Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De stemronde waarin een standaard voor een nieuwe, kleinere simkaart wordt gekozen is uitgesteld. Het besluit tot uitstel volgde nadat de betrokken telecombedrijven, waaronder Apple en Nokia met elkaar begonnen te ruzieŽn.

De organisatie die gaat over de standaardisatie van de zogenaamde nanosimkaart, het ETSI, zou aanvankelijk deze week stemmen over welk concept tot standaard wordt verkozen. Pas over minimaal dertig dagen kan er nu echter een nieuwe stemronde worden gepland. Tot het uitstel werd besloten, nadat Nokia, RIM en Apple elkaar in de haren vlogen: elk bedrijf heeft technologie ontwikkeld voor een nieuwe en kleinere versie van de micro-simkaart.

Volgens het ETSI wordt de stemronde uitgesteld omdat er niet genoeg consensus is binnen de telecomindustrie. Daarmee wordt waarschijnlijk verwezen naar Nokia, Apple en RIM die elk hun eigen standaard geïmplementeerd willen zien. Het uitstel geeft de betrokken partijen de tijd om nader tot elkaar te komen, aldus het ETSI.

Eerder kwam al naar buiten dat Nokia, naar eigen zeggen, essentiële patenten niet in licentie zou willen geven als Apples nanosim-concept tot standaard wordt verkozen. Ook werd Apple beschuldigd van het kopen van stemmen. Wel zou de nanosim van Apple de enige zijn die compatibel is met bestaande simkaarten, door middel van een adapter. Daarnaast zou het bedrijf uit Cupertino zijn technologie gratis in licentie willen geven aan andere telecombedrijven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Hm ik dacht dat RIM zich had teruggetrokken en Nokia ging steunen?
Volgens het vorige artikel dat over dit onderwerp ging
Er staan veel meer onjuistheden in artikel.
  • Nokia kwam als eerste met een nieuw voorstel voor een kleine SIM, dat lijkt op een MicroSD kaartje.
  • Technisch gezien is hoewel compatibel, het slechtste ontwerp is, daar het zeer fragiel is.
  • De "gratis in licentie" is er wel een met zeer nadelige voorwaarden voor iedereen behalve Apple, Want het komt neer op een patenten ruil, wat voor Nokia en andere zeer nadelig daar zij veel meer moeten geven dan voor wat ze er terug voor krijgen.
Daarnaast is dit gewoon een rechtstreekse kaping van wat tot nu toe een eerlijk proces was, en Apple het zelfde probeert te doen als MS tijdens de stemming voor de Office documenten tot een ISO standaard te verheven, via extra stemmen te kopen.

Sorry hoor, maar bijna elke keer als ik iets over Apple lees dat niet rechtstreeks met een nieuwe product van hun te maken heeft, beginnen mijn nekharen overeind te staan van dat arrogante gedrag van die firma, hoe mooi hun producten ook zijn, ik wil echt niks meer met ze te maken hebben.
Dat Apple de stemming wil kapen is enkel een beschuldiging. Dat jij er direct vanuit gaat dat het dan ook zo is verklaart natuurlijk ook waarom je er ook zeker van bent dat al je andere claims kloppen.

Feit is dat het er naar uitzag dat Apple de meeste stemmen ging halen. Dit is al reden genoeg dus voor de verliezende partijen om met zulke beschuldigingen af te komen om toch op zijn minst de stemming uit te stellen. Er staan voor alle partijen belangen op het spel dus zal er van alle kanten vuil spel gespeeld worden.
Lees dit nieuwsbericht even: nieuws: Nokia, RIM en Apple vechten over nieuwe simkaartstandaard

en dan vooral
Apple wil stemmen winnen door in Europa aparte dochterbedrijven op te zetten, die elk maximaal 45 stemmen kunnen krijgen. Nokia is nu het bedrijf met de meeste stemmen: 92. De stemming is volgende week.
Apple heeft al dochterbedrijven maar wil ze afzonderlijk lid maken. Vertaling van Tweakers is niet 100% kloppend. Nog steeds de randen van het toelaatbare opzoeken als het waar is, maar je kunt je tevens afvragen hoe Nokia aan 92 stemmen komt als 8 miljard omzet of meer leidt tot 45 stemmen...
According to documents seen by the Financial Times, Apple has applied to become the largest voting group in the organisation having registered six European subsidiaries to become full members at a meeting in Cannes yesterday. Any subsidiary with revenues of more than §8bn can have up to 45 votes. The decision on membership has been deferred until today.
@player-x Prima dat je Apple arrogant vindt, maar dat is niet echt een objectief argument. Dat Nokia eerst was zegt me ook niet veel. Ik vraag me ook af wie bepaalt dat het ontwerp van Apple het slechtst was aangezien de providers op hun hand zijn.
En als laatste de licentie; ik ben wel benieuwd naar een bron voor die bewering. Het Apple-sim bouwt inderdaad voort op de vorige twee sims, maar uiteindelijk is het ontwerp blijkbaar van Apple anders had Nokia wel aan de bel getrokken wegens kopiŽren. Ze geven dus zeker ook licentie-mogelijkheden op.

Wat er volgens mij gewoon aan de hand is, is dat Nokia een inkomstenbron ziet droogvallen die ze met het erg slechte weer waarin ze zich bevinden zeker kunnen gebruiken. Geen idee hoeveel ze verdienen per sim, maar met de miljarden sims die verkocht worden zal het zeker oplopen...
Nog steeds de randen van het toelaatbare opzoeken als het waar is,
Het is niet, "als het waar is", maar iets dat ze aan het doen zijn.
Maar je kunt je tevens afvragen hoe Nokia aan 92 stemmen komt als 8 miljard omzet of meer leidt tot 45 stemmen...
Apple mag dan misschien meer smartphones verkopen dan Nokia op het momment, maar ze hebben nog steeds niet een groter marktaandeel dan Nokia in mobieltjes.
En die 92 stemmen komt ongeveer overeen met hun marktaandeel.

Waar Nokia en de andere, voornamelijk een mobieltjes makers is, is Apple meer een alround bedrijf, en wat het aan het doen is, is alle inkomsten op een hoop gooien, en zeggen, wij zijn daar om de grootste.

Vraag me af wat zou gebeuren als Samsung de zelfde tactiek toepaste als Apple, daar Samsung weer 2x zo groot is als Apple qua omzet.

Waar het aantal stemmen die iedereen heeft, nu ongeveer overeen komt met hun marktaandeel, wil Apple dit nu onevenredig vergroten.
@player-x Prima dat je Apple arrogant vindt, maar dat is niet echt een objectief argument.
Daar heb je helemaal gelijk in, het is een hele persoonlijke mening, maar wel een die door meer en meer mensen word gedeeld, na alle rechtszaken en wat andere dingen, en nu dit weer, op een gegeven moment is de maat vol.
Dat Nokia eerst was zegt me ook niet veel.
Ok, dat Apple komt met een tegen ontwerp, en dat ze dat gebruiken om of dat ingestemd te krijgen, of iig betere licentie voorwaarden te bedingen, niet om het voorstel over te nemen met een eigen voorstel en dan via slinkse wijze een 20 jaar oud democratisch proces te kapen via een fout in de opstelling van de statuten.
Ik vraag me ook af wie bepaalt dat het ontwerp van Apple het slechtst was aangezien de providers op hun hand zijn.
Je hoeft alleen maar eventjes naar het ontwerp te kijken om dat te zien.
En als laatste de licentie; ik ben wel benieuwd naar een bron voor die bewering. Het Apple-sim bouwt inderdaad voort op de vorige twee sims.
quote: Nokia
We are not aware of any Apple Intellectual Property which it considers essential to its nano-SIM proposal. In light of this, Apple's proposal for royalty-free licensing seems no more than an attempt to devalue the intellectual property of others.
Wat er volgens mij gewoon aan de hand is, is dat Nokia een inkomstenbron ziet droogvallen
Die inkomsten zijn ook weer niet zo hoog dat ze onredelijk zijn, want het zijn FRANT patenten.
En het beschermen van inkomsten is niet iets raars, Apple klaagt de hele wereld aan over alles wat in Android zit, zelfs met patenten op dingen die al jaren eerder zijn bedacht.
die ze met het erg slechte weer waarin ze zich bevinden zeker kunnen gebruiken.
Zo slecht gaat het ook weer niet met Nokia hoor, Gaat het goed, nee, maar ze zijn zeker geen RIM, en Windows Phone doet het niet slecht.
Geen idee hoeveel ze verdienen per sim, maar met de miljarden sims die verkocht worden zal het zeker oplopen...
Met FRANT patenten zal dat best mee vallen.
Je gaat dus meer uit van een ik-haat-Apple-argument dus strooi je maar wat FUD rond. SIM is niet enkel telefoons, SIM is ook tablets en waarom niet laptops als we toch naar LTE gaan? Nokia heeft daar zelfs geen marketshare.

Het is niet omdat iets FRAND is dat er niet veel geld mee kan verdiend worden hoor. Als je weet dat er meer GSM's zijn dan er mensen op de aarde wonen dan weet je dat de inkomsten in de miljarden lopen. Het is gewoon een lucratieve zaak voor Nokia die ze niet wil zien verdwijnen.

Nokia was een innovator, nu is Apple de innovator. Tijd om de fakkel door te geven zou ik zeggen want SIM behoort niet enkel telefoons toe.
Je gaat dus meer uit van een ik-haat-Apple-argument dus strooi je maar wat FUD rond.
Evenals dat er genoeg 'i-love-apple-and-i-dont-care-what-it-is-as-long-as-its-apple-its-good' argumenten worden gebruikt...

Apple is in dit geval, imho, de 'mindere' partij, er is in dit hele product geen enkele vorm van vooruitgang te vinden. Het is gewoon voortborduren op technologie van ruim 20 jaar oud, maar dan in een IETS kleiner jasje. Ik vraag me af waarom ze niet alleen de chip leveren als SIM, bespaard nog meer ruimte.
Tijd om de fakkel door te geven zou ik zeggen want SIM behoort niet enkel telefoons toe.
Wat is er dan minder aan een SIM in de vorm van een Micro-SD kaart?
De meeste tablets en laptops, natuurlijk uitgezonderd Apple, hebben al een Card Reader aanboord. Is dus simpelweg een 'adapter' er tussen steken zodat ie in het slot past en klaar.
Ook daarin is Nokia in dit geval dus de sterkere partij...
Waarom moet ik net dat stuk lezen? Omdat het conflicteert met dit?
Apple lijkt de meeste kans te hebben om zijn versie van de nano-sim tot standaard te verheffen. In dat geval zouden alle andere fabrikanten bij Apple een licentie moeten afsluiten om toestellen met nano-sim te maken. Apple heeft de steun van veel Europese providers.
Zoals ik al zei is het voor de verliezende partijden van belang om een uitstel van de stemming te bereiken. Moest Apple niet aan de winnende hand zijn dan is het een hele domme zet geweest van Apple te gaan beschuldigen van kaping natuurlijk vermits dat toch niets meer had uitgehaald.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 30 maart 2012 23:56]

Apple heeft de steun van veel Europese providers.
Zou dat misschien komen omdat ze exclusief iPhone willen verkopen, en Apple bv heeft gezegd, als jullie op ons stemmen, dan krijgen jullie het volgende iPhone 5 het contract en/of extra korting.
Het is een mooie hypothese die zou kunnen kloppen moest het niet zo zijn dat als je exclusief wil verkopen je een de minderheid zou zijn omdat er steeds meer dan 2 providers per land zijn en die andere providers daar niet mee akkoord zullen zijn.

Maar het zal best wel zo zijn dat Apple de providers in de watten zal leggen om hun sim standaard er door te drukken. Maar zou Nokia dat ook niet doen?
Tot nu toe heeft iedereen ge-stemt met wat ongeveer overeen kwam met hun market share, nu wil Apple dat minder dan 30% market share heeft, via een loophole zich zelf meer stemmen toe eigenen dan alle andere samen.

Dat is imho gewoon niet een manier van eerlijke zaken doen.
Als Nokia meer dan 45 stemmen kan uitbrengen hebben zij die loophole toch ook ooit eens toegepast lijkt me.
Imho is er een verschil tussen gebruiken, en misbruiken.

Wat Apple nu doet, valt naar mijn mening, in de laatste categorie.

[Reactie gewijzigd door player-x op 31 maart 2012 23:07]

Ik sta niet te kijken op een verdere verkleining van SIM kaarten. Ik vind de huidige "standaard" SIM prima.
Maar als het al moet veranderen hoop ik dat het concept van Nokia of Blackberry wordt. Het SD achtige principe werkt altijd prima.
Ik vind de micro sim erg onhandig. Mode omdat het vaak niet duidelijk is hoe deze geplaatst moet worden, wat bij een microSD kaartje wel direct duidelijk is. Dus ook waarschijnlijk de Nokia kleinere SIM kaart.
Voordeel van de Apple sim is dat je het ook in een ouder toestel of minder geavanceerd toestel kan stoppen wat altijd handig is als je je om ťťn of andere reden (defect, verlies, ...) een ander toestel moet gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 30 maart 2012 23:08]

Dan kun je toch gewoon een duo of tripple SIM pakken (alle formaten). Dan heb je ook nog een SIM als een defect is of verloren is.

Ik ben niet zo'n fan van backwards compatibilty dit staat IMO de vooruitgang in de weg. Ik heb liever iets nieuws dat beter is. IMO zijn de Nokia en Black Berry voorstellen een stap vooruit, de oriŽntatie voor plaatsing is duidelijk en je hebt een goed locking mechanisme, terwijl het Apple "idee" alleen een verkleining is.
Terugwaartse compatibiliteit is meestal een goed ding, maar op een gegeven moment moet je de knop door hakken en over gaan op iets nieuws.

Het MicroSD achtige kaartje is een iig een stuk robuuster dan waar Apple mee komt, daarnaast heeft het ook nog eens een beter vergrendel systeem.

De huidige SIM is nu ruim 20 jaar oud, misschien is het nu eens tijd voor een nieuwe standaard.
Het probleem is dat de meeste van ons hier niet bekend is met dit soort processen, maar het lijkt er inderdaad weer op dat Apple een kwalijke arrogante rol speelt. Nouja, ze zullen er uiteindelijk samen uit moeten komen.
Waarom moet je eigenlijk een simkaart hebben? Wat staat precies op je SIM-kaart? En zou dat niet kunnen via een digitaal profiel van jou op het netwerk van je provider?
Een SIM kaart is hardware en software en settings. Het is dus veel meer dan een online profiel.

Overigens kun je de hardware en software die op die hardware draait best inbouwen in de telefoon, maar dat heeft ook weer nadelen. CDMA providers (o.a. VS, China en Zuid-Korea) gebruiken die techniek. Je ziet echter daar dat zij deels ook weer teruggrijpen naar SIM-achtige constructies ivm upgraden van functionaliteit.

Immers alle upgrades moeten via de lucht kunnen en dat is technisch soms erg lastig. Een nieuwe SIM kaart plaatsen is dan makkelijker.
Moderne CDMA toestellen beschikken in Azie gewoon over een kaart met dezelfde functionaliteit als een simkaart. Het inbouwen in het toestel is gewoon niet efficiŽnt gebleken. Apple heeft een erg amerikaanse blik op de telefoonmarkt en lijkt bij veel van haar ontwerp keuzes niet verder dan de grenzen van de US te willen denken. In de VS met een sterke koppeling tussen telefoon en provider werkt het systeem zonder (SIM)kaart maar buiten de VS werkt het niet. Het is dus niet zo vreemd dat zowel Europese als Aziatische providers dit systeem afgewezen hebben
Sim kaart is per definitie al een verouderde techniek gewoon te triest voor woorden dat we dat nog nodig gaan hebben°
Just my 0.02$
Maar waarom worden sim-kaartjes niet standaard in alle moederborden van de smartphones gebakken? En dan registreer je je mobiel gewoon op een netwerk. Met de hedendaagse smartphones moet je bijna bij elke merk (Apple,Samsung,HTC etz etz ) een account hebben,Itunes of Google mail en daar kun je een backup van al je gegevens maken.
Dan zijn wij van de gezeik met de Sim-kaarten vanaf.
Ik bedoel hoe hard is het om een stukje dedicated geheugen op een moederbordje te bakken waar al deze info opgeslagen kan worden.

Het voordeel van de "ingebakken" SIM zal zijn dat deze provider onafhankelijk is en je deze dus best bij diverse providers kunt registreren.
Het kan makkelijk en snel gedaan worden.

-Edit -
Typo
Thanx Simyager

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 30 maart 2012 22:00]

Het mooiste zou natuurlijk zijn als we het net als email doen: Accounts toevoegen met een gebruikersnaam, wachtwoord en serveradres.

Op die manier is het ook makkelijk om een privť ťn werkaccount te gebruiken, en is het tevens makkelijk om in het buitenland automatisch te switchen naar het goedkoopste netwerk. Simpelweg voor je op reis gaat even een prepaid account aanmaken.

Voor legacy ondersteuning kunnen providers uiteraard wel nog een SIM-kaart meeleveren bij een nieuw abonnement of prepaid.
Je hebt alsnog internet(lees: verbinding) nodig om dat te activeren, hoe wil je dat doen dan? Dan zou je dus ook meteen je telefoonnummer aan je e-mail verbinden.

Andersom hebben veel mensen al, maar dat je e-mail tegelijk ook als een telefoonnummer wordt gezien lijkt me niet iets wat telecomproviders zouden willen zien.
En dat is nou pressies de reden waarom het niet mogelijk is, telecom bedrijven willen er niet aan daar het veel lastiger is voor mensen even snel over te stappen.
En wat als je telefoon kapot gaat? Al is het nu met microsim en "gewone" sim soms ook niet handig natuurlijk. Het is wel fijn als je smartphone het begeeft dat je snel weer bereikbaar bent.
Verder lijkt een sim me ook beter beveiligd dan als het softwarematig geregeld wordt. Je moet zien te voorkomen dat iemand zich als iemand anders voor kan doen, niet zo makkelijk.
Omdat er nog altijd mensen zullen zijn die hun sim-kaart willen wijzigen of de telefoon te verkopen zodat iemand anders er gebruik van kan gaan maken.

Bakken in de CPU???? Als je had gezegd in de moederbord zou ik je nog geloven, maar in de CPU vind ik wel heel erg knap. Dan vraag ik me af wat er dan gebeurd als je de CPU gaat overclocken :+
Niet om de Apple fanboy uit te hangen, maar de backwards compatibility van hun SIM was wel verdomd handig toen ik van mijn houten Nokia overstapte naar een iPhone. Zonder adapter de SIM op de juiste pinnetjes gelegd en het toestel dichtgedrukt. Kon daarna prima m'n contacten e.d. op de nieuwe SIM zetten en vervolgens weer in de iPhone drukken.
Je kunt niet eeuwig backwards compatibel blijven, een keer moet je door, zodat men door kan ontwikkelen, als het nieuwe dan deels gebaseerd is op bewezen ontwerpen en stabiliteit. Heeft dat voor een eindgebruiker uiteindelijk meer voordelen, in een enkel individueel geval een nadeel.
Mee eens, maar die stap moet je niet bij de volgende generatie al maken, daar mag er best nog een tussen zitten, mijns inziens. :)
Probleem met de nano sim is dat deze even lang is als de huidige sim breed is. Leuk, maar dat betekend wel dat je hem verkeerd in een sim slot kunt duwen en hem er moeilijk weer uit krijgt. En dat is dan weer iets dat volgens de voorwaarden van de nieuwe sim standaard niet mogelijk zou mogen zijn.

Ik ben een voorstander van backwards compatibility, maar je moet je wel aan de regels houden.
Waarom laat je dit niet gewoon aan de vrije markt over. Producenten gebruiken de sim die ze willen en consumenten kopen het toestel met de sim die ze willen, daar us echt geen roverheidsinstantie voor nodig.
en dan wil jij van provider wisselen en ondersteunen zij net de sim die niet in jouw toestel past.
Dan krijg je weer het HD-DVD <-> BD verhaal en heb je uiteindelijk een hele hoop mensen die een apparaat hebben waar geen media meer voor uitkomt en na enkele jaren een hoop media hebben zonder dat er nog een apparaat is dat het kan afspelen.

Voor de consument is het het interesanter als er vooraf 1 standaard komt.
Ik begrijp niet dat al die fabrikanten zo stom zijn om een concurrerende standaard te ontwikkelen als vooraf al duidelijk is dat er maar 1 gekozen gaat worden (in Europa althans). Waarom niet samenwerken en zo de ontwikkelingskosten delen?* Er is er straks 1 die blij is, want zijn/haar standaard wordt gekozen. De rest heeft voor niks lopen ontwikkelen en kan nog eens extra geld uitgeven** aan het implementeren van de standaard van een ander.

* Ik snap dat het net als bij de opvolger van de DVD (BD/HD-DVD) mis kan gaan in de samenwerking, maar hier is het voor zover ik weet niet eens geprobeerd. Bovendien lijkt me zo'n simkaart veel minder complex met minder discussiepunten tijdens de ontwikkeling.

** En voor mensen refereren aan het artikel over Apple dat zijn nanosim gratis beschikbaar maakt voor anderen: dan nog moet je je gaan inlezen in die standaard, dat kost gewoon tijd en dus geld. Daarbij heeft Apple aangegeven alleen een gratis nanosim-licentie uit te geven aan fabrikanten die hun patenten ook gratis beschikbaar maken.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 30 maart 2012 22:03]

Ieder heeft zijn motieven, maar waar het in de basis op neer komt is geld. Wint je standaard kan je veel verdienen of veel uitsparen. Verlies je dan schrijf je het onderzoek gewoon af en ga je weer verder.
Als ik de verschillende modellen zo bekijk dan zou ik toch kiezen voor het Nokia model. Ik denk dat het Apple model maar goed is voor een paar jaar en dan moeten ze weer opnieuw beginnen, dat model vind ik helemaal niet vernieuwend.
Maar verder is dat misschien te persoonlijk.
Vind Tweakers' berichtgeving in deze een beetje summier.

Net zo belangrijk als Nokia's weigering patenten te leveren voor Apple's standaard is Sandisk's weigering patenten te leveren voor Nokia's standaard. Ongeacht hoe een stemming uit zou vallen is dit iets wat opgelost moet worden.

Het "stemmen kopen" verhaal heb ik hier ook nog niet goed uitgelegd gezien. Allereerst gaat het om een onbewezen beschuldiging van RIM. Nokia of andere Apple-tegenstanders hebben dit verder niet onderschreven.

Als het al waar is gaat het, volgens de beschuldiging, om mensen die al voor Apple werkten maar niet meetelden ivm. een maximum aantal stemmen per bedrijf. Nu vertegenwoordigen deze zelfde personen andere bedrijven en tellen hun stemmen wel extra mee. (Zo heel smerig zou ik dit niet eens vinden - het zijn in principe gewoon bedrijven die Apple steunen, recht hebben op ETSI stemmen maar die voorheen niet gebruikten.)

Last but not least: het gedoe begon met de klacht van Nokia dat Apple flink geld wilde verdienen met de sim card. Nu geeft Apple het gratis weg is het nog niet goed. Dat andere bedrijven met patenten over de brug moeten komen staat hier los van - dat geld namelijk voor aangedragen sim card ontwerpen.
"Het besluit tot uitstel volgde nadat de betrokken telecombedrijven, waaronder Apple en Nokia met elkaar begonnen te ruzieŽn." ik zie jerry springer achtige taferelen voor me... Steve! Steve! Steve!
Ik vind het idee om de sim functie in te bakken in de telefoon geen verkeerde.
het voor het eerst aanmelden hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
als de telefoon bedoeld is als abonnement kan je hem meteen vooraf koppelen aan een netwerkbeheerder met de standaard instellingen.
als je een telefoon zonder abonnement koopt zal je hem eerst de juiste provider moeten laten weten , en dan met een code die je van de provider krijgt de eerste keer moeten aanmelden. lijkt mij eigenlijk zeer eenvoudig. die code zou je ook kunnen gebruiken om eventueel van telefoon te wisselen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True