Microsoft Surface RT-tablet zonder toetsenbord kost 499 dollar

Microsoft heeft de prijzen van zijn Surface RT-tablets bekendgemaakt. De goedkoopste versie van het apparaat, met 32GB opslaggeheugen, kost 499 dollar en dat is zonder keyboardcover. Met deze accessoire kost het model 599 dollar.

Microsoft hintte dinsdag op een snelle start van de voorverkoop van zijn Surface-tablet met Windows RT en ARM-soc. De grote vraag was nog welke prijzen Microsoft zou gaan hanteren voor de tablets. Die prijzen verschenen kort in de Microsoft Store, maar zijn inmiddels weer offline gehaald.

In de prijs van 499 dollar voor de 32GB-versie van de tablet is de Touch Cover, de keyboard-accessoire, niet inbegrepen. Voor de cover moet 100 dollar betaald worden. Microsoft brengt ook een Surface RT-tablet met 64GB en Touch Cover uit voor 699 dollar. Microsoft begint op 26 oktober met de levering van de modellen in de Verenigde Staten. Of en wanneer de modellen naar Nederland komen, is niet bekend.

Toen Microsoft zijn Surface-tablets half juni onthulde, was het de vraag in welke mate het bedrijf met zijn partners wilde concurreren. Sommige partners uitten kritiek op het feit dat Microsoft nu in de hardwaremarkt stapte, maar er waren ook geluiden dat het om een bescheiden launch zou gaan. Volgens The Wall Street Journal heeft Microsoft echter 3 tot 5 miljoen exemplaren van de tablet besteld voor het vierde kwartaal van 2012. Dat is evenveel als Amazon heeft laten maken van zijn Kindle Fire HD en Google van de Nexus 7.

De ARM-versie van de Surface-tablet draait Windows RT en is voorzien van een 1,4GHz-Nvidia Tegra 3-processor. De Surface RT weegt 676 gram en is 9,3mm dun. Hij beschikt over een micro-sd-kaartlezer, een usb 2.0-ingang en een micro-hdmi-aansluiting. Voor de opslag is 32 of 64GB flashgeheugen beschikbaar. De accucapaciteit zou 31,5Wh bedragen. Daarnaast komt Microsoft met de Surface for Windows 8 Pro. Dit model is vooral voor de zakelijke markt bedoeld en draait Windows 8 Pro, inclusief Office 15, op een Intel Ivy Bridge-cpu.

Microsoft Surface RT-prijzen

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-10-2012 • 14:27

288

Lees meer

Reacties (288)

288
270
132
11
0
93
Wijzig sortering
Dan hebben we nu dus 3 high end tablets voor Android, iOS en Windows:
Asus Transformer Prime / Infinity
iPad
Microsoft Surface RT

Eindelijk dus voldoende keus, voor ieder wat wils. Kan me voorstellen dat deze MS tablet wel veel gebruikt kan worden binnen bedrijven. Is makkelijker met policies en AD dan een Android of iPad
Als dit high end is, wat is dan die x86 tablet die over drie maanden nog komt? :)
Poweruser / prosumer segment :). Meeste mensen hebben de functies die een volwaardige Windows biedt namelijk helemaal niet nodig.
Kan me voorstellen dat deze MS tablet wel veel gebruikt kan worden binnen bedrijven. Is makkelijker met policies en AD dan een Android of iPad
Windows RT heeft geen ondersteuning voor domeinen, laat staan AD en bijbehorende policies. Je hebt wel tools ala Intune maar dan zit je al dicht in de buurt van de mogelijkheden die je nu al met iOS+Exchange hebt.
Zo te zien zal de Surface niet direct in Nederland verkocht worden:

Surface will be available for purchase beginning Oct. 26, 2012, at all Microsoft Store locations in the United States and Canada, including in all 34 new holiday stores. In addition, Surface will be available for sale online in eight markets across the world: Australia, Canada, China, France, Germany, Hong Kong, the United Kingdom and the United States. See Surface.com for more details.

Bron: http://www.microsoft.com/.../10-16announcementPR.aspx
De algemene reacties zijn op dit moment dat het te duur is. Daar is het een en ander op aan te merken. De prijs van 499 dollar is in euro's bijna net zo duur als de iPad (2012), het verschilt bijna twee tientjes. Daarvoor krijg je wel een Windows versie met daarop Office. Ter vergelijking met de iPad kost die software 8 euro per applicatie. Dus puur op alleen wat is meegeleverd krijg je meer waar voor je geld voor functionaliteit die al is mee geleverd.
Ik ga hier niet uitwijden over het besturingssysteem, dat is voor iedereen persoonlijk. Ik vind de prijs voor een tablet met de hardware die erin is verwerkt vrij redelijk, zeker ook omdat je een heel ander besturingssysteem mee krijgt geleverd met daarin ook Office o.a.

De gehanteerde prijzen voor de extra opslagruimte verschilt niet veel van Apple en andere fabrikanten dus ook hier kan ik zeggen dat het net als bij andere fabrikanten overdreven is - maar niet meer overdreven dan die andere fabrikanten.

Als laatste en het grote struikelblok van vele: die cover. Als ik een cover pak van Apple kost me dat rond de dertig euro voor die smartcover. Daarmee kan ik dus het scherm beschermen en de tablet rechtop zetten. Er is echter geen toetsenbord aanwezig.

Ik heb persoonlijk voor de eerste iPad een toetsenbord dat gemaakt is geworden door Apple aangeschaft voor 49,99 euro. Ik reken dus steeds met die prijzen die Apple gebruikt, dan kom ik dus uit voor een cover en toetsenbord van de fabrikant uit op 80 euro zowat. Niemand weerhoudt je er echter van om.een ander Bluetooth toetsenbord te gebruiken.

Nu een ander voorbeeld: Asus. Het toetsenbord-dock van Asus bevat naast USB poorten ook een extra accu, maar ook die is stevig aan de prijs. Daarnaast is er een compatibiliteitsprobleem wat deze andere cover niet heeft.

Kijken we naar de toetsenborden die momenteel zijn uitgebracht zoals die nieuwe Logitech die gisteren in het nieuws van Tweakers stond: kost ook 100 euro.

Ik wil niet beweren dat de prijs voor de cover stevig is - want dat is die wel degelijk - maar het is van een ongeveer vergelijkbare prijs als soortgelijke accessoires. Niemand weerhoud je echter om een ander toetsenbord erop aan te sluiten.

Al met al vind ik dus dat Microsoft deze Surface tablet niet uit de markt prijst waar ik eerder wel voor vreesde.
Niemand weerhoud je echter om een ander toetsenbord erop aan te sluiten.
Wel raar dan om in je betoog de vergelijking te maken met Apple eigen peripherals waar iedereen weet dat je er een premium op betaald of ga je aan sommige dingen totaal voorbij.

Het jaar 2010 heeft trouwens gebeld en die wil je erop wijzen dat toetsenborden in hoesjes voor iOS en Android devices nu niet bepaald onbekend zijn. En dat van diverse diktes trouwens en ook voor minder dan die 100 euro dat logitech vraagt.

En de keuze van alternatieven is groter als het gaat over een populair apparaat. Ik ben er redelijk van overtuigd - wil er zelf geld op verwedden - dat Microsoft met Windows RT een technologische Titanic gaat doen.

Buiten op tweakers.net ken ik werkelijk niemand - zelf niet op het bedrijf - die staat ervoor te springen. Laat staan dat ik van klanten merk dat er veel interesse is in dit platform.
Daarvoor krijg je wel een Windows versie met daarop Office.
Spannend daar zul je waarschijnlijk die grote groep consumenten die de afgelopen jaren Android en iPad hebben gekocht mee kunnen overhalen. Ik zie iedereen in mijn omgeving pakweg Angry birds opzij schuiven omdat ze kunnen excellen.

Misschien toch eens nadenken over waar mensen tablets de dag van vandaag voornamelijk voor gebruiken. Studies genoeg. En ik ben niet overtuigd dat office en een smartcover nu precies dat gedragspatroon zal doen veranderen. Content produceren op tablets is - en we spreken eens terug over een jaar - altijd vervelend geweest en dat zal het volgens mij altijd blijven. Microsoft heeft er anders ervaring mee... .

Als je een briefje of een documentje wil typen dan zal het alleszins niet liggen aan die 2 euro dat je betaald voor een app op een alternatief platform op iOS of Android. En er is veel keuze. En ik vermoed dat het niet gaat over interoperabiliteit want de tweakers.net officiële groeps mening is dat Microsoft enorm is veranderd en altijd standaarden volgt en netjes samenwerkt met anderen.

Of we moeten het hebben over office integratie in bedrijfs omgevingen maar daar zouden we beter over zwijgen want ik was al enthousiast aan het raken over excel. Als ze nu nog over outlook of powerpoint beginnen ga ik helemaal - samen met miljoenen anderen die de afgelopen jaren tablets hebben gekocht - uit mijn dak want Office... yeah thrilling.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 28 juli 2024 01:01]

@simplicidad: mooie inhoudelijke reactie.

Wat betreft je punt over toetsenborden het volgende:
Wanneer mensen struikelen over de prijs van de touchcover wat een product is van de fabrikant zelf maak ik ook een vergelijking met andere fabrikanten die hun eigen toetsenborden maken. Die prijzen komen relatief in de richting, zoals het toetsenbord van Asus voor de Transformers. Echter, niemand weerhoud je ervan een ander en goedkoper toetsenbord via bluetooth of usb (want dat is mogelijk) aan de Surface tablet te hangen. Het hoeft dus geen probleem te zijn. Ik benoem het toetsenbord van Logitech omdat deze in dezelfde prijsklasse zich bevind en geschikt is voor alle tablets. Nogmaals, niemand weerhoud je ervan om een ander toetsenbord aan te sluiten. Die ondersteuning zal er toch komen, dat weet je zelf ook.

Over de weddenschap en Office:
Ik ga geen geld verwedden aan een bedrijf als Microsoft :p, maar ik denk dat veel studenten vanwege hun studie toch wel een tablet met Office zouden overwegen al is het vanwege de compatibiliteit. Veel studenten werken op school met Office en op de iPad en ook op Android is op het moment van spreken geen apps waarmee echte .doc/docx bestanden gemaakt kunnen worden die zo ingeleverd kunnen worden. Dit verandert pas wanneer Office voor iOS en Android beschikbaar komt, dan valt dit weg.
De meeste mensen die een iPad kopen bij mij op school gebruiken de tablet vanwege de vele productieve apps waaronder Mindmeister en dergelijke, Inkling en de streams. Sommige daarvan zijn niet op Android (helaas). Dus nee, misschien heb je gelijk dat de klanten bij jou in de winkel geen interesse tonen in het product, er is echter zeker een doelgroep. Daarnaast zullen ze hun geliefde Angry Birds ook wel op een RT tablet kunnen spelen. Het zal geen klanten weglokken bij de iPad en Android die er op dit moment zijn, maar wel in de toekomst - denk ik persoonlijk.

Ik wil gerust horen hoe je denkt over de rest van Microsoft en Office in bedrijfsomgevingen, doe maar als reactie of PM en dat gesprek over een jaar: lijkt me leuk :)

Daarnaast ben ik niet blind voor de dingen die Microsoft doet, maar vandaag gaat het over de prijs van de tablet en de eventuele cover. Nou, voor hetgeen wat de tablet biedt vind ik de prijs niet overdreven en dat mensen wat meer moeten over hebben voormde aparte cover is een keus: hij is niet verplicht en kan vervangen worden door een goedkoper toetsenbord.
Ik ben ook idd blij dat ze niet duur zijn, want voor een tablet met deze specs is de Surface helemaal niet duur. Vooral als je ook nog eens kijkt dat je je geheugen kunt uitbreiden met geheugenkaartjes, zonder dure verloopjes een HDMI kabel er op aan kunt sluiten of er gewoon iets simpels als een geheugenstick in kunt steken. En da's alleen nog maar de hardware verhaal.

Verder behoorlijk eens met je verhaal. Nu nog even wachten totdat we ze hier kunnen kopen... :)
Je brengt het als een stellig feit dat je meer waar voor je geld krijgt puur en alleen omdat je Windows krijgt. Nu is iedereen vrij zijn OS voorkeur te hebben, maar ik wil toch opmerken dat het een nieuw, onbewezen OS is, zeker Win 8 RT. De tablet en smartphone markt functioneert al jaren prima zonder welke vorm van Windows dan ook.

Windows is dus de nieuwkomer, en het is afwachten hoe het ontvangen wordt. Mijn mening is dat op fundamenteel niveau het niets beter kan dan Android of iOS. Uiteraard zijn de tegels origineel, maar niet doorslaggevend. De boel ziet er iets anders uit en naar gelang persoonlijke smaak werkt het sneller of juist niet. Uiteindelijk kom je toch gewoon in die app terecht, en daarin hebben de bestaande eco systemen het voordeel.

Office kan een voordeel zijn, voor zakelijk gebruik. Daar staat tegenover dat Office gebruik op een tablet (dus geen verkapte notebook) waarschijnlijk erg passief is. Ook is het niet zo dat het niet op Android of iOS kan.

Windows integratie dan? Bedrijfsmatig mogelijk handig, maar in de consumentenmarkt niet vernieuwend. Want waar hebben we het over? Skydrive? OneNote? Allemaal zaken waar platform-brede alternatieven voor zijn die perfect werken.

Mijn conclusie blijft staan, ik kan geen enkele killer feature bedenken die gebruikers van concurrenten moeten overhalen om de platform switch te maken, en dan heb ik het over de massa, niet de liefhebber.
@remcob87 Ik geloof dat je je punt wel gemaakt hebt na 6x.
Kom eens met nieuw materiaal.
Nee, die ben ik niet vergeten remcob87, maar we hebben het hier over een release. De iPad 2 was in het begin voor hetzelfde bedrag als de nieuwe iPad te koop: rond de 480-500 euro. Dus die vergelijking gaat dan al niet helemaal op.

Daarnaast is er de kwestie van connectiviteit. Waar de iPad verlengstukjes nodig heeft voor bijvoorbeeld USB, SDs en HDMI - ook nog allemaal aparte adapters van ongeveer 30 euro per stuk - zijn deze adapters niet nodig bij de Surface tablet. Dus dan is de Surface tablet in dat opzicht ook een voordeel.

De kwestie van het geheugen is al aangehaald, 32 GB van de iPad 2 is ongeveer even duur dus ook die kwestie gaat niet helemaal op.

Dat gezegd hebbende, blijft de iPad 2 zeker goedkoper en het zal wel degelijk een geduchte concurrent zijn voor de Surface en Android tablets. Alleen de manier waarop jij het als argument gebruikt tegen de Surface zonder onderbouwing in een vergelijking is dan jammer.
Anoniem: 327315 16 oktober 2012 14:29
Een redelijke prijs, al vind ik het wel veel voor dat surface-keyboard / cover.
De europese prijzen zijn inmiddels ook door Microsoft bekend gemaakt:
€479 voor het instapmodel van 32GB
€579 voor instapmodel met Touch cover
€679 voor 64GB model met Touch cover
quote: The Verge
Microsoft's German online store is listing the Surface at €479 for 32GB without a Touch Cover cover, €579 with a cover, and €679 for a 64GB model with a Touch Cover.
<LINK>

Ik vind dit zeer redelijke prijzen voor de specs, iets goedkoper dan de iPad, terwijl ze zeer gelijk opgaan, ligt eraan wat je behoeftes zijn
iPad wint op: resolutie, ecosystem
Surface wint op: Geheugen, extern geheugen, en zakelijk gebruik

We wachten de reviews maar af...

[EDIT:]
NIEUW PERSBERICHT VAN MICROSOFT:

Samengevat: Bij de launch in 8 landen beschikbaar, waaronder Duitsland, maar nog geen Nederland.
[/EDIT]

[Reactie gewijzigd door tweeny op 28 juli 2024 01:01]

Ik vind 100 euro extra voor 32GB echt belachelijk hoog. Dit kost MS iets van een paar euro maar pakken er 100 op. Dit is een schandalige manier van verkopen die nu dus door alle grote spelers wordt gebruikt, had gehoopt dat MS zich van een andere kant zou laten zien.

Verder vind ik de prijzen ook te hoog, best hij zit rond dezelfde prijs als de iPad, so what? Dat ding is ook veel te duur. Ze hadden naar mijn mening toch een stuk lager mogen zitten, zeker gezien je met RT nog niet weet wat je krijgt, met de Pro weet je in ieder geval zeker dat je een volledige PC krijgt, maar de RT is het gewoon niet zeker, hangt heel erg af van het succes.

Maargoed ik ben in ieder geval benieuwd naar de Pro versie, voor de RT versie loop ik nou niet bepaald warm.
Jij vind 30 euro voor een verloopstuk van 30pin naar de nieuwe connector van Apple wel kunnen mischien?

Bij Apple zijn de belachelijk hoge prijzen aanvaardbaar maar bij al de rest te hoog.
Als de product kwalitatief hoogwaardig is, en de os veel kan vind ik dergelijke prijzen niet te hoog maar acceptabel.

Er zijn genoeg android tablets voor enkele tientallen euros die nergens op trekken, ik hoop dat windows niet zo laag zal vallen
Je hoeft mij niet te overtuigen van de belachelijke prijzen die bij Apple vandaan komen. Hou er wel rekening mee dat het niet alleen Apple is, Asus doet hetzelfde bijvoorbeeld.

Dat is dus het probleem, iedereen neemt de strategie van Apple over en dat is zeer onwenselijk.

Daarbij zijn er nog maar weinig applicaties voor RT en er is nog weinig bekend over hoe makkelijk het moet zijn om desktop applicaties op RT te laten draaien, dus er is een flinke onzekerheid over hoe goed het product is.
Kleine correctie: Exact even duur als de iPad 3.

Je hebt gelijk, hij's 9 euro goedkoper :)

@mark_vb: *zucht* Lees tweeny's post nog eens. Het draait niet allemaal om geheugen...

[Reactie gewijzigd door arendjr op 28 juli 2024 01:01]

iPad 3 32GB kost in de Nederlandse Apple Store 589 euro, dat tegenover 479,- voor de 32GB Surface is toch echt een verschil van €110,-.
@mark_vb: *zucht* Lees tweeny's post nog eens. Het draait niet allemaal om geheugen...
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat twee maal zoveel opslagruimte (niet geheugen) voor Jan met de pet als belangrijker wordt ervaren dan een scherper plaatje (de beeldkwaliteit van de retina iPad is prachtig, maar ik denk niet dat scherper uitziende tekst voor veel leken een doorslaggevende factor is).

Daarnaast is ecosysteem (ik neem aan dat tweeny daarmee de grootte van de store bedoelt, en niet hoezeer de verschillende MS services met elkaar samenwerken) hoogstwaarschijnlijk een problem van tijdelijke duur.

Feit is dat de prijs van de Surface zo gek niet is.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 28 juli 2024 01:01]

Precies, dat bedoelde ik.
Want integratie met microsoft services is optimaal op mijn laptop waar ik windows 8 op heb lopen (xbox, skydrive, outlook, office 13, OneNote)

In windows 8 zit dan ook naar mijn mening veel meer potentie dan in iOS, maar als je puur kijkt naar apps moet windows 8 nog wel het onderspit delven, en zo kijken veel consumenten ook.

Maar zoals Microsoft al heeft aangegeven, ze proberen voor het einde van het jaar 100.000 apps in hun store te hebben, en dan zie ik zelf geen enkele meerwaarde van het inmiddels verouderende iOS.
Ik had deze prijs inderdaad eerder bij de TypeCover verwacht. De TouchCover is toch een beetje de budget variant van de 2.
Dit doet mij vermoeden dat de TypeCover misschien wel het dubbele gaat kosten..
Overheen gelezen dus :X

Fijn dat er eindelijk wat meer bekend word! nu hopen dat ze in November ook naar NL komen :)

- hebben ze trouwens ook 3G functionaliteit?

[Reactie gewijzigd door Hakkow op 28 juli 2024 01:01]

De TypeCover staat op het plaatje als $129,99, dus dat is niet zo'n groot verschil.
Als je puur qua hardware specs kijkt is het helemaal geen gekke prijs, hete enige pluspunt (afgezien van persoonlijke smaak qua design) is dat de New iPad een hogere resolutie heeft.

Ook een interessant standpunt:
This pricing denotes that Microsoft has not planned to be disruptive and they are taking a safe bet. This pricing will allow OEMs to breath in WinRT ecosystem, it will also act as a design stand point and more importantly it will not burn Microsoft’s balance sheets.
Als je het vergelijkt met de samsungtoestellen dan is het inderdaad nog redelijk (al zitten ze inclusief keyboard wel dicht bij de win8pro
Samsung has revealed the US pricing of its Windows 8 tablets, PCs and laptops at an event yesterday.

They will be releasing two tablets, the Samsung Ativ Smart PC 500T tablet which will be priced at $650 without a keyboard (an extra $100). It has an Intel Core i5 processor, 2 GB of RAM and a 64 GB SSD.

The Samsung Ativ Smart PC Pro 700T tablet will be priced at $1,200 and has an Intel Atom Z2760 processor, 4 GB of RAM and a 128 GB SSD.

Their touch-screen laptops will range from $450 for a Series 3 notebook to $1,400 for the high end Series 9 Premium Ultrabook.

They will also sell two all-in-one PCs that will range from $800 to $1,700 for the 27 inch Series 7.

All of the devices will go on sale on October 26th.
Overigens had ik het idee dat de kwaliteit van de Surface wel iets beter was dan de samsung toestellen.

Ben overigens benieuwd hoe duur de Win8Pro Surface gaat kosten, maar die laat nog even op zich wachten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 28 juli 2024 01:01]

Ik denk dat ze die 2 door elkaar gehaald hebben, een Core i5 tablet goedkoper dan een Atom tablet?
Vind vooral dat hij zwaar en dik is; 676 gram en 9,3mm is niet echt dun en licht meer tegenwoordig. Dit zal te zwaar zijn om lekker vanuit de hand mee te kunnen lezen.
Anoniem: 229792 @Peetke16 oktober 2012 14:39
Afmetingen zijn gewoon met de ipad te vergelijken hoor...
Ik vind eerlijk gezegd dat de afmetingen juist niet te vergelijken zijn. De Surface RT is 10,6" tegenover 9.7" inch van de iPad. En dat verschil lijkt puur en alleen uit de hoogte te komen (in portrait gezien).

Kijk ook eens goed naar de foto-serie op NU.nl: http://www.nu.nl/gadgets/...schijnen-kort-online.html. Daar valt mij voornamelijk op hoe breed de Surface is als je 'm ziet staan met toetsenbord. Als ik dat een kwartslag draai om 'm in portraitmodus te zien lijkt hij mij veel te hoog voor een tablet.

Op een andere foto zie je ook hoe hoekig de randen zijn. Dat gecombineerd geeft mij een beetje het gevoel dat deze tablet eigenlijk helemaal niet bedoeld is om als tablet vast te houden (te hoog, scherpe randen, en zelfs nog iets zwaarder dan de iPad 3 welke ik persoonlijk al zwaar vind). Persoonlijk denk ik dat deze "tablet" meer bruikbaar is als netbook dan als tablet. Met als verschil dat een netbook tenminste nog vanaf je schoot te gebruiken is, terwijl het losse toetsenbord bij de Surface echt een ruim oppervlak nodig heeft, waardoor 'ie bijvoorbeeld niet handig in de trein te gebruiken is.

@BlackOwl: Een verschil van net geen 10% in diagonaal, ja. Maar aangezien de verhoudingen anders zijn is het verschil in de hoogte dus veel groter. Hij is 15% hoger en 7% minder breed (volgens deze specs: http://www.engadget.com/2012/08/14/microsoft-surface-199/).

[Reactie gewijzigd door arendjr op 28 juli 2024 01:01]

Ik vind eerlijk gezegd dat de afmetingen juist niet te vergelijken zijn. De Surface RT is 10,6" tegenover 9.7" inch van de iPad.
Een verschil van minder dan 10% redelijk vergelijkbaar dus.
16:9 is inderdaad een vreselijk irritante beeldverhouding voor tablets: horizontaal is ie zo breed dat hij niet fijn met 1 hand vast te houden is, verticaal zo smal dat je websites niet lekker kan lezen. Komen nog een hoop mensen van een koude kermis thuis zo.

Ik durf te wedden dat de Surface 2 geen 16:9 zal zijn.
Oh ja, welke tablet vergelijkbaar met de Surface heb je geprobeerd dan?
Geen. Ik wel en het blijkt juist erg fijn. Je gebruikt voornamelijk landscape en voor sommige gevallen portrait. En door die verhouding heeft het effectief veel meer nut.

De overstap van en naar een vierkant scherm naar breedbeeld is niet fijn. Alle schermen in dezelfde verhouding is fijner. Zie je al van een ip5 en ipad switchen. Erg onnatuurlijk.

Daarnaast heeft de Surface geen knop waar je steeds naar toe moet. Nee, dan relaxed zonder je hand te bewegen ga je terug het startscherm of switch je snel tussen apps.

Ten slotte: de surface heeft nooit een taakbalk waar android en ios dat wel hebben. Hiermee wordt het verschil in verhouding gedeeltelijk kleiner gemaakt.
LOL, een ervaringsverhaal zonder ervaring.
Vind, lijkt, op foto, denkt. Wat is het nu?

Het komt bij me over als een excuusbrief. Laten we gewoon eerst de ervaringen afwachten. Dan wordt je "Vind, lijkt, op foto, denkt" vanzelf een "is".
Hoogte: 241,2 mm
Breedte: 185,7 mm
Diepte: 9,4 mm
Gewicht: 652 g

iPad 3 met Wifi ...
En het gewicht ook, slechts 24 gram meer dan een iPad 32GB van voorjaar 2012. Die iPad is overigens 9,4mm dik.
Verkeerde prijs schat ik als malloot zonder betekenis in.

De prijs vergelijken met een iPad3 is zinloos, iThingies zijn altijd relatief duur, je koopt ze omdat je denkt voor de extra kosten, extra kwaliteit te krijgen. Het is een luxe product met een style en imago.

MS heeft geen style of imago. Of erger, het heeft een negatiefe style of imago.

http://www.csectioncomics...ndroid-vs-blackberry.html

Voeg daar eens een W8 phone gebruiker aan toe... je hoeft alleen maar tweakers te lezen om wat voorbeelden te vinden. Nou niet bepaald een groep waar je met de aanschaf van je telefoon/tablet bij wil horen.

MS denkt te concurren met high end/high price devices. Sorry, nee. MS had zich moeten richten op de budget kopers, mensen die niet het risico te hebben een iMac te hebben en nooit meer terug te willen maar de Dell kopers.

Je ziet dat ook in de reacties, de mensen die dit ding uberhaupt willen vinden hem vaak te duur terwijl iPad kopers de hoge prijs te vuur en te zwaard verdedigen.

Nee, dit gaat er niet over wie gelijk heeft, maar over hoe mensen in de winkel kopen. Iemand die naar de Apple stand loopt bij de Media Markt gaat NIET prijsen vergelijken met Samsung devices en helemaal niet een MS device. De keuze is reeds gemaakt, de vraag is alleen welke iPad het wordt.

Het is op de stand met de "rest" dat mensen prijs en features vergelijken. En dan kiezen voor de coolste. En het helpt niet om te claimen dat W8 nou wel heel goed werkt, mensen kopen gadgets om het hebben, niet omdat ze er efficienter mee zijn, dat is alleen een excuus dat ze voor zichzelf verzinnen.

En laten we eerlijk zijn, bij het plaatje met "zoals de MS gebruiker zichzelf ziet" is COOL niet het eerste woord. De MS gebruiker kent zijn beperking en bij alle vier plaatjes staat een saai ventje zonder mening dat op de VVD stemt omdat Rutte zo aansprekend is, als de MS gebruiker in a spiegel kijkt.

Je kunt alleen een premium vragen voor je product als je hip bent. MS is niet hip.
Vraag me zeer af of dit gaat aanslaan onder normale consumenten (de tweakers doelgroep uitgesloten).

Wat heeft dit tov de iPad?

De toetsenbord cover? --> gelijk 130 euro er bij (is dan al 230$ duurder dan de goedkoopste iPad)

Office? --> niet touch geoptimaliseerd, dus je moet er zowat het cover al bij kopen..

Windows? --> voor de gemiddelde gebruiker lijkt mij dat eerder een negatief punt dan een positief. Ik denk dat veel mensen in de afgelopen jaren juist blij zijn dat ze van Windows minder afhankelijk zijn.

Meer opslagruimte? --> geen idee hoeveel opslag er over blijft na installatie van het OS

Nadelen heeft de Surface ook
- Lagere resolutie dan de iPad

- Verwarring bij consumenten dat het Windows is maar geen W7 programma's kan draaien.

- (Nog) geen Ecosysteem dat zich bewezen heeft, itt de iPad met 200.000 speciale apps.
De toetsenbord cover? --> gelijk 130 euro er bij (is dan al 230$ duurder dan de goedkoopste iPad)
Zoals al in eerdere reacties tig keer vermeld, is vergelijken met de iPad vooralsnog niet mogelijk: bepaalde gegevens zoals schermresolutie en prijs in euro zijn nog niet bekend. Daarnaast is natuurlijk ook de opslag van het model dat jij nu neemt, ietwat scheef.
Office? --> niet touch geoptimaliseerd, dus je moet er zowat het cover al bij kopen..
Buiten het feit dat het 'nieuwe' Office nog volop ontwikkeld wordt en zich nog maar in een pilotstadium bevindt, is er wel degelijk al optimalisatie voor touch screens ingebouwd. Zie onder andere dit artikeltje en ook deze, die door video's ondersteund wordt.
Windows? --> voor de gemiddelde gebruiker lijkt mij dat eerder een negatief punt dan een positief. Ik denk dat veel mensen in de afgelopen jaren juist blij zijn dat ze van Windows minder afhankelijk zijn.
Dat is natuurlijk onzin, behalve voor de mensen die van nature niet mainstream willen zijn. Windows is een uitstekend besturingssysteem, vandaar ook dat het onbetwiste marktleider is en de meeste software beschikbaar heeft. Niet te vergeten natuurlijk dat Windows eenvoudig te bedienen is, snel werkt (afgezien van eventuele boot, maar dat wordt al in W8 een stuk beter) en de meeste soft- en hardware ondersteund.

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre je aan Windows gebonden bent, aangezien er al aan completering middels dual boot gedavht wordt: http://webwereld.nl/nieuw...ndows-rt-en-android-.html
Meer opslagruimte? --> geen idee hoeveel opslag er over blijft na installatie van het OS
Dat zal natuurlijk wel meevallen, het is niet voor niets een mobiel besturingssysteem. Daarnaast is 'meer' natuurlijk een relatief begrip: door te vergelijken met concurrenten zal je ook mee moeten nemen dat ook de andere besturingssystemen gewoon na installatie wat opslag innemen. Windows, iOS en Android zijn allemaal natuurlijk geen uitzondering. Over iets waarvan geen gegevens bekend zijn, kan je niet oordelen.

Verder is geheugen van de Surface uitbreidbaar met flinke aantallen gigabytes.
Nadelen heeft de Surface ook
- Lagere resolutie dan de iPad
Quote Wikipedia:
Surface RT en Surface Pro hebben beide een 10,6 inch beeldscherm met een verhouding van 16:9. De Pro zal een schermresolutie hebben van 1920x1080 pixels. De RT beschikt over een 1366x768-resolutie.
We hadden het over de RT-variant dus 1366x768 versus het iPad-instapmodel met 1024×768 pixels lijkt me duidelijk.
- Verwarring bij consumenten dat het Windows is maar geen W7 programma's kan draaien.
Men behoort niet blind producten aan te schaffen: een zoekopdracht in Google moet voldoen. Daarnaast is het gros van het volk al goed voorzien met de meegeleverde software (browser) en extra pakket zoals Office, beide zijn gewoon bruikbaar. Verder draaien concurrerende mobiele besturingssystemen ook geen applicaties of software van de grote moeder.
(Nog) geen Ecosysteem dat zich bewezen heeft, itt de iPad met 200.000 speciale apps.
Dat is toch niet meer dan logisch? Windows RT is nog niet eens uit, daar de iPad al jaren op de markt is. De iPad is ook zo begonnen. Daarnaast is er natuurlijk een verschil in de verhouding tussen kwantiteit en kwaliteit.

Tot slot is het even het vermelden waard, dat de Surface een beetje het Nexus-idee van Google overneemt: een eigen apparaat om wat te laten zien. Niet zozeer om zelf mee te doen.

[Reactie gewijzigd door The Redman op 28 juli 2024 01:01]

Zoals al in eerdere reacties tig keer vermeld, is vergelijken met de iPad vooralsnog niet mogelijk: bepaalde gegevens zoals schermresolutie en prijs in euro zijn nog niet bekend. Daarnaast is natuurlijk ook de opslag van het model dat jij nu neemt, ietwat scheef.
Je kunt prima vergelijken. De $ prijzen zijn bekend. Dan weet je iig hoe het product concurreert in de belangrijkste markt. Lijkt me goed genoeg om het succes te kunnen inschatten.

En ja opslagcapaciteit is scheef. Maar de resolutie van het scherm is dat ook en de afmetingen zijn dat ook. Dus dan kun je nog steeds prima vergelijken. Een consument kan een iPad kopen voor 399, en een Surface voor 499. Dus iPad is goedkoper dan Surface
Buiten het feit dat het 'nieuwe' Office nog volop ontwikkeld wordt en zich nog maar in een pilotstadium bevindt, is er wel degelijk al optimalisatie voor touch screens ingebouwd. Zie onder andere dit artikeltje en ook [url=http://www.phonearena.com/news/Microsoft-shows-how-it-optimized-Office-for-touch_id32487]deze, die door video's ondersteund wordt.[/url]
Nou pilot fase is wel heel erg overdreven: volgend jaar maart komt het uit, dan zitten ze nu echt wel in de laatste fase. En die touchmode is dus niets meer dan een paar knoppen vergroten. Hetzelfde wat ze deden met XP in 2001.
Dat is natuurlijk onzin, behalve voor de mensen die van nature niet mainstream willen zijn. Windows is een uitstekend besturingssysteem, vandaar ook dat het onbetwiste marktleider is en de meeste software beschikbaar heeft. Niet te vergeten natuurlijk dat Windows eenvoudig te bedienen is, snel werkt (afgezien van eventuele boot, maar dat wordt al in W8 een stuk beter) en de meeste soft- en hardware ondersteund.

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre je aan Windows gebonden bent, aangezien er al aan completering middels dual boot gedavht wordt: http://webwereld.nl/nieuw...ndows-rt-en-android-.html
Dual boot is voor normale consumenten geen optie: veel te ingewikkeld en onhandig.

En ja de rest is allemaal waar. Maar waar gebeuren nu de meeste ontwikkelingen? Allemaal mobiel. Ik hoor normale mensen nooit meer over mooie apps voor Windows.
Wat ik er mee wil zeggen is dat consumenten zien dat er meer OSsen zijn dan Windows en dus Windows als verkoopargument minder zwaar is als 3 jaar geleden.
Dat zal natuurlijk wel meevallen, het is niet voor niets een mobiel besturingssysteem. Daarnaast is 'meer' natuurlijk een relatief begrip: door te vergelijken met concurrenten zal je ook mee moeten nemen dat ook de andere besturingssystemen gewoon na installatie wat opslag innemen. Windows, iOS en Android zijn allemaal natuurlijk geen uitzondering. Over iets waarvan geen gegevens bekend zijn, kan je niet oordelen.
Klopt idd, Tuurlijk zal er meer overblijven met de Surface 32gb als iPad 16 gb, maar niet iedereen heeft het nodig, met iPad kun je ook 16gb krijgen voor 399, maar voor 499 niet idd (alhoewel een 2e hands iPad 2 32GB vast minder kost)
We hadden het over de RT-variant dus 1366x768 versus het iPad-instapmodel met 1024×768 pixels lijkt me duidelijk.
Heel duidelijk idd, dichterbij de iPad 2 dan de iPad 3. Dus veel beter vergelijkbaar met de iPad 2 dus.
Men behoort niet blind producten aan te schaffen: een zoekopdracht in Google moet voldoen. Daarnaast is het gros van het volk al goed voorzien met de meegeleverde software (browser) en extra pakket zoals Office, beide zijn gewoon bruikbaar.
Dat is dan MS probleem, niet afschuiven op consumenten. En ja het gros van het volk heeft genoeg aan een browser. Die kunnen ze ook op de iPad krijgen voor 399. Dus waarom moet een consument dan een Surface kopen?
Dat is toch niet meer dan logisch? Windows RT is nog niet eens uit, daar de iPad al jaren op de markt is. De iPad is ook zo begonnen.
Helemaal waar. Maar dat maakt een consument toch niet uit? Die koopt nu een product en ziet dat de ene vele apps heeft en de andere bijna niets.
De toetsenbord cover? --> gelijk 130 euro er bij (is dan al 230$ duurder dan de goedkoopste iPad)
Want de goedkoopste iPad komt wel met een cover en toetsenbord?
Office? --> niet touch geoptimaliseerd, dus je moet er zowat het cover al bij kopen..
Is het wel: http://blogs.office.com/b...ew-office-with-touch.aspx
Windows? --> voor de gemiddelde gebruiker lijkt mij dat eerder een negatief punt dan een positief. Ik denk dat veel mensen in de afgelopen jaren juist blij zijn dat ze van Windows minder afhankelijk zijn.
Voor mensen die nog in het Windows 9x tijdperk zijn blijven hangen, maar wat is er precies mis met WIndows 7 om maar iets te nomen?
Meer opslagruimte? --> geen idee hoeveel opslag er over blijft na installatie van het OS
Weet ik ook niet precies, zal wel niet zo groot zijn (Hoeft immers niet op allerlei hardware te kunnen draaien). En het is uitbreidbaar.
- Lagere resolutie dan de iPad
Klopt.
- Verwarring bij consumenten dat het Windows is maar geen W7 programma's kan draaien.
Denk dat dat wel meevalt.
- (Nog) geen Ecosysteem dat zich bewezen heeft, itt de iPad met 200.000 speciale apps.
Mja, hoeveel zijn er nuttig? Is wel een puntje, maar de ontwikkelomgeving voor Windows 8 is prima en er zijn potentieel veel meer ontwikkelaars dan iOS ontwikkelaars.
Want de goedkoopste iPad komt wel met een cover en toetsenbord?
Verschil is dat je met de iPad het ook niet nodig hebt: elke app is gemaakt voor de gebruik zonder het toestenbord.
Reviews al gelezen? Veel meer dan de knoppen vergroten is het niet. Dus nog steeds erg onhandig en bijna niet zonder toetsenbordcover te gebruiken. Dus 130$ bovenop de prijs. (bij de iPad is geen toetsenbord nodig)
Voor mensen die nog in het Windows 9x tijdperk zijn blijven hangen, maar wat is er precies mis met WIndows 7 om maar iets te nomen?
W7 is prima, maar door iOS en Android zien consumenten dat ze ook op een andere manier met een computer kunnen omgaan, en vaak veel makkelijker (kijk bijvoorbeeld hoeveel mensen inmiddels via de iPad surfen). Het verkoopargument Windows is daarom minder groot dan het 3 jaar geleden was.
Denk dat dat wel meevalt.
Tsja, we zullen zien. Maar vraag me het af, aangezien je ook nog de x86 versie Surface krijgt en beide W8 heten. Voor consumenten klinkt het allemaal hetzelfde.
Mja, hoeveel zijn er nuttig? Is wel een puntje, maar de ontwikkelomgeving voor Windows 8 is prima en er zijn potentieel veel meer ontwikkelaars dan iOS ontwikkelaars.
Jouw nuttige apps zijn nuttige apps niet, zo geldt dat voor iedereen. Daarom kun je maar het beste er zoveel mogelijk hebben. En er zijn potentieel mss meer ontwikkelaars, maar dat zijn er voor android ook meer dan voor iOS, toch heeft iOS de betere apps. En hoevaak hoor je echt iets over spannende PC-apps? (behalve games)
Anoniem: 449164 @remcob8716 oktober 2012 17:20
sorry hoor maar dit is al de zoveelste keer dat je precies hetzlefde post en ze werden (bijna) allemaal gedownmod.

Hij heeft ook een full sized USB poort dus daar kan je een muis op plaatsen :)
Toetsenbord is voor Windows RT ook niet nodig. Hoe verzin je het?
Verschil is dat je met de iPad het ook niet nodig hebt: elke app is gemaakt voor de gebruik zonder het toestenbord.
Waarom zou dit voor Windows nodig zijn?
Reviews al gelezen? Veel meer dan de knoppen vergroten is het niet. Dus nog steeds erg onhandig en bijna niet zonder toetsenbordcover te gebruiken. Dus 130$ bovenop de prijs. (bij de iPad is geen toetsenbord nodig)
Als je met een iPad documenten wilt maken zal je OOK nood hebben aan een toetsenbord. Office 2013 heeft na de Preview nog wijzigingen ondergaan, vond persoonlijk dat de Preview op een tablet ook zeer fijn werkte. Al die "reviewers" hebben volgens mij nog niet eens geprobeerd te werken met Office 2013 op een tablet. -130$

Je mist trouwens ook wel de MX apps, zoals nu momenteel alleen nog maar OneNote MX, volledig touch-geoptimaliseerd.
W7 is prima, maar door iOS en Android zien consumenten dat ze ook op een andere manier met een computer kunnen omgaan, en vaak veel makkelijker (kijk bijvoorbeeld hoeveel mensen inmiddels via de iPad surfen). Het verkoopargument Windows is daarom minder groot dan het 3 jaar geleden was.
Wat is er makkelijker aan Android/iOS dan aan Windows 7 (en zeker om serieus mee te zijn)? Mensen die surfen op een iPad (vooral via een iPad) proberen gewoon met de hype mee te gaan en te kunnen zeggen: "Kijk ik werk alleen nog maar met een iPad". Mijn neef heeft een iPad gekocht, hij hoopte er fatsoenlijk mee te werken, ik zij hem dat dat niet kon. Nog geen week later werd ik gebeld door hem met de vraag of ik wou helpen met het kiezen van een nieuwe laptop... Zegt ook wel weer wat over het OS (ook over de gebruiker, maar vooral over het OS).
Tsja, we zullen zien. Maar vraag me het af, aangezien je ook nog de x86 versie Surface krijgt en beide W8 heten. Voor consumenten klinkt het allemaal hetzelfde.
Waar haal je het? Windows 8 en Windows RT (want zo heten ze) hebben toch niet dezelfde naam? Ja, Windows, maar dat kan je dat zeggen over iedere versie van Windows, Windows NT, Windows CE, Windows Mobile, Windows Phone, etc. Ook Surface maakt er een duidelijk verschil tussen: Surface RT en Surface for Windows Pro.
Jouw nuttige apps zijn nuttige apps niet, zo geldt dat voor iedereen. Daarom kun je maar het beste er zoveel mogelijk hebben. En er zijn potentieel mss meer ontwikkelaars, maar dat zijn er voor android ook meer dan voor iOS, toch heeft iOS de betere apps. En hoevaak hoor je echt iets over spannende PC-apps? (behalve games)
Verschil is dat iOS en Android alleen tablet OS zijn, (iOS voor iPad =! iOS voor iPhone/iPod). Daar heeft Windows geen probleem mee, zelfde OS voor smartphone, desktop, server én tablet. En dus een veel wijder bereik en daarmee ook stukken meer potentie om voor te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 28 juli 2024 01:01]

De toetsenbord cover? --> $230 euro duurder dan een iPad 2 16GB ZONDER keyboard, daarbij gaan de uiteindelijke verkoopprijzen meestal ook lager uitvallen dan de adviesprijzen.

Office? --> Gelukkig tenminste 1 tablet OS dat een fatsoenlijk pakket erbij levert <3 Outlook

Windows? --> Nog altijd het nummer 1 OS op de PC markt! Ik denk dat veel gebruikers hier beginnen te huilen als ik ze overzet naar Mac OSX.

Meer opslagruimte? --> Gelukkig wel een micro-sd kaartslot waar ik voor een prikkie een extra 64Gb kaartje in stop, daar kan ik bij jouw iPad uren naar zoeken zonder resultaat ;(

Nadelen heeft de Surface ook
- Lagere resolutie dan de iPad - Die heb ik nog nergens gevonden

- Verwarring bij consumenten dat het Windows is maar geen W7 programma's kan draaien. - OSX programma's draaien ook niet op een iPad

- (Nog) geen Ecosysteem dat zich bewezen heeft, itt de iPad met 200.000 speciale apps. - Over de kwaliteit van sommige apps ga ik maar niet beginne...

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 28 juli 2024 01:01]

Je kunt Office in een speciale modus toveren dat deze wel degelijk voor touch geoptimaliseerd is.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Had eigenlijk meer een zacht prijsje verwacht om mensen lekker te maken voor Windows 8 (op tablets).

Ze denken nu blijkbaar dat ze direct kunnen concurreren met Apple, maar het moet zich eerst bewijzen, er moeten ook nog bakken met apps komen.

Waarom zal ik voor hetzelfde geld een surface kopen, als ik ook een iPad met 100 miljoen miljard apps en een retina scherm kan kopen??? Alleen voor Office? Toe es effe...
Je kunt Office in een speciale modus toveren dat deze wel degelijk voor touch geoptimaliseerd is.
Wat ik van demo's heb gezien is die touch mode niet meer dan wat grotere knoppen. Een beetje hetzelfde als toen XP voor touch mode een speciaal thema kreeg met grotere knoppen.
Let wel: prijs is fors..maar wel de ECHTE vervanger van een laptop. Ik werk in een electronica winkel. Ik merk dat klanten altijd in de winkel komen met: 'op een tablet kun je toch hetzelfde als een laptop??'''

NEE..een tablet is geen laptop..

Maar deze surface komt aardig in de richting.. goede kruising tussen tablet en netbook imho
Laptopvervanger is meer de Surface Pro, want met die RT kun je compleet geen x86 software draaien. Een desktop/laptopvervanger is het dus echt absoluut niet.
Vraag is waar x86 software over een jaar staat..
Precies waar hij nu ook staat. Op serieuze werk-machines.

Of ga je lekker op je 10 inch touchscreen scherm meerdere word files naast elkaar openzetten met daarbij nog een muziekje via Youtube? Want zelfs dat kunnen die dingen al niet...
Want jij gebruikt er wel 10 naast elkaar op dit moment? Misschien heb je er 10 open, maar niet naast elkaar, dus dat valt nog mee. Muziek afspelen kan gewoon op de achtergrond, daar heb je geen youtube voor nodig, maar Xbox Music of gewoon een mediaspeler.

Dus ja, dat kunnen ze wel, maar wil je andere applicaties zoals photoshop, videobewerking, downloadprogramma of coding-tool, dan heb je wel een probleem. Maar voor de meeste huis tuin en keukensystemen is dit meer dan prima. Wat verder dan internetten, media bekijken/beluisteren of met office werken komt dat vaak niet, dus is het wel degelijk een goed alternatief.

En omdat developers ook wel een markt als deze willen aanspreken komen de meeste apps ook wel voor Metro uit. Tenzij je geen geld wilt verdienen natuurlijk.
Hij vroeg waar x86 software dan nog staat, en daar gaf ik een reply op?

Wat heeft dat te maken met waarvoor je een tablet gebruikt?

En jij hebt alle muziek op je device staan? Vaak genoeg dat ik op YT een nieuw nummer vind en dat dan op de PC wel als achtergrondmuziek kan luisteren, maar op een tablet of telefoon weer niet, want daarvoor moet je dan de muziek-speler gebruiken.
Als je op die surface tablet een scherm hangt en muis en keyboard dan kan je alles(bijna alles) doen wat je voorheen deed met je desktop.
Nog steeds massaler dan waar metro-apps staan.. je moet niet vergeten dat het aanbod van x86 gigantisch is, en vergeet niet dat veel HEEL VEEL zakelijke applicaties nog lang niet overstappen naar Metro (hell waarschijnlijk slaan ze heel metro over om naar puur HTML5 te gaan...
Helaas zal op deze ARM hardware niets van bestaande software draaien. Dus legacy-software draaien kun je echt vergeten. Je software upgraden (kopen!) is vrees ik in dit geval de enige optie.
alleen is dat geen optie omdat de meeste software nog lang niet gemaakt is voor Metro (en waarschijnlijk ook niet zal gebeuren)..
Deze prijzen zijn voor de Surface RT, wat dus niet een echte laptop vervanger is. Daarvoor zal je toch echt moeten wachten op de Surface Pro (de Core i3 versie van de Surface). De Surface RT draait geen x86 programma's iets wat de Pro wel doet. En de Pro gaat naar verwachting nog eens 300 dollar/euro duurder zijn, geld waar je een erg leuk laptopje voor hebt.
Het gaat hier dan wel om de RT tablet wat zeker geen vervanger is voor een laptop aangezien deze op een ARM cpu draait. Hier kun je dus lang niet elk programma opzetten. Dit is de rechtstreekse concurrentie voor de Android en Apple tablets.

Moet wel zeggen dat ik deze tablet veel intressanter vind dan de concurrentie.
Windows 8 is geweldig voor op een tablet, daar houdt het ook mee op.
Dat Metro-Start-menu is echt verschrikkelijk op een desktop.
Nog erger dan Unity, Gnome3 bij elkaar in het kwadraat.
Waar is mijn startmenu? Waar is mijn taakbalk als ik het startmenu open?
Nee, ik blijf wel bij windows 7 en daarna zie ik wel, waarschijnlijk Linux.
Ze doen er verstandig aan de hele boel optioneel te maken.
Waar is mijn classic desktop kleurenschema?

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 28 juli 2024 01:01]

Stilstand is achteruitgang. Wel eens van gehoord? Als Microsoft zou doorkabbelen met hun bestaande Windows concept, hadden ze over een paar jaar niets meer in te brengen in de Pc/Tablet markt. De stap die Microsoft nu maakt met Windows 8 en het ecosysteem eromheen is gewoon met de tijd meegaan. Dat jij je start menu en je classic kleurenschema mist, zegt meer over jou gebrek aan capaciteit om met de tijd mee te gaan en om te gaan met vernieuwing, dan over Microsoft's nieuwe OS ;)
Dat argument over het missende startmenu is gewoon een non-argument, omdat de startmenu functionaliteit nog steeds aanwezig is, dan niet beter. En niemand houd je tegen om Windows 95 weer uit de kast te trekken hoor ;) 8)7

Daarnaast is Windows 8 weer een superieur OS vergeleken met zijn voorganger als je het hebt over vernieuwende technieken en ondersteuning, laat staan snelheid (mijn Windows 8 x64 desktop Pc start op in 4 seconden, nuff said) Dan de nieuwe taskmanager, file copy wizard, sleep mode etc. Allemaal nieuwe onderdelen die het de moeite waard maken om Windows 8 een kans te geven. En de Metro apps zijn imo een mooie aanvulling op de bestaande functionaliteit die Windows biedt. Zeker op een tablet.
Anoniem: 156876 @LCP16 oktober 2012 16:56
(mijn Windows 8 x64 desktop Pc start op in 4 seconden, nuff said)
Oh, en mijn 4 jaar oude MacBook "start op" in nog geen halve seconde! :+
tja, maar de interface van WIndows 8 metro is IMHO weer een achteruitgang.. Het is maar wat je een vooruitgang noemt als je geen 2 apps meer fatsoenlijk naast elkaar kunt draaien omdat bij switchen de andere app naar suspendmode wordt geforceerd (en zelfs wordt opgeruimd als windows het geheugen nodig heeft).. Het is gewoon bagger voor de desktop, voor een tablet waar ook de batterij in acht genomen moet worden is het misschien een andere zaak....
Dan gebruik je metro toch niet op je desktop? Hoe ingewikkeld kan het zijn...?
Je kunt overigens wél 2 apps naast elkaar draaien hoor. Voorbeeld: de mail app links en de andere app ernaast. Zoals je hier kunt zien. Dat heet snap en werkt ook op de desktop prima.

En de interface van Windows 8 is wel degelijk vooruitgang als je het mij vraagt gezien de markt nu meer richting tablets en hybrids aan leunt. De Live tile interface is daarin superieur t.o.v. de concurrerende interfaces met de statische icoontjes.
Anoniem: 463321 @LCP17 oktober 2012 01:34
Stilstand is achteruitgang. Wel eens van gehoord?
Roep dat maar eens tegen de miljoenen Windows XP-gebruikers. :+
>taakbalk als ik het startmenu open
Hoe combineer je die twee nu dan?
Ik kan er prima mee leven. Het startmenu gebruikte ik al jaren niet meer, ik heb al mijn icoontjes in de taskbar. Mocht ik daarbuiten nog iets nodig hebben duik ik met een knop surface in. Grootste voordeel... 8 is lekker snel.
Waar is mijn classic desktop kleurenschema?
Die kan je vinden in 1990. :)
Maar deze surface komt aardig in de richting.. goede kruising tussen tablet en netbook imho
Tot ze op Surface RT proberen hun x86 apps te installeren... Ik beklaag diegene die deze tablets aan de man moeten brengen, nu al.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 28 juli 2024 01:01]

Ja. Ik denk ook niet dat veel niet-tweakers dit niet snappen. Het komt dichter in de buurt van Windows Phone 8.

Windows 8 heef wel dezelfde kernel als Windows 8 RT dus apps kunnen makkelijk worden omgezet.
Ik werk in een electronica winkel. Ik merk dat klanten altijd in de winkel komen met: 'op een tablet kun je toch hetzelfde als een laptop??'''

NEE..een tablet is geen laptop..
Een tablet kan natuurlijk geen PC games en andere zware toepassignen draaien, en een ARM tablet kan geen windows sofwtare draaien.
Maar in weze is een tablet een computer en kan er wel mee worden gedaan wat voor veel mensen voldoende is. Het voornaamste obstakel is dat op veel tablets niet een toetsenbord kan worden aangesloten, maar daar is geen principiele rede voor zoals oa de Asus Transformer laat zien.

"Een tablet is geen laptop" is zoiets als zeggen dat een Fiat geen Mercedes is; het zijn allbij autos en voor het overgrote merendeel is de functionaliteit wel degelijk vergelijkbaar.

Maar een electronica winkel zal wel liever wat duurdere laptops dan goedkope tablets verkopen.
Vergeet niet mensen dat je bij de Surface RT een volledig Office 2013 pakket geleverd krijgt, als je toch de prijs wilt vergelijken met andere tablets.
Ik wist niet dat Office erbij zat :) Nu maakt het dat ding gelijk 10x zo interessant voor in ons bedrijf. Als ik dit mee kan geven aan mijn collega's zodra ze bij klanten op bezoek gaan is dat super. Weet je toevallig of Office Outlook er ook compleet bij zit ?
Outlook wordt enkel op de Surface Pro ondersteund (de x86 variant); op de RT versie zitten enkel Word, Excel en PowerPoint bijgeleverd.
Maar de mail app werkt prima met Exchange.
Niet alleen de mail app, ook de agenda en contacten :)
Outlook is op deze Surface eigenlijk niet meer nodig.

Een van de vernieuwende zaken aan de Windows 8 interface (t.o.v. Windos 7) is dat je accounts centraal inlogt en dat de informatie dan door apps heen beschikbaar is. Je stelt dus centraal je Gmail account(s), Facebook, Yahoo! en wat dies meer zij in. Vervolgens zie je mail-updates in de tile van de Mail app, de kalender in de tile van Calendar, etc. Door op de tile te klikken kom je vervolgens in de Mail app of Calendar app terecht.

Je accounts zijn vervolgens ook direct bruikbaar in andere apps. Bijvoorbeeld in de foto app kun je snel delen via verschillende accounts.

Dit werkt natuurlijk al een tijdje op deze manier in Android (en wsl ook iOS), maar Windows 7 liep hier nog erg in achter. W8 lijkt nu een mooie mix van functionaliteit te worden: het snelle en flexibele van een tablet OS met de productiviteit van een PC.
Dat is natuurlijk aardig, maar wat gaat dat opleveren? Het is niet alsof je opeens je PC of Laptop weg doet om dat je een Surface RT met Office 2013 hebt. Bijna iedereen die een Surface wil of gaat kopen, heeft al een systeem waarbij tekstverwerken al goed genoeg werkt voor dagelijkse productiviteit.
Als ik straks een W8 hybride systeem ga kopen dan zal het te vervanging van m'n PC/laptop zijn. Want waarom zou ik er twee apparaten op nahouden als die nieuwe W8 machines straks kracht genoeg zijn om op te werken.
Voor veel mensen is een tablet toch echt een vervanger voor de pc/laptop. Office erbij is wel een pluspunt, kan voor vele een extra reden zijn om die ouwe lelijke desktop buiten te gooien.
Ik ga zeker een W8 tablet kopen op termijn. Maar om hem nu te zien als vervanger van mijn laptop.... nee voorlopig niet. Het heeft jaren geduurd eer ik mijn desktop+monitor weg deed ten gunste van de laptop. Al speelde ik geen games, voordat alles net zo soepel liep op de laptop als op mijn desktop zijn er zeker 3 laptops versleten geweest. Pas sinds 2 jaar heb ik geen desktop meer. Video/foto bewerken gaat nu ongeveer even snel en goed. En alle rand apparatuur werkt nu ook prima (mede door een goede WiFi).

Dus voor ik mijn laptop echt 100% weg laat voor een tablet, daar zal nog heel wat water voor door de Rijn moeten stromen. Zo'n tablet is leuk voor ernaast. Maar ik zie me daar nog niet websites mee maken, video/foto/audio bewerking mee doen.
Voor het gewone werk (e-mail, browsen, mzuiek/foto/film luisteren/kijken) is een tablet op de bank heerlijk in gebruik. (Nu nog alleen ervaring met een ElCheapo Android 7inch)
Wel, zodra ik hier een Surface for Windows 8 Pro tablet binnen heb, gaat mijn laptop (Windows 7) toch wel stof happen denk ik.
Jeetje, met zulke prijzen en dan een launchaantal vergelijkbaar met producten die nog niet de helft van de prijs zijn en zeker niet noemenswaardig veel slechter zijn (nexus 7 heeft zelfde soc) vind ik toch wel tamelijk optimistisch zeg. Ik vraag me af of ze er vanaf komen voor die prijs....
32GB 11" tablet met windows 8 en toetsenbord vergelijken met 16GB 7" android zonder toestenbord?
Ja, want Windows voegt nou niet echt iets toe. Er is geen eens touch content! Die gigabytes ga je ook niet volstoppen in een paar seconden, dus alleen het scherm is fijner.

Dus, rechtvaardigt het scherm de prijs? Nee.
Er is geen touch content? Ga je eens inlezen! De apps van Windows Phone 7 draaien allemaal op deze RT tablet. Dat zijn dus 100.000+ apps die touch als invoerwijze hebben.

Volgens mij vergis je je met de PRO versie, die een normale versie van Windows 8 draait. Daar zal het spannender worden qua content denk ik. (of was het porten van Windows Phone 7 apps naar Windows 8 ook zo eenvoudig / automagisch?)

Nette prijzen. Iets hoger dan gehoopt, maar marktconform lijkt mij. N hopen voor Microsoft dat dit allemaal aan gaat slaan.
De apps van WP7 kunnen draaien op Win8, maar moeten daarvoor wel ingediend worden bij de marketplace. Voorlopig is er nog niet een app uit die zo is overgezet of meteen te gebruiken is, daar moet de developer wel nog wat voor doen. Al schijnt het niet gigantisch veel werk te zijn.

Maar er zijn dus nog geen 100.000+ apps, maar tussen de 3000/4000 apps. Dat aantal zal wel snel groeien met de introductie en ook komen er aardig wat apps bij de launch bij, maar het is nog even afwachten.

Ben zelf wel tevreden over het systeem, maar het zal de komende tijd van de developers afhangen hoe populair het kan worden. Als er bv veel belangrijke apps achterblijven, dan zal het niet storm lopen. Nog even wachten op de presentatie van 26 oktober dus.
ga jij je maar inlezen, er zijn amper 100K apps in de wp7 store, en er si geen enkel land waar ze allemaal beschikbaar zijn. Verder zijn alle apps tot nu toe op telefoons gericht en niet op tablets.

Waarschijnlijk gaat het wel beter worden, maar dat gaat zeker nog wel een tijdje duren. Afgezien daarvan is de Windows tablet 2x zo duur als de nexus 7, en met 2x nexus7 heb je ook 32GB :P
Op jou beurd, ga jij een lezen, Windows Phone Market heeft de 100k grens maanden geleden overschreden.
Als een app op Windows RT werkt, dan werkt hij ook op Windows 8. De Metro omgeving gebruikt op ieder platform (WP8/W8/WRT) gewoon Windows RT (niet het OS, de engine).
Sorry maar dit gaat om Windows 8 RT niet de "echte" Windows 8. Dit is een nieuw os en heeft niks te maken met het normale windows platform, hier kan je geen enkele bestaande windows software op draaien. Ga voor de grap ook eens kijken naar wat flash geheugen echt kost middels sd of usb stick dat zijn enkele dollars niet 100 tot 200 dollar zoals apple doet geloven. 499 wat al 2.5x 200 dollar is is exclusief toetsenbord. Een toetsenbord voor 100 dollar vind ik erg duur dan koop ik liever een logitech K400 oid voor 30 euro. en voor 250 dollar heb je ook al prima android alternatieven met 10 inch scherm.
Zelfde os, alleen verwachten al die oude apps een x86 proc en niet een ARM.

[Reactie gewijzigd door HolleBolleTeun op 28 juli 2024 01:01]

Voor wat het toetsenbord is, is het op zich niet duur (Hoes + Toetsenbord + Touchpad). Windows RT heeft alles met Windows 8 te maken, het kan gewoon iets minder.
Dat is wel een stukje duurder dan ik had verwacht/gehoopt...
Waarom zou 'ie voor veel minder aangeboden moeten worden? Je krijgt een behoorlijk vlotte tablet met een >10" scherm. Bij een -niet bij name genoemde- concurrent betaal je ook deze bedragen.

De meerprijs voor het toetsenbord is wel fors - helemaal voor een techniek welke zich nog moet bewijzen voor het gros van de mensen. Op het eerste oog lijkt het toetsenbord totaal niet fijn - wat natuurlijk in de praktijk heel anders kan liggen, maar dan moeten de mensen hier uiteraard wél van op de hoogte zijn.
Helaas is een niet bij name genoemde concurrent marktleider en goedkoper.

Edit: Volgens mij heb ik er 479 voor betaald, maar goed. Daarnaast maakt het me niks uit of het ding 16GB of 32GB opslagcapaciteit heeft, ik sla er naast paar apps toch niets op op.

[Reactie gewijzigd door oef! op 28 juli 2024 01:01]

Ben ik wel benieuwd wie je nou bedoeld, er is maar een echte concurent in die markt en dat is de iPad, de instap iPad kost je $499,- maar heeft 16gb ipv de 32gb op dit ding.

Die is dus niet goedkoper
De instap-iPad is de iPad 2 en die kost je $399. De pixeldichtheid is vergelijkbaar met de Surface RT.
Die instap-iPad heeft 16GB en geen Office software pakket.
Hoeveel geheugen pikt iOS en hoeveel pikt Windows 8 RT?
Blijft natuurlijk neem ik aan meer over bij de 32 GB Windows, maar toch..
Daarbij Office (veel keuze op iPad) is een paar euro aftikken.
Ook heeft de iPad een USP: de hoge pixel eenheid en nog steeds beste ondersteuning vanuit de ontwikkelaars.
Wat is vergelijkbaar? 1024 vs 1366 is IMHO een behoorlijk verschil en nauwelijks vergelijkbaar. Denk daarnaast nog aan de beeld verhouding.
Ja, maar de iPad 2 heeft tegenover de Surface RT een onvolledig OS, lagere schermresolutie, minder geheugen, etc.
een onvolledig OS
Wat is dat, een 'onvolledig OS'? Lijkt mij dat iOS een compleet OS is, anders draait het niet.
En je weet dat je geen x86 (Desktop) Windows applicaties kan draaien op Windows RT?
[...]En je weet dat je geen x86 (Desktop) Windows applicaties kan draaien op Windows RT?
Nou, dat hebben ze dan mooi in overeenkomst. iOS kan ook geen x86 Windows applicaties draaien.
Op dit moment kost ie $399 was ie dat ook bij introductie?
Een beetje een scheve vergelijking dus.
Riepen de meeste Windows/Andriod gebruikers dan niet steeds dat Apple zo overpriced was? Dit maakt toch duidelijk dat het moeilijk goedkoper kan voor de iPad blijkbaar..
Anoniem: 135995 @Donstil17 oktober 2012 10:24
Grappig, en ook wel raar dat deze thread verzandt in een Surface vs iPad feestje. Ik had verwacht dat hier op Tweakers meer naar de Androidtablets gekeken zou worden.

Apple adepten blijven vrij gemakkelijk op dat platform hangen. Terwijl de Androidgangers meer om zich heen kijken en dus meer de doelgroep voor de Windows 8 tablets zouden moeten zijn.
Anoniem: 229792 @oef!16 oktober 2012 14:41
Check je bronnen. De nieuwe iPad (3) kost op de applesite ook $499. En dan krijg je maar 16GB! Dus vergelijk je deze met de iPad met evenveel geheugen, dan is de Surface 100$ goedkoper.
Ja en vergelijk je hem met dezelfde schermresolutie dan is de iPad 2 voor 399 goedkoper...
Anoniem: 229792 @remcob8716 oktober 2012 14:58
Aan je reacties op Tweakers.net kan ik zien dat jij een behoorlijk iFan bent. Ik neem je dat niet kwalijk hoor, maar raak er niet door verblind.

De ipad 2 resolutie: 1024-by-768
De Surface rsolutie: 1366-by-768

Daarnaast vergeet je dat je de iPad alleen met Appels stekkertje kunt gebruiken. De Surface heeft een micro-sd-kaartlezer, een usb 2.0-ingang en een micro-hdmi-aansluiting!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 229792 op 28 juli 2024 01:01]

Tussen de iPad 2 en Surface zit minder verschil als tussen de Surface en de iPad 3. Dus ja, dan is hij eerder met de iPad 2 vergelijkbaar.

En ja de Surface heeft dat allemaal, maar dan stel ik er tegenover dat de iPad veel meer speciale accessoires heeft en 200.000 apps.

Dus het is maar net wat je belangrijk vindt.

Maar wat ik er mee aan wilde tonen is dat de Surface wordt vergeleken met de iPad 32GB, en omdat die duurder is is de Surface beter... Maar waarom zou je hem niet gewoon met de instap iPad vergelijken? Voor die betaal je 399$. Dat is wat de gemiddelde consument ziet, die 32GB is net zo'n detail als schermresolutie.
Anoniem: 229792 @remcob8716 oktober 2012 15:38
@remcob87
Oke, dan vergelijken we hem met de instap iPad.

Schermresoltie:
De iPad 2 resolutie: 1024-by-768
De Surface rsolutie: 1366-by-768

Scherm afmeting:
De iPad 2/3: 9,7 inch
De Surface: 10,6 inch

Aansluit mogelijkheden:
De iPad 2/3: geen
De Surface: USB ingang. HDMI uitgang, Micro-SD kaartlezer.

Zakelijk:
De iPad 2/3: geen office (alternatieven kosten 24€ (numbers, keynote & Pages €8 per stuk, met zeer beperkte mogelijkheden en competability.)
De Surface: Office (bij aanschafprijs inbegrepen)

OS:
De iPad 2/3: Extreem saai iOS zonder enige interactie
De Surface: Windows 8 RT, met dynamisch nieuwe look

Muis bediening:
De iPad 2/3: geen
De Surface: Bij de touchcover en type cover zit ook een touchpad ingebouwd. Dus voor de laptop fanaten, ook lekker met een muisje werken als je dat even prettiger vind.

Daarnaast vergelijk je de hele tijd met het aantal apps. de iPad had ook niet al die apps vanaf de start. En MS verwacht zo'n 100.000 apps binnen een maand of 3 meen ik. Dus dan is er genoeg keus. Maar ik geef toe dat iPad op dit moment een streepje voor heeft wat Apps betreft.

De iPad heeft dus als enige (tijdelijke) voordeel het aantal apps. De Surface wint op bijna alle andere vlakken. Nou wie verder kan kijken dan zijn neus lang is, kan een goede keuze maken...


@PaT, ik heb alleen de resolutie aangepast :) Dank daarvoor O+

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 229792 op 28 juli 2024 01:01]

@remcob87
Oke, dan vergelijken we hem met de instap iPad.
Ok doen we!
Schermresoltie:
De iPad 2 resolutie: 1024-by-768
De Surface rsolutie: 1366-by-768
Scherm is groter, dus ppi is maar iets hoger dan iPad 2, valt dus niet enorm op. Voor gewone consument = geen verschil
Scherm afmeting:
De iPad 2/3: 9,7 inch
De Surface: 10,6 inch
Wat wil je hiermee zeggen, groter scherm is beter? Ik vind de 4:3 verhouding van de iPad veel fijner dan 16:9 van Surface, bijv. voor e-books en websites in staande houding. Dus maar net wat je fijner vindt.
Aansluit mogelijkheden:
De iPad 2/3: geen
De Surface: USB ingang. HDMI uitgang, Micro-SD kaartlezer.
Onzinnig, want via dockconnector kun je veel aansluiten. Vergeet je ook bluetooth, airplay en andere wifi connencties. Maar goed kost extra geld, maar maakt het apparaat wel mooier en dunner en het OS simpeler. Maar goed idd, kan een voordeel zijn voor de gemidddelde consument.
Zakelijk:
De iPad 2/3: geen office (alternatieven kosten 24€ (numbers, keynote & Pages €8 per stuk, met zeer beperkte mogelijkheden en competability.)
De Surface: Office (bij aanschafprijs inbegrepen)
Met die 24 euro ben je toch goedkoper uit dan met de Surface. En hoeveel mensen gebruiken office nu op een tablet? Zonder toetsenbord is het niet erg handig.
En vergeet niet dat Outlook er niet bij zit. Dus voor veel zakelijke consumenten is dan de iPad met beperktere Exchange support even nuttig als RT met beperkte Exchange support.
OS:
De iPad 2/3: Extreem saai iOS zonder enige interactie
De Surface: Windows 8 RT, met dynamisch nieuwe look
Wat jij een dynamische look vindt, vind de gemiddelde consument onhandig, niet makkelijk, ingewikkeld. iOS heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een succesvol touch OS, Metro heeft dat totaal niet. (ik praat over de gemiddelde consument hier)
Muis bediening:
De iPad 2/3: geen
De Surface: Bij de touchcover en type cover zit ook een touchpad ingebouwd. Dus voor de laptop fanaten, ook lekker met een muisje werken als je dat even prettiger vind.
Heel fijn dat je dat kunt, maar heb jij ooit iemand horen klagen dat ze het missen op de iPad? Nog nooit maar iemand over gehoord. Dus voor gemiddelde consument geen issue.
Daarnaast vergelijk je de hele tijd met het aantal apps. de iPad had ook niet al die apps vanaf de start. En MS verwacht zo'n 100.000 apps binnen een maand of 3 meen ik. Dus dan is er genoeg keus. Maar ik geef toe dat iPad op dit moment een streepje voor heeft wat Apps betreft.
Ik koop nu een tablet, niet 3 jaar geleden, niet 1 jaar later. Dan heeft de iPad er meer en zijn allemaal geoptimaliseerd.
En MS en z'n beloften: zou WM 6.5 ook niet veel meer verkopen dan iOS. Of zou de iPhone ook niet dik floppen. Eerst zien dan geloven. Ik koop niet op beloften van fabrikanten. Jij wel?
De iPad heeft dus als enige (tijdelijke) voordeel het aantal apps. De Surface wint op bijna alle andere vlakken. Nou wie verder kan kijken dan zijn neus lang is, kan een goede keuze maken...
Maar je vergeet wel even een prijsverschil van 100$. Dus 20% goedkoper. En het verschil tussen een merk wat zich in de tabletmarkt heeft bewezen en een merk met alleen maar mislukkingen in die markt. Dit weegt voor de consument ook enorm mee.
Scherm is groter, dus ppi is maar iets hoger dan iPad 2, valt dus niet enorm op. Voor gewone consument = geen verschil
Nee het is voor jou geen verschil omdat jij niet wilt zien dat de Surface gewoon een betere resolutie heeft. Als de iPad een betere resolutie had, dan was het wel een pluspunt van de iPad.
Wat wil je hiermee zeggen, groter scherm is beter? Ik vind de 4:3 verhouding van de iPad veel fijner dan 16:9 van Surface, bijv. voor e-books en websites in staande houding. Dus maar net wat je fijner vindt.
Zo was ook de schermverhouding van de iPhone altijd perfect. Totdat de iPhone 5 kwam, toen was die iPhone het beste.
Onzinnig, want via dockconnector kun je veel aansluiten.
En die dockconnector, hoe kom je eraan? Juist wederom bijkopen. Bij de Surface zit dat mooi geintegreerd!
Vergeet je ook bluetooth, airplay en andere wifi connencties. Maar goed kost extra geld, maar maakt het apparaat wel mooier en dunner en het OS simpeler. Maar goed idd, kan een voordeel zijn voor de gemidddelde consument.
Je kijkt weer door je iGlasses. De iPad is net zo dun als de Surface, en al die draadloze connecties heeft de Surface ook.
Met die 24 euro ben je toch goedkoper uit dan met de Surface. En hoeveel mensen gebruiken office nu op een tablet? Zonder toetsenbord is het niet erg handig.
Ongelofelijk veel mensen gebruiken office op een tablet. Wellicht niet in jouw omgeving, maar in mijn werk én prive omgeving wordt bijna iedere dag een tekstverwerk programma op de tablet gebruikt.
En vergeet niet dat Outlook er niet bij zit. Dus voor veel zakelijke consumenten is dan de iPad met beperktere Exchange support even nuttig als RT met beperkte Exchange support.
Zakelijke gebruikers zijn al gebaat bij het gebruik van Office, dus office is wel degelijk een pluspunt. En daardoor aantrekkelijker voor zakelijk gebruik.
Wat jij een dynamische look vindt, vind de gemiddelde consument onhandig, niet makkelijk, ingewikkeld. iOS heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een succesvol touch OS, Metro heeft dat totaal niet. (ik praat over de gemiddelde consument hier)
Wat jij onhandig, niet makkelijk, ingewikkeld OS vind, zegt iets over jouw zeer beperkte capaciteiten. Als je W8 op een tablet moeilijk vind, dan ben je werkelijk ten dode opgeschreven, want dan kom je niet ver in het leven.
Daarnaast zeg je dat Metro zich nog niet bewezen heeft. Wat is dat nu voor domme opmerking? Het Metro concept is heel erg nieuw en vernieuwend. Als we altijd alleen maar dingen mogen gebruiken die door de tijd zijn bewezen, dan reden we nu nog op koetsen met stenenwielen. Want innovatie komt nu eenmaal van nieuwe dingen!
Heel fijn dat je dat kunt, maar heb jij ooit iemand horen klagen dat ze het missen op de iPad? Nog nooit maar iemand over gehoord. Dus voor gemiddelde consument geen issue.
Nee daar heb ik inderdaad nog nooit iemand over horen klagen, maar het is wel een mooie feature die ik gegarandeerd vaak zal gebruiken. Als je tegen de consument zegt: Op de surface kunt u zelfs een muis aansluiten via de ingebouwde USB poort! Dan maakt dat echt wel indruk op de consument!
Ik koop nu een tablet, niet 3 jaar geleden, niet 1 jaar later. Dan heeft de iPad er meer en zijn allemaal geoptimaliseerd.
En MS en z'n beloften: zou WM 6.5 ook niet veel meer verkopen dan iOS. Of zou de iPhone ook niet dik floppen. Eerst zien dan geloven. Ik koop niet op beloften van fabrikanten. Jij wel?
Wederom een opmerking die innovatie tegenspreekt.
Maar je vergeet wel even een prijsverschil van 100$. Dus 20% goedkoper. En het verschil tussen een merk wat zich in de tabletmarkt heeft bewezen en een merk met alleen maar mislukkingen in die markt. Dit weegt voor de consument ook enorm mee.
Nu heb je het over het prijsverschil. Terwijl je net toegeeft dat, wil je de surface evenaren met connectiviteit, je allemaal extra's moet kopen zoals dock connectoren en apps. En je vergeet ineens dat je met de Surface veel meer koopt dan een uitgetrokken iPod.
Maar het is bijna 5 uur. Wellicht zul je dan je middag gebed richting california moeten maken?
Een levensgroot voordeel vind ik het ecosysteem. Werkt perfect met mijn iphone en imac.
Ik weet niet hoe het windows ecosyteem is/gaat worden overigens.
@mrPan
Met Windows 8 Moet ik zeggen dat het fantastisch werkt. Vooral met Skydrive sync.
Voor zakelijk gebruik vind ik t ideaal. Ik ben namelijk zelfstandig en ben veel op reis met de laptop. Als ik dat kan vervangen door een surface zou ik heel tevreden zijn. Het voordeel is dat ik met Skydrive alle gegevens direct bij de hand heb op al m'n apparaten.
De iPad 2/3: Extreem saai iOS zonder enige interactie
De Surface: Windows 8 RT, met dynamisch nieuwe look
Fijn dat je dit lekker objectief neergepend hebt :Y)
Ik twijfel sowieso in hoeverre je de Surface met een iPad moet vergelijken. Het zijn allebei tablets, maar de surface leunt toch erg dicht tegen een pc aan. Waar de iPad met iOS toch vooral op apps is gericht.

Vergelijk je em puur op hardware dan krijg je bij Apple een veel beter scherm, en bij MS meer geheugen en connectiviteit. (Waarmee ze voor mij even veel waar voor hun geld bieden)

Zelf had ik op een iets lagere prijs gehoopt (500 incl. toetsenbord), of voor deze prijs een Full HD scherm, maar ik denk dat de druk van Hardware partners ook hoog lag...
Kijk, een twaeker die hetzelfde denkt als ik...

Zeker als je straks de Pro versie hebt loopt het door elkaar heen, maar dat is ook het doel van MS met Windows 8 en Windows Phone 8 om de integratie met elkaar te verbeteren (á la Apple, maar denk maar niet dat dat oorspronkelijk hun idee was).

Vind de prijzen inderdaad wat hoog uitvallen, maarja, zal nog wel dalen:)
Ehh uit dit artikel: nieuws: Microsoft toont Surface-tablets van 10,6" met ARM- en Intel-cpu's
...hebben beide een ClearType-touchscreen met een beeldverhouding van 16:9 en een resolutie van 1366x768 pixels (RT) of 1080p (Pro versie)
De resolutie is dus flink hoger dan bij de iPad 2. Qua prijs is deze Surface dus eigenlijk gewoon dikke prima.

@remcob87, Ja, zo kan je natuurlijk alles wel recht lullen wat krom is. Feit is dat je voor minder geld 16 GB meer krijgt EN een hogere resolutie. Enige wat je je daarna nog kan afvragen is of de meerprijs van de iPad 3 (met nog hogere resolutie scherm) het waard is ten op zichte van de Surface. Dat zal een ieder voor zich moeten uitmaken.

@Twigg, ja lekker, je post editten zodat mijn verhaal er ook (deels) in staat ;) :+

[Reactie gewijzigd door PaT op 28 juli 2024 01:01]

Met je eens dat dit ding veel meer is dan een iPad 2 en qua prijs/specs zeker kan concurreren met de iPad 3.

Die 1080p resolutie die je noemt is echter voor de Pro versies. Daarvan heb ik nog geen prijzen gezien. Lijken me ook erg interessante apparaten, maar ik denk niet dat die voor 500 dollar over de toonbank gaan (helaas!)
Voor minder geld 16GB meer? Helemaal niet waar, 16GB meer voor hetzelfde geld.

En zoal ik al zei, de Surface resolutie zit dichter tegen de iPad 2 aan dan de iPad 3. Het feit dat je bij de iPad 3 geen pixels meer ziet lijkt mij een groter verschil dan tussen de iPad 2 en Surface (bij beide zie je pixels).
Dat zal een ieder voor zich moeten uitmaken.
Net zoals iedereen voor zichzelf moet uitmaken of hij aan 16GB genoeg heeft. Dus voor 399 klaar is.
Het is al gebleken dat als een tablet normaal vast houdt, 1366*768 al geeft dat je losse pixels niet meer ziet = retina. Alleen als je een scherm tegen je neus houdt, kan je verschil zien. Niemand doet dit omdat het er achterlijk uitziet, dus de HD+ resolutie van de Surface is dik in orde. Kijkende naar de huidige stand van techniek en de balans van beeld-accu-gewicht komt de Surface dichtbij de perfecte tablet van dit moment.
Er wordt in de vergelijking vergeten dat het wifi model van de ipad geen gps module heeft en geen mogelijk heeft om een 3g uitbreiding te maken, iets wat de surface wel beide heeft...

Persoonlijk zit ik al een tijd te wachten op de Windows 8 rt tablets. Op mijn werk ik heb bijna alle tablets die er te krijgen zijn in mijn handen gehad en daar mis ik gewoon een goede office pakket op.
En heeft het gros van de doelgroep al fors geïnvesteerd in hetzij IOS, hetzij Android apps, waardoor je juist een extra prijsprikkel zou verwachten.
Android kan je vrijwel alles gratis krijgen. Ik heb in 2 jaar android geen enkele app gekocht.
32GB iPad drie is € 589,00
32GB Surface is 499 (uitgaande van dollar is euro)
Op de US Apple site kost een iPad 32Gb $599. De smart cover kost $39 dollar. Je betaald dus 45 Euro voor het toetsenbord. Dat is best veel, maar totaal ben je goedkoper uit.
Mijn grote vraag is wat de prijs hier wordt en hoe concureert hij hier met de iPad.
wisselkoers != prijsconversie US <-> EU.

Meestal is het 1 dollar == 1 euro.
Daar komt ook nog bij dat de staten de prijzen zonder btw adverteren, dus er komt ook nog iets van 8% btw bij.
Ligt eraan of je graag apps wilt en gebruikt. Ik vind persoonlijk 99% van die apps nutteloos en kan grotendeels alles doen met de standaard software of de gratis te gebruiken apps die in elke store wel aanwezig zijn. Ik hoef geen Dieet app of menstruatie app etc.

Daarnaast zijn alle WP7 apps omgezet naar W8 dus zijn dat al een 100.000 apps die beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 28 juli 2024 01:01]

Anoniem: 229792 @remcob8716 oktober 2012 15:45
Ik heb ook een iPad 2 op dit moment. Ik heb de volgende apps gekocht:
Pages, Numbers, Keynote, en 1 of 2 spelletjes.
Laat nu net de Surface met Office komen...
Anoniem: 463321 @-Tom17 oktober 2012 01:23
Waarom zou 'ie voor veel minder aangeboden moeten worden? Je krijgt een behoorlijk vlotte tablet met een >10" scherm. Bij een -niet bij name genoemde- concurrent betaal je ook deze bedragen.
Die prijzen van de concurrent zijn ook veel te hoog.Dat maakt het dus niet dat dit aanvaardbare prijzen moeten zijn.
599 € is natuurlijk adviesprijs, doch al stevig aan de prijs!

Raar dat ze hem ook zonder verkopen, MS zette hem toch vooral in de markt als "productivity tablet".
Even duur als een Asus transformer prime met dock en goedkoper dan een ipad 32GB + toetsenbord .


Slim gezien van MS dus.
Dat is nog maar de vraag of het ook echt 32GB is. Als daar het OS nog vana moet zijn het forse prijzen, heeft MS hier al iets over los gelaten??
Geldt ook voor Android en iOS, hoewel je punt blijft staan. Vermoedelijk is Windows 8 kleiner dan Windows 7 aan systeemdata, maar dit kan alsnog best een paar gigabytes innemen.
En Windows 8 RT zal wel nog een stukje kleiner zijn.
Windows 8 zelf is al kleiner dan Windows 7, Windows RT zal dat dan wel helemaal zijn, zeker omdat er een hoop is uitgegooid tegenover de gewone Windows 8 (zoals APIs voor desktop, etc.).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.