Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Het Chinese Yeston werkt momenteel aan een variant van de HD 7970 met een koeler die niet minder dan vier slots in beslag neemt. Het ontwerp van de ventilatoren is volgens het bedrijf gebaseerd op dat van vliegtuigmotoren.

De Chinese website EXPreview schrijft dat Yeston momenteel de laatste hand aan het koelerontwerp legt. De kaart krijgt verder een custom pcb en wordt uitgerust met 3GB gddr5-geheugen. Voor het uitvoeren van videosignalen zijn er dvi-, hdmi- en displayport-uitgangen aanwezig.

De HD 7970 wordt voorzien van een heatsink die het gehele pcb beslaat en die via zes heatpipes in contact staat met de gpu. De twee ventilatoren hebben volgens de fabrikant tweemaal zoveel schoepen als reguliere fans, waardoor de luchtverplaatsing ook groter zou zijn. Het ontwerp zou zijn ontleend aan de turbines uit vliegtuigmotoren. Het is nog niet bekend wanneer de kaart uitkomt, wat hij zal kosten en hoeveel herrie de fans zullen maken.

Yeston HD7970 Yeston HD7970 Yeston HD7970 Yeston HD7970 Yeston HD7970 Yeston HD7970
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Ik vermoed dat die grote koelers aardig wat warmte kunnen afvoeren. Ik vraag me dan gelijk af of het kaart beter overklokt dan die van andere fabrikanten, ik zie anders het nut er niet van in.

[Reactie gewijzigd door Voyage op 20 januari 2012 16:04]

Dat ligt er natuurlijk ook maar weer aan of de koeler alle componenten goed aanraakt.
Als je een heatsink hebt die 300W aan warmte af kan voeren, maar nooit 300W aan warmte opneemt van de PCB, heb je er vrij weinig aan.

Overigens is 4 sloten wel erg veel om ook nog CF mee te draaien. Veel SLI/CF moederborden hebben nog wel eens 2 sloten tussen je 2 PCIe x16 poorten, maar 4 is vrij zeldzaam volgens mij. Leent zich dus eigenlijk alleen voor borden met 3 PCIe sloten, waar je de middelste niet gebruikt.
Als je een heatsink hebt die 300W aan warmte af kan voeren
Op de laatste foto is duidelijk te zien dat de voeding (naast het PCIe slot zelf) van 1x 8-pins plus 1x 6-pins komt. In een nieuwsbericht eerder vandaag werden de Asus en Gigabyte 7970 aangekondigd. Bij de Gigabyte kan ik het niet zien, maar de Asus heeft 2x 8-pins.

Ik denk dat Yeston vooral een zo stil mogelijke kaart wil maken, als ze voor ontzettend ver overklokken gingen dan zouden ze ook wel voor 2x 8-pins gekozen hebben lijkt mij.
http://hexus.net/tech/rev...hd-7970-oc-gv-r797oc-3gd/

Hierop kun je het zien, die Gigabyte heeft ook een een 6- & 8-pin ;)

edit: typo.

[Reactie gewijzigd door Core2Quad op 20 januari 2012 23:03]

Je kunt er natuurlijk die 2 pinnetjes altijd nog op solderen ;) de gaten zitten er al in de PCB :) en zo te zien zitten die ook gewoon met de GND verbonden :)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 21 januari 2012 20:40]

Ik denk inderdaad ook niet dat dit echt bedoeld is om zwaar te gaan overklokken:
Als je goed kijkt naar de eerste foto, zie je ook dat het koelblok zelf eigenlijk niet zo overdreven veel groter is. Schijn kan bedriegen, maar mij lijkt het eerder een 2-slots koelblok waar de fans zelf een heel eind boven zijn geplaatst. Het doel lijkt mij dan ook eerder om een stille kaart te maken (fans die bij lage rpm meer lucht verplaatsen over een "standaard" koelblok).

Ik vind die fans er wel leuk uitzien, maar of ze ook daadwerkelijk iets van voordeel gaan opleveren, daarvoor wordt het wachten op reviews.
Nee maar goed, daarom vroeg ik me af of het kaart goed over te klokken is. Mocht dat niet zo zijn dan hebben die grote koelers niet veel zin, behalve dat ze er wel leuk uit zien (maar dat is ook maar persoonlijk).

En wat betreft SLI/CF heb je gelijk. Maar misschien komt er een X2 versie van :) !
een x2 versie zal er niet komen. Amd is hier al een geruime tijd van afgestapt. De laatste 2 dual gpu kaarten hadden type nummers die gewoon in dezelfde lijn lagen als de single gpu kaarten. (5970 / 6990)
Voyage doelt dan ook gewoon op een dual-gpu kaart, niet per se een met de naam X2...
Ja, sorry voor de verwarring! Een dual-gpu kaart bedoel ik inderdaad :).
niet helemaal correct, er is in de tussentijd ook nog een 6870x2 uitgebracht
Daarom het geheugen word niet eens meegekoeld op de plaatjes te zien.
Denk dat de VRM's ook niet gekoeld worden zo te zien.
Dus lijkt het mij niet egt aanteraden om er ver mee te gaan.

De xfx daarintegen die afwijkt van het orgineel heeft volgens mij wel koeling op mem en VRM's
Grappig ook hoe er in het midden van die 'oogjes' op zitten (die meedraaien). Die zitten op echte motoren om vogels weg te jagen, maar hoeveel je van die beesten nou in je kast moet verwachten :Y).

Verder lijkt het me sowieso overkill. Betere koelprestaties, prima, maar 4 slots lijkt me toch aan de zotte kant. Ben overigens toch wel benieuwd naar meer details: prijs, decibel en prestatie.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 20 januari 2012 16:15]

Die dingen dienen toch om te laten zien dat de motor draait?
Ja die spiralen dienen om te laten zien dat de motor draait en of deze in de juiste richting draait. De smering is maar gemaakt voor één richting, zou die de andere richting in draaien geraakt de motor heel snel onherstelbaar beschadigd door wrijving.

Vogels wegjagen is wel erg vergezocht :) *even testen of de vogels in mijn tuin wegblijven als ik spiralen her en der teken*.
Ja die spiralen dienen om te laten zien dat de motor draait en of deze in de juiste richting draait. De smering is maar gemaakt voor één richting, zou die de andere richting in draaien geraakt de motor heel snel onherstelbaar beschadigd door wrijving.
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar als dat zo zou zijn had ik veel meer motoren gewisseld in de afgelopen 10 jaar.
Als een vliegtuig geparkeerd staat met de wind van achteren, draait die motor urenlang de andere kant op zonder dat ie daar stuk van gaat.
Bovendien is er niemand die bij het opstarten met zijn tronie in de buurt gaat kijken of deze wel de goeie kant op draait, daar zorgt de starter wel voor.

Die spiraal is voor onderhouds personeel zodat zij met gehoorbescherming kunnen zien dat de motor draait, en de mate van uitloop snelheid na het uitzetten.
Hahaha ik vond het een leuke breker in het artikel, dat is om vogels te verjagen :D ..

Verder snap ikzelf ook niet het uiteindelijke doel van zo'n dikke prop op je videokaart,
buiten dat het lekker wat plek in beslag neemt vind ik het persoonlijk ook niet uitzien. (Nou goed zelf ben ik niet van sidewindows en al die freaky kleurtjes in me computer dus mij boeid het niet hoe het eruit ziet) Maar ik ben wel zeer benieuwd na de prestaties van dit ding, waarschijnlijk zal SLI/CF niet nodig zijn met een kaart als dit(goed te overclocke dus) anders snap ik er niks van..
De smering in een straalmotor is in eerste plaats voor koeling en in de tweede plaats voor het verminderen van de wrijving.

Overigens vraag ik mij af hoe effectief deze "Fan" zal zijn. Hij heeft geen inlet cowl om de lucht netjes laminair aan te zuigen en een beetje te comprimeren (maar dat laatste wil je ook niet ivm temp stijging) en hij heeft een tip clearance van heb ik jou daar. Weinig effectief dunkt me. Als je dan al zo graag een voorbeeld wilt nemen aan een straalmotor, weet dan wel hoe zo'n apparaat werkt :D .... Dit is gewoon zonde van de tijd en energie die erin gestoken is.

Verder rest mij niets anders te zeggen dan wat Double-X-L hier al gezegd heeft.

[Reactie gewijzigd door Ricochet op 23 januari 2012 08:35]

Dan zou dus ook de richting van vliegen cq taxien dan in de omgekeerde van normaal gaan

Bij turboprop of turbines eigenlijk dus onmogenlijk , zuigermotoren hebben een startmotor mss tandwiel verkeerd of met de handzwengel de verkeerde kant opgezwengeld

En voor vogels heb ik een vogelverschrikker in mijn pckast met bezem

@sinester

Is meer als camouflage vlinders hebben ze om haha vogels om de tuin te leiden
althans alleen padden denken pak em toch

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 20 januari 2012 18:01]

Vogels wegjagen is wel erg vergezocht *even testen of de vogels in mijn tuin wegblijven als ik spiralen her en der teken*.
Zo ver gezocht is dat niet... er zijn genoeg dieren die een Ogen print hebben om andere dieren weg te jagen
Dat is waar maar die dieren komen meestal niet met 500kM/uur op je af...
Als zo'n vliegtuig land dan kunnen die vogels er echt niet even omheen als ze die oogjes zien:D
Ik heb een 6990 met een arctic 6990 cooler. Deze cooler heeft ongeveer hetzelfde design, maar dan mooier en beter. Deze cooler heeft uitstaande randjes op de ventilator (kunnen gaan trillen) en koelt alleen de GPU. De Arctic koelt ook het memory en een paar andere onderdelen.

Maar een dergelijke cooler is gewoon geweldig vergeleken met de referentie cooler. Want die maakt een pokkeherrie op volle kracht. Ook krijg je een 2-20 graden lagere temperatuur.

Dus het nut van dit soort coolers is er wel degelijk. Wat nu goed is dat er dus concurrentie komt, waardoor de prijs van de arctic's naar beneden zal gaan.
4 Slots? wtf ik plaats wel 2 x 7950's in crossfire opstelling
Absurd gewoon. Vind de drieslots Asus koeler al te groot laat staan dit koel-monster :/

Waar blijven de creative, elegante en prachtige 1-slots koelers ?
Waterblock er op zetten, neemt nauwelijks ruimte in beslag! ;)

OT: Nu inderdaad nog even afwachten hoe weinig geluid hij hopelijk gaat maken!
Vraag me af of al die extra fanblades idd gaan helpen, ik bedoel; hebben we zoiets al niet bij de cpu koelers, de losse casefans ? En zien we daar juist niet dat deze dingen alleen meer lucht verplaatsen als de weerstand niet groot is. Maw: als in of outtake geschikt, met GEEN koelichaam ervoor of erachter ?

Nu, zo te zien hebben deze fans juist pressure nodig en daar kon het nu wel eens aan ontbreken. Als ik dan die kunstige "wieldoppen" op die fans denk ik: hmmm... meer bling bling dan enig "lab technische ontwikkeling".

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 januari 2012 02:51]

Ik verbaasde me al over die drieslots koeler, wist niet eens dat die dingen bestaan en nu al vierslots :D Voel me ouderwets met m'n standaard tweeslots kaart...
Buiten het feit om dat ze ook hoop lucht zullen verplaatsen heb ik het vermoeden dat ze ook stil zijn anders is het niet rendabel lijkt mij.
Wat heeft stilte met rendabel te maken?
Als je een kaart als deze koopt, zou ik zeggen dat het je om rauwe graphics performance gaat, en je niet maalt om een paar decibels meer. Om dat laatste te onderdrukken bestaan er mooie koptelefoons en surroundsystemen met aardige vermogens :P
helemaal waar!! met de GTX 480 toendertijd gewoon het geluid vol open en je hoort niets meer
En opeens weet je het. Je maakt een grafische kaart die in 1 klap een hele case kan vullen :)

Best wel wat overdreven imho... De kaarten met een net wat kleinere koeling slagen er toch ook in om de temp binnen de perken te houden?
Lijkt me eerder een gevalletje groter omdat het groter kan.
En dat is wat ik dus ook dacht... Maar goed ik denk dat ze deze maken om de kaart incl overclock garantie aan te bieden, of is dat teveel goede hoop?:D
maareh, hangt die dan niet te zwaar aan de voorkant bij 't moederbord? Of krijg je er pootjes bij om 'm vanaf de bodem te ondersteunen?
Als ik kijk naar het design dan zie ik aan de zijkant van beide ventilatoren 2 gaatjes in de plaat , ik vermoed dat die er zijn om misschien een beugeltje aan te schroeven en zo via de slotplaat een ophanging te waarborgen.
In het verleden had zalman ook zon beugel maar dan om de fan van van de cpu te koelen,op de cpu zat toen een waaiervormige koeler.
Wat een zinloos product. Wie gaat er nu 4 sloten opofferen? Je kunt op deze manier niet eens meer CrossFire gebruiken. Er zijn wel betere koeloplossingen op de markt.

Bijv: 2x pricewatch: Prolimatech MK-13 en 4 fans. Dat zou er dan zo uit kunnen komen te zien: http://content.hwigroup.n...ews/Prolimatech_MK-13.jpg
Wie gaat er nu 4 sloten opofferen?
Mensen die 1 7970 snel zat vinden en niet aan hun videokaart willen sleutelen? Als hij zou passen had ik hem waarschijnlijk wel gekocht voor mijn komende pc.
Waarom worden de koelers niet direct op de behuizing gezet? Als je toch met heatpipes werkt moet dat kunnen, zeker met flexibele heat pipes.
zalman had ooit zon passieve kast...
cpu, NB, GPU met heatpipes aan je case monteren...
kostte alleen een aardige duit...600 euries ofzo kon ik me herinneren
maar had je wel een aardig stil kastje

edit link

http://www.google.nl/imgr...dsp=39&ved=1t:429,r:3,s:0

[Reactie gewijzigd door stellastarr op 20 januari 2012 16:21]

Ik gebruik zelf al jaren de VGA Koelers van Arctic (Sinds 7800GTX). Maar 4 Slot is toch wel een beetje overkill.

En wat eerder ook al is verteld de Fans zitten DRIE slots ver van de PCB vandaan dus een goeie airflow over je kaart (RAM en VRM) ga je niet krijgen met deze koeler.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 20 januari 2012 16:23]

Je weet toch pas als het overkill is als deze kaart niet cooler blijft als 2 of 3 slots koelers

Wie weet houd dit monster je kaart wel super koel en heb je dus genoeg headroom om te overclocken
Dit is toch perfect!
De antec 1200 bijvoorbeeld in combo met een SLI board.. ruimte ZAT.. doe mij maar een 5-6slots koeler ;) Als het toch kan....

haha net als die Xtreme AXXellerero 3 slots ofso die kreeg de GTX 480 op 63 LOAD graden!!!
Als dat nog beter kan GRAAG!

Als je dit op een 28NM chip zet haal je zo 1400Mhz zonder koelproblemen met een 350W wat verstookt wordt. Hoe heerlijk kan het zijn overclocken en de GPU max op 70 graden load!

JESMAN!

[Reactie gewijzigd door A87 op 20 januari 2012 16:46]

Waarom zou je 5/6 slots koelers willen als je er ook watercooling op kan zetten, waardoor hij max 60 graden wordt? (heb je ook maar 2 slots voor nodig).

Leuk dat ze de koel prestaties willen verbeteren maar waarom maken ze niet 1 groot koperen vlak wat ook daadwerkelijk de componenten van de kaart aanraakt en dus beter warmte geleid? Denk bijvoorbeeld aan de laptop mxm 3 b kaarten deze hebben 1 groot koperen koel vlak wat een paar mm dik is.
"met een koeler die niet minder dan vier slots in beslag neemt. Het ontwerp van de ventilatoren is volgens het bedrijf gebaseerd op dat van vliegtuigmotoren."

schaal 1 op 1 zeker 8)7

Ontopic: dit kan niet goed zijn voor je PCB, ik weet nog dat mijn 8800GTS krom ging staan van het gewicht van zijn koeler en dat die hele series ook massaal uitviel op dezelfde tijd en "gereanimeerd" kon worden door ze in de oven te leggen, zodat die PCB weer recht trok. Ik vroeg me bij de DirectCu II van Asus al af of dit geen probleem zou zijn, maar deze is echt absurd. Nog even en je videokaart breekt af bij de PCI-e slot |:(
je schroeft de kaart toch vast aan de achterkant van je case :s
Ja, maar dat betekent niet dat je PCB niet krom kan trekken van het gewicht van je koeler!!