Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Het Europese Parlement heeft een voorstel om de richtlijn op het gebied van waste electrical and electronic equipment, of kortweg WEEE, aan te scherpen goedgekeurd. Lidstaten moeten veel meer e-waste gaan inzamelen.

De huidige richtlijn voor waste electrical and equipment schrijft lidstaten voor dat er jaarlijks ongeveer 4 kilo elektronisch afval per persoon ingezameld moet worden. Dit zou een totaal van ongeveer 2 miljoen ton vertegenwoordigen, op een hoeveelheid van 10 miljoen ton e-waste die in de EU gegenereerd wordt.

De wijziging zet de doelstelling voor 2020 op 10 miljoen ton, of 20 kilo per persoon. In 2016 moeten lidstaten 45 procent van de totale hoeveelheid elektronische en elektrische apparaten die dan op de markt komen, inzamelen en als 2020 in zicht komt moet dat ofwel 65 procent, ofwel 85 procent zijn.

De richtlijn schrijft niet voor wat lidstaten moeten doen om dat te bewerkstelligen. De huidige WEEE-richtlijn 2002/96/EC heeft voor gratis inzamelingspunten van e-waste gezorgd. In Nederland danken we de verwijderingsbijdrage aan de regeling. Om illegale export van e-waste aan te pakken, worden exporteurs straks verplicht documenten aan te leveren met details over de verzending, bij vermoedens van e-waste-export.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Hier in Nederland worden we al afgezet met onze 'verwijderingsbijdrage'. Laatst nog bij de Wehkamp iets besteld, 5 euro verwijderingsbijdrage...komen ze het apparaat zeker over 10 jaar voor afhalen...
Wehkamp neemt bij aankoop van een nieuw apparaat gratis de oude mee en voert hem voor je af.
Daarnaast gaat die verwijderingsbijdrage niet naar Wehkamp, maar naar wordt in een fonds gestort dat de afvoer van wit- en bruingoed financiert. Daardoor kun je je apparaat kosteloos in laten nemen bij de daarvoor bestemde punten (gemeentewerf/milieu-park)
Je wordt dus helemaal niet "afgezet", je betaald gewoon voor de vervuiling die je creŽert.
Precies maar er zijn teveel mensen die zooi gewoon in de afvalbak gooien.
Sommige mensen boeit het niet en anderen weten gewoon niet waar ze het kwijt kunnen (terwijl het geen kunst is deze informatie te achterhalen).

Er zijn milieu parken waar je de zooi kunt dumpen. Het is maar een kleine moeite.
In de buurt is ook nog een Makro en die hebben achterom een groten container waar je elektro afval kunt dumpen.

ben al vaak genoeg met een maat even naar de Makro gegaan voor wat aanbiedingen en achterom even wat elektro zooi gedumpt.

In Duitsland lopen ze flink achter betreffende dit.
Ik heb familie in Duitsland en als je daar je ouwe elektro zooi kwijt wilt moet je bellen om het te laten ophalen en dit moet je dan betalen (weet de prijs niet meer maar het is niet goedkoop). Milieu parken kennen ze niet en winkels nemen oude elektro ook niet aan.
In onze gemeente ben je gewoon geld aan het weggooien als je al je troep in de afvalbak propt. Daar moet je namelijk wel voor betalen. Dus zoveel mogelijk afval scheiden is goedkoper. GFT afval is goedkoper per container bijvoorbeeld. Papier en plastic wordt gratis opgehaald en je defecte apparaten kan je gratis bij de mileustraat kwijt.

Dus op zich is dat wel een goed systeem. Alleen voor sommigen is dat wel weer aanleiding om alles wat in de restafval container thuishoort maar in het buitengebied te dumpen. Dat zag ik in mijn oude gemeente waar je een vaste afvalstoffenheffing had vele malen minder, maar dan heb je weer mensen die het niks kan schelen en alles bij het restafval dumpen.
Precies maar er zijn teveel mensen die zooi gewoon in de afvalbak gooien.
Er zijn milieu parken waar je de zooi kunt dumpen. Het is maar een kleine moeite.
Ik vind drie kwartier fietsen met dit weer geen kleine moeite voor een oude koffiezetter of kaduke monitor.
knappe webwinkel die mijn oude apparatuur meeneemt..
ik heb ze nog niet gezien, jij wel?
Wehkamp zoals ik al zei....
Maar innemen van oude apparatuur is ook geen taak van webwinkels, het is hooguit een extra service die ze bieden. Inleveren doe je bij de milieu-straten, die zijn er verantwoordelijk voor.
Dat betaal je nu, zodat je achteraf niet gaat lopen klagen dat je geld moet betalen om je afval te storten en het daardoor alsnog in de normale afvalbak belandt. Door die verwijderingsbijdrage te betalen kun je aan het einde van de rit je wit- en bruingoed gratis dumpen in de milieustraat.
Dat betaal je nu omdat anders mensen het in de bosjes flikkeren in plaats van bij het afval inleverpunt.. Misschien zouden ze het zelfs om moeten zetten naar een soort statiegeld, dat je t terug krijgt bij inlevering.. Maar goed wie wil er 5 euro meer betalen voor een USB stick..
Het gaat hier niet om weggegooide e-mails, correct? (Edit: had niet verwacht dat mensen dit serieus zouden nemen. Dit was een grapje, mensen. Het gaat uiteraard om afval als computers, schermen en andere elektronica.)

Ik vind dit een erg goed voorstel. Ook e-waste moet goed afgehandeld worden.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 19 januari 2012 21:37]

Elektronische apparatuur gaat het om als ik het goed heb. De term e-waste is een beetje misleidend want het lijkt op e-mail: een serie bitjes informatie. Maar e-waste is dus daadwerkelijk fysiek spul :)

[Reactie gewijzigd door AxzZzeL op 19 januari 2012 21:33]

Elektronen zijn ook fysiek hoor :)

OT: Ik zou verwachten dat consumenten elektronica steeds kleiner, lichter en duurzamer wordt. Hoe veel van de totale persoonlijke consumptie zou 20 kilo per persoon in 2010 zijn?

Edit: Beter lezen.. 65 tot 85% van het totaal. Bij 65 zou dat dus een totaal van ongeveer 30 kilo zijn. Veel!

[Reactie gewijzigd door Vleer op 19 januari 2012 21:46]

OT: Ik zou verwachten dat consumenten elektronica steeds kleiner, lichter en duurzamer wordt. Hoe veel van de totale persoonlijke consumptie zou 20 kilo per persoon in 2010 zijn?
Menig apparaat wordt gemaakt om weggegooit te worden.
Probeer maar eens een onderdeel te vervangen.
Of je betaald je scheel aan arbeidsloon of het is goedkoper een nieuwe te kopen.
Kijk o.a. maar naar alle commentaar op de iPods van Apple waar de accu niet meer te vervangen is.
of je vervangt dat gare plastic tandwieltje dat erop gemaakt is om stuk te gaan gewoon zelf voor een exemplaar van messing
Das een oude apple, tandwielen ...
Ik vind dit een erg goed voorstel. Ook e-waste moet goed afgehandeld worden.
allemaal leuk en aardig dat ze 20 kilo per persoon willen gaan inzamelen. Maar zonder een goede en juiste 'afhandeling' (recycling, verwerking) van het afval zet dit geen zolen aan de dijk.

het grootste deel van ons e-waste afval wordt in containers naar arme landen gestuurd, om daar door de armste der armste verwerkt te worden, met blote handen, zonder bescherming met alle gevolgen voor die mensen van dien. Check Google

Een andere beruchte plek is Guiyi in China
Bijv. China, hier een foto serie

Ik ben dan ook benieuwd of het verplicht stellen van export-documenten zolen aan de dijk zet. Want wie in Europa wil die e-waste gaan verwerken?

Kortom, goed innitiatief deze wet, maar het is jammer dat ze niet ook richtlijnen hebben opgesteld over hoe deze toename in Europa verwerkt gaat worden, zonder dit in arme landen te hoeven dumpen.
Inderdaad een goed punt. ( Er is ook een beroemde docu over Ghana: Ghana: Digital Dumping Ground ).

Heb het opgezocht:

Aan deze WEEE wet vloeien andere wetten uit voort. Waaronder 1 die jouw zorg (en de mijne) onder handen neemt.

Zie:
Simpele uitleg: http://ec.europa.eu/environment/legal/crime/index.htm
De wet zelf:
http://eur-lex.europa.eu/...=CELEX:32008L0099:NL:HTML

Meer over WEEE en RoHS en regelgeving die met het milieu te maken heeft:
http://ec.europa.eu/environment/waste/weee/legis_en.htm

edit: RoHS=> EU legislation restricting the use of hazardous substances in electrical and electronic equipment

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 20 januari 2012 10:14]

Het gaat hier niet om weggegooide e-mails, correct?
Tsja als jij je (spam) mails per kilo kwantificeert en de weggegooide mails netjes wilt laten recyclen, dan gaat het ook om dergelijke emails ;)
Er gaan aardig wat spam mails in een kilo :-D
http://www.youtube.com/watch?v=WaUzu-iksi8
Interessant filmpje! +1

Wat ik me afvraag is hoe lang iedere persoon met zijn apparatuur mag doen als de overheid 10 kilo per persoon moet ophalen.
ik denk zelf dat het om electronika apparaten gaat, maar is me niet helemaal duidelijk
Volgens mij is dit in Nederland prima geregeld. Elke gemeente geeft inwoners de gelegenheid om afval te deponeren op een afvalbrengstation waar ze containers hebben staan voor wit- en bruingoed.
Hier in Brussel heb je ook een aantal van die inleverpunten. Maar die komen helaas niet naar je toe. Vele stedelingen hebben geen auto en of rijbewijs (heb je in een stad natuurlijk niet nodig) en kunnen dus nergens met hun oude vrieskist terecht. In de mindere buurten zie je die dus nog wel eens op straat staan. Ook voor een oude monitor nemen de meesten de moeite niet om vrienden te mobiliseren of een taxi te bellen om naar zo'n punt te gaan.
Er is op dit punt nog wel wat verbetering/winst mogelijk.
in nederland kan je daarvoor het grofvuil langs laten komen, wat in de meeste gevallen gratis is.
Kunnen we die hoeveelheden e-waste niet beter beperken? Ik schrik nogal van de hoeveelheid. Sja dat zal inhouden dat het spul langer mee moet gaan en dat zal nogal wat economische drempels passeren ...
Behalve de economische drempel zijn ook de consumenten een probleem. Wil je die verplichten minimaal 10 jaar met een tv te doen terwijl er jaarlijks nieuwe modellen op de markt komen met leuke nieuwe features?
Alsof een consument een tv van 2 jaar wegflikkert... Die gaan wel naar de slaap kamer of worden verkocht
Voor veel mensen is het te veel moeite om naar de milieustraat te gaan eens in de paar maanden,die pleuren alles in de vuilbak in.Zonder de wetenschap dat het vol schadelijk materialen zit en anderzijds vol herbruikbare dure grondstoffen.

20 kilo per persoon als streefdoel,...nou ik als hobby elektrotechnicus haal dat misschien op jaar basis,gaat allemaal naar verwerkers,maar normaal gezin zie ik dat per persoon nog echt niet lukken.
20 kilo per persoon als streefdoel,...nou ik als hobby elektrotechnicus haal dat misschien op jaar basis,gaat allemaal naar verwerkers,maar normaal gezin zie ik dat per persoon nog echt niet lukken.
Met 1 koelkast per 2 a 3 jaar zit je er al aan en een wasmachine per 5 jaar.
Doe daar nog een paar apparaten bij en je zit met een gezin al wel aardig in de buurt hoor.
Maar 20 kilo is inderdaad wel redelijk veel.
nu weet ik niet wat jij met je koelkast doet of hoe je gehuisvest bent, maar als je niet in een studenten flat leeft of je zooi derde hands @ marktplaats koopt dan hoop ik toch voor je dat je koelkast eerder 4 tot 6 jaar mee gaat dan 2 tot 3 en zelfs bij 6 jaar vind ik dat betrekkelijk wenig... en een wasmachine (tenzij je een gezien hebt van 8, moet ook zeker langer dan een jaar of 5 mee kunnen

en had je vroeger misschien nog een beeldbuis van een kilo of 20 om het gemiddelde at op te krikken heb je nu een tv van misschien 10x lichter... dus tenzei electrische auto's hier ook onder gaan vallen geef ik ze weinig kans van slagen.
Die 20 kilo is een schatting. De voorstellen (het is nog niet officieel aangenomen) spreken over percentages.
Member States will be required to collect 45% of electrical and electronic equipment put on their markets by 2016, and then achieve 65% by 2019, or may opt alternatively for a target of 85% of waste generated. Some Member States will be able to derogate from these targets where justified by lack of necessary infrastructure or low levels of EEE consumption.
Door Thalaron, donderdag 19 januari 2012 21:42
Krijg je straks als zuinige burger een bekeuring in 2021 omdat je "slechts" 14 KG aan elektronisch afval hebt -.-
Zie laatste zin van de EU press release..

Het is nog altijd vervelend dat je plaatselijke electronica boer je wel die koelkast wil verkopen (+recyclage bijdrage), maar als je die ter recycling aanbiedt geen thuis geeft.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 19 januari 2012 22:08]

Het is nog altijd vervelend dat je plaatselijke electronica boer je wel die koelkast wil verkopen (+recyclage bijdrage), maar als je die ter recycling aanbiedt geen thuis geeft.
Omdat hij niks ziet van die bijdrage, die moet hij doorstorten naar het fonds wat oa. de milieustraat financiert. Daar kun je het apparaat dan ook kosteloos inleveren.
Daarintegen ik dropte mijn rommel altijd bij BCC, oud printertje of wat dan ook nam ik onder de arm naar hun. AUB en een nieuwe printer gaarne.

Ik kan me voorstellen dat een lokale elektronica boer hier meer moeite mee heeft aangezien die geen infrastructuur heeft om zijn rommel goed kwit te raken. Het zal allicht wel weer te maken hebben met de regelgeving. We zijn goed om regeltjes te bedenken maar de practische invulling is vaak ver te zoeken.

Hoewel het mooi is dat dit soort regels worden bedacht is het niet practischer om bij de bron regels op te leggen? Auto's mogen steeds minder vervuilen, waarom stelt men niet simpelweg dat een TV producent minder zware TV's mag maken? Nu wordt alles al steeds lichter maar een dergelijke incentive zou naar mijn inzien alleen maar meer helpen. Nu is de lokale overheid de dupe, sterker nog het lijkt mij nog een hele klus om zoveel rommel te verzamelen. Zijn we wel uberhaubt in staat om zo goed te recyclen?
---edit---
@Zero, in hoeverre verschilt dit van mijn voorbeeld met auto's? Er zijn genoeg gezinnen met meerdere auto's heden ten dagen maar gemiddeld druk je door hogere eisen de uitstoot.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 20 januari 2012 04:54]

Hoewel het mooi is dat dit soort regels worden bedacht is het niet practischer om bij de bron regels op te leggen? Auto's mogen steeds minder vervuilen, waarom stelt men niet simpelweg dat een TV producent minder zware TV's mag maken?
Dat klinkt leuk, maar is onpraktisch. Als ik 5 tv's per jaar verslijt, en jij doet er met 1 5 jaar, vervuil ik veel meer dan jij, al vervuilen de tv's per stuk even veel/weinig.
Een extra "belasting" per aanschaf lijkt me dan ook het meest eerlijk.
Nu is de lokale overheid de dupe, sterker nog het lijkt mij nog een hele klus om zoveel rommel te verzamelen.
Zoals ik al zei, de mileu-straten worden deels gefinancierd uit de verwijderinsbijdrage. De vervuiler betaald.
Minder zware TV's?? Het gaat voornamelijk om de schadelijke materialen in apparaten en het gewicht van een apparaat lijkt me niet in die schadelijke materialen te zitten maar vooral in het spul er omheen. TV's verplicht lichter maken lijkt me dus inderdaad een totaal absurde regel waar een politicus mee aan had kunnen komen.
Uiteraard heb je ook apparaten met accu's waar het gewicht wel in schadelijke materialen zit, maar wetgeving waardoor apparaten ineens nog maar de helft van de accuduur hebben lijkt me ook niet wenselijk.

edit: Overigens snap ik zelf eigenlijk niet goed waarom mensen hun apparaten niet naar een milieupark brengen. Kleine apparaten kun je nog in een vuilniszak duwen inderdaad, maar een TV of een wasmachine? Wat, ga je het ding eerst in kleine stukjes zagen of zo!?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 20 januari 2012 09:27]

Ik denk toch dat je er aardig snel aan komt hoor.. Ga t maar eens bij houden.. Wij wonen nu 15 jaar in ons huis en in die 15 jaar hebben we een nieuwe koelkast, vriezer, magnetron, koffiezetapparaat, wasmachine, 4 tv's, 2 cd spelers, 1 versterker weggeflikkerd.. Neem een snelle optimistische schatting en je zit op 200 kilo (ik vermoed dat het meer is) daarnaast hebben we 2 auto's en die accu's gaan ongeveer 7 jaar mee dus dat komt op 4 accu's van 100 kilo in totaal en voilŗ we zitten op 300 kilo aan e-waste.
ehm,.. WAAROM gooi je een nieuwe koelkast weg? :o
Je moet er wat voor over hebben om aan een e-waste-quotum te voldoen.

Ik ben aan mijn tweede koelkast in 30 jaar. Van mij worden ze niet rijk.
Er gaat heel veel naar bedrijven: kassa's, toegangspoortjes, pc's, bekabeling, verlichting etc etc. je komt met gemak aan 20 kg electronisch afval per jaar per persoon als je je prive afval met je zakelijke verbruik combineert.
20 kilo per persoon als streefdoel,...nou ik als hobby elektrotechnicus haal dat misschien op jaar basis,gaat allemaal naar verwerkers,maar normaal gezin zie ik dat per persoon nog echt niet lukken.
Ze bedoelen denk ik niet alleen de computers en mobieltjes maar ook huishoudelijke apparaten zoals een wasmachine en een koelkast. Als die kapot gaan is het wel meer dan 20 kilo!
Ze komen hier verbazingwekkend laat mee af eigenlijk. Dit is een domein dat toch serieuze invloed heeft op het milieu en eigenlijk ook op de interne markt (landen met een deftig programma worden benadeeld tov landen die alles maar in het rond laten slingeren waar het terechtkomen wil), twee dingen waar Europa meestal redelijk snel bij ingrijpt.

Ik ben echter vooral benieuwd wat er nŗ de inzameling mee zal gebeuren. Meestal wordt e-waste geŽxporteerd naar ontwikkelingslanden waar ze uit elkaar gehaald worden voor waardevolle metalen. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken welke gevolgen dat heeft voor de volksgezondheid ginder.
Mijn koelkast is al 20 jaar oud, ik hoop toch niet dat de huidige koelkasten ook na 5 jaar stuk gaan. Ik vraag me naast mijn wasmachine toch een beetje af of al mijn electronica bijelkaar wel de 20 kilo haalt.
Vraag me af wat dat voor mensen zijn die zoveel spul in huis hebben.
Pas nog een combimagnetron weggebracht Š 25 kilo, ik heb voor de komende 6 jaar dus weer aan mijn plicht voldaan :Y)


Maar nee, goede zaak. Ten eeste zit er een hoop troep in de meeste electronica wat niet in de bodem terecht hoort te komen, daarnaast zitten we met zeldzame metalen die zouden baten van recycling en terugwinnen om verdere schaarste in de toekomst te voorkomen.