vorig jaar op skitrip met de auto zelfs op eBay een Franse SIM-kaart gekocht zodat we onderweg de Coyote-app konden gebruiken en op de kamer muziek hadden en wat mailtjes konden checken.

Ik ben erg voorstander van deze cloudgebaseerde oplossingen maar zolang de Europese telco's er zulke achterlijke constructies moeten op nahouden door de verschillende wetgevingen, geraakt dit toch nooit fatsoenlijk van de grond in Europa?! :( Ze zijn goed bezig, maar nog lang niet klaar...

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 7 december 2012 14:59]

Er zijn wel Europabrede dataroaming plans.
Als ik voor een paar dagen in het buitenland zit pak ik altijd een pakketje. Ben ik een paar euro kwijt voor onbeperk internet (een week lang).

Ideaal voor in het buitenland en de kosten zijn te overzien ;)
Ik heb zelf spotify unlimited met alleen in december en de zomervakantie premium omdat ik dan veel (onder)weg ben.

Maar 5 miljoen betalende gebruikers * €5 oer maand is toch 25 miljoen euro dat er per maand binnen komt. De afgelopen 9 maanden hebben ze 250 miljoen euro betaald. Dat is bijna 30 miljoen oer maand. Ik vraag me af hoe lang ze dat nog volhouden.
Of hebben ze ondertussen genoeg premium gebruikers om dat gat van 5 miljoen per maand te overbruggen?
Advertenties van de overige 15 miljoen gebruikers? :)
5 of 10
dus komt er wel wat meer dan 25 miljoen per maand binnen van betalende gebruikers.
Ik heb een Synology NAS met 100GB aan muziek en Audio Station app, heerlijk om overal naar muziek te kunnen luisteren zonder dat het 10 euro per maand kost :+
100 GB, 650 mb per CD, 150 CD's, 20 euro per CD.

Dat is pakweg 3000 euro. Had je de komende 25 jaar Spotify van kunnen nemen.

Of heb je het soms illegaal?
"Illegaal"?
Muziek is nog steeds 100% legaal om te downloaden volgens de wet en er is dus niks illegaals aan zijn gedownloade muziek op de NAS.
Bovendien, ik ken niemand meer die nog CD's koopt in dit tijdperk. Sterker nog, veel mensen (waaronder ikzelf) hebben geeneens een CDspeler meer in huis.
Aangenaam, ik en m'n vriendin, en een fors aantal vrienden en kennissen kopen nog altijd CD's, DVD/BD's en via iTunes. (Mits we we niet al een CD van hebben natuurlijk, want iTunes ripped prima voor je)

Spotify heeft nauwelijks aanbod voor mij, en ik ga niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. (Of gebruiken kan)

Misschien dat het voor het mainstream segment prima werkt, maar er zijn nog veel meer muzieksmaken.
Ergens geef ik jou gelijk, maar als je nu onderweg bent?, installeer je dan je nas in de auto?
Je kan het gewoon beschikbaar stellen over het internet en er is een app beschikbaar om het af te spelen op je telefoon.
Dus een nas in de auto is niet nodig. Enige beperking is wel dat je niet verder komt dan je 'eigen' muziek. En dat vind ik toch wel het mooie van spotify, je kan buiten de gebaande paden luisteren en de artiest krijgt er ook nog iets voor...
Maar met spotify vind je ook niet alles, dus je eigen collectie kan uitgebreider zijn voor jou smaak dan spotify dat is.
Anoniem: 382732
@Arfman7 december 2012 17:57
Dan neem ik aan dat je al die muziek eerst gejat hebt.....
Tja, dit is voor mij toch wel DE oplossing...

Sinds ik spotify heb heb (en niet minder belangrijk, overal zonder problemen internet tot de beschikking) luister ik bijna altijd op deze manier... Dit kost 10 euro per maand, 120 euro per jaar.. Zeg het equivalent aan 10 cds per jaar.

Oftewel, er zijn er heus die willen betalen voor hun muziek als er maar een goed product staat wat de moeite waard is. Heb in tijden al geen cds meer gedownload.
Amen!

Mis alleen nog iets voor in de wagen, heb een ingebouwde HDD (af fabriek) van 30Gb.
Als je een bluetooth autoradio hebt kun je natuurlijk je muziek via bluetooth vanaf je mobiel afspelen :)

Dat doe ik al sinds ik Spotify heb. (Handig is wel om de muziek offline available te maken op je mobiel).

Maar inderdaad een autoradio met een soort van ingebouwde spotify client. Waarvan je het frontje aan kunt sluiten aan je laptop / pc om de playlists etc. te updaten prima? :D
Yep, tis achteraf een goede zet geweest van de platenmaatschappijen om zich in Spotify in te kopen. De combinatie van de goede software van Spotify en de catalogus van de grote labels is moeilijk te verslaan. T wordt wel lastig voor concurrenten, want hoe succesvoller hun eigen Spotify wordt, hoe minder geneigd de labels zijn om gunstige licensiedeals met anderen te tekenen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 december 2012 14:54]

Goede software? Spotify houd zich niet eens aan standaardlocaties voor files. Als ze dat al doen, wat voor smerige hacks zullen ze dan niet meer uithalen.
Tja, dit is voor mij toch wel DE oplossing...

Sinds ik spotify heb heb (en niet minder belangrijk, overal zonder problemen internet tot de beschikking) luister ik bijna altijd op deze manier... Dit kost 10 euro per maand, 120 euro per jaar.. Zeg het equivalent aan 10 cds per jaar.

Oftewel, er zijn er heus die willen betalen voor hun muziek als er maar een goed product staat wat de moeite waard is. Heb in tijden al geen cds meer gedownload.
Helemaal mee eens, ik was voorheen ook een piraat.
Zo zie je maar wat een goede service doet. Nu nog iets (betaalbaars) voor films en series!

:)
Inderdaad, nu nog iets voor films en series.
Heb nog nooit cd's gedownload , wist niet dat dat kon. En ik maar mp3 en flac downloaden. :)
Anoniem: 445733
7 december 2012 15:00
Ook onlangs mijn eerste maand gekocht voor de premium, alleen vind ik het beetje 'raar' dat ze die automatische betaaldienst activeren (die je eender elk moment kan stopzetten). Voor de rest ben ik wel tevreden over spotify, geen reclame, grote bibliotheek aan muziek en kan het allemaal aansluiten in de wagen of op de gsm. Als ik nu 24u op 24u zou thuis zitten, dan zou ik bij de spotify free blijven, voor dat beetje reclame dat er tussenkomt maak ik mij nu niet druk in.
Naast het wegvallen van de reclame gebruikt de premium variant (voorzover de bestanden beschikbaar zijn) 320k Ogg Vorbis.
je kan toch maximaal een X aantal uur per maand luisteren op de gratis versie?
De eerste 6 maanden is het helemaal onbeperkt maar met reclame, daarna is het max 2,5u per week.
Anoniem: 463910
7 december 2012 15:02
Meh.. Woon zelf in het buitenland en vind spotify geweldig, echter sommige zangers komen er niet in voor dus je download een song en komt er dan achter dat het een na-aper is |:( Denk dat ik gewoon nog even bij youtube blijf tot spotify echt een stuk groter wordt of als er een betere alternatief is.
Je kunt zelf je missende nummers in spotify zetten zoals iedere andere muziekapp ;)
Goed nieuws voor spotify, laatst kwam het nieuws dat ze niet lekker liepen wat ik erg van baalde want eenmaal spotify gewend merk je gewoon hoe geweldig het is!
Hopelijk maakt spotify op deze manier steeds minder verlies. Gebruik het dagelijks en vind het een top concept wat tevens goed uitgewerkt is. Ik mis op dit moment geen grote functies. Spotify wordt steeds volwassener.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee