Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Zowel Asus als Gigabyte werken aan opgevoerde kaarten met custom koelers op basis van AMD's HD 7970-gpu. De kaart van Asus krijgt een DirectCu II-koelsysteem en Gigabyte heeft een koeler met drie ventilatoren ontwikkeld.

De Asus HD 7970 DirectCu II krijgt een custom pcb en een drieslots koeler die de kaart interessant moet maken voor overklokkers. De kaart beschikt verder over de 'VGA Hotfire'-feature, waarbij met een op de kaart gesoldeerd kabeltje verbinding met een ROG Rampage IV-moederbord wordt gemaakt. De voltages kunnen dan softwarematig worden opgekrikt.

De warmte van de gpu wordt via zes heatpipes afgevoerd naar de heatsink, waarna twee 100mm-fans de lucht van de videokaart wegvoeren. De stroomtoevoer verloopt via twee achtpins-connectors en de kaart beschikt over twee dvi- en vier displayport-uitgangen. De gpu is op 1GHz geklokt en de 3GB gddr5-geheugen heeft een effectieve kloksnelheid van 5600MHz. Releasedatum en prijs zijn nog niet bekend.

Asus HD7970 DirectCu II Asus HD7970 DirectCu II Asus HD7970 DirectCu II

Ook Gigabyte heeft een overgeklokte HD 7970 op stapel staan. Deze GV-R797OC-3GD heeft eveneens een custom pcb en een gpu-kloksnelheid van 1GHz. De 3GB gddr5-geheugen is op de standaardsnelheid van 5500MHz geklokt. Beeldschermen kunnen worden aangesloten op een dvi-, een hdmi- en twee displayport-uitgangen. Om het geheel te koelen maakt Gigabyte gebruik van een dualslot-koeler met drie ventilatoren. Ook van deze kaart is nog geen prijs bekend.

Gigabyte HD7970 Gigabyte HD7970
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Mmm, die drieslots koelers zijn wel erg dik...
Goede koeling maar kan je twee van die monsters wel goed naast elkaar draaien in CF?

Kan de warme lucht dan nog wel worden afgevoerd en warmt de ene kaart de andere dan niet onnodig op?

[Reactie gewijzigd door Leader98 op 20 januari 2012 13:02]

De koeler van Gigabyte heet volgens mij gewoon Windforce 3X...
Maar het ironische van de DirectCU 2 is dat hij niet eens de warmte beter afvoert dan een Twin Frozr 3, terwijl hij een slot meer in beslag neemt.
Uiteraard is slot spacing een belangrijke factor voor CF, maar veel moederborden houden al meer ruimte tussen de PCI-e x16 sloten, dus het zou wel moeten passen als je er vooraf rekening mee houdt en tevens komen er steeds meer cases die 8 ipv 7 expansion slots hebben aan de achterkant mocht je er één in slot 6 hebben (uitgaande van ATX formfactor).
De warmte toevoer is wel een probleem in veel gevallen voor de bovenste kaart, maar ze zullen zelden volledig belast zijn in CF gezien de games van nu, dus heel warm zullen ze niet worden.

[Reactie gewijzigd door Slashlick op 20 januari 2012 13:18]

Heb je een bron voor de DirectCU II die niet beter koelt dan een Twin Frozr? De meeste DirectCU kaarten zijn ook al af fabriek overklokt namelijk, is er ooit een vergelijking gemaakt met chips uit dezelfde serie met een identieke OC? Qua koelprestaties in verhouding tot de geluidsproductie ben ik in ieder geval zeer te spreken over de Asus 6970 DirectCU II, maar ik heb geen idee hoe de Twin Frozr het qua geluid doet.

Het koelblok van de DirectCU II is wel erg groot en zwaar, mijn 6970 DirectCU II videokaart ging steeds meer doorbuigen. Ik heb toen eerst met een ninja wire (touwtje) de achterkant omhoog getrokken naar de oorspronkelijke stand en heb hem inmiddels maar ondersteund met een Powercolor PowerJack.

Het laatste wat je wil is een doorgescheurd PCI-E slot op het moederbord. Wel een beetje raar dat Asus hier niets voor meelevert of ook maar op het risico wijst. Een fabrikant als HIS doet dit bij de 7970 standaard met hun "Weight lifter" en die heeft niet eens zo'n zware koeler. Asus blijft echter ook met de 7970 serie vooralsnog stil over dit risico en levert ook hierbij niets aan ondersteuning mee. Wel levert Asus als een van de zeer weinigen 3 jaar garantie, dus vertrouwen in de kaarten hebben ze wel.

Sommige computerkasten hebben bovendien van zichzelf al balken of steunen voor videokaarten erin, zoals bijvoorbeeld de nieuwere modellen van Lian Li. Blijft me verbazen hoe een deel van de industrie duidelijk met zoiets bezig kan zijn terwijl een ander deel net doet of het probleem niet bestaat.
Geen idee hoe de 7970's daarop reageren maar ik heb twee 580gtx in sli draaien hier met hetzelfde model koeler en vergelijkbare pcb. Op de stock snelheden van die kaart schelen ze Idle niet meer dan 4 graden en onder het gamen verschilt het max. zo'n 10 graden. Het zijn echt hele degelijke koelers van Asus. Problematisch dik misschien, dat wel, maar zeker erg effectief, ook in SLI/CF.

[Reactie gewijzigd door zjeery op 20 januari 2012 13:16]

Op een m-ATX bordje zal dat inderdaad niet passen maar op elk normale ATX bord zou het gewoon moeten passen. Overigens zal het qua airflow echt niets uitmaken hoe dik de videokaart is, hiernaast zal de hitte die wordt uitgestoten door de videokaart ook wel behoorlijk meevallen, aangezien deze kaart over het algemeen en naar eigen ervaring gewoon de beste koeler is. Zelf heb ik een GTX570 met deze koeler en die komt nog niet eens boven de 70 graden onder full load met een overclock van 742 Mhz naar 932 Mhz.

Het nadeel is dan wel dat je minder plek hebt in je kast en mogelijk de aansluitingen onder de PCI-e bedekt zullen worden, maar hier heb ik in ieder geval geen last van met een enkele kaart. Ook zal de kaart waarschijnlijk een beetje scheef hangen vanwege het gewicht, maar dat zal waarschijnlijk niet veel uithalen.
Ik blijf toch wat verbaasd dat deze nieuwe generatie geen verbluffend veel betere prestaties heeft, ondanks de nieuwe architectuur lijkt de meeste vooruitgang gewoon van de die shrink te komen... Gemiddeld 25% beter dan de GTX 580 is nu ook niet zo om over naar huis te schrijven.

Ik wacht wel op Kepler en trek dan mijn conclusies. GK 104 belooft al vuurwerk te geven volgens een notoire AMD fanboy.
De nieuwe architectuur is ook meer bedoeld om het verbruik wat terug te schroeven en het voordeel van een die shrink heb je toch al wel. En CFX scaling is ook beter geworden. Maar het is een beetje kort door de bocht om te veronderstellen dat je bij elke nieuwe iteratie je ook veel snellere prestaties krijgt. Wat dat betreft zijn de iteraties nogal kort achter elkaar dus hebben ze ervoor gekozen om de verbeteringen in kleinere stapjes uit te voeren. Dat hoeft niet te betekenen dat je er vrolijk achteraan hoeft te hobbelen. Trouwens de software moet er ook mee om kunnen gaan. En wat dat betreft kan er nog wel wat aan de drivers verbeterd worden want die zijn nog maar net uit.
Neen, dat bedoel ik ook niet. Maar ik had op een sprong zoals bij de 8000-series nVidia gehoopt stiekem, nu het al zo lang rustig is op het gebied van grafische kaarten.

De scaling is inderdaad zeer indrukwekkend, heb ik ook in een reactie wat hoger vermeld ;). En het stroomverbruik, tja. Het is meer met een softwarematige aanpassing dat de kaart zuiniger is als er minder van gevraagd wordt (ook dat uitschakelen van kaarten bij inactiviteit en in crossfire is wel handig), maar het stroomverbruik ligt nog steeds astronomisch hoog (performance per watt is nu toch niet zoveel beter dan bij een 6970?).

Kepler belooft een veel hogere sprong in PPW tegenover Fermi (nu nog waarmaken maar kom). Bron is deze alom bekende roadmap.
maar het stroomverbruik ligt nog steeds astronomisch hoog (performance per watt is nu toch niet zoveel beter dan bij een 6970?).
"Maar" 46.60% op 1920x1200 en "maar" 56.78% op 2560x1600.

Die waardes zijn gebaseerd op de volgende gegevens:
  • HD7970: 163W
  • HD6970: 184W
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/HD_7970/26.html
Average: Crysis 2 at 1920x1200, Extreme profile, representing a typical gaming power draw. Average of all readings (12 per second) while the benchmark was rendering (no title/loading screen).
Op 1920x1200 is de P/W van de 7970 100% (immers onze basis kaart) en die van de 6970 68%.
Op 2560x1600 is de P/W van de 7970 ook 100% en die van de 6970 68%.

Op 1920x1200 is de relatieve performance van de HD7970 100% (immers onze basis kaart) en die van de HD6970 77%.
Op 2560x1600 is de relatieve performance van de HD7970 ook 100% en die van de HD6970 72%.


HD7970: 100 / 163 = 0,613496933
HD6970: 77 / 184 = 0,418478261

(0.418478261 / 0.613496933) * 100 = 68.2119565

Bij 1920x1200 @ TPU (P/W Ratio):
HD7970: 100%
HD6970: 68%, afgeronde dus van 68.2119565%.

HD7970: 100 / 163 = 0,613496933
HD6970: 72 / 184 = 0,391304348

(0.391304348 / 0.613496933) * 100 = 63.7826087

Bij 2560x1600 @ TPU (P/W Ratio):
HD7970: 100%
HD6970: 64%, afgeronde dus van 63.7826087%.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 21 januari 2012 14:42]

Ik baseerde me op tomshardware, algemeen aanvaard als betrouwbare bron. Ik gebruik hun voorbeeld van Battlefield 3 op ultra met AA uitgeschakeld in 1080p, samen met het energieverbruik ook gebaseerd op Battlefield 3.

Afgaand op average FPS:

HD 6970: 69,6 FPS
HD 7970: 97,0 FPS

Vervolgens stroomverbruik onder full load (BF3)
HD 6970: 209W
HD 7970: 249W

FPS/verbruik (ofwel performance per watt)
HD 6970: 69,6/209=0,333
HD 7970: 97,0/249= 0,390

Dezelfde verhouding als jij berekende, met HD 7970 = 100%
0,333/0,390=0,854 oftewel 85,4% voor de HD 6970.

Conclusie: de benchmark van Tom's Hardware laat andere gegevens zien en een veel kleinere kloof dan volgens jouw berekeningen. Volgens mij heeft niemand hiermee zijn gelijk echter bewezen, want elk spel stelt andere eisen aan de hardware afhankelijk van optimalisatie, AA aan of uit, realistische vernietigbare omgevingen etc.

Ik ging uit van de review van Tom's Hardware omdat dit een spel betrof dat me nauw aan het hart ligt en in functie waarvan ik mijn toekomstige pc zal bouwen deze zomer. Met dat referentiekader vond ik de HD 7970 maar marginaal beter presteren wat PPW betrof. Wel fijn dat je de tijd nam om het even aan de kaak te stellen, dit gaf me de gelegenheid om mijn kant even te belichten en ook het verschil te verklaren :).
ik denk dat omdat de baanbrekende snelle chips nogniet nodig zijn ze dat achter de hand houden en wachten tot ze weer nodig zijn.
waarom iets verkopen dat 2x zo snel is als je het nog nergens voor nodig heb en je ook 3x een product kan verkopen met 25% winst.
ieder product dat ze maken moeten ze zelf weer overtreffen dus met grote stappen vooruit releasen hebben ze op het moment alleen zichzelf mee (tenzij de nvidia 6 serie wel enorm veel sneller is dan moeten ze wel antwoorden).
Ze zien er nu al uit als monster kaarten. Ik vraag me af hoe een 7990 eruit gaat zien.
de 7990 is een typo. als je op de link klikt staat er 7970.

de 7990 word de dual-gpu kaart.
In wat voor zin is jouw comment related aan die van rickyy?
Jullie hebben het over totaal wat anders...
Ik denk dat ricky zich afvraagd hoe groot en enormus de toekomstige 7990 zal zijn ,
aangezien de 7970 al een bakbeest is met die koeler (de asus dus)
Deze kaarten zijn dan wel te overwegen in verhouding met de stock koelers, die iets veel lawaai maakte vond ik.
Je moet alleen nog genoeg ruimte hebben, die dikke van Asus neemt meteen 3 slots in :) Je moet er toch niet aan denken dat je deze ineen triple opstelling hebt draaien, dan kan je zeker niks anders er mee bij prikken :)

Het kan dus nog erger / extremer :)
nieuws: Yeston bouwt HD 7970 met vierslots-koeler

[Reactie gewijzigd door bonus op 20 januari 2012 16:26]

nog ff en met 1 asus gpu zit heel je kast gelijk vol.

3 slots hoog :/
Je zou bijna een aparte kast aanschaffen, specifiek voor je videokaarten. Wat een monsters. octo crossfire case ftw :P

[Reactie gewijzigd door Ryan1981 op 20 januari 2012 13:39]

Ik moet wel zeggen dat mijn Antec 1200 al VEEEEEEEL beter presteert dan de 900 die mijn buurjongen heeft. Dus als je een case koopt... doe het meteen goed ook!

[Reactie gewijzigd door A87 op 20 januari 2012 13:45]

Vette shit. Ik zie graag de reviews met crossfire tegemoet :)
Veel reviews tonen dat er sprake is van een geschift goeie scaling, een extra videokaart voegt bijna evenveel rekenkracht toe als de eerste!
Er staat op Youtube al een filmpje met Quad Crossfire :)
Haalt dit de snelheid van 7990? Meestal is dat wel bij een 7950 dat je het zo kan overklokken dart het op dezelfde snelheid zit als de 7970.
Nogal een vreemde vraag, aangezien de 7990 2xGPU gaat worden.
Ook een vreemd antwoord, dat is namelijk nog niet zeker :).
Maar wel zeer waarschijnlijk :), veel hoger dan dat kunnen ze niet met hun 7xxx telling, tenzij ze nieuwe extensies erbij halen
Word het niet tijd voor Direct CU 3?

Ik vind de 2 wel erg oerlelijk

Ik heb mischien nog interesse in een 7970 tot de tijd voor kepler.. Ik ben een overclock freak alles moet maximaal hier :D (Antec 1200, hopakee). Als ik een 7970 koop haal ik iig zon DirectCU! Of er moet iets beters komen. Maar ik neem geen lelijke blue PCB uitvoering, yegh... dan pak je de doos uit en dan zie je die kaart...... YEGH*
Dat zwarte PCB is wel heerlijk!

Ik verkoop mijn 580 Lightning volgende week dan ff afwachten op deze jongens =).


1000MHZ maakt een mooi statement!!

[Reactie gewijzigd door A87 op 20 januari 2012 13:43]

Snap niet dat Gigabyte nog met die blauwe PCBs blijft werken terwijl de meeste moederborden die ze nu maken zwart zijn.