Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De Verenigde Naties roepen ontwikkelingslanden op om in de komende jaren een groot deel van hun inwoners van internet te voorzien. In 2015 zou zestig procent van de wereldbevolking over toegang tot het internet moeten beschikken.

De International Telecommunication Union, het telecomorgaan van de VN, heeft een aantal ambitieuze doelen opgesteld. Een daarvan is dat er in 2015 in alle landen breedbandinternet beschikbaar is of dat er minstens plannen klaarliggen.

Om dat aantal te bereiken, zouden internetverbindingen niet te kostbaar mogen zijn. Zo moeten inwoners van landen als China en India volgens de ITU maximaal vijf procent van hun maandelijks inkomen aan toegang tot het web kwijt zijn. Zij betalen daarmee wel meer dan inwoners van ontwikkelde landen als Nederland en België, waar voor internettoegang veelal niet meer dan één procent van het maandinkomen wordt betaald.

De ITU vindt dat de internetpenetratie in ontwikkelingslanden in 2015 op vijftig procent moet uitkomen. Van de wereldbevolking zou zestig procent internettoegang moeten hebben. Vorig jaar stelde de ITU nog dat in 2015 de helft van de wereldbevolking over toegang tot het internet zou moeten beschikken. Volgens Hamadoun Touré van de ITU zijn de nieuwe doelen 'ambitieus, maar realistisch'.

De Verenigde Naties zien internet als een burgerrecht. Overheden van ontwikkelingslanden moeten het gebruik van internet daarom samen met bedrijven onderzoeken en stimuleren. Snel internet zou  volgens Touré voor economische groei en extra werkgelegenheid zorgen; eerder onderzoek zou uitwijzen dat er een verband bestaat tussen breedbandpenetratie en economische vooruitgang. Het is echter de vraag of alle overheden de adviezen van de Verenigde Naties opvolgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

"Volgens Hamadoun Tourť van de ITU zijn de nieuwe doelen 'ambitieus, maar realistisch'"

Weet iemand hoeveel procent van de wereldbevolking nu over internet beschikt?
Ik vraag me af hoeveel er nog moet gebeuren om aan die 50 of 60% te komen?

EDIT: Wereldwijd op 31 maart 2011 was het 30.2% volgens http://www.internetworldstats.com/stats.htm
Europa was 58.3 % en Azie 23.8. Afrika 11.4%

[Reactie gewijzigd door _Vincent_ op 26 oktober 2011 14:55]

Heel leuk en idealistisch allemaal. Maar heeft 60% van de wereldbevolking Łberhaupt wel toegang tot voorzieningen zoals schoon (grond)water, elektriciteit en gas? Volgens mij niet eens. Laten ze hier eerst maar wat aan doen, voordat ze zich gaan druk gaan maken of dat iemand in een ontwikkelingsland wel of niet op Wikipedia kan.
Waarom eerst het ťťn en dan pas het ander? Je kunt toch ook aan meerdere dingen tegelijk werken?

In Nederland heeft ook niet iedereen te eten, een dak boven hun hoofd of kan lezen en schrijven, toch wordt er ook glasvezel aangelegd zodat andere mensen toegang tot internet hebben. Moeten we daar dan mee wachten tot de allerlaatste dakloze een huis heeft, tot niemand meer onder de armoedegrens leeft, tot niemand meer analfabeet is?

In veel ontwikkelingslanden is het grootste deel van de economie voor de gewone man of vrouw gebaseerd op basale landbouw, klein ondernemerschap en handel. En laten dat nou net dingen zijn die sterk geholpen worden door het internet. Toegang tot simpele medische kennis of simpelweg weten wat de huidige marktprijs voor je verbouwde groente is of wat het weerbericht voor morgen is kan het verschil zijn tussen armoede/hongersnood en ontwikkeling.

Er zijn legio praktijkvoorbeelden uit verschillende Afrikaanse landen en India om te laten zien dat het absoluut een eerste levensbehoefte is die hele gemeenschappen uit de armoede tilt, vaak meer dan in Nederland. Kijk eens wat een revolutie bankieren op je mobiel in veel Afrikaanse landen heeft betekent. Er gaan miljarden om in mobiel bankieren wat voor miljoenen mensen het verschil maakt tussen wel of niet een baan hebben. Tussen wel of niet te eten hebben.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 26 oktober 2011 15:37]

In Nederland kan iedereen redelijkerwijs te eten krijgen, een dak boven zijn/haar hoofd hebben en aangezien er in Nederland al meer dan 100 jaar lang zoiets bestaat als leerplicht, kan iedereen lezen en schrijven, of heeft een hele goede kans gehad om dat te leren.

Ik merk het al. Jij bent duidelijk niet in ontwikkelingslanden aan het werk geweest. No offense, maar je zou er eens heen moeten - zonder credit card, zonder auto, zonder telefoon, gewoon voor de grap om eens te ervaren hoe het is om daar te leven. Dan wťťt je inderdaad dat het grootste deel van de economie voor de gewone man of vrouw gebaseerd op lokale landbouw, klein ondernemerschap en lokale handel. En daar heb je precies helemaal niets aan internet. Basale dingen als infrastructuur, brandstof, irrigate en kunstmest is er gewoon niet. Waar ga je je computer inpluggen? En wie heeft daar geld om grote partijen goederen af te nemen? Precies, niemand.

Toegang tot simpele medische kennis... juist ja, vraag menig arts die in een ontwikkelingsland heeft gewerkt maar eens hoe het zit met 'medische kennis'. Westerse medische kennis wordt simpelweg niet geaccepteerd door de locals.

Er zijn maar een aantal, kleinschalige voorbeelden uit verschillende Afrikaanse landen die laten zien dat het een meerwaarde heeft om over media als internet te beschikken. Het is in ieder geval absoluut geen eerste levensbehoefte en als het er al is, dan maakt het alleen de rijken nog rijker.

Jouw voorbeeld ging trouwens over mobiele telefonie en India is nou niet echt een ontwikkelingsland meer. Als dat zo is, dan zijn Griekenland en de VS dat ook....

'Afrika' is natuurlijk groot. In een steeds groter aantal Afrikaanse landen zie je dat corruptie minder kans krijgt en dat de armoede grens naar boven wordt bijgesteld. Zuid-Afrika is zo'n land. Helaas bestaan er nog landen als Tsjaad, LiberiŽ, Congo, Sierra Leone, Mozambique, Nigeria, Ngwane, Zimbabwe, Burundi, Zambia, Niger, en Rwanda, waar mensen echt niet weten wat ze met internet zouden moeten!

Er gaan miljarden om in mobiel bankieren, maar als je geen geld hebt?!?! We praten hier niet over jou en mij, maar over 88% van de wereldbevolking die onder de armoedegrens leeft. 2 miljard mensen hebben een inkomen onder de §1 per dag!
De 'wens' van de VN om 60% van de wereldbevolking in 2015 online te hebben is onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 26 oktober 2011 18:27]

Ik vraag me af of je er zelf wel eens bent geweest. Internet en de invoering van mobiele telecommunicatie hebben veel delen van bijv. arm Oost-Afrika in een enorme transistie gebracht betreft ontwikkeling. Werk zelf sinds 2008 af en aan in Oost-Afrika.
Ik zal mezelf maar quoten dan:
Er zijn maar een aantal, kleinschalige voorbeelden uit verschillende Afrikaanse landen die laten zien dat het een meerwaarde heeft om over media als internet te beschikken.
Er zijn dus voorbeelden (de meesten gaan idd. over mobiele telefonie en niet over internet), maar dan is er al aan een aantal basisvoorwaarden voldaan: e.g. water, wegen, brandstof, riolering, elektriciteit; dat heb je nodig voordat data infrastructuur gerealiseerd kan worden en helaas geldt dat niet voor een groot aantal Afrikaanse landen.
Check:
http://www.infrastructureafrica.org/
en lees bijvoorbeeld (niet heel recent, maar nog steeds waar): http://siteresources.worl...CD_exec_summ_9-30-08a.pdf

Eind augustus 2009 zou er een digitale revolutie plaats hebben moeten vinden in Oost-Afrika; een meer dan 17.000 kilometer lange glasvezelkabel verbindt Oost-Afrika met Europa en AziŽ. Met de komst van deze kabel kwam ook de belofte van snel en goedkoop internet en vooruitgang, maar die belofte is (op stedelijk gebied na) nooit waargemaakt. Het aantal internetabonnees is daar tussen 2000 en 2011 met 3% gestegen; de revolutie in EthiopiŽ, SomaliŽ, Kenia, Tanzania en Oeganda) bleef uit. Waar je wťl een explosie zag, was is Zuid-Afrika, NamibiŽ en Mauritius, maar dat zit gemiddeld op een heel ander welvaartsniveau; niet te vergelijken met Nigeria, Congo en Malawi.
Misschien dat het je opvalt dat het aantal internetaansluitingen zich redelijk laat correleren met de mate van welvaart, maar het causale verband is 'welvaart zorgt voor meer internetverbindingen' en niet andersom!
'welvaart zorgt voor meer internetverbindingen' en niet andersom!
Ook andersom. En laten we alsjeblieft beginnen bij 'wie weet, laten we het proberen' en niet bij 'dat lukt toch nooit', want in het laatste geval krijgen we sowieso een gevalletje self-fulfilling prophecy en komt het er nooit van ook al had het gekund. Open minded please. Ik snap je punt, maar dat dit op bepaalde plekken een heel ander soort/omvang projecten vereist dan een 'simpele' uitrol in een land als Nederland, dat zie ik juist als kans: basale zaken fixen, en ditmaal rap es een beetje... iedereen doet mee, profiteren we uiteindelijk allemaal van! :)
Ik snap de wens, maar laten we de zaken niet omdraaien.
Laten we alsjeblieft beginnen bij het aanleggen van wegen, waterleidingen, irrigatie, elektriciteit, riolering, aandacht voor huisvesting, scholen en andere basics, want anders kan daar niemand het welvaartsniveau opbouwen dat nodig is om Łberhaupt internet te kunnen gebruiken.

Niet naar jou gericht, maar blijbaar snappen Tweakers niet dat er geen 'beschaving' mogelijk is zonder infrastructuur, voedsel en schoon water. Zonder dat is het hebben van internet tamelijk zinloos. Ook moet het volk kunnen lezen en schrijven.
Er moeten wegen zijn; hoe anders komt het mobieltje of de iPad in de binnenlanden van Oeganda of Tanzania?
Er moet elektriciteit zijn. Dat mag dan heel normaal zijn hier, maar in veel Afrikaanse landen is dat er, zeker buiten stedelijk gebied, gewoon niet. Niet voor iedereen. Waar wil je dan je iPad opladen? Ownee, het gemiddelde inkomen is daar <§500 per jaar; daar kun je geen iPad voor kopen!
Dan moeten er nog accesspoints zijn, WiFi, 3G, etc. en om de zoveel kilometer een steunzender. Jaja. Daar heb je dus weer infrastructuur en elektriciteit voor nodig (kip-ei) ťn iemand die daar wil investeren....
Iedereen die bijvoorbeeld in Tanzania gezeten heeft kan je vertellen dat het voor veel mensen uren reizen is om naar een plaats te komen met internet. Als je dan weet dat het soms ook uren duurt voor dat je je dagelijkse maaltje bij elkaar hebt gesprokkeld, dan kun je zelf wel bedenken waar mensen hun prioriteiten hebben liggen en hoe ze hun tijd besteden. Toch?
Wie zijn de VN om daar iets over te zeggen?
Ik vind het nogal ver gaan zulke doelen op te stellen voor derdewereldlanden.
Het lijkt me praktisch lastig haalbaar om het snel, handig en heel goedkoop aan te bieden op deze termijn.
Gezien het aantal kernbommen dat de VN tot zijn beschikking heeft is het doel best gemakkelijk te halen. :) Ik hoop alleen dat ze dit doel niet als hoogste prioriteit gaan zien.

Internet zal inderdaad een heel mooi middel zijn om welvaart naar armere delen van de wereld te brengen. Met mobiel internet, de supergoedkope indiase laptops en steeds goedkopere telefoons zijn best veel mensen te bereiken.
Met wat voor doel moeten arme mensen die zich zorgen maken over primaire levensbehoeften breedband internet? Kunnen ze wel lezen en schrijven?

Het is duidelijk dat de VN niet nadenkt. Men wil welvaart voor de arme negertjes. Maar met welvaart stijgt de uitstoot van broeikasgas en worden klimaat problemen groter. In een ander artikel alhier lezen we dat internet verantwoordelijk s voor 1.5% van het energiegebruik in de wereld. Dat aandeel wil men dus vergroten. Terwijl een adnere VN afdeling moord en brand roept dat landen hun energie gebruik moeten terugdringen.

Dat is wat er mis is met de wereld. Iedereen roept maar wat en alles draait tegen elkaar in. De illusie dat je oneindige economische groei kunt hebben (op basis van eindige voorraden grondstoffen) en de economie duurzaam kunt maken. Economische groei en natuur.

Wat voor bedrijf moet dat arme negertje nu gaan opstarten waar hij breedband voor nodig heeft? Daar vanuit het tentenkamp? Of de sloppenwijk?

Oh wacht, dat kan niet, men bedoeld zeker de inner cities. Ja dan gaat het arme negertje in pak naar zijn kantoortje zeker, om van daaruit als admin van zijn online bedrijf knopen voor blouses te verkopen of zo.

Ik zie daarin niets. Laat ze eerst maar enig verband aantonen. Ik denk dat breedband een gevolg is van rijkdom, niet andersom.

Laten we liever kiezen voor dat het internet wereldwijd nooit meer energie dan die 1.5% mag gebruiken. En dat dwingt overheden en bedrijven dan om betere energie vriendelijke oplossingen te implementeren.
Je vind het internet wel af zo? Niks meer aan doen?

En kom eens je huis uit.
Je hebt wel een erg bekrompen gedachte over dat gedeelte van de wereld dat nog niet via breedband internet is te bereiken.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 27 oktober 2011 22:09]

Dat aantal is nul...

En ik denk dat internet eerder een gevolg is van meer welvaart, dan de oorzaak van meer welvaart.
Omdat dit het enige orgaan is dat hier iets over te zeggen kan hebben.
De VN bestaan uit 193 landen die praktisch gezien de hele wereldbevolking vertegenwoordigt en hier in het belang van de wereldbevolking op internationale en basale zaken moet beslissen. :)
De VN vertegenwoordigd alle algemeen erkende landen ter wereld.
Wanneer zij iets zeggen wordt het dus in principe door de hele wereld gezegd.

Nu de praktijk: Het is natuurlijk niet zo dat er ineens mannetjes namens de VN breedband internet aan gaan leggen in EtiopiŽ.
Dit zijn publieke verlanglijstjes waar grote internationale bedrijven, die iets goed te maken hebben op imago gebied, iets mee kunnen doen.
KPN onderzoekt b.v. met Tele-EtiopiŽ de mogelijkheid om een UMTS netwerk in een middelgrote stad in EtiopiŽ aan te leggen. Uitkomst is dat de exploitatie rendabel is, maar dat de 50 jaar nodig hebben om de aanlegkosten terug te verdienen.
Dan maken ze een flinke publieke uitglijer (half Nederland zit een paar dagen zonder internet en de eerste dag houden ze vol dat de schuld bij de gebruikers zit). Internet in de derde-wereld staat net in de belangstelling, dus maken ze daar een grote publiekscampagne van. Ze leggen dat netwerk in die Etiopische stad aan en schrijven de aanlegkosten in een paar jaar af als goodwill/ pr. Daar zit een leuk belastingvoordeeltje aan, Jan met de pet heeft iets positiefs om aan te denken wanneer hij een nieuw abonnement uitzoekt en wie weet groeit het gebruik van mobiel internet in EtiopiŽ meer dan verwacht.
En ondertussen krijgen ze een leuke plaquette van de VN en hebben ze een leuk item op de website.
Ja doei dat UMTS netwerk ligt daar allang in Addis Abeba.
't is alleen de regering van EthiopiŽ en het aanvragen van een breedband verbinding tijdrovend en duur maakt. Mobile data staat vaker uit dan aan en zelfs SMS wordt vaak uitgezet. De regering is eigenaar van de telecommunicatie en houd concurrentie tegen.
Het is zelfs zo dat de uitdrukking 'jij bent telco' jij bent een leugenaar betekend omdat bijvoorbeeld inkomend internationaal telefoon verkeer wel eens een bandje te horen krijgt met 'Hallo, met wie, wie wil je spreken, wacht ik roep even'.

De VN heeft daar zeker een taak.

In het naast liggende land Kenia bijvoorbeeld zijn er meerdere landelijk dekkende 3G netwerken en kan je binnen een paar weken een glas vezel verbinding thuis hebben voor 10 Euro per maand (en sneller dan dat ik nu heb in BelgiŽ).

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 27 oktober 2011 22:14]

Doet me denken aan Herman Finkers... "GLANERBRUG HEEFT KABELTELEVISIE!!! Wanneer men op het riool wordt aangesloten is nog niet bekend..."
Heel goed punt. Laat de derdewereldlanden eerst hun andere zaken maar eens op orde krijgen... Internet kun je tenslotte niet eten of drinken...
Klopt, maar het is wel een katalysator voor educatie, economische vooruitgang en technologische vooruitgang.

Met internet tot iemands beschikking (en de 'know-how' hoe ermee om te gaan) kan ik me voorstellen dat het voor talloze personen vťťl makkelijker zou zijn om handel te drijven en om werk-gerelateerde dingen te leren zonder daarvoor een opleiding te moeten volgen ("Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn groenten het meeste efficient geirrigeerd worden in tijden van droogte?").

Daarnaast zorgt een opkomende cultuur van technologie er (denk ik) voor dat het aantrekkelijker zal zijn voor bedrijven om daar te investeren, omdat er immers beter contact mogelijk is (e-mail, skype, etc).
Toch niet, want het maakt die landen weer heel afhankelijk van ons. Wij leveren immers de technologie, en ondersteuning, want als een Afrikaan een mobieltje wil, sleutelt ie die niet zelf in elkaar. Daar moet dus voor betaald worden aan ons, net als voor het opzetten van het netwerk (of voor het satelliet-bellen, ca-ching!), het ontwikkelen van de software, en de rest.

Als men al die energie steekt in het opbouwen van een land (in plaats van het gecoordineerd afbreken omdat rebellen meer mobieltjes gebruiken dan boeren) heeft men in een veel kortere tijd iets bereikt dan wanneer men precies weet wat de AEX doet in Harare, maar geen rijst heeft om te eten.

Pas zodra een basisniveau bereikt is, kan internet iets toevoegen. Zie AziŽ, waar tegenwoordig iedereen een mobieltje kan betalen, en em ook hard gebruikt. Waarom? Omdat het nu iets toevoegt aan de economie. Er is stabiliteit, voedsel, een mooi dak boven het hoofd. Dan kun je proberen ergens in te investeren. Niet eerder.
Het kan ook positief werken.
Een boer die een vrachtwagen rijst over heeft zou op internet kunnen kijken in welke stad in de buurt hij daar een goede prijs voor kan krijgen. In plaats dat hij op goed geluk naar een grote stad rijdt waar meerdere boeren met hun rijst naar toe gaan, waardoor niemand een goede prijs krijgt en in andere steden een tekort is.
Dat is de kracht van informatie!

Daar heeft die boer inderdaad een geÔmporteerd mobieltje voor nodig. Dat zal dan geen Samsung Galaxy S zijn van een paar honderd euro, maar een Chinese of Indische kloon van een paar tientjes.
Vaak zie je ook dat in kleine dorpjes in ontwikkelingslanden ťťn persoon een mobiele telefoon heeft, waar anderen tegen betaling gebruik van kunnen maken.

Dat in AziŽ iedereen tegenwoordig een mobieltje kan betalen is wel erg kort door de bocht. In de grote steden zie je welliswaar heel veel mensen met een mobieltje lopen, maar heel veel anderen verdienen er nog steeds minder dan een dallar per dag.
Het kan ook positief werken.
Een boer die een vrachtwagen rijst over heeft zou op internet kunnen kijken in welke stad in de buurt hij daar een goede prijs voor kan krijgen.
Dan kijken alle boeren met een mobieltje waar ze met hun rijst heen zullen reizen.

Je moet als VN wat te wensen hebben. Ik porteer voor 80% en idereen een plasma-tv.
Positief voorbeeld: in Noord-Afrika zijn ze bezig met projecten waar er betaald kan worden via codes verstuurd via SMS. Voordelen zijn dat handelaars minder geld op zak moeten hebben, criminaliteit minder loont en de lokale handel een boost krijgt.

In geval van boeren: denk je niet dat het verdomd handig zou zijn voor die mensen moesten ze via een draadloos netwerk weersvoorspellingen kunnen raadplegen? Of gewaarschuwd kunnen worden voor flashfloods, orkanen, overstromingen, ...

In geval van oorlogstoestanden: dat burgers op de hoogte kunnen blijven over hoe groot de kans is om afgeknald te worden als ze een emmertje water willen gaan halen?

Er zal geen rijst groeien op die GSM's, maar het zou voor een aantal toepassingen wel een zťťr waardevolle hulp kunnen zijn.
Het is inderdaad wat FreezeXJ zegt. Uiteindelijk maken dit soort projecten derdewereldlanden alleen maar meer afhankelijk van ons (qua onderhoud en kennis). Grote projecten als waterkrachtcentrales zijn een goed voorbeeld. We komen daar voor vele miljoenen een voorziening bouwen waar vervolgens door de 'gewone' boer weinig gebruik van wordt gemaakt, omdat hij hier helemaal geen geld voor heeft. Zo zal het ook het internet daar vergaan als het er ooit komt... Het volk heeft er niets aan, omdat het uiteindelijk het gat tussen arm en rijk alleen maar vergroot.
En nog meer gebombadeerd worden door 12 jarige Nigerianen (in dit geval Indiers) die 20.000 Euro willen overmaken naar mijn rekening?

Dit is net zoeits* als een holbewoner een iPad geven... Laat ze eerst andere zaken op orde krijgen. Als ze internet hebben kunnen ze er toch niks mee zonder PC dat vele malen meer kost!

*Ik wil geen gezeik over hoe ik Indiers en Chinezen met holbewoners vergelijk. Ik neem aan dat iedereen hier genoeg verstand heeft om mijn redenering te begrijpen.
(...) met holbewoners vergelijk. Ik neem aan dat iedereen hier genoeg verstand heeft om mijn redenering te begrijpen.
Misschien is jouw verstand niet afdoende. Ik snap je redenering in elk geval prima en ben het alsnog totaal niet eens met je. Je zult het genoemde gezeik van mij idd niet krijgen, wel de kritiek dat je VEEL te kort door de bocht gaat.

Ten eerste (zonder te zeiken): MENSEN in de 2e en 3e wereld lopen qua kennis wellicht op ons achter, maar zeker niet zoveel als een holbewoner. Bovendien zijn in het bijzonder grote groepen Chinezen en IndiŽrs inmiddels technisch juist een heel stuk verder dan wij, gaat het er voor de VN vooral om dat ze schaalvoordeel kunnen behalen in die landen en sluit enig welke achterstand die er ook mag zijn (ook in andere regio's dan de genoemde) niet uit dat ze die kunnen inhalen. Vraag is dan alleen wat wij wŤl gaan doen i.p.v. gewoon wat technologie over de schutting gooien. Het artikel spreekt over banen creŽeren? Wat dacht je van lokale kennis die (m.b.v. ons) wordt opgebouwd en gedeeld, extra handel die men kan drijven? Wat dacht je, zoals reeds is opgemerkt hier, van de ontsluiting van de fantastische informatieve capaciteit van het Web richting de minder bedeelden van deze wereld? Dit is een geweldige kans op het verkleinen van bepaalde (te) extreme verschillen in deze wereld, wat het vervolgens weer mogelijk zal maken dat wij op wereldniveau des te makkelijker gaan / blijven samenwerken. Het is een sneeuwbal die al aan het rollen is; de VN wil deze enkel iets sneller laten rollen / groeien en dat juich ik van harte toe.
Breedband is een nogal rekbaar begrip; ik kan op de site van de VN even geen waarden geven die een internetverbinding kwalificeren. Vermoed dat ze hiermee doelen op minstens 1Mbit down en 128Kbps up.

Grote probleem wordt dan weer wel dat ontwikkelingslanden het over het algemeen niet zo nauw nemen met de vrijheid, hetzij door dictators, burgeroorlogen, religieuze verschillen etc. waardoor het niet ondenkbaar is dat een land met breedbandinternet nog steeds de burgers kan/zal beperken in het gebruik.

Zie ook de firewall van China of het aangekondigde Iraanse internet.
Je kunt het ook omkeren. De revolutie in Noord Afrika is mede dankzij internet tot stand gekomen.

@FreezeXJ: goede quote!
Je kunt het ook omkeren. De revolutie in Noord Afrika is mede dankzij internet tot stand gekomen.
Dat vind ik best een grof statement. In sommige landen werd (tijdelijk) bepaald internetverkeer gewoon helemaal lamgelegd door de machthebbers omdat ze wilden voorkomen dat mensen zich nog sneller konden organiseren maar ook zeker om te voorkomen dat beelden naar buiten werden gebracht.

Daarbij, kijkende naar Libie, daar komt weinig internet aan te pas; meer maandenlang bombardementen van de NAVO en een steeds groter wordende groep burgers die zich gewapend verzetten tegen het regime. En op geen van de dagelijkse journaals zag ik die revolutionairen met Twitter, BlackBerry, Ping of andere zaken midden in woestijn even doorgeven wat ze die dag hadden gedaan of gegeten.

Er zijn in deze wereld genoeg revoluties/verzetsbewegingen die het nog steeds zonder breedbandinternet doen, dus helaas moet ik jouw statement dus enigszins betwisten.
Zeker nuanceren hier: http://www.nrcnext.nl/blo...is-geen-twitterrevolutie/

Ik ben al blij dat je het als "mede dankzij" verwoord. Want een kleine groep heeft daar Twitter en Facebook en gebruikt dat als communicatie naar de buitenwereld of om tussen steden te communiceren. Maar de eigenlijke betogingen en opstanden zijn er ontstaan zoals altijd: mensen op straat die elkaar opruien (niet negatief bedoeld hoor).
[...]
Grote probleem wordt dan weer wel dat ontwikkelingslanden het over het algemeen niet zo nauw nemen met de vrijheid, [...] waardoor het niet ondenkbaar is dat een land met breedbandinternet nog steeds de burgers kan/zal beperken in het gebruik.

Zie ook de firewall van China of het aangekondigde Iraanse internet.
En zie ook: nieuws: Vier Belgische isp's gaan illegale gokwebsites blokkeren

Een andere VN organisatie vond inenten tegen de Mexicaanse Griep erg belangrijk. NL heeft net de laatste, te veel aangeschafte, vaccins vernietigd.
Iemand Mexicaanse griep gezien, toen? In mijn vriendenkring was er niet 1 geval ...
Ik wil maar zeggen, VN organisaties kunnen ook gewoon rechtstreeks belangen van bedrijven proberen te behartigen. Het zou niet de eerste keer voor zo'n verdenking zijn.

Ik gun iedereen een internet aansluiting, maar begrijp niet waar de VN zich mee bemoeit.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 26 oktober 2011 14:44]

Werken de vaccins eens goed, stoppen ze een epidemie vroeg, is het weer niet goed.

En als er geen vaccins waren gekcht dan hadden de aluhoedjes geroepen dat de overheid/VN/bilderberg probeerde om te voorkomen dat de wereldbevolking toenam tot 7 miljard.

Kortom, kutargument, je zult met een beter vehaal moeten komen als je de VN verdacht wil maken.
Veel derde wereld landen hebben een bevolking die nog geeneens kan lezen of schrijven...
http://en.wikipedia.org/w...ountries_by_literacy_rate. Dan is die bevolking online krijgen niet zo simpel...
(De slecht scorende zijn nu niet meteen de grootste bevolkingsaantallen maar toch)
Hier is de opleidingsgraad van de huidige generatie 12 tot 20 jarigen nou ook niet om over op te scheppen maar toch zijn veel van die personen beter/makkelijker in staat om te gaan met online middelen dan met een ouderwets boek of faxmachine.
Dan wordt het tijd dat men leert dat er zoiets bestaat als een encyclopedie, of leert hoe men met ouderwetschen werktuighen als hamer en spijkers dient om te gaan. Hoog-opgeleid is prima, maar iemand zal het schuurtje in elkaar moeten zetten... en met het huidige gebrek aan vaklui, denk ik dat mobieltjes je niet erg gaan helpen.
Dit kan ik alleen maar toejuichen. Het internet is een schat aan informatie, zeker voor ontwikkelingslanden. Meneer Khan begon bijvoorbeeld zijn nichtje in Bangla desh les te geven via youtube. Nu is het uitgegroeid tot een online cursus centrum toegankelijk voor iedereen met meer dan 2500 video's aan gratis lesmateriaal. Het is nog maar de vraag of het internet ook neutraal blijft, maar dat is een ander punt. Goede ontwikkeling.
We kunnen dus wel stellen dat de VN het internet als een basisbehoefte van de mens is gaan zien.

Persoonlijk gesproken vind ik het internet eeng root goed, en misschien ook wel een vorm van basisbeheofte maar het blijft toch anders dan een dak en eten natuurlijk.
Het geeft ook wel de toon aan van waar we naar toe gaan als mensheid. Netwerken zullen toenemen en locaties waar je nu alleen kunt communiceren op aarde met satelliettelefoon zullen in de toekomst waarschijnlijk ook gewoon via de normale mobiel zijn te ereiken.

Anderzijds is het wel een big brother is watching you risico. Hoe willen ze dit overigens gfaan bwereiken? Investeringen in infrastructuur middels ICT bedrijven en overheden?
Laten we ervanuit gaan dat mensen die op of onder de armoedegrens leven zich geen internet kunnen veroorloven.
De Europese armoedegrens is bepaald op een gemiddeld inkomen van §11.520 per jaar.
Naar Europese maatstaven leeft in Nederland ruimt 11% onder de armoedegrens en op wereldniveau is dat maar liefst 88%!
Er zijn dus ruim 6 miljard mensen die ook in 2015 echt geen internetverbinding gaan hebben!
De Verenigde Naties zien internet als een burgerrecht.
Misschien moet de VN zich eerst maar eens richten op de mensen die niets te eten hebben, geen dak boven hun hoofd, of geen kleren kunnen kopen...
Wordt dat niet al uitbundig gedaan dan? ITU is een deelorgaan dat zaken rondt om telecommunicatie regeld. Andere organen zorgen voor zaken als schoon drinkwater en voedselvoorziening. Waarom wachten op het ene en dan het andere realiseren als je ook alles tegelijk kan doen op een manier dat de grootste groei geeft en het snelst het welzijn van mensen bevorderd.
't is aan de mensen om hun geld eraan te besteden of niet. De VN vind dat je overal een breedband verbinding moet kunnen krijgen. Daar ben ik het wel mee eens.

Een buurman of internet cafť met breedband waar je je familie die ver weg werkt kunt volgen is toch wel fijn i.p.v. helemaal niets.
Leuk zo'n internet aansluiting, maar voorlopig werkt dit niet. Vandaag zijn er al 2 berichten op tweakers over ISP'S die sites afsluiten. Straks heeft 60% internet waar je niets mee kan...

Britse isp BT moet Newzbin2 definitief blokkeren:
nieuws: Britse isp BT moet Newzbin2 definitief blokkeren

Vier Belgische isp's gaan illegale gokwebsites blokkeren:
nieuws: Vier Belgische isp's gaan illegale gokwebsites blokkeren
Och jeetje, dan kunnen die mensen niets illegaals downloaden, en ook nog eens niet gokken via hun felbegeerde internet? Welk een armoede!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True