Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 112 reacties

Iemand is erin geslaagd om de gpu van AMD's nieuwste high-end videokaart te overklokken naar 1,7GHz. Het videogeheugen werd daarbij opgekrikt naar een effectieve snelheid van 8GHz. Voor de koeling werd vloeibaar stikstof gebruikt.

Om de snelheden zo ver op te drijven moest overklokker Shamino wel een voltmod toepassen, waardoor de spanning naar 1,6v verhoogd kon worden, meldt mydrivers.com. Daarvoor werd een aantal weerstanden vervangen en moesten enkele punten op het pcb door middel van koperdraad met elkaar worden verbonden. De verhoogde spanning stelde de kaart in staat om kloksnelheden van 1,7GHz te behalen. De 2GB gddr5-videogeheugen werd ook overgeklokt en draaide uiteindelijk op een effectieve snelheid van 8GHz. Bij een standaard-HD7970 draait de gpu op 925MHz en het geheugen effectief op 5500MHz.

De overklok was stabiel genoeg om zowel 3Dmark 2011 als 3DMark Vantage te draaien. In die tests werden scores behaald van respectievelijk 15.063 en 54.725 punten. Om de kaart afdoende te kunnen koelen werd gebruikgemaakt van vloeibaar stikstof.

Ook op lucht lijkt de HD7970 een goede overklokker. VR-Zone wist de kaart met de standaardkoeler te overklokken naar 1,26GHz, waarbij de spanning van 1,15 naar 1,25v werd verhoogd. Het geheugen draaide daarbij op een effectieve snelheid van 6300MHz. Fabrikant Sapphire lijkt ook veel vertrouwen te hebben in de overklokbaarheid van AMD's nieuwste architectuur; de fabrikant zou van plan zijn om een kaart uit te brengen die in de fabriek al op 1355MHz is geklokt.

Overklok van HD7970 naar 1,7GHz Overklok van HD7970 naar 1,7GHz Overklok van HD7970 naar 1,7GHz Overklok van HD7970 naar 1,7GHz Overklok van HD7970 naar 1,7GHz
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (112)

Iemand die mij kan vertellen wat er tussen de kaart en de DVI kabel is geplaatst? capture device naar een andere PC?
Het is een Asus OC key, even wat details van Hardware.Info:
In de doos van dit zeer complete X79 moederbord vinden we ook nog een OC Key, een bijzonder kastje dat tussen de videokaart en de monitor geplaatst dient te worden. Dit kastje projecteert informatie als klokfrequenties, temperaturen en voltages bovenop het beeld van de monitor. Daardoor zijn al deze zaken te controleren tijdens het draaien van benchmarks. De OC Key biedt tevens de mogelijkheid om met het toetsenbord alle overklokinstellingen aan te passen buiten het besturingssysteem op. Het feit dat de OC Key hardwarematig werkt blijkt wel uit het feit dat 'ie zelfs blijft werken als Windows vastloopt!
Het is een onderdeel van de luxere Asus Crosshair moederborden, met die stick kan je op je monitor een overlay creeren waarop je OC informatie toont.
correctie: alleen de Rampage IV (4) extreme mobo heeft de OC key. tot nu toe heeft geen enkel ander moederbord een OC key er bij geleverd.
ik weet trouwens niet zeker of ie uberhaupt wel op andere huidige moederborden draait, aangezien hij alleen bij de Rampage IV extreme word geleverd.
maar het is uiteraard een goed idee om het bij de Crosshair en andere ROG mobo's te leveren :D
Ah klopt inderdaad, wist even niet meer precies bij welke Asus mobo hij zat. Hoop inderdaad ook dat ze dit soort extras ook bij andere mobos gaan leveren, uitermate handig voor bij het overclocken :D
Voor wie interesse heeft in CrossFire. Het is eindelijk waard om dual gpu te hebben. Scaling van 1,8 en 1,9.

2x 7979 (2 GPU's) presteert beter dan 2x 6990 (4GPU's). En dit met beta/preview drivers.

http://www.guru3d.com/new...ay-crossfire-performance/

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 januari 2012 11:52]

Scaling van de HD6xxx serie is ook al prima hoor, dus het is het gewoon nog steeds (ipv eindelijk) waard. Dat 2x HD7970 beter presteren dan 2x HD6990, komt door twee dingen:

De HD7970 is een stuk sneller dan een HD 6970
Two-way Crossfire is efficiënter dan Quad-way Crossfire

Niks speciaals en niks nieuws wat betreft Crossfire. Problemen met Crossfire zijn er soms wel trouwens, maar dat komt dan vrijwel altijd door drivers en/of slechte game-releases.
Volgens mij moet je beter lezen. 2x6990 dat is dus 2 x dual gpu = 4 GPU. Dit bewijst juist dat 6000-generatie helemaal niet zo goed schaalt. en de 6990 is sneller dan een 7970

Ik zou de Benchmarks maar eens goed bekijken.
... zucht

Ik geef juist duidelijk aan waarom jouw conclusie niet klopt. Dat 2xHD6970 beter is dan 2x6990 (4xHD6970) betekend niet dat de scaling in de 7xxx zoveel beter is.
Je kan niet 2xGPU met 4xGPU vergelijken.

Ik heb de test gezien, maar daar wordt alleen een aantal fps weergegeven. Dat is geen maat voor scaling. Ik zal voor jou de scaling factoren even berekenen:

Alle vier spellen op een rij:

Scaling van 7970 (7970 Crossfire/7970 Single)
1,95
1,56
1,78
1,98

Scaling van 6990 (6990 Crossfire/6990 Single)
1.37
1,67
1,11
1,75

Scaling van 6970 (6990 Single/6970 Single) Er zit geen 6970 Crossfire in de resultaten.
1,82
1,08
1,86
1,89

Scaling van 6950 (6950 Crossfire/6950 Single) Eén resultaat ontbreekt.
1,92
-
1,93
2,00

Mijn conclusie:
De 6950 schaalt het best. De 6970 schaling is wat moeilijk te beoordelen, omdat er dus geen 6970 crossfire in de test staat. 6970 crossfire is beter dan 6990, dus deze getallen zijn nog minimaal. Ook is er dus één test die met 1,08 niet klopt, daar is vrijwel geen scaling. Alsnog scoort de 6970 verder prima boven de 1,8!
De 6990 schaalt het slechtst, en daar is een hele duidelijke reden voor. de 6990 is een kaart die al in crossfire staat (2xHD6970 immers). Een 6990 in crossfire zijn dus vier GPU cores die samen moeten werken en dat heet 4-way Crossfire. 4-Way crossfire schaalt minder goed als 2x Crossfire, en dat is ook vrij logisch. Bij 4-Way heb je twee keer het performance verlies ten opzichte van 2-Way.
De 7970 schaalt prima, maar niet beter of minder dan de 6xxx serie.

Zoals ik hierboven al zei, de fps is uiteraard flink hoog bij de 7xxx serie, omdat die serie duidelijk nog beter presteert dan de 6xxx serie. Dat zegt dus verder niks over de scaling.

Lees en reken voortaan zelf even graag, in plaats van onzin verkopen. Crossfire op de 6xxx serie of de 7xxx serie hebben allebei een prima scaling van 1.8-1.9. Jouw opmerking dat het het nu eindelijk waard is om Crossfire te gaan, is dus onzin. Dat was het bij de 6xxx serie ook al. Laatste detail: De 5xxx serie schaalde wel, maar niet zo goed als men hoopte. De 6xxx serie heeft dat probleem toen aangepakt met succes.
zoals eerder al gezegd, het gebruik van 4 gpu's is veel minder efficient dan 2 gpu's. De 4e gpu voegt bijna niks meer toe.
Volgens mij moet je zelf even beter kijken.

Je moet appels met appels vergelijken, er is nergens een Quad GPU test te bekennen op basis van de NIEUWE GPU, de dual GPU crossfire testen doen het allemaal goed.
De 6950 haalt bijna twee keer zoveel FPS bij een crossfireX opstelling.

Zie de Far Cry 2 benchmark maar:
6950 CFX 142FPS
enkele 6950 (1 en 2GB) 76FPS.

Of die van BC2:
6950 CFX 92 FPS
enkele 6950 (1 en 2GB) 50 FPS

Edit: euh ja zoals Tjeerd dus al zegt...;)

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 2 januari 2012 17:03]

dat is maar in een paar titels getest. hd6xxx deed het ook al erg goed in dual gpu setups, net als de gtx4xx en hoger.
Leuk, die scores, maar hoe verhouden die zich tot de scores in standaardmode? Is het de overklok wel waard? Al die moeite en de risico's? Sowieso niet echt permanent, wat stikstof verdamp... en stikstof is gevaarlijk, want mensen werken op zuurstof, niet op stikstof. Mja, vloeibaar zuurstof is nóg gevaarlijker :)

Maar, waarom vloeibaar stikstof? Ik snap dat het nodig is het ding koud te houden, en ik snap dat vloeibaar stikstof dat heel goed kan, maar om een chip stabiel te krijgen, hoeft ie toch zeker niet kouder dan +70 graden te zijn :?

Tenminste mijn videokaart komt in Furmark ook wel aan de 71 graden en is daarmee nog helemaal stabiel. Dus waarom moeite doen om em kouder te krijgen? Warmer wordt ie niet, want Furmark belast em zo goed als maximaal; kouder wordt ie wel, want de meeste games veroorzaken geen 100% belasting.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 januari 2012 13:24]

Hoe lager hoe minder weerstand over het algemeen. Daarnaast, stabiel op 70 graden kan prima maar als je de voltages hoog opschroeft en de clocks ook dan ga je die 70 graden niet meer voldoende vinden.
Hoe lager hoe minder weerstand over het algemeen.
Tot een grens dan, want zodra je bij supergeledeinde temperaturen komt, stort de boel ook in. Alle componenten zijn juist gemaakt om stroom te blokkeren of door te laten, en niet om alles ongehinderd door te laten :)

Maar bij -200 zit je daar nog niet aan.

Toch vraag ik me af waarom stikstof van -200 beter is dan bijv methanol van -80. Het is allebei meer dan koud genoeg... misschien dat stikstof simpelweg de minst gevaarlijke is van alle mogelijke minder-dan-nul-graden-vloeistoffen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 januari 2012 20:35]

Het resultante gas na verdamping is bij gebruik van stikstof inert.
Methanol kan soms op een vonkje al whoosh doen; dat wil je niet!
lucht bestaat al uit 78% stikstof, dus zolang er nog genoeg zuurstof is is stikstof niet giftig, een hoop methanoldamp kan zoals gezegd in één keer hééél warm worden :p en methanoldamp is ook echt giftig.
Nouja, fasekoeling dan. Dat kun je tenminste hergebruiken ;)

Dat kan met voldoende capaciteit ook aan -30 komen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 3 januari 2012 21:44]

Hij wordt vast niet kouder dan 30 graden ofzo, maar hij genereert zoveel hitte en dat moet afgevoerd worden. En het is inderdaad geen praktische overclock, vraag me af hoe lang dit ook mee gaat, het is meer omdat het kan
"Maar, waarom vloeibaar stikstof?"

Overclock is zo ver over de "spec" dat zelfs sommige weerstanden moesten worden vervangen. Kun je na gaan hoeveel hitte dit zal genereren. En niet te vergeten dat ook voltage is flink verhoogd naar 1.6V.
Als ik het goed begrijp genereert de grafische kaart zo veel hitte (bij deze overclock) dat het juist wel nodig is om het koel te houden.

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 2 januari 2012 13:54]

Maar laten we eerlijk zijn, is overclocking niet een beetje ouderwets? Hoeveel verschil naast de benchmarks zou je nou nog echt merken tijdens het gamen? Vroeger toen je met je oude pc van 100mhz naar 150mhz ging dan was dat wel de moeite waard nog. Volgens mij is het tegenwoordig meer een soort sport geworden dan dat het nog echt zin heeft. Zeker als ik zie wat er allemaal bij komt kijken. Die hele stikstof installatie ziet er toch niet uit.
ik was toch erg blij toen ik weer deftig mijn games kon spelen op mij hd4870 door alleen op een knop te drukken en 5 min na te prutsen met 2 sliders.... nu kon ik langer met dezelfde hardware doen en dat scheelt gewoon geld.
zelfde geld voor mijn i7 920... een 79XX erin en gaan met die banaan!

edit, en ik OC gewoon met de normale bijgeleverde koeler(gpu) of een wat grotere mugen koeler(cpu), maar dat is gewoon lucht en past in een normale kast.
die gasten die met stikstof aan de gang gaan doen dat voor records en lols. ik was zelf dan ook meer geïnteresseerd in de stock versie. meer OC = meer price/performance

[Reactie gewijzigd door Vburen op 2 januari 2012 16:11]

Dus zelfs tegenwoordig kan het nog een verschil maken van onspeelbaar naar speelbaar? Dat is namelijk waar vroeger vaak overclocking over ging. Kon je net dat ene spelletje toch nog spelen zonder weer 300 euro te hoeven uit te geven.

Maar tegenwoordig van wat ik zo ver lees is dat een overclock van een paar honderd megahertz nog enkel een verschil maakt van misschien in game 2 of 3 frames extra per seconde. (niet echt de moeite lijkt me) Vooral omdat veel chipsets niet zozeer vernieuwen meer in hertzen zoals vroeger het geval was, maar meer op nieuwe instructiesets, aantal cores etc...
Tuurlijk,maar het blijft natuurlijk een soort van sport. Zoveel mogelijk performance tegen zo laag mogelijke kosten. Hoe vaak hebben we hier niet al gezien dat een lager model een durder model voorbij gaat. Soms zelfs met de bios van zijn grotere broer erin.

Blijft een kunst ook al is het misschien(?) achterhaald...
Het lijkt erop dat 2012 qua videokaarten weer een goed start heeft :) Mooi resultaat, zeker ook met lucht. Denk dat we weer een hoop kwaliteit krijgen vwb AMD. Ik denk dat ik de opvolger voor me 3870x2 zojuist gevonden heb ;)
Hopelijk krijgt AMD weer een goede voet aan de grond dit jaar in de GPU sector! Als ik dit zo lees moet het goed komen, maar we weten niet wat concurrent nVidia in de steigers heeft.

Ikzelf heb HD3870 CF in m'n PC hangen en deze moeten maar eens vervangen worden door één goede kaart :P Behalve dat moet ik ook een nieuwe CPU hebben en moederbord etc.... dus dat word nog even sparen (a)
Volgens mij heeft juist AMD wel een voet aan de grond met GPU's maar niet met CPU's.

Kan me trouwens ook niet voorstellen dat de prijs/prestatie verhouding die niet te overtreffen is het slecht doet op de markt ;)
Ik heb er eentje. Wordt echt tijd voor een upgrade. Alleen nog eventjes sparen ja.

Eind februari een LAN waar ik toch wel BF3 wil spelen dus dan moet die 7950 wel leverbaar zijn. Balen dat ik dan niet een maandje kan wachten tot hij wat in prijs is gezakt!
En anders neem je een mooie 69xx of zoiets. Die gaan natuurlijk hard naar beneden. Voor de euro bewuste NL'er natuurlijk een fraaie upgrade tegen weinig centen ;)
Tja, maar ik wil natuurlijk ook graag een CGN kaartje hebben. Lijkt me net wat toekomstgerichter dan een VLIW-4 kaartje.
Ik heb zelfs nu een 4870x2 en wil die graag gaan upgraden naar de 7 serie.
Al zoekend op internet kom ik echter nergens iets tegen over een 7970x2 , zit een dergelijke kaart nog ergens in de pijplijn?
de HD7990 gaat die kaart heten.

ze hebben de x2 laten vallen en deze kaarten een eigen naam gegeven. de hd5970 en de hd6990 waren de vorige 2 x2 kaarten.
zit hier met dezelfde kaart en het zelfde idee.

de X2 variant heet sinds de 5000 serie dacht ik xx90 dus dan zal deze wel 7990 gaan heten
In de HD5000 en HD6000 serie werdt de x2 niet meer gebruikt. Dit zal waarschijnlijk de HD7990 gaan heten, net als de HD6990 waar er dus 2 GPU's op gebakken zijn.
2 GB aan geheugen zo lees ik in de tekst?
Betekent dat, dat er een andere dan de aangekondigde 3 GB geheugen versie aankomt??
Of is het gewoon een typefoutje???
Typefout, in de screenshots zie je 3GB staan..
Typfoutje, zie ook de screenshots, daar staat 3GB.

Volgens mij kan 2GB ook niet omdat hij 384 bits is, dus 1,5GB of 3GB.
Op het 1e screenshot staat 3072 MB... dus gewoon 3 GB als je het mij vraagt.
Ziet er goed uit mooie clocks!
Echter de grote hamvraag zal zijn, is de 7900(7970) serie in het algemeen goed overclockbaar of zijn enkel de cherry picked exemplaren die deze overclockers hebben ontvangen dit?( ga er van uit dat het cherry picked exemplarne zijn)
En dit is iets wat we pas weten als ze officieel verkrijgbaar zijn en de gemiddelde tweaker er mee aan de slag gaat, ik wacht dus de gebruikers ervaringen nog even af alvorens te concluderen dat het een goede overclocker is.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 2 januari 2012 12:31]

als een fabrikant een productie versie wil maken geclocked op 1335 mhz dan geeft dat toch wel aan dat er in de chip erg veel headroom heeft.
Ziet er goed uit mooie clocks!
Echter de grote hamvraag zal zijn, is de 7900(7970) serie in het algemeen goed overclockbaar of zijn enkel de cherry picked exemplaren die deze overclockers hebben ontvangen dit?( ga er van uit dat het cherry picked exemplarne zijn)
En dit is iets wat we pas weten als ze officieel verkrijgbaar zijn en de gemiddelde tweaker er mee aan de slag gaat, ik wacht dus de gebruikers ervaringen nog even af alvorens te concluderen dat het een goede overclocker is.
Denk persoonlijk dat het een tussenweg is: 28nm chips icm cherrypicked kaarten...dat neemt niet weg dat de vooruitzichten voor huis,- tuin- en keukenkaarten nog steeds extreem goed zijn... het is al enige tijd geleden dat je nagenoeg 100% overclocks haalde op gpu's...

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 2 januari 2012 14:10]

die vantage cpu scroe is veel te hoog voor een alleen cpu score dus iets klopt er niet het is een single kaart fototje maar die score kan je simpelweg niet halen met een enkele cpu.

een 2600k op 4.4 ghz haald geloof ik iets van 22.000 cpu score.

of heefd amd eindelijk iets uitgevonden waardoor je physx op de gpu kan verwerken?

als dat niet het geval is is er iets niet jovol met die score.

verder vraag ik me wel af of de nieuwe cpus dit wel kunnen trekken ik heb zelf een 955+ en zelfs op 3.7 ghz kan hij mijn 6870 niet bijbenen en haal ik in vantage dan ook maar 14500 punten terwijl de kaart zonder overklock al 18.000 moet halen.
ik vraag me dan ook af hoeveel winst ik met de nieuwe generatie kaarten ga halen en hoe erg mijn cpu een rol gaat spelen in de vertragingen van de gpu.

ik zie er niet veel in om een eniuewe kaart te halen die vervolgens maar op 70% van zijn kunnen draait omdat cpu's ze niet meer bij kunnen benen.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 januari 2012 16:14]

Hij heeft een Socket 2011 gebruikt volgens de plaatjes, en als ide ook nog eens tering overclockt is zou de P score wel kunnen kloppen hoor.

Editje:

CPU loopt op 5 ghz, dus score kan zeker wel kloppen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 2 januari 2012 16:20]

Ik dacht dat CPU's net helemaal geen bottleneck meer vormden op gebied van gaming waardoor je bijvoorbeeld alles perfect kan draaien met een i5 2500K? Ik kan ook fout zitten natuurlijk..
Juist de CPU wordt teveel gebruikt de laatste tijd. Dragon Age Origins (ok beetje oud, maar heb geen recenter voorbeeld) doet mijn 4850 met 2 vingers in z'n DVI-port. Mijn Phenom II x4 945 (3.0 ghz) is toch echt de bottleneck.
Gezien zijn verwachte hoge prijs, kan dit een soort 8800GTX worden/zijn, die met een beetje geluk jaren meekan. De nieuwe GPU's gaan nu ook bijna allemaal over de 1GHz heen, wat vroeger in het CPU tijdperk een mijlpaal was, terwijl er nu niet echt veel aandacht aan besteedt wordt ( we weten intussen beter..).
Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Mijn vorige kaart was een 8800GTX en daar heb ik inderdaad ontzettend lang gewoon erg goed mee kunnen gamen. Na 3 jaar moest de kaart wel even in de oven bij 180-200 graden voor 7,5 minuten, maar daarna ging die ook wel gewoon weer 1,5 jaar door. =)

Kan niet wachten om zelf met deze kaart aan de slag te kunnen gaan, heb ondertussen een erg mooi gekoelde computer dus dan lijkt het dat ik uit de reviews al kan verwachten deze kaart behoorlijk te kunnen overclocken.

Hopelijk komt MSI snel met zijn versie van de 7970!
Nooit geweten dat ze in de oven gemaakt konden worden! Erg grappig, maar ook wel simpel en slim. Kwestie van slechte contactpuntjes weer aan elkaar laten smelten!

Ik moet zeggen dat ik zelf de HD6970 al een soort 8800GTX vind, gezien deze in geen enkele applicatie ergens moetie mee heeft. Bij mij is altijd de CPU de bottleneck op een gegeven moment. De HD7970 zal dan een tweede soort 8800GTX worden!

Ik heb zelf nu de MSI lightning versie en hoop ook dat MSI van de 7970 weer een mooie versie maakt, ook al sla ik zelf de 7xxx serie over. Die Lightning versies zijn nog een stuk beter dan de standaard versies, erg mooie kaarten altijd.

Het loopt in ieder geval super bij de GPU afdeling van AMD, wel jammer dat de CPU afdeling nog wat achterblijft. Aan de andere kant is wel duidelijk dat AMD probeert met de APU (Llano, enz.) om hun kracht op GPU gebied in de CPU te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 2 januari 2012 12:41]

Het zijn beiden geen 8800gtx, niet kwaad bedoeld maar zo goed zijn ze niet. Toen de 8800gtx uitkwam was hij twee keer zo snel als een 7900gtx. Dat komt dus neer op 100% verbetering over de vorige single-gpu high-end kaart. Dat sapphire met een 1355mhz core-clock hd7970 wil komen is geweldig nieuws, maar 100% beter dan de hd6970 wordt dat niet. Ook de 15% betere prestaties dan de gtx580 zijn eigenlijk niet wereldschokkend, daarbij komt wel een stukken lager verbruik door onder andere de 28nm.

Het ligt natuurlijk ook aan de applicatie en de monitor die je gebruikt, sommige mensen hebben nog niet genoeg aan een hd6990/gtx590. Ik zelf heb al genoeg aan een gtx460 1gb, dan wel op 900mhz, maar je snapt mijn punt.
Nooit geweten dat ze in de oven gemaakt konden worden! Erg grappig, maar ook wel simpel en slim. Kwestie van slechte contactpuntjes weer aan elkaar laten smelten!
Hier meer info m.b.t. de oventruc:
http://gathering.tweakers...message/32625275#32625275

Wie weet is het ook ooit nodig met kaarten van een nieuwere generatie ;)
Mijn videokaart is fabrieksovergeklokt naar de 1GHz, het is een HD4890 van XFX, destijds was dat wel een hoge snelheid voor GPU's. Ben er nog steeds zeer tevreden mee.
Op hardware gebied is AMD erg goed bezig. Ik vindt het alleen jammer dat ze bij de drivers aardig wat steekjes laten vallen. Hun kaarten werken prima tot je crossfire gaat proberen. Bij ieder nieuw spel wordt je weer geconfronteerd met BSOD's tot ze een nieuwe app profile uitgebracht hebben. Tenzij ze daar eens serieus iets aan gaan doen, is dit toch de laatste keer dat ik een crossfire opstelling van AMD aangeschaft heb.
Zo denk ik er ook over, alleen ik ervaar gelukkig geen BSOD's hiervoor. Crossfire werkte in 2011 gewoon niet altijd, met name bij nieuwe games.

Aan de andere kant brengt de nieuwe 12.1 driver wel erg veel fixes mee. Ik gebruik al een tijdje de 12.1 preview driver, maar die fixed vrijwel al mijn problemen!!

Onder andere kan je nu zelf voor elke applicatie een profiel maken waarin je de crossfire settings kan aanpassen (bijvoorbeeld naar AFR friendly, etc.)
HD3D werkt nu ook in Crossfire.
Deze driver laat mij GTA4, Skyrim, Assassin's Creed en Anno 2070 in crossfire met HD3D draaien zonder problemen.

Kan dus best zijn dat vanaf nu de drivers een stuk beter zijn. Als je googled op '12.1 AMD preview' dan kan je nieuws/reviews vinden hierover. Die zijn allemaal erg positief.

@brute51 uhm, wat wil je zeggen? Ik zeg toch ook dat ik geen BSOD's heb door crossfire?

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 2 januari 2012 18:43]

Vreemd! Ik heb ook een crossfire opstelling (5970 en 5870) en de laatste BSOD is al zo'n tijd geleden.. ik zou niet eens meer weten wanneer het was (als ik er al 1 gehad heb).