Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Acer verwacht dat de prijzen van ultrabooks tegen eind 2012 zakken naar 600 tot 700 dollar. Taiwanese fabrikanten zouden onder meer hybride harde schijven gaan gebruiken om de prijzen van de Ivy Bridge-ultrabooks omlaag te krijgen.

UltrabookIntel gaat de fabrikanten een prijskorting geven van 60 à 70 dollar om de verkoop van Ivy Bridge te stimuleren, volgens DigiTimes, maar dat zou niet volstaan om de ultrabook-prijzen laag genoeg te krijgen. Een ultrabook kost nu 900 à 1000 euro. Intel zou, om zijn marktaandeel te vergroten, de gemiddelde prijs van de dunne laptops graag dik onder de 1000 euro zien.

Opslaghardware beslaat 10 tot 15 procent van de totale productiekosten van een notebook. Het gebruik van een hybride hdd, die de helft kost van een ssd, kan daarom de prijs sterk verlagen. De ceo van Acer, Jim Wong, verwacht daarom dat de prijzen van ultrabooks zullen dalen naar 600 tot 700 dollar, eind 2012.

Intel, de geestelijke vader van het ultrabook-platform, stelt enkele eisen aan fabrikanten voordat zij ultrabooks mogen maken. Zo moeten zij bepaalde schrijf- en leessnelheden halen, waarvoor ssd's of hybride hdd's nodig zijn. Een hybride harde schijf combineert een reguliere hdd met een kleine ssd, die als cache dient, door gebruik te maken van de Smart Response Technology.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Met andere woorden, ze begonnen met het aanbieden van een laptop met 'top of the line' onderdelen (goed scherm, goede ssd's, goede processor van Intel), maar omdat de marges te laag zijn of de algehele productiekosten te hoog, gaan ze nu toch maar wat terugschroeven op de kwaliteit (beginnend met een hybride hdd).

Ik wens ze veel succes, maar uiteindelijk kom je terug in het netbook segment, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen...

[Reactie gewijzigd door DJMurtz op 22 februari 2012 16:34]

goed scherm
:? De schermen zijn ook op ultrabooks doorsnee genomen ruck. Contrast komt niet boven de 200:1, kleurendekking is ronduit slecht en kijkhoeken zijn ook matig tot slecht. Alleen de MBA en de Samsung NP900 serie (die tegenwoordig overigens nog maar 949 euro is :o :9~ ) hebben dit goed voor elkaar. De andere fabrikanten niet.

Review van het scherm van de S3. Triest contrast van 136:1 en max 195cdm2 op een glansscherm en matige kijkhoek.
Review van de Toshiba Z830. Triest contrast van 136:1 en zeer slechte kleurendekking. Ook slechte kijkhoeken.
Review van de Lenovo U300. Triest contrast van 152:1, slechte kleurendekking, zeer lage helderheid van gemiddeld 170cdm op een glansscherm. Leuk als er een beetje licht achter je is :X Ook kijkhoeken slecht.
Review van Asus UX31 Triest contrast van 151:1, kleurendekking matig, kijkhoeken slecht. Wel erg hoge helderheid en 900p scherm.

In tegenstelling tot de Macbook Air. 1440x900 resolutie, hoog contrast van 575:1 en iets beter dan gemiddelde kijkhoeken. Ook behoorlijke maximum helderheid, alhoewel de Asus daarin beter is. Kleurendekking nog steeds niks bijzonders.

De Samsung NP900 heeft een nóg hoger contrast van 630:1, erg hoge helderheid over de 400cdm), betere kleurendekking dan de concurrentie en kijkhoeken, ondanks dat het nog niks speciaal is, beter dan de concurrentie.

Dus waar jouw conclusie vandaan komt dat ultrabooks goede schermen hebben snap ik niet zo goed :)

[Reactie gewijzigd door JT op 22 februari 2012 19:24]

Val nou niet voor die hype. Dat is niet hoe je een monitor moet beoordelen. Belangrijk is het aantal "grijswaarden" of stapjes in helderheid die de monitor gelijktijdig kan weergeven.

Dan wil wil ik nog even wat verduidelijken voor mensen over het statische contrast tov het dynamische. En de test die ze hier voor gebruiken om tot die contrast waarde te komen.

-edit- Met excuus aan JT ;)

Dynamisch contrast heeft een crux, hoewel het aangeeft wat het verschil is tussen het lichtste en het donkerste dat een scherm kan weergeven. Is het niet het lichtste en het donkerste dat een scherm gelijktijdig kan weergeven.

Dus compleet zwart vs compleet wit en niet zwarte en witte blokken:
http://www.practical-home...e-files/ansi-contrast.gif

Dit heet ANSI Contrast en dit is het statische contrast. En dit gaat niet in de miljoenen. Ook is contrast niet lineair. een verdubbeling van 10:1 naar 20:1 is goed zichtbaar, maar van 400:1 naar 800:1 bijna niet.

En dan is er nog de hoeveelheid LUX die een beeldscherm produceerd. Om een contrast ratio van 200:1 (statisch) te laten zien bij 30 LUX omgevings licht (klein lampje) moet je scherm 6000 LUX produceren voor wit(!) (=70W? afhankelijk van lamp)

En de leukste is reflectie van omgevings licht (screenglare!! aaagh!) Neem het beeldscherm der beeldschermen 2,500:1 (statisch natuurlijk) die maximaal 250 cd per vierkante meter kan produceren aan licht. Dat zou inhouden dat zwart 0.1 cd/m2 (dus geen licht) zou produceren(!) Nu introduceren we weer een klein lampje in de kamer dat 5 cd/m2 aan licht reflecteert op het scherm. Dan krijg je de volgende som:

Witte luminancie / zwarte luminancie
(250 + 5)/(0.1 + 5) or 255/5.1 =

50:1
Bij wit valt het mee, maar als zwart maar iets omhoog gaat (5 hier) valt je contrast van 2500 naar 50.
Conclusie: screenglare zuigt. En 1,000,000:1 dynamic contrast = marketing.

[Reactie gewijzigd door MassIV op 24 februari 2012 15:40]

Heb jij de reviews wel gelezen :? Die hebben gewoon statisch contrast gemeten, ik heb het helemaal niet over opgegeven dynamisch contrast. En heb jij mijn post ook gelezen? Ik heb het niet over contrasten in de miljoenen.

Ik snap echt niet waarom je reply een reactie op de mijne is aangezien ik het nooit heb gehad over dynamisch contrast maar over reallife gemeten contrast. Beetje jammer dat je mij beticht van het vallen voor de hype van dynamisch contrast terwijl je imho duidelijk mijn post niet goed hebt gelezen :)

Ik heb overigens 3 ultrabooks vandaag nog naast elkaar gezien: de NP900, UX31 en Z830. Er stond een fel rood plaatje op het scherm en de Samsung gaf dit verreweg het beste weer, was echt fel rood. De U31 neigde een beetje naar roze en de Z830 gaf gewoon roze weer :P De metingen reflecteren dus ook grofweg wat je in het echt ziet.

[Reactie gewijzigd door JT op 24 februari 2012 01:33]

Netbooks waren een mega hit. Maar uiteindelijk ironisch gezien ten onder gegaan aan hun eigen succes: de moeite voor Intel en AMD was om consumenten (en OS bouwers) ervan te overtuigen dat ze helemaal geen snelle cpu nodig hadden en ook prima met vereenvoudigde applicaties, OSsen en $300 hardware konden werken. Maar toen men idd inzag dat "less is more" ook prima werkt, hadden ze er direct ook geen probleem mee om nog verder omlaag te gaan naar een tablet die nog eens de helft van de performance heeft.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 februari 2012 17:04]

De heflt van de performance?

Ik wil dat mijn windows laptop (Windows 7) en Macbook Air (OSX Lion) laptop net zo soepel werkt als mijn smartphone.

Applicaties die wel netjes doen waar ze voor bedoeld zijn: e-mails die wel netjes gesynchroniseerd/gearchiveerd worden (ja, Google apps), een toetsenbord dat mijn typefouten fatsoenlijk corrigeert (geniaal dat een 2 jaar oude galaxy S dat wel kan, en Microsoft Word alsook OSX nog steeds niet), een interface die vloeiend en snel werkt, WiFi die wel altijd verbindt met mijn voorkeursnetwerken (waarom doet m'n MacBook air dat niet?).

Dat er qua 'pure processing power' en 'geheugen' meer in die laptops zit dan in mijn smartphones ... maakt de gebruikerservaring nog niet beter.
Zou je daar niet eens laten kijken dan? Dat WIFI probleem van je? Hier namelijk nooit last van. En ik heb overigens ook gewoon autocorrect op m'n Macbook Air in OSX.
Intel zal wel moeten. Na AMD's aankondiging om Ultrathin&Light laptops op de markt te gaan brengen voor 500 dollar, blijft er weinig anders over voor Intel om ook maar met de prijs naar beneden te gaan. Zeker wanneer je naar de prestatie-verwachtingen van de Trinity-ULVs kijkt.

Het lijkt ver voor de verandering eens op dat Intel werkelijk de hete adem van AMD in zijn nek voelt. Wellicht dat het 'execution' mantra van Rory bij AMD toch zijn vruchten af begint te werpen.

Maar goed, 'voor einde 2012' is nog altijd laat en als AMD Trinity werkelijk ergens in mei op de markt kan brengen en genoeg kan produceren, dan is eind 2012 te laat voor Intel. De ~300 dollar per ULV processor die Intel nu nog rekent zal een behoorlijke deuk gaan krijgen.

Het zal ook erg interessant zijn om te zien wat Intel tegenover de 25Watt ULV Trinity A10 gaat zetten. Zoals het er nu naar uit ziet, zal dat een erg goede processor worden als het om algemeen gebruik gaat. Intels 35Watt processors slurpen simpelweg veel te veel stroom om als echt mobiele tegenhanger te dienen (batterij-duur zal simpelweg niet kunnen tippen aan die 25Watt ULV, zeker niet daar Intel CPU's over de TDP heen gaan als de koeling het toelaat) en de 17Watt Intel ULVs kunnen misschien nog aardig meekomen op CPU-gebied, of zelfs iets sneller zijn, afhankelijk van clocks, maar op GPU gebied zullen ze heel erg ver achter lopen.

Lastige tijden voor Intel, om hun Ultrabook een boost te geven.
Die $500 van AMD komt ook door de specs omlaag te gooien, daar gaan geen SSD, hi-res scherm en superaccu in zitten. Het zal allemaal vanuit de lengte of breedte komen. Intel hanteert leuke prijzen voor hun laptop cpu's, maar niet zo goed dat ze er even $500 er vanaf kunnen trekken.
batterij-duur zal simpelweg niet kunnen tippen aan die 25Watt ULV
Dat moeten we in de praktijk maar zien, AMD moet het wel waar kunnen maken en met Trinity in 1 klap een enorme sprong over Nehalem, Sandy Bridge en Ivy Bridge heen maken qua zuinigheid. TDP ratings zijn makkelijk te halen door gewoon de klok laag genoeg te zetten, maar de echte killer voor accuduur is idle.

ARM laptops zijn de laatste jaren allemaal geflopt, dus ik weet niet hoe bang Intel daar nou echt voor is. Ik herinner me nog dat Freescale ergens in 2009 voorspelde dat in 2012 ruim de helft van alle netbooks op ARM zouden draaien. Tis toch iets anders gelopen. Intel is eerder op het traditionele ARM terrein (tablets/smartphones) aan het uitbreiden dan andersom.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 februari 2012 21:55]

ik stel voor dat je eerst even kijkt naar enkele reviews van Liano, daar is al uit gebleken dat Liano en Brazos het best netjes doen tegen huidige Sandy kwa verbruik. minder sterk in cpu maar sterker in gpu. dus laat die nehalem maar achterwegen en vergelijk gewoon ivy met trinity binnenkort.
Intel heeft niet alleen last van AMD op dit moment. Ik denk dat op dit moment ARM misschien wel een groter probleem is. Windows 8 en Mountain Lion laten zien dat mobiel en desktop steeds dichter bij elkaar komen, en bij volgende iteraties is er een flinke kans dat er opnieuw met de kaarten geschud wordt.
Dat zou wel erg mooi zijn. De reden is dus duidelijk dat de fabrikanten te hoog hebben ingezet op het gedachte dat de Ultrabook (oftewel, een extreem dunne laptop) erg favoriet zou worden bij het volk. Toen ik de hoeveelheid MBA's zag die werden verkocht dacht ik al dat de markt, die nog voor PC moest worden geopend, best klein zou blijven. Mijn hypothese was dus juist.

Waarschijnlijk snijden de fabrikanten zichzelf ook in de vingers, door ook grote modellen in het assortiment te hebben. Apple forceert de klanten naar een MBA of een MBP door de MacBook uit 2008 uit het assortiment gehaald te hebben. Maar een laptop, vaak nog alleen binnenshuid gehouden, maatk het de klant niet heel veel uit hoe dik het is, eerder hoe zwaar (je kunt ook dikke, lichte laptops hebben) en de prijs. Hoe dik zal echter alleen mensen die echt afhankelijk zijn van de laptop voor hun werk (en het dus in de rugtas kwijt moeten kunnen), want ook de Pro-markt is hierin niet geďnteresseerd.

Hopen dat het dan ook wel waar is wat wordt verwacht uiteraard. :)
Klopt, de consument gaat echt geen Apple prijs voor een Acer betalen, dat is het probleem.
Taiwanese fabrikanten zouden onder meer hybride harde schijven gaan gebruiken om de prijzen van de Ivy Bridge-ultrabooks omlaag te krijgen.
Dat noem ik geen daling van de prijzen, maar een daling van de specificaties. Een echte ultrabook heeft nu eenmaal high-end specs en minimaal een echte SSD. Overigens stond dit vorige week ook al op Tweakers: nieuws: Acer: prijzen ultrabooks blijven nog een tijdje hoog

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 22 februari 2012 17:01]

De PC bouwers willen graag wat verdienen aan deze markt. Die zien niet veel in prijsverlagingen. Het is maar hoe je de prijselasticiteit inschat. Intel is bang dat mensen met een tablet een dok en los toetsenbord en scherm thuis, straks helemaal geen PC meer aanschaffen. Intel hoopt met ultrabooks PC een tweede leven te kunnen geven door ze mobieler te maken. Want Intel verdient hoge marges op zijn krachtige processors. Als de consument geen PC meer wil, misschien wil hij nog wel een lichtgewicht laptop.

Voor de fabrikanten ligt de zaak anders. Die zien de consumentenmarkt zeer snel achteruit gaan, maar in de zakelijke markt kunnen ze met ultrabooks leuke marges halen. Ze voelen er niets voor om dat in te leveren voor een markt die waarschijnlijk toch niet te redden is.
@tweaker2010:

Dat noem ik geen daling van de prijzen, maar een daling van de specificaties.

Klopt helemaal, specificaties gaan dus omlaag waardoor het logisch is dat de prijs ook daalt.

Er staat dat opslag 10 tot 15 procent van de kosten omvat. Ga uit van 15 procent van 1000 euro = 150 euro (halvering daarvan) = 75 euro minder + 70 euro korting van Pintel maakt: 1000 - 145 = 855 euro (en dus bij lange na geen 700 euro).

Komt nog bij dat die hybride opslag (SSD+HD) nooit echt lekker gewerkt heeft.
(marginaal beter dan alleen HD wel veel duurder)

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 22 februari 2012 19:44]

Als Acer denkt dat het 600 a 700 euro wordt, dan tel ik alsnog liever 800 neer om er voor te zorgen dat het geen Acer is. Bagger merk. Heb er 2 van gehad die na een maand of 3 al kleine (niet garantie waardige) gebreken begonnen te tonen en na 2 jaar, net buiten de garantie, ineens de geest gaven. Alsof er een timer in zit.
Oh ja, laten we meteen de merkrand maar beginnen... erg handig. Ik heb hier een Acer uit 2003 en die doet het anders nog prima. Gewoon een maandagmorgenmodel wat je had.

Waarschijnlijk concurreren de fabrikanten nu met zichzelf, door zowel dikke, goedkope laptops, als dunne, dure laptops (maar performance gezien niet beter) te verkopen. Voor de gemiddelde consument, waar de laptop overwegend thuis naast de bank ligt, maakt de dikte vrij weinig uit. Werkt alleen maar tegen omdat er weer zo'n rottig toetsenbord in moet komen op die manier.
De verkoopcijfers van Acer zijn anders wel flink gekelderd. Dit komt volgens mij toch door te veel teleurgestelde klanten (en hun negatieve reclame in hun omgeving).
Acer mag dan wel goedkoop zijn, de klant wil het product niet langer.

Ik heb zelf genoeg Acer-ellende gezien bij de helpdesk, zelfs duurdere modellen met goeie specs die binnen enkele maanden al defect gaan, vervolgens 6-8 weken in reparatie zijn en die met een netjes geherinstalleerde HD terugkomen (ook al was het moederbord kapot). Met dit soort dingen jaag je de gemiddelde kantoor/thuis gebruiker zodanig op de kast dat hij zijn volgende machine zeker niet meer van Acer wil.
Wat betreft de geherinstalleerde hd. Dit had je als gebruiker ook wel kunnen aan zien komen. Daarbij is het eigen risico wanneer je géén backups heb.

In de meeste gevallen worden herinstallaties uitgevoerd, puur voor de zekerheid, dat het niet meer aan de installatie kan liggen (driver verschillen etc.).

Zelf zal ik ook geen laptops/desktops van Acer aan schaffen, maar heb persoonlijk wel 3 17" TFT's van Acer, draaien inmiddels al jaren (zal inwendig overigens wel Philips/LG/Samsung zijn).
Succes met een Acer wanneer je hem 6 dagen in de week gemiddeld 11 uur per dag gebruikt. De acer van mijn vriendin is na een jaar of 6 nu echt harstikke dood, maar die werd alleen maar gebruikt voor tekst en surfen. Mijn zakelijke HP van 6 jaar oud daarentegen doet het nog steeds en heeft een heel wat zwaarder verleden achter de rug. (o.a. meer dan 7200 uur WoW). Ben nu een jaartje met een Asus bezig.
Zakelijk en WoW in 1 zin.... hmm... :+
Lekker objectief, een rapportje over het defect raken van notebooks door een bedrijf dat.......... verzekeringen verkoopt voor laptops...
Typisch dat de 'eigen schuld dikke bult' ook bij de "failure rate" wordt betrokken: het is niet het notebook dat het begeeft, alleen maakt de eigenaar een foutje (bewust of onbewust). Dan kom je nogal makkelijk aan die 31%, terwijl het dus eigenlijk 20,4% is.

Verder hebben ze geen definitie toegevoegd van "failure", wat de accuratesse van het rapport nogal negatief beďnvloed. Ze geven bijv. expliciet aan dat softwareproblemen en problemen welke oplosbaar waren met firmware updates niet meetellen bij de "failures", maar... Wat dan wél?!

Oftewel: lies, damn lies, and statistics.


Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Ikreisrond op 23 februari 2012 12:27]

Je veralgemeniseert je stelling onterecht. Ik hoor vaker van de na garantie dood situatie.

Ontopic: kan er voor dat geld nu wel eens meer fabrikanten komen met 3x usb ipv 2x usb? Ik stoor me er behoorlijk aan. Het is net zoiets als een laptop zonder hdmi/vga/dvi: je denkt er niet aan als je het koopt, want een laptop heeft in principe altijd een externe beelduitgang.
Een laptop hoort dus ook minimaal 3x usb tot zijn beschikking te hebben.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 22 februari 2012 16:37]

Vind jij. Het is een ultrabook, een bepaald soort extra mobiele laptop. Nu past er op het dikste punt aan beide kanten mooi een USB-poort, waarom moet je per se een derde hebben? Zelfs mijn VAIO F12 heeft maar twee USB-poorten. Wanneer je het als desktop wilt gebruiken kun je ook een hub kwijt.
Omdat je sommige dingen juist niet op een hub wilt, zeker niet als je het ding mobiel gebruikt. Stel dat je een extern toetsenbord en een muis/trackball wilt gebruiken, die moeten NIET op een hub en als ze niet via dezelfde draadloze connector gaan ben je al twee USB-poorten kwijt.
Waarom zou je op een ultramobiele laptop een toetsenbord aansluiten? Je mist de bedoeling van zo een ding. Natuurlijk typt het lekkerder, maar als je een toetsenbord meeneemt plus laptop ben je dat ultrabook gevoel kwijt.
Dan prik je er toch een 4 poorts USB hubje in... Als je toch met USB devices begint, dan is het eenvoudiger om dat met een HUB op te lossen.
je denkt er niet aan als je het koopt,
Tja eigen schuld
Gewoon beter opletten wat je koopt.
Waarom zou je 3 usb aansluitingen willen? het is een ultrabook! hoevaak zou je die USB's nou gaan gebruiken? ... ik gebruik ze zelf namelijk amper, hooguit voor externe opslag zoals backup of flash-drives.

"Je denkt er niet aan als je het koopt"
Dat ligt aan jezelf, ik denk er wel aan en er zullen nog velen zijn die er ook aan denken.

Ik neem verder aan dat degenen die een Ultrabook kopen ook wel al een desktop computer hebben.
behalve dat acer kwalitatief vaak te wensen over laat, is de S3 nou ook niet echt een powerhorse. van alle ultrabooks is de S3 het slechtste jongetje uit de klas.
Ik heb lang getwijfeld welke ultrabook ik zou halen. De Asus Zenbook stond lang bovenaan op mijn lijstje, maar uiteindelijk is het (om prijs technische redenen) de HP Folio 13 geworden, en ik heb geen spijt.
onderaan staan deze benchmarks:
http://www.engadget.com/2012/01/01/hp-folio-13-review/
PCMark Vantage
3DMark06
HP Folio 13 (1.6 GHz Core i5-2467M, Intel HD Graphics 3000) 6,701 3,387
Toshiba Portege Z835 (1.4 GHz Core i3-2367M, Intel HD Graphics 3000) 5,894 3,601
Lenovo IdeaPad U300s (1.8 GHz Core i7-2677M, Intel HD Graphics 3000) 9,939 3,651
ASUS Zenbook UX31 (1.7 GHz Core i5-2557M, Intel HD Graphics 3000) 10,508 4,209
Acer Aspire S3 (1.6 GHz Core i5-2467M, Intel HD Graphics 3000) 5,367 3,221
13-inch, 2011 MacBook Air (1.7 GHz Core i5-2557M, Intel HD Graphics 3000) 9,484 4,223
Samsung Series 9 (1.7 GHz Core i5-2537M, Intel HD Graphics 3000) 7,582 2,240
Heb er 2 van gehad die na een maand of 3 al kleine (niet garantie waardige) gebreken begonnen te tonen en na 2 jaar, net buiten de garantie, ineens de geest gaven. Alsof er een timer in zit.
Die verhalen hoor ik juist van Asus. En dan geen kleine gebreken maar bv moederbord defect, vervangen kost ¤500 exclusief montage (en ja dit betrof een notebook), of mijn router, toch geen goedkope, deed helemaal niets meer. De defecte Asus van ¤100 heb ik toen vervangen voor een TP-Link van ¤35.
Dat hadden wij ook met onze Acer Aspire PC! Net 2 weken te laat! :(
Dan heb je gewoon 2 keer puur pech gehad.
Don't buy a lottery ticket! ;-)

Maar ondanks de verhalen die niet representatief hoeven te zijn ervaar ik Acer als een puur budget merk, persoonlijk zou ik nooit een Acer kopen. De Acers die in huis zijn zaten bij telefoon abonnementen en ik vind het geen fijne laptops. Zelfs een cheapo Dell komt bij mij betrouwbaarder over.

Verder is het leuk dat Ultrabooks goedkoper worden, maar ipv. het goedkoper kunne produceren van goede hardware, gaan ze crappier hardware gebruiken, ik weet niet of je hier vrolijk van moet worden.
Ik ben zelf altijd heel erg blij geweest met mijn Toshiba's. Deze zijn degelijk en haast niet stuk te krijgen. En je kan altijd erg makkelijk de nieuwste drivers en software ervoor krijgen, voor elk besturingssysteem.

Maar even ontopic: Ik wind het wel goed nieuws, de prijs verschillen zijn nu nog wel groot i.v.m. notebooks of netbooks (die zijn natuurlijk sowieso goedkoper...).
Gaat de goede kant op. Maar ik vindt persoonlijk een goede videokaart een gemis. Omdat ikzelf meer naar een touchscreen laptop zoek. Alleen dell heeft die momenteel. Maar voor kantoor gebruik kan ultrabook natuurlijk heel goed zijn.

Wel verwacht ik dat de videokaarten van ultrabooks op termijn ook beter worden.
Maar voor kantoor gebruik kan ultrabook natuurlijk heel goed zijn.
Dat hangt er vanaf wat voor kantoor gebruik. De developers hier bijvoorbeeld, hebben toch echt wel veel power, veel geheugen en als het even kan graag ook een SSD. Die wachten liever geen seconde teveel op compilen, en de software is ook wel pittig zwaar.
Developers is een niche markt, net zoals grafische designers, 3D modelers enzo. Natuurlijk willen die krachtiger spullen, maar dan hou je nog altijd 99% van de zakelijke markt over die nooit een compiler heeft gebruikt.
Ah op dat nieuwsbericht zat ik te wachten :).
Voor mijn volgende opleiding wil ik namelijk wel een lichte en kleine notebook hebben die ook nog eens wat aan kan en er ook nog eens fatsoenlijk uit ziet, en als het even kan ook nog betaalbaar is :).
Ook heb ik vernomen dat met Ivy Bridge de ultrabooks nog dunner zouden moeten worden omdat de USB 3.0 controller in de CPU zou zitten (correct me if I'm wrong), ik heb hier alleen geen bron van.
Dat worden goede prijzen, voor zo een prijs een top ultrabook is super. Twee USB-poorten is goed genoeg, ééntje voor een HUB en eentje voor een Externe HDD voor mijn huidige situatie. Dat houdt in dat men met twee genoeg moet hebben.

Helaas is het natuurlijk niet altijd even fijn dat je een externe DVD speler zou moeten hebben. Maar met een aantal software matige stappen kom je dan een heel eind. Ik ben benieuwd of die prijsdaling ook echt gaat plaatsvinden, of dat het een stuk hoger blijft liggen. Dat zullen we zien.
Waarom kan ik niet gewoon een laptop kopen zonder harde schijf?
Die prop ik er zelf dan wel in, dan weet ik zeker dat ik een goede ssd erin kan stoppen of een goedkope hdd.
Laat die laptops nou eens customizen door daadwerkelijk onderdelen er af te kunnen halen. Bij dell/sony kan dit dus niet. In dezelfde categorie waarom moet ik betalen voor inmiddels de 4e windows 7 licentie? dat maakt de laptop nog eens 50 euro duurder..
Intel heeft ook nog eens bezit over de aanduiding "Ultrabook", wat inhoudt dat alleen intel laptops dus verkocht worden. Het AMD Trinity APU is overigens veel beter qua gpu performance dan de nieuwe ivy bridge en is nog goedkoper ook.
Iets dat nu X kost wordt over bijna een jaar goedkoper! Onverwacht :P

[Reactie gewijzigd door Diavire op 23 februari 2012 03:18]

Dus de vooruitziende blik van Acer loopt tot kerst dit jaar. Volgens mij komen in januari 2013 nieuwe modellen en gaan de 2012 modellen voor ramsjprijzen....