Asus toont Zenbook Primes met 1080p-ips-schermen

Asus heeft in Taiwan zijn komende Zenbooks met full-hd-schermen met ips-paneel getoond. De fabrikant plakt de Prime-aanduiding op de high-end ultraportables, voorziet ze van een nieuw toetsenbord en geeft ze twee usb 3.0-poorten.

Asus toonde de Zenbook Primes tijdens een eigen evenement in Taiwan, waarbij de Chinese Engadget aanwezig was. De meeste specificaties van de ultrabooks waren al bekend, maar uit de foto's is toch wat nieuwe informatie te halen. Zo is te zien dat Asus een nieuw toetsenbord gebruikt. Waar de huidige lijn zilveren toetsen met weinig travel heeft, gaan de komende modellen over grijze keys met ogenschijnlijk meer travel beschikken.

Het oppervlak rond de toetsen is ook niet meer donkergrijs, maar zilverkleurig, net als de rest van de behuizing. De keyboards van zowel de UX21A als de UX31A hebben achtergrondverlichting. Ook is te zien dat de stickers met de 'Zenbook UX'-tekst in gekrulde letters op het schermscharnier, waarop kritiek was, bij de nieuwe versies zijn verdwenen. Ten slotte is de aanwezigheid van twee usb 3.0-poorten waar te nemen, waar de huidige versie een enkele usb 3.0-interface en een usb 2.0-variant heeft.

Zowel de 13,3"- als de 11,6"-Zenbook Prime wordt met een mat 1920x1080-ips-paneel geleverd. De nieuwe Zenbooks worden waarschijnlijk in juni verkrijgbaar, met optioneel een Core i3-3217U zonder Turbo Boost met een kloksnelheid van 1,8GHz, een Core i5-3317U met een Turbo Boost-clockspeed van 2,6GHz of een Core i7-3517U die piekt op 3GHz. Ze gaan 2GB of 4GB 1600MHz ddr3 bevatten. De ssd zal waarschijnlijk een opslagcapaciteit van maximaal 256GB hebben. Vermoedelijk zal de GMA HD 4000 van de Ivy Bridge-processors de grafische rekenkracht verzorgen, maar op de vraag van Engadget of ook een Nvidia-gpu op basis van de zuinige Kepler-architectuur tot de opties gaat behoren, antwoordde Asus dat 'alles mogelijk is'.

Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A Asus Zenbook Prime UX31A UX21A

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-04-2012 • 09:44

92 Linkedin

Submitter: John_Glenn

Reacties (92)

92
86
46
2
1
26
Wijzig sortering
Helaas de GMA HD 4000 wordt alleen in de high end i7 modellen gebruikt. Alles daaronder krijgt een rebranded GMA HD 2000/3000 (HD 2500 en HD 3500).
Helaas de GMA HD 4000 wordt alleen in de high end i7 modellen gebruikt. Alles daaronder krijgt een rebranded GMA HD 2000/3000 (HD 2500 en HD 3500).
Dit klopt welliswaar voor desktopmodellen, maar dus niet voor laptop-cpu's (waar we het hier over hebben). De laptop CPU's beschikken allemaal over een HD4000, ook de i5's en zelfs de i3's. Zie ook hier voor een overzicht.

De Ivy Bridge HD4000 richt zich voornamelijk op de mobiele markt.
Zoals extremetech ook aangeeft vormt dit op de mobiele markt een groot probleem voor AMD, waar Intel inmiddels niet alleen op CPU-performance en energieverbruik/accuduur, maar nu ook op GPU-performance aan de leiding gaat.
AMD's betere APU desktopchips verslaan met HD4000 uitgeruste desktopchips op graphics, maar dat geldt dus niet meer voor mobile, en zeker niet in het low/ultra-low power segment.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 26 april 2012 12:47]

Waarschijnlijk heb je gelijk al staat het niet zo expliciet in het overzicht en ontbreken de pentium en celeron-modellen (en volgens mij worden die laatste toch het meeste verkocht bij de gewone consument).

Ook voor nVidia zal dit een probleem zijnaangezien ze dus enkel nog de snellere gpu's zullen verkopen.

Voor mij geld in ieder geval dat er een nVidia of Amd gpu in moet, al was het vanwege de compatibiliteit. Vooral de paar antieke spellen die ik speel herkennen alleen Matrox, nVidia Geforce en AMD ATI Radeon. Helaas is nu al het aanbod van laptops met een fatsoenlijke gpu minimaal. De plaatselijke Dixons/Dynabyte en zelfs de echte computerwinkels hebben het niet. Behalve de brazos-mini's (10-12,x") zie je geen AMD-cpu's en de overige hebben enkel Intel graphics.
Waarschijnlijk heb je gelijk al staat het niet zo expliciet in het overzicht en ontbreken de pentium en celeron-modellen (en volgens mij worden die laatste toch het meeste verkocht bij de gewone consument).
De meeste notebooks worden tegenwoordig voorzien van Core i3 en Core i5 processoren. Dat gedeelte van de Intel marketing heeft vrij goed gewerkt. Alleen ultieme budget modellen worden voorzien van Pentium / AMD E-serie, maar het volume zit in de low end Core-processoren.
Ik hoorde dat de kritiek van de UX31 vooral op het toetsenbord en touchpad gericht waren. Zelf had ik de UX31 ook even geprobeerd in de winkel en bleek inderdaad dat de keys wiebelig zijn, en weinig feedback geven. Er werd zelfs gesproken van "dode vis"-keyboard.
Top dat ze dat gefixt hebben door meer "travel" te geven! Geweldig ook dat IPS paneel. HD resolutie is gewoon een must-have.
Als ze nu ook nog met ivy bridge discrete graphics meeleveren dan hebben we inderdaad de 2012 ultra-book killer.

[Reactie gewijzigd door shadylog op 26 april 2012 09:50]

Wel een (te) dikke bezel, da's weer erg jammer.
Inderdaad. Enorme misser. Doe er dan een groter scherm in of maak de laptop kleiner.
Vergeet niet dat dit 11 en 13 inch laptops zijn. Daardoor zal de bezel weer dikker lijken in verhouding tot de 15 en 17 inch modellen. En zeker omdat er toch bepaalde hardware in de rand moet zitten kan hij op een gegeven moment niet meer dunner.
Ik snap je punt, maar nog steeds heeft de 11,6 een erg grote bezel. Ik heb een 11,6 uit 2010 en die heeft toch echt een stuk kleiner bezel.

Ik ben wel echt blij dat de hogere resolutie voor kleinere laptops eindelijk doorkomen. Ik baalde er van dat tablets met een kleiner scherm gewoon een hogere resolutie hadden...
Ik heb hier ook een 13" laptop (geen ultrabook) en die heeft een veel smallere bezel. Wel is ie een paar mm dikker... Maar in zo'n behuizing als die van de zenbook zou ik dan toch liever een 13,5" inch scherm hebben dat 1mm dikker is, dan wat ze er nu in gelegd hebben.

Hoe dan ook, het is wel IPS, en dat is fijn.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 april 2012 11:20]

haha, ik dacht die bezel is wel erg dik.. daar komen vast comment's over. En ja hoor.. :9

Jammer voor de rest mijn ideale computer behalve die bezel is gewoon jammer man.
Must have? 1920x1080 op een 13" of zelfs een 11,6"?

Voor mij eerder een Must-not-have eerlijk gezegd, dat is echt niet meer werkbaar. We hebben het hier niet over pixel-doubling oid, alles wordt echt gewoon heel klein.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 april 2012 09:58]

maarja dat heft weer deels het nut op van de hogere resolutie voor veel mensen..
Nee hoor, het tekst en beeld blijft alsnog de scherpte en ppi behouden vanwege het full hd resolutie. Het is hetzelfde alleen alles word veel scherper en mooier. En zo heb je ook eventueel de controle om de dpi altijd weer lager aan te passen vanwege als je bijvoorbeeld met excel gat werken.
Meer dan 95% zal hier Windows op draaien, en Windows is nog niet zo goed in het schalen van schermelementen naar hogrere resoluties*. Iconen zijn vaste afmetingen in pixels, en verschillende dingen kunnen uit verhouidingen gerukt worden als je je Windows op iets anders dan 96dpi (100%) instelt. Het helpt wel, maar het blijft bij lange na niet zo mooi als op bijv Android, die alles perfect schaalt.

* Vaak ook omdat applicaties deze instelling aan hun laars lappen en/of er simpelweg nooit mee getest zijn.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 april 2012 11:23]

Ik werk al jaren op een 1920x1200-scherm in 15" laptops en het kan mij niet hoog genoeg. Browsers en besturingssystemen kunnen prima schalen als je weet hoe het moet. Als je een verdubbeling van het aantal pixels een probleem vindt, zet je de browser bijvoorbeeld default op 200% :) Alleen heel slecht gecodeerde websites schalen niet mooi mee.
De andere kant op schalen is een groter probleem.
Ik heb wel eens zo'n netbookje aangeschaft (met mijn stomme kop) met een brakke resolutie. Daar loop je dus continu te scrollen omdat je met die resolutie onder de minimale resolutie komt bij veel zaken. Kom ook wel eens internet formulieren tegen waar je niet naar de OK knop toe kan scrollen enzo. Erg irritant.

Ben het dus met je eens: Hogere resolutie kan je altijd nog terugschalen. Lage resoluties kan je niet opschalen.
de grootte van een object heeft niets te maken met de resolutie van het scherm. Kijk naar wat Apple doet. Ze hebben in de nieuwe iPad een scherm met 4x meer pixels en toch is alles nog even groot. Het enige verschil is dat alles nu nog scherper, mooier afgelijnd word getoond op het scherm.
Dat is dus niet het geval hier. Windows ondersteunt geen high-dpi, dus alles wordt gewoon kleiner.

Wat Apple met Retina doet is heel wat anders.
OS X is volledig PDF gebaseerd en derhalve volledig schaalbaar. Dat voordeel heeft Windows niet.
Windows 8 gaat ook High DP ondersteunen...
Dan moet je toch echt even naar de opticien gaan ben ik bang. 1080P op 13" is prima leesbaar, je moet er alleen geen 2 meter vanaf gaan zitten.
Jij wil blijkbaar geen hoge resolutie, prijs jezelf rijk want er zijn bijna alleen maar laptops met crappy resoluties waar jij blijkbaar blij mee zult zijn. Voor mensen die wel graag een hoge resolutie willen is de keuze HEEL beperkt helaas, en als het een keer mogelijk is dan alleen in hele dure systemen. Dat terwijl die fantastische schermen wel ineens in een ipad van nog geen 500 euro gestopt kunnen worden. Zo gek is het dus niet dat veel mensen staan te juichen als er dan wel eens een mooie laptop met een hoge resolutie aangekondigd wordt (al ben ik het ook eens met de comments hierboven, jammer van die bezel).
Must have? 1920x1080 op een 13" of zelfs een 11,6"?

Voor mij eerder een Must-not-have eerlijk gezegd, dat is echt niet meer werkbaar. We hebben het hier niet over pixel-doubling oid, alles wordt echt gewoon heel klein.
Nee, alles blijft hetzelfde als je de DPI instellingen aanpast.
Je kan toch gewoon het formaat van de elementen aanpassen? Dat zal denk ik in bepaalde mate ook wel van te voren gaan gebeuren.
Anoniem: 111378
26 april 2012 09:55
fijn maar 4gb geheugen is wel matig. dit zou tegenwoordig toch op 8gb of meer moeten zitten.
Liever dat ze een paar tientjes op geheugen besparen dan op bijvoorbeeld het scherm, of toetsenbord verlichting. Zelf heb ik maar zelden meer dan 4GB nodig, laat staan met een Ultrabook die over een relatief zwakke cpu beschikt...
Het ligt eraan wat je ermee doet. Wanneer je een ultrabook van >1000 euro koopt, mag je toch wel verwachten dat er meer dan 4GB geheugen inzit. Maar ook hier geldt: persoonlijke voorkeur.

Er zullen veel mensen zijn die 11 of 13 inch met Full HD geweldig vinden, maar er zullen er ook zijn die het een te grote resolutie vinden voor zo'n klein scherm. Ik vind het in ieder geval mooi dat het technisch kan, nu de gewone laptops nog. Wat deze Zenbook betreft vind ik vooral de dikke bezel naast het scherm een tegenvaller.
Ik zou echter graag een paar tientjes meer betalen voor 8GB RAM. In mn huidige laptop heb ik 8GB zitten omdat 4GB af en toe aan de krappe kant was en RAM bijna niets meer kost tegenwoordig. Daarbij vind ik het ook een raar argument dat het niet nodig is met een ULV processor, de huidige generatie ULV's zijn stukken sneller dan de 1e gen i3 die ik in mn laptop heb...
Dat kan je dan weer net makkelijk zelf vervangen/upgraden, dus daar lig ik niet heel erg wakker van. Kost namelijk ook een stuk minder dan 'speciaal Asus ram' ;)
Kan niet, zit vastgesoldeerd op het moederbord.
Bij de ultrabooks zit het RAM op het MB gesoldeerd en is er geen slot vrij voor een extra reepje. Jammer dus voor upgrading en was voor mij reden om niet voor de zenbook te gaan.
Ben blij om te zien dat er wat met de feedback is gedaan van de gebruikers, zelf overweeg ik nu alleen nog maar meer om een ultrabook aan te schaffen. Helaas word er niets gezegd over het touchpad, hier was ook nog wel wat kritiek op. Is dat nu bijvoorbeeld opgelost ?
Ik wacht met smart op de reviews van dit nieuwe model, heb goede hoop dat het nu echt een top ultrabook is geworden mede door het IPS scherm met de HD resolutie!

Ben erg benieuwd of de prijs hetzelfde blijft, wellicht dat de huidige Zenbooks goedkoper worden en deze voor dezelfde prijs weg gaat ? Ik verwacht het niet, maar ik hoop het wel.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 26 april 2012 09:52]

Als er veel kritiek op was, lijkt mij wel dat Asus dit heeft gefixt heeft. Om maar even te quoten: "Alles is mogelijk."

Ik vind het alleen héél erg jammer dat ook op deze toetsenbord geen dedicated home / end / delete / page up / page down knoppen zitten. Is handig bij het programmeren & PDF lezen.
Anoniem: 131715
@Perkouw26 april 2012 12:40
Iedere keer dat ik van linux naar windows terugschakel op mijn UX31 ben ik verbaasd over hoe beroerd het touchpad werkt. Is dus allemaal software issues op de huidige versie, en ben er zeker van dat dat op de nieuwe wel opgelost (kan) worden.

Het backlit toetsenbord is denk ik de beste vooruitgang hier, maar de zuinigheid van IvyBridge is natuurlijk nooit weg. De resolutie is ook tof, maar ik was al erg blij met de huidige resolutie/helderheid :)
Ik heb de huidige variant en ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen et de touchpad heb. Hij reageert gewoon goed en er zijn genoeg instellingen om het een en ander te regelen. Nu ik dit heb gelezen komt de gedachte in me op om mijn huidige variant te verkopen... Interesse?? Hoor het graag.
Exact wat ik ook dacht, terwijl ik eigenlijk heel tevreden ben over de huidige versie ...
Touchpad is niks mis mee, maar een IPS scherm is altijd een enorm + punt. Enige mindere is het toetsenbordje waar je iets meer op moet letten met de aanslag.

Erg plezierig als een fabrikant op lijkt te letten wat er aan op en aanmerkingen naar boven komen, dan kom je sneller in de verleiding om de opvolger meteen aan te schaffen :-)
Ziet er uit als een prima uit, ook de specs zijn er mooi maar dit lijkt wel een 1 op 1 kopie van de macbook air m.u.v. de bezel om de monitor (die dus niet zwart is)... Zouden ze hier nog problemen mee kunnen krijgen?
Ik wou net zeggen, dit is gewoon exact een MacBook Air, zelfs het toetsenbord is gekopieerd. Lekkere lazy ontwerpers, maar met de prijzen van de Zenbooks in vergelijking met een Air (ongeveer even duur, of duurder) weet ik wel waar ik voor ga... (De Air dus)
Een Macbook Air heeft ook een zilvere bezel, zie:

http://www.apple.com/nl/macbookair/

Ik ben het wel met je eens dat deze Asus erg veel wegheeft van de Air (waar ik nu tegenaan zit te kijken). Imitatie is de hoogste vorm vleierij, toch? :)

edit: Overigens zien de specs van deze Asus er dan wel weer goed uit. Niet iedereen heeft wat op met Apple of Mac OS X, dus voor hen is dit een mooi alternatief. Ik ben alleen benieuwd naar de accuduur, dat is vaak een zwak punt bij veel platte laptops (en een sterk punt bij de Air).

[Reactie gewijzigd door Chuppa op 26 april 2012 10:24]

En toch vind ik de zenbooks echt vele malen mooier dan de MBA. De kleur is een stuk mooier en ik houd niet van de ronde hoeken op de Macbooks. Dat het design goed afgekeken is ga ik echter niet ontkennen, maar dat gebeurd nou eenmaal. Apple verzint ook absoluut niet alles zelf, in tegenstelling tot wat veel mensen claimen.
Welke je mooier vindt is inderdaad een kwestie van voorkeur. Ik heb de Zenbooks nog niet in het echt gezien, maar afgaande op de foto's vind ik de Air er beter afgewerkt en meer 'af' uitzien. Maar de alu-unibody look is ook de jongste niet meer en zal binnenkort ook een keer aan vervanging (of een facelift) toe zijn.

Het argument 'fabrikant X verzint ook niet alles zelf' snijdt natuurlijk geen hout zonder onderbouwing. Elk ontwerp lijkt vast in enig opzicht wel op een ander, maar dat neemt niet weg dat in dit geval de inspiratie voor Asus m.i. toch wel overduidelijk de (succesvolle) Macbook Air was.

Voor zover ik weet was Apple bij de introductie behoorlijk 'uniek' en de eerste met hun cleane alu-unibody uiterlijk, maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen!
Blijf het apart vinden dat IPS voor smartphones en tablets vaak de standaard is maar bij desktops e.d. zie je toch voornamelijk TN panelen. Voor IPS schermen betaal je vaak extra
Dell (e)IPS schermen (u2311h heb ik zelf) zijn erg goed betaalbaar en de kwaliteit is heel erg goed wat mij betreft. Maar je hebt wel gelijk dat de keuze beperkt is. De mooiste schermen zijn op dit moment nog steeds die van Apple (Cinema display), en de prijs is niet misselijk. Nu ik echter een IPS scherm heb, zal ik in ieder geval niet meer terug willen naar een TN panel. De kleuren zijn bijzonder goed en de kijkhoek is vrijwel perfect.
heb zelf ook een ips scherm van dell idd, en in vergelijking met m'n TN paneel die er naast staat idd echt een stuk beter! Kleurproductie, helderheid en kijkhoek is superieur.
Cinema displays zijn idd erg mooi maar duur..al komt het fancy gevoel waarschijnlijk ook o.a. door het glossy paneel, iets wat ik juist liever niet heb (kleurreproductie is minder 'echt', zwart is wel mooier)
Ik zelf zou graag een glossy IPS panel willen. Mijn PC staat namelijk buiten de zon en zwart is met een glossy scherm simpelweg een stuk mooier.
Ligt er inderdaad net aan wat je wil hebben. Ik ben veel bezig met videobewerking en andere grafische zaken en dan is het juist vervelend. Maar nu heb ik ze mooi naast elkaar staan dus kan m'n werk gewoon lekker vergelijken op mn heldere IPS scherm van Dell en m'n TN scherm met mooiere zwarten van HP ;)

Voor andere zaken is glossy vaak veel practischer geef ik toe. Het geheel springt er vaak wat meer uit, en zwart is veel zwarter.
Blijf het eigenlijk nog wel altijd raar vinden van die Cinema displays van apple... die worden namelijk vaan door media vormgevers gebruikt, terwijl je dan juist beter een mat scherm kan hebben. Voor macbooks bieden ze deze optie wel voor zover ik weet, maar geen idee of ze dat voor de cinema displays ook doen...
De resolutie is wel om van te kwijlen :9 van mij mogen ze sowieso wel eens beginnen met hogere resolutie schermen... een 4k schermpje lijkt me Ideaal.
HP Dreamcolor (IPS, in de fabriek gecalibreerd met verschillende profielen) schermen in bv de EliteBook of voor de desktop kunnen zeker mee :).
Dit lijkt nu eindelijk een ultrabook te zijn dat die 1366x768 net-niet resolutie ver achter zich laat.
Ook is te zien dat de stickers met de 'Zenbook UX'-tekst in gekrulde letters op het schermscharnier, waarop kritiek was, bij de nieuwe versies zijn verdwenen.
Dat was inderdaad een doorn in het oog. Stijlvolle aluminium machine en dan komt er zo'n goedkope kermis-opdruk op te staan. Dat soort lettertypes gebruik je voor een uitnodiging voor een bruiloft of een menu voor een restaurant, niet voor branding.
De huidige zenbook heeft 1600x900 op 13" hoor, is inderdaad een stuk prettiger dan 1366x768, maar ik denk dat voor velen FullHD op 13" "te klein" wordt, zelf denk ik, he maar da's mooi scherp beeld wat je dan krijgt.

Gisteren overigens de nieuwe Samsung Series 9 ultrabook in mijn handen gehad, ook met ivy bridge, ook een zeer gelikt apparaatje, enige minpunt vond ik, geen FullHD ;) Mooi rap apparaat.
Wat een lelijk grote rand om dat scherm heen zeg, hoop niet dat dit de "final" is?
Helemaal mee eens. Het doet nogal ouderwets aan. Ik ben groot fan van het soort scherm dat die Dell XPS13 heeft: volledig glas over de oppervlakte van het scherm.
Zenbook Prime word echt een killer. De full HD functie is absoluut super handig voor het productief werken. Ik had al 2 jaar terug de Vaio 11 met een Full HD op 13" formaat...

Eindelijk is er dan een alternatief hiervoor! Ik hoop dat dit ook een mooie trend gaat worden voor de toekomst..

En alvast voor de mensen die gaan zeggen dat de letters te klein gaan worden om te lezen?? Learn to use DPI! :)
'

Ook erg goed dat er een mini display port gebruikt gaat worden bij het 13" model!

[Reactie gewijzigd door Vinand op 26 april 2012 09:50]

Ik vind het formaat veeel te klein... Als het min 15,6 is alé.. Maar full hd op zo'n klein schermpje?? Neem dan een tablet met dockingstation...

Hoe jij productief kan werken op zo'n ini mini schermpje mag god weten, voor mij is het alles behalve productief..

Productief voor mij is 2x 21+ inch. En een laptop moet compact, draagbaar en etc zijn. Dan is 15,6 geschikt.
Productief voor mij is 2x 21+ inch. En een laptop moet compact, draagbaar en etc zijn. Dan is 15,6 geschikt.
Gelukkig is dat voor iedereen iets anders. Als ik op weg ga moet ik naast mijn laptop ook nog kleren en andere spullen mee nemen. Nu heb ik een 12" netbook en ik zou echt nooit meer een 15,6" willen... Ik zou hem zelfs weigeren wanneer ik zoiets zou krijgen.
Vind je dat niet overdreven dat je hem zelfs zou weigeren als je hem zou krijgen??
Ik zit regelmatig in de trein, en ik zie hoe onhandig mensen met een macbook air ( klein ) formaat lopen te klungelen. Ze nemen nog net niet de loep erbij om alles te kunnen waarnemen. Ik zit met veel spullen, kleren en etc in de trein. En mijn 15,6 is er perfect voor, kleiner is te klein.

Wellicht een mening, maar ik denk toch dat de meeste het fijn vinden om als laptop 15,6 te gebruiken. Netbooks waren leuk voor de dames, althans hoe ik dat zie.. Veel vrouwen kopen een mini laptopje om te kunnen msnen en facebooke..

Ik wil geen flame war beginnen, ik heb zoveel interesses in deze laptop maar het formaat is gewoonweg te klein!
Het is sowieso een mening hoor...

Njah het ligt eraan hoeveel en hoe je reist. Als ik 5 uur in een trein moet zitten, overstappen, stukje lopen, taxi pakken, werken in het kantoor en dan pas naar het hotel is elke kilo een enorm verschil (geldt ook voor de afmeting). Vaak heb ik dan nog een paar uurtjes vrije tijd voordat ik terug naar NL ga om even de stad in de gaan oid. Dat heb ik ongeveer 1,5 jaar volgehouden met grote laptop. Daarna heb ik echt iets kleiners geeist bij ons management want het is gewoon niet te doen.

Maar ja misschien ben ik gewoon verwend natuurlijk maar in mijn zakelijke omgeving zie ik eigenlijk geen internationaal werkende mensen met een "grote" laptop

Edit: Ik heb natuurlijk mijn DPI exact zo afgesteld dat hij exact is zoals ik dat wil.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 april 2012 10:56]

Zo'n discussie is zinloos omdat het gaat om persoonlijke voorkeur. Ik heb 3 jaar terug een Samsung netbook gekocht met 1280x768-resolutie op een 10,6" scherm. Een verademing t.o.v. al die 600-pixels hoge schermen die de standaard waren.
Ik wil geen flame war beginnen, ik heb zoveel interesses in deze laptop maar het formaat is gewoonweg te klein!
Voor jou...
Productief is het zeker, alt+tabben is groot tijdverlies.
Het is een kwestie van wennen en soms iets dichter op je scherm werken. Met een goeie werkhouding en docking station is dat kinderspel.

Aan iedereen, al gehoord van het concept ipad of smartphone? Daar heb je 720p op pakweg 4 inch...

Eerlijk is eerlijk 11,6" voor full hd op een LAPTOP is voor mij ook wel een minimum. Verder moet je nu ook niet gaan.
2x21"? komt er bij mij niet in op breedbeeld. Veel te veel verlies in de breedte. Wil je met 2 schermen werken, zoek dan 2 goede schermen met een 4:3 verhouding zodat je minder verlies hebt in de breedte en je dus minder heen en weer moet kijken.
Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren, ik persoonlijk snap niet hoe je 15,6" laptops compact en draagbaar kunt noemen, dat vind ik dus logge slagschepen.
Als je ogen goed genoeg zijn en/of de software die jij gebruikt ondersteunt DPI settings dan is er geen reden om niet voor een hoge resolutie te gaan.

Een tablet met een dockingstation is vaak geen optie, domweg omdat de software niet beschikbaar is voor android. Als windows 8 tablets op de markt komen dan verandert dat wellicht, maar dan nog moet er wel genoeg power in die tablet zitten en je hebt goed kans dat er voornamelijk hele energiezuinige CPU's/SOC's in gaan waarmee je niet lekker kunt werken als je wat meer power nodig hebt. Datzelfde geldt overigens voor android tablets, als de software al wel beschikbaar is. Zelfs op mijn HTC One-X met tegra 3 quadcore merk ik dat bv chrome behoorlijk sloom kan zijn als deze bepaalde websites net zo probeert te renderen als dat je dat van een PC gewend bent.
De Vaio SE, is toch wel een compacte meeneem machine.. die tevens ook 15" is..
Ik vind het formaat veeel te klein... Als het min 15,6 is alé.. Maar full hd op zo'n klein schermpje?? Neem dan een tablet met dockingstation...
Sorry, ik snap dit punt niet. Als full HD op een 11,6" of 13,3" scherm al teveel is, waarom is het dan niet teveel op een 10,1" tablet met dockingstation???

Ik voorzie overigens later dit jaar of begin volgend jaar een mooie combi van dit apparaat met de Transformer Prime. Oftewel een Ultrabook/Tablet met Windows8 en touch screen. Scherm omklapbaar/draaibaar, of loskoppelbaar met dock.
Ik vind het formaat veeel te klein... Als het min 15,6 is alé.. Maar full hd op zo'n klein schermpje?? Neem dan een tablet met dockingstation...

Hoe jij productief kan werken op zo'n ini mini schermpje mag god weten, voor mij is het alles behalve productief..

Productief voor mij is 2x 21+ inch. En een laptop moet compact, draagbaar en etc zijn. Dan is 15,6 geschikt.
Ooit al eens gehoord van DPI?
De mini display poort zit ook al op de huidige variant.
Ziet er mooi uit. De hardware lijkt me ook redelijk solid. Nu zou het helemaal perfect zijn als er ook nog een klein beetje op ge-gamed kan worden. Heeft iemand met vergelijkbare hardware toevallig wel eens getest hoe spellen als bijvoorbeeld League of Legends, Starcraft 2, CoD etc. werken?
In de Tweakers review van de desktop versie komt naar voren dat de HD4000 toch wel een aardige voortuitgang is t.o.v. van de HD3000 en zeker de HD2000. Ik weet niet precies hoe dit in de mobiele versies is, maar ik denk dat veel wat "oudere" games toch wel redelijk moet kunnen spelen. Het zal niet allemaal op Full HD resolutie zijn, maar het bied mogelijkheden denk ik. Maar om het zeker te weten zullen we toch maar weer even moeten wachten op de reviews ;)
Ja precies, de reviews zullen het ongetwijfeld aanhalen. Ik vind het hele idee van een note/netbook met externe GPU hoe dan ook maar niets.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee