Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Microsoft-ceo Steve Ballmer heeft gezegd dat zijn bedrijf plannen heeft om in de toekomst zelf nog meer hardware uit te gaan brengen. Momenteel heeft Microsoft al een aantal tablets onder eigen naam aangekondigd, maar het is nog niet duidelijk wat de toekomstige plannen zijn.

Volgens Ballmer hangt de introductie van nieuwe hardware af van waar Microsoft kansen ziet op de hardwaremarkt, zo zei de topman in een interview met de BBC. Verder wilde Ballmer niet kwijt of er ook daadwerkelijk concrete plannen zijn voor nieuwe hardware. Er gaan al enige tijd geruchten over een Microsoft-smartphone in de Surface-serie, maar deze is nog niet bevestigd.

Normaalgesproken levert Microsoft met zijn Windows- en Windows Phone-software de besturingssystemen voor allerlei apparaten, maar met de eerder aangekondigde Surface-tablets, die nog deze week in de verkoop moeten gaan, begeeft het bedrijf zich ook op de hardwaremarkt. Dit is Microsoft op kritiek van hardwarepartners komen te staan, omdat het bedrijf uit Redmond nu concurreert met de fabrikanten waaraan het zijn software in licentie geeft.

Microsofts eigen Surface-lijn wordt uitgebracht met Windows 8, het nieuwe besturingssysteem dat vanaf 26 oktober verkrijgbaar moet zijn. Ook verscheidene andere fabrikanten komen met Windows 8-tablets. Een eigen smartphone van Microsoft moet vermoedelijk op Windows Phone 8 gaan draaien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik zie hier een mooie kans voor Microsoft om een soort van Nexus programma te starten voor de (consumenten) software die zij leveren. Ik hoop wel dat de andere OEM's niet afgeschikt worden om gebruik te maken van MS software, maar volgens mij hebben ze op desktop gebied geen echte concurrent voor Windows.

@hieronder; ik bedoelde niet zozeer het uitbrengen van stock windows phone of windows. Mijn bedoeling met het nexus programma was meer in de richting van het aansturen van de identiteit van hardware met Microsoft software; denk aan de Surface voor Windows RT en de, niet van MS zelf maar waarschijnlijk wel heel erg beïnvloed door MS, de Lumia serie van Nokia heeft gewoon het uiterlijk van Windows Phone toestellen een bepaalde kant opgestuurd. Er is voor Windows Phone een duidelijk pre- (het waren gewoon android telefoons met WP erop) en post-Lumia(denk aan de HTC 8X en 8S) trend te zien.

-->Als je kijkt naar hardware heeft MS het ook nooit erg goed gedaan in de eerste generatie van hun hardware; denk originele Xbox en Xbox 360, maar ook minder populair, maar wel een grote verbetering; Zune en Zune HD. Dit geeft voor mij nog hoop voor de Surface en haar slechte reviews; http://www.theverge.com/2.../microsoft-surface-review

[Reactie gewijzigd door moh.moh op 25 oktober 2012 14:34]

Ik zie hier een mooie kans voor Microsoft om een soort van Nexus programma te starten
Die vergelijking gaat wat mij betreft mank.

Google had de behoefte om een voorbeeld te geven met de plain vanila versie van Android, in een tijd dat alle andere fabrikanten toestellen uibrachten met een eigen schil. Waar ze qua update beleid hun eigen koers konden varen, waar ze het elders aan hun partner over lieten. En last, maar zeker niet least. Ze brachten hun Nexux lijn uit als merk van één van de partners. Oa. HTC, Samsung, LG en ASUS hebben een Nexus apparaat, niet Google.

Microsoft's WP os komt in één smaak, ze hebben updates al in eigen beheer en ze komen met een volledig eigen merk, dus ze gaan 100% de concurrentie aan met hun eigen partners.

In mijn ogen kan Microsoft niet winnen met deze strategie. Tenzij ze met WP de weg van Apple willen bewandelen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat partners als Nokia in de toekomst wel iets voorzichtiger gaan zijn voor ze met microsoft in zee gaan. Je weet tenslotte nooit zeker of het je concurrent wordt.
De keuze van Google om de Nexus 7 tegen kostprijs te leveren is een grotere poging je hardware partners te naaien dan wat MS nu doet. Met de prijs van de surface kunnen andere aanbieders best concureren. Maar met een Nexus 7 voor 250 euro, daar zullen aanbieders als Samsung ook niet blij mee zijn. Het is helemaal raar dat net Asus zich stoort aan de aktie van MS. Beetje hypocriet als je leverancier van de Nexus 7 bent.
Dit is voor de toekomst de enige mogelijkheid voor MS.

We zien al een kleine verschuiving naar apps of tablet of telefoon maar ook software die in de cloud draait en vanaf iedere browser werkt.

De desktop is zeker nog niet aan haar einde maar er zit geen groei meer in.
Kijk je naar de groeimarkten, telefoon, tablet dan maakt het OS er voor de apps weinig uit. Ook de cloud applicaties werken vanaaf apple of android.

We zien ook dat bij samsung aan het werken is aan een eigen linxus versie ala android en meer zullen volgen. Je krijg dus dat deze hardwarefabrikanten ook het software pas op gaan naar het model van apple.

MS is ze nu een stap voor en gaat zelf ook de hardware kant op. De partners kunnen dan wel roepen dat ze dat niet leuk vinden maar diezelfde partners werken op sommige platforms ook aan eigen software. Je kan het dus ook omdraaien. wat als ineens de hardware partners van MS met hun eigen software komen en MS daarvoor dumpen. MS kan dan geen kant op. Om dat voor te zijn gaan ze dus nu zelf in hardware, een slimme stap en de enige om ook groot te blijven op lange termijn.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Microsoft geeft daarmee haar unieke positie op als software partner.

Ik vermoed dat steeds meer bedrijven zullen over stappen op een eigen 'systeem' al dan niet op linux gebaseerd.

Ik denk dat MS meerdere opties heeft gehad, maar met Surface wel voor de duurste heeft gekozen, met hele hoge risico's.

Ik ben benieuwd straks om 5 uur... ergens een live-stream van Microsoft te bekijken?

Ik vermoed dat steeds meer bedrijven zullen over stappen op een eigen 'systeem' al dan niet op linux gebaseerd
.

Je bevestigd mijn uitspraak. MS geeft idd haar unieke positie als software partner op omdat hun partners nu al of zeker in de toekomst naar linux of andere systemen gaan overstappen. Zoals gezegd niet zo snel op de desktop maar wel op tablets en helemaal al op telefoons waar MS niets te vertellen heeft.
MS is ze nu een stap voor
Je kan je afvragen wie er eerder was, de kip of het ei? Maar je hebt op één punt zeker gelijk. Microsoft kan geen kant meer uit. Zeker niet met dit soort berichten. Vanaf hier bestaat alleen nog de vlucht vooruit.

Ik vraag me alleen af of ze die weg dan niet direct hadden moeten kiezen, ipv de partners nog een keer bewerken en dan laten vallen.
[Kijk je naar de groeimarkten, telefoon, tablet dan maakt het OS er voor de apps weinig uit. Ook de cloud applicaties werken vanaaf apple of android.]

De OS maakt natuurlijk wel uit voor de apps. Je kan niet zo maar dezelfde app van iphone op de android draaien. Het lijkt mischien of het kan maar dat zijn twee apps die hetzelfde doen niet een en dezelfde app.
Er zijn een aantal negatieve reviews (zoals The Verge en Gizmodo) maar de meeste reviewers zijn wel positief met de kanttekening dat de app market nog niet volwassen is.
Kijk maar eens wat Anandtech schrijft http://www.anandtech.com/show/6385/microsoft-surface-review/
Er zijn een aantal negatieve reviews (zoals The Verge en Gizmodo) maar de meeste reviewers zijn wel positief met de kanttekening dat de app market nog niet volwassen is.
Niet alleen de app-market wordt als onvolledig gezien, ook Windows RT zelf laat volgens de reviews steken vallen: buggy, soms sloom, soms batterij vretend (terwijl op andere momenten alles supersoepel loopt). David Pogue, NYT, heeft nog wel de leukste quote:

"How ironic that what lets the Surface down is supposedly Microsoft's specialty: software"

Niettemin wordt de hardware als zeer doordacht en van hoge kwaliteit beschreven. Ere wie ere toekomt: dat hebben ze supergoed gedaan in Redmond. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de Surface Phone (arme Nokia).
idd, arm Nokia...

hadden bijna volledig ingezet op de samenwerking met het grote MS als 'redding' en lijken nu keihard genomen te worden.
Vreemd genoeg ook een teken van wantrouwen van MS in de Lumia, dat ik juist me voorstelde als een 'vlaggeschip' voor windows Phone 8, maar schijnbaar voor MS zelf niet goed genoeg is.
Het concept van Nexus (de pure android ervaring) is zinloos voor Windows Phone. Sowieso mogen ze niet iets fundamenteel aanpassen, het enige wat ze aan software mogen doen is apps in een beschermde omgeving aanbieden.

Een WP-Nexus zou dat niet hebben en dus eigenlijk slechter zijn dan alle andere toestellen. Softwarematig.
@ Edddd

Ik ben het met je eens, het is niet alleen slim het is een zeer logische stap ivm het uitbreiden van hun core business en de bij behorende omzet. Die core business leverd nu en in de nabije toekomst nog voldoende op.

Dat gezegd zie je al dat de omzet van de core business aan het dalen is en er komt een keer punt en volgens de geruchten Android to overtake Windows by 2016 wat voor menig mens belachelijk klinkt, maar wel waarheid aan het worden is. ;)

We doen namelijk steeds meer op onze smartphone of tablet, zie de de groei in gebruik van android platform in het geheel maar eens tegen over ander OS versies.
Ook als je kijkt naar de hard en software ontwikkelingen die gaande zijn via het Android (linux software)/ARM platform, zoals multi core cpu en gpu ontwikkelingen en verhogingen van klok snelheden, waarbij men desondank het stroom verbruik niet evenredig mee laten stijging.
Dit zal zich gaan vertalen naar krachtigere ARM hardware in bv net-/note-books, mini pc's en htpc's voor onder of misschien wel in de tv verwerkt

Er is imo nog een factor With Linux kernel 3.7 one build will support many ARM SoCs waardoor linux gebaseerde software wel eens een vlucht kan nemen via het ARM platform, en vooral Linux varianten die nu nog via het x86 platform hun OS uitbrengen en een sprong naar ARM platform gaan maken waar men een beter kans qua concurentie zal hebben.

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 25 oktober 2012 15:16]

Je begint met te zeggen dat Windows groot gelijk heeft om verder in de harwaremarkt te gaan, maar vervolgens geef je hier geen argumenten voor. Je geeft een algemene beschouwing van de ontwikkelingen in de android- en linuxwereld.

Je stelt dat Android groter wordt dan Windows omdat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van smartphones en tablets. Dit klopt niet: Windows heeft voor tablets en smartphones ook een OS, dus het groeiende gebruik van deze apparaten kan geen reden zijn voor een verlies in marktaandeel. Dat ligt dan aan andere factoren (prijs, kwaliteit o.i.d.).
Krachtigere ARM hardware heeft ook niets te maken met het marktaandeel van Windows.
Tenslotte zeg je iets over een mogelijke vlucht van Linux distro's in de ARM-markt. Best een interessante ontwikkeling, maar de doorsnee gebruiker gaat voorlopig geen Linux gebruiken, omdat de meest gebruiksvriendelijke distro's voor mensen die een werkend apparaat willen te onbetrouwbaar zijn.

Geen van deze dingen zegt iets over de stap van Microsoft om zich meer op de hardwaremarkt te storten.
Ik denk dat Microsoft met deze stap een kans heeft om z'n markt uit te breiden, maar dat zal volledig afhangen van het al dan niet aanslaan van Windows 8. Slaat dat niet aan, dan koopt niemand zo'n surface of telefoon, slaat het wel aan dan wordt MIcrosoft naast de partners een speler in de hardwaremarkt. In die zin blijft het OS dus de core business en wordt de hardwaremarkt van Microsoft daarvan afhankelijk.

Het wordt een spannende maand voor Microsoft.
De trend is anders aardig de andere kant op, x86 SoC's komen steeds meer in tablets en telefoons terecht, terwijl ARM notebooks en desktops geen voet aan de grond hebben gekregen.

Uiteindelijk heeft dit ook niks te maken met Microsoft, Windows (/Phone) draait op ARM en x86, Android draait op ARM en x86, OS X draait op ARM en x86.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 oktober 2012 17:38]

Men doet altijd of Microsoft geen ervaring heeft hierin, maar vergeten we dan allemaal de Xbox? Microsoft heeft juist heel veel ervaring als het gaat om consumentenelektronica, en het is begrijpelijk dat ze hun Xbox strategie alsware toe gaan passen op andere consumenten producten als tablets en smartphones.

Ik denk WIndows 8 tablets/smartphones nog wel eens heel groot kunnen worden, wat in mijn optiek broodnodig is in een wereld met alleen iOS en Android.
De Xbox is wel een beetje een verhaal apart. Om te beginnen heeft Microsoft hier gigantische aanloopverliezen op moeten nemen.

Daarnaast is de markt van de Game Consoles een vrij bijzondere niche. De platformen concurreren namelijk niet primair op hardware, die refresht in cycles van een jaar of 5-8 (zoiets?). Die concurreert vooral op beschikbare games. Ook de randapparaten, waar Microsoft heel goed spul levert, zoals hun muizen en toetsenborden, zijn niet echt onderhevig aan zeer snelle cycles.

Telefoons, tablets en andere "post-PC" apparaten (excuus "PC-plus"), moeten het juist hebben van de zeer snelle ontwikkelcycli.

Dus, het is geen kwestie van vergeten, maar het is gewoon een heel andere tak van sport van het hardware-gebeuren. Wat dat betreft zou ik ze niet echt ervaren willen noemen.

Wel in een goede positie, overigens.

[edit]
Ik bedacht me trouwens dat Microsoft natuurlijk wel ervaring heeft met Zune, dus dat hebben ze wel meegekregen. Die ervaring is natuurlijk niet heel positief.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 25 oktober 2012 14:28]

Zolang ze op een nette manier concurreren met andere hardwarefabrikanten zie ik niet zo'n probleem. Overigens is Microsoft sowieso niet onbekend op de hardware markt, zie bijvoorbeeld invoer apparatuur als muizen en toetsenborden. Daar concurreren ze ook met fabrikanten als bijvoorbeeld Logitech.

Als ze zichzelf niet voortrekken omdat ze ook de software ontwikkelen zou het geen punt zijn, maar hier is het risico wel groot en daar zullen veel fabrikanten dan ook bang voor zijn vermoed ik. :Y)

[Reactie gewijzigd door R0KH op 25 oktober 2012 14:20]

Precies. En ik denk dat dit ook wel een stimulans kan zijn voor hun hardwarepartners. Want wat ik tot nu gezien heb van alle partners lijkt allemaal erg veel op elkaar, of op dingen die ze al voor Android geprobeerd hebben. De Surface van MS is dan ineens wel weer erg fris en nieuw.

Dus wat mij betreft is het prima dat ze dit doen, want concurrentie en innovatie gaan vaak hand in hand.
Die Microsoft smartphone zag er al wel heel goed uit in die 'mogelijke' screenshots. Ik hoop dat de geruchten kloppen. Het enige dat me tegen zou houden is die appstore en (voor zover ik me herinner) dat er enkel bepaalde hardware gebruikt kon worden met windows 8?.. eerst afwachten of die even uitgebreid zal zijn zoals dat van Android en Apple IOS..

Ik heb altijd gevonden dat de hardware die MS maakt zeer deftig is. Zo heb ik al meer dan 10 jaar een Joystick van Microsoft liggen.. die doet het nog steeds perfect.. Ook de muizen die ze ooit uitbrachten was goed spul.

Misschien is het niet slecht dat Microsoft zo lang heeft gewacht om mee in die tablet markt, ... te stappen. Hoewel ze van de begin sale niet hebben kunnen profiteren, hebben ze de concurrentie alvast lang kunnen in de gaten houden. Dit levert hopelijk een mooi afgewerkt product af.

[Reactie gewijzigd door steejt op 25 oktober 2012 14:26]

die 'mogelijke' screenshots.
Dat was puur een verzinsel van van een artiest die totaal niet verbonden was aan microsoft. Dus daarop zou ik me nou niet direct baseren. :)
Lijkt mij een slecht plan om 3 redenen:
- je wijkt af van je core business
- je concurreert met je zakenrelaties
- voor aandeelhouders met Microsoft in de portefeuille lijkt mij dit ook niet goed, immers mensen die aandelen portefeuilles beheren kunnen vaak op eigen houtje ook al in hardware belegen, hebben ze Microsoft echt niet voor nodig.
Ikzelf deel dat idee.

MS zal problemen krijgen met juist z'n grootste en trouwste afnemers, die ze nu tot direkte concurrenten maken.
Bv Nokia had nét zwaar op Microsoft gezet, en wordt eigenlijk nu al in de rug gevallen en zal met recht heel boos zijn, terwijl ik eerlijk moet zeggen dat de Lumnia een betere reclame voor het nieuwe Windows (Phone) 8 OS vind dan die Surface.

Een ander flink probleem voor MS kan zijn dat ze het verkoopnetwerk missen, hun producten werden juist grotendeels via 'derden' verkocht, via OEM's en serviceproviders maar een netwerk opbouwen voor verkoop van conumentenproducten kan een tijd duren..
zelfs bv Google heeft daarmee nog behoorlijke problemen (alhoewel die daarin niet zo heel veel moeite lijken te steken, de nexus is eerder een soort van 'test-device')
Ik denk dat het aardig meevalt maar het hangt er vanaf welke apparaten Microsoft in de markt zet. Telefoons kan het rustig overlaten aan de telefoonboeren als Nokia, HTC, Samsung en LG. Maar een goede mediaspeler, noem het Zune Extreme, met prachtscherm 256GB opslagruimte, SXDC-slot en een resolutie van 1280x800 op een 5" scherm onder WP8, BlueTooth, GPS-chip 8MP Camara en met een strak Porsche design waarvoor nog eens een koppelbaar BTtoetsenbordje beschikbaar komt dat staat nog niet in de markt. Hooguit wordt Apple wat zuur met zijn iPods als diverse Windows apps op dat ding gaan draaien.
Media spelers zijn zo goed als dood door de opkomst van de smartphone. Degenen die wel liever een los apparaat kopen doen dat vaak niet op basis van specs. Wat ook niet helpt is dat de zune uberhaupt in Nederland te koop was (meen ik), poepbruin van kleur is, een vreemde naam heeft, en ook spontaan reeds aangekochte muziek via DRM onbruikbaar maakte. Ik chargeer een beetje, maar er zijn grote fouten gemaakt.
Heel slim. En wel om twee redenen:
1. Inspringen op kansen in de markt. Kijkend naar mogelijkheden in plaats van beperkingen vanuit je eigen historie (dan wel core business). Waarbij het natuurlijk wel verstandig is om de link met je core business te behouden.
2. Door de grote naamsbekendheid en zeer uitgebreide distributienetwerk van Microsoft is het mogelijk om hun producten aan te bieden met een heel groot bereik onder gebruikers/consumenten. Veel mensen worden in staat gesteld om hun producten te zien, voelen, gebruiken, dan wel kopen. De bekendheid kan een belangrijke rol spelen, ook voor andere hardware producenten (partners). Door de toon te zetten, zullen andere fabrikanten/merken proberen iets beters neer te zetten. Een betere benchmark is er niet. Sterker, bij nieuwe producten ís er nog geen benchmark. Zoals bij de Windows 8 tablets.

Vreemd dat andere hardwaremerken hier kritisch over zijn, ik zie juist kansen wanneer Microsoft de norm stelt. Zoals ik al zei, dat is vanaf dat moment de benchmark, je hoeft het enkel te verbeteren.
Wanneer Microsoft hardware gaat maken als de Surface tablets dan ben ik erg benieuwd. In verschillende reviews is al erg duidelijk geworden dat het design en de bouwkwaliteit uitmuntend is. Ik ben zelf ook te spreken over de materiaalkeuze en ze zijn creatief genoeg.
Eindelijk krijgt Apple eens concurrentie op design, want de enige die daadwerkelijk probeerde te innoveren is Asus in mijn ogen. Als je de surface tablet naast een Lenovo, Acer, Packard Bell of Dell tablet legt dan zie je duidelijk dat die andere concurrenten veelal dezelfde materialen gebruiken en niet erg creatief zijn. Asus wil nog wel eens iets anders proberen en heeft meestal goede designs en laat duidelijk zijn tanden zien met de hoge resolutieschermen.
Straks zie je dus dat er een strijd komt tussen Asus, Apple en Microsoft. Het probleem van Asus is dat ze geen grote naam hebben bij consumenten, terwijl Apple en Microsoft dat wel hebben. Ik vroeg eens aan een paar leken wat ze vonden van Microsoft als hardware fabrikant. Hun antwoord kwam erop neer dat iemand die software maakt ook hun hardware hier op kan afstemmen (zoals Apple dus ook doet) en dat dit zeker goed is. Ik deel die mening en hoop dat Microsoft verder gaat in het ingeslagen pad. Een telefoon en straks opvolgers van de surface tablets zie ik wel zitten (dunner en misschien lichter?). Ik laat me verrassen :)
Dit was uiteraard te verwachten want ze hebben onlangs aangekondigd
dat hun nieuwe strategie 'a devices and services company' is.
Eigenlijk een redelijk slimme zet. Het grote voordeel is dat ze hun eigen hardware lijn hebben waar ze hun software perfect kunnen op afstemmen. Dit zal veel minder problemen opleveren met incompatibiliteit.

Aan de andere kant komt incompatibiliteit minder voor bij tablets en smartphones dan bij normale computers/laptops.

Ik denk dat je het ook als 'voorbeeld' kan gaan zien waarbij Microsoft toont hoe zij denken dat de hardware moet werken i.c.m. hun software.

Ik denk dat de fabrikanten het eerder als een voorbeeld moeten bekijken dan concurentie. Wat de fabrikanten van Microsoft moet onderscheiden is de eigen interpretatie met als basis bv. de Microsoft hardware producten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True