Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Twitter gaat bijhouden bij welke websites ingelogde gebruikers bezoeken via de Twitter-knop of -widget van die websites. Dat blijkt uit de nieuwe privacyregels van het bedrijf. Met de Do Not Track-knop kunnen gebruikers het volgen uitzetten.

Twitter houdt voor een periode van maximaal tien dagen bij welke websites ingelogde gebruikers allemaal bezoeken, blijkt in de nieuwe privacyregels. Twitter koppelt de data aan andere gebruikers die ongeveer dezelfde websites bezoeken, waarna de gebruiker de suggestie krijgt deze persoon te volgen. Hoewel de optie om 'tailored' suggesties te krijgen opt-in is, staat het loggen van websitebezoek wel standaard aan.

Het volgen is mogelijk doordat veel websites code van Twitter integreren, bijvoorbeeld voor 'share-buttons'. Facebook gebruikt ook de knoppen om gebruikers te volgen op internet, maar bij Facebook kan het volgen niet worden uitgezet. Bij Twitter kan dat via de Do Not Track-optie in de browser van de gebruiker. Niet alle browsers ondersteunen dat nog: Firefox, IE9 en Opera kennen de optie wel, maar in Chrome en Safari moet het nog worden ingebouwd. Dat zou later dit jaar moeten gebeuren.

De privacy op sociale netwerken is al langer onderwerp van discussie. Vooral het privacybeleid van Facebook, het sociale-netwerkbedrijf dat vrijdag zijn beursgang beleeft, is omstreden. Twitter zelf lag onder meer onder vuur wegens het uploaden van het adresboek van smartphonegebruikers. Het is onduidelijk hoe lang Twitter het websitebezoek van ingelogde gebruikers al bijhoudt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Tijd om ghostery nog eens te installeren, die verwijderd alle social network meuk op andere sites tenzij je specifiek opgeeft dat het mag.

http://www.ghostery.com/download

Verkrijgbaar als extentie voor IE, firefox, chrome, safari, Opera en iOS

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 18 mei 2012 08:29]

Niet duidelijk is of het volgen door Twitter(ipv de site die je bezoekt) komt nadat je 'share' hebt gebruikt, of dat het bezoeken van een site al voldoende is om 'gevolgd' te worden door twitter.
Als het om geintegreerde code van de twitter-servers gaat het laatste.

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 18 mei 2012 08:18]

http://www.ted.com/talks/...racking_the_trackers.html

Het is niet alleen Twitter. Er zijn talloze trackers die jou volgen, zonder dat je ook maar ergens ingelogd bent. Met de tool die ze in dat filmpje laten zien maken ze dit inzichtelijk.
http://dcurt.is/twitter-is-tracking-you-on-the-web
Dat laatste dus. Aangezien social buttons/widgets op erg veel sites staan, zien dus echt een groot deel van jouw surfgedrag. Wel zeggen ze hier (indirect) dat ze het maar 10 dagen opslaan.
Voor de meeste webbrowsers (Firefox, Palemoon, Chrome, Chromium, etc.) kan je de extention "Ghostery" installeren waarmee je een hele hoop van die tracking netwerken kunt blocken.

Soms zie je dat er 15! netwerken zijn die willen weten wat je doet.
Is het niet zo, dat terwijl je Ghostery geïnstalleerd hebt, men jou toch kan volgen aangezien elke website ook zo'n "Tweet", "Like" dit knop voorschotelt aan de bezoeker?

Deze knoppen staan immers meestal gehost op de servers van de dienstverlener, wat in dit geval Twitter, Facebook, ... is.

Is er een manier om ook het laden van deze knoppen te vermijden? Zou een blokkering op Host file niveau hier iets uithalen?

[Reactie gewijzigd door Spast op 18 mei 2012 09:35]

Met AdBlockPlus en de AntiSocial list voorkom je dat 99% van die knoppen laden ;)

https://adversity.googlecode.com/hg/Antisocial.txt
Goede tip, bedankt.

Heb nu AntiSocial geïnstalleerd samen met Ghostery terwijl ik op host file niveau Facebook geblokkeerd heb (twitter volgt wellicht ook).
Het laden van deze knoppen kan inderdaad vermeden worden door de hosts van deze knoppen te blokkeren. Op internet zijn hier verschillende gebruikershandleidingen voor. Helaas zul je dan wel merken dat je van meerdere functies geen gebruik meer zult kunnen maken omdat er natuurlijk meer op diezelfde server staat van facebook of twitter of google dan alleen die knoppen. Maar zoek eens op google naar "Block Like-button" of "prevent loading like-button" of iets in die richting :)

Ontopic:
Verder ben ik niet verbaasd over het feit dat Twitter de leden volgt. Welke website doet dat tegenwoordig niet. En ik vind het in vergelijking tot andere websites nog best netjes dat ze het maar 10 dagen bewaren.
Wat ik wel jammer vind is dat Twitter dit dus al een tijdje doet maar niet heeft gecommuniceerd naar de leden toe. Dit is toch wel iets dat je graag wilt weten, ondanks dat het verder weinig effect zal hebben dat merkbaar is, en het effect dat het heeft zou juist een voordeel kunnen zijn als twitteraar.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 18 mei 2012 09:48]

Het hele idee is juist dat het script iedere keer van dezelfde locatie af komt, namelijk een 3rd party server. Hierdoor is het redelijk simpel te blokkeren. Als je ghostery geinstalleerd hebt, zie je die like/share knoppen niet meer.
Als een image van de site zelf af komt, is het geen probleem, want dan ziet alleen die site het image laden, niet de 3rd party.
En in plaats van dat Google, Twitter, Facebook e.a. weten waar jij naartoe surft, weet de ontwikkelaar van Ghostery dat nu.

Het is maar waar je je veilig bij kan voelen.
Ghostery is (net als andere addons) geschreven in JavaScript.
Als je de addon download of installeert, dan heb je meteen de source code.
Je kunt precies zien wat de addon doet.
Ik ben er zeker van dat er genoeg web- en javascript enthousiastelingen zullen zijn die precies gaan uitvogelen wat Ghostery doet. En als er iets verdachts tussen zit, dan zul je dat snel genoeg horen.

Ik vertrouwen een kleine addon, gemaakt door een klein bedrijfje, veel meer dan al die smeerlappen van Facebook, Twitter, of welk advertentie-bedrijf dan ook.
http://purplebox.ghostery.com/?p=1016020665

Vandaag was voor het eerst dat ik van Ghostery hoorde.
Direct uitgepluisd.
Direct geinstalleerd.
Samen met AdBlockPlus en NoScript vormt Ghostery de basis van mijn websurfen.

[Reactie gewijzigd door gryz op 18 mei 2012 10:55]

Is het niet voldoende om gewoon je cookies folders te legen voor je gaat surfen? oh en voor het gemak read only maken als admin en dan als guest op je eigen machine inloggen als je gaat surfen, zet meteen javascript uit en de hoeveelheid data die er van je pc het net wordt opgestuurd of wordt opgevist is een stuk minder
Toch??
Functionaliteit bij slecht gebouwde websites is dan bedroevend (hier op tweakers werkt alleen het reageren op een reactie wat lastiger :+ )
Het probleem is niet de cookies.

Als ik website X bezoek, dan mag website X ook een cookie achterlaten. Ze weten zowiezo wel dat ik er ben. En ben geweest. Ik heb sinds 9 jaar ADSL bij dezelfde ISP. En heb al 9 jaar hetzelfde IP-adres. Dus ze kunnen mij altijd identificieren als "die gozer met IP-adres 1.2.3.4". Of ze nu die info op mijn PC opslaan (in een cookie), of op hun eigen server, dat maakt niet veel uit.

Wat ik wel een probleem vindt is als website X weet dat ik op website Y kom. En dat is wat er hier aan de hand is.

Website Y voegt een button "I like website X" toe aan hun paginas.
Iedere keer als ik een pagina van website Y bekijk, dan zal mijn browser de button van website X downloadedn. (Caching is opeens niet meer belangrijk, en wordt uitgezet). Als website X een request van me krijgt, om die button te downloaden, dan weten ze 1) dat ik het ben (mijn IP-adres), en 2) welke website ik bezocht. De website Y wordt namelijk genoemd als "referer" in het http protocol. Website X kan ook een stukje javascript toevoegen, bij die "I like"-button, om nog meer info door te geven.

En dat wil ik niet.
Ik wil niet dat iedere webpagine 100 verschillende "I like"-buttons heeft. Zichtbaar, of onzichtbaar (de zgn trackers).

Ghostery zorgt er voor dat als ik op website Y zit, dat mijn browser dan alle "I like"-buttons en andere verborgen meuk van website X negeert. Website X krijgt nooit enig verzoek van mijn browser. En weet dan ook niet dat ik website Y bezoek.
Zoals het hoort.

[Reactie gewijzigd door gryz op 18 mei 2012 16:16]

Dat gaat veel sneller inderdaad.... |:(
Zodat ik overal opnieuw moet inloggen, iedere keer dat ik een site bezoek? Nee dank je. Cookies hebben ook nuttige functies, en zijn niet puur om te tracken...
Volgens mij is dat alleen zo als je die optie aan zet.
Natuurlijk moet je er maar op vertrouwen dat het ook echt niet gedaan wordt als de optie uit staat, maar op die manier zijn alle plugins en programma's verdacht.

Er zijn natuurlijk methodes om er achter te komen of een programma informatie naar de maker stuurt, maar dat gaat nogal wat tijd in beslag nemen als je het voor ieder programma (inc updates) moet doen.

Ik zou het wel een originele vinden als het verdienmodel van Ghostery is gebaseerd op het doorverkopen van gebruikers informatie aan de partijen die het blokkeert.
Inderdaad, die extensie werkt super!
Op een artikel bij Tweakers zit ik al bij de 9.
Klik maar eens bij gesponsorde acties op: 'Free trial: Office 265'. Daar kreeg ik al 16 meldingen. En van 12 weet ik niet wat ze doen...

Ik block het niet, maar wil wel graag weten wie waar zit en wat doet.

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 18 mei 2012 08:50]

Mijn recordhouder is forbes.com met 32 trackers op één pagina!
OT: Goed dat Twitter naar de DoNotTrack optie luistert, echter is dat nog geen garantie dat mijn paginabezoeken ook daadwerkelijk niet in hun database terecht komen. Dat is nog steeds het echte probleem: er is geen transparantie over wat Twitter, Facebook, Google enz. precies in hun database opslaan. Dat lijkt me wel een interessante gedachte, namelijk dat ik rechtstreeks inzage kan krijgen in mijn tabelrijen met mijn content, of alternatief, transparant inzicht krijg in de tabelnamen. Op dit moment moeten we immers maar geloven in de blauwe ogen van Twitter, Facebook, Google enz dat ze hun eigen privacy policy ook daadwerkelijk naleven en dat deze ook compleet is (beide zijn in het verleden al eens onwaar gebleken).
En hoe weet je zeker dat tweakers.net doet wat zij zeggen? Jij hebt geen inzage in wat tweakers.net doet met jou email, je moet tweakers maar geloven dat ze je email niet ergens voor gebruiken.
Ik kwam tot 17 stuks ;)
Op dit moment moeten we immers maar geloven in de blauwe ogen van Twitter, Facebook, Google enz
Ik zit zelf overigens niet op sociale netwerken, maar ik heb er ook sterk mijn twijfels bij om het wel te doen (heb er wel eens aan zitten denken). Alle negatieve berichten over deze bedrijven vind ik eerlijk gezegd wel vrij ernstig. Ik ben bang dat er niemand is die weet wat er precies over hem/haar te vinden is op internet (of eigenlijk erger, wat er onderhand allemaal opgeslagen is). Met al het hackgebeuren van privacygegevens de laatste tijd kan het (helemaal als het nog jaren of tientallen jaren) zo doorgaat zeer bedreiggelijk worden als er een manier is om dit alles aan elkaar te koppelen.

Wat mij meteen opviel in dit artikel waren de volgende passages:

1:
Twitter houdt voor een periode van maximaal tien dagen bij welke websites ingelogde gebruikers allemaal bezoeken, blijkt in de nieuwe privacyregels.
2:
witter koppelt de data aan andere gebruikers die ongeveer dezelfde websites bezoeken, waarna de gebruiker de suggestie krijgt deze persoon te volgen.
3:
Hoewel de optie om 'tailored' suggesties te krijgen opt-in is, staat het loggen van websitebezoek wel standaard aan.
Veel mensen zullen waarschijnlijk denken (en ik gok dat dat ook is wat Twitter, Facebook, Google etc. willen), is dat er een nieuwe interessante feature voor de gebruiker (2) komt, dat je daarvoor dingen moet sharen/delen met Twitter oid (in principe logisch, anders kan de dienst (1) niet geleverd worden).

Wat dan totaal in strijd is met bovenstaande is quote 3. Je deelt dus standaard sowieso welke websites je bezoekt, maar je krijgt daar standaard niet iets voor terug (wat mensen niet doorhebben, kunnen ze ook niet over nadenken (eigen redenatie)).

Uit bovenstaande (en het artikel) kan ik alleen maar afleiden dat het hoofddoel voor deze 'feature/dienst' Google zelf is, namelijk informatie over de gebruikers krijgen (en hier geld mee verdienen) voor Google.

Ik zeg niet dat het verkeerd is om geld te verdienen met informatie die gebruikers van jouw dienst willen delen, maar je dienst (en dus de gebruikers) zo het belangrijkste moeten zijn. Als punt 2 moet je dan goed gaan nadenken hoe je met die informatie geld kan verdienen.

Twitters werkwijze lijkt daarentegen meer op dat ze een plan hebben om geld te verdienen (analyseren van mensen welke websites bezocht worden), en als punt 2 een manier vinden om dat zo onopvallend en sneaky mogelijk te doen, en het te verpakken als een 'feature' en handig iets voor de gebruiker van de dienst.

Totaal de verkeerde gedachte van handelen in mijn ogen, en wederom een minpunt voor mij om sociale media wel te gaan gebruiken,

[edit] excuses aan eenieder die dit lange verhaal heeft gelezen, je had veel andere dingen in deze tijd kunnen doen :9

[Reactie gewijzigd door digitalbullet op 18 mei 2012 20:26]

Klopt, maar Twitter geeft in dit geval aan dat ze

A. de data maar 10 dagen opslaan
B. alleen gebruiken voor het "wie te volgen"-algoritme (dus niet voor ads)
C. volledige opt-out geven via "Do Not Track" (wat trouwens ook gewoon in IE9+ werkt, in tegenstelling tot wat het artikel zegt)

In tegenstelling tot wat Facebook en Google doen zie ik er bij Twitter niet echt een probleem in.

-edit-
Ik vraag me trouwens af of de nieuwe "cookieregels" ook gelden voor Twitter, aangezien ze geen Nederlands bedrijf zijn en ook geen kantoor of personeel hier hebben.

-2e edit-
Een betere titel voor dit artikel was trouwens "Twitter biedt 'Do Not Track'-optie aan bij gebruikers", want dat gebruikers gevolgd worden op het internet is natuurlijk geen nieuws meer.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 18 mei 2012 08:56]

De cookieregels gelden voor sites die Europese bezoekers toelaten. De cookie komt namelijk op het device van de gebruiker terecht, waardoor de daar geldende jurisprudentie geldt.

"Inderdaad, het plaatsen van een cookie op een Europese PC is genoeg om je aan de Europese wetgeving te binden."
Klopt, maar Twitter geeft in dit geval aan dat ze

A. de data maar 10 dagen opslaan
B. alleen gebruiken voor het "wie te volgen"-algoritme (dus niet voor ads)
C. volledige opt-out geven via "Do Not Track" (wat trouwens ook gewoon in IE9+ werkt, in tegenstelling tot wat het artikel zegt)
Ik geloof er maar weinig van dat ze de rest niet opslaan. Dat zal wel voor backup doeleinden bewaard blijven oid. Tot ze dan de voorwaarden weer opnieuw aanpassen dat ze toch ook die data ineens gebruiken. Nee, dank je, het gaat ze niks aan waar ik allemaal kom. Voor mij een social media blocklist in ABP, plus ghostery erbovenop.

Hoe meer bedrijven dit gaan doen, hoe meer gebruikers blocklijsten gaan gebruiken waardoor het steeds minder effectief wordt.
Het nadeel is dat de groep 'Tweakers' onder de internetbevolking relatief klein is. Een hoop mensen roepen dat ze online niet gevolgd willen worden, maar hoeveel brengen dat vervolgens in de praktijk via bijvoorbeeld add-ons? Ik wel, maar zo lang er een relatief grote groep mensen bestaat die dat niet doet, dan blijft dit gebeuren.

Vergelijk het met alle commotie rondom Google, Facebook en meer van die sites: iedereen schreeuwt moord en brand over de privacy, maar we blijven wel met z'n allen vrolijk ons privé-leven online gooien. Mezelf incluis.
Die groep tweakers is groot zat, maar die mogen daar niet over spreken hier op tweakers.
Dan krijg je weer dat gedoe dat je hier geblokt kan worden omdat je je zelf beveiligt tegen die onzin trackers.

En ik wil alleen maar mijn privacy beschermen, is dat teveel gevraagt.?
Ze verpesten het inderdaad voor de bedrijven die bijvoorbeeld hun verkeer willen volgen met een google analytics, of die een paar niet al te storende banner met advertenties willen laten zien. Als je wat privacy wilt wordt je gedwongen om google analytics te blokkeren bijvoorbeeld, want ik weet niet wat Google met die data doet -- en waarschijnlijk mogen ze alles.
Voor de meeste webbrowsers (Firefox, Palemoon, Chrome, Chromium, etc.) kan je de extention "Ghostery" installeren waarmee je een hele hoop van die tracking netwerken kunt blocken.
Ghostery werkt inderdaad fantastisch, en op een enkele uitzondering na blokkeer ik alles, ook hier op tweakers.net. (ik heb toch een banner-vrij abo, dus dat moet inkomsten-wise geen probleem zijn voor t.net).
Volgens mij staat er nergens in de policy dat je 3rd party trackers niet mag blocken, alleen de ads niet :+
Voor de meeste webbrowsers (Firefox, Palemoon, Chrome, Chromium, etc.) kan je de extention "Ghostery" installeren waarmee je een hele hoop van die tracking netwerken kunt blocken.
Is dat precies hetzelfde als DoNotTrack Plus? (Chromium extensie)
Fantastische app, bedankt!
@tHe_BiNk: +1, bedankt; had het al eens eerder gezien, maar nooit iets mee gedaan. Net geinstalleerd, digg.com bezocht en zag dat 9 sites/scripts om informatie vroegen!
Bedankt voor de tip, ga ik meteen installeren.
Vroeger kon je in Chrome zaken blokkeren die van een andere website kwamen.
Zo'n extensie zou ik dus terug willen en zou voldoende zijn om al dat getrack vaarwel te zeggen.

Voorbeeld:
jij surft op tweakers.net
je browser blokkeert alle requests die de pagina wil doen naar andere domeinen. Dit is meestal geen probleem, maar zorgt er voor dat Google Analytics niet ziet dat jij op die pagina zit (javascripts), of twitter, ...
Wat niet meer werkt: sites die andere domeinen gebruiken om images te hosten (zoals Tweakers, maar WTF, die sites moeten maar leren om subdomeinen als img.tweakers.net gebruiken zoals het 'hoort'. Wat ook niet meer werkt: de CDN netwerk content zoals jquery die soms gebruikt. Maar je moet je eigen files maar zelf hosten.

Bespaart iedereen veel privacy miserie en toch zo simpel.
een site bezoeken die een twitterknop of andere twitterintegratie heeft is al genoeg.
Kom op jongens, dit is toch geen nieuws meer?
Twitter, facebook, Google, etc. etc., volgen je allemaal op welk moment/manier ze maar kunnen, daar verdienen die bedrijven geld aan. Dat ze de algemene voorwaarden aanpassen zegt mij meer dat ze voor die tijd waarschijnlijk niet legaal bezig waren...

Ik heb echt niet de illusie dat achter de schermen welk van die bedrijven ook maar iets doet met het vinkje "niet bijhouden/do not track/vergeten/whatever". Ik ga er gewoon vanuit dat alle info die ik online zet per direct " public domain" wordt.

Wil ik iets perse onder eigen controle houden dan zet ik het op een eigen server. Net als de mail trouwens: ik noem twee keer het land Zuid-Africa in een gmail chat en prompt krijg ik allerlei aanbiedingen voor vliegreizen daar naartoe...

Het is een beetje een facade al die privacy opties. De bedrijven houden zich er achter de schermen niet aan. En de overheid kan informatie die beschikbaar is ondanks het aanzetten van zulke opties zonder blikken of blozen toch gebruiken "in a court of law".

* Mecallie houdt privacy wel in zijn eigen handen.
Tweakers houd ook bij welke websites je bezoekt, elke website houd dit bij .
De algemene voorwaarden zijn tweakers.net zijn ook niet waterdicht

Ben je jonger dan 16 jaar?

Als je jonger bent dan 16 jaar mag je slechts persoonsgegevens aan Tweakers.net verstrekken als je daarvoor toestemming hebt gekregen van een van je ouders of een wettelijk vertegenwoordiger die deze privacy en cookie policy heeft gelezen.


Iedereen kan zich gewoon registreren , hoe kan tweakers.net controleren dat een ouder toestemming heeft gegeven,?

Google Analytics

Tweakers.net maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. (“Google”). Google Analytics maakt gebruik van cookies om Tweakers.net te helpen analyseren hoe gebruikers de Website gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over je gebruik van de website (met inbegrip van je IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten


Tweakers gebruikt dus ook Google Analytics, en kan dus volgen wat jij aan het doen ben op internet :)
Tweakers houd ook bij welke websites je bezoekt, elke website houd dit bij .
...
Tweakers gebruikt dus ook Google Analytics, en kan dus volgen wat jij aan het doen ben op internet :)
Ik denk dat je het mis hebt.
Google Analytics data wordt bij gehouden door Google.
Iedere keer dat je op een pagina met GA komt, gaat er een seintje naar Google dat je die pagina bezocht hebt.
Google houdt daar de statistieken van bij.

Wanneer je inlogt op de Google site (de website/service voor web-admins) dan laat Google jou zien hoeveel bezoekers je hebt gehad. En nog wat andere statistieken. Bv waar je gebruikers geographisch zitten.

Je kunt echter niks zien over andere websites. En dus ook niet wat iemand anders, of zelfs iemand van jou klanten, heeft bezocht. Hoogstens kun je zien welke websites jouw bezoekers naar jou hebben doorverwezen.

Google Analytics is een mooie tool voor web-admins om een overzicht van hun bezoekers te krijgen. Voor Google is het nog mooier. Want wanneer genoeg websites GA gebruiken, krijgt Google een steeds completer overzicht van wat iedere mens op het Internet zoal doet.

Ik had GA al uitgezet via NoScript.
Vandaag heb ik Ghostery geinstalleerd. Nu moet het helemaal afgelopen zijn met die verborgen trackers.

Ga naar je addons-optie in je browser.
Klik op "nieuwe addons opzoeken".
Installeer AdBlockPlus en Ghostery. En ook NoScript als je wilt. Dat maakt je surfen een stuk beter en veiliger.
Gelukkig staat google analytics standaard in onze firewall geblokt samen met wat andere dingen van hun.
Best wel fijn websites zonder al die reclame zooi van google.

+1 ik zeg doen........
Wil ik iets perse onder eigen controle houden dan zet ik het op een eigen server.
Inderdaad. Gelukkig zijn er inmiddels diverse initiatieven (Diaspora, Friendica, etc.) om sociale netwerken ook op die manier op te bouwen. Zelf host ik nu een Diaspora Pod en dat werkt best aardig - check het zowaar vaker dan G+ of FB.

Ik hoop dat een van deze initiatieven succesvol wordt en we uiteindelijk toegaan naar een situatie zoals we die nu voor e-mail hebben: een standaard set protocollen met diverse implementaties zowel open source als commercieel, zowel zelf gehost als door derden.
Twitter koppelt de data aan andere gebruikers die ongeveer dezelfde websites bezoeken, waarna de gebruiker de suggestie krijgt deze persoon te volgen.
Ik vraag me af wat het nut hier van is voor de gebruiker? Als je dezelfde websites volgt heb je al de zelfde informatie. Het is niet alsof Twitter een discussie platform is voor gelezen nieuws en informatie. Ik betwijfel in hoeverre je er als gebruiker baat bij hebt.

Voor twitter is het natuurlijk gewoon een verdien model. Die zullen de informatie gewoon door verkopen.
Dit is gewoon een flauw excuus om de data te verzamelen. O-)
De werkelijke reden is het aanleggen van een profielendatabase waar adverteerders maar al te graag voor betalen.
De werkelijke reden is het aanleggen van een profielendatabase waar adverteerders maar al te graag voor betalen.
Het zal wel persoonlijk zijn maar last heb ik niet direct van die adverteerders. Sturen ze mij nu extra papier voor in de openhaard, of spam voor mijn killfilters.?
Gedwongen om te lezen of te klikken word ik tot nog toe niet.

En ja, ze slaan het op voor tien dagen.. en op dag twee weer ? Of op dag 11 weer opnieuw.? Ben toch blij dat ik die media allemaal niet gebruik.
Twitter koppelt de data aan andere gebruikers die ongeveer dezelfde websites bezoeken, waarna de gebruiker de suggestie krijgt deze persoon te volgen.
Dus wat ik ervan begrijp, krijg je wel extra informatie over hetzelfde onderwerp.
In ruil daarvoor slaat Twitter jouw surfgegevens op en verdienen ze hier geld mee.
Voor sociale media gebruik ik RockMeIt, een variant van Chrome. Voor het overige surfwerk Fx of Chrome.

Tadaa, trackingprobleem opgelost.

- edit: link naar RockMeIt. Is geïntegreerd met Facebook, werkt erg prettig voor sociale media.

[Reactie gewijzigd door Lennart op 18 mei 2012 09:12]

Zolang je in in fx en chrome niet in aanraking komt met facebook, twitter of google zal het werken.
Ik weet alleszins dat google je volgt zelfs als je veranderd van browser. Ik had dit al eens vermeld op het forum, maar ik werd toen aangepakt omdat ik het topic op de verkeerde plaats had gezet en mijn spelling niet correct zou zijn geweest. Bij mij logt google mij automatisch als ik IE open. Terwijl ik met ccleaner en ook manueel al meerdere malen alle gegevens heb verwijderd.
Dat snap ik: je moet niet dubbel gaan inloggen. Maar bij switchen tussen browser zie ik niet dat Google of een andere dienst mee inlogt op andere browser. Had het verwacht van RockMeIt (immers, Chrome-kloon), maar die doet het niet. Als ik bij de één inlog bij Twitter, moet ik in de andere browser het ook nog doen.
Waarschijnlijk doen ze dat middels flash cookies. De flash plugin slaat zijn cookies op een centrale plaats (op je computer) op, ongeacht vanaf welke browser de flash plugin geladen wordt. Daarmee kan een website je dus blijven volgen, zelfs als je meerdere verschillende browsers gebruikt.

Je kunt dan ook het beste een flash-block plugin installeren en flash alleen toelaten als het echt nodig.
Misschien dat het daar aan ligt, maar ik verwijder om de 30 seconden mijn flash cookies. Ik gebruik enkel IE om naar hotmail te gaan. Google staat ingesteld als startpagina.
Deden ze dit niet altijd al?
Dacht dat oa ghostery hiervoor in het leven zijn geblazen.Snap echt niet dat mensen dit toelaten, maja.. Ben geen "social" media persoon.
Beste,

Ik weet niet of Twitter dit al deed, maar afgelopen september is Facebook hierover in het nieuws geweest:
'Facebook blijft gebruikers ook na uitloggen nog volgen'
Waar ik benieuwd naar ben is of dit soort grappen straks nog mogen. Als 1 oktober de cookieregels van kracht gaan worden mogen Facebook en Twitter dit dus niet meer zomaar doen? Uiteraard geef je er toestemming voor als je hun diensten gebruikt, maar vooral Facebook monitort je ook als je geen account hebt.

Dit alles is gelukkig goed te blokkeren met RequestPolicy, imho iets betrouwbaarder dan Ghostery.
Zolang Twitter en Facebook geen kantoor of andere entiteit in Nederland hebben is het lastig deze regels af te dwingen. Mogelijk zullen ze het zelf belangrijk vinden om in landen waar veel gebruikers zitten "netjes" te gedragen, de tijd zal het leren.

Overigens zal het gros van de miljoenen websites op het Internet zich niet verdiepen in de Nederlandse regeltjes.
Het staat standaard aan, maar het is wel opt-in? Dit snap ik niet helemaal, moet dat niet opt-out zijn?
Het volgen staat standaard en kan via opt out uitgeschakeld worden.

de tailored adviezen voor volgers staat standaard uit.
Worden ook bezoekers gevolgd die niet lid zijn van Twitter?
misschien wel maar dan hebben ze alleen ip. maar welke persoon er achter zit is de vraag. man/vrouw, hoe oud, waar praat hij zoal over. Dat blijft onbekent.

Maar stel je bent lid maar niet ingelogd tracken ze je dan ook? ip is dan bij een account bekent.....

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 18 mei 2012 12:33]

@Spast

Eerste regel: 'Twitter gaat bijhouden bij welke websites ingelogde gebruikers bezoeken via de Twitter-knop of -widget van die websites.'